DTQWT MK II, en byggetråd fra A til Å

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Duverden. Sonus Faber-form. Lagde du alle sporene i platen med fres selv eller kjøpte du platene slik?
    Jeg brukte 4 stk 6 mm på hver side og jeg har frest alle sporene selv :eek:. Kan tro jeg var lei fresing etterpå!!! Resultatet har blitt et møbel jeg er veldig stolt av. Men nå vil jeg bytte ut med noe nytt og da er det morro å lage noe selg. Mye billigere blir det også enn å gå å kjøpe nytt i butikken. Det blir finner på de jeg lager nå også, men helt hva slaks tresort vet jeg ikke helt. Fruen ønsker det lyst så får vi se. Har litt lyst på eik jeg da. Har planer om å ha eik i de savene ytterst på fronten også har jeg noe sort, ja det er vel skay. Har ikke så mye greie på dette men det ser slik ut:


    Dette blir det bak også. Kler hele plata bak før jeg putter den ned i sporet jeg har lagd bak. Tror dette kan bli fint.

    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Dags for en ny påskeoppgradering av byggetråden min.
    Har nå fått rettet opp avrunding på den store braketten innvendig som jeg glemte. Jeg har bare en rund rasp som jeg brukte og det fossa unna som bare det det. En pussekloss med sandpapir til slutt fikk jeg alt på stell igjen. Sånn her ble det:



    Jobben videre er å få på plass de andre stiverne. Disse skal plasseres i center og da kappet jeg til noen avstandsstykker. Disse stiverne skal stå sp nære elementene som mulig, men det er også viktig at dem ikke kommer i konflit med elementene. Da er det kjekt å ha fulgt litt med i mattematikktimene på skolen ;D, det er fort gjort å gjøre feil. Da kommer det noen bilder igjen:




    Stiveren bak 10" venter jeg med pga. liten plass. Det er ikke mer enn 10 mm. Bedre å plassere den når jeg har skjert til bakplata og frest ut til elementene. Da er det tid for å prøve den andre sideplaten og håpe at den passer, men først noen bilder av det jeg har gjort til nå.



    Da er sideplaten på å dette ser veldig bra ut. Det er ca 2 mm forskyvning på den ene siden, men det skal jeg prøve å få ned til en og det er akseptabelt. Denne siden er også merket så det er lett å se om det er noe feil. Borrer hull for plugger og limer disse fast i kammerskillerene og stivere slik at sideplaten bare kan legges på plass og trykkes ned og vips 8). Denne sideplaten vil være løs til jeg har montert dempematerialet og kabel.





    MVH
    Jon Øystin
     

    Vedlegg

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Påsken er snart over og jeg er fornøyd med alt jeg har fått utrettet i garasjen. Det begynner å ligne på en høyttaler. Har prøvd å ta overmål på kassa sånn at jeg kan frese rundt til slutt for å få jevne fine kanter. Noen steder er det undermål så der må jeg sparkle. Heldigvis ikke så store avvik.


    Og som dere nå ser har jeg fått limt sammen ryggen og kappet den til slik at jeg får plass til å ha skai rundt, håper jeg i hvertfall. Har beregnet ca 2 mm klaring for dette. I samråd med regjeringa (les samboer) ??? blir det en annen farge, sort ble for dominerende. Da bruker jeg bare det jeg har som "prøveklut" og det er bra. Noen bilder fra liminga:






    Oppmerking til 10" bruker jeg en stålpasser som lager spor i materialene for å få skikkelige merker. Etterpå er det bare å bruke en blyant/kulepenn i sporet rundt. Fint å ha et realt merke som ikke blir borte så lett.




    Elementet har en kant rundt på 15 mm og jeg har en fres på 16 mm som jeg vil bruke. Da er det bare å finne frem utstyret å sette i gang.



    Som centerspiss bruker jeg en avklipt skrue og det fungerer helt greit.


    Fresinga er i gang.

    Lengere kom jeg ikke i går forde vi fikk besøk. Må ha litt tid for det i disse påsketider.

    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Bravo :) Flotte saker, inspirerende detaljarbeide, gleder meg til å se det endelige resultatet :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut.Gleder meg til å se den trukket i skinn eller skai. La du på diameteren når du freste. Slik at skinnet får plass nedi utfresingen.
    Eller trekker du hele å limer godt rundt elementet for så å skjære ut etterpå?
    Litt nyskjerrig på det her, kan jo hende jeg vil prøve noe lignende senere :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror 1mm ekstra alle veier er det lureste.
    Funderer litt på skai selv på OBene mine får å redusere difraksjon.

    Lurte på en ting. Denne høyttalern er vel strengt talt en Big Vent Refleks og ikke en Tapered Quarter Wave Transmission line? (ikke noe gæærnt med det, begge deler er sånn vi vil ha det, skikkelig dynamisk 8))
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Ser veldig bra ut.Gleder meg til å se den trukket i skinn eller skai. La du på diameteren når du freste. Slik at skinnet får plass nedi utfresingen.
    Eller trekker du hele å limer godt rundt elementet for så å skjære ut etterpå?
    Litt nyskjerrig på det her, kan jo hende jeg vil prøve noe lignende senere :)

    Har undersøk litt og det er skai.
    Skaien er 1 mm tykk så jeg la på 1 mm på radiusen. Har skært til og montert provisorisk i dag for å se hvordan det blir og dette blir bra 8). Ser ut som dem komer rett fra butikken. Bare se selv!!! :eek: :eek: :eek: 8)


    Tror det er lurt å bruke kontaktlim på skaien så den ikke blir slaskete med tiden. Er det noen som har noe erfaring med dette eller som har noen gode råd?

    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har brukt kontaktlim på spray på filt. Det funker bra.
     

    JanErik.H

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Kontaktlim fungerte bra når jeg la skai på frontbaffelen på mine.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Wow. Her går det unna. Fortell om overflatebehandlingen? ::)
     

    JanErik.H

    Medlem
    Ble medlem
    04.08.2010
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Det er mahognyfiner med 12 lag lakk og vannsliping mellom hvert lag.
    Mvh
    Jan erik
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Stilig. Nå ser jeg at du er en annen enn trådstarter ;)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut jonstran :) Morro å se andre som har realisert prosjektet også JanErik.H de var veldig flotte. Blir en ordentlig feelgood tråd det her.
    Kanskje det til og med finnes flere der ute med bilder av sine :) :)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    JanErik.H skrev:
    Kontaktlim fungerte bra når jeg la skai på frontbaffelen på mine.
    Grattis, dete ble lekkert 8)!

    Kontaktlim fungerer bra, ja. Det hørtes enkelt ut med spraylim også. Får se hva jeg kommer over.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    jonstran skrev:
    hel skrev:
    Jeg har brukt kontaktlim på spray på filt. Det funker bra.
    Takker!

    Hvor får jeg kjøpt det spraylimet?
    Jeg er vel litt subjektiv: http://www.relektagruppen.no/Files/Filer/Novatio/Teknisk/PDF/Trimfix_info.pdf
    Er produkt&markedsjef i Relekta 8)
    Leser på nettsiden at det ikke er tilgjengelig for privatkunder enda. Da går vell ikke det hvis ikke du kan skaffe meg et par bokser?

    MVH
    Jon Øystein
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Tiden er inne for å fylle på med litt info og bilder så ikke dere får for mye abstinenser ;). Prøver å få til et jevnt sig her. Har ikke hatt anlednig til å være så mye i garasjen den siste uka men jeg har ligget litt i forkant med snekringa og selvfølgelig bildetaging. Jeg legger ikke ut byggebeskrivelse av høyttaler nr. 2 da dette bare blir repetisjon. Den har jeg begynt på, men er ikke kommet så langt.

    Har frest ut for magneten til diskanten på reflektoren. Ser vel i ettertid at den ble moe snau. Freste ut en dia. på 105 mm og magneten måler 100 mm. Teoretisk skal dette gå bra, men så er det dette med teori og praksis.
    Bruker målet til montering av diskant som utgangspunkt for utfresing som jeg merker på en platebit.




    Dette ble resultatet!


    Høyttalerterminalene som fulgte med likte jeg ikke. Tok en titt på sidene til Partsxpress og fant noe jeg likte bedre med moterings plate og det hele.


    Denne vil jeg felle noe ned i ryggen. For å få dette fint må jeg lage en jigg. Var avgårde for å kjøpe glattkant som det heter. Viktig med glatte kanter og at den er nogenlunde rett. Her er jiggen limt og spikret og ligger i press for å holde form under tørking.


    Spikret fast noen ekstra lister over hjørnene for å hode på formen. Som dere ser er "pusekatten" klar ;D




    Grunnrisset er frest ut og jeg vil ha en 45 graders kan på dette og da blir det så her:


    Ser vel ut som dette passer 8):


    Ryggen blir trekt med vinyl så da hadde jeg tenkt å bare presse ht-teminalen ned å skru den fast slik at det blir vinyl rundt på den skråkanten. Håper dette blir fint! 8)
    På baksiden ser det sånn ut:


    Kommer til å frese en 45 graders kant her også. Så langt har jeg ikke kommet ennå ???


    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Ja detta kommer til å bli kanonstrøkent når du er ferdig. dyktig møbelsnekker du ;)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner at jeg gleder meg til å se bildene av høyttalerne dine når de er ferdige - vakkert utført arbeide!!
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen dager siden sist, men jeg har ikke fått jobba så mye som jeg hadde ønsket ute i "furtebua" mi. Det er vår og det er en del som MÅ gjøres i hagen på denne tiden. Har fått gjort ferdig den ene bakplaten med borring av hull til skruer og montert den siste braketten som kommer mellom 10". Greit å ferdigstille bakplaten for så å montere braketten så den ikke kommer i konflikt med noen av elementene. Da kommer det noen bilder:
    Tilpassing av braketten


    Borring av hull til skruer


    Viktig at hullene kommer rett overfor hverandre, ihvertfall det peneste.


    Sånn ser det ut på baksiden


    Fresete en kant på 45 gr. mellom hullene så lyden får minst mulig motstand


    Freste også en kant på baksiden der terminalen kommer.


    Ellers er jeg i god gang med kasse nr. 2. Begge frontene til kassene lager jeg samtdig. Har fåt en møbelsnekker til å lage eikelister/staver til fronten for meg. Jeg har ikke funnet 30 gr. fres. Syntes det blir penere me 30 grader enn 45 grader og for å få det så pent som mulig. Har også bestilt eikefiner til kassa. Tror dette kan bli flott. 8)

    Ser veldig frem til å sett på signal 8) 8) 8)

    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Det er godt å høre at det ikke bare er meg som har kona hengende over nakken når det gjelder hagearbeid. D'ække lett å få tid til hobbyering. :)

    Bildene din gir inspirasjon til hvordan man selv kan gjøre ting anderledes på neste prosjekt.

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Bare et lite tips. For å få forventningen om hagearbeid (æsj) ned på et absolutt minimum så gjorde jeg følgende i fjor:

    1) leide inn gravemaskin og fjernet alt av plen, planter og annet rask
    2) kjørte gressklipperen på nærmeste dynge
    3) la en kombinasjon av lerk (ubehandlet, trenger ikke olje), rullesten, grov grus og belegningssten
    4) lot kona gå berserk på nærmeste hagesenter og lot henne fritt velge potter og stasj som hun selv kunne ordne med

    Da blir det slik (har bare et trappetrinn rundt øvre platting igjen):
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fin bakgård, resten er gammelt nytt....hvor er fremgangen?
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    De hvite "stilkene" er ferdige, transportert til Trondheim og står i en loftstue. Seasene mangler siste strøket og blir kjørt ut i løpet av uka. Impulse h6 clonene har jeg frest, sparklet og formet diskantforsenkning på og målet er å ha dem klare i løpet av mai. Den åpne baffelen skal ned fra loftet om en uke eller to for da kommer 15 tommerne.
    - Tang Band 4" mltl 100% ferdig
    - Seas 8" mltl 98% ferdig
    - imulse H6 clone 60% ferdig
    - OB med 15" Eminence, TB 8" og TB bånddiskant 10% ferdig

    Ikke gæærnt det? Dessuten frikjøper jeg meg fra hagearbeid :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hel!
    Dessverre så er ikke tomten slik at jeg kan gjøre som deg. Plen i to plan, hekker, skråninger, tujaer - alskens dritt overalt. :-[ Jeg foreslo å legge asfalt på alt sammen, men ble nedstemt. Jeg fikk ny gressklipper uten at jeg følte noe særlig glede av den grunn.

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Det beste hadde vært et toetasjes bygg med 50m2 grunnflate.
    Snekkerverksted nede og lytterom oppe :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    I hagen. Med asfalt rundt.
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Det beste hadde vært et toetasjes bygg med 50m2 grunnflate.
    Snekkerverksted nede og lytterom oppe :)
    Du burde begynne som arkitekt, hel ;D. Da kan du få jobb hos meg om en stund ;)

    Med asfalt rundt.
    Grønn asfalt ;D
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Helgen er her og jeg har fått vært i "furtebua" mi. Det som egentlig er "furtebua" mi ser sånn ut:

    Som dere ser må en til og med ut for å furte. Ikke mye plass til en stakkar :'( Så da må en ta garasjen til bruk. Heldig vis ingen invendinger fra høysete hold ;)

    Skulle det bli noe rar skriving her er det brillene som har blitt støvete ;D


    Nå har den ene fått selskap av en makker. Ikke dårlig! Og da ser det plutselig sånn ut, baken i fra. :eek:


    Da er det frontene som er neste. Plater er skjært til.


    Fronten blir 30 mm tykk og her blir det mye tenking for å få det til å gå i hop og at det blir pent. Legger først på en 10 mm som dekker hele fronten. Denne setter jeg fast med plugger. Har vært å kjøpt 6 mm plugger som jeg skal bruke her.

    Ingen ting må limes enda da det skal bla. demping og kabling skal settes fast invendig før jeg kan lime.

    Verktøy som er "kjekt å ha" til oppmerking av sirkler


    Og da kan det bli seende slik ut


    Etter at dette er frest ut ser det sånn ut


    Kappet så til 2 stk. som er 180 mm brede som ble limt sammen og har ligget i press en stund.


    Dette er "furtinga" for i dag og sånn så det ut da porten gikk ned for i dag.



    MVH
    Jon Øystein

    PS: Ha en fortereffelig lørdagskveld 8)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    Den furtebua di ser ut som min gjorde, inntil forrige helg. Nå er den ryddet 8) kanskje litt dårlig gjort av meg å si det ;)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Den furtebua di ser ut som min gjorde, inntil forrige helg. Nå er den ryddet 8) kanskje litt dårlig gjort av meg å si det ;)
    Siden du er så godt i gang er det bare å komme hit ;D
    Hos meg skal det ryddes, flislegges, moteres skaper, benk med underskaper og en "utvaskslask", så da tenker jeg du har jobb en 14 dagers tid ;)

    Arbe er det beste jeg vet, det kan jeg se på hele dagen!!! ;D :eek:
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Dags med en oppdatering igjen. Jeg har ikke fått jobbet så mye med prosjektet mit som jeg ønsker. En må ha tid til familie inimellom også og det er ikke alt som kan planlegges. Hender en må bruke "fotballferdighetene".

    Jeg har i hvertfall fått gjort noe siden sist. Har startet med å trekke ryggen med vinyl. Jeg ser av bildene mine at dem lyver litt på fargen. Fargen på vinylen er lysebrun men på bildene er den mer grønn ser jeg.



    Det er kanskje noen som drar kjensel på limet ;). Veldig lett å jobbe med og reinslig. Ikke mye klin der i gården!
    Det gikk litt fort i starten med den første ryggen så jeg glemte å ta bilder, men fikk tatt noen bilder av nr. 2.

    Først blir det å kappe til en stor nok bit. Ryggplatene er pusset på alle kanter så ikke de skarpe kantene skal skjære hull i vinylen. Vinyle bretter jeg ned lags alle kanter. I hjørnene må jeg skjære ut en firkant. Her har jeg ikke skjært helt inn til hjørnet på klata. Lar det med andre ord stå igjen en liten tupp. Dette blir ikke synlig hvis ikke du "putter" øyet inn der ;).



    Viktig med godt overmål å heller skjære bort det overflødige etterpå. Da får en rette fine kanter hele veien rundt.


    Ved terminalen skjærte jeg først et lite hull fra baksiden først og så trykte jeg bare terminalen ned og skrudde den fast. Da var det bare å finskjære rundt etterpå og dette ble virkelig veldig bra. Ser ut som det er kjøpt på byen 8) 8).





    Der elementene skal være maskerte jeg med maskeringsteip kanten hvor elementen ligger på. Ønsker ikke å ha lim der. Skjærte først et lite hull i vinylen fra baksiden for at det skal være lettere å se hva jeg gjør når jeg skal skjære endelig hull fra framsiden. Viktig med en sylskarp Stanlykniv. Nedfellingskanten er 12 mm og jeg vil ha vinylen så tett ned langs denne kanten som mulig. Denne kanten behøver ikke bli så pen da den ikke blir synlig bare ikke elementet ikke blir ligende oppå den, men det kan finskjæres etterpå. Jeg bare trykte vinylen ned i hjørnet og skjærte så tett på det jeg kunne. Dette ble tilfredstilende. Jeg fant ut at jeg måtte lime flat for flate, sette i press og tørke før jeg fortsatte. Resultatet er jeg veldig fornøyd med. Jeg har fått veldig skryt av dattera til samboeren. Nå må jeg lage flere høyttalere 8) 8) 8).................... :'(















    MVH
    Jon Øystein
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa. Vannvittig strøkent arbeid. 8)
     

    jonstran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2002
    Innlegg
    141
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa. Vannvittig strøkent arbeid. 8)
    Har du ei fuglekasse som passer så kom igjen ;D

    Takk så mye for hyggelig kommentar.

    Skulle gjerne hatt høyttalerne ferdig i går jeg, men det går jo ikke. Så da får'n skynde seg langsomt da ellers blir det bare galt alt som er. Sånn er jeg skrudd sammen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn