Høyttalere Dali opticon 8 deler min erfaring.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prøv selv. De sier det, men er ikke alltid det funker best. Selv om bånddiskanten har god spredning er det ikke sikkert resten av elementene funker best sånn i ethvert rom.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Prøv selv. De sier det, men er ikke alltid det funker best. Selv om bånddiskanten har god spredning er det ikke sikkert resten av elementene funker best sånn i ethvert rom.
    Jalle fall funket best for min del med rett til nå ,men klart mange faktor som sikkert kan spille inn
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    jeg satte nå på mine Nordost kabler uten plugger etter en 7 timer spilling ble lyden på en måte endret til det mye mye bedre hva skjer med det ? Nå er lyden metallisk og bare ja helt konge kan noen forklare meg hva er det som skjer siden lyden endre seg til metallisk aktiv og alt bare stemmer helt nå ? Er det kombo mellom kabel forsterker og generelt oppsett som gjør at denne endring skjer eller ? jeg ble paff nå altså
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke godt å si hva som skjedde med lyden, hva mener du med "metallisk"? Dette er et ord som brukes i negativ betydning om lyd, altså at lyden får en hard metallisk-lignende resonans/klang i mellomtone og/eller diskant.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Ikke godt å si hva som skjedde med lyden, hva mener du med "metallisk"? Dette er et ord som brukes i negativ betydning om lyd, altså at lyden får en hard metallisk-lignende resonans/klang i mellomtone og/eller diskant.
    Mener at det ble luftig oppløst og et snev varme. Litt sånt riktig lyd ble vanvittig forskjell e kan ikke skjønne det helt ?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjedde denne endringen først 7 timer etter at du skiftet kabel til Nordost uten plugg?
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Skjedde denne endringen først 7 timer etter at du skiftet kabel til Nordost uten plugg?
    ja sånn ca. spilte veldig lavt da og jeg spilte litt opp hadde hatt det på samme volum før ,men dette var bare vilt til bedring og jeg kan ikke klare og forstår dette
    kan jo være det skjedde litt før men merka det når e skrudde opp og jeg kjenne høytaleren godt så dette var merkerlig
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    har forresten også kjøpt med ny dac den er jo forsåvit bare spilt 15 timer pluss i natt så kan kansje ha noe med den og gjøre
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan være en mengde faktorer som ikke er direkte relatert til kabelen i seg selv. Strømkvalitet sent på kveld, trøtt hode, dempet sensitivitet i ørene etter mange timers musikkavspilling, tilvenning av lyd etc. Var du heldig nok til å ta en kaldt glass med voksendrikk underveis så tredobles lydkvaliteten bare der.. ;)

    Kort fortalt er det umulig å si uten å sjekke videre opp i det. Alle forslag til hva som kan være årsaken er vill gjetning og har ingen troverdighet eller verdi utover det rent filosofiske.

    Som regel velger man seg et svar man vil ha og går all in for det ;)

    har forresten også kjøpt med ny dac den er jo forsåvit bare spilt 15 timer pluss i natt så kan kansje ha noe med den og gjøre
    Plausibel forklaring og langt mer sannsynlig enn kabelen.
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Kan være en mengde faktorer som ikke er direkte relatert til kabelen i seg selv. Strømkvalitet sent på kveld, trøtt hode, dempet sensitivitet i ørene etter mange timers musikkavspilling, tilvenning av lyd etc. Var du heldig nok til å ta en kaldt glass med voksendrikk underveis så tredobles lydkvaliteten bare der.. ;)

    Kort fortalt er det umulig å si uten å sjekke videre opp i det. Alle forslag til hva som kan være årsaken er vill gjetning og har ingen troverdighet eller verdi utover det rent filosofiske.

    Som regel velger man seg et svar man vil ha og går all in for det ;)

    Hadde ikke noe godt i glasse i kveld.
    Ja her er det sikkert mye ,men en ting er sikkert nå er eq av og dalien spiller akuratt sånn jeg ønsker lyden og jeg er kjempe fornøyd med dette oppsette nå.
    Jeg etter min smak har det jeg ønsker i et annlegg ,men selvsakt epicon skal i hus med tia. men nå får e glede meg masse med et ferdig oppsett som jeg ble knall fornøyd med og jeg har ikke hørt noe som kan matche det etter min personelig smak.
    Så jeg takker veldig dette forumet for informasjon og hjelp på min vei. Takk folkens
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Kan være en mengde faktorer som ikke er direkte relatert til kabelen i seg selv. Strømkvalitet sent på kveld, trøtt hode, dempet sensitivitet i ørene etter mange timers musikkavspilling, tilvenning av lyd etc. Var du heldig nok til å ta en kaldt glass med voksendrikk underveis så tredobles lydkvaliteten bare der.. ;)

    Kort fortalt er det umulig å si uten å sjekke videre opp i det. Alle forslag til hva som kan være årsaken er vill gjetning og har ingen troverdighet eller verdi utover det rent filosofiske.

    Som regel velger man seg et svar man vil ha og går all in for det ;)

    har forresten også kjøpt med ny dac den er jo forsåvit bare spilt 15 timer pluss i natt så kan kansje ha noe med den og gjøre
    Plausibel forklaring og langt mer sannsynlig enn kabelen.
    Kunne tenke meg at den kansje kunne ha en viktig innvirkning da er det jalle fall klart at henry audio er bare og bruke på sånn oppsett for dette ble magi :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde ikke noe godt i glasse i kveld.
    Ja her er det sikkert mye ,men en ting er sikkert nå er eq av og dalien spiller akuratt sånn jeg ønsker lyden og jeg er kjempe fornøyd med dette oppsette nå.
    Jeg etter min smak har det jeg ønsker i et annlegg ,men selvsakt epicon skal i hus med tia. men nå får e glede meg masse med et ferdig oppsett som jeg ble knall fornøyd med og jeg har ikke hørt noe som kan matche det etter min personelig smak.
    Så jeg takker veldig dette forumet for informasjon og hjelp på min vei. Takk folkens
    Hemmeligheten er å glede seg over det man har. Det er på ingen måte noen garantier for at man vil like dyrere hifi noe bedre i sin egen stue :)
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Hadde ikke noe godt i glasse i kveld.
    Ja her er det sikkert mye ,men en ting er sikkert nå er eq av og dalien spiller akuratt sånn jeg ønsker lyden og jeg er kjempe fornøyd med dette oppsette nå.
    Jeg etter min smak har det jeg ønsker i et annlegg ,men selvsakt epicon skal i hus med tia. men nå får e glede meg masse med et ferdig oppsett som jeg ble knall fornøyd med og jeg har ikke hørt noe som kan matche det etter min personelig smak.
    Så jeg takker veldig dette forumet for informasjon og hjelp på min vei. Takk folkens
    Hemmeligheten er å glede seg over det man har. Det er på ingen måte noen garantier for at man vil like dyrere hifi noe bedre i sin egen stue :)
    Det er helt korrekt :) faktisk mange som ikke liker hiend en gang ,men synes de er så tøffe at e drømmer godt om epicon 8 en gang i tiden ,men da må forsterker osv også opp så klart koster ,men noen kjøper båt jeg kjøper lyd hehe :)
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hadde ikke noe godt i glasse i kveld.
    Ja her er det sikkert mye ,men en ting er sikkert nå er eq av og dalien spiller akuratt sånn jeg ønsker lyden og jeg er kjempe fornøyd med dette oppsette nå.
    Jeg etter min smak har det jeg ønsker i et annlegg ,men selvsakt epicon skal i hus med tia. men nå får e glede meg masse med et ferdig oppsett som jeg ble knall fornøyd med og jeg har ikke hørt noe som kan matche det etter min personelig smak.
    Så jeg takker veldig dette forumet for informasjon og hjelp på min vei. Takk folkens
    Hemmeligheten er å glede seg over det man har. Det er på ingen måte noen garantier for at man vil like dyrere hifi noe bedre i sin egen stue :)
    Det er helt korrekt :) faktisk mange som ikke liker hiend en gang ,men synes de er så tøffe at e drømmer godt om epicon 8 en gang i tiden ,men da må forsterker osv også opp så klart koster ,men noen kjøper båt jeg kjøper lyd hehe :)
    Når man ser på timene båten blir brukt i forhold til anlegget så er det anlegget som gir mest daglig glede og verdi imo.
    Enig med att dyrt ikke alltid er best eller gir mest musikalsk utbytte.Bare det er god trøkk i lyden er jeg stort sett fornøyd:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Huff, det baller fort på seg! De trenger større plass rundt seg slik at du må omøblere stuen for å få dem til å spille. Pga omøblering må du ha nye møbler. Høyere oppløsning krever litt demping for at det ikke skal bli for skarpt. Feildemping fører til ujevnt lydbilde, så du må inn med bassfeller i tillegg.
    Konemor begynner å klage på ressursbruk og plassbruk for leketøyene dine, så du må sende henne og ungene til syden for å blidgjøre. Forsterkeren du nettopp kjøpte ble kanskje ikke helt 100% match, så du må prøve separate effektforsterkere og en god pre. Men selvsagt har ikke gode pre'er dac, så det må du ha.
    Helst en som er fin også, så det koster jo skjorta også.

    Fruen blir atter en gang amper på at du atter en gang bytter amper, ny smøretur. Ungene vokser og krever mer plass, så enten må anlegget forenkles eller du må ha ny og større stue. Ny leilighet, større stue. En liten stund går før du skulle ønske du hadde stor enebolig med mulighet for kinorom slik at du virkelig kunne skru opp dette dyre anlegget. Ny smøretur. Nytt hus.

    Kinorommet er ferdig, må dempes på en god måte. Profesjonell aktør bringes inn, suveren akustikk. Plutselig har ikke super-anlegget kapasitet nok til å sjokkere, så ut med det. Ny hornrigg inn. Kjerring dritforbanna for at du sitter hver kveld i kjelleren mens hun må gjøre alt med ungene. Ny smøretur og lovnad om bot og bedring.
    Venner begynner å miste nyhetens interesse over dette kinorommet, så du må bruke mer tid på dem. Det er langt mer moro enn du husket, så det blir mindre tid til anlegget. Kjerringen klager igjen, du er for mye ute og for lite hjemme. Grunnet sprengt økonomi selger du anlegget, lager utleie-leilighet nede og sender kjerringen på jentetur.
    Nytt billig sonos-anlegg i stuen. Lidenskap tent på nytt, dette er for dårlig- selger skiten. Inn med Dali Opticon 2 og en billig forsterker. Manglet litt bass, inn med sub.
    And on and on it goes... ;)
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Huff, det baller fort på seg! De trenger større plass rundt seg slik at du må omøblere stuen for å få dem til å spille. Pga omøblering må du ha nye møbler. Høyere oppløsning krever litt demping for at det ikke skal bli for skarpt. Feildemping fører til ujevnt lydbilde, så du må inn med bassfeller i tillegg.
    Konemor begynner å klage på ressursbruk og plassbruk for leketøyene dine, så du må sende henne og ungene til syden for å blidgjøre. Forsterkeren du nettopp kjøpte ble kanskje ikke helt 100% match, så du må prøve separate effektforsterkere og en god pre. Men selvsagt har ikke gode pre'er dac, så det må du ha.
    Helst en som er fin også, så det koster jo skjorta også.

    Fruen blir atter en gang amper på at du atter en gang bytter amper, ny smøretur. Ungene vokser og krever mer plass, så enten må anlegget forenkles eller du må ha ny og større stue. Ny leilighet, større stue. En liten stund går før du skulle ønske du hadde stor enebolig med mulighet for kinorom slik at du virkelig kunne skru opp dette dyre anlegget. Ny smøretur. Nytt hus.

    Kinorommet er ferdig, må dempes på en god måte. Profesjonell aktør bringes inn, suveren akustikk. Plutselig har ikke super-anlegget kapasitet nok til å sjokkere, så ut med det. Ny hornrigg inn. Kjerring dritforbanna for at du sitter hver kveld i kjelleren mens hun må gjøre alt med ungene. Ny smøretur og lovnad om bot og bedring.
    Venner begynner å miste nyhetens interesse over dette kinorommet, så du må bruke mer tid på dem. Det er langt mer moro enn du husket, så det blir mindre tid til anlegget. Kjerringen klager igjen, du er for mye ute og for lite hjemme. Grunnet sprengt økonomi selger du anlegget, lager utleie-leilighet nede og sender kjerringen på jentetur.
    Nytt billig sonos-anlegg i stuen. Lidenskap tent på nytt, dette er for dårlig- selger skiten. Inn med Dali Opticon 2 og en billig forsterker. Manglet litt bass, inn med sub.
    And on and on it goes... ;)
    Det var godt sagt ja :) er enig med deg dette er bare en midlertidig plass jeg er skal ha større rom til anlegg håper jeg eller så må jeg som sagt bare gå ned til opticon 6 elns med en k14f subb den er fin den :)
    Og ja jeg er enig hadde opticon 1 som front var bra lyd det opticon 8 krever mer effekt for oppnå samme mellomtone diskant bassen blir litt domineren ,men faktisk ikke så krise galt da de er litt rolig faktisk. ja jeg kan ikke bytte ut alt her heller så litt vanskelig sitvasjon ,men er enig med deg apsolutt ,men opticon 8 er temmelig ok her kan virke stort men de på et lydnivå som ikke får folk i en 6mans bolig til og klikke blir veldig godkjent for meg!
    jeg er grise happy og digger lyden forbedringer vil det altid kunne være ,men nå må jeg kulan med mine tvangstanker om mer lyd en stund hehe :=)
     

    CV-Gunnarr

    Medlem
    Ble medlem
    19.01.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Sted
    Vigeland / Vest Agder
    Etter å ha søkt via google etter brukererfaringer på Opticon 8 så fant jeg denne morsomme tråden :D
    Og det artige var at "Joey" her er en barndomsvenn av meg og vi bor 3min unna hverandre og diskuterer genereel stereo hver dag.
    Tror aldri jeg har ledd så mye i hele mitt liv :D Jeg har personlig hørt dette anlegget maange ganger og flere timer til sammen, han er heller ingen nettroll som mange hevder. Stå på videre hehe.
    Og ikke våg dere å snakk ned om Dali :p
     

    Joey

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Innlegg
    994
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Etter å ha søkt via google etter brukererfaringer på Opticon 8 så fant jeg denne morsomme tråden :D
    Og det artige var at "Joey" her er en barndomsvenn av meg og vi bor 3min unna hverandre og diskuterer genereel stereo hver dag.
    Tror aldri jeg har ledd så mye i hele mitt liv :D Jeg har personlig hørt dette anlegget maange ganger og flere timer til sammen, han er heller ingen nettroll som mange hevder. Stå på videre hehe.
    Og ikke våg dere å snakk ned om Dali :p
    Alt for lyd og klikker helt mongo til tider .. hehe :)
    En god latter forlenger livet så viktig og se sånn på dette også :=)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    De første 7-8 sidene i denne tråden er helt fantastiske! Ta en øl eller to, for så å sette seg ned å lese. ;) Angrer litt på at jeg ikke gjorde det ...

    Anyways, har aldri prøvd EQ, ikke frister det heller. Kjører dog noe "merkelige" greier sammen, forforsterker fra 1996, effektforsterker fra tidlig 2000-tallet, DAC fra 2012 og høyttalere fra 2016, hvordan kan dette låte bra?! :eek:

    Har hatt både Dali Mentor 5 og Helicon 400, hatt og spilt en del på, alt jeg kan si om meg og Dali er "Han kom, ble svett, og dett var dett", alt for skrikete for min del og uten bass, men jeg liker MYE bass (det skal være dypt, filleristende og imponerende), noe det kanskje blir en gang.

    Men én ting skal du virkelig ha, jeg forguder deg/alle de som kjøper seg høyttalere og er kjempefornøyd med de, jeg hadde den følelsen i to-tre måneder etter at jeg kjøpte mine Helicon 400, men jeg har ikke hatt det etterpå. Nå ser jeg etter lydsignaturen jeg liker best og har funnet "det eneste" merke for meg, som er XTZ. Driter for så vidt i merker og pris, bare det er "riktig" lyd for min preferanse.

    Du skal uansett ha lykke til videre i musikk/stereoanlegg/surround-eventyret og jeg håper for din del at du kan leve i din lille "Dali-boble" lenge, om ikke resten av livet, jeg skulle virkelig ønske jeg hadde hatt det på den måten, men er man én gang en analytiker er man alltid en .... tydeligvis. :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn