Duelund Forever

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Hvad gør DSP bedre end passivt filter synes du?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel bare å konstatere at det er forskjellige erfaringer og preferanser der ute. Jeg har levd en god stund med high end Duelund Cast komponenter i passivt delefilter og hatt Groundsound DSP i samme system også ove litt tid. Jeg er ikke i tvil om at Duelund komponenter har noe for seg, selv om de er svindyre. Når det er sagt, fikk jeg bedre lyd ut av samme høyttaleesystem etter å ha gått noen runder med Groundsound og lært meg hvordan den fungerer. I tillegg gir DSP meg muligheter til å skreddersy lyden med lagt bedre presisjon enn hva jeg har vært i stand til å klare med passive filter. Jeg ser meg IKKE tilbake! Mine ferdigheter mht passive filtre er svært beskjeden, men jeg har fått hjelp av folk som vet hva de driver med til å strikke de passive filterne som jeg sammenligner med her. At vi hører og prioriterer forskjellig er bare hyggelig. Synes det er morsomt og lærerikt å hørr systemer der man har tenkt og prioritert annerledes enn meg selv. Det er slik jeg får ideer om neste skritt og veien videre . Når det er sagt, slår jeg som nevnt tidligere gjerne et slag for dyrt Duelund snadder dersom der er passive filtre man ønsker å ta så langt som mulig. Kommer sannsynligvis til å finansiere nye Duelund CAST komponenter til mitt nåværende passive filter med salg av de jeg har liggende til overs nå. Selv om Duelund VST og Mundorf gull i olje spiller silkemykt så vet jeg hvor bra CAST komponentene er. Sukk...
    Har hørt DSP løsninger og det er bestemt ikke noget for mig. Elektronik skal det være så lite af som muligt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Hvad gør DSP bedre end passivt filter synes du?
    Timing, plutselighet, klang, naturlighet. alt høres bare mer ekte ut på en måte. Men som sagt så har jeg ikke hørt alt. Gleder meg til å høre anlegget i klubben deres.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Du er velkommen hos mig når du kommer til København. Desværre har jeg bare EN 12 ". Desuden går den ikke kælderdybt. Det er en gammel Coral. Den korte svingspole gør dog at den hænger rigtigt godt sammen med den mellemtone jeg har. Frederik fra DCA er ved at få lavet et 4 vejs system med samme 6,5" mellemtone. Er bare lavet 4 enheder.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Hvad gør DSP bedre end passivt filter synes du?

    Du er velkommen hos mig når du kommer til København. Desværre har jeg bare EN 12 ". Desuden går den ikke kælderdybt. Det er en gammel Coral. Den korte svingspole gør dog at den hænger rigtigt godt sammen med den mellemtone jeg har. Frederik fra DCA er ved at få lavet et 4 vejs system med samme 6,5" mellemtone. Er bare lavet 4 enheder.
    Spennende, skjønner at jeg bør sette av litt god tid, meningen å høre det Sven Palvig har hjemme også.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg ville jo belyse at for de virkelig kompromissløse er det her greia, de tilgjengelige dsp er som brukes kan vel neppe kalles noe i nærheten så kompromissløse. Skal en dsp løsning angripes på en like radikal måte blir det noe ganske spesielt, litt rart egentlig, at ingen her - som virkelig har ressurser tenker i de baner ? Ingen kjede er vel sterkere enn det svakeste ledd ?
    Jeg her helt sikker på at Duelund komponentene ikke er kompromissløse. De er plaget med parasittiske egenskaper (f.eks. en kondensator har også induksjon og motstand) og imperfekte funksjoner (at primærfunksjonen - kondensator, spole eller motstand ikke er 100% under alle arbeidsbetingelser -f.eks. mostand som varierer med spenning/strøm & temperatur), som alle andre passive komponenter. Det kan godt hende at Duelund komponentene har mindre slike problemer enn mange andre komponenter, men kompromissløse er de ikke. Virkeligheten er «imperfekt», og ideelle komponenter eksisterer ikke, annet enn i matematikken.

    Ditto eksisterer den kompromissløse DSP kun i matematikken, men det passer desto bedre siden det er det en DSP skal gjøre - regne på en bit-strøm eller to. Det er fristende å si at hvilken som helst DSP er «uendelig» mye nærmere kompromissløs enn hvilken som helst passiv komponent, men jeg skal la vær.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Hvad gør DSP bedre end passivt filter synes du?

    Du er velkommen hos mig når du kommer til København. Desværre har jeg bare EN 12 ". Desuden går den ikke kælderdybt. Det er en gammel Coral. Den korte svingspole gør dog at den hænger rigtigt godt sammen med den mellemtone jeg har. Frederik fra DCA er ved at få lavet et 4 vejs system med samme 6,5" mellemtone. Er bare lavet 4 enheder.
    Spennende, skjønner at jeg bør sette av litt god tid, meningen å høre det Sven Palvig har hjemme også.
    Troede du har været hos Sven.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    ...
    Jeg ville jo belyse at for de virkelig kompromissløse er det her greia, de tilgjengelige dsp er som brukes kan vel neppe kalles noe i nærheten så kompromissløse. Skal en dsp løsning angripes på en like radikal måte blir det noe ganske spesielt, litt rart egentlig, at ingen her - som virkelig har ressurser tenker i de baner ? Ingen kjede er vel sterkere enn det svakeste ledd ?
    Jeg her helt sikker på at Duelund komponentene ikke er kompromissløse. De er plaget med parasittiske egenskaper (f.eks. en kondensator har også induksjon og motstand) og imperfekte funksjoner (at primærfunksjonen - kondensator, spole eller motstand ikke er 100% under alle arbeidsbetingelser -f.eks. mostand som varierer med spenning/strøm & temperatur), som alle andre passive komponenter. Det klan godt hende at Duelund komponentene har mindre slike problemer enn mange andre komponenter, men kompromissløse er de ikke. Virkeligheten er «imperfekt», og ideelle komponenter eksisterer ikke, annet enn i matematikken.

    Ditto eksisterer den kompromissløse DSP kun i matematikken, men det passer desto bedre siden det er det en DSP skal gjøre - regne på en bit-strøm eller to. Det er fristende å si at hvilken som helst DSP er «uendelig» mye nærmere kompromissløs enn hvilken som helst passiv komponent, men jeg skal la vær.

    mvh
    KJ
    FEJL"" i Duelund. D.V.S. fejl som kompenserer for fejl i studiet og elektronikkens indbyggede farvninger. Det hælder jeg mest til.
    Kanskje det netop er pågrund af DE RIGTIGE
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Når du først bruker cd/digital avspilling er vel DSP en glimrende løsning på det hele. Mange fallgruver der også, men brukt riktig mener jeg det er løsningen med det største potensialet. Det er bare min erfaring foreløpig - har jo ikke hørt alt
    Hvad gør DSP bedre end passivt filter synes du?

    Du er velkommen hos mig når du kommer til København. Desværre har jeg bare EN 12 ". Desuden går den ikke kælderdybt. Det er en gammel Coral. Den korte svingspole gør dog at den hænger rigtigt godt sammen med den mellemtone jeg har. Frederik fra DCA er ved at få lavet et 4 vejs system med samme 6,5" mellemtone. Er bare lavet 4 enheder.
    Spennende, skjønner at jeg bør sette av litt god tid, meningen å høre det Sven Palvig har hjemme også.
    Troede du har været hos Sven.
    Har ikke rukket det ennå. Det var Roald som var der en tur
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    ...
    Jeg ville jo belyse at for de virkelig kompromissløse er det her greia, de tilgjengelige dsp er som brukes kan vel neppe kalles noe i nærheten så kompromissløse. Skal en dsp løsning angripes på en like radikal måte blir det noe ganske spesielt, litt rart egentlig, at ingen her - som virkelig har ressurser tenker i de baner ? Ingen kjede er vel sterkere enn det svakeste ledd ?
    Jeg her helt sikker på at Duelund komponentene ikke er kompromissløse. De er plaget med parasittiske egenskaper (f.eks. en kondensator har også induksjon og motstand) og imperfekte funksjoner (at primærfunksjonen - kondensator, spole eller motstand ikke er 100% under alle arbeidsbetingelser -f.eks. mostand som varierer med spenning/strøm & temperatur), som alle andre passive komponenter. Det klan godt hende at Duelund komponentene har mindre slike problemer enn mange andre komponenter, men kompromissløse er de ikke. Virkeligheten er «imperfekt», og ideelle komponenter eksisterer ikke, annet enn i matematikken.

    Ditto eksisterer den kompromissløse DSP kun i matematikken, men det passer desto bedre siden det er det en DSP skal gjøre - regne på en bit-strøm eller to. Det er fristende å si at hvilken som helst DSP er «uendelig» mye nærmere kompromissløs enn hvilken som helst passiv komponent, men jeg skal la vær.

    mvh
    KJ
    Med kompromissløs mente jeg - det beste/dyreste som kan kjøpes over disk, dèt kan vel neppe sies om løsningene og komponentene som finnes i de gjengse dsp`er .

    Er enig i at vi ikke lever i en verden med ideelle passive og aktive komponenter ,men.....

    Synes det er litt synd at et innlegg som mitt , hvor jeg da oppriktig spør - hvorfor kan vi ikke angripe en dsp med samme innstilling som Duelund har til sine produkter - mest mulig kompromissløst ?

    Isteden blir man tatt på, i hvilken sammenheng ordet " kompromissløs" brukes , for meg en slags hersketeknikk og i hvert fall en total avsporing på mitt spørsmål - lite konstruktivt etter mitt syn.
    Jeg har da heller ikke tatt stilling til hvilken analoge eller digitale leir jeg tilhører - det var ikke det innlegget dreide seg om , ei heller noe om resultatet vi ender opp med.

    Med jævla vennlig hilsen
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ...
    Jeg ville jo belyse at for de virkelig kompromissløse er det her greia, de tilgjengelige dsp er som brukes kan vel neppe kalles noe i nærheten så kompromissløse. Skal en dsp løsning angripes på en like radikal måte blir det noe ganske spesielt, litt rart egentlig, at ingen her - som virkelig har ressurser tenker i de baner ? Ingen kjede er vel sterkere enn det svakeste ledd ?
    Jeg her helt sikker på at Duelund komponentene ikke er kompromissløse. De er plaget med parasittiske egenskaper (f.eks. en kondensator har også induksjon og motstand) og imperfekte funksjoner (at primærfunksjonen - kondensator, spole eller motstand ikke er 100% under alle arbeidsbetingelser -f.eks. mostand som varierer med spenning/strøm & temperatur), som alle andre passive komponenter. Det klan godt hende at Duelund komponentene har mindre slike problemer enn mange andre komponenter, men kompromissløse er de ikke. Virkeligheten er «imperfekt», og ideelle komponenter eksisterer ikke, annet enn i matematikken.

    Ditto eksisterer den kompromissløse DSP kun i matematikken, men det passer desto bedre siden det er det en DSP skal gjøre - regne på en bit-strøm eller to. Det er fristende å si at hvilken som helst DSP er «uendelig» mye nærmere kompromissløs enn hvilken som helst passiv komponent, men jeg skal la vær.

    mvh
    KJ
    Med kompromissløs mente jeg - det beste/dyreste som kan kjøpes over disk, dèt kan vel neppe sies om løsningene og komponentene som finnes i de gjengse dsp`er .

    Er enig i at vi ikke lever i en verden med ideelle passive og aktive komponenter ,men.....

    Synes det er litt synd at et innlegg som mitt , hvor jeg da oppriktig spør - hvorfor kan vi ikke angripe en dsp med samme innstilling som Duelund har til sine produkter - mest mulig kompromissløst ?

    Isteden blir man tatt på, i hvilken sammenheng ordet " kompromissløs" brukes , for meg en slags hersketeknikk og i hvert fall en total avsporing på mitt spørsmål - lite konstruktivt etter mitt syn.
    Jeg har da heller ikke tatt stilling til hvilken analoge eller digitale leir jeg tilhører - det var ikke det innlegget dreide seg om , ei heller noe om resultatet vi ender opp med.

    Med jævla vennlig hilsen
    Jeg er helt enig med Per Morten det drejer sig om både og, en modstand kondensator eller en hvilken som helst anden passiv komponent har sin egen "sound/lyd hvor alle aspekter af lyden indgår" ud over sin elektriske funktion, som i øvrigt ikke nødvendigvis er bedre på en Duelund komponent, i forhold til de parameterer som normalt måles.
    Men på komponent niveau kan der måles forskel på komponenters egenskaber, den elektriske performes, og det er endda relativt nemt.

    Og gå man efter bedst mulig elektrisk performes så er der mere ide i et købe Vishay bulk modstande og polystyren og teflon kondensatorer , i stedet for Duelund komponenter.
    Kort sagt læse datablade fremfor evt at købe Duelund komponenter.
    Ikke fordi Duelund komponenter er specielt dårlige, slet ikke, men de er nok ikke det bedste på alle områder hvad angår elektrisk performes.
    Men ikke alle data betyder ikke lige meget for lyden, og der kan sagtens være områder hvor Duelund komponenter er suveræne, men som ikke almindeligvis måles.
    Ved at Duelund havde en special måling på kondensatorer, som han mente hang sammen med hvordan de lød, desværre fik jeg aldrig rigtig fat i hvad den måling gik ud på.

    Som sagt jeg ved ikke nøjagtigt hvad som giver disse lydforskelle på passive komponenter, lydforskelle som ikke umiddelbart kan måles i en total måling af hi-fi systemmet (frekvensgang fase osv og som dermed heller ikke kan generes af DSP.
    Men som sagt elektrisk forskelle som uden problemer kan måles på den enkelte komponent.

    Ser det lidt på den samme måde som at man kan putte en computer i en lille Fiat og i en stor Mercedes, det kommer de ikke nødvendigvis til at kører på samme måde af.
    Men performes for Fiat kan sikkert øges en del via computer, men en stor Mercedes bliver det aldrig.

    Det skyldes alle de ting som computeren ikke rigtigt kan gøre kan gøre noget ved.

    Som Kj nævner er der parasittiske komponenter (fejl-komponenter) i passive komponenter , også i Duelund komponenter.

    Man kan går så vidt til at sige at man har den rene komponent plus fejlkomponenter, og så skulle man tror at bare man vælge de komponenter med minimum fejlkomponenter så vil det også lyde bedst, men sådan forholde det sig ikke nødvendigvis, noget som også kendes fra samlede apparater eller hele hi-fi systemmer, jeg vil dog sige man skal altid tilstræbe mindst mulig fejl, men nogle fejl er mere betydende end andre.

    Så Det er snarer tale om den samlede fejl-strutur, den er efter min overbevisning for komponenter sammensat af hvilke materialer der er brugt, størrelsen på komponenten, og dæmpning af komponenten, og evt formen på komponenten.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Duelund dsp ;Krets som sikrer 100% digital timing og jitter frie omgivelser, dedikert pc med riktig software og 12 stk referanse dac`er - alt forsynt med passelige LC forsyninger og innpakket i linolje / bomull ?

    Å ja , separate tvc`s på hver kanal til innbyrdes volum, master volum og evt egnede buffere på utgang - slik.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Duelund dsp ;Krets som sikrer 100% digital timing og jitter frie omgivelser, dedikert pc med riktig software og 12 stk referanse dac`er - alt forsynt med passelige LC forsyninger og innpakket i linolje / bomull ?
    Har jeg helt misforstået dit indlæg og dit forhold til Duelund komponenter , eller skal du bare dig selv enormt interessant med nogle uforståelige halv-ironiske indlæg. Jeg må indrømme jeg kan simpelthen ikke tyde det du skriver.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kunne vært interessant og hørt hvordan du tror salige Duelund ville ha konstruert en nesten kompromissløs dsp
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Kunne vært interessant og hørt hvordan du tror salige Duelund ville ha konstruert en nesten kompromissløs dsp
    Sådan noget havde han jo slet ikke forstand på. By the way så er der vel ingen mennesker med forstand som bruger bomuld til hifi.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kunne vært interessant og hørt hvordan du tror salige Duelund ville ha konstruert en nesten kompromissløs dsp
    DSP lavede Duelund med passive komponenter/og analog elektronik, og modifikation af enhederne, Duelund lavede tingene rigtigt!!! fra starten af, så man ikke behøvede kompenserer for en mase fejl " såkaldte rumproblemer ulinear gengivelse osv " med DSP.

    Men DSP havde nemt kunne gøre en Duelund-højtaler perfekt på grund af fasens forløb, med en lineart faldene tendens , igennem stort set hele frekvensområdet, "en fejl" som det ville være nemt at rette op med DSP , og man har en "perfekt højtaler", som er synkron og faselinear (alle enheder gå udaf på en gang, og naturligvis indad også), i stedet for som de fleste højtalere som baserer sig på både summering og udslukning også dem med DSP, det er som sagt meget vanskeligt at udslukke to højtaler , men ret nemt at summerer outputtene.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kunne vært interessant og hørt hvordan du tror salige Duelund ville ha konstruert en nesten kompromissløs dsp
    DSP lavede Duelund med passive komponenter/og analog elektronik, Duelund lavede tingene rigtigt!!! fra starten af, så man ikke behøvede kompenserer for en mase fejl " såkaldte rumproblemer ulinear gengivelse osv " med DSP.

    Men DSP havde nemt kunne gøre en Duelund-højtaler perfekt på grund af fasens perfekte forløb, med en lineart faldene tendens , igennem stort set hele frekvensområdet, "en fejl" som det ville være nemt at rette op med DSP , og man har en "perfekt højtaler", som er synkron og faselinear (alle enheder gå udaf på en gang, og naturligvis indad også), i stedet for som de fleste højtalere som baserer sig på både summering og udslukning også dem med DSP, det er som sagt meget vanskeligt at udslukke to højtaler , men ret nemt at summerer outputtene.
    Duelunds ideer er jo fortsatt like aktuelle når det gjelder høyttalerbygging.
    Mulig han uansett ikke ville vist interesse for dsp og de problemstillingene som da dukker opp, som Drossel sier - ikke hans interessefelt, men hans vilje til å gjøre til dels dramatiske modifikasjoner og egne konstruksjoner ga tydelige resultater. Hvem tar opp hansken og hiver seg på en all out -dsp -dac løsning ? i Duelunds ånd .
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det er noe o.t. Om ikke akkurat i Duelunds ånd så er det ikke vanskelig å finne høyt ytende høyttalersystemer med DSP, noen tilfeldig valgte eksempler Bang & Olufsen Beolab 5 & 90, Devialet Phantom, Dynaudio Focus XD, Grimm audio LS1 + LS1s, Meridian sine DSP serier etc. Det er også flere høytytende DSP-komponenter, fra f.eks. Trinnov, Lyngdorf, DEQX. Kompetanse, Hifi-konvensjoner og «markedsdynamikken» er dessverre til hinder for at aktive høyttalere ikke blir mer utbredt enn det er i hifikretser. Det er også flere her på sentralen som har gjort fjøsmekk med DSP av høyt kaliber, jf. f.eks. Asbjørn sine kreasjoner.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Kunne vært interessant og hørt hvordan du tror salige Duelund ville ha konstruert en nesten kompromissløs dsp
    DSP lavede Duelund med passive komponenter/og analog elektronik, og modifikation af enheder, Duelund lavede tingene rigtigt!!! fra starten af, så man ikke behøvede kompenserer for en mase fejl " såkaldte rumproblemer ulinear gengivelse osv " med DSP.

    Men DSP havde nemt kunne gøre en Duelund-højtaler perfekt på grund af fasens perfekte forløb, med en lineart faldene tendens , igennem stort set hele frekvensområdet, "en fejl" som det ville være nemt at rette op med DSP , og man har en "perfekt højtaler", som er synkron og faselinear (alle enheder gå udaf på en gang, og naturligvis indad også), i stedet for som de fleste højtalere som baserer sig på både summering og udslukning også dem med DSP, det er som sagt meget vanskeligt at udslukke to højtaler , men ret nemt at summerer outputtene.
    Duelunds ideer er jo fortsatt like aktuelle når det gjelder høyttalerbygging.
    Mulig han uansett ikke ville vist interesse for dsp og de problemstillingene som da dukker opp, som Drossel sier - ikke hans interessefelt, men hans vilje til å gjøre til dels dramatiske modifikasjoner og egne konstruksjoner ga tydelige resultater. Hvem tar opp hansken og hiver seg på en all out -dsp -dac løsning ? i Duelunds ånd .
    Ja man du kan da bare går i gang, her er alt det læsestof du har brug for og nu kan du ovenikøbet for Duelund's fremgangsmåde illustreret via billede osv hvis du følger Modifix tråd
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det er noe o.t. Om ikke akkurat i Duelunds ånd så er det ikke vanskelig å finne høyt ytende høyttalersystemer med DSP, noen tilfeldig valgte eksempler Bang & Olufsen Beolab 5 & 90, Devialet Phantom, Dynaudio Focus XD, Grimm audio LS1 + LS1s, Meridian sine DSP serier etc. Det er også flere høytytende DSP-komponenter, fra f.eks. Trinnov, Lyngdorf, DEQX. Kompetanse, Hifi-konvensjoner og «markedsdynamikken» er dessverre til hinder for at aktive høyttalere ikke blir mer utbredt enn det er i hifikretser. Det er også flere her på sentralen som har gjort fjøsmekk med DSP av høyt kaliber, jf. f.eks. Asbjørn sine kreasjoner.

    mvh
    KJ
    Ting her jeg ikke viste om, litt å se på for mitt vedkommende.

    mvh
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Nu har jeg kigget og kigget længe på det øverste billede .. Mangler der ikke en eller to kredse impedanskorrektion?

    Jeg tror vi trænger til at se hvor omfattende et af Profetens egne filtre kunne være, det der sidder i københavnerklubbens 4-vejs højttalere:

    2007-11-26 23.07.30-1.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er dette høyttalerne så mange dansker (og faktisk andre) snakker om, som skal være så utrolig gode?

    Hehe, de ser jo ikke ut. PÅ den annen side er det helt klart nok av høyttalere som ser utrolig bra ut men spiller dårlig...
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Der var desværre gået et tilfælde af halvdårlig økonomi i projektet. Klubkassereren sad nærmest på skødet af Steen imens de blev bygget og der var en del lydforringende utætheder imellem kamrene, dårlige forbindelser frem til enhederne og lidt for elendige seriespoler i bassektionen. Trådstarter og jeg har været efter dem med en kraftig revision, så nu spiller de næsten misundelsesværdigt godt. Udseendet kan helt sikkert stadig diskuteres .. ;o)

    Der har tidligere ligget en billedserie fra renoveringen, på klubbens hjemmeside.
     
    Sist redigert:

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Konseptet bak disse motstandene er morsom. Blyant.

    IMG_1143_800.jpg


    Duelund - What do you get for the obscene money?

    Highend Audio har lagd en DIY utgave

    P1090250-b.jpg


    The best DIY resistor in the world. “Probably” ;)

    og det samme har Troels Gravesen

    graphite_1.jpg


    GRAPHITE RESISTORS

    There's a good reason for the high price on commercially available graphite resistors. The development phase was great fun, but once you've made a few, it becomes boring and I would definitely charge you at least 20 USD for a resistor. And please do not ask, because I don't make these to order.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg spilt gjennom første delen av dette klippet flere ganger og min mening er at det spiller best med standard resistor..... Med duelund mistes det noe dynamikk og fyldighet i lyden...
    Nå er det så mange ukjente faktorer her, og lydkvaliteten er jo ikke "high end", men i mine ører er det ikke tvil....
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nu har jeg kigget og kigget længe på det øverste billede .. Mangler der ikke en eller to kredse impedanskorrektion?

    Jeg tror vi trænger til at se hvor omfattende et af Profetens egne filtre kunne være, det der sidder i københavnerklubbens 4-vejs højttalere:

    Vis vedlegget 361829
    Vi udskiftede jo også en del af komponenterne. Bla. nogle af spolerne til trafo spoler og ledningsføringen er forbedret. Filterets udseende er resultatet af at det var mega travlhed for at få dem færdig til en klubaften.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Nå har jeg spilt gjennom første delen av dette klippet flere ganger og min mening er at det spiller best med standard resistor..... Med duelund mistes det noe dynamikk og fyldighet i lyden...
    Nå er det så mange ukjente faktorer her, og lydkvaliteten er jo ikke "high end", men i mine ører er det ikke tvil....
    . Kan ikke bruge klippet til noget som helst og i mine ører er det totalt elendigt. Har hørt andre klip med 10 gange bedre lyd.
    lol et indlæg
     

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dette var jo helt utrolig godt hørbart.. forskjellene er jo "store"... sement motstanden faller gjennom så det griner..mye mere flisete,komprimert kontra duelund og trafomotstanden... utklingningen på fiolinen med trafomotstanden er jo helt nydelig.. nå blir det et kompromi for meg ja.. Duelund next:)


    Nå har jeg spilt gjennom første delen av dette klippet flere ganger og min mening er at det spiller best med standard resistor..... Med duelund mistes det noe dynamikk og fyldighet i lyden...
    Nå er det så mange ukjente faktorer her, og lydkvaliteten er jo ikke "high end", men i mine ører er det ikke tvil....
    . Kan ikke bruge klippet til noget som helst og i mine ører er det totalt elendigt. Har hørt andre klip med 10 gange bedre lyd.
    lol et indlæg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenker å teste ut et par 3,3uf, bare for å ha gjort det.. Si ifra om noen har et par liggende.. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    http://bramaling.no/produkter/kunst-og-hobby/grafittblyanter-kull-og-tegnesaker/
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mener å huske, dvs jeg husker svært godt, at gamle Steen hadde sterk allergi mot plast, noe han proklamerte her inne titt og ofte.. Ga livlige og underholdende debatter, med Palvig som den modererende disippel. Synes å observere plast både her og der i denne tråden. Har hans budskap allerede gitt rom for tolkning og moderasjon? Forøvrig masse morsomt og lækkert her, det skal være sagt! :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Dette var jo helt utrolig godt hørbart.. forskjellene er jo "store"... sement motstanden faller gjennom så det griner..mye mere flisete,komprimert kontra duelund og trafomotstanden... utklingningen på fiolinen med trafomotstanden er jo helt nydelig.. nå blir det et kompromi for meg ja.. Duelund next:)


    Nå har jeg spilt gjennom første delen av dette klippet flere ganger og min mening er at det spiller best med standard resistor..... Med duelund mistes det noe dynamikk og fyldighet i lyden...
    Nå er det så mange ukjente faktorer her, og lydkvaliteten er jo ikke "high end", men i mine ører er det ikke tvil....
    . Kan ikke bruge klippet til noget som helst og i mine ører er det totalt elendigt. Har hørt andre klip med 10 gange bedre lyd.
    lol et indlæg

    Så ved jeg ikke hvilket state of the art anlæg du hører klippet på. For mig f.eks hvæser diskanten uanset hvilken modstand. Og " Apekistelyd" aldrig hørt værre.

    Men brugte lidt tid og den første var absolut den værste.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Vi kan vel være enige om at det er forskjell, hva en liker må være personlig

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Vi kan vel være enige om at det er forskjell, hva en liker må være personlig

    mvh
    For meg er det fortrukne uforstærkede instrumenter og deres lyd står ikke til diskussion.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn