Den store platematte-tråden!

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.115
Antall liker
1.092
Torget vurderinger
10
Så hyggelig at det kom en tråd om dette emnet... Det har jo ikke vært noe særlig diskutert de siste 14 dagene her inne.. :p;D
Emnet engasjerer tydeligvis, selv om noen av oss går litt stillere i dørene etter hvert...
 
L

Larkus

Gjest
Jeg regner med at dette er et retorisk spørsmål, Larkus. Eller har du erfaringer som gjør at du har konkludert?

Nå har jeg vel ikke akkurat konkludert med noe som helst i mitt forrige innlegg, men det var jo dette med fanden og bibelen....
Men jeg har derimot eksperimentert en del med forskjellige greier mellom plate og tallerken. Platematte i 8mm glass (custom-made!), tjukk filt, sorbothane-knotter på tallerken og "frittsvevende" plate uten kontakt med tallerken i det hele tatt. Med og uten platestrammer. Og jeg sliter med å konkludere med noe som helst............
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.315
Antall liker
11.184
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte en silikon-matte fra Big Dipper, mest for moro og nysgjerrighet, og fant til min overraskelse at den gjorde forskjell på Linn LP12 i forhold til original filtmatte fra Linn. Jeg foretrekker silikonmatta, tør å innrømme det.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.115
Antall liker
1.092
Torget vurderinger
10
Jeg kjøpte en silikon-matte fra Big Dipper, mest for moro og nysgjerrighet, og fant til min overraskelse at den gjorde forskjell på Linn LP12 i forhold til original filtmatte fra Linn. Jeg foretrekker silikonmatta, tør å innrømme det.
Vet ikke hva slags materiale Platter Matter var laget av, men det var i alle fall også en litt myk og lett klebrig (når den var fri for støv) silikonlignende sak. Syntes ikke den passet på LP12. Smak og behag, med andre ord?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.315
Når dere tester forskjellige platematter, justerer dere da VTA for å kompensere for endret tykkelse på matta, eller er det endringen i VTA dere lytter til?

Jeg har testet filt, gummi og akryl på min spiller, da med justering av vta mellom byttene og må si at eureka opplevelsen har uteblitt lydmessig.
Filt likte jeg ikke fordi den fulgte med plata når jeg tok den av.
Gummimatta gav noen plagsomme statiske utladinger til tider.
Akrylmatten var for tynn til å justere vta korrekt, så her ble det dårligere lyd. Akryl oppå original gummimatte gav riktig Vta, men for kort spindel til å clampe plata.

Til slutt la jeg gummimatten opp ned slik at det ble en flat overflate for plata å ligge mot. Da forsvant problemene med statisk elektrisitet. Jeg har endt opp med å ha det slik av praktiske hensyn fordi dette gir mest komfortabel operasjon av spilleren og mulighet for å clampe plata.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.502
Antall liker
17.297
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Når dere tester forskjellige platematter, justerer dere da VTA for å kompensere for endret tykkelse på matta
Ja, man må jo ta hensyn til det dersom ikke forskjellen er minimal - eks. < ,5mm.

eller er det endringen i VTA dere lytter til?
Ved større forskjell i tykkelse, så vil jo det kunne være konsekvensen.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
I mitt tidligere innlegg her, skrev jeg at jeg fikk noe mørkere lyd da jeg skiftet matte. Ca 3mm.

Når dere tester forskjellige platematter, justerer dere da VTA for å kompensere for endret tykkelse på matta
Ja, man må jo ta hensyn til det dersom ikke forskjellen er minimal - eks. < ,5mm.

eller er det endringen i VTA dere lytter til?
Ved større forskjell i tykkelse, så vil jo det kunne være konsekvensen.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.502
Antall liker
17.297
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
3mm høydeforskjell på en 9" arm utgjør en endring på ca 0,85 grader, så det er nok hørbart ja. Under ,5mm, hvilket betyr ca 0,14 grader er jeg derimot noe mer åpen til.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I mitt tidligere innlegg her, skrev jeg at jeg fikk noe mørkere lyd da jeg skiftet matte. Ca 3mm.

Når dere tester forskjellige platematter, justerer dere da VTA for å kompensere for endret tykkelse på matta
Ja, man må jo ta hensyn til det dersom ikke forskjellen er minimal - eks. < ,5mm.

eller er det endringen i VTA dere lytter til?
Ved større forskjell i tykkelse, så vil jo det kunne være konsekvensen.
Skiftet du til en 3mm tykkere matte?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.315
Antall liker
11.184
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Silikon? Sånn klebrig greie?
Min er ikke klebrig. Heter Silicone Turntable Platter Mat.
Vet ikke hvem som egentlig lager denne, men jeg liker den.
Jeg tror at opplevelsen hos meg skyldes system og rom-match, ikke noe absolutt med LP12 og matte. Skifter jeg pu og riaa kan det forandre seg. Jeg gir det en ny runde snart når neste riaa er i hus.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.586
Antall liker
494
Kan man bruke platematte hvis platestrammeren er med gjenger?? Kan tenke meg en slik lærmatte, men er redd platen blir for mye bøyd i strammingen...?
 
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Syntes skinn fungerer fint hos meg. Kork også. Med filt så ble det sykt statisk el.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Bumper denne
Syns det er mye statisk elektrisitet på platene mine og jeg blir gæren av alt støvet. Har pr i dag en funk firm acromat, alle platene er i antistatisk innercover og jeg bruker platevasker. Lurer på om noen har erfaring med en slik matte

The TA-TS30UN-BW is an inventional turntable sheet to provide an optimized condition for vinyl record playing.

Removing dust on vinyl records with a dust sweeper is one of the most ceremonious things when play music, and it is an emotional moment for the greatest experience that about to begin. However, it may sometimes a bothering process to remove dust persistently sticks on the records due to static, which makes you annoy.

Har også prøvd å bruke en sånn plasmalighter for å fjerne statisk elektrisitet, men syns ikke det hjelper stort
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.608
Antall liker
8.198
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ser ut som en dyr gimmick synes jeg. Hvis det er sabla tørt der du bor kan en luftfukter være en ide. For min del bruker jeg matte av kork og gummi og har null problemer med statisk elektrisitet, men så er Frek'sta jævlig fuktig også.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har jo vært fuktig i hele juli og august, men samtidig veldig statisk luft og mye lyn. Kan jo ha noe med det å gjøre også.
Kork har jeg ikke tenkt på, kan jo vurdere det også.
Tom tallerken har jeg aldri prøvd, er det ikke lett å ripe opp plata da?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.157
Antall liker
34.308
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
10mm kobber - denne funker best hos meg med vinylen rett på. Men vekten gjør at den ikke passer hvilken som helst spiller.


347419932_1485730568631127_2539163211356546238_n.jpg
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det kjem an på tallerkenen. Dessutan bør du ha god vinylhygiene uansett.
Hva tenker du på da?
Alle platene er ultralyd vasket, har antistatisk innercover og jeg bruker børste.
Er det noe mer, innebærer god vinyl hygiene feks silkehansker og munnbind?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
der svikter jeg, barfot det hender, men elsker persiske tepper.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.619
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
der svikter jeg, barfot det hender, men elsker persiske tepper.
Du er godt i gang med storfoten.......legg et ull-teppe som du sitter på, fra IKEA til kr. 249,-, over armlenene der hendene hviler.
Stoppet all statisk generering her i Vintage-avdelingen (y)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.970
Antall liker
13.361
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Bumper denne
Syns det er mye statisk elektrisitet på platene mine og jeg blir gæren av alt støvet. Har pr i dag en funk firm acromat, alle platene er i antistatisk innercover og jeg bruker platevasker. Lurer på om noen har erfaring med en slik matte

The TA-TS30UN-BW is an inventional turntable sheet to provide an optimized condition for vinyl record playing.

Removing dust on vinyl records with a dust sweeper is one of the most ceremonious things when play music, and it is an emotional moment for the greatest experience that about to begin. However, it may sometimes a bothering process to remove dust persistently sticks on the records due to static, which makes you annoy.

Har også prøvd å bruke en sånn plasmalighter for å fjerne statisk elektrisitet, men syns ikke det hjelper stort
har du prøvd en jordingsledning fra platespiller lageret til RIAA jord?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
har ikke prøvd det og ser ikke helt hvordan jeg skal få til det uten å modifisere platespilleren (technics 1210)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
@ DR_BASS.

En stor del af den statiske opladning stammer sandsynligt fra dig selv.
Kan komme fra dine nylonsokker, skjorte, plastik-sandaler fra Kina og mm.
Køb en varmegivende kl-a forstærker og betjen din pladespiller nøgen så du fri for den slags pjat som statisk ;-)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.083
Antall liker
11.534
Sted
Ytterst i havgapet...
1200/1210 har vel støpt chassis og jordingsledning eller jordpunkt bak?? Er ei stund siden jeg klådde på en 1200..
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.907
Antall liker
86.447
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
1200/1210 har vel støpt chassis og jordingsledning eller jordpunkt bak?? Er ei stund siden jeg klådde på en 1200..
De har egen jordledning originalt
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.881
Antall liker
2.046
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
@ DR_BASS.

En stor del af den statiske opladning stammer sandsynligt fra dig selv.
Kan komme fra dine nylonsokker, skjorte, plastik-sandaler fra Kina og mm.
Køb en varmegivende kl-a forstærker og betjen din pladespiller nøgen så du fri for den slags pjat som statisk ;-)
Varme er ikke noe problem, forsterkerne bruker vel rundt 400watt til sammen på tomgang, pc bruker et par hundre watt osv
Jo har tenkt litt den tanken selv også, men "føler" meg ikke statisk før jeg tar på platen, da kjenner jeg håret reiser seg litt.
Jeg har tidligere hatt problemer med at jeg var statisk, men da var det jo slikt at man fikk støt når man tok på dørhåndtak etc
Dette ble det slutt på etter at jeg sluttet med tøymykner og syntetiske klær
 
Topp Bunn