Da er BryLar i gang igjen med.......(bilder)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei igjen alle!
Vi gir oss ikke. Vi startet iherdig på forrige platespiller prosjekt, men fant ut etter hvert som prosjektet skred frem at vi ville gjøre ting på en annen måte. Det eneste vi vil videreføre, er magnet systemet på platetallerkenen. Resten vil bli totalt annerledes.
Det vil nok ta litt tid før dette prosjektet er i boks, men vi har fått en god start med de erfaringene vi fikk fra forrige prosjekt.
Vi har bestemt oss for å lage prototyper i mdf, som vi kommer til å lakkere. Platetallerkenen vil antageligvis bli i heltre.
Hvis dette prosjektet viser seg å bli en suksess, vil delene bli laget i acryl, eller acryl og tre.

Starter med å legge inn noen bilder med litt tekst underveis.


Her står Brynjulf og kontrollerer at alt går riktig for seg.




Her har vi kjørt noen deler på CNC fresen, og har påført lim.




Så blir delen lagt i finèrpressa for liming.




Vi har såpass tro på dette prosjektet, så vi lager 2 stk platespillere ;)




Delene til basen er ferdig, og nå er det plinthen sin tur.




Her er plinthen ferdig kjørt, med utfresing for en del av magneten. Alle deler er dobbelt opp.




Det kommer mer senere.

Mvh
Lars
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tilgang til CNC fres og snekkerverksted..... *ikke bare LITT missunerlig!!!*

Gleder meg til å se fortsettelsen ;D
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Tilgang til CNC fres og snekkerverksted..... *ikke bare LITT missunerlig!!!*

Gleder meg til å se fortsettelsen ;D
Ikke akkurat noe ulempe nei ;D I hvert fall når man har denne interessen som vi har.
Er utrolig glad for at jeg har fått mulighet til å lære meg denne maskinen.
Foreløpig er jeg avhengig av kompis Brynjulf med å få tegninger med riktig filformat, men vi lærerne har fått et løfte om at vi skal få AutoCad kurs i nærmeste fremtid, og da blir jeg mindre avhengig av andre for å lage ting jeg har lyst til å lage.
Uansett vil det ta mange år å komme opp på det nivået som ham. (kanskje aldri?)

Mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Her har jeg tatt et bilde av programmet vi bruker for å gjøre innstillinger til CNC maskinen. Programme heter EdiTech.
Bilder av pc skjerm blir sjelden bra!




Liming av plinth. Legg merke til magneten i midten.




Og her er hele sulamitten, med tallerken fra forrige prosjekt. Den tallerknen vil ikke bli så voldsom på dette prosjektet. Vi har diskutert om vi skal ha 80 eller 100 mm. Det blir litt avhengig av tyngden. Magnetene som skal brukes er forholdsvis kraftige, og trenger tyngde for ikke å sveve for høyt over plinthen. Vi tenkte oss ca 3 mm mellomrom mellom plinth og tallerken. Legg merke til at plinthen er mindre enn basen.
Plinthen skal opphenges med strikker i beina, for å ikke ha fysisk kontakt med basen. Alle midler tas i bruk for å minske vibrasjoner.





Her kappes bein i aluminium. 75 mm rør som delvis skal fylles med bly. De skal også inneholde justeringsmuliget for strikkopphengene.




mvh
Lars
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Ikke akkurat noe ulempe nei  ;D I hvert fall når man har denne interessen som vi har.
Er utrolig glad for at jeg har fått mulighet til å lære meg denne maskinen.
Foreløpig er jeg avhengig av kompis Brynjulf med å få tegninger med riktig filformat, men vi lærerne har fått  et løfte om at vi skal få AutoCad kurs i nærmeste fremtid, og da blir jeg mindre avhengig av andre for å lage ting jeg har lyst til å lage.
Uansett vil det ta mange år å komme opp på det nivået som ham. (kanskje aldri?)

Mvh
Lars
Hvorfor AutoCad ?, det må da være bedre å bruke et mer intuitivt formgivnings program som f.eks FormZ, modellere i 3d og trekke dxf til CNC fra denne ( CNCen vil ha DXF-filer eller ? )

Autocad er en dinosaur, og vil dø ut. Good riddence.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hvorfor AutoCad ?, det må da være bedre å bruke et mer intuitivt formgivnings program som f.eks FormZ, modellere i 3d og trekke dxf til CNC fra denne ( CNCen vil ha DXF-filer eller ? )

Autocad er en dinosaur, og vil dø ut. Good riddence.

Tja, si det?
Har aldri hørt om dette programmet engang jeg.
Ikke glem at jeg jobber i en kommunal bedrift ;)
Vi ligger gjerne en 8-10 år etter alle andre i utviklinga.
Vi bruker dxf 2d filer som konverteres til CID filer. Det er ganske store begrensninger på den Biesse CNC maskinen vi har også. Vi har snakket med forhandleren om oppgradering, men fånyttes. Den er for gammel, så det blir for dyrt.
Så da får vi leve med det vi har inntil videre.

Men, jeg skal sjekke litt rundt dette programmet.
Takk for tipset!

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Blir stygge kanter av å sage i aluminium, så her må det slipes.




Før og etter sliping. Disse skal etter hvert høyglans poleres.




Første del av basen monteres.



mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hvordan høyglanspolerer dere aluminiumen?
Starter med å slipe med det minst påkrevde korninga. Holder som oftest med 280 korning, hvis ikke overflata er alt for grov. Fortsetter så med 360 eller 400, deretter 600, 800, 1000, 1200, og så går vi over på litt grov slipepasta, deretter litt finere, og til slutt den aller fineste.
Men det aller viktigste er tålmodighet!

Alt dette ligger i skuffen på bakrommet ;D ;D

Her et par-tre bilder. Legger ved et bilde av motoren på motorykkelen min, som fikk denne behandlinga.




Her ser dere de forskjellige pasta'ene. Den rosa er den fineste. I tillegg til en del sliperondeller og annet snacks.




Dette er et litt gammelt bilde tatt med et ikke fullt så godt kamera.




Mvh
Lars
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Kjempespennede. Keep it coming ;D

Asbjørn
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.190
Antall liker
10.739
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Å pøs på med mer bilder. Detta er gøy...
Nettopp sprettet en øl, etter å ha jobbet noe mer i kjelleren min. Har startet å legge gulvplater nå.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Men i likhet med dinosaurene fikk det herje verden mye lenger enn hva sunn fornuft skulle tilsi...
;D Det pussige er at det er ingeniørene som har skylda, de som liksom har gjort fornuft parret med vitenskap til levevei... men nok OT,

stå på BryLar , jeg har sluttet å være misunnelig, nå er jeg bare spent, jeg vil vite mer om magnetene !
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
stå på BryLar , jeg har sluttet å være misunnelig, nå er jeg bare spent, jeg vil vite mer om magnetene !
Vi har fundert litt på dette med disse magnetene. De har en forholdsvis kraftig stråling, og dette må selvfølgelig elimeneres.
Har lurt litt på å lage meg en støpeform, og støpe en "hette" av bly rundt den magneten som skal sitte i platetallerknen.
Et annet alternativ er å legge inn mymetall:
http://www.magnetic-shield.com/products/alloys.html

På en eller annen måte må vi i hvert fall få det skjermet.

Lars
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.346
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Bly hjelper ikke mot magnetisk stråling. Det mest effektive er å ha et kontrafelt og en magnetisk ledende kappe rundt.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.116
Antall liker
4.993
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
My-metall ble benyttet en del tidligere. Tror det er å få kjøpt, men kjenner ikke til noen detaljer.
Ser spennende ut dette. Det skal nok ikke stort felt til før det blir tull med signalet. En PU er vel rimelig godt skjermet, men likevel.....
 

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Innlegg
63
Antall liker
0
Hei, Lars

Nå er jeg inne. Det var jo et utrolig spennende prosjekt ! Skal følge med på dette, og det skulle vært artig å høre resultatet.

Mvh

Eivind
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei, Lars

Nå er jeg inne. Det var jo et utrolig spennende prosjekt ! Skal følge med på dette, og det skulle vært artig å høre resultatet.

Mvh

Eivind
Det blir nok en anledning til det etter hvert. Men vi skynder oss langsomt. Dette vil ta tid. Men, får prøve å holde liv i tråden ved å legge inn noen bilder etter hvert som det skrider frem.

mvh
Lars
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Bly hjelper ikke mot magnetisk stråling. Det mest effektive er å ha et kontrafelt og en magnetisk ledende kappe rundt.
Tror du det holder med en kappe lik den som er på skjermede elementer?
Tenker da på elementer som blir brukt i surround oppsett f.eks?

mvh
Lars
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.193
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
Tror du det holder med en kappe lik den som er på skjermede elementer?
Tenker da på elementer som blir brukt i surround oppsett f.eks?

mvh
Lars
I prinsippet er det jo samme greia så det bør virke. To skjermkopper fra ELTEK, utborret hull i midten til lager + med et stålrør i midten for å lede magnetsimen bør kunne fungere. Det vil muligens oppstå et uskjermet vertikalt magnetfelt i stålrøret, men dette bør igjen i stor grad mil kanseltert dersom det benyttes to stålrør med magnetisk motfase. I utgangspunktet vil jo også selve magnetene i motfase redusere noe av strålingen fra den enkelte magneten for seg selv. Elfa fører forøvrig my-metall i løsvekt («ark»), se her (nederst på siden). EDIT: ser det er dyrt som svarte f.

mvh
KJ
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Elfa fører forøvrig my-metall i løsvekt («ark»), se her (nederst på siden). EDIT: ser det er dyrt som svarte f.

mvh
KJ
Det er mulig (eller mest sannsynlig) jeg er stokk dum, men jeg er ikke kar om å finne det.
Søkte på My metall, men itt'no.

mvh
Lars
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.193
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
Det er mulig (eller mest sannsynlig) jeg er stokk dum, men jeg er ikke kar om å finne det.
Søkte på My metall, men itt'no.

mvh
Lars
Sorry, det ble feil med linken, her skal det være riktig link (forsatt neders på siden og fortsatt f. så dyrt).

mvh
KJ
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Jeg har gjort forsøk i fysikklaben på skolen og det eneste metallet vi hadde der som skjermet mot magnetisme var jernplater. Ellers så vil du nok finne masse hvis du søker på mu metall i stedet for my. Hadde ikke tilgang til det på skolen.
Ellers et spennende prosjekt.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Sorry, det ble feil med linken, her skal det være riktig link (forsatt neders på siden og fortsatt f. så dyrt).

mvh
KJ
I HiFi sammenheng er det jo nesten gratis ;D ;D

Mvh
Lars
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.193
Antall liker
4.416
Torget vurderinger
1
I HiFi sammenheng er det jo nesten gratis   ;D ;D

Mvh
Lars
Jo, sammenliknet med hva enkelte betaler for kobbertråd innpakket i plastikk så er det jo ikke så galt ... jeg savner dog et fancy merkenavn, mangel på dokumenterbar virkning og velsignelse fra en überguru.

mvh
KJ
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
My-metall kan du finne gratis rundt motorene i mange gamle bil-kassettspillere.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ok, det går sakte men sikkert fremover.
En avslutning på alu rørene må vi ha, så jeg tenkte å prøve meg på å lage noen toppstykker i bjørk.

Her starter jeg med et emne.




Det første er å få det rundt.




Ja se der ja!




Så må det dimensjoneres riktig. Her er det stopp mange ganger for å måle.




Så en liten tur på saga.




Her til en stk platespiller.




Som hånd i hanske.




Som dere ser har jeg også startet på sliping av alu rørene.
Tidkrevende jobb, med alle de forskjellige korningene jeg skal i gjennom.




Syntes de ble litt kjedelige å bare ha helt rett, så jeg la inn noen spor.




Hmmm, tja, hvordan blir dette?





Mvh
Lars
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Rillene var veldig tøft. Litt sånn nordisk design - preg. Skal du skjule overgangen må du vel lage knotten som en slags hette som tres utenpå røret.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Nei nei, den overgangen var så ren , den trenger ikke skjules ! ( jeg synes ikke egentlig du trengte rillene heller jeg da... men jeg er sånn "mindre er mer"-type.. )
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Nei nei, den overgangen var så ren , den trenger ikke skjules !
Kom igjen da. Med så feite verktøy og det talentet denne karen har må han jo utfordres litt!! ;D
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kom igjen da. Med så feite verktøy og det talentet denne karen har må han jo utfordres litt!! ;D
;D ;D

Dere får det som der vil begge to. Det blir en med riller og en uten.
Vi får se på den overgangen, har vært inne på tanken selv ;)
Mvh
Lars
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.450
Antall liker
2.664
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Any news? Venter spent på fortsettelsen :)
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Any news? Venter spent på fortsettelsen :)
Sorry Zemtex, du må nok smøre deg med tålmodighet.
Som jeg skrev i starten av tråden, så er dette et prosjekt som kommer til å ta noe tid. Har andre ting å gjøre også, i tillegg til at det er en del små utfordringer som må løses underveis. Jeg fyller på med bilder bår det har skjedd noe mer ;)
Det kommer nok til å gå i litt "rykk og napp"

mvh
Lars
 
Topp Bunn