Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Da bør de jaggu meg gi oss Audio nirvana når man lytter til de.. så hva gjør disse så "dyre" ?
    Dette settet som ble solgt ble laget i 1998, de er den "hellige gral" for mange headfi'r og et samle objekt, men de er også noen fantastiske hodetelefoner, de ble laget av Sony i noen veldig eksotiske materialer, og hadde også den gang de ble solgt en voksen pris, google litt om disse og du vil fort forstår hvorfor disse går for en god del penger..! :)
    Jeg mener å huske at det var et eller annet spesielt og sjeldent treslag som ble brukt i disse.
    Sannsynligvis utrydningstruet treslag i dag?
    Ja det stemmer tre sorten het Aizu Zelkova og var over 200 år gammelt, om det er utrydningstruet vites ikke, og elementene var laget i bio celulose som hadde blitt fremstilt ved å benytte en spesiell bakterie(kødder ikke) som het acetobacter aceti, ikke rart dette ble dyrt, men at det virket er vel ingen i tvil som har hørt på disse..! :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ligget hjemme å vært sjuk noen dager. Så sjuk som bare ett mannfolk kan være! Men jeg gjorde noe jeg kanskje skulle gjort for lengesiden. Jeg fant Sennheiser HD600 og tvang meg selv til å bruke dem en uke. Jeg har kost meg skikkelig! Etter langvarig tvangsbruk har jeg nok skiftet litt syn i positiv retning. Jeg kommer definitivt til å bruke mye mer tid med dem etter dette lille eksperimentet.
     
    Sist redigert:

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Da ble det faktisk nytt headsett på meg i dag gitt, Sennheiser Momentum M2!

    Hørte også på AudioQuest NightHawk hos hifiklubben. Det var saker!
    Hadde den vært lukket skal du ikke se bort i fra at jeg hadde spart litt til for å få de.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Da ble det faktisk nytt headsett på meg i dag gitt, Sennheiser Momentum M2!

    Hørte også på AudioQuest NightHawk hos hifiklubben. Det var saker!
    Hadde den vært lukket skal du ikke se bort i fra at jeg hadde spart litt til for å få de.
    Grattis med nye hodetelefoner, har ikke selv hørt på disse men ser de høster mange lovord..! få høre hva du synes etter at du har fått lyttet litt på disse..! :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da ble det faktisk nytt headsett på meg i dag gitt, Sennheiser Momentum M2!

    Hørte også på AudioQuest NightHawk hos hifiklubben. Det var saker!
    Hadde den vært lukket skal du ikke se bort i fra at jeg hadde spart litt til for å få de.
    Grattis med nye hodetelefoner, har ikke selv hørt på disse men ser de høster mange lovord..! få høre hva du synes etter at du har fått lyttet litt på disse..! :)
    Sonus Faber Pryma skal låte som Nighthawk, men Pryma er lukket design.
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg brukt de i noen timer på jobben med jobblaptop som kilde med dårlig lydkort og Tidal Hifi som avspiller.
    Må si jeg er fornøyd så langt. Veldig oppløst og fint, ikke noe å utsette på bassen heller.
    Har lest at noen syns klokkene er litt små, men ser ut til å gå fint over mine ører.
    Primært hørt på Pink Floyd nå, de har taklet det med glans.

    Sonus Faber Pryma skal låte som Nighthawk, men Pryma er lukket design.
    Har testet Pryma også, men syns ikke de var like gode som Nighthawk.
    Vurderte også Pryma da jeg gikk for Momentum M2, men følte ikke helt at de var verdt over 2000,- mer.

    Jeg har også bestilt meg FX-Audio Feixiang DAC-X6 HiFi amp som jeg tenkte å bruke på jobben siden lydkortet på denne pcen er så dårlig.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har plutselig fått ubalanse i HD650 driverene mine. Dvs, venstre driver låter rundt 5dB lavere... Merkelig greier...
    Noen som har peiling?

    Det er ikke forsterkeren da jeg prøvde HD600 & Grado på den. Så det må være noe tull en plass.
    Har "modifisert" mine HD650 ved å ta vekk foamen bak driveren og fjernet "spider cage" som dem kaller det.
    Dette burde da ikke kunne være årsaken? De har fungert plettfritt i relativt lang tid.
    Kan ikke se at det er masse støv eller lignende på driverene heller...
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Nå må du oppdatere Headphoneer-sida :)

    Forøvrig må de ha rippet designet på M1060 rett fra Hifiman, de er kliss like HE-560. Og da er de helt uaktuelle for meg pga komfort.
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Hei dere! Som dere ser er jeg ny her, men jeg har hatt en moderat interesse for hodetelefoner i noen år nå. Jeg er i ferd med å finne meg en hodetelefonforsterker. Et norsk forum er fint mtp. at ikke alt som nevnes på internasjonale fora er tilgjengelig i Norge. Jeg tenkte dere kanskje kunne tilby litt input her så jeg slipper å lage enda en "hjelp til kjøp av x"-tråd. Jeg har nylig kjøpt en Sennheiser HD700. Utstyret jeg har pdd. er en Henry Audio USB DAC og en Argon HA-1. Det er vel åpenbart at Argonen ikke holder mål, men jeg er mer usikker på Henry Audio. Har noen kjennskap til denne? Er den god nok?

    Jeg fant etterhvert fram til Creek OBH-21 MK2. Creek importerer de altså på Lyric Hifi i Oslo. Nå leste jeg nettopp her at eieren av denne butikken har gått bort. Det var en meget spesiell sammentreffelse at jeg skulle finne fram til butikken akkurat i dag. Vet noen hvordan driften av denne butikken blir videre? Kan jeg handle der til uka?
    En annen mulighet er denne, Atrox V2. Så vidt jeg skjønner er den bygd av en student i Horten. Har noen erfaring med den? Hva tror dere om den sammen med HD700? Dette forumet er det eneste stedet jeg har kunnet finne snakk om den.

    Jeg ønsker å prøve begge disse før jeg eventuelt kjøper, da jeg har mulighet til å dra både til Horten og Oslo. Men det blir vel vanskelig nå hos Lyric Hifi ihvertfall?

    Har noen andre forslag til rundt/under 3000?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hei dere! Som dere ser er jeg ny her, men jeg har hatt en moderat interesse for hodetelefoner i noen år nå. Jeg er i ferd med å finne meg en hodetelefonforsterker. Et norsk forum er fint mtp. at ikke alt som nevnes på internasjonale fora er tilgjengelig i Norge. Jeg tenkte dere kanskje kunne tilby litt input her så jeg slipper å lage enda en "hjelp til kjøp av x"-tråd. Jeg har nylig kjøpt en Sennheiser HD700. Utstyret jeg har pdd. er en Henry Audio USB DAC og en Argon HA-1. Det er vel åpenbart at Argonen ikke holder mål, men jeg er mer usikker på Henry Audio. Har noen kjennskap til denne? Er den god nok?

    Jeg fant etterhvert fram til Creek OBH-21 MK2. Creek importerer de altså på Lyric Hifi i Oslo. Nå leste jeg nettopp her at eieren av denne butikken har gått bort. Det var en meget spesiell sammentreffelse at jeg skulle finne fram til butikken akkurat i dag. Vet noen hvordan driften av denne butikken blir videre? Kan jeg handle der til uka?
    En annen mulighet er denne, Atrox V2. Så vidt jeg skjønner er den bygd av en student i Horten. Har noen erfaring med den? Hva tror dere om den sammen med HD700? Dette forumet er det eneste stedet jeg har kunnet finne snakk om den.

    Jeg ønsker å prøve begge disse før jeg eventuelt kjøper, da jeg har mulighet til å dra både til Horten og Oslo. Men det blir vel vanskelig nå hos Lyric Hifi ihvertfall?

    Har noen andre forslag til rundt/under 3000?
    Jeg har en ganske omfattende test av Schiit produkter i fersk utgave av Stereo+! Kanskje det kan hjelpe.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Nevner også en liten titt på Sennheiser HE-1 Orpheus som jeg var så heldig å få lyttet på. Bildet i stereo+ er av meg hulkende foran det beste systemet jeg har hørt.
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    @Erlendb
    Takk for det! Jeg har lest den nå. Prøvde du Asgard og Lyr sammen med HD700? Mange klager på sibilans med disse komboene. Har du noen formening om det?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er fare for at det kan virke noe lyst ja. Selv har jeg brukt den komboen lenge men det skal sies at jeg liker analytiske hodetelefoner. HD700 vil ikke bli noe bassmonster uansett hva du gir dem av forsterker. Men jeg vil tror lyr er en litt bedre combo selv om den også er ganske nøytral, uten en spesielt varm spillestil. Asgard er uansett det beste kjøpet jeg vet om så langt. De har den til meget overkommelig pris hos duet audio. Når man kalkulerer litt finner man raskt ut at det omtrent blir det samme som å bestille den fra usa. Frakt, toll, mva....
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Nevner også en liten titt på Sennheiser HE-1 Orpheus som jeg var så heldig å få lyttet på. Bildet i stereo+ er av meg hulkende foran det beste systemet jeg har hørt.
    De begynner vel å levere disse nå, regner med at disse ikke vil bli noen volum selger akkurat :)
    takker for nytt blad og gode tester på headfi..! :cool:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Er prisen på 375000 som står i Lyd og Bilde korrekt? Det er jo ikke så mye hvis man virkelig vil ha HE-1, som egentlig er et komplett anlegg. Bare å kjøre rundt i en bil til 15000 noen år så er så har man nok penger.
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Jeg får håpe på at Lyric svarer meg da, tror jeg. Jeg ønsker meg ikke noe bassmonster, men å avbalansere litt eller ihvertfall ikke skape mer ubalanse er vel først og fremst det jeg ønsker meg av forsterkeren jeg kjøper. Takk for hjelpen. Og ja, jeg har allerede regnet litt på pris i forhold til import fra USA. Det er faktisk lite overprising av disse produktene (fra utsalgene sin side ivhertfall), virker det som.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Jeg får håpe på at Lyric svarer meg da, tror jeg. Jeg ønsker meg ikke noe bassmonster, men å avbalansere litt eller ihvertfall ikke skape mer ubalanse er vel først og fremst det jeg ønsker meg av forsterkeren jeg kjøper. Takk for hjelpen. Og ja, jeg har allerede regnet litt på pris i forhold til import fra USA. Det er faktisk lite overprising av disse produktene (fra utsalgene sin side ivhertfall), virker det som.
    Trur ikke du får noe svar fra Lyric, Tor Aamodt Haug som var innehaver og eier har dessverre gått bort.
    men uansett så ønsker jeg deg lykke til i ditt søk på ny forsterker, og velkommen hit til "oss" på Headfi delen av forumet..!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Er prisen på 375000 som står i Lyd og Bilde korrekt? Det er jo ikke så mye hvis man virkelig vil ha HE-1, som egentlig er et komplett anlegg. Bare å kjøre rundt i en bil til 15000 noen år så er så har man nok penger.
    De koster 55 000 dollar er vel 454508 kroner og så skal man kline på mva og toll og frakt osv osv osv. Regner med de ender på rundt 600 store. Prisen i lyd og bilde er ikke korrekt.
    Om man kjører en bil til 15 000 så blir det lett mange tusen i verksteds- utgifter.
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Så det er ingen andre som forvalter butikken, altså? En norsk kar på Head-Fi gjorde meg oppmerksom på denne butikken tidligere i dag, og han ba meg være rask hvis jeg skulle besøke. Sitat:
    Do not wait too long to visit Lyric HiFi.
    There is opening hours every day now, one man mostly taking care of customers.
    You can try calling the shop if they are open, just for reassurance
    Denne ene mannen var altså Tor? Jeg tenkte kanskje det var noen andre.

    @barathsec Takk for koselig velkomst :)
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Det var jo utrolig trist. Jeg har alltid hatt sterk sympati for nisjebutikker som den. Og ikke minst menneskene eller mennesket bak dem.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lyric var vel et enmannsforetak?
    Sist jeg besøkte Tor var i starten av juni i år, og for første gang presenterte han meg for en ansatt. En tilsynelatende veldig hyggelig voksen kar. Kanskje Tor var mer forberedt på sitt endelikt enn det vi som kjente ham tror? Den ukuelige optimismen hans kan jo ha kamuflert en mer realistisk holdning han ikke gav uttrykk for. Jeg er også litt slik.

    Noen arver jo dette, og hvis Tor har satt en framtidig butikksjef inn i sakene før han gikk bort trenger ikke dette bety slutten for Lyric HiFi.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    Har vært innom Lyric noen ganger over mange år. Han har også tidligere hatt folk ansatt der. Hørte på noe Stax for en tre-fire år siden og da fikk jeg bra hjelp av en hyggelig kar som hadde greie på sakene.
    Får håpe noen overtar butikken eller at ihvertfall andre tar over noen av merkene han hadde agenturet på, som bl.a. Accuphase, Bryston og Stax.
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det trengs litt mangfald i bransjen og det gav virklig Tor! Det som gjorde han spennande og samtidigt høll det vel han noe tilbake, var et brinnende intresse før gode musikopplevelser og ikke så mye businessman. Han kunde godt selge ting med betydligt mindre avans en andra, bare før at vite at kunden fikk noe den ville vare skikkelig førnyjd med.

    Han gav deg og sin oppmerksom uansett om du tænkt kjøpe dyrt, billigt eller bare var inom før at teste noe.

    Følles veldigt som wallstreet på noen butikker. Når du må kjøpe ting til tilbud eller demopris før at få det til samme pris som øvrige butikker... Og at ta opp mot hundretusentalskroner ekstra selv når højtalere blir bestillt in ved kjøp, og ikke varken låser opp penger eller plass....
    Sen gidder jeg ikke heller gå i dress før at få snakke med riktig selger eller lytte på det "dyre anlegget"
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Tor død? Det var trist nyhende. Hadde såvidt kontakt pr. e-post i slutten av august, og da var han på sykehus, men var ikke klar over at tilstanden var så alvorlig.

    Alltid fint å snakke med Tor (i over 20 år, vil jeg tro). Hvil i fred!
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Er prisen på 375000 som står i Lyd og Bilde korrekt? Det er jo ikke så mye hvis man virkelig vil ha HE-1, som egentlig er et komplett anlegg. Bare å kjøre rundt i en bil til 15000 noen år så er så har man nok penger.
    De koster 55 000 dollar er vel 454508 kroner og så skal man kline på mva og toll og frakt osv osv osv. Regner med de ender på rundt 600 store. Prisen i lyd og bilde er ikke korrekt.
    Om man kjører en bil til 15 000 så blir det lett mange tusen i verksteds- utgifter.
    Sennheiser er tysk, så, det er nok bedre at sjekke vad di koster I Tyskland.

    Egenimport om du får dem at selge uten eller får tilbake tysk moms (19%) så blir det nok rett under 500k

    En handlere vil ikke trenge betale retailpris, så det finnes egentlig ikke noen anlednin til at di ska ta mere heller...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn