Det er for hønn gæli....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Siste ser ikke verst ut :)
    Har ikke noen innspill, tenker du ser gangen i dette :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Du er vel innenfor målemessig , nå blir det vel personlig smak/ tweaking på øret som tar deg videre antar jeg.

    Nå kan det hende jeg er "helt på jordet", men jeg driver jo messer om færre komponenter . Ved første blikk kan det virke som deling og shaping er to separate ting - kan en integrere det i delefilterdesignet - for å oppnå kortest mulig vei igjennom og minst mulig kortslutning ? på den annen side skal du vel ned endel på nivået uansett i forhold til bassen - hvor mye av overskuddsnivået du bruker på å løfte toppen er uklart for meg- så dette blir bare ukvalifisert synsing !
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    bildet viser utgangspunktet, måling i lytteposisjon uten filter og i sammeposisjon med filteret skissert sist.
    Disse målingene ble ikke gjort med samme volumsetting, så jeg "flyttet" "med filter" grafen til topppen var sammenfallende med "uten filter" grafen. Illusterer allikevel "dempingen" filteret gjør. Den er kanskje 3-5 dB mer enn bildet viser
     

    Vedlegg

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Å være på jordet er ganske lurt om en er bonde! :)

    Vegard kjører ekstremsport i filter med å korrigere et horn hele veien opp. Det er ikke enkelt. Men det ser ut som Vegard storkoser seg med arbeidet, og gir ikke opp!!
    Det er bra, jeg er imponert! :)


    Både komponenter som deler og de som shaper virker inn på hverandre og alt må sees i en sammenheng.
    En må ha de komponentene en trenger. Men blir det 200 komponenter i filteret får en ta seg en pause og tenke seg om :) Kanskje begynne på nytt igjen!


    Med passivt for å øke toppen så må en dempe nedover.
    En har med slikt horn veldig kapasitet i utgangspunktet. Ser ikke noe problem med at filter stjeler både effekt og følsomhet.
    Til slutt er det hvordan drivern og hornet låter som avgjør, her er det kapasitet anyway og det gir den rene lyden.
    Ja, en må sikkert inn med L-Pad og dempe uansett.

    Verre med masse komponenter på bassene, spoler med høy DCR etc, det er en annen idrett!


    Fru Edit, Vegard svarte mens jeg skreiv! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.783
    Torget vurderinger
    23
    bildet viser utgangspunktet, måling i lytteposisjon uten filter og i sammeposisjon med filteret skissert sist.
    Disse målingene ble ikke gjort med samme volumsetting, så jeg "flyttet" "med filter" grafen til topppen var sammenfallende med "uten filter" grafen. Illusterer allikevel "dempingen" filteret gjør. Den er kanskje 3-5 dB mer enn bildet viser

    Du trenger ikke skamme deg over det resultatet der - nå gjelder den samme øvelsen med et.... fireveis system!! :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Å være på jordet er ganske lurt om en er bonde! :)

    Vegard kjører ekstremsport i filter med å korrigere et horn hele veien opp. Det er ikke enkelt. Men det ser ut som Vegard storkoser seg med arbeidet, og gir ikke opp!!
    Det er bra, jeg er imponert! :)


    Både komponenter som deler og de som shaper virker inn på hverandre og alt må sees i en sammenheng.
    En må ha de komponentene en trenger. Men blir det 200 komponenter i filteret får en ta seg en pause og tenke seg om :) Kanskje begynne på nytt igjen!


    Med passivt for å øke toppen så må en dempe nedover.
    En har med slikt horn veldig kapasitet i utgangspunktet. Ser ikke noe problem med at filter stjeler både effekt og følsomhet.
    Til slutt er det hvordan drivern og hornet låter som avgjør, her er det kapasitet anyway og det gir den rene lyden.
    Ja, en må sikkert inn med L-Pad og dempe uansett.

    Verre med masse komponenter på bassene, spoler med høy DCR etc, det er en annen idrett!


    Fru Edit, Vegard svarte mens jeg skreiv! :)
    Var ikke ment som kritikk av arbeidet som er gjort, mer i retning av at han nå har et bra utgangspunkt og som en pep-talk i hvilken retning som normalt gir enda noen knepp i form av mer dynamikk og gjennomsiktighet, utfra tråden virker det ikke som arbeidet er avsluttet med det her , hvorvidt en endring gir gevinst eller ei blir ofte vanskelig å dokumentere med målinger når en er på dette nivået - her må lytting være avgjørende. Kanskje tilogmed en forenkling med mer ulinearitet kan gi et bedre lytteresultat - kun VegardW selv som kan ta det avgjørelsen

    mvh
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vi er enige PM! Bare skriver litt om hverandre ;)

    Mvh
    oks med nuggen i norsk.... :D
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Å være på jordet er ganske lurt om en er bonde! :)

    Vegard kjører ekstremsport i filter med å korrigere et horn hele veien opp. Det er ikke enkelt. Men det ser ut som Vegard storkoser seg med arbeidet, og gir ikke opp!!
    Det er bra, jeg er imponert! :)


    Både komponenter som deler og de som shaper virker inn på hverandre og alt må sees i en sammenheng.
    En må ha de komponentene en trenger. Men blir det 200 komponenter i filteret får en ta seg en pause og tenke seg om :) Kanskje begynne på nytt igjen!


    Med passivt for å øke toppen så må en dempe nedover.
    En har med slikt horn veldig kapasitet i utgangspunktet. Ser ikke noe problem med at filter stjeler både effekt og følsomhet.
    Til slutt er det hvordan drivern og hornet låter som avgjør, her er det kapasitet anyway og det gir den rene lyden.
    Ja, en må sikkert inn med L-Pad og dempe uansett.

    Verre med masse komponenter på bassene, spoler med høy DCR etc, det er en annen idrett!


    Fru Edit, Vegard svarte mens jeg skreiv! :)
    Var ikke ment som kritikk av arbeidet som er gjort, mer i retning av at han nå har et bra utgangspunkt og som en pep-talk i hvilken retning som normalt gir enda noen knepp i form av mer dynamikk og gjennomsiktighet, utfra tråden virker det ikke som arbeidet er avsluttet med det her , hvorvidt en endring gir gevinst eller ei blir ofte vanskelig å dokumentere med målinger når en er på dette nivået - her må lytting være avgjørende. Kanskje tilogmed en forenkling med mer ulinearitet kan gi et bedre lytteresultat - kun VegardW selv som kan ta det avgjørelsen

    mvh
    Alt oppfattet slik du mente det PM, er ganske avslappet, og når kritikk er på sin plass , så setter jeg pris på det og. Er ikke her for å dille, og har lært mer av dumme feil enn mye annet.
    PM spurte meg om synspunkter på Supravox i en annen tråd. Jeg har litt erfaring med 215 exc og litt mer med 400 exc som spiller mens jeg skriver.
    215 exc har levert den beste fiolin gjengivelsen her. Men formatet er så mye mindre enn fra Tad i horn.
    Ser at Sluket dumper ett par til spottpris btw .
    Jeg mener å ha grunnlag for å påstå at de lager svært gode elementer, men har ikke forutsetninger for å rangere de Vs andre produsenters. Om du vil sjekke selv har jeg et par 400 exc liggende ( selger de ikke) og også et par 215 gmf. ( selger ikke de heller), men har ikke noe imot å låne de ut
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Bra - du oppfattet meg som ønsket. Kommunikasjon er vanskelig greie, hører du ikke er her for å dille - for mange er nok sentralen like mye en sosial greie - har ikke noe problem med det uansett - nok om det/ferdig !

    Har ikke fått noe ordentlig skikk på 110 horna , samtidig som jeg fikk øynene opp for forholdet kompresjon/ forvrengning var jeg inne på Cessaro sin side og så riktignok at de tydeligvis for lenge siden hadde sett hva jeg nettopp så ; var en sammenheng mellom nevnte parametre - og supravox 285-2000 var passelig på flere måter, man vil jo gjerne ha en formening om hvor man lander - før man hopper , både mht drivervalg og kutting av horn.

    Har hørt positive ting om supravox fra flere hold, og slengte jo en forspørsel til deg , men usikker på hvordan en field coil (exc) vil ha det inne i et lite lukket bakkammer som i tillegg er isolert.. bør man tenke tiltak for kjøling osv ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.783
    Torget vurderinger
    23
    FC i trangt bakkammer er no-og dessverre. De utvikler en del varme - spesielt lavvolt modeller, og høyere spenning = mer varme. Og du ender gjerne opp med høyest mulig spenning, særlig på fullrange/midrange elementer da det er der de låter best og har best spec. Bass blir litt annerledes for der kan du bruke spenningen mer til å tune soft/dyp bass vs. tight/høyere virkningsgrad etc. Og i et kabinett stort nok til en 15" av denne type (oldschool) så er ikke varmen noe stort problem. Kabinettet er gjerne ventilert og.

    Sorry Vegard, for litt OT
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Bra - du oppfattet meg som ønsket. Kommunikasjon er vanskelig greie, hører du ikke er her for å dille - for mange er nok sentralen like mye en sosial greie - har ikke noe problem med det uansett - nok om det/ferdig !

    Har ikke fått noe ordentlig skikk på 110 horna , samtidig som jeg fikk øynene opp for forholdet kompresjon/ forvrengning var jeg inne på Cessaro sin side og så riktignok at de tydeligvis for lenge siden hadde sett hva jeg nettopp så ; var en sammenheng mellom nevnte parametre - og supravox 285-2000 var passelig på flere måter, man vil jo gjerne ha en formening om hvor man lander - før man hopper , både mht drivervalg og kutting av horn.

    Har hørt positive ting om supravox fra flere hold, og slengte jo en forspørsel til deg , men usikker på hvordan en field coil (exc) vil ha det inne i et lite lukket bakkammer som i tillegg er isolert.. bør man tenke tiltak for kjøling osv ?
    Kodomo på diyaudio har T110 og supravox. Spør han om tips. Han er er grei. Jeg fikk hornshoppe delefiltertegningene hans vederlagsfritt. De må ha kostet flesk å beregne.

    Full Range 5 way Horn Project - diyAudio

    GoodSoundClub - Romy the Cat's Site - Supravox 285-2000 / cf110hz round tractor>
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg begynte å google 285-2000 så jeg den der og "superlian" !
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Sorry Vegard, for litt OT"
    Supravox er aldri OT..
    Og dessuten er det riktig som du sier: fieldcoil trenger stort luftrom.
    Supravox anbefaler alnico versjonen fremfor å kjøre fieldcoil strømmen max
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt et par mnd nå uten å klå på oppsettet....
    Tror jeg er rimelig nærme en grei filter løsning for Multicelle Hornet og Tad 400x

    Det gjenstår litt arbeid med bassdelen, greit å ha noen nyttårsforsetter
    Jeg endret driver rør i 13 e1 ampen i høst til c3g, et fantastisk godt rør.
    Her er noen jule snapshots med ønske om en fortsatt god jul til alle her inne
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den x kan du glatt bytte ut med "3" :D
    du får ta deg en ny tur når jeg har fått installert wax coil spolene og Duelund kondiser i mellomtonen....dette tar aldri slutt...:rolleyes:
    fortsatt god jul
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vedr "x" ; as is er den i flere tråder nevnte "touch of metal" fra 4001 knapt hørbar her nå... Det skyldes sikkert alminnelig sløvhet eller vedvarende desember metyllering :cool:,

    en rekalibrering av lyttegyroen på nyåret rydder nok opp i eventuelle villfarelser.
    Jeg har lempet 13e1 ampene ned på arbeidsrommet, der skal de få nye trafoer til driverglød, og så blir det noen forsøk med C3M som inngangs/driverrør.

    I dag har jeg lyttet til ulike 50 rør i eml30a- ux-250se ampen.

    etter en lang formiddags innspilling av et par EML50 rør har de løsnet, og (i denne søte juletid!) satan så imponert jeg er over det røret. Det er ikke så ofte jeg har hørt nyproduksjon feie nos av banen.... rca ux-250, cx-350 begge parene glober i godt hold er parkert på sidelinjen. Og for ordens skyld: De låter ikke akkurat dårlig.
    Synd 50 ikke er mer potent... skal bli spennende å finne ut hva eml 520 presterer
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    EML520 er nok en "contender" ja.....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mer juice enn 5 watt er nok en god ting for en 15" ja.... som standalone for 400x holder 50 mål på flere måter vil jeg tro. De spiller slemt oppover.
    av plasshensyn ! er det fristende å drive stueht med bare en amp i hver kanal
    Har forresten fått ett sett av Tribute's lineinput/phasesplitter trafoer... gleder meg til å sjekke de i torturkammeret...
    Disse er til EML 520 PP .
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter en lang periode med RØRing ble filtervegringen noe mindre...
    Problemet er i bunn og grunn at selv om ørene henger med, så mangler det noe imellom de som kunne vært til hjelp.....

    uansett, om jeg ser tilbake, så er det en bevegelse i riktig retning, eh i alle fall fremover. Dette er målt på 1,5-2 m avstand ca.

    Deler litt over 600 hz. uglattet og glattet .

    6 ordens lavpass/2 ordens høypass : skamløst lånt fra TAD's 2-veis monitorer, ikke like smooth overgang enda, men et hakk nærmere

    Og om noen lurer på hvorfor jeg ikke medisinerer rommet: Kan ikke gjøre det nødvendige uten å komme i klammeri med interiørpolitiet.... det er en del av stuen, så målet er å få det minst mulig ille, og unngå livstidforvisning til Ulan Bator
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål vedr Rew og "acoustic timing reference" : jeg gjorde noen målinger av 4001 og horn og 400exc i kassen, uten filter. Rew mener at bassen står 160 mm foran 4001. Den fysiske avstanden mellom membranen til 4001 og voicecoilen til 400exc er 34-38 cm. Hva er årsaken til denne feilen ?
    jeg gjorde dette slik at det akustiske timing signalet kom i 4001 pluss horn, da jeg målte bassen koplet jeg fra 4001 etter at det akustiske signalet var registrert.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Denne funksjonen mener jeg er altfor upresis i REW, om jeg tar fem målinger får jeg fem forskjellige resultat. Og kjøre begge drivere på samme frekvens og justere timing til du har 6db forsterkning funker etter min mening mye bedre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    send interiørpolitiet til Drøbak for rekalibrering av radaren....:cool:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.606
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at du ikke vil ha noe DSP i lydkjeden din for å dempe 50Hz toppen? Kanskje en separat motfase bass kan hjelpe deg feks en E-Trap fra Bagend Gjallarhorn Audio - Torg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Enig med roadrune, jeg synes også å bruke summering som pekepinn på om tidssspektet er riktig fungerer bra.
    I praksis finne et utgangspunkt også endre delay eller fysisk skyve på den ene
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker
    Godt å få slått fast at rew kommer til kort, uansett hva jeg har forsøkt så gir rew et delay som er helt feil.
    Fokuserer på dip V snudd fase, skal jobbe den ned til riktig dybde. Den er ikke dyp nok enda.
    Tar det litt rolig utover formiddagen.
    Rødvinen på bildet kan anbefales.
    Den var bedre igår til venner og pizza enn den er idag...
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    1 skritt frem ....og et tilbake

    Fikkelet med filteret ligger dels i måling, dels i simulering, dels i at hf kompensasjons kretsen + cl leddet + hornets avrulling utgjør en enhet. Endres cl leddet endres det som
    hf kompensasjonskretsen gjør. Jeg har ikke klart å simulere det som skjer i virkeligheten godt nok i Xsim. Derfor blir det mye fiklebytting av komponentstørrelser underveis mot et bedre resultat.
    Jeg har klart å få frem en dypere dipp ved delefrekvensen når fasen snus, men det er en dip v 270 og 3k6 Hz også....
    uansett så er det bedre flatt rund delefrekvensen når jeg snur fasen tilbake, en tidligere.
    Skjemaet til filteret vedlagt.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.783
    Torget vurderinger
    23
    Du har hørt om de to DSP fornekterne Ø. Rhesus og Anal Åge? :cool::cool: Kommer snart som tegneserie. Du kan velge hvem du vil være...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Siden du radbrekker Pyton
    Fra Kjærringa Mot strømmen ( A Bjerke (hvem ellers))
    « Hun lot seg ikke engang overmanne
    Da hun ble holdt med hodet under vannet.
    To fingre dannet klippende en saks
    Så drev hun opp mot strømmen som en laks.
    Over fossen lå hun samme aften
    I suveren protest mot tyngdekraften.
    :cool:
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.173
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Delefilteret du sier brukes i 2-veis TAD ligner svært lite på det skjema jeg har som skal være lik org.filter TSM2 for TAD 2402.
    -m
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn