Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg undrer meg litt over hvordan fiolin, trompeter, cymbaler. Instrumenter generelt kan bli oppfattet som ekte uten energi i toppregisteret. Denne hangen til mørkere lyd i hifiverden har ofte overrasket meg litt. Stor pompøs bass og en myk topp fremfor stram og detaljert bass og en topp som faktisk gjengir skarpe toner. Det er ikke rart beats har gjort det så bra. Det er skjelden eller aldri krangling på hodefon forumet.
    Jeg frekventerer en og annen konsert ca en gang i måneden. Og jeg kan ikke huske en eneste konsert med skikkelige instrumenter som har kjørt en varm, koselig profil slik flere ønsker. Det er dynamikk og hihats/cymbaler slår, gitarer hviner osv. Mange snakker som om de vil ha en lyd som å være der men går for det utstyret som gir den varmeste lyden. Merkelig det der.
    Mye jeg vil definere som korrekt blir fort avvist som for lyst hos noen. Selv om jeg har lang erfaring som tekniker og kabelboms i mange år og har skrudd en liten haug med band. Eks kona jobbet i studio og har samme preferanser som meg selv om hun nok ønsker en mer fremhevet bass når hun lytter hjemme. Og sånn tenker jeg det ofte er. Mange foretrekker en lydprofil hvor man ikke blir lyttetrett osv. Men hva med å bruke volumet litt mer aktivt. Jeg tror mange hører musikk med hodetelefoner på ett volum som rett og slett skader hørselen. Kompanserer man for dette med å øke bassen og skru ned frekvensene som gjør vondt på høyt volum? Eller velge utstyr der man kan kjøre ett høyt volum uten å få plager.
    Kjæresten spiller i brassband og det er godt mulig trompeten har en litt lys lyd. Hun burde kanskje kjøpe seg en litt varmere trompet. Muligens bare ta ett opptak av den trompeten og spille den av på utstyr med varmere lyd så man slipper den skrikingen.
    Interessante iakttakelser og overveielser. Det er helt sikkert forskjell på preferanser, hvordan vi best liker lyden på anlegget vårt, men jeg tror faktisk også det er forskjell på hva vi opplever som naturlig. Jeg kjenner eksempelvis ikke igjen det du kaller "skarpe toner" fra akustisk musikk (dvs. uten mikrofoner og PA anlegg), men det kan selvfølgelig være spørsmål om hva vi kaller tingene (ordene), og ikke hva vi faktisk hører.

    Når vi kommer til dypbass, er det jo ikke veldig mye av det i akustisk musikk. Det er produsert musikk, som kan ha store mengder dypbass, og da blir det feil å snakke om at det som høres naturlig ut er det korrekte, for det som ligger i lydfilen er ikke naturlig. Her blir "korrekt" det, som produsenten/mixeren hørte, da albumet ble laget - og da i forhold til de aktuelle monitors og lytterommet (eller eventuelt hodetelefoner).

    Over avstand taper diskant energi raskere enn mellomtone, og mellomtone raskere nn bass. På hundrevis av meters avstand hører vi bare bassen fra utendørskonserten. Når vi nermer oss, hører vi mellomtonen. Når vi kommer enda nermere, hører vi diskanten også. Dette fenomen fungerer også på få meters avstand - selvfølgelig i mye mindre omfang, men hørbart. Står vi rett foran vokalisten / instrumentet, da hører vi diskanten mye mer enn på eksempelvis 5 meters avstand. Noe av det subjektive i forhold til hva som er rett gjengivelse blir da litt i retningen: Hvor tett på eller langt fra er instrumentet / vokalisten? Hvis Ola Nordmann opplever at avstanden er noe større enn Kari Nordmann, da vil de ha ulik mening om hva som er korrekt nivå diskant.

    Noe akustisk musikk har i bøttevis, som kjøpe-musikk ikke har, er dynamikk. Det er det dessverre ikke veldig mye vi kan gjøre ved. Selv bruker jeg de-clipping program til å redde noe av den tapte dynamikken, men det blir uansett som dråper i havet i sammelikning med "the real thing". Av kjente albums med mye dynamikk kan Dire Straits: Brothers in Arms nevnes. På CD'en produsert i 1985 har noen av numrene en DR-verdi på opp til 20: Album details - Dynamic Range Database
    Mye moderne musikk ligger nede og roter på DR 5 til 7 - og noe enda lenger ned.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den minner meg på de reklamebannerne for Beats som hang i vinduet på Bergen Musikkhandel en gang i tiden. Endelig skal du få oppleve den dynamikken jeg opplever i studio skrøt Dr. Dre. Hvilken dynamikk, kjære doktor? Jeg har hørt dine produksjoner på svært dynamiske anlegg og studiomonitorer, og dynamikk er ikke blant de kvalitetene jeg har merket meg.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.488
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    19
    Han tror vel dynamikk vil si dobbelt så mye bass i volum i forhold til resten av lydbildet.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Tidal for Chromecast er ankommet.. oppdatere på iphone og android.. her skal det testes.. regner ikke med å bruke den til headfien men til vanlige anlegget.. :)))

    funker som bare det...

    hmm, ja her ble det litt rumling, og instrument separasjon som ikke sitter helt som det skal vs USB..!! men godt nok til hjemme reciever anlegget som spiller film...
     
    Sist redigert:

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes faktisk HD800s har bedre og mer naturlig, mer korrekt bass. Jeg synes noen planars og de fleste elektrostatiske hodetelefoner har en litt "soft" lyd nederst som ikke passer meg helt. Men det er jo denne litt "softe" lyden som gjør de øverste frekvensene så til de grader organiske. Så det er noe med alt. Ingen hodetelefon er feilfri. HE1000 har også en litt rolig måte å spille på som kanskje må oppleves for det er vanskelig å forklare helt. Til Rock og elektronisk synes jeg ikke bare det er bassen, men den litt tilbakelente spillestilen som gjør at he-1000 sliter litt.
    Det kan faktisk virke ut fra beskrivelse av 800 vs 800s; at HD800s har fått noe mer fellestrekk med SA5000. Jeg hadde både HD800 og SA5000 samtidig, og ikke tvil hos meg at SA5000 hadde bedre lydkvalitet, subjektivt i mine ører; fastere/bedre og mer dypbass, utrolig transparent oppover uten at de var slitsomme i toppen - alt i alt veldig raske og kontrollerte. SA5000 låter som svært gode høyttalere på en svært naturtro måte, uten overdrevet "kunstig 3D" soundstage som HD800. Jeg solgte selvfølgelig HD800. Bonus med SA5000 er at de låter meget bra nesten uansett amp, også direkte på iPhone.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes faktisk HD800s har bedre og mer naturlig, mer korrekt bass. Jeg synes noen planars og de fleste elektrostatiske hodetelefoner har en litt "soft" lyd nederst som ikke passer meg helt. Men det er jo denne litt "softe" lyden som gjør de øverste frekvensene så til de grader organiske. Så det er noe med alt. Ingen hodetelefon er feilfri. HE1000 har også en litt rolig måte å spille på som kanskje må oppleves for det er vanskelig å forklare helt. Til Rock og elektronisk synes jeg ikke bare det er bassen, men den litt tilbakelente spillestilen som gjør at he-1000 sliter litt.
    Det kan faktisk virke ut fra beskrivelse av 800 vs 800s; at HD800s har fått noe mer fellestrekk med SA5000. Jeg hadde både HD800 og SA5000 samtidig, og ikke tvil hos meg at SA5000 hadde bedre lydkvalitet, subjektivt i mine ører; fastere/bedre og mer dypbass, utrolig transparent oppover uten at de var slitsomme i toppen - alt i alt veldig raske og kontrollerte. SA5000 låter som svært gode høyttalere på en svært naturtro måte, uten overdrevet "kunstig 3D" soundstage som HD800. Jeg solgte selvfølgelig HD800. Bonus med SA5000 er at de låter meget bra nesten uansett amp, også direkte på iPhone.
    Jeg ser, at du har HiFiMan HE-6. Hva synes du om HE-6 versus Sony MDR-SA5000?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Skulle jeg hatt kun en HP kunne jeg ikke ofret HE6 uansett. HE6 "vinner" over SA5000 mhp mer organisk mellomtone/ vokal. SA5000 synes jeg er hakket bedre enn HE6 på dypbass, men det er langt fra alle lydproduksjoner det kommer frem. På orkestral klassisk musikk, så liker jeg SA5000 best, men HE6 gjør ikke noe feil der de heller. Jeg har også ment og opolevd at SA5000 er vel analytisk og kald spesielt på en del kvinnevokal, men den opplevelsen forsvinner når man er tilvent. Det nytter ikke sitte å sammenligne f eks HD650 med SA5000 i korte sekvenser mellom dem, da kan man ikke avgjøre hva man hører i det hele tatt. Men hadde jeg bare hatt SA5000, så hadde jeg ikke savnet noe, men det gjelder også for HE6. Jeg vil også si at for meg er også HD600 en allrounder jeg kunne klart meg godt med uten andre hp, da er mine preferanser litt mer beskrevet...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Noen her som har noen erfaringer å dele om Fostex TH-x00 modellene, ser at det imorgen er et nytt Massdrop på en variant av disse og kjenner jeg er litt nysgjerrig.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    On the Strengths and Weaknesses of Headphones and Speakers | InnerFidelity
    Fin artikkel fra Tyll. Ønsker alle på på hodefon-tråden en god sommer! På lørdag er det ferie! Da vender jeg nesen mot Jotunheimen. Med på reisen er FiiO Alpen og en liten haug med (lette) hodetelefoner som skal nytes sammen med litt god Single Malt.
    Ønsker deg også en god sommer, ja var en fin artikkel fra Tyll, ja ikke mange år siden man fant hodetelefoner bortimot bortgjemt i hifi butikken, og man ble sett på som om man var helt "gal" hvis man ønsket hodetelefoner dyrere enn 1000,- ser ennå at enkelte blad og magasiner referer hodetelefoner som noe "tillegg" men for min egen del har jeg alltid vært en "headfi'r" og stolt av det også, ikke noe har gitt meg sånne "magiske" opplevelser som nettopp det å lytte til gode hodetelefoner..! jaja..! :cool: Single Malt inkl...! :rolleyes:
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    De er sikkert fabelaktige, men jeg syns ikke de ser ut som a million bucks.

    Jeg må vel legge til at jeg hadde veldig gjerne prøvd dem om jeg hadde hatt muligheten til det.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.089
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kan ta feil, men jeg synes ikke de var magiske da jeg hørte de. På den annen side syntes jeg ikke HD800s var det heller, men de ligger i hylla hjemme......
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Du har vel ikke hørt Ether Flow så? :D
    Men jeg enig at dem ser billig ut... HEK føles ikke akkurat dyre ut heller da...
    Audeze føles jo faktisk litt dyre ut i handa.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.089
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Ops, du har rett, det var Ether C jeg hørte.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.018
    Antall liker
    1.337
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har noen erfaringer å dele om Fostex TH-x00 modellene, ser at det imorgen er et nytt Massdrop på en variant av disse og kjenner jeg er litt nysgjerrig.
    Følger med på Head-Fi om Purpleheart og Ebony selv. Tror Th-900 hadde passet bedre til meg, men den er så sabla dyr (Th 900 mk2 med utbyttbar ledning kom i fjor). Blir spennende å se hva de sier om Purpleheart når får den i hus. Den går vel for 475 usd på Massdrop.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Det er et sett TH-900 på brukten.

    Noen her som har noen erfaringer å dele om Fostex TH-x00 modellene, ser at det imorgen er et nytt Massdrop på en variant av disse og kjenner jeg er litt nysgjerrig.
    Følger med på Head-Fi om Purpleheart og Ebony selv. Tror Th-900 hadde passet bedre til meg, men den er så sabla dyr (Th 900 mk2 med utbyttbar ledning kom i fjor). Blir spennende å se hva de sier om Purpleheart når får den i hus. Den går vel for 475 usd på Massdrop.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det er da greit nok, men Bose?
    Det er primært støydemping, som er viktig, og der er Bose QC25 gode. Jeg synes egentlig det høres ut som beste løsning med tanke på bruken - som inkluderer telefonsamtaler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oOF

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.488
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    19
    Er vel ikke noen bedre headset på markedet når det gjelder støydemping?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har fått hørt Focal Elear/Utopia enda? Selv Tyll "hyper" de opp i skyene
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.089
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Det er da greit nok, men Bose?
    Det er primært støydemping, som er viktig, og der er Bose QC25 gode. Jeg synes egentlig det høres ut som beste løsning med tanke på bruken - som inkluderer telefonsamtaler.
    Det er neppe ideelt å isolere seg mest mulig fra omverdenen. Personlig liker jeg å dempe bakgrunnsstøyen litt da jeg eller føler at jeg lever i et unaturlig lydvakuum.
     
    S

    svk

    Gjest
    Hvorfor virker ikke dragonfly'n med android? Har tab a. Virker fint med epleutstyret mitt
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Egentlig hadde jeg tenkt at mitt neste par hodetelefoner skulle være lukkede, men siden Mala selger Takstar HI2050 med "defekt emballasje" for 300 kroner slo jeg til på et par. Mine gamle AKG K530 begynner å få litt slitte puter, som forøvrig er av kunstskinn så de er litt svette å bruke over tid. Takstar HI2050 har fått gode omtaler, og kan virke som om de er behagelige å ha på.

    Uansett så er det ikke så mange kronene som settes på spill. Esken til så rimelige hodetelefoner gidder jeg uansett ikke gjemme på siden de aldri skal selges, så om den er ødelagt så plager det ikke meg. For en hundrelapp mer kunne jeg fått en med perfekt eske, men jeg betaler ikke hundre kroner for gleden av å kaste en eske som ikke er ødelagt... :rolleyes:

    Bruksområde er Tidal, Spotify og YouTube foran pc-en når anlegget ikke er påslått.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det er da greit nok, men Bose?
    Det er primært støydemping, som er viktig, og der er Bose QC25 gode. Jeg synes egentlig det høres ut som beste løsning med tanke på bruken - som inkluderer telefonsamtaler.
    Det er neppe ideelt å isolere seg mest mulig fra omverdenen. Personlig liker jeg å dempe bakgrunnsstøyen litt da jeg eller føler at jeg lever i et unaturlig lydvakuum.
    Nu tviler jeg alvorlig på, om du i det hele tatt leste den artikkel, jeg lenket til - eller også har du glemt, hva artikkelen handlet om?

    Staten brukte 750.000 kroner på hodetelefoner til byråkrater - VG
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.089
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Det er da greit nok, men Bose?
    Det er primært støydemping, som er viktig, og der er Bose QC25 gode. Jeg synes egentlig det høres ut som beste løsning med tanke på bruken - som inkluderer telefonsamtaler.
    Det er neppe ideelt å isolere seg mest mulig fra omverdenen. Personlig liker jeg å dempe bakgrunnsstøyen litt da jeg eller føler at jeg lever i et unaturlig lydvakuum.
    Nu tviler jeg alvorlig på, om du i det hele tatt leste den artikkel, jeg lenket til - eller også har du glemt, hva artikkelen handlet om?

    Staten brukte 750.000 kroner på hodetelefoner til byråkrater - VG
    Du later til å misforstå det jeg skriver: Jeg skriver at jeg liker å dempe støyen litt (i motsetning til mye) for å unngå den klamme vakuumfølelsen jeg opplever ved kraftig støydemping. Ikke nødvendig å tillegge meg rare motiver da. PS: Det er ikke komma etter på, artikkel eller glemt, det kunne evt vært et komma der bindestreken står :)
     
    Sist redigert:

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Liten stund siden forrige skikkelig head-fi session her grunnet sommern. Men nå som jeg endelig har fått låst meg inne på furterommet igjen må jeg bare få sagt en ting; jeg er helt latterlig fornøyd med Violectric settet mitt og hvordan det spiller på mine favoritter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.089
    Antall liker
    8.018
    Torget vurderinger
    12
    Fink hvertfall lyst til å høre på de. Hvem vet? Hvis de er i nærheten av beskrivelsen og faller i smak kan det være en kandidat å eie. Men ærlig talt virket omtalen noe voldsom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn