Dyre plugger, har det noe for seg?

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Lar meg fascinere av de luftige prisene på feks strømplugger, gjerne belagt med eksotiske metaller. Har dette virkelig noe for seg og kan det måles/forsvares med troverdige teorier, eller er det nok en gang snake oil og placebo? Tror dere at dere klarer å høre forskjell på plugger?

Hører gjerne på deres meninger, men hold kabeldebatten utenfor, takk! ;)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
630
Antall liker
2.728
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Mye snake oil her også, det er jeg helt sikker på. Plugger og kontakter som er pyntet på og ser kanskje "tøffe" ut, uten at det gir så mye bedre strøm. Det er mye viktigere at kontaktene er riktig og solid terminert og at strømkablene har rett tverrsnitt og lengde. Ser ikke noe poeng i å bytte alle stikkontakter til for eks Furutech for tusenvis av kroner, hvis det er snakk om å bytte ut originale fastmonterte kontakter på apparater. Garanti ryker også, og dette er ikke noe amatøren skal gjøre.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Mye snake oil her også, det er jeg helt sikker på. Plugger og kontakter som er pyntet på og ser kanskje "tøffe" ut, uten at det gir så mye bedre strøm. Det er mye viktigere at kontaktene er riktig og solid terminert og at strømkablene har rett tverrsnitt og lengde. Ser ikke noe poeng i å bytte alle stikkontakter til for eks Furutech for tusenvis av kroner, hvis det er snakk om å bytte ut originale fastmonterte kontakter på apparater. Garanti ryker også, og dette er ikke noe amatøren skal gjøre.
Enig.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.549
Antall liker
15.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Går ut ifra at man har prøvd når man skriver at man er sikker på at dette er "snake oil". Gode kontakter som sitter skikkelig og gir optimal kontaktflate er vel ikke noe minus. Gjerne med skikkelig kobberkjerne e.l. som har en legering av en eller annen type for å forhindre korrosjon. Dette er iverfall med på å gi apparatene optimale abrbeidsbetingelser. Om du hører forskjell? Noen gjer det, andre ikke!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Lar meg fascinere av de luftige prisene på feks strømplugger, gjerne belagt med eksotiske metaller. Har dette virkelig noe for seg og kan det måles/forsvares med troverdige teorier, eller er det nok en gang snake oil og placebo? Tror dere at dere klarer å høre forskjell på plugger?

Hører gjerne på deres meninger, men hold kabeldebatten utenfor, takk! ;)
God kontakt er det viktigste. Prisen gir ingen endring i lydkvalitet - kun fortjenesten til selger.

Vidar
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Går ut ifra at man har prøvd når man skriver at man er sikker på at dette er "snake oil". Gode kontakter som sitter skikkelig og gir optimal kontaktflate er vel ikke noe minus. Gjerne med skikkelig kobberkjerne e.l. som har en legering av en eller annen type for å forhindre korrosjon. Dette er iverfall med på å gi apparatene optimale abrbeidsbetingelser. Om du hører forskjell? Noen gjer det, andre ikke!
Du høres selvsikker ut. Tør du å sette en bunke med penger på bordet i en blindtest for å vise at du klarer å skille mellom plugger til feks. 500, 1500 og 3000 kr? ;)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.549
Antall liker
15.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Går ut ifra at man har prøvd når man skriver at man er sikker på at dette er "snake oil". Gode kontakter som sitter skikkelig og gir optimal kontaktflate er vel ikke noe minus. Gjerne med skikkelig kobberkjerne e.l. som har en legering av en eller annen type for å forhindre korrosjon. Dette er iverfall med på å gi apparatene optimale abrbeidsbetingelser. Om du hører forskjell? Noen gjer det, andre ikke!
Du høres selvsikker ut. Tør du å sette en bunke med penger på bordet i en blindtest for å vise at du klarer å skille mellom plugger til feks. 500, 1500 og 3000 kr? ;)
Det eneste jeg er sikker på er at god kontaktflate er viktig. Når det kommer til om jeg hører forskjell på 500, 1500 og 3000 kr kontanter så vet jeg ikke (får bra kontakter for 500,-). Min erfaring begrenser seg til standard kontakter som du kjøper på f.eks i en hvilken som helst jernvare VS påkostede fra Oyaide. Er det slik at jeg får penger av deg hvis jeg klarer å skille kontaktene?
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, vi kan jo sette av feks 10-20 000 kr hver?😃
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.848
Antall liker
86.025
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Joa, det er et godt poeng, men la oss nå ikke lage nok en kabeldiskusjon av denne tråden.:)
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
630
Antall liker
2.728
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Akkurat! Tror nok at det er mange som glemmer dette når de kjøper seg overprisede stikkontakter. Hva skal man egentlig med 4mm2 uansett når man er tilkoplet 15 eller 16 amp sikringer og 230V? Og åpner man forsterkeren så er det som regel bare noen tynne lisser der videre fra støpselet.

Jeg ville eventuelt heller ha brukt de pengene på en ny kurs fra sikringsskapet dedikert forsterkeren/ene.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
630
Antall liker
2.728
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Finnes det noen nøytrale tester av "high-end" kontakter sammenliknet med vanlige originalkontakter?
 

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Innlegg
122
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Det sies at sauen er et "alright" dyr, vi mennesker stiller nok helst i gruppen "merkelige dyr".

Tro, fordommer, overbevisning og evnen til å la seg dupere av fine ord fra rappkjefta selgere er ekstremt mye viktigere enn å basere sine valg på sunt bondevett.

Nei, det hjelper ikke på lyden å kjøpe en strømkabel til 30 000USD kontra en god strømkabel til et partre hundre kroner. Skal du oppnå perfekt spenning og minimum støy mellom deg og generatoren som snurrer og går på et kraftverk noen mil fra deg så anbefaler jeg at du trekker egen ledning hele veien eller monter en kraftig nok UPS mellom kontakten i veggen og anlegget, da har du mye større mulighet for å få stabil strømforsyning enn med all verdens luriumløsninger til ekstremt høye priser, det gjelder allverdens fancy og ekstremt dyre filtere og annet "mystisk" utstyr.

Så svaret på spørsmålet ditt er: NEI

Du kan jo ta deg en tur til et hvilket som helst datasenter hvor det putrer og gå tusenvis av servere og harddisker. Sjekk hva de bruker av kabling osv. Du vil ikke finne en eneste Nordost Odin der i gården, selv om de er avhengig av å kunne ha så tett opp til 100% oppetid som mulig. UPS er derimot standarden.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Ditt innlegg blir tolket som støy, og blir filtrert bort i det såkalte Tro-Filtret som sitter mellom pannelappen og nakkevirvlene til de troende.
Det man ikke ser eller tenker på er der som potensiell nedgradering av strømtilførsel, høres heller ikke. Samme med internkabling, og ikke minst de mangfoldige meterne med spoletråd i høyttalerne. Ingen ser dem, og dermed høres de ikke som nedgradering. Det er BARE synlige oppgraderinger som høres. Det vet du vel :)

Huff, nå er jeg sarkastisk - og veldig sliten etter en lang dag. Angrer på dette i morgen....

Vidar
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.848
Antall liker
86.025
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
98
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Ditt innlegg blir tolket som støy, og blir filtrert bort i det såkalte Tro-Filtret som sitter mellom pannelappen og nakkevirvlene til de troende.
Det man ikke ser eller tenker på er der som potensiell nedgradering av strømtilførsel, høres heller ikke. Samme med internkabling, og ikke minst de mangfoldige meterne med spoletråd i høyttalerne. Ingen ser dem, og dermed høres de ikke som nedgradering. Det er BARE synlige oppgraderinger som høres. Det vet du vel :)

Huff, nå er jeg sarkastisk - og veldig sliten etter en lang dag. Angrer på dette i morgen....

Vidar
Ok, hvis mitt innlegg tolkes som støy, er det filteret til den som leser hva jeg har skrevet feil innstilt. Sov godt Vidar!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det går ikke avsindig mye strøm i et vanlig stereoanlegg. Selv om man trekker 1 kW fra nettet - og det er jo ganske mye, oversatt til lyd - snakker vi om under 5 Ampere i strømledningen. Vanlige Elkjøp-plugger tåler fint det. De jeg har i mitt anlegg - tåler 16 Ampere - og så mye bruker jo ikke engang varmtvannsberederen min.

Det går sikkert litt mer i startstrøm i enkelte anlegg - men det varer uansett såpass kort tid at det neppe er strømledningen som blir flaskehalsen her.

Lydmessig? Hva skal man si? Jeg har aldri hørt forskjell på gedigne strømkabler med tilhørende plugger og vanlige "lakrissnører".
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.293
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, fint du svarer, men nå har ikke spørsmålet mitt noe som helst med kabler å gjøre. Kabler kan dere diskutere andre steder! Det som er interessant her, er at selv "kabel-skeptikere" - såsom "kabeltroende" - blar gladelig opp tusenvis av kr for plugger (feks fra Furutech og Oyaide) ;)

Vennligst hold kabler utenfor, hvis ikke, så satser jeg på at det er mulig å be moderator slette hele tråden. Møkka lei kabeldiskusjoner, og ønsker ikke å være opphavsmann til enda en slik tråd. Håper dere respekterer dette :)



Det sies at sauen er et "alright" dyr, vi mennesker stiller nok helst i gruppen "merkelige dyr".

Tro, fordommer, overbevisning og evnen til å la seg dupere av fine ord fra rappkjefta selgere er ekstremt mye viktigere enn å basere sine valg på sunt bondevett.

Nei, det hjelper ikke på lyden å kjøpe en strømkabel til 30 000USD kontra en god strømkabel til et partre hundre kroner. Skal du oppnå perfekt spenning og minimum støy mellom deg og generatoren som snurrer og går på et kraftverk noen mil fra deg så anbefaler jeg at du trekker egen ledning hele veien eller monter en kraftig nok UPS mellom kontakten i veggen og anlegget, da har du mye større mulighet for å få stabil strømforsyning enn med all verdens luriumløsninger til ekstremt høye priser, det gjelder allverdens fancy og ekstremt dyre filtere og annet "mystisk" utstyr.

Så svaret på spørsmålet ditt er: NEI

Du kan jo ta deg en tur til et hvilket som helst datasenter hvor det putrer og gå tusenvis av servere og harddisker. Sjekk hva de bruker av kabling osv. Du vil ikke finne en eneste Nordost Odin der i gården, selv om de er avhengig av å kunne ha så tett opp til 100% oppetid som mulig. UPS er derimot standarden.
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Akkurat! Tror nok at det er mange som glemmer dette når de kjøper seg overprisede stikkontakter. Hva skal man egentlig med 4mm2 uansett når man er tilkoplet 15 eller 16 amp sikringer og 230V? Og åpner man forsterkeren så er det som regel bare noen tynne lisser der videre fra støpselet.

Jeg ville eventuelt heller ha brukt de pengene på en ny kurs fra sikringsskapet dedikert forsterkeren/ene.
Jeg har akkurat flyttet i ny bolig, og har nå bestil elektriker for blant annet å få ny dedikert 16A-kurs til forsterkeren. Dette blir en ujordet kurs, siden ingen andre kurser i stua er jordet. Hva mener menigheten om ujordet vs. jordet kontakt?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Gode støpsler har noe for seg. Med det mener jeg solide støpsler med gode skruterminaler som passer til den kabelen du skal bruke. Eksotiske metaller gir neppe noen lydforbedring i støpselet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Hva slags svar forventer man egentlig når man skriver sånt som dette? Konstruktive, saklige svar? Eller er man bare ute etter å lage kvalm?

For øvrig er det noen få meter med 2,5mm2 fra sikringsskapet og til anlegget her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Akkurat! Tror nok at det er mange som glemmer dette når de kjøper seg overprisede stikkontakter. Hva skal man egentlig med 4mm2 uansett når man er tilkoplet 15 eller 16 amp sikringer og 230V? Og åpner man forsterkeren så er det som regel bare noen tynne lisser der videre fra støpselet.

Jeg ville eventuelt heller ha brukt de pengene på en ny kurs fra sikringsskapet dedikert forsterkeren/ene.
Hva PLAGER det andre om noen vil benytte 4mm2 istedenfor 2,5mm2 når det uansett koster nesten ingen penger?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Ditt innlegg blir tolket som støy, og blir filtrert bort i det såkalte Tro-Filtret som sitter mellom pannelappen og nakkevirvlene til de troende.
Det man ikke ser eller tenker på er der som potensiell nedgradering av strømtilførsel, høres heller ikke. Samme med internkabling, og ikke minst de mangfoldige meterne med spoletråd i høyttalerne. Ingen ser dem, og dermed høres de ikke som nedgradering. Det er BARE synlige oppgraderinger som høres. Det vet du vel :)

Huff, nå er jeg sarkastisk - og veldig sliten etter en lang dag. Angrer på dette i morgen....

Vidar
Nok en gang lurer jeg på hva man vil oppnå med å skrive nedlatende, småklysete svar i denne tonen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Ditt innlegg blir tolket som støy, og blir filtrert bort i det såkalte Tro-Filtret som sitter mellom pannelappen og nakkevirvlene til de troende.
Det man ikke ser eller tenker på er der som potensiell nedgradering av strømtilførsel, høres heller ikke. Samme med internkabling, og ikke minst de mangfoldige meterne med spoletråd i høyttalerne. Ingen ser dem, og dermed høres de ikke som nedgradering. Det er BARE synlige oppgraderinger som høres. Det vet du vel :)

Huff, nå er jeg sarkastisk - og veldig sliten etter en lang dag. Angrer på dette i morgen....

Vidar
Ok, hvis mitt innlegg tolkes som støy, er det filteret til den som leser hva jeg har skrevet feil innstilt. Sov godt Vidar!
:p
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.419
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
jeg merka iallefall forskjell fra å kjøre gode kabler fra både dac og cd spiller og så å bruke lakris kabel som siste kabel fra strømskinna og inn i veggen om det var oyaide pluggene til 600 kr som ga mer fokus eller om det var selve siste kabelen er jeg ikke sikker på men bedre focus ble det :) ren strøm har ihvertfall noe for seg :)men oyaide iec pluggene sitter ihvertfall med 7 kilos trykk som i allefall sørger for stabil kontakt :) bruker furutech sine fi11 konkakter i vegg enden da jeg synes det holdt med ca 500-600 per kontakt
 
Sist redigert:

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Hva slags svar forventer man egentlig når man skriver sånt som dette? Konstruktive, saklige svar? Eller er man bare ute etter å lage kvalm?

For øvrig er det noen få meter med 2,5mm2 fra sikringsskapet og til anlegget her.
Inlegger her har helt klart et poeng, og det er nok ikke for å lage kvalme. Det er ikke annet enn ren realitet. Strømmen som leveres "på døra" kommer derimot ikke fra sikringsskapet heller, men fra kraftverket flere mil bortenfor. Sikringer dimensjoneres etter strømtrekk. 16A kurs gir ikke mer strøm enn 10A kurs om anlegget trekker under 10A (>2,3 kW). Størrelsen på sikringene skal først og fremst sikre og dimensjoneres etter kablene fra sikringsskap til kontakten i veggen.

Vidar
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Det er som nevnt her viktig å ha en best mulig forbindelse der kablen begynner og slutter. Det beste hadde jo selvfølgelig ikke å hatt en plugg, men det er veldig upraktiskt. Da er det viktig å ha en plugg som gir en solid kontakt. Dårlige plugger skaper forvrengning, og det er ikke bra for lyden. Lavest mulig forvrening gir komponentet bedre arbeidsbetingelser. Videre vil rent metall, leggeringer etc.også påvirke resultatet. Jeg har hørt på forskjellige kontakter fra Oyaide (med samme kabel), og det er ikke vanskelig å høre forskjellen.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Blir kontaktene varme under belastning er det tydelig tegn på dårlig kontakt. Det skal også sies at det skal SVÆRT mye til før kontakten blir så dårlig. Ved 1000 Watt i 8 ohm går det "ikke mer" enn snaut 16 A gjennom pluggen.
Nysgjerrig som jeg er har jeg selvsagt analysert eventuelle signaltap i plugger - fra "dårlige" til "gode" plugger, og kan berolige dere med at det ikke er noe å bekymre seg for. Tilføres høyttalere samme signal med billige og gode plugger vil selvfølgelig lydgjengivelsen bli det samme.

Vidar
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.580
Antall liker
3.175
Sted
Oslo
Det eneste måtte vel være om man har mye støy på nettet og setter inn et filter mellom kontakten og utstyret. Strengt tatt bør man vel da måle først, eller installere noe ganske rimelig for sikkerhetsskyld.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
En fordel med f.eks. Furutech støpsler o.s.v. til strømkabler er at de aksepterer mye grovere kabel enn standard hyllevare. Man får lett 4mm2 i et sånt stikk, uten at det er noen fare for at det skal løsne og utgjøre en brannfare.
Hva hjelper det å benytte 4mm2 fra veggen og til feks forsterker når det er benyttet 25 m 1,5mm2 fra sikringskapet og til anlegget? Ser sikkert bra ut og kan imponere naboer og andre som sov i fysikktimen...
Hva slags svar forventer man egentlig når man skriver sånt som dette? Konstruktive, saklige svar? Eller er man bare ute etter å lage kvalm?

For øvrig er det noen få meter med 2,5mm2 fra sikringsskapet og til anlegget her.
Inlegger her har helt klart et poeng, og det er nok ikke for å lage kvalme. Det er ikke annet enn ren realitet. Strømmen som leveres "på døra" kommer derimot ikke fra sikringsskapet heller, men fra kraftverket flere mil bortenfor. Sikringer dimensjoneres etter strømtrekk. 16A kurs gir ikke mer strøm enn 10A kurs om anlegget trekker under 10A (>2,3 kW). Størrelsen på sikringene skal først og fremst sikre og dimensjoneres etter kablene fra sikringsskap til kontakten i veggen.

Vidar
Tja... i nattens mulm & mørke syns jeg disse innleggene var i overkant spydige, når det hadde vært helt greit å bare formidle det tekniske budskapet på en saklig måte.

Nå merker jeg at jeg at jeg ikke bryr meg lenger. :)
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Ja klart det har noe for seg å kjøpe dyre plugger. Du tømmer lommeboka, ;) Men du slipper og tenke hele tiden på om dyre plugger er bedre, for då har du dei og kan tenke på noe annet. Fra spøk til revolver, jeg har testet plugger med messing og fornikklet belegg (billigplugger). Plugger med bronselegering men gullbelegg litt bedre. Plugger med ren oksygenfri kopper med rodium belegg, låter best i mitt oppsett, uansett om det er strøm plugger eller signal og høytaler plugger.. Man må jo selv bestemme hvor langt en skal gå med dette. Det er jo til slutt du og ditt annlegg det handler om.. ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.209
Antall liker
9.533
Til et superstøpsel må man vel også ha en superkontakt? Furutech+Elko ser dumt ut.
Nå er det også slik at man i kontaktannonser har lett for å legge på litt...
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.763
Antall liker
514
Det er ikke prisen, men konstruksjonen og materialet som teller. Finnes mye bra som ikke koster skjorta.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hva slags svar forventer man egentlig når man skriver sånt som dette? Konstruktive, saklige svar? Eller er man bare ute etter å lage kvalm?

For øvrig er det noen få meter med 2,5mm2 fra sikringsskapet og til anlegget her.
Inlegger her har helt klart et poeng, og det er nok ikke for å lage kvalme. Det er ikke annet enn ren realitet. Strømmen som leveres "på døra" kommer derimot ikke fra sikringsskapet heller, men fra kraftverket flere mil bortenfor. Sikringer dimensjoneres etter strømtrekk. 16A kurs gir ikke mer strøm enn 10A kurs om anlegget trekker under 10A (>2,3 kW). Størrelsen på sikringene skal først og fremst sikre og dimensjoneres etter kablene fra sikringsskap til kontakten i veggen.

Vidar
Tja... i nattens mulm & mørke syns jeg disse innleggene var i overkant spydige, når det hadde vært helt greit å bare formidle det tekniske budskapet på en saklig måte.

Nå merker jeg at jeg at jeg ikke bryr meg lenger. :)
Beklager at noen av innleggene mine ble oppfattet som spydige. For folk som meg kan det til tider (og spesielt innenfor temaer som etter min mening har en mer eller mindre ullen teori) være fort gjort å falle for fristelsen å komme med sarkasme. Det er aldri vondt ment.

Vidar
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
God skjerming er vel veldig greit da strømkabler kan påvirke andre kabler i nærheten.
Hvis du ikke har jord skal ikke dette ha noe å si for lyden. Det som har noe å si er at overspenningsvern o.l til ditt anlegg ikke vil fungere.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.513
Antall liker
6.146
Torget vurderinger
14
Litt OT men jeg har fått meg demonstrert forskjellen på signalplugger.
Det var 2 forskjellige typer. Samme kabel, samme lengde.
Jeg husker ikke plugg A. Men vedkommende kjøper dyre ting, så også her.
Plugg B var noen som het Eichmann.
Jeg måtte bare le av forskjellen. Var bak anlegget og sjekket kablene.
Så stor forskjell på plugger? Hallo...

Så om det er like stor forskjell på strømplugger så, ja da er det det.
Jeg er aldri med på noen kabeldebatter, men jeg er rimelig skeptisk (for å si det forsiktig)

Mvh Lasse :)
 
Topp Bunn