Chromecast Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Spent på testen til Audiophile etter å ha brukt denne en stund. :)
    +1
    Og Audiophile.no hadde jo forhåndsomtale allerede 1.okt så nå må de vel snart ha testen klar.......
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke lest mange tester, men har nå brukt den i hele kveld (kjøpt i ettermiddag) og er imponert over hva man får for pengene. Koplet optisk direkte til Nuprimen jeg har. Fjellstø connection og glimrende lyd! DAC i Nuprime er sagt å være kresen, og jeg kan t.ex.ikke bruke air port expressen uten å re-klokke med Naimen. At den har andre finesser/muligheter gir ytterligere kudos.

    Hermed anbefalt!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Jeg har akuratt tatt i bruk chromecast igjen etter at den har ligget ubrukt en stund. Nå står den for internettradio i garasjen.
    Er det mulig å sette den opp til å starte å spille radio med en gang man skrur den på? Jeg har garasjeanlegget og chromecast koblet på en stikkontakt som går via lysbryteren i garasjen, så det hadde vært praktisk om den kunne fortsette å spille sist brukte radiokanal når jeg slår på bryteren.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det Chromecast Audio på meg også. Penger som brant i lommen ble kjapt byttet mot en liten puck på Expert i Haugesund, og nå sitter jeg og hører på Zaz på Tidal Hifi, som streames med Chrome nettleser. Men jeg lurer på om båndbredden her i huset er for liten til å streame i full kvalitet, i alle fall mens andre streamer video på iPad i en annen etasje pluss at jeg og et annet familiemedlem surfer nettet. Resultatet itavisens speedometer gir meg er 18.15Mb/s nedlasting.

    Jeg har liten til null erfaring med å streame lossless over nettet. Tidligere har jeg kun brukt Tidal over hodetelefoner eller de innebygde pc-høyttalerne (som har overraskende tilfredsstillende lyd på min Acer Nitro gaming-pc til 8000 kroner), og da har jeg ikke hatt problemer med lydavbrudd. Men det har jeg altså hatt i dag som jeg har streamet over Chromecast.

    Er det noen som har noen meninger om dette? Det skulle da ikke være noen forskjell på om jeg hører direkte på pc-en eller om jeg streamer det til anlegget? Nå har jeg ikke sjekket direktelyd fra pc i dag, men gjorde det senest i går kveld. Kan det være noen problemer med enten drivere eller prioriteringer i settingene på pc-en som gjør at lyden er mindre stabil ved bruk av Chromecast?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har fortsatt problemer med å streame helt uten lydavbrudd. Men avbrudd kom først etter å ha spilt i en times tid. Skiftet da fra Tidal til NRK P13 fra NRKs egen side i Chrome. Der får jeg ikke castet lyden i det hele tatt. Det kommer lyd ut av pc-høyttalerne før jeg starter casten, og så blir det helt stille. Går jeg tilbake til å caste Tidal i en ny fane fungerer det.

    I TuneIn har jeg ikke funnet noen castknapp i det hele tatt, og ingenting i innstillingene. Må jeg bruke TuneIn på telefon eller pad for å få lyd ut av webradioen? Isåfall er nok appen i min gamle iPhone 4 foreldet, og jeg kan neppe oppgradere for iPhone 4 har ikke hatt støtte for oppgraderinger i en lang periode allerede. Hvis jeg må kjøpe ny telefon eller ei padde for å få det til å fungere så begynner det å bli betydelig dyrere enn 369 kroner for meg er jeg redd.

    Noen som vil dele sine erfaringer med hvordan de fikk TuneIn til å fungere i Chromecast Audio? Har alle sluttet å bruke Chromecast siden det er null aktivitet på forumet om det?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tre stykker og de funker stort sett greit. Best i heimen der jeg har en på tv og en på anlegget som kona råder over. Her funker det greit med Spotify. Sjelden det krangler. Kan være litt vanskelige å få til å caste enkelte ganger, men kona elsker audio snusboksen. Den krangler aldri med mindre jeg forsøker å bruke min I Stavanger samtidig. Da får jeg opp alle streamerne i Oslo i tillegg til den lokale. Da blir det en kamp om hvem som styrer det som blir spilt.

    I Stavanger derimot har jeg hatt endel problemer. Har innstallert både på mobil og nettbrett. Kjørte jeg fra telefonen så gikk routeren ned når jeg åpnet nettbrettet. Det er et kjent problem for enkelte routere. Har flere ganger måtte tvangsavslutte appen for å nullstille og komme til ikonet i tjenestene. Jeg fant ut at det muligens lønner seg å slå av Guest-modus funksjonen på Cromcast. Dette har gjort ting mer stabilt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tre stykker og de funker stort sett greit. Best i heimen der jeg har en på tv og en på anlegget som kona råder over. Her funker det greit med Spotify. Sjelden det krangler. Kan være litt vanskelige å få til å caste enkelte ganger, men kona elsker audio snusboksen. Den krangler aldri med mindre jeg forsøker å bruke min I Stavanger samtidig. Da får jeg opp alle streamerne i Oslo i tillegg til den lokale. Da blir det en kamp om hvem som styrer det som blir spilt.

    I Stavanger derimot har jeg hatt endel problemer. Har innstallert både på mobil og nettbrett. Kjørte jeg fra telefonen så gikk routeren ned når jeg åpnet nettbrettet. Det er et kjent problem for enkelte routere. Har flere ganger måtte tvangsavslutte appen for å nullstille og komme til ikonet i tjenestene. Jeg fant ut at det muligens lønner seg å slå av Guest-modus funksjonen på Cromcast. Dette har gjort ting mer stabilt.
    Siden du nevner tv, er det vanlig Chromecast eller Audio du skriver om her? Eller kanskje begge deler. Takk for forslag om å slå av gjestefunksjonen. :)

    Etter litt googling har jeg kommet fram til at det nok er umulig å sette opp et fornuftig Chromecast-opplegg uten enten telefon eller padde som styring. Uten det funker visstnok ikke TuneIn, det samme er jeg redd gjelder Jriver. I tillegg har jeg fått med meg at det er speilingen i Chrome som skaper avbrudd. Det er i alle fall beskrevet i produkttester at de ikke var fornøyd med den løsningen på grunn av dropouts. Derfor vil den metoden å streame fra Tidal på som er beskrevet i en YouTube-video enten i denne eller en annen tråd den kvalitativt beste og mest stabile løsningen fram til Tidals app blir kompatibel.

    Har avtale om å hente ei Android-padde av den typen du finner på pallesalg for noen få hundrelapper i nabolaget i dag, slik at jeg får installert TuneIn, Tidal og remote til Jriver MC20. Lånte en iPad i går som jeg brukte til streaming av TuneIn og ble sittende halve natten og høre på jazz. Overraskende bra lyd rett ut av pucken med tanke på at sendingene var lossy og den bare koster 369 kroner.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det låter helt fint til vanlig lytting. DA konvertering er ikke dårlig den heller. Plugg den rett i forsterkeren, så er du i gang. Både Audio og HDMI løsninger spiller TuneIn, Spotify etc. Forskjellen er selvsagt tilkoplingen og at Audio ikke kan caste bilde. Derfor jeg ikke spesifiserte hvilken jeg snakket om. De virker likt. Genial liten snusdåse som sikkert blir ytterligere tilpasset mot at den skal være enkel å bruke.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom meg nesten ikke i seng sist natt fordi jeg hørte jazz over TuneIn som er installert på en iPad. Kunne jo installert remote til Jriver også, men siden det ikke er min iPad bryr jeg meg ikke før jeg får egen tablet. Trodde jeg fikk tak i en i dag men det viste seg at den ikke lar seg lade over usb, må ha proprietær lader. Og den laderen var forsvunnet. Bortkastet tid, altså. Samtidig har jeg svart på en annonse på Finn, men selgeren ser ikke ut til å sjekke annonsen/bry seg om å svare. Ganske irriterende. Trenger bare ei billig, brukt Androidpadde, skal det være så vanskelig? Får vel kjøpe en ny.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Av ren nyskjerrihet måtte jeg prøve Cromcast Audio, Kjæresten min sa at vennina hennes hadde en slik og at det låt veldig bra av henne, med en nad forsterker og dali lector 8 høyttalere. Jeg Rigget den opp rett i forforsterkeren og streamer via Spotify Premium, lyd kommer det;). Jeg sammenligner den med Bluesound node 2 via egen dac. Jeg skal og prøve Cromcast,en med optisk kabel via samme dac,en og se hva den presterer da, til prisen å betrakte fungerer den helt greit til jente/gutte rommet.

    Testen er foretatt på Stello 100MKII settet og Respons Artist 2

    image.jpg
    image.jpg

    image.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Masse stress i mai med mange reiser i månedskiftet mai/juni og fram til for ei drøy uke siden gjorde at jeg la hele Chromecast Audio-saken på hylla noen uker. Vel hjemme og sommerferien er begynt så gjorde jeg et impulskjøp på Obs!, et lite og billig 7" Androidbrett som kontroller til CC. Og sannelig tok det meg ikke mer enn en liten halvtime så var både TuneIn og Tidal Hifi streamet over CC Audio. Førstnevnte på normal måte, Tidal via BubbleUpnp-server. Installering og oppsetting av bubble gikk overraskende enkelt og selvforklarende med den gratisappen som ligger på Google Play.

    Bittelitt hikke ved oppstart av musikk i Tidal Hifi, men etter det problemfri bruk. Det er klart at her må det en bedre DAC til, men jeg er glad jeg har systemet oppe å gå i det hele tatt. Blir nok kjøpt et par til, en for soverommet og en til mobil bruk rundt omkring i huset der det finnes en radiomottaker/i hagen. En til min gamle Radionette Duett, kanskje?

    Eneste problem jeg har akkurat nå er at det nettopp gikk opp for meg at det ikke spilles gapless. Kan årsaken ligge i bubble eller i Tidal-innstillingene?
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Eneste problem jeg har akkurat nå er at det nettopp gikk opp for meg at det ikke spilles gapless. Kan årsaken ligge i bubble eller i Tidal-innstillingene?
    Hva mener du med gapless, ikke "pause" mellom sangene?
    Jeg mener at det er en setting i bubbleUPnP.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eneste problem jeg har akkurat nå er at det nettopp gikk opp for meg at det ikke spilles gapless. Kan årsaken ligge i bubble eller i Tidal-innstillingene?
    Hva mener du med gapless, ikke "pause" mellom sangene?
    Jeg mener at det er en setting i bubbleUPnP.
    Ved å spille av fra Tidal-appen istedenfor å spille av fra bubble-server (det går jo likevel via den) så fikk jeg gapless igjen. Og ja, det var det jeg mente. Uansett så fungerer det fint nå. Mente i går kveld at jeg fikk bedre lyd av å spille av NRK-app via bubble istedenfor å streame TuneIn som er native for CC.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Tidalappen får snart støtte for casting.

    Hei


    Jeg sjekket akkurat hos våre produktutviklere og integrasjonen er snart klar for å bli sluppet på iOS og Android. Hvis du venter til tidlig juli, vil du nok få det i din TIDAL-enhet.

    Over er svaret jeg fikk fra Tidal om når Tidal kan brukes direkte opp mot chromecast :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er bra, for selv om systemet fungerer med bubble så tapper det nettbrettet så kraftig for strøm at jeg føler at jeg får begrenset rekkevidde (dette skal jo brukes til multirom når alt er ferdig hos meg) hvis jeg ikke har med lader til det rommet jeg skal lytte i. Strømmen tappes såpass kjapt føler jeg. Er selvfølgelig litt overdrevet, men det er faktisk såpass mye strømbruk når alt strømmes fra brett til CC.

    Så i starten av juli kan jeg sannsynligvis slutte å bruke bubble, altså?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det er bra, for selv om systemet fungerer med bubble så tapper det nettbrettet så kraftig for strøm at jeg føler at jeg får begrenset rekkevidde (dette skal jo brukes til multirom når alt er ferdig hos meg) hvis jeg ikke har med lader til det rommet jeg skal lytte i. Strømmen tappes såpass kjapt føler jeg. Er selvfølgelig litt overdrevet, men det er faktisk såpass mye strømbruk når alt strømmes fra brett til CC.

    Så i starten av juli kan jeg sannsynligvis slutte å bruke bubble, altså?
    Hvis de holder det de lover så skal du kunne det :)

    Har spurt dem tidligere også, og da har jeg kun fått uforpliktende svar om at det jobbes med saken.
    Denne gangen var svaret konkret og med tidsangivelse.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når de har satt en form for (vag?) tidsfrist så tror jeg vi kan være rimelig trygge på det.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det høres supert ut. Bubble er litt klønete etter min smak. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Funker egentlig greit nok, du starter bubble og glemmer at den finnes fordi du bruker Tidal-appen. Men det er ikke helt feilfritt, og batteribruken er ikke akseptabel.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Bruker du ikke grensenittet I Bubble? Tidal kopler da direkte opp til CC utenom brettet?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du ikke grensenittet I Bubble? Tidal kopler da direkte opp til CC utenom brettet?
    Fant kjapt ut at du ikke trenger bruke bubble-GUI, og da ble jeg ganske fornøyd. Du får opp valget å caste Tidal faktisk, hvis du drar ned rullegardinmenyen for det. Sålenge bubble kjører i bakgrunnen går det fint.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Tidal får chromecast støtte.

    Fikk en hyggelig melding på Messenger fra Tidal i dag:

    Hei,
    Jeg kan med glede melde at du vil få en oppdatering fra Tidal i dag eller i morgen med Chromecast-integrasjon til iOS og Android.

    Da får Vi vente i spenning en dag eller to, og så får vi håpe dette er i boks :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en hyggelig melding på Messenger fra Tidal i dag:

    Hei,
    Jeg kan med glede melde at du vil få en oppdatering fra Tidal i dag eller i morgen med Chromecast-integrasjon til iOS og Android.

    Da får Vi vente i spenning en dag eller to, og så får vi håpe dette er i boks :)
    Glimrende! Jeg har hatt et problem med abonnementet mitt en kort ukes tid etter at min bror betalte lisensen på ny (har familieabo i hans navn, halv pris av full pris). Det må jeg bare få fikset opp i med en gang. Dette blir bra. Nå trengs det bare en god DAC med optisk inn til spotpris. :rolleyes:
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    tidal til chromecast

    Da skal det testes.. tidal for Chromecast er kommet..
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    tja, med headfi'en min ble det litt rumling og instrument separasjon som ikke helt sitter som det skal, er nok klokken på chromecasten til toslink som ikke helt sitter antar jeg.. back to usb.. og galvanisering til dac'en.. men i hjemme stereoen som spiller film er dette godt nok..!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tja, med headfi'en min ble det litt rumling og instrument separasjon som ikke helt sitter som det skal, er nok klokken på chromecasten til toslink som ikke helt sitter antar jeg.. back to usb.. og galvanisering til dac'en.. men i hjemme stereoen som spiller film er dette godt nok..!
    Vil det si at integreringen fungerer hos deg nå? Jeg har nettopp fått Tidal-abonnementet opp å gå (ble litt kluss med iTunes og familieabonnementet så koblingen til iTunes måtte brytes for å få det til å fungere igjen) så jeg spiller første album fra Tidal over CC Audio på ei snau uke. Nettbrettet ble startet fra bunn av fordi batteriet hadde blitt tømt. Uten å starte Bubble åpnet jeg Tidal, valgte Cast Screen og presto - "godlyden" spredde seg i stua.

    Men jeg er litt usikker, er dette native mode streaming (for å si det slik) eller er det fortsatt over Bubble? Jeg har ikke startet Bubble bevisst etter at jeg ladet og fyrte opp nettbrettet, og den viser seg ikke når jeg åpner aktive programmer, men kan det likevel hende at den kjører i bakgrunnen og at jeg fortsatt bruker Bubble til å spille fra Android?
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har du forsøkt å slå av/fjerne nettbrettet fra nettverket ditt? Hvis det spiller videre uten brettet i nettverket, så "caster" den uten å gå via brettet.

    Har ikke forsøkt selv enda, men i andre apper med casting innebygget har jeg kunnet forlate stedet , ta med mobil/nettbrett, og det har spilt videre på Chromecasten.

    Men hvis Tidal skriver "Cast screen" så må det kanskje gå via brettet?

    tja, med headfi'en min ble det litt rumling og instrument separasjon som ikke helt sitter som det skal, er nok klokken på chromecasten til toslink som ikke helt sitter antar jeg.. back to usb.. og galvanisering til dac'en.. men i hjemme stereoen som spiller film er dette godt nok..!
    Vil det si at integreringen fungerer hos deg nå? Jeg har nettopp fått Tidal-abonnementet opp å gå (ble litt kluss med iTunes og familieabonnementet så koblingen til iTunes måtte brytes for å få det til å fungere igjen) så jeg spiller første album fra Tidal over CC Audio på ei snau uke. Nettbrettet ble startet fra bunn av fordi batteriet hadde blitt tømt. Uten å starte Bubble åpnet jeg Tidal, valgte Cast Screen og presto - "godlyden" spredde seg i stua.

    Men jeg er litt usikker, er dette native mode streaming (for å si det slik) eller er det fortsatt over Bubble? Jeg har ikke startet Bubble bevisst etter at jeg ladet og fyrte opp nettbrettet, og den viser seg ikke når jeg åpner aktive programmer, men kan det likevel hende at den kjører i bakgrunnen og at jeg fortsatt bruker Bubble til å spille fra Android?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, Cast Screen vil du uansett måtte velge. Brettet vet jo ikke om du ønsker å spille av over CC eller direkte over hodetelefon/innebygget høyttaler. Det eneste det vet er at det har muligheten for å caste hvis brukeren ønsker det. Å caste kan kanskje settes som default, men er det ikke. Men jeg har merket meg at jeg trenger ikke åpne CC-appen når jeg starter brettet etter at det har vært ladet. Så det fungerer nok mer som en driver. Bubble derimot må kjøre aktivt for å fungere. Men jeg har ikke startet det siden jeg startet brettet for noen timer siden.

    Jeg har ikke enda hatt tid til å stoppe, legge ned, starte igjen. Eller eksperimentere med å forflytte brettet fra nettverket. Har hatt besøk med spilling av masse CD-er og prat om lyd og effektiv bruk av penger. Det ble det lyttet mest til CD, men litt CC Audio som faktisk imponerte med sin evne til å ikke falle totalt sammen i kontrast til CD. Imponerende lite klaustrofobisk, rett og slett. Det er slett ikke ille, men den lille forsmaken av framtidens løsning får meg til å lengte etter en rimelig (helst brukt) løsning for 24/96 via optisk. Tror jeg lar gamle Audio Alchemy ligge foreløpig, den er så følsom for jitter. Behringer UCA222 gikk ikke bra som optisk kilde til den. Kanskje CC Audio har mindre jitter enn det aldrende Behringer-kortet?

    Tror ikke jeg orker å reboote etc før sengetid, og i morgen må jeg plutselig avbryte sommeridyllen med en lang arbeidsdag. Så blir det sikkert sett nærmere på i helgen. Og innen den tid bør det i alle fall være orden på integreringen med Tidal. Det skal jo garantert være i orden i dag eller i morgen ifølge dem selv. Lurer litt på om lyden kan ha blitt bedre eller om det bare er meg som er litt innlyttet i kveld... :confused:
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har fått Chromecast til å virke?
    ja, det spiller som bare det på en førstegenerasjon chromecast her :)

    gikk greit når jeg omsider fant ut hvor "knappen" var i appen ;)

    Og positivt er at jeg kan starte med avspilling, lukke Tidalappen helt, og det bare fortsetter. Så da fungerer det på samme låte som feks Tv2 Sumo. Det strømmer direkte til chromecastwn, og ikke via nettbrett/telefon :)
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det er lov til å avsløre hvor i appen vi (jeg) finner knappen :)
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg

    På linjen under avspillingsknappene, helt til venstre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig lastet ned oppgraderingene, og det fungerer slik jeg hadde forventet. Men jeg er likevel ikke fornøyd. Det har litt tendenser til å låte som når du caster Tidal fra Chrome online på PC. Det vil si at jeg har opplevd dropouts i lyden. Jeg skal holde meg til CCA et stykke utover dagen for å se hvordan Tidal oppfører seg over flere timer.

    Hvis det viser seg at integreringen er litt hastig lansert og har bugs som fører til dropouts går jeg tilbake til Bubble for en periode fram til det kommer en oppdatering som fikser problemet. I Bubble hadde jeg ingen problemer med lyden i det hele tatt, og sett bort fra batteriforbruket til nettbrettet så har jeg ingen innvendinger mot å bruke den løsningen i en overgangsperiode der Tidal forbedrer integreringen.

    Fem spor ut i Fairytales har jeg opplevd dropouts to eller tre ganger. Jeg bruker Denver 7" Android nettbrett som kjøpt på Obs! utelukkende for å brukes som fjernkontroll til CCA, og det har fungert perfekt under Bubble. Er jeg den eneste som har opplevd dropouts siden ingen andre nevner det? Er kanskje iOS-appen mer stabil? Det siste kan jeg teste senere i dag selv, men det hadde vært kjekt å lese deres erfaringer også.

    Så, dropouts eller sømløst for dere andre? :confused:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nå snurret tre, fire album (ikke alle fra start til slutt) og det er ikke helt akseptabel stabilitet i avspillingen med Android-appen. Jeg må si jeg er dypt skuffa og vonbroten over integreringen. Her har press fra publikum ført til at Tidals ingeniører har sluppet produktet et par uker for tidlig er jeg redd. Noen andre Android-brukere som har samme erfaring i dag, og gjelder det også for iOS? :confused:
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har hatt et par ganger hvor jeg, ved oppstart,ikke fikk kontakt med chromecasten, men under avspilling har det fungert greit. Jeg bruker iOS.
    Men, skal sies at jeg ikke har brukt den i mange timer.
    Satte på Airbag, hele listen med låter, og den spilte til jeg stanset den etter et par timer.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner. Jeg skal teste med iPad litt senere. Kjøpte en billig 7" Android fordi jeg hadde beregnet å bruke Bubble i uoverskuelig framtid (Tidal har jo ikke øst ut med info), så slippes det altså plutselig likevel. Hullene i lyden oppstår helst i starten, gjerne når første spor startes. Og så dukker de opp innimellom, kanskje en eller to ganger pr spor. Og noen ganger ikke i det hele tatt over et par spor. Ikke noe å bli klok på, dette kan ikke ha noe med kapasitet til brett å gjøre. Det er jo tross alt internt i CCA at det hele skjer.

    Tar en pause og spiller ny CD kjøpt i går, før jeg vender tilbake til CCA. Irriterer meg ikke så mye siden jeg alltids har batterisluket Bubble, med ladekabel lett tilgjengelig så blir det i verste fall en diger fjernings med kabel. Vintage så det holder, altså. I og med at det skal en CCA inn i NAD/vintage-riggen på soverommet så passer det perfekt å ha en diger fjernings med kabel. Får prøve å lure de blonde gjestene der at det er en CD-spiller fra syttitallet med fjernkontroll uten IR. Veldig vintage og sjeldent... Men dette er nok et forbigående fenomen, regner jeg med. Det er Tidal som står for utviklingen, og de er ikke tjent med mer kluss i forhold til CCA. Mange har allerede gått fra Tidal til Spotify, og vil Tidal ha dem tilbake må de få appen til å fungere like feilfritt som Spotify gjør på CCA. Hvis de ikke får det på plass kjapt så gir folk opp. Og det er ikke så mange som migrerer fra Android til iOS for å få CCA til å fungere perfekt.

    Da velger de heller en annen streametjeneste, og for de aller fleste betyr ikke den lille forskjellen i lydkvalitet fra redbook til 320 kbps så mye. Jeg merker på meg selv at tålmodigheten med Tidal er på bristepunktet. Hadde jeg brukt iOS til å styre CCA så hadde jeg kanskje allerede vært Spotify-bruker isteden siden jeg anser streaming for å være en tertiærkilde for meg. Og det er her Tidal svikter, Chromecast Audio er et alternativ som velges av musikkelskere på budsjett. Og musikkelskere som ikke vil bruke mer penger på streaming fordi vinyl og CD er deres hovedrett. De kan potensielt tape markedsandeler som det vil ta tid å vinne tilbake når integreringen sitter som den skal. Men fungerer den godt på iPad og iPhone så vil jeg tro at det er håp.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner. Jeg skal teste med iPad litt senere. Kjøpte en billig 7" Android fordi jeg hadde beregnet å bruke Bubble i uoverskuelig framtid (Tidal har jo ikke øst ut med info), så slippes det altså plutselig likevel. Hullene i lyden oppstår helst i starten, gjerne når første spor startes. Og så dukker de opp innimellom, kanskje en eller to ganger pr spor. Og noen ganger ikke i det hele tatt over et par spor. Ikke noe å bli klok på, dette kan ikke ha noe med kapasitet til brett å gjøre. Det er jo tross alt internt i CCA at det hele skjer.

    Tar en pause og spiller ny CD kjøpt i går, før jeg vender tilbake til CCA. Irriterer meg ikke så mye siden jeg alltids har batterisluket Bubble, med ladekabel lett tilgjengelig så blir det i verste fall en diger fjernings med kabel. Vintage så det holder, altså. I og med at det skal en CCA inn i NAD/vintage-riggen på soverommet så passer det perfekt å ha en diger fjernings med kabel. Får prøve å lure de blonde gjestene der at det er en CD-spiller fra syttitallet med fjernkontroll uten IR. Veldig vintage og sjeldent... Men dette er nok et forbigående fenomen, regner jeg med. Det er Tidal som står for utviklingen, og de er ikke tjent med mer kluss i forhold til CCA. Mange har allerede gått fra Tidal til Spotify, og vil Tidal ha dem tilbake må de få appen til å fungere like feilfritt som Spotify gjør på CCA. Hvis de ikke får det på plass kjapt så gir folk opp. Og det er ikke så mange som migrerer fra Android til iOS for å få CCA til å fungere perfekt.

    Da velger de heller en annen streametjeneste, og for de aller fleste betyr ikke den lille forskjellen i lydkvalitet fra redbook til 320 kbps så mye. Jeg merker på meg selv at tålmodigheten med Tidal er på bristepunktet. Hadde jeg brukt iOS til å styre CCA så hadde jeg kanskje allerede vært Spotify-bruker isteden siden jeg anser streaming for å være en tertiærkilde for meg. Og det er her Tidal svikter, Chromecast Audio er et alternativ som velges av musikkelskere på budsjett. Og musikkelskere som ikke vil bruke mer penger på streaming fordi vinyl og CD er deres hovedrett. De kan potensielt tape markedsandeler som det vil ta tid å vinne tilbake når integreringen sitter som den skal. Men fungerer den godt på iPad og iPhone så vil jeg tro at det er håp.
    Nå har jeg forsøkt med et android nettbrett også.

    Casting fungerer utmerket, ingen brudd, drop outs, det bare spiller på en førstegenerasjon chromecast.

    Så jeg er veldig fornøyd etter snart to dagers bruk :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke fyrt opp anlegget i dag, så nå er det bare å prøve igjen og se om det funker perfekt her også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn