Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hmmm... Ut fra hva jeg finner på web om M2Tech hiFace EVO, så ser det ut til at den funksjonelt ikke står tilbake i forhold til U3. (U3 har galvanisk skille på USB, noe jeg så langt ikke finner om EVO'en har.)
    -Rein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Jeg kryssposter dette innlegget til informasjon.

    CDWMcInSpots skrev:
    Jaerbu skrev:
    DIY_dude skrev:
    Dette er et ferdig tweaket produkt. 8) Det er diskrete utgangstrinn og diskrete strømforsyninger over hele linja. Definitift forseggjort! Du får noe unikt og gjennomtenkt, mer enn hva som kan sies for 99% av dacene på markedet.

    Det eneste som har holdt meg tilbake fra å kjøpe et av produktene hans er USB-receiveren. USB-løsningen er "gammeldags" og vil begrense lydkvaliteten betraktelig. Jeg ville heller kjøpt en Hiface usb->spdif converter og brukt spdif inn på dacen din.
    Ja, utfra det jeg skjekket rundt på nettet skal denne være good shit.
    [...]
    Jeg er, som tidligere skrevet i en annen tråd, etterhvert blitt noe skeptisk til M2Tech hiFace av flere grunner:
    • Den kan ikke benytte standarddrivere, men krever egne drivere. Dette begrenser lett operativsystemstøtten og det kan lett oppstå kompatibilitetsproblemer (se neste punkt). Man er videre avhengig av et lite firmas evne og vilje til å følge opp sitt produkt over tid. Mange småfirmaer får problemer med programvareoppfølging. De neste punktene tyder dessuten på at M2Tech ikke nødvendigvis fortjener stor tillit.
    • Den hadde problemer med PCer med et eller flere AMD-brikkesett. M2Tech tok det i første omgang ikke seriøst ("det virker på vår PC") og deretter brukte de lang tid på en korrigert driver. Se i tråden "Usb 24 192khz M2tech Hiface" på Head-Fi.org (f.eks. via et googlesøk).
    • I en periode ble hiFace produsert med en annen oscillator enn i originalkonstruksjonen. Denne gav dessverre dårligere lyd. M2Techs oppfølging av saken og overfor de rammede kundene var ikke god. Se tråden "HiFace, sensitive information" på Head-Fi.org

    Mulige asynkrone USB -> S/PDIF-konverteralternativer som benytter standarddrivere. Noen er fysisk større enn M2Tech hiFace.
    • Stello U3: 24 bit/192 kHz. Under test hos 6moons
    • Musical Fidelity V-Link: 24 bit/96 kHz. Har allerede fått mye ros, rimelig pris
    • Halide Design Bridge: 24 bit/96 kHz. Har fått mye ros

    Tillegg:
    Jeg viser til mitt innlegg i en annen tråd: "M2Tech: Et lite firma i oppstartsfasen som ikke mestrer oppgavene?".
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Rein skrev:
    U3 er USB2.0, i motsetning til omtrent alt annet som stort sett er USB1.1. U3 kjører med I/O buffer(asynkron USB). Input 192/24 er ikke mulig med USB1.1, noe U3 har, for hva det måtte ha av verdi. Ulempen er at U3 krever egen driver for Windows, da USB2.0 lydkort ikke støttes som standard i operativsystemet.

    Men en negativ ting med U3 er klar. Sammenlignet med det for eksempel å bruke Hegel HD2 og Stello U3 som USB til digital Coax interface, så oppleves HD2 som langt mer stabil, rett og slett på grunn av noe så banalt som at USB-kabelen sitter godt og stabilt i HD2. Med U3 så må av og til USB kabelen trekkes helt ut og settes inn igjen for å få U3 til å virke, noe som på en såpass kostbar enhet burde være totalt unødvendig.

    -Rein
    Det finnes flere asynkrone USB -> S/PDIF-konvertere som støtter USB 2.0 og 24 bit/192 kHz enn Stello U3, f.eks. den nye Musical Fidelity V-LINK192, WaveLink HS 24/192 og Audiophilleo1/2. Se også http://thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_SPDIF.htm.

    En del/mange av dem benytter Thesycons USB-driver for Windows, ofte tilpasset (customized) av Wavelength/Gordon Rankin. Det er ikke alle utstyrsfabrikantene som behersker dette like godt, og de (inkl. Wavelength) følger ikke (nødvendigvis) opp forpliktelsene sine i forhold til avtalen de har inngått med Thesycon (jfr. e-post fra Thesycons direktør Ute Eberhardt). Dette kan gi problemer hvis man benytter utstyr fra flere fabrikanter som benytter Thesycon-drivere.

    Det finnes selvfølgelig også en rekke DAKer som benytter Thesycons USB-drivere, ofte for bruk med XMOS-brikker, f.eks. Grace Design m903.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.497
    Antall liker
    17.287
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Fikk er kortere lytt på LCD-2 i går :)
    De var tilgjengelig for demo hos Big Dipper/Hi-Fi avd. (er det samme butikken?).

    Ingen tvil om at det er en meget vel-lydende hodetelefon. Men, du verden, de ér tunge, og på mitt hode ikke spesielt komfortable.
    Jeg synes også putene var temmelig harde og det ble en liten glippe på begge sider nede i bakkant av ørene.
    Men - igjen - lyden var det lite å utsette på :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    De aller nyeste orthodynamiske hodetelefonene er alle relativt tunge da driverene er ganske store og solide (magneter). Imidlertid så blir det for de fleste en vanesak og man merker ikke tyngden etterhvert.

    Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.497
    Antall liker
    17.287
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
    Hode(hjelm)str. 57. :)
    Glippa var ikke stor - så joda, fikk nok med meg det meste av de gode bassegenskapene også.

    De hadde også koblet opp T70 på samme amp (som jeg ikke husker hva var) - så det kunne byttes hurtig mellom de, og det måtte jeg jo. Jeg gav butikken étt "råd". Kommer det inn en med planer om å lytte på/kjøpe T70, så gjem LCD-2 langt vekk. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    m2tech's hiface EVO (og den lille) er USB 2.0, har egen driver og tar 192/24.

    Rein skrev:
    U3 er USB2.0, i motsetning til omtrent alt annet som stort sett er USB1.1. U3 kjører med I/O buffer(asynkron USB). Input 192/24 er ikke mulig med USB1.1, noe U3 har, for hva det måtte ha av verdi. Ulempen er at U3 krever egen driver for Windows, da USB2.0 lydkort ikke støttes som standard i operativsystemet.

    Men en negativ ting med U3 er klar. Sammenlignet med det for eksempel å bruke Hegel HD2 og Stello U3 som USB til digital Coax interface, så oppleves HD2 som langt mer stabil, rett og slett på grunn av noe så banalt som at USB-kabelen sitter godt og stabilt i HD2. Med U3 så må av og til USB kabelen trekkes helt ut og settes inn igjen for å få U3 til å virke, noe som på en såpass kostbar enhet burde være totalt unødvendig.

    -Rein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    m2tech's hiface EVO (og den lille) er USB 2.0, har egen driver og tar 192/24.

    Rein skrev:
    U3 er USB2.0, i motsetning til omtrent alt annet som stort sett er USB1.1. U3 kjører med I/O buffer(asynkron USB). Input 192/24 er ikke mulig med USB1.1, noe U3 har, for hva det måtte ha av verdi. Ulempen er at U3 krever egen driver for Windows, da USB2.0 lydkort ikke støttes som standard i operativsystemet.

    Men en negativ ting med U3 er klar. Sammenlignet med det for eksempel å bruke Hegel HD2 og Stello U3 som USB til digital Coax interface, så oppleves HD2 som langt mer stabil, rett og slett på grunn av noe så banalt som at USB-kabelen sitter godt og stabilt i HD2. Med U3 så må av og til USB kabelen trekkes helt ut og settes inn igjen for å få U3 til å virke, noe som på en såpass kostbar enhet burde være totalt unødvendig.

    -Rein
    Jeg minner om svar #2521.

    Det lønner seg å velge utstyr med en USB-inngang som støttes av operativsystemenes standarddrivere. Da er man ikke avhengig av ett (lite) firmas evner, vilje, prioriteringer, økonomi og overlevelsesevne.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Sant nok. Men det er ikke sikkert det gir best lyd...... 8)

    CDWMcInSpots skrev:
    ardilla skrev:
    m2tech's hiface EVO (og den lille) er USB 2.0, har egen driver og tar 192/24.

    Rein skrev:
    U3 er USB2.0, i motsetning til omtrent alt annet som stort sett er USB1.1. U3 kjører med I/O buffer(asynkron USB). Input 192/24 er ikke mulig med USB1.1, noe U3 har, for hva det måtte ha av verdi. Ulempen er at U3 krever egen driver for Windows, da USB2.0 lydkort ikke støttes som standard i operativsystemet.

    Men en negativ ting med U3 er klar. Sammenlignet med det for eksempel å bruke Hegel HD2 og Stello U3 som USB til digital Coax interface, så oppleves HD2 som langt mer stabil, rett og slett på grunn av noe så banalt som at USB-kabelen sitter godt og stabilt i HD2. Med U3 så må av og til USB kabelen trekkes helt ut og settes inn igjen for å få U3 til å virke, noe som på en såpass kostbar enhet burde være totalt unødvendig.

    -Rein
    Jeg minner om svar #2521.

    Det lønner seg å velge utstyr med en USB-inngang som støttes av operativsystemenes standarddrivere. Da er man ikke avhengig av ett (lite) firmas evner, vilje, prioriteringer, økonomi og overlevelsesevne.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    1.
    Det er bedre å få lyd enn overhode ingen lyd (med ens valgte utstyr). Det siste kan skje når utstyret krever spesialdrivere (plattformen/brikkesettet/... støttes ikke (lenger)).

    M2Tech hiFace har f.eks. kun drivere og dermed støtte for følgende:
    • Windows 7 & Vista
    • Windows XP & 2003
    • Apple Macintosh 10.4 Tiger
    • Apple Macintosh 10.5 Leopard
    • Apple Macintosh 10.6 Snow Leopard
    • Apple Macintosh 10.7 Lion

    M2Tech gir f.eks. blaffen i Linux, BSD og Android på f.eks. Asus Eee Pad Transformer.

    M2Tech var som allerede nevnt, ikke akkurat raske og ivrige med service overfor eiere av PCer med AMD-brikkesett.

    2.
    Det er (vel) heller ikke sikkert og opplagt at M2Techs løsninger gir bedre lyd enn andre? Flere av produktene som benytter standarddrivere har fått mye ros inkl. Musical Fidelity V-Link, Stello U3, Wavelength og Ayre Acoustics QB-9.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^

    Jeg har på ingen måte noen grunn til å mene at m2tech er best.
    Og jeg er helt enig i at det beste utstyret er det som funker.... Men det er vel ikke gitt at alt fungerer med interne drivere heller

    Personlig hopper jeg helst over hele USB-greia. USB er ikke laget for kontinuerlig data strømming (firewire er bedre, rent teknisk).

    Squeezebox, Linn DS eller lignende. Det er der fremtida ligger. Bruk heller PC-en til å styre Streamerene med.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er alltid fint å ha god lydtransport fra datamaskiner til stereoanlegg. Datamaskiner er i sin natur meget fleksible plattformer som stadig gis nye muligheter. Datamaskinene ligger derfor i front hver gang man finner på noe nytt. Andre plattformer kommer kanskje etter.

    Alle datamaskiner har i ganske mange år hatt og kommer til å ha USB-porter. Dette er dermed en universal løsning som også (som regel) er (meget) brukervennlig. USB mellom lydutstyr og datamaskiner er etterhvert blitt vanlig også på utstyr for den profesjonelle lydbransjen.

    Det er godt mulig at "Squeezebox, Linn DS eller lignende" kan gi bedre lyd, selv om mange oppnår gode resultater med datamaskiner. Støtten for ny teknologi og nye tilbud er derimot mer variabel og kommer ofte langt senere enn på datamaskiner hvis den i det hele tatt kommer.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    ^

    Jeg har på ingen måte noen grunn til å mene at m2tech er best.
    Og jeg er helt enig i at det beste utstyret er det som funker.... Men det er vel ikke gitt at alt fungerer med interne drivere heller
    [...]
    Jeg er som tidligere nevnt skeptisk til M2Tech av flere grunner. Det er helt greit at mennesker med den nødvendige (data)kunnskap til å vite hva de gjør, velger M2Tech, men jeg synes ikke at man skal anbefale M2Tech ukritisk til mennesker uten denne kunnskapen.

    Det er alltid fare for at noe ikke virker, også med standarddrivere, men faren er mindre, og man er i hvertfall ikke uten videre overlatt til ett (lite) firmas evner, vilje, prioriteringer, økonomi og overlevelsesevne.

    Når det gjelder M2Tech, forsterkes dette av at de faktisk ved flere anledninger har vist ved sine handlinger at de ikke nødvendigvis prioriterer kundenes interesser (se tidligere innlegg).
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ^^

    Enig i at standarddriverdingser er safest. Igjen - dropp hele USB dillet og kjør netteverksstreamer - det er min generelle anbefaling :)
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Se vedlagt bilde for min hodetelefonrigg for tida.

    De to til venstre er mine, en Meier Audio Corda Concerto forsterker og en Meier Audio StageDAC.
    Til høyre er en Violectric HPA V200 forsterker som jeg har fått låne.

    Skal prøve å få sammenliknet Concerto'en og Violectric'en etterhvert.
    Begge er kobla til StageDAC'en.

    Sitter og hører litt nå med en Beyerdynamic T70 (250 ohm), og førsteinntrykket er at V200'en låter definitivt bra.
    Det er ikke store forskjeller mellom de to forsterkerne.
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Beyer T70, er den ny?

    mvh
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Imperial skrev:
    Beyer T70, er den ny?
    Ja, relativt ny. Kjøpte den på OHC's messe i sommer, og da var det en de første i landet.
    En mer raffinert og detaljert, med slankere bass DT770, kan man vel si.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ok. *lesr om den* .. :D

    Bassen er noe slankere enn ideelt er visst konsensus.
    Hva synes du da om det?
    Er det kanskje mer slik at den er meget nyansert og alt er klart deliniertbart djupt nede, eller føler du det er en mangel liksom?

    Denne må jeg sjekke ut tror jeg! :)

    mvh
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Imperial skrev:
    Bassen er noe slankere enn ideelt er visst konsensus.
    Hva synes du da om det?
    Er det kanskje mer slik at den er meget nyansert og alt er klart deliniertbart djupt nede, eller føler du det er en mangel liksom?
    Vel, jeg vil ikke si at det er noen mangel på bass, den strekker seg svært dypt og det er masser av detaljer/nyanser.
    Men T70'en har kanskje ikke en like fremtrende "partyhump" som f.eks. DT770/990, og er mer korrekt og "hifi" om man vil. Jeg har en DT990 (og en DT770) som jeg bruker når jeg føler behovet for mer brutalt trøkk. :)

    Sammenliknet med Beyer T1 er T70 ikke like detaljert, og det er jeg egentlig litt glad for, siden T1 kan være nesten for brutalt avslørende, og faktisk litt slitsom på enkelte typer musikk (og opptak).
    Merk også at T70 trenger 100-200 timer før den løsner skikkelig, spesielt dynamikken.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Fikk er kortere lytt på LCD-2 i går :)
    De var tilgjengelig for demo hos Big Dipper/Hi-Fi avd. (er det samme butikken?). [Det er Audio Norge som nevnt i svar #2524]

    Ingen tvil om at det er en meget vel-lydende hodetelefon. Men, du verden, de ér tunge, og på mitt hode ikke spesielt komfortable.
    Jeg synes også putene var temmelig harde og det ble en liten glippe på begge sider nede i bakkant av ørene.
    Men - igjen - lyden var det lite å utsette på :)
    Loevhagen skrev:
    De aller nyeste orthodynamiske hodetelefonene er alle relativt tunge da driverene er ganske store og solide (magneter). Imidlertid så blir det for de fleste en vanesak og man merker ikke tyngden etterhvert.

    Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:

    Jeg har ikke forsøkt Audez'e og HiFiMAN. Disse ser ut til, som mange andre hodetelefoner inkl. ovennenvte dynamiske hodetelefoner, å ha en polstret bøyle som hviler mot hodetoppen. Anleggsflatens areal og resulterende trykkraft mot hodetoppen avhenger da, i tillegg til hodetelefonens vekt, klemkraft mot hodets sider og hodetelefonputenes friksjon mot hodets sider, typisk av hodebøylens form, hodebøylepolstringens form og tykkelse og hodetoppens form.

    STAX SR-009 har et (rimelig mykt og føyelig) hodebånd som hviler mot hodet og fordeler vekten over et stort område (tilnærmet) uavhengig av hodetoppens form. STAX SR-009 kan oppleves som noe tung når hodet er fritt, f.eks. når man er oppreist. Når man sitter (noe) tilbakelent i en høyrygget hvilestol, f.eks. en ørelappstol med justerbar rygg, tar stolryggen noe av vekten slik at man (vel egentlig) ikke merker noe til den.

    De ovennenvte dynamiske hodetelefonene har jeg (vel) ikke stusset på/reflektert over vekten til(?)

    (Manglende) tilpasning til hode
    Loevhagen skrev:
    Dersom man har et (veldig) lite hode, så kan forseglingen rundt ørene (som ptb opplevde) lede til at man ikke får opplevd den detaljerte bassen LCD-2 er kjent for.
    Øreomsluttende hodetelefoners tilpasning til hode er avhengig av mer enn hodets størrelse, f.eks.:
    • Hodetelefonlokkenes bevegelighet rundt horisontal og vertikal akse
    • Hodeform, særlig rundt ørene/området der hodetelefonputene har kontakt med hodet
    • Halsens tykkelse, spesielt i forhold til hodets størrelse
    • Overgangen mellom hode og hals

    Eksempel:
    Jeg har et ganske stort hode. AKG K 701 oppleves som knapp og de fleste hodetelefonbøyler må stilles inn på ytterste, nest ytterste eller tredje ytterste hakk. Jeg har en tynn hals og bruker skjortesnippstørrelse 37 (som dessverre er lite utbredt i norske butikker). Halsen er også lang, spesielt til å være mann. Like bak ørene, og spesielt i nedre bakkant (overgangen til halsen) smalner hodet (raskt) av.

    Jeg kan oppleve at store deler av hodetelefonputeanleggsflaten ikke har kontakt/står ut ved ørenes nedre bakkant. Dette oppstår f.eks. hvis hodetelefonklokkene har for liten bevegelighet rundt særlig den vertikale akse. Hodetelefonputenes form (kileform er gjerne bra) og størrelse har også betydning.

    Tillegg:
    Eksempel på dårlig tilpasning til et for smalt hode:


    Audio Technica ATH-W1000x

    Klokkene på Audio Technica ATH-W1000x har for liten eller ingen bevegelighet rundt den horisontale akse. Hodetelefonens puter vil derfor kun oppnå full kontakt på hoder som er brede nok til at putenes hodeside er tilnærmet vertikale. Et hode med sider som skråner innover vil formodentlig også virke.

    Tillegg:
    Jeg mistet kontakten med Hifisentralen fredag 10.02.2012 en gang rundt kl. 23.

    Som det fremgår av svar #2553 er alle vektopplysninger hentet fra produsentenes vevsider inkl. opplysningene om vekten er med eller uten kabel.

    Jeg har nå lagt til lenker til de produsentvevsidene jeg benyttet. I noen tilfeller må man velge/trykke på "Technical specifications" el.l. på vevsiden for å finne vekten.
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hodetelefoners fysiske mål
    Jeg kryssposter denne her.

    Jeg har tenkt på at vi med fordel og til felles nytte kunne starte en tråd der vi poster relevante fysiske mål på (øreomsluttende) hodetelefoner. Det er som nedennevnt mangelvare/vanskelig å finne. Jeg har tidligere via PM hjulpet noen med fysiske mål og fått hjelp av andre. En egen tråd vil være til nytte for alle, og man kan lett finne frem og søke i den, spesielt hvis vi formaterer innleggene nogenlunde klokt.

    CDWMcInSpots skrev:
    Hodetelefoner: Fysiske mål
    Jeg har lagt merke til at Hjemmekino satset en del på testomtaler av hodetelefoner i den senere tid (siste år?) og at WATT ser ut til å fortsette med dette. Det er positivt.

    Som de fleste vet, er man avhengig av at en hodetelefon passer fysisk til brukeren for å oppnå (akseptabel) komfort og ofte akseptabel lyd. Menneskers fysikk varierer jo ganske mye. Det som passer for A, passer ikke nødvendigvis for B.

    Eksempel: AKG K 701
    Mange synes denne er meget komfortabel og at den passer meget godt til dem. For meg er den fysisk ganske knapp. For noen er den for liten, og for noen er den sågar for stor (tro det eller ei).

    Dessverre er hodetelefonfabrikantene meget dårlige til å oppgi relevante fysiske mål. Det ville være fint om WATT tok noen enkle mål og skrev noe om de fysiske størrelser.

    For øreomsluttende hodetelefoner er det bl.a. interessant med følgende mål:

    • Ørepute: Ytre diameter
    • Øreputens hull(/sentrum):
      Rundt hull: Hullets(/indre) diameter
      Ovalt/rektangulært hull: Høyde og bredde

    • Avstand fra øreputens hodeside til driver-/element(plan).
      Altså nettodybden til den fysiske plassen/rommet ørene tilbys
      På en del hodetelefonmodeller med skråstilte elementer eller kileformede puter er den mindre foran enn bak. Da må man ta 2 mål (både foran og bak)
      Dette er ikke (nødvendigvis) det samme målet som øreputens tykkelse fordi klokken kan være dyp og bidra til nettodybden (eks. beyerdynamic T 1)

    • Øreklokkenes maksimale bevegelighet rundt en akse i grader målt fra et nullpunkt:
      Rundt horisontal akse
      Rundt vertikal akse

    • Avstand fra undersiden av hodebøylens toppunkt til nedre indre kant av øreputene målt vinkelrett langs en tenkt vertikal linje som står vinkelrett på en tenkt horisontal linje mellom nedre indre kant av de to øreputene:
      Minimumsmål (med bøylen helt sammenslått)
      Maksimumsmål (med bøylen fullt uttrukket)
      Dette forteller noe om hvilke hodehøyder hodetelefonen passer for

    • Avstand mellom øreputenes hodeside
      Minimumsmål (minste bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
      Maksimumsmål (største bøyleutspenning der øreputenes hodeside er loddrett)
      Denne målingen vil (dessverre) ofte involvere en grad av skjønn, litt avhengig av hodetelefonens konstruksjon (se dog nedenfor)
      Dette forteller noe om hvilke hodebredder hodetelefonen passer for


    Man kan formodentlig lage ganske enkle oppspenningsjigger som vil lette målingene og øke deres presisjon og repeterbarhet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.497
    Antall liker
    17.287
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
    • Audez'e LCD-3: 550 g uten kabel
    • Audez'e LCD-2: 550 g uten kabel
    • HiFiMAN HE-6: 502 g (kabel uoppgitt)
    • HiFiMAN HE-500: 502 g (kabel uoppgitt)
    • STAX SR-009: 596 g med kabel, 454 g uten kabel
    • Denon AH-D7000: 370 g uten kabel
    • beyerdynamic T 5 p: 350 g uten kabel
    • beyerdynamic T 1: 350 g (kabel uoppgitt)
    • Sennheiser HD 800: 330 g uten kabel
    Jeg har prøvd både Stax SR-009 og SR-007, og de var mer behagelige å ha på hodet (mitt), enn LCD-2, tross Stax´s noe høyere vekt.
    Litt relatert til øreputene på Audezé, som jeg synes var ganske harde, men mest til hodebøylen som er lite polstret (hard) og ukomfortabel mot min forholdsvis slitte manke.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
    • Audez'e LCD-2: 550 g uten kabel
    • STAX SR-009: 596 g med kabel, 454 g uten kabel
    Jeg har prøvd både Stax SR-009 og SR-007, og de var mer behagelige å ha på hodet (mitt), enn LCD-2, tross Stax´s noe høyere vekt.
    [...]
    Audez'e LCD-2 (550 g uten kabel) ser da ut til å være 96 g tyngre enn STAX SR-009 (454 g uten kabel).
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    De over halve kiloen (med/uten kabel) står foreløpig bare på ønskelista ;D
    AH-D7000 opplever jeg som svært komfortable og enkle å ha med å gjøre på alle områder.
    T1 er (også) en fryd for øret, men av en eller annen grunn er det alltid noe styr med å få de justert til å sitte behagelig på skallen hver eneste gang de skal på.

    Er det forresten noen som vet om Audionorge har fått inn HE-500/LCD-2 for prøvelytting/kjøp enda? Og i så fall, vites det om de holder lørdagsåpent? (Ja, jeg er kjøpesyk! ;D)

    -Rein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Rein skrev:
    Er det forresten noen som vet om Audionorge har fått inn HE-500/LCD-2 for prøvelytting/kjøp enda? Og i så fall, vites det om de holder lørdagsåpent? (Ja, jeg er kjøpesyk! ;D)
    Audez'e
    CDWMcInSpots skrev:
    ptb skrev:
    Fikk er kortere lytt på LCD-2 i går :)
    De var tilgjengelig for demo hos Big Dipper/Hi-Fi avd. (er det samme butikken?). [Det er Audio Norge som nevnt i svar #2524]
    [...]
    HiFiMAN
    blekansikt skrev:
    HiFiMAN er ankommet!

    Da har hodetelefonene fra HiFiMAN ankommet butikken vår i Torggata 16.
    HE-Adapter til HE-6 har vi også fått inn.

    Videre har vi fått inn et mindre parti Omega hodetelefonstativer.

    Ta turen innom!


    Mvh
    Sture Bjørvig

    ----------
    (edit: la til HE-Adapter)
    Daglig leder
    Audio Norge
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Se der ja, dette ligger an til å bli en god helg ;D
    Siden noen dagen før 5.februar(søndag) var i butikken, så er den trolig lørdagsåpen…
    …er det noen som vet åpningstiden Audio Norge har på lørdager ?
    -Rein
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Du kan skrive en e-post til Audio Norge i kveld eller ringe i morgen.

    Jeg fikk raskt svar på en e-post for en tid tilbake, og utfra svarene deres på HFS, ser de ut til å være imøtekommende.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
    • Audez'e LCD-3: 550 g uten kabel
    • Audez'e LCD-2: 550 g uten kabel
    • HiFiMAN HE-6: 502 g (kabel uoppgitt)
    • HiFiMAN HE-500: 502 g (kabel uoppgitt)
    • STAX SR-009: 596 g med kabel, 454 g uten kabel
    • Denon AH-D7000: 370 g uten kabel
    • beyerdynamic T 5 p: 350 g uten kabel
    • beyerdynamic T 1: 350 g (kabel uoppgitt)
    • Sennheiser HD 800: 330 g uten kabel

    Jeg har ikke forsøkt Audez'e og HiFiMAN.
    Eksempel på at man kan "kryssposte" for mye informasjon. I beste konstruktive mening. ;) Disse tallene stemmer ikke gjennomgående som fakta.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
    • Audez'e LCD-3: 550 g uten kabel
    • Audez'e LCD-2: 550 g uten kabel
    • HiFiMAN HE-6: 502 g (kabel uoppgitt)
    • HiFiMAN HE-500: 502 g (kabel uoppgitt)
    • STAX SR-009: 596 g med kabel, 454 g uten kabel
    • Denon AH-D7000: 370 g uten kabel
    • beyerdynamic T 5 p: 350 g uten kabel
    • beyerdynamic T 1: 350 g (kabel uoppgitt)
    • Sennheiser HD 800: 330 g uten kabel

    Jeg har ikke forsøkt Audez'e og HiFiMAN.
    Eksempel på at man kan "kryssposte" for mye informasjon. I beste konstruktive mening. ;) Disse tallene stemmer ikke gjennomgående som fakta.
    You're doing it wrong... ;D

    mvh
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nope.

    Har flere av disse og en kjøkkenvekt, og tallene ovenfor er helt dust. Videre er det meningsløst å uttale "opplevd" vekt / komfort uten å ha prøvd dem.

    Såpass har jeg belegg for...
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    (Opplevd) vekt
    Vekten på noen dyrere hodetelefoner:
    [...]
    Eksempel på at man kan "kryssposte" for mye informasjon. I beste konstruktive mening. ;) Disse tallene stemmer ikke gjennomgående som fakta.
    Hva mener du med det? Jeg fant dem under skrivingen på fabrikantenes egne vevsider.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det gjorde du nok, men det å veie dem selv på egen vekt med / uten kabel viser at tallene er villedende...

    Tallonani er ikke alltid den beste medisin. :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvis produsenten ikke vet hva produktet de produserer veier bør en absolutt vurdere en annen produsent.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Har flere av disse og en kjøkkenvekt, og tallene ovenfor er helt dust.
    Se svar #2553.

    Loevhagen skrev:
    Videre er det meningsløst å uttale "opplevd" vekt / komfort uten å ha prøvd dem.
    Jeg skrev da rimelig klart hvilke jeg har prøvd og ikke prøvd (Audez'e og HiFiMAN). Videre skrev jeg kun om mine observasjoner av opplevd vekt for de jeg faktisk har prøvd (STAX SR-009 og de dynamiske).

    Er du sur i kveld? ;)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Tull. Hvem vet om de oppgir med / uten kabel...

    Storm i vannglass har vi hvert kvarter her på forumet.

    Edit: @ Anonym
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Det gjorde du nok, men det å veie dem selv på egen vekt med / uten kabel viser at tallene er villedende...

    Tallonani er ikke alltid den beste medisin. :)
    Hvilke oppgitte vekter er gale, og hva veier dine hodetelefoner?

    Mvh.
    CDWMcInSpots
    ... som egentlig er opptatt med noe annet i kveld
     

    Rein

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.04.2011
    Innlegg
    65
    Antall liker
    13
    Sted
    Oslo
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Vel, vekten plager ikke meg, jeg bare gleder meg ;D
    -Rein
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn