DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    3.458
    Torget vurderinger
    1
    tand skrev:
    A5 og oppgradering

    Er det noen der ute som har prøvd siste oppgradering av A5 - til EBW(er det siste oppgradering heter?) Pedal kanskje?

    Har hatt Gradient Revolutin mk2 i 5 år og oppgraderte til 801 D, noe som ga et tildels stort løft... ikke noe galt om Gradient, men de matcher ikke toppen til 801, eller bassen for den saks skyld:)...

    Det virker som A5 passer godt til 801D, med bl.a stor kontroll over basselementet. Var usikker på dette var riktig ht for meg på 25 kvadrat, men all skepsisme til skam. Det fungerer over all forventning:). Problemet er at man kan spille så forbasket høyt før lyttertrettheten kommer, tenke da spesielt på viktigheten av å holde et godt forhold til de nærmeste naboer :)
    Heldiggris! Det morsomme med A5 (og A1, for den saks skyld) er at de marginaliserer stående bølger i bassen i små rom og/eller vanskelige rom. Dette var et stort løft i forhold til den MosFet bestykkede (he-he) 5.52HP i min gamle kjellerstue. Det høres rart ut, men stående bølger får høyttaleren til å "løpe løpsk" ved den frekvens hvor den "ser" en stående bølge. En slags "akustisk kortslutningen" som skaper en ditto returstrøm til effekttrinnet. Og det er her at de Bipolare DP-modellene* langt bedre klarer å levere varene uanfektet videre.

    Når det er sagt så har jeg aldri savnet egentlig kraft eller kontroll i referanseoppsettet til Knut Vadset, da han drev sine 801D med én A1s. Skjønt han ble jo litt grønn da han hørte hva et utlånseksemplar av A5 gjorde med samme høyttalere.

    ------------

    Mht. siste oppgradering av A5 så tror jeg det største løftet kommer med de helt nye super-op-ampene. Vi skrev litt om de i en annen tråd på Hifi Generelt for en stund siden. Her er det bare å stille seg i servicekøen på Skedsmo. (Meg først!) Blir spennende å høre, ja. Forhåpentligvis en gang før jul for mitt vedkommende. OMF har gjort det allerede på 2 av sine A1s. Kanskje han kan berette?

    *Håper alle nå ser at jeg her i denne VENNEtråden for DP altså snakker om mine erfaringer fra egne DP trinn. (Jeezes - noen må ha det inn med teskje).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.915
    Antall liker
    8.922
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jada...jeg har hatt alle mine 3 DP A1S inne til oppgradering, fra før var 2 av dem EBW.

    Vi skal vel i rettferdighetens navn være klar over at vi ikke snakker dag og natt her - men som Leif E meget treffende kommenterte når det gjaldt enkeltes språkbruk om forskjeller så er det ikke så stor forskjell på dag og natt i nord Norge på sommerstid,...

    Nok om det....


    Jeg synes helt klart det var litt forskjell - først og fremst i toppen, men også i resten av spekteret. Tror bare jeg vil bruke et ord for å beskrive det som skjer - uanstrengt. Det spiller litt mer uanstrengt...., så for prisen (3100,- + moms pr DP A1S) så synes jeg vel dette var grei valuta for pengene.

    Også gir det jo litt godfølelse at man har absolutt siste versjon....man sover jo ikke godt om natten hvis man vet det er noe som kan forbedres... ;D ;D

    mvh
    OMF
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Også gir det jo litt godfølelse at man har absolutt siste versjon....man sover jo ikke godt om natten hvis man vet det er noe som kan forbedres... ;D ;D

    mvh
    OMF
    He he, jeg forstår nøyaktig hva du mener. ;)
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    785
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har prøvd en DP A1(S) på SF Cremona?
    Hvordan var i så fall resultatet?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    15.734
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    KORTSLUTNING i A1s? - behov for førstehjelp!

    Skrudde av dp'en i går for å flytte enkelte komponenter i racket. Koblet på Wadia'n, skrudde på dp'en - død dp!
    Jeg har sjekket sikringene (3 stk) på kretskortet. Disse så tilsynelatende så ut til å være i bra form.

    På meg virker det riktig å levere dp'en inn til service, eller er det andre ting jeg selv bør sjekke ut først?

    Mvh
    Jan P.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.915
    Antall liker
    8.922
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Hvis den er helt død - altså ingen lys noe steder - så vil jeg sjekket om du har brudd i nettledningen....

    Mvh
    OMF
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Merkelig... DP er ikke akkurat kjent for å "dø" lett.. Sjekk nattkabelen og evt sjekk sikringene med et voltmeter kanskje...

    mvh Kai
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    15.734
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Hei!
    Hvis den er helt død - altså ingen lys noe steder - så vil jeg sjekket om du har brudd i nettledningen....

    Mvh
    OMF
    kaap skrev:
    Merkelig... DP er ikke akkurat kjent for å "dø" lett.. Sjekk nattkabelen og evt sjekk sikringene med et voltmeter kanskje...

    mvh Kai
    Takk boys! Det skulle ikke mer til faktisk. Det var kabelen, ja.

    Nå er jeg veldig glad igjen ...også i dp'en, så er det sagt ;D

    Mvh
    Jan P.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Selv om dette er DP tråden, oppfordrer jeg til å oppdatere tråden din med bilder med Wadian i oppsettet :)

    mvh Kai
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    15.734
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    kaap skrev:
    Selv om dette er DP tråden, oppfordrer jeg til å oppdatere tråden din med bilder med Wadian i oppsettet :)

    mvh Kai
    Ska' få begge deler du ;D

     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    De svarte XLR-kablene fra DP

    Er det noen som våger seg utpå med en karateristikk av disse? Hvordan låter (låter ikke...?) disse, sammenlignet med. f.eks Silk/Silk MkII?
     
    L

    lyden

    Gjest
    ""Jeg spiller drøyt høyt innimellom, men har aldri sett mine varsellamper lyse. ""

    Bruker selv en 6.4P for å drive 2 x15" gjennom et filter som slipper igjennom opptil 50-60 Hz, og at det av og til "blipper" i rødt på 6.4'en ved litt pådrag er vel ingen katastrofe for den , eller...?
    mvh
    l
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    3.458
    Torget vurderinger
    1
    Hamram skrev:
    De svarte XLR-kablene fra DP

    Er det noen som våger seg utpå med en karateristikk av disse? Hvordan låter (låter ikke...?) disse, sammenlignet med. f.eks Silk/Silk MkII?
    Jeg fraråder deg å bruke "de sorte" som tradisjonell signalkabel i et oppegående hi-fi anlegg. Den er litt "dau" i dynamikken og matt i klangen. Den er derimot den "perfekte" digitalkabel. Helt rå mellom drivverk og DAC!

    Silk er i en mye høyere lydklasse. Jeg har brukt Silk I og II siste 7-8 årene og er meget godt fornøyd.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Hamram skrev:
    De svarte XLR-kablene fra DP

    Er det noen som våger seg utpå med en karateristikk av disse? Hvordan låter (låter ikke...?) disse, sammenlignet med. f.eks Silk/Silk MkII?
    Jeg fraråder deg å bruke "de sorte" som tradisjonell signalkabel i et oppegående hi-fi anlegg. Den er litt "dau" i dynamikken og matt i klangen. Den er derimot den "perfekte" digitalkabel. Helt rå mellom drivverk og DAC!

    Silk er i en mye høyere lydklasse. Jeg har brukt Silk I og II siste 7-8 årene og er meget godt fornøyd.
    Takk for innspill ;)

    Jeg har selv Silk MkII, og er også fornøyd. Så du regner DP-kablene som meget godt brukbare til digitalkabel..? RCA-RCA, eller tenker du XLR-XLR?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    3.458
    Torget vurderinger
    1
    Hamram skrev:
    Så du regner DP-kablene som meget godt brukbare til digitalkabel..? RCA-RCA, eller tenker du XLR-XLR?
    Det er den beste digitalkabel jeg har hørt. XLR-XLR, ja. Hvis du trenger RCA-RCA, så er "den blå" til DP hakket bedre.
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    DP-kabelen det her snakkes om kjenner jeg ikke til, men Silk mk.II har jeg selv benyttet
    med veldig godt resultat i eget oppsett.
    I forholdet pris/ytelse utgjør Silk mk.II et virkelig knallkjøp.
    I dag benytter jeg kabler fra Black Magic som i likhet med Silk-kabelen står seg fantastisk
    sammen med DP.

    Jeg har, i likhet med lyden, aldri opplevd at min A1 har vært så stressa at varsellampene har
    blitt tent og dette til tross for at det også her i gården til tider kan spilles rimelig høyt.
    Det jeg heller opplever er at lyden åpner seg enda mer.

    Tidligere i denne tråden ble det hevdet at DP A1 mistet pusten når lasten kom ned mot 4ohm.
    Denne feilinformasjonen er nå heldigvis slettet. Det skulle forøverig bare mangle.
    Hjemme hos meg må A1 forholde seg til en 4ohms last hver bidige dag uten at den dermed
    mister pusten av den grunn.
    Respons Grand LE har dessuten en følsomhet på 86dB og er således ikke blant de enkleste
    høyttalerne på markedet.
    Men du verden; sammen med A1 synger de godt.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    1.357
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Har selv A1S sammen med Grand LE. Og ja det synger godt!! ;D
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Har også prøvd Silk Mk2, men har gått over til
    Transparent Audio Music Link Ultra XLR
    Og de spiller ring rundt Silkkablene. ;D
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    saeman skrev:
    Har også prøvd Silk Mk2, men har gått over til
    Transparent Audio Music Link Ultra XLR
    Og de spiller ring rundt Silkkablene. ;D
    Vi vi vi, vi vil ha detaljene..! 8) Bedre på alle parametre? Pris også...? :eek:
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Huff huff.. da holder jeg meg til Silk.. liker ikke at det spiller i ring.. blir så jævla svimmel og dårlig! :(
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Bedre på alle parametre? Ja helt klart.
    Pris også? kjøpt brukt husker ikke helt prisen.

    Lyden ble mer detaljert, klarere i mellomtone/diskant
    Saftigere bass mer tredimensjonalt lydbilde.
    Helt klart bedre etter min smak. ;D

    kaap skrev:
    Huff huff.. da holder jeg meg til Silk.. liker ikke at det spiller i ring.. blir så jævla svimmel og dårlig! :(
    Ja spill på dine Silk kabler vist du er fornøyd med dem, bare forteller hva jeg opplevde med kabel bytte.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Fillern "saeman", nå må jeg kanskje kjøpe nye kabler... ::)

    Hvor får man Transparent Audio her i nisseland?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å jada. De kan erverves for en formue hos Oslo HiFi-center hvis jeg ikke husker feil.  ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    [off topic]NAT har vel også fått inn disse... [/off topic]
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Oops...! Tror sannelig at jeg flesker til med en ekstra lottokupong i stedet gitt, he he... ;D

    Kablene BØR spille "i ring" rundt Silk, prisen tatt i betraktning.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Her er det ikke snakk om pris men LYD. ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Et sett signalkabler til kr. 20.000,- bør gjøre Kenny G. til John Coltrane. :p
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Spiller ikke lotto bruker pengene på HIFI da blir det premie hver gang i form av god DP LYD. ;D ;D ;D
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    saeman skrev:
    Spiller ikke lotto bruker pengene på HIFI da blir det premie hver gang i form av god DP LYD. ;D ;D ;D
    Tja, om man kunne kjøpt kabler til en pris tilsvarende de pengene jeg har brukt på lotto, tror jeg ingen av dere ville hatt dem. De ville simpelthen sett for jævlige ut. ;)

    20000,- er mye for mange, i alle fall om man skal bruke den summen på et sett kabler. Dermed er det ikke sagt at man ikke kunne tenkt seg kabler som får Silk til å blekne, men jeg håper at jeg kan klare det uten å svi av 20000,-

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Apropos Silk: Jeg fikk nettopp høre fra en som hadde testet de sorte DP-kablene mot Silk, og hans mening var at DP var veldig gode i sammenligning. Angivelig spilte de litt mere oppløst uten å bli harde i toppen, slik Silk hadde en tendens til å bli på hans anlegg.

    Jeg skal i alle fall teste DP-sort, for det kan jeg gjøre uten å sprenge budsjettet. ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    8.304
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes dere om at DP er under EC..?

    mvh. Bjørn
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hva synes dere om at DP er under EC..?

    mvh. Bjørn
    Jeg for min del har ingen sterke meninger om det. Jeg skjønner absolutt fornuften i det som skjedde, men det er litt synd at merkenavnet forsvinner. De burde i det minste funnet plass til "DP series", eller noe i den duren, og ikke bare logoen til kompaniet.

    For meg vil det som Ernstsen konstruerer alltid være Dynamic Precision, selv om det måtte stå et annet navn på produktet. ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    3.458
    Torget vurderinger
    1
    Hamram skrev:
    Apropos Silk: Jeg fikk nettopp høre fra en som hadde testet de sorte DP-kablene mot Silk, og hans mening var at DP var veldig gode i sammenligning. Angivelig spilte de litt mere oppløst uten å bli harde i toppen, slik Silk hadde en tendens til å bli på hans anlegg.

    Jeg skal i alle fall teste DP-sort, for det kan jeg gjøre uten å sprenge budsjettet. ;D
    Det er gøy å teste, så bare test i vei! Og det finnes sikkert anleggskombinasjoner som kler den "sorte". Men den ER dau i toppen. Garantert. Silk I/II er på sin side ikke hard. Om noe, så er den litt snill oppover. Litt tørr og diskret i diskanten. (Mulig at denne oppfatningen henger sammen med at den er så kropslig i nedre mellomtone/øvre bass, der hvor mange kabler er litt slank). Det blir artig å lese din lytterapport!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.572
    Antall liker
    3.458
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Hva synes dere om at DP er under EC..?
    Under og under, Fru Blom. Man kan vel heller si det slik at de er i kompaniskap, hvor EC skal bidra med produksjonsmidler, kapital og distribusjon, mens DP stiller med teknologi. Så gjenstår det å se hvor man havner. Foreløpig har det ikke skjedd så mye.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Hamram skrev:
    Apropos Silk: Jeg fikk nettopp høre fra en som hadde testet de sorte DP-kablene mot Silk, og hans mening var at DP var veldig gode i sammenligning. Angivelig spilte de litt mere oppløst uten å bli harde i toppen, slik Silk hadde en tendens til å bli på hans anlegg.

    Jeg skal i alle fall teste DP-sort, for det kan jeg gjøre uten å sprenge budsjettet. ;D
    Det er gøy å teste, så bare test i vei! Og det finnes sikkert anleggskombinasjoner som kler den "sorte". Men den ER dau i toppen. Garantert. Silk I/II er på sin side ikke hard. Om noe, så er den litt snill oppover. Litt tørr og diskret i diskanten. (Mulig at denne oppfatningen henger sammen med at den er så kropslig i nedre mellomtone/øvre bass, der hvor mange kabler er litt slank). Det blir artig å lese din lytterapport!
    Rapport og rapport, jeg skal nok si fra hva mitt inntrykk blir. ;) Med litt flaks har jeg et sett DP sort til helgen. I forkant kan jeg si at det jeg liker minst ved anlegget mitt, er at diskant og øvre mellomtone innimellom kan oppfattes som noe frampå og påtrengende. Kanskje anlegget har godt av en "dau" kabel..?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    bjornh skrev:
    Hva synes dere om at DP er under EC..?

    mvh. Bjørn
    Dette ble diskurtert en del noen sider tilbake...

    Hamram skrev:
    Jepp, men det skumle er at jeg har sett et bilde av en DP med kun logoen til kompaniet på. Legg merke til at Prelude og Classic har identisk logo (kompanilogo). Tenk når også DP-line har samme logo, og bare kalles DP-line... :eek:
    Er det dette du frykter..? isåfall er det allerede skjedd:


    mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.891
    Antall liker
    4.337
    DP + EC kan være en match made in heaven.

    DP har alltid hatt suverene produkter, men ikke hatt en logistikk, produksjon og distribusjon som har gjort det mulig å tjene seriøse penger på teknologien. Jeg tror gutta på Tou har de bitene som mangler.

    EC er også en betydelig sterkere merkevare utenfor Norge enn DP.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    DP + EC kan være en match made in heaven.

    DP har alltid hatt suverene produkter, men ikke hatt en logistikk, produksjon og distribusjon som har gjort det mulig å tjene seriøse penger på teknologien. Jeg tror gutta på Tou har de bitene som mangler.

    EC er også en betydelig sterkere merkevare utenfor Norge enn DP.
    Enig, men likevel er det synd at det ikke finnes plass til "DP-line" eller lignende på selve apparatene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn