Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Elbiler sliter ikke på veien. Piggdekk sliter på veien uansett fossil eller elbil. Tungtransport trykker veibanen ned pga vekt.
    Tror du virkelig at det er VEKTEN på bilen som virvler opp svevestøv?
    En tom VW Caddy i 90 km/t virvler opp mer veistøv enn en Caddy lastet med sementsekker i lasterommet susende i 90 km/t??
    Kom igjen'a...
    Håper du kødder nå 🤣
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    1.333
    Torget vurderinger
    1
    nå var det egentlig fakta jeg spurte om og ikke en oppgulp av ufinheter….. det er vel ikke nødvendig å komme med slike ting når det pent bes om fakta :)

    forøvrig kjører jeg ikke elbil

    hvis det er så mye trøbbel og greier, kan ikke du spare oss for det og vise oss fakta, ikke enkeltepisoder, men de store linjer
    Kanskje misforsto jeg deg, når jeg trodde du mente å være ufin selv. Sorry og unnskyld. Jeg sitter selvsagt ikke med dokumentasjon i hendene, men det er mye å lese om kaputt elbiler i elbilforum. Jeg tror de skriver sannheten når de klager på defekte HV-batterier, motorer og AC som skal passe temperaturen på batteriet. (Ryker ac stopper bilen)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Kanskje misforsto jeg deg, når jeg trodde du mente å være ufin selv. Sorry og unnskyld. Jeg sitter selvsagt ikke med dokumentasjon i hendene, men det er mye å lese om kaputt elbiler i elbilforum. Jeg tror de skriver sannheten når de klager på defekte HV-batterier, motorer og AC som skal passe temperaturen på batteriet. (Ryker ac stopper bilen)
    ok, no hard feelings

    men enkeltepisoder viser nødvendigvis ikke at det er slik for det store antall bilkjøpere!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    1.333
    Torget vurderinger
    1
    De nye euro 6 motorene er jo utrolig miljøvennlige, snart er hele El bil hopen og

    Jeg tror faktisk den er mer miljøvennlig. El biler havner på dynga etter 10 år. De få elbilene som er eldre på finn er det ingen som kjøper , hvem vil ha en 10 år gammel bil med 6 mil rekkevidde om vinteren 🤣
    Tull og tøys. Ingen fossilbiler har CO2-fangst. Les deg opp om hvordan co2 påvirker atmosfæren, og hvilken betydning atmosfæren har for klimaet under den der vi bor.
    3 grader lavere gjennomsnittstemperatur enn den vi har i dag rundt jordkloden ville gitt oss 2 km med is over oss. Så små marginer er det mht gj.snittstemperatur.

    Kan du forklare hvorfor en tung elbil som står på myke gummihjul uten pigger skal slite på den harde asfalten som består av 97-98 % stein?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Tull og tøys. Ingen fossilbiler har CO2-fangst. Les deg opp om hvordan co2 påvirker atmosfæren, og hvilken betydning atmosfæren har for klimaet under den der vi bor.
    3 grader lavere gjennomsnittstemperatur enn den vi har i dag rundt jordkloden ville gitt oss 2 km med is over oss.

    Kan du forklare hvorfor en tung elbil som står på myke gummihjul uten pigger skal slite på den harde asfalten som består av 97-98 % stein?
    Du er en selverklært klima spesialist skjønner jeg . Er du enig med Greta Thunberg også ? 🙂 det var et lite saklig svar fra deg . Hva har CO2-fangst noe med saken å gjøre? Jeg har nevnt svevestøv! Klimaforandringer har pågått siden tidenes morgen , var det menneske skapt klima endringer for 1000 år siden også ?

    Høyere vekt gir mer slitasje på veiene, større slitasje på dekk og bremser. Grunnen til at man har miljøfartsgrense om vinteren er for å begrense hastigheten slik at man drar opp mindre svevestøv. Du bør lese deg litt opp før du kommer med masse usaklige argumenter og påstander. Resten av det du lurer på får du Google selv


     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    1.333
    Torget vurderinger
    1
    ok, no hard feelings

    men enkeltepisoder viser nødvendigvis ikke at det er slik for det store antall bilkjøpere!
    Det har du selvsagt helt rett-i, men slik er det jo også for fossilbil-eiere. Det begynner bare å bli så mange gjentatte historier om svært dyre reparasjoner på elbil-spesifikke ting utenfor garantitiden som jeg både har lest om, blitt fortalt om av elbileiere, og 4 av 6 elbiler jeg har solgt videre (problemfrie under mitt eie, riktig nok) som har fortalt om krøll, bøll og dyre defekter når jeg har spurt senere. (Jeg har avtalt med kjøperne at vi skulle snakkes senere om hvordan bilene har vært i ettertid, kun for min nysgjerrighet), at troen på elbilens generelle holdbarhet i lengden ikke er så høy lenger.
    Jeg har langt mer tro på at min 5 år gamle Honda-bensinbil virker fint om 10 år frem i tid uten krøll og bøll i mellomtiden, enn at min 2 år gamle elbil skal vise seg like pålitelig ila de neste 13 år, når den evt blir 15 år gammel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig virvler alle biler opp svevestøv, men hvor kommer svevestøvet fra? Veislitasje (primært fra biler som veier over 7 tonn og biler med piggdekk) og partikler fra fossile motorer. Elbiler genererer ikke svevestøv (bortsett fra fra bremser og evt dekkslitasje). CO2-utslipp er det fra fossile motorer uansett hvor flinke man er til å redusere partikkelutslipp med katalysatorer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    1.333
    Torget vurderinger
    1
    Du er en selverklært klima spesialist skjønner jeg . Er du enig med Greta Thunberg også ? 🙂 det var et lite saklig svar fra deg . Hva har CO2-fangst noe med saken å gjøre? Jeg har nevnt svevestøv! Klimaforandringer har pågått siden tidenes morgen , var det menneske skapt klima endringer for 1000 år siden også ?

    Høyere vekt gir mer slitasje på veiene, større slitasje på dekk og bremser. Grunnen til at man har miljøfartsgrense om vinteren er for å begrense hastigheten slik at man drar opp mindre svevestøv. Du bør lese deg litt opp før du kommer med masse usaklige argumenter og påstander. Resten av det du lurer på får du Google selv


    Du sier at tyngden på bilen avgjør hvor mye svevestøv den virvler opp. Det er luftmengden som bilen skyver på som virvler opp støv, som funksjon av fart og arealet som forskyver luft og skaper turbulens.

    Det er piggdekk som harver opp asfalten og lager støvpartikler, og eksos gir også støvpartikler.

    Du skjønte ikke at grunnen til at jeg dro inn CO2 var fordi du mener at Euro6 er mer miljøvennlig enn elbil?

    Du sier at tyngden på bilen gir mer slitasje, altså myk gummi sliter hard asfalt.

    Du viser til nilu som sier at elbiler også virvler opp støvet som ligger på veien, men du har ikke engang klart å forstå hva artikkelen forteller, ettersom den bekrefter at det er piggdekk som er den store synderen, og piggdekk skiller ikke på fossilbil/elbil. Ja, selvsagt virvler elbiler også opp luft når den er i fart, men det er piggdekk og eksos som lager dette svevestøvet, ikke myk gummi som ruller på asfalten. Lastebiler med enda større areal virvler opp enda mer fordi de er mye større.

    Du kan jo prøve å studere teksten her, om du i det hele tatt har interesse for fakta.

     
    Sist redigert:

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Du sier at tyngden på bilen avgjør hvor mye svevestøv den virvler opp. Det er luftmengden som bilen skyver på som virvler opp støv, som funksjon av fart og arealet som forskyver luft og skaper turbulens.

    Det er piggdekk som harver opp asfalten og lager støvpartikler, og eksos gir også støvpartikler.

    Du skjønte ikke at grunnen til at jeg dro inn CO2 var fordi du mener at Euro6 er mer miljøvennlig enn elbil?

    Du sier at tyngden på bilen gir mer slitasje, altså myk gummi sliter hard asfalt.

    Du viser til nilu som sier at elbiler også virvler opp støvet som ligger på veien, men du har ikke engang klart å forstå hva artikkelen forteller, ettersom den bekrefter at det er piggdekk som er den store synderen, og piggdekk skiller ikke på fossilbil/elbil. Ja, selvsagt virvler elbiler også opp luft når den er i fart, men det er piggdekk og eksos som lager dette svevestøvet, ikke myk gummi som ruller på asfalten. Lastebiler med enda større areal virvler opp enda mer fordi de er mye større.

    Du kan jo prøve å studere teksten her, om du i det hele tatt har interesse for fakta.

    Elbiler genererer mer pm 2 5
    en tung bil sliter mer dekk og sliter mer på veidekket som skaper det vi kaller for svevestøv. En el-bil lager altså mye mer svevestøv enn en tilsvarende fossil bil. I byer med stor forurensing er svevestøvet et mye større problem enn CO2. Svevestøvet irriterer luftveiene våre og gir allergier m.m. CO2 derimot har ingen negativ innvirkning på luftveiene. Vi vet at i atmosfæren i dag har vi 410 ppm med CO2. Omgjort til prosent blir det 0,04%. Bare en sporgass å betrakte. Men den luften vi puster ut inneholder 4% med CO2. Altså hundre ganger mer konsentrert. Så dersom CO2 skulle være uheldig for luftveiene våre, ville vi hatt store problemer for lenge siden. I storbyer med stor luftforurensing er det ingen steder så stort CO2-innhold som den som forlater lungene og luftveiene våre.

    CO2 er livets gass. Når den øker, så øker også matproduksjonen pga fotosyntesen øker. I en verden med stigende folketall trenger vi mer mat og fotosyntesen er grunnlaget for all matproduksjon.

    Det er riktig at vi har klimaendringer og at det en periode nå har blitt litt varmere. Men et varmere klima er ingen katastrofe. Det er også med på å øke fotosyntesen og matproduksjonen.

    Siden siste istid har vi hatt minst tre perioder med mye varmere klima enn i dag. Det har vært gode perioder med nok mat og positiv utvikling på alle områder. De kalde periodene innimellom har derimot vært prega av mindre matproduksjon, hungersnød, sykdom og folkevandringer. Det virker som profetene for det grønne skiftet har glemt historia vår. Dersom elektrifiseringa skal fortsette slik de grønne politikerne ønsker, får vi i stedet en durabel energikrise. Vi ser konturene allerede.

    Anbefaler alle å høre på hva Ivar Giæver forteller her. Nobelprisvinner i fysikk.

     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Du nevner hele tiden pigg dekk . Det er omtrent ingen som bruker piggdekk idag og det jeg mener er at økt tyngde gir økt dekk slitasje. Dekkslktasje og bremse støv bidrar til mer svevestøv
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Da bor du et helt annet sted enn jeg gjør. Her jeg bor vil jeg anslå at minst 20% av alle bilene bruker piggdekk. Minst. Bare hør på piggknitringen mot bar asfalt når bilene kjører forbi.
    Statistikk fra Statens vegvesen:

    1700693963742.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.910
    Antall liker
    13.400
    Er det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene
    Personbiler gir essensielt ingen veislitasjon uanset om de veier 1 eller 2 tonn. For alle praktiske formål kommer all veislitasje av tunge kjøretøy. Med "tunge" menes da over 7.5 tonn.

    Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig.
    Det gjør de ikke. For min del har jeg mistet kanskje 2-3% på 9 år, noe som ikke utgjør noen praktisk forskjell.

    Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm
    Er på vei dit i greit tempo. Det er uansett mer energieffektivt enn å ha en forbrennnigsmotor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Og angående "livets gass".


