Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Lyden i 61 er nok litt mer "Hifi" en de eldre men,fortsatt med det musikalske som jeg synes Doxa gjør så bra! Kjøpte min første i -92,er nr 4 som står her nå og den står meget trygt.
    Du burde ta en telefon til Trond Seland hos Doxa. Han er veldig hjelpsom og engasjert :) Lykke til
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.735
    Antall liker
    11.306
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde Rogue Peresus i mange år på min 72. Den ble med videre til 61J. Passet godt sammen de og låt flott. Spesielt mellomtonen med rørpre. Det var derfor med sterk skepsis og Lauvlands første passive pre friskt i minne,at jeg fikk inn den nye passive på prøve....Det var en kombo som satt godt her og passiv pre uten å bli dynamikkløs og flat.
    Kanskje en ennå dyrere rørpre vil gi mere magi? Tanken på en Arc feks,ligger i bakhodet. "Problemet" er at den passive ikke gjør noe feil i mine ører da :)
    Enig i at den nyeste passive fra Doxa faktisk fungerer overraskende flott.

    Men noen av oss ønsker oss full fjernstyring, innebygget RIAA og alskens flotte saker. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det kan jeg være helt enig i,innebygget mm Riaa er av og til savnet her. Fjernkontroll går det fint uten. Jeg har den passive med to volumpotmeter,jeg synes den låt klart best. Husker ikke i farta prisen men,den er ikke veldig dyr og gir i så måte grei valuta for pengene. :)
    Skal innrømme at dine skriverier om Doxa 8.2 har gjort meg ekstremt nyskjerrig :) Blir nok et lyttebesøk i Krsand
    Du bør lytte på dem, ja.
    I normalt store rom er de i klasse med det beste som kan skaffes. Svært lett last for forsterkeren. Fungerer på alle typer musikk. Litt avhengig av hva du selv foretrekker lyd- og musikkmessig, kan du velge et spekter av forsterkere til å drive dem, selv har jeg falt ned på kombinasjonen av Spec og 8.2, selv om Doxa 61 Signature er enda et hakk mer elegant og veloppløst. Sistnevnte er uovertruffen til jazz og mindre klassiske ensembler, mens til noe mindre supre innspillinger, typisk rock og denslags, føler jeg et behov for en touch feitere og mindre nyansert gjengivelse, faktisk. Derav Spec-forsterkeren. Også en fantastisk forsterker, dessuten er den integrert.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hadde Rogue Peresus i mange år på min 72. Den ble med videre til 61J. Passet godt sammen de og låt flott. Spesielt mellomtonen med rørpre. Det var derfor med sterk skepsis og Lauvlands første passive pre friskt i minne,at jeg fikk inn den nye passive på prøve....Det var en kombo som satt godt her og passiv pre uten å bli dynamikkløs og flat.
    Kanskje en ennå dyrere rørpre vil gi mere magi? Tanken på en Arc feks,ligger i bakhodet. "Problemet" er at den passive ikke gjør noe feil i mine ører da :)
    Enig i at den nyeste passive fra Doxa faktisk fungerer overraskende flott.

    Men noen av oss ønsker oss full fjernstyring, innebygget RIAA og alskens flotte saker. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det kan jeg være helt enig i,innebygget mm Riaa er av og til savnet her. Fjernkontroll går det fint uten. Jeg har den passive med to volumpotmeter,jeg synes den låt klart best. Husker ikke i farta prisen men,den er ikke veldig dyr og gir i så måte grei valuta for pengene. :)
    Skal innrømme at dine skriverier om Doxa 8.2 har gjort meg ekstremt nyskjerrig :) Blir nok et lyttebesøk i Krsand
    Du bør lytte på dem, ja.
    I normalt store rom er de i klasse med det beste som kan skaffes. Svært lett last for forsterkeren. Fungerer på alle typer musikk. Litt avhengig av hva du selv foretrekker lyd- og musikkmessig, kan du velge et spekter av forsterkere til å drive dem, selv har jeg falt ned på kombinasjonen av Spec og 8.2, selv om Doxa 61 Signature er enda et hakk mer elegant og veloppløst. Sistnevnte er uovertruffen til jazz og mindre klassiske ensembler, mens til noe mindre supre innspillinger, typisk rock og denslags, føler jeg et behov for en touch feitere og mindre nyansert gjengivelse, faktisk. Derav Spec-forsterkeren. Også en fantastisk forsterker, dessuten er den integrert.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Forsterker er nok gitt,det er 61J. Musikkmessig spenner det fra klassisk og jazz til 60-70 talls rock. Stua er på 35m2 og er befolket av et par Tannoy Turnberry i dag :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.735
    Antall liker
    11.306
    Torget vurderinger
    2
    Turnberry er ingen lett match å bryne seg på, heller, og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt 61J, kun normal 61, samt signature-varianten.

    Jeg tror det vil være litt smak og behag hva du liker best av Turnberry og 8.2, de har hver sine positive sider å spille på. Finish på Turnberry ser uansett mer forseggjort ut. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Turnberry er ingen lett match å bryne seg på, heller, og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt 61J, kun normal 61, samt signature-varianten.

    Jeg tror det vil være litt smak og behag hva du liker best av Turnberry og 8.2, de har hver sine positive sider å spille på. Finish på Turnberry ser uansett mer forseggjort ut. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da har jeg fått noen timer med to hyggelige karer fra Doxa og 8.2. Det ble en liten åpenbaring,fra å lytte til musikk til å være i musikken. En live følelse av de sjeldene. Dynamikk på en helt ny måte for meg i allefall. Det ble spilt en variasjon av musikk både analogt og digitalt. Kjente plater fra feks Simon&Garfunkel,Radka Toneff,Dire Straits osv samt noen flotte klassiske stykker.
    Så spørs det om lommeboka og den bedre halvdel er like begeistret som jeg er.....Jeg hører hva du skriver i testen din,Håkon! Det satt som ei kule her også.
    Fredrik
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg byttet 72 i en ny 61J og det er helt klart et steg videre. Men,av 70se,70sig og 72 som jeg har hatt,var helt klart 72 best.
    Heisann
    hva føler du er bedre fra 70 sig (sort front), ikke sølv =Mk2 ) til 61J ,,,,,
    Når det gjelder den M to volum kontroller som du beskriver, så er detDoxa pre 06, M P&g potmeter i sølv.meget åpen analytisk å slank i lyden .(ikke noe negativt i det)
    sitter selv på masse Doxa ,,,,Pre ,,Eff forsterkere og Ht .
    Det beste derfra 70B Mk2 (sølv front, uten bolter i front plate) og Sig m Sort front Plate) på 07 pre Mk2 (uten bolter i frontplate) Med NLE potmeter.
    å spilles da på Det beste fra doxa ,,,Nemlig Doxa 8-1 Signature Ht som er en kvartbølge horn/transmisjons konstruksjon M 32 mm diskant delt på 1200Hz i samspill M 8" bass /mellomtone M faseplugg. Spider/Magnet og oppheng på denne 8" er fra en 13" fra samme firma,Og finnes ikke i sortimange til firma Kun spesial laget til DOXA. som å sammenligne Skaaning BASS (sonus faber extrema)
    Roy
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.735
    Antall liker
    11.306
    Torget vurderinger
    2
    Turnberry er ingen lett match å bryne seg på, heller, og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt 61J, kun normal 61, samt signature-varianten.

    Jeg tror det vil være litt smak og behag hva du liker best av Turnberry og 8.2, de har hver sine positive sider å spille på. Finish på Turnberry ser uansett mer forseggjort ut. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da har jeg fått noen timer med to hyggelige karer fra Doxa og 8.2. Det ble en liten åpenbaring,fra å lytte til musikk til å være i musikken. En live følelse av de sjeldene. Dynamikk på en helt ny måte for meg i allefall. Det ble spilt en variasjon av musikk både analogt og digitalt. Kjente plater fra feks Simon&Garfunkel,Radka Toneff,Dire Straits osv samt noen flotte klassiske stykker.
    Så spørs det om lommeboka og den bedre halvdel er like begeistret som jeg er.....Jeg hører hva du skriver i testen din,Håkon! Det satt som ei kule her også.
    Fredrik
    Det var hyggelig å høre! :)
    Liten tvil om at de er inne på noe, disse entusiastiske Doxa-produsentene. Jeg har en periode nå drevet 8.2 Signature med moderat røreffekt, da i form av Trafomatic Reference One forforsterker og Audio Note P2 SE Signature effekttrinn. Igjen en strålende og svært musikalsk kommunikativ kombinasjon. Ellers har jeg funnet ut at 8.2 har fornuftig output helt ned til 20 Hz, noe overraskende for meg, men en positiv overraskelse i det minste.

    Så er det bare å håpe, da, at din bedre halvdel har sans for den stringente form Doxa har valgt på sine høyttalere; her er ikke benyttet mye penger på eksotisk design, skal det sies!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Jeg byttet 72 i en ny 61J og det er helt klart et steg videre. Men,av 70se,70sig og 72 som jeg har hatt,var helt klart 72 best.
    Heisann
    hva føler du er bedre fra 70 sig (sort front), ikke sølv =Mk2 ) til 61J ,,,,,
    Når det gjelder den M to volum kontroller som du beskriver, så er detDoxa pre 06, M P&g potmeter i sølv.meget åpen analytisk å slank i lyden .(ikke noe negativt i det)
    sitter selv på masse Doxa ,,,,Pre ,,Eff forsterkere og Ht .
    Det beste derfra 70B Mk2 (sølv front, uten bolter i front plate) og Sig m Sort front Plate) på 07 pre Mk2 (uten bolter i frontplate) Med NLE potmeter.
    å spilles da på Det beste fra doxa ,,,Nemlig Doxa 8-1 Signature Ht som er en kvartbølge horn/transmisjons konstruksjon M 32 mm diskant delt på 1200Hz i samspill M 8" bass /mellomtone M faseplugg. Spider/Magnet og oppheng på denne 8" er fra en 13" fra samme firma,Og finnes ikke i sortimange til firma Kun spesial laget til DOXA. som å sammenligne Skaaning BASS (sonus faber extrema)
    Roy
    Heisann,jeg trodd jeg hadde oppgradert 012 pre... Den kommer egentlig med et potmeter men,jeg fikk på forhånd teste en versjon som Trond mekka litt på,den hadde to potmeter og låt klart bedre en den jeg fikk når jeg bestilte.Jeg fikk da bygget den om til en kopi av test pre. Jeg trodde 06 var modellen før 07? 07 har jeg hatt i både aktiv og passiv.
    Når det gjelder forskjellen på 70sig og 61J vil jeg si litt generelt at 61J er mer åpen,mer mikrodetaljer og en klart mer detaljert bass. Nå skal det sies at jeg byttet 70sig i 2002,så det friskeste minne er nok mot 72.
    Doxa 8-1 sig har jeg dessverre ikke hørt. Mener du den er bedre en dagens 8.2?

    Mvh Fredrik
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    671
    Antall liker
    853
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Turnberry er ingen lett match å bryne seg på, heller, og jeg må innrømme at jeg ikke har hørt 61J, kun normal 61, samt signature-varianten.

    Jeg tror det vil være litt smak og behag hva du liker best av Turnberry og 8.2, de har hver sine positive sider å spille på. Finish på Turnberry ser uansett mer forseggjort ut. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da har jeg fått noen timer med to hyggelige karer fra Doxa og 8.2. Det ble en liten åpenbaring,fra å lytte til musikk til å være i musikken. En live følelse av de sjeldene. Dynamikk på en helt ny måte for meg i allefall. Det ble spilt en variasjon av musikk både analogt og digitalt. Kjente plater fra feks Simon&Garfunkel,Radka Toneff,Dire Straits osv samt noen flotte klassiske stykker.
    Så spørs det om lommeboka og den bedre halvdel er like begeistret som jeg er.....Jeg hører hva du skriver i testen din,Håkon! Det satt som ei kule her også.
    Fredrik
    Det var hyggelig å høre! :)
    Liten tvil om at de er inne på noe, disse entusiastiske Doxa-produsentene. Jeg har en periode nå drevet 8.2 Signature med moderat røreffekt, da i form av Trafomatic Reference One forforsterker og Audio Note P2 SE Signature effekttrinn. Igjen en strålende og svært musikalsk kommunikativ kombinasjon. Ellers har jeg funnet ut at 8.2 har fornuftig output helt ned til 20 Hz, noe overraskende for meg, men en positiv overraskelse i det minste.

    Så er det bare å håpe, da, at din bedre halvdel har sans for den stringente form Doxa har valgt på sine høyttalere; her er ikke benyttet mye penger på eksotisk design, skal det sies!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er nok der jeg kommer til å slite,den bedre halvdel har proklamert at Turnberry er et møbel......:) Artig at de funker så bra med rør også. Magefølelsen min sier at jeg har vært ute for en knakende go høyttaler. KØL sa det når jeg dro derfra,at jeg skulle hørt en plate med orgel for å virkelig høre hvor dypt de kunne gå. Det stemmer vel med dine oppdagelser :) Jeg må si det var en veldig positiv opplevelse i Krsand,spesielt med to engasjerte,dedikerte og hyggelige karer.

    Fredrik
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg byttet 72 i en ny 61J og det er helt klart et steg videre. Men,av 70se,70sig og 72 som jeg har hatt,var helt klart 72 best.
    Heisann
    hva føler du er bedre fra 70 sig (sort front), ikke sølv =Mk2 ) til 61J ,,,,,
    Når det gjelder den M to volum kontroller som du beskriver, så er detDoxa pre 06, M P&g potmeter i sølv.meget åpen analytisk å slank i lyden .(ikke noe negativt i det)
    sitter selv på masse Doxa ,,,,Pre ,,Eff forsterkere og Ht .
    Det beste derfra 70B Mk2 (sølv front, uten bolter i front plate) og Sig m Sort front Plate) på 07 pre Mk2 (uten bolter i frontplate) Med NLE potmeter.
    å spilles da på Det beste fra doxa ,,,Nemlig Doxa 8-1 Signature Ht som er en kvartbølge horn/transmisjons konstruksjon M 32 mm diskant delt på 1200Hz i samspill M 8" bass /mellomtone M faseplugg. Spider/Magnet og oppheng på denne 8" er fra en 13" fra samme firma,Og finnes ikke i sortimange til firma Kun spesial laget til DOXA. som å sammenligne Skaaning BASS (sonus faber extrema)
    Roy
    Heisann,jeg trodd jeg hadde oppgradert 012 pre... Den kommer egentlig med et potmeter men,jeg fikk på forhånd teste en versjon som Trond mekka litt på,den hadde to potmeter og låt klart bedre en den jeg fikk når jeg bestilte.Jeg fikk da bygget den om til en kopi av test pre. Jeg trodde 06 var modellen før 07? 07 har jeg hatt i både aktiv og passiv.
    Når det gjelder forskjellen på 70sig og 61J vil jeg si litt generelt at 61J er mer åpen,mer mikrodetaljer og en klart mer detaljert bass. Nå skal det sies at jeg byttet 70sig i 2002,så det friskeste minne er nok mot 72.
    Doxa 8-1 sig har jeg dessverre ikke hørt. Mener du den er bedre en dagens 8.2?

    Mvh Fredrik
    Hei fredrik
    012 er ikke det samme som o7/o6 som er den beste (alt etter oppsett selvfølgelig ).
    70 sig???? sort front ?
    beklager sent svar t deg her inne
    Mvh Roy
     

    SweetThang

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2014
    Innlegg
    52
    Antall liker
    8
    Jeg leste nettopp på et forum at danske Daner Audio Systems laget en oppgradert versjon av Doxa 70 rundt 1990. Det ble bare bygget et dusin eller noe slikt av dem, men er det noen som har noen erfaring med den?
    Interessant at du nevner dette. Denne forsterkeren heter Namit PA 150. Jeg har til nå ikke klart å finne så mye som et bilde av den. Jeg anslår at det er laget 10 stk, uten at jeg har noen referanser på dette.
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil takke så meget for interesse og fine ord om våre nye produkter - produkter som ikke engang har kommet ut på nettsidene våre. Det kommer snart. Foreløpig er vi mer opptatt av å imøtekomme etterspørselen og prioriterer således ikke nettside eller facebook. Den tiden vi har bak en PC blir som regel spist opp av e-mail og andre viktigere administrative oppgaver. Kanskje det er på tide å tenke mer sysselsetting.


    Så fort vi har kommet over et rush av ordrer skal vi prioritere oss selv og Signature i Demo i vårt showroom. Akkurat nå går alt vi makter å lage rett ut til kunder de neste 14 dagene. Etter det er vi klare med Demo av fullt Signature system. Jeg har satt opp Doxa som kunde i enden av bestillingsboken pr nå ;)

    Til slutt;
    Spesielt takk til Larsgan som deler sine erfaringer med våre siste kreasjoner. Utrolig moro å høre/lese.
    Det er jo moro at dere har nok å gjøre, egentlig en fantastisk situasjon.

    Likevel er det jo litt synd at ikke engang Facebook-siden deres har en ny post siden 2015, og spesielt ettersom jeg forstår at det er fullt mulig å både få demonstrert og få kjøpt Signatur-utgaver av både forsterker og høyttaler. Er 61 tilgjengelig i mono-utgave nå? Jeg leste noe om det for veldig lenge siden i denne tråden.

    Det er noe som heter at det er bedre å la være å ha både web-side og Facebook-side, enn å glemme å holde sidene i live.

    Hadde det ikke vært relativt fort gjort å komme med litt info her på denne siden om ikke annet? Sideantallet i denne tråden viser jo at veldig mange er glade i produktene deres!
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Zu omen mk2 med hvilken Doxa effekt? og en Mcintosh MB50?

    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
    Jeg er nå fornøyd med min 70SE (versjon med to sorte kondensatorer inni, som spilte bedre enn versjonen med to store hvite i mine ører) til 2000,- (ikke testa andre) og den skal oppgraderes til 61 Light, senere. Koster ca 12-13K
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
    Jeg er nå fornøyd med min 70SE (versjon med to sorte kondensatorer inni, som spilte bedre enn versjonen med to store hvite i mine ører) til 2000,- (ikke testa andre) og den skal oppgraderes til 61 Light, senere. Koster ca 12-13K
    Heisann

    Hmm, ser det er mye forskjellig Doxa, ute etter noe som matcher høyttalerne og pre. Her er det vel også snakk om å finne noe som passer til de andre tiltenkte komponentene..
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan låter egentlig Doxa?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
    Anybody/ingen??
     
    X

    X186841

    Gjest
    Beste forsterkeren jeg har hatt var Doxa 70 Signature engang på 90 tallet, spilte virkelig med pondus og driv og åpenhet som ingen andre. Men hadde litt problemer med sikringer som røyk og trafobrum. Bodde da i rekkehus med dårlig elanlegg, så burde vel prøve igjen en dag...
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
    Anybody/ingen??
    ZU er vel rimelig lett og drive med høy følsomhet.

    Så da er vel sprøsmålet. Hvor mange penger vil du legge i en Doxa amp nå ?
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Lurte på om det var noen her inne som kunne gi meg noen råd om valg her? Jeg har gått til innkjøp av noen Zu Omen MKII høyttalere, og må nå pare disse med rett utstyr. Jeg har veldig sansen for Doxa, og tenkte å bruke en McIntosh MB50 som streamer og pre...
    Utfordringen min da er at budsjettet er "brukt opp" og derfor ønsker jeg å starte med en rimeligere Doxa, for så som siste trinn I det Nye anlegget mitt, oppgradere denne til en 61 på litt lenger sikt.

    Noen her inne som har tanker om dette?? Og hvilken Doxa effekt bør jeg gå for?

    MVH Hallgeir
    Anybody/ingen??
    ZU er vel rimelig lett og drive med høy følsomhet.

    Så da er vel sprøsmålet. Hvor mange penger vil du legge i en Doxa amp nå ?
    Heisann, takk for svar.

    Ja Zuène er veldig lettdrevne!

    Tenker jo igrunnen max 10lapper, helst en god del mindre.

    Anng matching, har jeg fått vite at de bør pares med rett utstyr, dvs Hegel o.l blir for tynt/spisst og låter dårlig på Zu (Omen MKII).

    Noen erfaringer med Mcintosh+Doxa?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    - 70 Signature

    - 70 Signature MK2

    - Doxa model 72 (model 72 er en oppgradert 70 sign. eller oppgradert 70 sign.mk2 eller oppgradert 140 signature)

    Model 73 er akkurat utenfor pris.


    Slutt resultatet er avhengig av hvor bra en treffer på kilde og pre amp.


    70 signature modellene er etter mine ører en snill forsterker. Og de som passer best. NB, de kan i dag oppgraders til en 61 light.




    Har selv hatt model 70SE

    Og har i dag en 70 sign mk2 som er oppgradert til model 72.
    Og en model 140 med en imponerende 72/73 oppgradering.
    Samt en model 74 med oppgradering/tilpassning.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Supert, høres ut som om 72 eller 73 da.

    Noen som vet hvor jeg kan få fått på det? (Og konkrete priser?)

    Ser det ligger noe gammelt på Finn. (Men da 70Se eller sign MKII, regner med at det lydmessig er langt unna 72/73?)

    Erfaring med å pare med en tilsvaredne pre, som jeg foreslår?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Supert, høres ut som om 72 eller 73 da.

    Noen som vet hvor jeg kan få fått på det? (Og konkrete priser?)

    Ser det ligger noe gammelt på Finn. (Men da 70Se eller sign MKII, regner med at det lydmessig er langt unna 72/73?)

    Erfaring med å pare med en tilsvaredne pre, som jeg foreslår?
    Kontakt Doxa Audio DOXA - SUPPORT - CONTACT

    De kan ha noen stående...
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Helg ja...


    Når en slår på de 2 Doxa ampene som ikke har vært i bruk de siste 2 dagene da en tengte og kose seg med en film.

    Først så går sikringen i sikringsskapet grunnet 70 Sign. mk2 med 72 oppgraderingen når en slår på den.

    Så når en slår på sikringnen og 72 står med bryteren ON enda... og nå null liv i 72 :-/

    Sansynligvis sikringen som er røket på 72.

    Sendte sms til DoxaTrond og spurte hvilken sikring som skulle brukes. Svar kom før jeg rakk legge fra meg mobilen :)

    Lørdag bli det en runde og lete etter sikring
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Helg ja...


    Når en slår på de 2 Doxa ampene som ikke har vært i bruk de siste 2 dagene da en tengte og kose seg med en film.

    Først så går sikringen i sikringsskapet grunnet 70 Sign. mk2 med 72 oppgraderingen når en slår på den.

    Så når en slår på sikringnen og 72 står med bryteren ON enda... og nå null liv i 72 :-/

    Sansynligvis sikringen som er røket på 72.

    Sendte sms til DoxaTrond og spurte hvilken sikring som skulle brukes. Svar kom før jeg rakk legge fra meg mobilen :)

    Lørdag bli det en runde og lete etter sikring
    Hei
    Vilke sikring på kursen,,,,alle de boxer eg har vert å byttet sikringer på forsterker har for liten,,,masse påkoblet kurs ,,M det resultat som du nevner ..
    Mitt råd skru de aldri av,(ingen varme av de derfor bryter er lagt bak på denne konstruksjon).mine boxer stått på i mere en 15 år
    Mvh
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Helg ja...


    Når en slår på de 2 Doxa ampene som ikke har vært i bruk de siste 2 dagene da en tengte og kose seg med en film.

    Først så går sikringen i sikringsskapet grunnet 70 Sign. mk2 med 72 oppgraderingen når en slår på den.

    Så når en slår på sikringnen og 72 står med bryteren ON enda... og nå null liv i 72 :-/

    Sansynligvis sikringen som er røket på 72.

    Sendte sms til DoxaTrond og spurte hvilken sikring som skulle brukes. Svar kom før jeg rakk legge fra meg mobilen :)

    Lørdag bli det en runde og lete etter sikring
    Hei
    Vilke sikring på kursen,,,,alle de boxer eg har vert å byttet sikringer på forsterker har for liten,,,masse påkoblet kurs ,,M det resultat som du nevner ..
    Mitt råd skru de aldri av,(ingen varme av de derfor bryter er lagt bak på denne konstruksjon).mine boxer stått på i mere en 15 år
    Mvh
    16A som ble oppgradert for få år siden.

    Bruker slå på den doxan før alt det andre normalt sett. Da går ikke sikringen.
    Men nå sto racket, tv, modem, trådløss sender, lader pc og subene på i standby i tillegg.


    Forsterkeren har 5A treig glassikring sa Trond. Har ikke åpet og sjekket den enda.



    Slår de av når de ikke brukes på et par dager, eller det er Torden på gang.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Helg ja...


    Når en slår på de 2 Doxa ampene som ikke har vært i bruk de siste 2 dagene da en tengte og kose seg med en film.

    Først så går sikringen i sikringsskapet grunnet 70 Sign. mk2 med 72 oppgraderingen når en slår på den.

    Så når en slår på sikringnen og 72 står med bryteren ON enda... og nå null liv i 72 :-/

    Sansynligvis sikringen som er røket på 72.

    Sendte sms til DoxaTrond og spurte hvilken sikring som skulle brukes. Svar kom før jeg rakk legge fra meg mobilen :)

    Lørdag bli det en runde og lete etter sikring
    Hei
    Vilke sikring på kursen,,,,alle de boxer eg har vert å byttet sikringer på forsterker har for liten,,,masse påkoblet kurs ,,M det resultat som du nevner ..
    Mitt råd skru de aldri av,(ingen varme av de derfor bryter er lagt bak på denne konstruksjon).mine boxer stått på i mere en 15 år
    Mvh
    16A som ble oppgradert for få år siden.

    Bruker slå på den doxan før alt det andre normalt sett. Da går ikke sikringen.
    Men nå sto racket, tv, modem, trådløss sender, lader pc og subene på i standby i tillegg.


    Forsterkeren har 5A treig glassikring sa Trond. Har ikke åpet og sjekket den enda.



    Slår de av når de ikke brukes på et par dager, eller det er Torden på gang.


    Ja, slår på 72 med hovedsikringen... etter 72 løser ut sikringen. Ja ja, det er jo en måte og gjøre det på.
    Men lyser nå rødt i fronten, etter og skiftet sikringen i forsterkeren.

    Enda slo av resten av anlegget før jeg slo på 72 denne gangen. Strømtørst jævel av en forsterker
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Svar til noen spørsmål fra tidligere:

    Info om signature-produkter + gode bilder av disse vil publiseres om ikke lenge på vår nettside. Hva "ikke så lenge" vil si i praksis er opp til flere enn oss. Fotograf+webdesigner : så vi får se hvor fort det går nå i ferien.

    I mellomtiden må vi få fingeren ut og bruke Facebook-siden vår til foreløpig oppdatering.

    Vi har pr. tid ikke Signature Mono-blokker. Faktisk veldig mange som har spurt om dette slik at det kan nesten virke, sett fra vår side, som at dette er noe kundene våre virkelig vil ha.
     

    atef

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Excuse me. I will write in English. I want to know if any one could tell me if the Doxa 73B sounds as good as the Doxa 70se. I am looking for Doxa 70se plus Doxa 012 preamp, but hard to find. I found the Doxa 73B but I am not sure if I should go for it. Please let me know your opinions. Thanks.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Excuse me. I will write in English. I want to know if any one could tell me if the Doxa 73B sounds as good as the Doxa 70se. I am looking for Doxa 70se plus Doxa 012 preamp, but hard to find. I found the Doxa 73B but I am not sure if I should go for it. Please let me know your opinions. Thanks.
    Model 73B is a newer and more powerful amp. With still some of the typical Doxa sound.
    And the 73B does sound better and more lively with modern speakers ;)

    And 73B. The B means it`s one model 73 with a upgrade.


    If it this one : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=99322436

    Orginal Model 73 did cost close to 30.000 kroner.
    Ask what and how it`s been upgraded with papers.

    And recomand you to call DoxaTrond and have a chat about what upgrades the amp to defend the 59.000 price !!!
    Doxa Audio / DoxaTrond + 47 92065774

    Also there is one more Doxa amp Model 70 Signature MK2 for sale in Oslo : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101869280
    That might be a wow combination for a demo on befor shopping.
     

    atef

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    So have you had both? Can you pinpoint the differences in sound? Do they both have more similarities than differences? I mean I do not have to worry about the sound because they both will sound very similar?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Have had Model 70SE


    And I have today :
    * Model 70 signature mk2 upgraded to Model 72
    * Model 140 Signature with a 72/73 upgrade
    * Model 74 with a smal upgrade and a smal sound adapting.


    The 70SE have a werry kind sound with a calm tweeter, soft mid and a slight fat fun bass. Good sound for the money, but not to mutch power.

    The 70 sign mk2 with 72 upgrade. Sound quite open, still with a kind and soft midd and topp. The bass is maby not to exiting but controlled. Ok with power.

    The 140 signature with 72/73 upgrade. This one is special. Extremely dynamic, clean sound. And a werry tight, clean and deep bass. Does sound lighter than the 70 models. Got more power than the 70 sign and 70 sign mk2. :D I like this one.

    The 74. The most powerfull amp that Doxa have made.
    Here there is a more modern sound. And with the "upgrades" made to mine. A litle more dynamic and a flatter frequency response than the original.
    Nice and comfy to listen to for hours. And it will put out plenty of power if needed :D




    From what i can see from the doxa`s i have. Up to model 72 there is a sound that have a softer midd and topp.

    The model 140 is one that sound mode like other brands, but just better. Kind of a small side step of Doxa.

    From the model 73 it sounds even better.

    Then 62 - and now 61. Sounds even better sound in every way. And mutch better match for moden speakers from other brands
     

    sjanten2

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    Åsgårdstrand
    Doxa 70B

    Hei! Var ny på doxa for inntil noen dager siden. Fantastisk lyd.....
    Er det noen spesielle skjermede rcakabler som er å foretrekke sammen med doxa?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei! Var ny på doxa for inntil noen dager siden. Fantastisk lyd.....
    Er det noen spesielle skjermede rcakabler som er å foretrekke sammen med doxa?
    Gratulerer.

    Nei...nøytrale. Doxa ha egne kabler hvis du må ha litt dyrere
     

    sjanten2

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2017
    Innlegg
    7
    Antall liker
    2
    Sted
    Åsgårdstrand
    Ok. Lurte fordi jeg har abrahamsen v3.0 forforsterker, og når den er koblet til doxaen har jeg susing......Med nad forforsterker, så er susinga borte. Noen tips?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn