Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Ser maskinen er lik som minste modell på apple.no, men jeg får se om jeg klarer å rettferdiggjøre innkjøp. Er ikke noen poweruser, men den gamle børsa har tatt kvelden og iPad er jo et herk å skrive på. 4 gb ram er nok?

    Jeg kunne klart meg med Air, men skal en først ut med 75000 så.....
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    4GB RAM er kanskje nok, til lett bruk. Minne er så billig, gå for 8GB (eller mer).
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Ser maskinen er lik som minste modell på apple.no, men jeg får se om jeg klarer å rettferdiggjøre innkjøp. Er ikke noen poweruser, men den gamle børsa har tatt kvelden og iPad er jo et herk å skrive på. 4 gb ram er nok?

    Jeg kunne klart meg med Air, men skal en først ut med 75000 så.....
    Husk du kan ikke oppgradre RAM på Air så er planen å ha den en stund så anbefaler jeg å gå for 8gb. Jeg vurdert samme maskiner som deg i 13', men endte opp med en Air på 11' etter å ha sett begge Air i butikk. Har hatt PC med 12', 14 ' og 15' før men 11' er perfekt for meg som "surfepc", og kobler den til en 27' 2560x1440 om jeg trenger større skjerm.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.040
    Antall liker
    391
    Melder meg inn her etter å ha lusket i det skjulte en stund. Har dog fått endel Apple i heimen:
    macbook pro 13", macbook air 13", 2 stk ipad 2, timecapsule 2 tb, Apple tv og en airport express og to iphone 5s etter å ha begynt med 4s..

    Må si at å bli "eplemann" er det beste som har skjedd min digitale hverdag. Jeg vil ikke starte en diskusjon om hva som er best på noen måte, men lite datakyndig som jeg er, setter jeg ekstremt stor pris på stabiliteten og brukervennligheten til Apple. Aldri noe kluss med noenting og er veldig stabilt og raskt. Har 25/25 fiber fra Telenor.

    Bruker i tunes og wimp hifi på pro' en og streamer fra tc via airplay rett i receiver eller atv i hjemmekinoen, og bruker wimp hifi eller internettradio på paden i en Pioneer airplay høyttaler når jeg er i stua...

    Kunne ikke vært mer fornøyd og etter wimp hifi kom så er det ikke ofte jeg drar frem cd fra hylla..
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Har Apple justert størrelsen på avspillingsbuffer i OS X eller gjort noe med ATV tro?
    Jeg spiller vanligvis til en Airport Express men byttet tilfeldigvis til ATV nå og la merke til at stopp/start/skip fra Spotify går nesten umiddelbart.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.190
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har Apple justert størrelsen på avspillingsbuffer i OS X eller gjort noe med ATV tro?
    Jeg spiller vanligvis til en Airport Express men byttet tilfeldigvis til ATV nå og la merke til at stopp/start/skip fra Spotify går nesten umiddelbart.
    Ca 2,00 - 2,50 sekunder fra play/pause/skip på iPad Mini med WiMP app til ATV reagerer her hjemme.
    Wlan til ATV, programvareversjon 6.0.2 (6646.81.1) nettopp oppdatert

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har Apple justert størrelsen på avspillingsbuffer i OS X eller gjort noe med ATV tro?
    Jeg spiller vanligvis til en Airport Express men byttet tilfeldigvis til ATV nå og la merke til at stopp/start/skip fra Spotify går nesten umiddelbart.
    Ca 2,00 - 2,50 sekunder fra play/pause/skip på iPad Mini med WiMP app til ATV reagerer her hjemme.
    Wlan til ATV, programvareversjon 6.0.2 (6646.81.1) nettopp oppdatert

    mvh
    Spotify og avspilling av streams går øyeblikkelig fra min iPad til min ATV. Altså slik at når jeg trykker Play eller Pause, så er responsen øyeblikkelig. (Når stream av video er igangsatt - det kan ta noen sekunder etter at den velges før den kjører på skjermen, men deretter er det øyeblikkelig styring.)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.190
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har Apple justert størrelsen på avspillingsbuffer i OS X eller gjort noe med ATV tro?
    Jeg spiller vanligvis til en Airport Express men byttet tilfeldigvis til ATV nå og la merke til at stopp/start/skip fra Spotify går nesten umiddelbart.
    Ca 2,00 - 2,50 sekunder fra play/pause/skip på iPad Mini med WiMP app til ATV reagerer her hjemme.
    Wlan til ATV, programvareversjon 6.0.2 (6646.81.1) nettopp oppdatert

    mvh
    Spotify og avspilling av streams går øyeblikkelig fra min iPad til min ATV. Altså slik at når jeg trykker Play eller Pause, så er responsen øyeblikkelig. (Når stream av video er igangsatt - det kan ta noen sekunder etter at den velges før den kjører på skjermen, men deretter er det øyeblikkelig styring.)
    På WiMP HiFi også?
    EDIT: eller utenhifiwimp, som er like tregt her
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Har Apple justert størrelsen på avspillingsbuffer i OS X eller gjort noe med ATV tro?
    Jeg spiller vanligvis til en Airport Express men byttet tilfeldigvis til ATV nå og la merke til at stopp/start/skip fra Spotify går nesten umiddelbart.
    Ca 2,00 - 2,50 sekunder fra play/pause/skip på iPad Mini med WiMP app til ATV reagerer her hjemme.
    Wlan til ATV, programvareversjon 6.0.2 (6646.81.1) nettopp oppdatert

    mvh
    Spotify og avspilling av streams går øyeblikkelig fra min iPad til min ATV. Altså slik at når jeg trykker Play eller Pause, så er responsen øyeblikkelig. (Når stream av video er igangsatt - det kan ta noen sekunder etter at den velges før den kjører på skjermen, men deretter er det øyeblikkelig styring.)
    På WiMP HiFi også?
    Har ikke WIMP installert - det kan jo skyldes den høyere oppløsningen, men da burde mine videostreams ha lag på styringen, også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.190
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som det er kun WiMP app. Netflix, TV2 Sumo, NRK TV, ... Reagerer umiddelbart.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Tenker det er omkring 0.5s fra jeg klikker play til det er lyd fra Spotify her nå, snodig.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Har kommentert dette i Wimp tråden og det er en treghet fra ipad til Atv (Wimp Hifi) som ofte låser seg. Prøver nå AirPort express for å se om det er noen forskjell. -Og så er det det med lydkvaliteten da... Har begynt å snuse på om Mac mini er rette løsningen å gå, men da må man til med tastatur og mus igjen og det er så greit med ipad...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kunne tenke meg å prøve en RTA-app på min nye iPad Mini. Altså verktøy til akustisk rom-analyse.
    Da trenger jeg en ekstern mikrofon. Jeg har en bra stereomikrofon (Røde) som jeg bruker til videokamera, men antar at den roter det til som målemikrofon.
    Det sies at ekstern mikrofon kan kobles på hodetelefoninngangen på iPad Mini.
    Noen anbefalinger til en enkel målemikrofon?

    Og så var det selve appen da. Googler på RTA for ipad mini og det er mye å velge i, så det hadde vært fint med anbefalinger.
    Noen med erfaring?

    Ellers tar jeg gjerne imot tips om gode apper for hva som helst som har med musikk og lyd å gjøre. Metronomer, tunere, noter, tonegeneratorer, RTA, innspilling, måling, editering osv.
     

    winkel

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Procom.no har målemikrofon til iPhone/iPad (MicW i436 Kit)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat hentet en spilleny Macbook Pro 15" til meg selv, nydelig rask maskin!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.663
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    iOS 7.1 er ute.
    Som 5s bruker var denne midt i blinken... TouchID har vert litt iffi fra dag en... dvs 20% suksessrate på at tlf åpnes. Med iOS7.1 er dette nå blitt 100%. Dette liker jeg :)

    Ellers... en del småtweaks visuelt. Mest merkbar på tlf funksjonene.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er en fin oppdatering. Både iPhone 4s og iPad Mini her er merkbart raskere nå.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Kan jo ikke klage på Apple sin SSD performance i en ny 15" Macbook Pro :) -; Burde vel være såpass i en maskin til 17K...


    DiskSpeedTest.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er visst ikke bare meg som opplever problemer med digital lyd ut på Mac etter oppgradering til Mavericks.
    https://discussions.apple.com/thread/5617629?tstart=0
    Høres veldig kjent ut. Og min Macbook er ikke av de nye.

    USB ut er bare støy og trøbbel, optisk ut er klikk og støy på enkelte DACer. Skikkelig trøbbel både på AN DAC3 og Nuforce HDP.
    Alle disse kombinasjonene funket perfekt før Mavericks.
    Her er det noen som har glemt å teste noe. Slett ikke bra.

    "Mor, jeg vil tilbake!"
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Ca. samme resultat som jeg får på min 11" Air.

    Screenshot 2014-03-16 12.15.01.jpg
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.663
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    hei

    Noen som har erfaringer fra å "remote desktop'e" OSX? Må det egen software til...
    Farsan vurderer en MBair og skrote alt det gamle win-boksene. Og vil derfor ha en mulighet til å bistå med evt problemer han får uten å reise en hel dag.
    (merk, at jeg er klar over sjangsen for at noe går "åt skogen" med OSX, sett i forhold til Win er forsvinnende liten..)

    mvh Kai
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    Det er innebygd i OSet. Bare husk på å krysse av for SKjermdeling i kontrollpanelet Deling, og gi deg selv brukerrettigheter.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Jeg bruker Teamviewer til fjernsupport av mine kunder. Funker også fint på tvers av plattformer. Det er gratis for privat bruk.

    Du kan også bruke BackToMyMac som ligger i OS/iCloud.
     

    gabbe

    Medlem
    Ble medlem
    22.11.2006
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Jeg har nylig gått til innkjøp av ny MBP og tenker derfor å bruke den gamle som en slags musikkserver/spotify-enhet, godt gjemt bak stereobenken. Airport Express kunne selvfølgelig vært et alternativ, men siden lydkortet mitt kun støtter firewire blir det langt enklere å bruke min gamle MPB. I tillegg har jeg også mulighet til å spille av lossless-filer med denne løsningen (selv om jeg så og si alltid bruker spotify/wimp).

    Slik jeg ser det har jeg to alternativer:
    1) Kjøre spotify på selve "serveren" og så fjernstyre den fra den nye macen og/eller iphonen. Da er vel skjermdeling mest aktuelt? Er dette mulig med iphone?
    2) Bruke den gamle macen/"serveren" på samme måte som airport express og kjøre spotify på iphone/ny mac. Dette synes jeg høres mest smidig ut, men vet ikke om det finnes noen løsninger for dette?

    Takk for svar!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Isolert stemmer det. Men 128gb ssdog 4gb ram er for lite når dette er noe du ikke kan oppgradere i ettertid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn