De 5 beste av: J.S. Bach

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Tråden forsvant, men har listet opp 5 verk jeg skal kjøpe:

- Goldenbergvariasjonene/Gould
- Det veltempererte klaver/Schiff
- Cellosonater/Starker
- Fugens kunst/Savall
- Brandenburgkonsertene/?

Har sistnevnte på Naxos, men hadde vært både artig og interessant å høre denne i en prima versjon.. ;)

Mvh

Edit: Så får jeg heller la kantater, messer og orgelmusikk komme senere.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.752
Antall liker
3.963
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Du om det, sitter akkurat nå og hører på unge Peter Jelositz i BWV 52; Falsche Welt, dir treu' Ich nicht" og jeg ville ihvertfall prioritert opp noen kantater og Mattheuspasjonen før Brandenburgkonsertene, og kanskje også foran Wohltemperiertes.

Bernt K
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

berxter skrev:
Du om det, sitter akkurat nå og hører på unge Peter Jelositz i BWV 52; Falsche Welt, dir treu' Ich nicht" og jeg ville ihvertfall prioritert opp noen kantater og Mattheuspasjonen før Brandenburgkonsertene, og kanskje også foran Wohltemperiertes.

Bernt K
Bach er jo så mangfoldig, men et sted må man jo begynne...

Jeg for min del synes f.eks å starte en dag med Brandenburgerene er flott... ;)

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Tallet ditt er 7 - sju (og ikke 5), Costello. Vokalverker med.
 
T

theStig

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Jeg sitter akkurat og lytter til Johannespasjonen. Det er obligatorisk! Innspillingen fra 2001 med Herreweghe er meget god, og tenoren Mark Padmore er rett og slett fantastisk.

Det er denne her altså:

 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Valentino skrev:
Tallet ditt er 7 - sju (og ikke 5), Costello. Vokalverker med.
Ja,vel...hørte forresten utdrag fra denne her en dag:




..og det var så flott at jeg tar med den også, og H-moll messen er jo også et must!

mvh
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Mark Padmore, som theStig nevner, synger på denne kantateplaten også ser jeg. Kantater er kjekt, de er passe lange også.

Min opprinnelige anbefaling av Gardiner-boksen på Archiv forsvant med HFS1. Den har H-moll, Johannes, Matteus og juleoratoriet. Alle tekster og oversettelser er med, og ca. 600,- for 9 plater med musisering av et slikt kaliber er latterlig billig. Jeg skiver ikke at Gardiner er bedre enn Herreweghe, men den boksen er et svært godt kjøp.
 
T

theStig

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Gardiner vs. Herreweghe er litt smakssak. For tiden liker jeg Herreweghe best. Litt dumt at jeg akkurat handlet et 5-CD boks med Gardiner som inneholder H-moll'en mer mer. Men ... ikke dumt å ha flere versjoner heller. Tror jeg må ha H-mollen med Herreweghe også.

Det er litt meningsløst å skulle velge de 5 beste av Bach, det burde heller vært de 200 beste eller noe sånt... For meg er det vokalmusikken som gjelder, og tenk på alle Kantatene da!! Så mange, og så fine!! Gullgruve.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

theStig skrev:
Det er litt meningsløst å skulle velge de 5 beste av Bach, det burde heller vært de 200 beste eller noe sånt... For meg er det vokalmusikken som gjelder, og tenk på alle Kantatene da!! Så mange, og så fine!! Gullgruve.
;)

For meg var det ikke meningsløst...har blitt klokere av denne tråden, jeg!

Et sted skal man jo begynne og det vrimler jo av Bach-innspillinger, noen veldig gode og noen ikke fullt så bra.
Så jeg takker og bukker!

Disse trådene som omhandler klassisk musikk er jo nyttige og lærerike for en novise... ;)

Mvh
 
N

nb

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Istemmer Valentinos anbefaling, den boksen er et superkjøp. Har selv alle innspillingene i den i enkeltbokser, musiseringen er førsteklasses og dokumentasjonen god. Man gjør generelt sjelden noe galt om man velger Gardiner i dette reportoaret.

Prøv også noe av orgelmusikken, der er mye mer enn Toccata & Fuge i d-moll (toccataen her er den som var kjenningsmelodien til "Det var en gang et menneske" om du husker den serien)
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

De fem du listet opp først er det intet i veien med, Costello. Goldberg med Gould får du vel som en dobbelCd nå for tiden, med både '55 og '81 innspillingene hans på. Ikke dumt det.

Vokalmusikk er forresten greit å teste anlegg med. Det skulle ikke forundre meg om det anlegget du har listet opp fikser biffen så noenlunde.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Valentino skrev:
Det skulle ikke forundre meg om det anlegget du har listet opp fikser biffen så noenlunde.
Ha,ha - sånn noenlunde du liksom.. ;D

Vært på roteloftet og funnet noen gamle utgaver av "Classic CD".

Og der var den...utgave nr. 105 starter med Cantate BWV8 med Herreweghe...alldeles nydelig!
Samme CD har også Art of Fugue med Keller Kvartetten på ECM...flott det også!

Nr. 122 har utdrag fra en fiolinsonate, samt noe orgelmusikk og enda flere kantater. Litt av noen teasere dette her...og det låter alldeles nydelig på Naim/ProAc!!

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

costello skrev:
Tråden forsvant, men har listet opp 5 verk jeg skal kjøpe:
[snipp]
- Goldenbergvariasjonene/Gould
[snipp]
Denne her da:
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Gould er jo klassisk i Goldbergvariasjonene. En nyere variant jeg har hatt stor glede av, også den på klaver, er Angela Hewitt. Prisen er også redusert:


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67305.htm

Cembalo-innspillinger kan bli sære, vil anbefale en på moderne instrumenter først i alle fall.


Mvh
Knut
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Hvilken versjon av Gould's Goldberg er best ansett/likt?

Fant denne..



..som ser interessant ut.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.752
Antall liker
3.963
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Han gjorde jo 2 komplette; 1955 (denne) og 1981(?). Bedre lyd på '81; diskutabelt bedre spill på '55. Han var jo skvatt gærn og det ble verre med årene; var det Valentino som viste en cd med begge? Den ville jeg gått for med en gang.

Bernt K
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Litt OT kanskje, men deles bestillingen opp (ala Play.com) slik at man kommer under den berømmelige 200 kr. grensen, ved bestilling hos Amazon og MDT?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.752
Antall liker
3.963
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Nei dessverre, det er nok lurere å stokke bestillingene.

Bernt K
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Gould sine to studioinnspillinger er så forskjellige at det nesten ikke kan diskuteres hvilken som er best, forskjellene er av slik art vi kan snakke om at to forskjellige filosofier ligger til grunn. Det er derfor det anbefales å skaffe begge. Imidlertid er det nok 1981-innspillingen som er mest anerkjent, selv om det er den fra 1955 som har blitt legendarisk. I '81 hadde han en konsistent rytme gjennom hele verket (et system som han prøver å forklare på intervju-cden i "State of Wonder"-boksen), han tar seg god tid, får frem stemmene i kontrapunktet med største tydelighet og bruker sin karakteristsiske tørre og kjølige klang med backingvokal. 1955-innspillingen er derimot pur energiutfoldelse og virtuoseri fra ende til annen fra den unge Gould som ennå ikke hadde utviklet så mange unoter, og kanskje heller ikke sitt geni. Rett og slett en skikkelig tøff innspilling!

Med Gould er forøvrig ikke siste ord sagt. Andre pianister, som Perahia (fremragende), Schiff, Hewitt og Tureck tilfører innsikt, og av cembaloutgavene kan Pierre Hantai sine to innspillinger nevnes, samt Kenneth Gilbert og vår egen Kjetil Haugsand.
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Jeg foretrekker defintivt Goldberg-variasjonene fremført på cembalo, og da er denne 5-CD-ers boksen med Helmut Walcha fantastisk (inneholder også Well-Tempered Clavier). Denne musikken fremstår rett og slett ikke barokk nok for meg på piano. Det er et eller annet som høres feil ut. Men det er kanskje meg det er noe med :).

 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Så er de ihvertfall bestilt:

- Goldbergvariasjonene med Gould "A State of Wonder".
- Kantatene "Weinen, Klagen, Sorgen..." med Herreweghe.

En begynnelse...og noe å se fram til... :D

Mvh
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Goulds versjon fra 1981 er til å gråte over :'( - så vakkert og følelsesmessig er det spilt. Kjøper du "State of Wonder"-boksen får du 1981-versjonen digitalisert på HDCD fra den analoge mastertapen og ikke digitalopptaket som ble gjort simultant og lyder hardt - og det er jo hyggelig for oss som også er interessert i hifi.

Det er selvfølgelig mange gode innspillinger av Goldbergvariasjonene (har vel hørt 5 versjoner inkludert chembalo som etter min mening mister en dimensjon men som er artig og autentisk) men 1981-innspillingen er blitt stående som en referanse og milepel som alle andre innspillinger blir målt mot og det sier ikke så lite.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Lexluthor skrev:
Kjøper du "State of Wonder"-boksen får du 1981-versjonen digitalisert på HDCD fra den analoge mastertapen og ikke digitalopptaket som ble gjort simultant og lyder hardt - og det er jo hyggelig for oss som også er interessert i hifi.
Flott å høre, Lexluthor!

Naim-spilleren min er HDCD-ready, så det er bare å glede seg, skjønner jeg.

Mvh
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Og apropos denne Glenn Gould, hva med de andre Bach-innspilningene?
Er de å anbefale?

Tenker da på Det Veltempererte og Fugens Kunst.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

costello skrev:
Og apropos denne Glenn Gould, hva med de andre Bach-innspilningene?
Er de å anbefale?

Tenker da på Det Veltempererte og Fugens Kunst.
Fugens kunst med Gould synes jeg også er et must. Den er spilt inn i flere tidsperioder så den viser litt forskjellige sider av Gould. Det veltempererte er jeg veldig glad i Sviatoslav Richters versjon som er litt romantisk og følelsesladet (remastered med god lyd). (og så kan du høre en fugl kvitre litt gjennom et åpent vindu) Det er jo greit å ha noe annet enn bare Gould.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

costello skrev:
Og apropos denne Glenn Gould, hva med de andre Bach-innspilningene?
Er de å anbefale?
Det meste er i det minste verd å høre, endel er veldig bra. Gould var eksentrisk både som menneske og pianist, men han var vel antagelig også sin tids største fortolker av Bachs musikk for tangenter, og teknikken hans var alltid fabelaktig. Om kontrapunkt er din greie er det ingen vei utenom, få spiller det klarere enn ham. Murray Perahia sa i et intervju at en av de sentrale forskjellene mellom ham selv og Gould er det at sistnevnte ikke aksepterte noe hierarki mellom stemmene, alt skulle frem i forgrunnen.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Bach på piano fremkaller svært ulike tolkninger. Av alt jeg lytter til, er dette noe av det vanskeligste å få overblikk over. Min løsning blir å lytte til mye forskjellig. Det er fint å ha noen som har spilt det meste av repertoaret som utgangspunkt. Der er András Schiff og Gould to sentrale landemerker. Begge har det som trengs, for å si det enkelt. Samtidig er de så forskjellige at lytteren får rikelig stoff til ettertanke. Dette handler ikke bare om Bach. Ved å kjenne Bach, får man samtidig en plattform for å forstå de komponistene som kom etter ham. Han er ikke til å komme utenom.

Schiff har fortalt om hvordan han beundret Gould grenseløst i unge år. Etterhvert økte skepsisen, og i dag ser han på Goulds Bach som ekstrem og eksessiv. "Hvor langt går det an å drive det? Det var Goulds prosjekt." sier han i et intervju med Gramophone. Kanskje uten helt å tenke igjennom at han har gjennomgått en stor utvikling selv, mot tolkninger som mer og mer aksentuerer bestemte elementer, ikke minst de rytmiske, i Bachs musikk. En sammenligning av Goldberg-variasjonene på Decca og ECM illustrerer dette.

For meg er Goulds innspillinger av partitaene noe av det mest stimulerende jeg kan høre på. Ekstremt? Javel, men mest i positiv retning. Et eksperiment? I så fall for å utforske noe av det ypperste menneskelig skaperkraft har frembrakt, med det han hadde av menneskelige og pianistiske ressurser. Og det var ikke rent lite.
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Nå surrer Angela Hewitts Goldbergvariasjoner her. Liker den godt jeg... Det er klarhet her. Oversikt.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Hewitt er bra. Hun spilte faktisk Goldbergvariasjonene på Oslo kammermusikkfestival i 2005, men det gikk jeg glipp av (hvor var jeg ?).

Til gjengjeld hørte jeg henne på samme festival i 2004 i en feiende flott klaverkonsert av Bach, s.m. Det norske Kammerorkester. Disse har hun nylig gitt ut på CD http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67607-8.htm . For å holde trådens tema vil jeg ikke inkludere disse på top 5-listen. Skal man ha mulighet til å få denne til å gå opp så må alle kantatene regnes som ett verk ;D.

Jeg har en del av hennes Bach-innspillinger, bl.a. den veltempererte. Dette kan anbefales. Spesielt den veltempererte på cembalo blir etter mitt syn noe ensformig og sært, men jeg har sikkert ikke funnet den rette innspillingen ennå!


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67301-2.htm


http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDA67303-4.htm

Mvh
Knut
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.752
Antall liker
3.963
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Og her går Walchas Kunst der Fuge på LP, og det er noe spesielt med hele verket i en smell på ett instrument, i dette tilfellet orgel. Jeg kunne kanskje ønsket meg at Walcha varierte litt mer i registreringen, det blir nesten bortimot søvndyssende, og det hjelper lite at platene er spilt mye, med dertil hørende "snaps, crackle and pops", men absolutt hørverdig. Dette var forresten DG/ Archivs aller første opptak i stereo i 1956, først utgitt på mono og så i stereo i 1960. Det tenkte jeg ikke på før jeg så "blurb"en hos MDT:

For en ettinstruments, orgelversjon trenger du ikke lete lenger enn hit.

Bernt K
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.752
Antall liker
3.963
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Mer Bach på LP; denne gang Karajans h-mollmesse, utgitt på CD som

Egentlig er vel denne tråden for å anbefale de ypperste innspillingene, men denne gangen gjør jeg det motsatt... I forhold til de beste nye innspillingene; Herreweghe, Gardiner osv, er dette nesten ulidelig traurig. Når Ridderbusch nettopp sang "quoniam tu solus sanctus", ja hele Gloriasatsen, går det så treeeeeegt, at jeg lurte på om capstanen på motordrivakslingen på Regaen min hadde løsnet igjen, men instrumentene hørtes stemt ut, så det er nok Karajan & co som dveler. Denne gir jeg opp, og går over til Hickox.

Bernt K
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.590
Antall liker
9.791
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

KH skrev:
Hewitt er bra. Hun spilte faktisk Goldbergvariasjonene på Oslo kammermusikkfestival i 2005, men det gikk jeg glipp av (hvor var jeg ?).
Mulig du ikke var der, men det var jeg!
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Går ut fra at et var en grei opplevelse, Erato ?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.590
Antall liker
9.791
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Husker jeg syntes hun startet litt nervøst, men spillte seg jevnt oppover, de siste 8-10 variasjonen fløy både hun og jeg....året før hørte jeg Richard Egarr på cembalo i Mariakirken i Goldbergvariasjonene, etter konserten var det rett til Gamle Losjen (vel, jeg rakk en kjapp øl på veien) for å høre Quator Mosaique i Haydn og Beethoven. Minneverdig kveld.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Heldige dere som bor i hovedstaden!

Amazon er forøvrig svært kjappe, og jeg har allerede mottatt Gould's 55/81 innspilninger av Goldbergervariasjonene (State Of Wonder). Og ja, dette var skikkelig moro.

Og jeg begynner å forstå vitsen med å ha flere innspilninger av samme verk.
Der hvor (den unge Gould) i 1955 nærmest har det travelt med å bli ferdig, møter man en mere moden utgave i 1981. Der han tar seg bedre tid og til og med tar seg bryet med å gjenta temaene på noen av stykkene.

Blir vel en smakssak, dette. Uansett...dette er stort/brilliant!

Og en CD som simpelthen MÅ være i samlingen (på lik linje med f.eks. Miles Davis - A Kind of Blue..)

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Har hørt comboen Bach / Karajan ved et par anledninger... dårlig match for å si det mildt.

Jeg har begynt å forgude Herreweghe når det gjelder vokalmusikken. Hans h-moll er rett og slett fantastisk, og det samme gjelder mange av kantatene. Magnificat har jeg bedre med Gardiner synes jeg. Ellers synes jeg faktisk at Gardiner og Herreweghe følger noenlunde de samme linjene.

Men uansett når det gjelder J.S.Bach - ingen over, ingen ved siden! Han er den største av dem alle. IMHO.
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Enig mht Herreweghe. Kvalitet hele veien.

Det blir mye Gardiner/Herreweghe, eller eldre favoritter, her (og jeg er ikke bedre i min samling). Suzukis serie på BIS kan være vært å prøve ut:
http://www.bis.se/bis_pages/bis_bachcantatas.php

Flere av disse har fått god omtale i Gramophone, og jeg ser ikke bort fra at det kan være en lydmessig oppside her også. Ambisiøst prosjekt med komplette kantater underveis. Han har spilt inn flere av de andre sentrale verkene også.

Noen med erfaringer med denne serien ?

Mvh
Knut
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Litt tilbake til Hewitt igjen. Fikk siste nummer av musikkmagasinet "Klassisk" i dag.

Noen av oss sees kanskje 18. august. Jeg har i alle fall satt av kvelden. Da spiller Hewitt i Universitetes Aula. Den veltempererte er på programmet !

Dette er del av Oslo Kammermusikk Festival. De har en annonse i bladet med liste over årets artister. Leif Over Andsnes, Rolf Lislevand og Quatuor Mosaiques er andre høydare i oversikten.

Er ennå ikke lagt ut på festivalens hjemmeside, men kommer i slutten av måneden:
http://www.oslokammermusikkfestival.no/artist.html

Mvh
Knut
 
K

kbwh

Gjest
Sv: De 5 beste av: J.S. Bach

Kampanje hos MDT. Denne skal jeg kjøpe. Magnificat er så fin (og passe lang) at jeg tar en til. McCreesh kan sakene sine, og jeg har ikke påskeoratoriet fra før.

 
Topp Bunn