Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har egentlig lite å tilføre utover det Sting sier. Vil kun påpeke at jeg ikke har hørt D7000, og hvis jeg hadde det så kunne jeg bedre gitt en relativ beskrivelse av hvordan jeg opplever LCD-3 på Mjolnir og M51/V800.

    Du sier du liker "luft" og "klang". Ikke sikkert vi har samme oppfatning av disse termene, men med klang så tolker jeg det som at musikken har substans, og ikke anemisk. Med luft så tipper jeg du mener at stort lydbilde der musikken og plassering av vokal / instrumenter ikke er diffus for å skape illusjon av et stort lydbilde, men at de enkelte delene av musikken gis plass.

    HD800 er svært god (men er i mine ører diffus og anemisk), så hvis du har hørt de så kan du avgjøre om vi har samme syn. Med andre ord har ikke HD800 hverken ekte luft eller klang i mine ører. Det betyr IKKE at de er dårlige. Langt derifra. De er bare ikke innenfor det lydideal / -intervall jeg liker leger. Likte de før, men enkelte endrer smak over tid og andre ikke.

    LCD-3 har mer klang enn luft. Mjolnir er den forsterker jeg har hørt som gir desidert mest luft. Utfyller med andre ord.

    Mjolnir bidrar også til klang. Mjonir har en ganske god bassprestanda, og den mangler ikke noe i hverken mellomtone eller de øverste tonene. Ytelsen i de nedre oktaver gjør at jeg definerer den til å spille "lyshet / mørkhetsmessig" en plass mellom V200 og Burson Soloist. PSii spiller veldig bra og har en litt fet bass med originalrøret.

    Hvis du mener PSii gir LCD-3 luft - så vil Mjolnir ta dine LCD-3 til de øvre luftlag og beholde klangen. :)

    Happy hunting.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kunsthodeopptak

    Velg heller denne varianten av albumet? ;)

    https://www.hdtracks.com/index.php?file=artistdetail&id=10090

    96 låter iallefall bra, men er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva det dreier seg om. mange artige demoer mellom låtene, men jeg er kanskje litt for novise til å fatte hva det dreier seg om (hører jo han kommer nærmere og romklang er flott etc.., men må man ha en spesiell mic/innspillingsteknikk for å få til DET?)
    Dette er en demonstrasjonsutgivelse, ikke et normalt musikkalbum. Det finnes også vanlige musikkalbum som er utført med kunsthodeopptak.

    Se gjerne:
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Pirkepetter ^


    OPPSSSss-........ missforsto innlegget ditt Ardilla men nå forstår jeg ;)

    Har de kuttet `strek`over ord funksjonen ?
     
    Sist redigert:

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Pirkepetter ^


    OPPSSSss-........ missforsto innlegget ditt Ardilla men nå forstår jeg ;)

    Har de kuttet `strek`over ord funksjonen ?
    Veit ikke hva du misforstod, men jeg pleier å skrive edit og kommentere eller slette det jeg skrev men vil ha bort, eller kommenterer Hvis mitt innlegg står ukommentert og er ute av sammenheng, sletter jeg bare hele posten for ikke bidra mer til signal støyforholdet enn jeg allerede gjør intensjonellt ;)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    302106_10151109113638347_111578435_n.jpg
    Da er headfi anlegget komplett ;) må si at Hegel Hd 10 dacen løfta lyden vesentlig i forhold til lyden ut fra Denon cd spillern, klart mer kraft og saft i bassen, klarere mellomtone med mer kropp på tonen og til slutt en mer luftig og delikat diskant.

    Er veldig fornøyd med SHURE SRH940, men er litt nysjerrig på å teste et sett Beyerdynamic T70 i 250ohm versjonen :rolleyes:

    Destiny..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
    Jeg gjorde det for 1 time siden, Mjolnir låt meget bra men i mine ører låt faktisk Auralic hakket bedre på LCD-3 men styggere pris...:) Det var egentlig ganske jevnt må jeg si men bare lyden tatt i betraktning hadde jeg nok gått for Auralicen - Prisen tatt med så er nok Mjolnir det nærmeste for øyeblikket.

    Himlande så vanskelig alt er - De hadde ingen av delene inne, heldigvis...

    Head-fi er inne i skuddet for øyeblikket og den alltid hjelsomme Erik kunne fortelle at de skal bygge litt om der inne med mer fokus på head-fi og mer utstyr inne.:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Pirkepetter ^


    OPPSSSss-........ missforsto innlegget ditt Ardilla men nå forstår jeg ;)

    Har de kuttet `strek`over ord funksjonen ?
    Veit ikke hva du misforstod, men jeg pleier å skrive edit og kommentere eller slette det jeg skrev men vil ha bort, eller kommenterer Hvis mitt innlegg står ukommentert og er ute av sammenheng, sletter jeg bare hele posten for ikke bidra mer til signal støyforholdet enn jeg allerede gjør intensjonellt ;)
    Nei det jeg missforsto var sammengen imellom støyforholdet av ordlyden i den første setningen - Imellom linjene klarte jeg uansett å sette det irrasjonelle i substans med den konvensjonelle meningen i det hele, og det var det hele fremsto soleklart. Hmm...skulle nesten tro jeg har gått på BI....:rolleyes:

    Er rør veien til himmelen for en nyforelsket LCD 3 eier montro...... :) så mange meninger og så mange sinn...:)
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Mjolnir har ikke så mye imponator effekter men vokser etterhvert. Tro meg, vurderte også Auralic men tenkte å legge penger i dac heller. Kommer til å ha en rørforsterker utenom for å tune klangfarger og kose meg. Wooooo
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
    Jeg gjorde det for 1 time siden, Mjolnir låt meget bra men i mine ører låt faktisk Auralic hakket bedre på LCD-3 men styggere pris...:) Det var egentlig ganske jevnt må jeg si men bare lyden tatt i betraktning hadde jeg nok gått for Auralicen - Prisen tatt med så er nok Mjolnir det nærmeste for øyeblikket.

    Himlande så vanskelig alt er - De hadde ingen av delene inne, heldigvis...

    Head-fi er inne i skuddet for øyeblikket og den alltid hjelsomme Erik kunne fortelle at de skal bygge litt om der inne med mer fokus på head-fi og mer utstyr inne.:)
    Jeg har hørt Auralic opp mot PSii. Vi brukte da Sennheiser hd 800 og Beyerdynamic T70. Det som skillet dem var ens egen preferanse på lydsignatur. Hadde levd godt med begge forsterkeren jeg men loven om diminishing returns ble veldig tydelig....

    Synes det er litt snodig at du ikke vurderer en PSii eller horizon; om ikke annet som en reiseamp.. Du har jo tross alt målt den opp mot B-52..
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    @morph Fått boksen enda?
    Heisann... nah, tollvesenet har visst fått samme ferietider som stortinget... Gudene må vite når staten mener jeg har gjort meg fortjent til å motta saker og ting fra det store utland..

    Det var forresten et veldig bra innlegg du skrev i PSii tråden! Kjente meg godt igjen på endel der :).
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
    Jeg gjorde det for 1 time siden, Mjolnir låt meget bra men i mine ører låt faktisk Auralic hakket bedre på LCD-3 men styggere pris...:) Det var egentlig ganske jevnt må jeg si men bare lyden tatt i betraktning hadde jeg nok gått for Auralicen - Prisen tatt med så er nok Mjolnir det nærmeste for øyeblikket.

    Himlande så vanskelig alt er - De hadde ingen av delene inne, heldigvis...

    Head-fi er inne i skuddet for øyeblikket og den alltid hjelsomme Erik kunne fortelle at de skal bygge litt om der inne med mer fokus på head-fi og mer utstyr inne.:)
    Jeg har hørt Auralic opp mot PSii. Vi brukte da Sennheiser hd 800 og Beyerdynamic T70. Det som skillet dem var ens egen preferanse på lydsignatur. Hadde levd godt med begge forsterkeren jeg men loven om diminishing returns ble veldig tydelig....

    Synes det er litt snodig at du ikke vurderer en PSii eller horizon; om ikke annet som en reiseamp.
    Jeg vil tro Auralicen er dessto raskere og med enda mer snert og dynamikk enn PSii kan oppvise, ikke det at PSii er dårlig der men den har helt klart en frodigere spillestil enn Auralicen vil jeg mene. Dette til tross for lytting på 2 vidt forskjellige oppsett så ta det for hva det er - DVS subjektivt. Jeg skal ha en røramp i tillegg, hva det blir for vi se med tiden men med dette tempoet kan det bli leca steiner på veggene i kjelleren lenger enn jeg ønsker så jeg må dra i håndbrekket selv om det syntes å virke dårlig til tider....
    smiley_emoticons_smilenew.gif
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    @morph Fått boksen enda?
    Heisann... nah, tollvesenet har visst fått samme ferietider som stortinget... Gudene må vite når staten mener jeg har gjort meg fortjent til å motta saker og ting fra det store utland..

    Det var forresten et veldig bra innlegg du skrev i PSii tråden! Kjente meg godt igjen på endel der :).
    Takk:)

    imorgen har min pakke ligget akkurat en MND på Gardermoen! Sender, OG FEDEX har forsøkt til ingen nytte...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.751
    Antall liker
    36.008
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Monster Beats by Dr.Dre Studio i hus

    Grei lyd til grei pris.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt Morpheus' PSii opp mot egen Taurus. Forskjellene er absolutt tilstede, og Auralic'en holder høyere lydkvalitet. Spørmålet er om man er villig til å legge i i de mange ekstra tusenlappene.

    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
    Jeg gjorde det for 1 time siden, Mjolnir låt meget bra men i mine ører låt faktisk Auralic hakket bedre på LCD-3 men styggere pris...:) Det var egentlig ganske jevnt må jeg si men bare lyden tatt i betraktning hadde jeg nok gått for Auralicen - Prisen tatt med så er nok Mjolnir det nærmeste for øyeblikket.

    Himlande så vanskelig alt er - De hadde ingen av delene inne, heldigvis...

    Head-fi er inne i skuddet for øyeblikket og den alltid hjelsomme Erik kunne fortelle at de skal bygge litt om der inne med mer fokus på head-fi og mer utstyr inne.:)
    Jeg har hørt Auralic opp mot PSii. Vi brukte da Sennheiser hd 800 og Beyerdynamic T70. Det som skillet dem var ens egen preferanse på lydsignatur. Hadde levd godt med begge forsterkeren jeg men loven om diminishing returns ble veldig tydelig....

    Synes det er litt snodig at du ikke vurderer en PSii eller horizon; om ikke annet som en reiseamp.
    Jeg vil tro Auralicen er dessto raskere og med enda mer snert og dynamikk enn PSii kan oppvise, ikke det at PSii er dårlig der men den har helt klart en frodigere spillestil enn Auralicen vil jeg mene. Dette til tross for lytting på 2 vidt forskjellige oppsett så ta det for hva det er - DVS subjektivt. Jeg skal ha en røramp i tillegg, hva det blir for vi se med tiden men med dette tempoet kan det bli leca steiner på veggene i kjelleren lenger enn jeg ønsker så jeg må dra i håndbrekket selv om det syntes å virke dårlig til tider.... Vis vedlegget 156978
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    @KML, Hvilke klokker testet dere i hovedsak med ?

    Og til Loeven, har du hørt Auralicen ?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke hørt Auralicen, dessverre.

    Tipper de brukte hodetelefonene: "...Vi brukte da Sennheiser hd 800 og Beyerdynamic T70..."
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Har hørt Morpheus' PSii opp mot egen Taurus. Forskjellene er absolutt tilstede, og Auralic'en holder høyere lydkvalitet. Spørmålet er om man er villig til å legge i i de mange ekstra tusenlappene.

    Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)
    Jeg tror ikke man skal kimse av achri-d selv om han er noget mer sjeldenfattet.
    Jepp for all del! Jeg er bare en amatør i forhold til de andre nevnte som har mye bredere erfaring med headfi enn meg!
    Skummelt å gå innom Audio Norge johnny, kan fort gå ut med en pakke :)
    Jeg gjorde det for 1 time siden, Mjolnir låt meget bra men i mine ører låt faktisk Auralic hakket bedre på LCD-3 men styggere pris...:) Det var egentlig ganske jevnt må jeg si men bare lyden tatt i betraktning hadde jeg nok gått for Auralicen - Prisen tatt med så er nok Mjolnir det nærmeste for øyeblikket.

    Himlande så vanskelig alt er - De hadde ingen av delene inne, heldigvis...

    Head-fi er inne i skuddet for øyeblikket og den alltid hjelsomme Erik kunne fortelle at de skal bygge litt om der inne med mer fokus på head-fi og mer utstyr inne.:)
    Jeg har hørt Auralic opp mot PSii. Vi brukte da Sennheiser hd 800 og Beyerdynamic T70. Det som skillet dem var ens egen preferanse på lydsignatur. Hadde levd godt med begge forsterkeren jeg men loven om diminishing returns ble veldig tydelig....

    Synes det er litt snodig at du ikke vurderer en PSii eller horizon; om ikke annet som en reiseamp.
    Jeg vil tro Auralicen er dessto raskere og med enda mer snert og dynamikk enn PSii kan oppvise, ikke det at PSii er dårlig der men den har helt klart en frodigere spillestil enn Auralicen vil jeg mene. Dette til tross for lytting på 2 vidt forskjellige oppsett så ta det for hva det er - DVS subjektivt. Jeg skal ha en røramp i tillegg, hva det blir for vi se med tiden men med dette tempoet kan det bli leca steiner på veggene i kjelleren lenger enn jeg ønsker så jeg må dra i håndbrekket selv om det syntes å virke dårlig til tider.... Vis vedlegget 156978
    Den gang vi lyttet så byttet jeg frem og tilbake på inputcaps-jumperen samme kveld. Dette førte til at bias var totalt på tur... Noen dager etter leste jeg hvordan Loevhagen hadde hoppet i det og stillt på biasen. Da tok jeg også sats og gjorde det samme. Dette er mitt første rør-produkt og var i starten redd for å gjøre noe feil...

    Nå skal KML og meg ha ny lytteseanse til helgen, så da skal bias være optimal :).

    Auralic er en meget god forsterker etter mitt syn, men det er noe med rør-lyd som jeg ikke ville vært for uten! Jeg kommer alltid til å ha en transistor amp og en rør-amp. For tiden er det PSii og Matrix M-Stage. PSii kommer jeg nok aldri til å selge, men det er godt mulig jeg skaffer meg Ember når den kommer. Jeg kunne også tenke meg denne :The Butte men den er foreløpig umulig å få tak i...
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå skal KML og meg ha ny lytteseanse til helgen, så da skal bias være optimal :).

    Auralic er en meget god forsterker etter mitt syn, men det er noe med rør-lyd som jeg ikke ville vært for uten! Jeg kommer alltid til å ha en transistor amp og en rør-amp. For tiden er det PSii og Matrix M-Stage. PSii kommer jeg nok aldri til å selge, men det er godt mulig jeg skaffer meg Ember når den kommer. Jeg kunne også tenke meg denne :The Butte men den er foreløpig umulig å få tak i...
    Utmerket med slike komparative studier - og ekstra utmerket at dere er to stykker som lytter. Det er overraskende hvordan man oppnå overraskende resultater vha av litt god metodikk. Er man to kan man jo bedrive litt blindtesting, det er alltid nyttig.... :) Lurer på jeg jeg skal starte en "metode-tråd"...
     
    Sist redigert:

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener å huske at vi brukte T70, D5000 og HD800.

    Forskjellene var i hovedsak evne til gjengi dynamikk, størrelse på lydrommet (dybde, høyde og bredde) og detaljer. Auralicen er premium og den låt likeså. Med Auralicen fikk man også med en særdeles god forforsterker med på kjøpet, og den er således ikke sammenliknbar med PSii. Hvis man er ute etter pre sammen med en kraftig premium headamp hadde Auralicen igjen stått høyt på ønskelisten. Dessverre brukte jeg ikke pre-delen og følte sådan at den var noe overkill for mitt behov. Derfor solgte jeg den - ikke for noe annet.
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ ardilla: Det er slik vi har holdt på. Testet ulike hodetelefoner med samme kilde og uttalte oss om hvilke forskjeller vi oppfattet da vi begge var ferdig å lytte.

    Uten å ha gitt uttrykk for hvilke inntrykk vi gjorde oss om de ulike 'fonene, fant vi at vi begge særdeles ofte var enig om hvilke forskjeller som faktisk var tilstede.

    Er uansett moro å teste ulikt utstyr. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Jeg mener å huske at vi brukte T70, D5000 og HD800.

    Forskjellene var i hovedsak evne til gjengi dynamikk, størrelse på lydrommet (dybde, høyde og bredde) og detaljer. Auralicen er premium og den låt likeså. Med Auralicen fikk man også med en særdeles god forforsterker med på kjøpet, og den er således ikke sammenliknbar med PSii. Hvis man er ute etter pre sammen med en kraftig premium headamp hadde Auralicen igjen stått høyt på ønskelisten. Dessverre brukte jeg ikke pre-delen og følte sådan at den var noe overkill for mitt behov. Derfor solgte jeg den - ikke for noe annet.

    Når jeg tenker etter så jeg noe som lignet en Auralic amp hos tidligere eier av mine LCD`ere, kanskje han vil bli befridd fra denne også (?) til en fornuftig pris. Selvfølgelig uten fraktkostnder her også...;) :)
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    @ ardilla: Det er slik vi har holdt på. Testet ulike hodetelefoner med samme kilde og uttalte oss om hvilke forskjeller vi oppfattet da vi begge var ferdig å lytte.

    Uten å ha gitt uttrykk for hvilke inntrykk vi gjorde oss om de ulike 'fonene, fant vi at vi begge særdeles ofte var enig om hvilke forskjeller som faktisk var tilstede.

    Er uansett moro å teste ulikt utstyr. :)
    Ikke min mening å være besserwisser, men jeg tror mange med fordel kan beskrive hvordan de har gått frem, i grove trekk, for å trekke sine preferansekonklusjoner. Generelt, altså, ikke noen kritikk av noen spesielt. Jeg ønsker meg og mer diskusjon rundt konkret metodikk og utveksling av erfaringer i så måte på slike forumer. Ikke at man skal være så fordømt grundig - men hva folk skriver om ting har mye å si for de som leter rundt i oppgraderingspanikk... Heldigvis har jeg tilbakelagt den fasen - eller bare blitt vant til den som en kronisk tilstand - haha
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Å sitte å switche mellom ulike komponenter innenfor relativt korte tidsrom (f. eks. 1-3 demosanger) gir en viss innsikt. Skal det gi mening så bør man nivåmatche alt med en decibelmåler. Det er ikke rett frem. Skal man legge de åpne hodetelefonene på bordet og måle det som lekker ut? Nei. Isolasjonen på putene og på dempematerialet (på orthoer) gjør den kalibreringen upålitelig. Man må lage seg en papp-plate eller lignende med hull i, og sette decibelmåleren inn i det hulet som er tett - og presse den plata tett inntil putene. Og deretter notere ned ganske så nøyaktig hvor volumhjulet står på hodetelefonforsterkeren når det ulike hodetelefonene er tilkoblet.

    Mao. så blir dette en ganske omfattende prosess.

    Jeg bruker en alternativ metode, og det er å lytte en god del timer over noen dager. Noen ganger får man rockefot og digger musikken. Andre dager ikke. Selv om musikken som spilles er den samme, og utstyret likeså. Etter ganske lang tid vil man få et inntrykk av hvilke kombinasjoner som fenger mest og det avtegnes en kontur av hva man liker / ikke liker med de ulike kombinasjone. Langt mer avslappende måte å teste på - og egentlig en mer reell måte - for svært få av oss (får jeg håpe) sitter og hører de samme demosangene om-og-om-igjen i ukevis og kun dem.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.013
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Bra! Det er slikt jeg vil se mer av!


    Det er mange måter å danne seg inntrykk på, og man bør være litt bevisst:. For egen skyld mht hva man egentlig liker og vil ha, pg for andres skyld hvis man uttaler seg.

    Jeg har møtt mine egne oppfatninger i døra nok ganger til å ta dette litt mer metodisk. Også, hallo, det viktigste er alltid å høre på musikk.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Et konkret eksempel fra egen "testing". HE-6 er den hodetelefonen her hjemme jeg vil tippe svært mange ville foretrukket dersom man spilte 1-3 demosanger der og da. Men, selv om jeg hører HE-6 har potensialet inne - så failer de i mine ører på langtidslytting. Det er sjelden de spilles sammenhengene på i over 1 time. Med alle de andre i porteføljen kan jeg sitte en hel dag.

    Så, ja switching mellom hodetelefoner gir noe - men ikke fasiten for langtidslytting. Men, for noen så bruker de kanskje hodetelefonene kun noen timer i uka (eller mindre) - og da vil jo switching ha sin verdi...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Alt er avvhenig av dagsform (ihverfall min), er ikke formen tilstede låter selv highest-end anlegg dårlig. Er formen på topp kan selv mid-fi anlegg låte deilig.
    Så er jo det store spørsmålet hvordan måle at dagsformen er lik når forskjellig utstyr testes over flere dager. He he for ett dilemma...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det går ikke - så derfor bør man spille på et gitt oppsett gjerne 1 uke. Ny regel i heimen: Lørdag kl. 12:00 så er det eplekake, kaffe og drøsing rundt bordet med familien - og deretter montere head-fi-anlegget man skal bruke i uka som kommer. :)
     

    KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ ardilla: Det er slik vi har holdt på. Testet ulike hodetelefoner med samme kilde og uttalte oss om hvilke forskjeller vi oppfattet da vi begge var ferdig å lytte.

    Uten å ha gitt uttrykk for hvilke inntrykk vi gjorde oss om de ulike 'fonene, fant vi at vi begge særdeles ofte var enig om hvilke forskjeller som faktisk var tilstede.

    Er uansett moro å teste ulikt utstyr. :)
    Ikke min mening å være besserwisser, men jeg tror mange med fordel kan beskrive hvordan de har gått frem, i grove trekk, for å trekke sine preferansekonklusjoner. Generelt, altså, ikke noen kritikk av noen spesielt. Jeg ønsker meg og mer diskusjon rundt konkret metodikk og utveksling av erfaringer i så måte på slike forumer. Ikke at man skal være så fordømt grundig - men hva folk skriver om ting har mye å si for de som leter rundt i oppgraderingspanikk... Heldigvis har jeg tilbakelagt den fasen - eller bare blitt vant til den som en kronisk tilstand - haha
    Ditto ;)

    Edit: Er enig i mye av det som blir skrevet her. Switching mellom utstyr gir en et visst bilde over hvilke forskjeller det er mellom ulike komponenter. Dog er jeg enig med Loev om at man ikke finner ut hvordan man trives med produktet, samt om det er i henhold til egne preferanser før man bruker produktet over tid. Til syvende og sist er det produktene man trives med man stort sett sitter igjen med. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn