jifbaderom
Hi-Fi freak
Ikke er bensin eller diesel"Elektrisk" er da ikke ett nytt ord?
Ikke er bensin eller diesel"Elektrisk" er da ikke ett nytt ord?
Ja da gjør den. Men lykke til i forsøket.-og den literen med bensin virker mange ganger etter at den er regenerert slik som litiumbatteri?
Einig at “fossilbil” er eit litt odde ord, og av alle orda du irriterer deg over, er det vel der du har eit poeng. Grunnen til at det har slått til, er at “bil med forbrenningsmotor” er litt tungt å seia i daglegtale, og det er avgjerande å ha eit ordpar som kan skildra dei fundamentalt ulike prinsippa som ligg bak fossilbilar og elbilar.Kan ikke kalle det forbrenningsmotor bil uten å nevne hva den forbrenner.
Har du prøvd annet enn amerikanske pickups med industrimotor de siste 15 årene?....
selv om jeg fortsetter å kalle biler som forbrenner diesel for traktorer o
Måtte og være en nynorsk fyr..Einig at “fossilbil” er eit litt odde ord, og av alle orda du irriterer deg over, er det vel der du har eit poeng. Grunnen til at det har slått til, er at “bil med forbrenningsmotor” er litt tungt å seia i daglegtale, og det er avgjerande å ha eit ordpar som kan skildra dei fundamentalt ulike prinsippa som ligg bak fossilbilar og elbilar.
Dersom vi hadde hatt bilar med forbrenningsmotor som genererte straum til elmotor (Prius?), slik det etterkvart er vanleg på store skip, er eg samd i at “batteribil” kunne vore eit godt ord for det vi i dag kallar elbilar.
Men no verkar det på meg som om denne innleiinga, der du tek sats for å diskutera køyretøy-taksonomi, eigentleg var ein ansats for å argumentera for at elbilen eigentleg er det store problemet. Og dessutan skikkeleg teit. Det låg vel i korta.
Men, vi har alle haugar å døy på. Min, til dømes, er at p ikkje skal uttalast i greske ord på norsk når han står først i ordet før s og t (jf psykologi).
Dette liker ikke dem troende dog.fossilt kan vi ikke kalle det, for det finnes feks syntestisk og biobensin og diesel
for ikke å snakke om feks etanol, frityr olje med mer.
Forbrenningsmotor + hva den forbrenner blir vel det mest presise
selv om jeg fortsetter å kalle biler som forbrenner diesel for traktorer og de som forbrenner bensin som biler
de med batteri kaller jeg radiobiler
barnslig ja
hahaHar du prøvd annet enn amerikanske pickups med industrimotor de siste 15 årene?
Batterier i seg selv får heller ikke bilen til å gå framover, akkurat like lite som en bensin eller diesel tank. Det er I praksis hva et batteri er, en tank, hvor man lagrer energi. Energikilden er hva som lagres i batteriet.Hvorfor EL bil, hvorfor får en type bil plutselig betegnelse snudd på hodet.
Er det pga Batteribil blir for avansert for kjøperne. Det passer bedre. El motoren alene gjør ingenting annet en å eksistere å gir ikke en millimeter fremdrift uten energi kilde å i disse bilene er det i form av et Batteri.
jamført med hva en ellers på andre bruker som er bensin, diesel eller hydrogen.
så BATTERIBIL.
må legge til det er så rart fordi disse elbil tilhengerene er så opptatt av korrekthet, men så feiler dem å kalle det dem forguder med sitt regelrette navn. Trist og komisk egentlig.
Å, er det? Hvor har du det fra? Er havvannet forurenset?lithium som er pr liter/kg mye mere forurensende en diesel eller bensin.
Elektrisitet er fysiske fenomener som er knyttet til negativt eller positivt ladede partikler i ro eller i bevegelse.Batterier i seg selv får heller ikke bilen til å gå framover, akkurat like lite som en bensin eller diesel tank. Det er I praksis hva et batteri er, en tank, hvor man lagrer energi. Energikilden er hva som lagres i batteriet.
Ja, sjølvsagt, og lat oss for all del ta ein grundig dugnad for å reinska ut all denne misbruken av ordet "elektrisitet" i daglegtale.Så da blir vel Strøm-bil det rette å kalle de da.
Ordet "bil" (汽车) som vanligvis brukes på kinesisk, refererer faktisk til kjøretøy med varmemotorer (hovedsakelig forbrenningsmotorer) som bruker flyktig drivstoff (som bensin). Derfor er rene elektriske kjøretøyer (純電動車) ikke biler.
Bilen går på strøm - ikke elektrisitet... vi snakker om en bil som går på elektrisitet.
Eg er veldig stolt over å ha vorte kalla "kognitiv dissident" og "udatert" i same innlegg. Sjeldan har nokon sagt noko så fint om meg, trur eg."Kognitiv dissident" og "fremstofmiddel" derimot, er begreper som jeg ikke har hørt før.
Ja - og det er forsåvidt helt riktig. De drives ikke av strøm .Elektriske gitarer eller elgitarer har for eksempel vært et allment brukt begrep siden 1950-tallet.
Tror ikke de som fremdeles syntes flatskjerm er det ypperste av TV-apparater vet at det finnes buede skjermer.Forsåvidt greit det i og med at man også får kjøpt buede skjermer
En dieselbil går vel strengt tatt ikke på diesel per se. Men som et resultat av forbrenning av nevnte væske.Bilen går på strøm - ikke elektrisitet
Du får ta det med elbilforeningen.Diesel er vel å regne for energikilden, på samme måte som strøm er det, eller… ?
Batteri er jo, som en dieseltank, kun noe å lagre energien i.
Helt riktig. Ikke rart å kalle det dieselbil da fremfor internal combustion engineDu får ta det med elbilforeningen.
Ja, selvsagt, men prøv og fortelle Elbilforeningen og dens disipler at elbil ikke alltid er himmelen.Elbiler er vel som andre biler. Noen er feilfrie og bare går og går. Andre er mandagsbiler tvers igjennom. Vi har hatt en av hver. Nissan Leaf - fullstendig feilfri. Volvo XC40 - mandagsbil (kvart over 8 på mårrakvisten etter julebordshelg). Andre har kanskje opplevd det stikk motsatte. Poenget mitt er at det er bare biler, som alle andre biler.
Det som er forskjellig - gitt at du finner et greit, driftssikkert eksemplar - er at elbiler gjennomgående er mye rimeligere i drift. Kanskje ikke på langtur med hurtiglading, men til hverdagsbruk med hjemmelading er det ikke tvil.
Heftige eksosrør til å være en el-bil?Så stygt at det er tøft?
strøm-bil må/bør også ha regelmessig service. Det som hovedsaklig skiller er en skvett olje her og der - og et og annet filter.Etter at garantitiden utløper kan du redusere servicekostnadene til et minimum uten spesiell risiko. Bil med forbrenningsmotor må ha regelmessig service hele levetida.
Kanskje samme motor som i denne? Ikke godt å si hva det er:Heftige eksosrør til å være en el-bil?
14 000,- riksdaler for bare kjølevæsken???…og skift av batterikjølevæske på 60.000 km-servicen som koster 14 000,- om man har Hyundai Ioniq 5.