    Oppvarmingen utslipp av CO2 fører til gjør at plantene ikke greier å ta opp så mye CO2 lenger. Når det blir varmere tørker plantene ut, noe som får dem til å lukke porene i bladene for å unngå uttørring. Det er gjennom disse porene plantene tar opp CO2 til fotosyntesen. CO2 er dødelig for mennesker og den oppvarmingen den forårsaker på kloden er også skadelig for plantene.

    "But if plants lose water too quickly, it can cause them to close the pores in their leaves to slow this down. These pores take in CO2, so their closure can hinder photosynthesis. This effect has probably been occurring worldwide since 2000 as a result of the vapour pressure deficit increasing alongside rising temperatures, says Xiao."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.774
    Antall liker
    35.824
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden siste istid har vi hatt minst tre perioder med mye varmere klima enn i dag. Det har vært gode perioder med nok mat og positiv utvikling på alle områder.
    Når da?
    1700694301797.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Norge er større enn Oslo.
    20% i Trondheim bruker piggdekk. 25% i Kristiansand og 40% i Hamar.
    Hvorfor folk bruker piggdekk i Bergen og Stavanger har jeg litt vanskelig for å forstå.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Personbiler gir essensielt ingen veislitasjon uanset om de veier 1 eller 2 tonn. For alle praktiske formål kommer all veislitasje av tunge kjøretøy. Med "tunge" menes da over 7.5 tonn.


    Det gjør de ikke. For min del har jeg mistet kanskje 2-3% på 9 år, noe som ikke utgjør noen praktisk forskjell.


    Er på vei dit i greit tempo. Det er uansett mer energieffektivt enn å ha en forbrennnigsmotor.
    Da har du neppe hatt El bil lenge om du ikke tror på det jeg skrev om 2 prosent . Da opplever du noe ingen andre opplever 👍💯
    Og jo biler gir veislitasje . Tungtransport utgjør 90 prosent av slitasjen. Høy vekt.
    Ja en El motor er energi effektiv , har aldri sakt den ikke er det .
     

    Vedlegg

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Norge er større enn Oslo.
    20% i Trondheim bruker piggdekk. 25% i Kristiansand og 40% i Hamar.
    Hvorfor folk bruker piggdekk i Bergen og Stavanger har jeg litt vanskelig for å forstå.
    Har Trondheim et like stort problem om vinteren med forurensing som Oslo? Finnes det miljøfartsgrense der ?👍💯
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.910
    Antall liker
    13.400
    Da har du neppe hatt El bil lenge om du ikke tror på det jeg skrev om 2 prosent . Da opplever du noe ingen andre opplever 👍💯
    Og jo biler gir veislitasje . Tungtransport utgjør 90 prosent av slitasjen. Høy vekt.
    Ja en El motor er energi effektiv , har aldri sakt den ikke er det .
    Jeg har faktisk akkurat en 2015 modell Tesla Model S. Den skulle, i følge linken din, da ha mistet 2.3% pr år, eller 22.7% på 9 år. Det har den ikke. Ikke i nærheten. Jeg har kjørt noe av over gjennomsnittelig norsk kjørelengde så lenge jeg har hatt bilen - ca 13500 km / år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Om det er like stort vet jeg ikke, men det er dager der det advares om for mye svevestøv enkelte steder. Men det er jo flere biler totalt i Oslo og mer bilbruk, så 10% piggdekk i Oslo genererer nok mer svevestøv enn 20% piggdekk i Trondheim.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.421
    Antall liker
    1.333
    Torget vurderinger
    1
    @Skipnes
    Det er karbonet vi lever av, ikke co2.

    Dekkslitasjen avgjøres også av slitasjeindeksen på gummien. Det er ikke så vanskelig å velge dekk med høyre slitasjeindeks, slik at det slites mindre gummi som gir mikroplast. Mine dekk på elbilene mine har ikke blitt slitt raskere enn på fossilbilene mine, som forøvrig har vært tyngre enn elbilene.

    Øket CO2-utslipp gir høyere snittemperatur, som igjen gir mindre dyrkbar jord bla lenger sør i Europa og Asia. Tror du fotosyntesen virker bra når jorda er uttørket?

    Det er CO2innholdet i atmosfæren som påvirker klimaet vårt, ikke bakkenært CO2.
    Energi/varmepåtrykket fra sola utenfra mot atmosfæren, og reflektert varme fra jorda opp i atmosfæren..... Vet du... Jeg tror ikke du har interesse for dette her, så jeg gidder ikke forlare hvordan atmosfæren virker.
    Jeg snakket med klimaforsker Bjørn Samset en gang om hvordan en skal forholde seg til folk som argumenterer med svada, og han rådet meg til å ikke gidde å ordveksle med folk som ikke er interessert i fakta. Det var et godt råd.

    God natt.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Når da?
    Vis vedlegget 972103
    Grønland for eksempel. Kaldt og godt der idag . Tidligere bodde det vikinger der.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Om det er like stort vet jeg ikke, men det er dager der det advares om for mye svevestøv enkelte steder. Men det er jo flere biler totalt i Oslo og mer bilbruk, så 10% piggdekk i Oslo genererer nok mer svevestøv enn 20% piggdekk i Trondheim.
    Svevestøv er mer en piggdekk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Ja, i forbindelse med trafikk er det primært partikkelutslipp fra fossile motorer.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    @Skipnes
    Det er karbonet vi lever av, ikke co2.

    Dekkslitasjen avgjøres også av slitasjeindeksen på gummien. Det er ikke så vanskelig å velge dekk med høyre slitasjeindeks, slik at det slites mindre gummi som gir mikroplast. Mine dekk på elbilene mine har ikke blitt slitt raskere enn på fossilbilene mine, som forøvrig har vært tyngre enn elbilene.

    Øket CO2-utslipp gir høyere snittemperatur, som igjen gir mindre dyrkbar jord bla lenger sør i Europa og Asia. Tror du fotosyntesen virker bra når jorda er uttørket?

    Det er CO2innholdet i atmosfæren som påvirker klimaet vårt, ikke bakkenært CO2.
    Energi/varmepåtrykket fra sola utenfra mot atmosfæren, og reflektert varme fra jorda opp i atmosfæren..... Vet du... Jeg tror ikke du har interesse for dette her, så jeg gidder ikke forlare hvordan atmosfæren virker.
    Jeg snakket med klimaforsker Bjørn Samset en gang om hvordan en skal forholde seg til folk som argumenterer med svada, og han rådet meg til å ikke gidde å ordveksle med folk som ikke er interessert i fakta. Det var et godt råd.

    God natt.
    Forskning antyder at økt konsentrasjon av CO2 så langt kan ha gitt en produktivitetsøkning i jordbruket på i størrelsesorden 20 – 40 prosent. Hvis man med et slag hadde kunnet redusere CO2-konsentrasjonen i atmosfæren tilbake til førindustrielt nivå, ville det følgelig sendt verden ut i en stor sultkatastrofe.I mange av verdens store jordbruksland vil imidlertid mer CO2 også i fortsettelsen være en fordel for jordbruket. Jordbruket i Canada, store deler av USA, Argentina, Europa, Russland, kanskje til og med Kina, vil kunne komme til å tjene på klimaendringene. I disse områdene vil høyere CO2-konsentrasjon, høyere temperatur og mer nedbør kunne ha en gunstig effekt. Samlet sett viser de meste avanserte modellanalysene at produktivitetsøkningen man kan få i disse områdene i de nærmeste tiårene vil være sterkere enn den produktivitetsvekkelsen man kan vente seg i Afrika, India og andre jordbruksland nærmere ekvator. På lengre sikt antar man at negative og positive effekter totalt sett omtrent vil utligne hverandre.

     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Mener du at Ivar Giæver , nobelprisvinner i fysikk bare prater Tull? Jeg stoler mer på han en politikere , Greta thunberg og forsiden av vg ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Men du vet at svevestøv innholder mer en No2 . Ikke glem pm 10. Pm 2.5
    Du mener veislitasje fra piggdekk? Ja det er jeg klar over. Bremsestøv og dekkslitasje kommer man jo ikke utenom uansett hvilken motor bilen har, men som AOC nevner er det jo avhengig av gummikvaliteten i dekkene hvor mye de slites. Tunge elbiler bruker dekk som er lagd for større vekt og dermed ikke slites fortere enn dekk som brukes av lettere biler.

    Les forøvrig artikkelen fra New Scientist som jeg lenket til tidligere. Etter 2000 har opptaket av CO2 i planter gått ned fordi temperaturen er steget. Høyere temperatur fører til lavere opptak av CO2 i planter.

    Jeg mener forøvrig også at folk som uttaler seg om fagområder de ikke er eksperter på skal man være kritiske til, uansett hvor dyktige de er innen sitt fagfelt. Akkurat det har jeg god erfaring med etter å ha jobbet nesten 40 år på NTNU.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    1.388
    Sted
    Oslo
    Du mener veislitasje fra piggdekk? Ja det er jeg klar over. Bremsestøv og dekkslitasje kommer man jo ikke utenom uansett hvilken motor bilen har, men som AOC nevner er det jo avhengig av gummikvaliteten i dekkene hvor mye de slites. Tunge elbiler bruker dekk som er lagd for større vekt og dermed ikke slites fortere enn dekk som brukes av lettere biler.

    Les forøvrig artikkelen fra New Scientist som jeg lenket til tidligere. Etter 2000 har opptaket av CO2 i planter gått ned fordi temperaturen er steget. Høyere temperatur fører til lavere opptak av CO2 i planter.

    Jeg mener forøvrig også at folk som uttaler seg om fagområder de ikke er eksperter på skal man være kritiske til, uansett hvor dyktige de er innen sitt fagfelt. Akkurat det har jeg god erfaring med etter å ha jobbet nesten 40 år på NTNU.
    Jo tyngre bil jo større dekk dimensjon. Det fører til mer slitasje en et dekk med mindre dekk dimensjon . Mer friksjon i et større dekk.

    Det finnes nok av eksperter og forskere der ute . Ingen av oss her inn er eksperter og det er ikke en selvfølge at en forsker har rett. Klima har blitt en økonomisk agenda , styrt av politikere og penger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.103
    Antall liker
    8.433
    Torget vurderinger
    1
    Les forøvrig artikkelen fra New Scientist som jeg lenket til tidligere. Etter 2000 har opptaket av CO2 i planter gått ned fordi temperaturen er steget. Høyere temperatur fører til lavere opptak av CO2 i planter.

    Jeg mener forøvrig også at folk som uttaler seg om fagområder de ikke er eksperter på skal man være kritiske til, uansett hvor dyktige de er innen sitt fagfelt. Akkurat det har jeg god erfaring med etter å ha jobbet nesten 40 år på NTNU.
    Hvordan i all verden forklarer du den ekstreme opptaket av CO2 og konsentrasjon av oksygen i atmosfæren i de periodene av jordas historie når klimaet var veldig mye varmere enn de mest ekstreme dommedagsprognoser på global oppvarming?
    Tror min 8-årige universitetsutdanning har vært forgjeves....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.213
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Startet såvidt å lese om Ivar Giæver.
    "Troverdig" fyr etter at han for 50 år siden vant en pris for sitt arbeid med superledere.

    ivar.jpeg


    Nobel disease, also known as nobelitis,[1] is a phenomenon where a Nobel Prize-winning scientist endorses or performs "research" in pseudoscientific areas in their later years, generally (though not always) after having won the esteemed prize for some legitimate scientific achievement.

    What makes the term special is the fact that you'd think Nobel laureates (of all people) would be the most resistant to crankery. On the contrary, however, the Nobel disease underscores the fact that human beings simply aren't "immune" to falling for crank ideas — accomplished scientists included.

    A meager upside to all this is that at least the existence of the Nobel disease cancels out the oft-repeated argument from authority:

    “”If a Nobel prize-winning scientist supports X, it must be true!
    Science relies on the scientific method and institutions to discover what is true or false, rather than the authority of any individual. This is how scientific journals avoid publishing crankery, even if it is coming from a Nobel laureate.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    3.589
    Torget vurderinger
    4
    Norge er større enn Oslo.
    20% i Trondheim bruker piggdekk. 25% i Kristiansand og 40% i Hamar.
    Hvorfor folk bruker piggdekk i Bergen og Stavanger har jeg litt vanskelig for å forstå.
    Stavanger: Hytte i Sirdalen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan i all verden forklarer du den ekstreme opptaket av CO2 og konsentrasjon av oksygen i atmosfæren i de periodene av jordas historie når klimaet var veldig mye varmere enn de mest ekstreme dommedagsprognoser på global oppvarming?
    Tror min 8-årige universitetsutdanning har vært forgjeves....
    Trolig et helt annet økosystem med regnskoger og tilsvarende overalt. Lite kompatibelt med det vi mennesker driver med. Men dette vet jeg lite om annet enn at systemet er komplekst, og plukker man bare ut en eller to faktorer går man fort i årsak/ virkningsfella.

    Lang utdannelse fører vanligvis til ett av to utfall:

    At man blir skråsikker

    Eller at man innser hvor lite man vet og holder kjeft om ting som ligger utenfor ens fagområde.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal forklare noe som helst her. Jeg bare viste til en forskningsartikkel som viser at siden år 2000 har opptaket av CO2 i plantene gått ned. Artikkelen forklarer det med temperaturøkningen.
    Dette er ikke mitt fagfelt, og jeg har ingen bakgrunn for å kunne si så mye om sammenhengene, men det skal jo ikke hindre en i å vise til forskning omkring spørsmålene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.786
    Antall liker
    16.009
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig utvikling i tråden, som egentlig handler om elbiler?

    "Livets gass" er farlig for planter, og ikke hva den utlegges som her. Man vet lite om planters samhandling med atmosfære og mikroliv i jordsmonnet om man innbiller seg at den eksplosive økningen i CO2 siden sent 1800-tall er et gode for matproduksjon. Enkelt sagt: da er man idiot.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.821
    Antall liker
    104.033
    Torget vurderinger
    23
    Et moment jeg har merket meg, og erfart selv, er dette med dagens elbiler, størrelse, tyngde og tilhørende dekkdimensjoner. Vi snakker altså støy. Den er markant høyere nå enn på tidligere tiders biler selv med påstått forbedret støy fra dekkfabrikanter. Jeg tar ofte buss fra en relativt traffikert vei hvor det er enkelt og interessant å observere dette. Motorstøy er nesten ikke hørbart på (nyere) bensin/dieselbiler i forhold til dekkstøy.

    Bestemann i klassen? BMW i3. Lister seg forbi nærmest støyfritt. Værstingene er selvsagt æljeSUV type Audi og tilsvarende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    En annen ting er vel at elbiler trenger dyrere dekk enn vanlig grunnet tyngden? i5 veier 2,3 tonn uten fører. Da kan man ikke sette på hva som helst av dekk.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.017
    Antall liker
    400
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    En kompis av meg har kjøpt Volvo C40. Standard dekkdimensjon er 20 tommer på den lille bilen. Og resultatet er at den sporer og hopper som en kanin om ikke veien er rett og jevn.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.821
    Antall liker
    104.033
    Torget vurderinger
    23
    Ja, elendig komfort - SYKT hvordan dette med felger/dekk har tatt av i feil retning. Et sett dekk/felger til en helt vanlig bil er fort 50' og ekstremt lette å ødelegge... Og hva i helsike har 34-40 profil dekk på en 2,5 tonns traktor av en SUV å gjøre???
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn