cerwin vega tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    De som funker bra, og du får noe igjen for en DC, AT og VS. Classic serien er også veldig bra, altså CLSC og CLS, men er ikke like populære.

    Så har du VE, VF, E, LS etc. som er billigere varianter. LS12 har jeg god erfaring med.

    Har nå to par DC12 og et par VS12 og jeg synes DC12ene låter generelt bedre i diskant/mellomtone, bassen er god, men VSen har LANGT mer trøkk og parkerer DC12 der.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Mitt forrige oppsett så slik ut;

    IMG_0743.jpg


    Nå ser det slik ut:
    11351289_10155702786730341_5253607714543123958_n.jpg


    I to par selvfølgelig, men avbildet bare venstre side :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fikk kloa i en skjeldent strøkent sett AT-40 i sommer. Kjøpte de pga av generell tilstand og den tidløse coolness faktoren :)

    IMG_9325.jpg


    De rød ringene så tilsynelatende pene ut... desverre gikk de i total oppløsning etter 30sek med musikk..

    IMG_9324.JPG


    Ny ringer bestilt fra evilbay, og fixet begge bassene

    IMG_9511.JPG


    Kassene var 99% strøkne, og de andre elementene 100%. Klare for reparerte basser.

    IMG_9527.JPG


    Litt prøvekjøring på det midlertidige oppsettet i stua.

    IMG_9528.JPG


    AT-40 blir nok ikke å erstatte Dali Rubicon LCR, men morro læll

    Fant fra HFK avisa fra 1992

    IMG_9530.JPG


    IMG_9529.JPG


    mvh Kai
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne godt tenke meg et sett gamle CV med skikkelige teak-fargede kabinetter i heltre, bare for å ha. Stilige saker som kan sparke godt fra seg. :) Noen som har slikkt her i landet, tro?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Henta meg et par DC15 idag, kassene er i perfekt forfatning. Ene bassen trenger reconing, og den andre nytt oppheng. 1600kr er ingen upris for de :):rolleyes: Det ene par DC12 fikk jeg gratis, det andre fikk jeg for 1000kr, VS12 fikk jeg(strøkne) for 500, og disse DC15 for 1600kr. Alle har fått/skal få sin dose kjærlighet, så har man brått økt verdien noe.


    Apropos gammelt,

    Har disse A123 som min far kjøpte nye på starten av 80-tallet;
    De er størrelsesmessig svært like Klipsch Heresy

    DSCF3446.jpg


    De ble kassert da kantene sprakk, men min bror fiksa dem opp. Når det gjelder finishen på den jobben, så var den i utgangspunktet god, men det har siden de var nye "klikket" i bassen når man kjørte hardt. Dette ble fiksa med å stive opp membranen fra spolen og et stykke ut på membranen.

    Når det gjelder trekabinetter, så går det stort sett i spon kledd i "vinyl" ? De A123ene er hvertfall det.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    har et sett d6-e hvis det er av interesse den ene 12 tommern må kansje ha ny coil og nytt trekk på grillene. de fikk nye skum ringer men det er litt skrape lyder i den ene på lavt volum, forholdshvis pene med tanke på alder.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    de a123 var det som fikk meg til og like gamle cw:)
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    de du har bilde av der er kledd i vinyl. u123
    stemmer at a123,d serien er kledd i vinyl og.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK..

    Hva med 211/211R, da? Kjenner du til dem?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Jeg har vokst opp med A123 som stuehøyttalere og var av denne grunn den "kuleste" gutten i gata. De står faktisk oppkoblet på et rom, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes lyden er mer enn sånn passe :rolleyes: Diskanten er temmelig skjærende!!

    Burde nok kanskje skiftet noen komponenter i filteret etter så mange år. Bassen er forøvrig uten filter, ikke så veldig uvanlig på CV. DC-serien er et unntak. Husker ikke om bassen på mine VS12 går gjennom filter.

    Jeg synes membranen på DCW15 elementene var så stygge begge to, så bestemte meg like så greit for å recone begge elementene til tross for at det var bare den ene som var litt vel trang i gapet.

    Litt press har jeg på meg dog, har 2 par DC12 i bakhånd, men skal spille på en innflytningsfest om en måneds tid. DC15 er "bestilt", men tenkte å dra med et par DC12 også for å få litt ekstra. Hadde jeg hatt forsterkere nok, som er store nok, så hadde det vel blitt 4 par CV som hadde blitt brukt :p Skulle nesten bygget en 6-8 kanals boks bestående av 6-8 ICE-moduler.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Fikk kloa i en skjeldent strøkent sett AT-40 i sommer. Kjøpte de pga av generell tilstand og den tidløse coolness faktoren :)

    Vis vedlegget 337967

    De rød ringene så tilsynelatende pene ut... desverre gikk de i total oppløsning etter 30sek med musikk..

    Vis vedlegget 337968

    Ny ringer bestilt fra evilbay, og fixet begge bassene

    Vis vedlegget 337969

    Kassene var 99% strøkne, og de andre elementene 100%. Klare for reparerte basser.

    Vis vedlegget 337970

    Litt prøvekjøring på det midlertidige oppsettet i stua.

    Vis vedlegget 337971

    AT-40 blir nok ikke å erstatte Dali Rubicon LCR, men morro læll

    Fant fra HFK avisa fra 1992

    Vis vedlegget 337972

    Vis vedlegget 337973

    mvh Kai
    Begynner å bli litt vintage dette her. :cool:
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Ja, på Onsdag hentet jeg meg et par DC10 ute på Nesøya, fikk dem til en bra pris, forsøkt byttet kantoppheng med et dårlig resultat. Det ble skjeivt og limet tørket visst så opphenget ble "revet" av membranen så et lag med papir ble revet av.. Litt synd da det estetisk ikke ser så bra ut! Det andre elementet er bare rensket og klart til nytt oppheng. Kassen er så strøkne som dem får blitt når det tross alt er 23 år gamle høyttalere :) Så fikk tak i nye 10" ringer for 200kr ink. frakt fra Polen. Så får vi se hvordan det går når jeg skal lime på nye oppheng på disse :) I verstefall så fikk jeg to diskanter og to mellomtoner veldig billig, og disse er helt like både DC12 og DC15 elementene :)

    IMG_0093.jpg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    12115901_10156171052930341_9209767643943492461_n.jpg


    Dette DCW10 elementet ser litt herja ut, men er igrunn ikke det annet enn at personen som jeg kjøpte de av prøvde å skifte kanter uten å kanskje helt ha en plan for hvordan! Så da tok jeg over som eier og skal få dette på stell igjen :)Så jeg er på jakt etter et DCW10 element, eller en cone som er lik, så bytter jeg heller hele conen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva syns dere;?

    La mine AT-40 beholde sine push terminaler, og dermed i orginal stand,

    JX3280C.jpg


    eller...
    Sette inn mer moderne (og tryggere!) skruterminaler?

    s-l1600.jpg


    Skruterminaler gjør det mulig å skru kablene bedre fast, evt bruke bananplugger/spader, mens orginalt er jo orginalt.... hmmm...

    What thinks?

    mvh Kai
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det er jo en modifikasjon som er svært enkel å reversere :) Om skruterminaler er noe du foretrekker, så ser jeg ikke noe problem i å skifte ut det originale :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Noen som har hatt eller har AT-100(AT-15 i USA)? Hvordan er de? Mulig det blir kjøp av disse, om dette er bra greier :p
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har eid At100 og At80. De er ok på bass mellomtone, men hørte akkurat på ett strøkent par igjen og jeg må innrømme jeg ble litt skuffa. Husket de liksom som bedre. Hadde aldri valgt de over f.eks Klipsch RF62/RF82. Men sikkert morsomme å dra frem på fest i ny og ne.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Ja, er det som er meningen med de, og gir forhåpentligvis langt under markedspris på disse, de må ordnes litt på. Nå har det seg sånn at jeg også sitter med en del høyttalere, men har planer om å kjøpe og selge litt. Fikser opp ting som ikke funker og selger noe dyrere :) Når det gjelder DC10, DC12 og DC15 så ønsker jeg å beholde disse + evt. ha AT100 som supplement på fest. DC10 rømmer landet om ca. et år, så de er bare på mellomlanding før de skal få spille i sommerhuset i syden :) Par nummer to av DC12 skal selges så fort de er ferdige :) Da sitter jeg med et par av hver og to par med 15" dersom jeg skal ha XL eller XXL lyd på fest :)

    Jeg har jo også RF-83 + RF-7 og dine gamle Heresy III og de går ingen vei oppe i alt dette "rotet" av partykasser(de står foreløpig ikke i veien og er stuet bort her og der, men dog) :) Svært fornøyd med Heresyene :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Ble et par DC15 til istede.. Fredagen ble brukt til reconing av DCW15 elementer og det ble rom for en liten test :)

    Sammenlignet med DC10 er dette noen ordentlig drog! Sammenlignet med DC12 vil jeg nok si at DC12 er den høyttaleren i serien som er mest musikalsk om man kan bruke det utrykket for CV :p

    12144956_10156207200370341_3603586083250836038_n (1).jpg


    Nyinnkjøpte kassene.. Nå er det nok høyttalere.. Vi er nå langt over 7 par gulvhøyttalere og dvs. at de eier meg.

    Fil 19.10.2015, 15.11.29.jpg
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Fikk inn et par 1515 igår! Nå må det recones fire elementer, da alle fire elementene i de kassene var helt vrak.. De satt dønn fast :rolleyes:

    I den store skuffen, så klarte jeg å fiske fram noen fine DCW15 til å sette inn i kassene og prøvespille litt etter en god gjennomgang av filtre og øvrige elementer.

    Fil 05.12.2015, 00.37.12.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.481
    Antall liker
    84.276
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Fikk inn et par 1515 igår! Nå må det recones fire elementer, da alle fire elementene i de kassene var helt vrak.. De satt dønn fast :rolleyes:

    I den store skuffen, så klarte jeg å fiske fram noen fine DCW15 til å sette inn i kassene og prøvespille litt etter en god gjennomgang av filtre og øvrige elementer.

    Vis vedlegget 352456
    jøss, driver du butikk?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Absolutt ikke, men samlet et par av hver modell i DC-serien for anledningen. Det hele begynte med at jeg kjøpte et par DC12 etter å ikke ha hatt CV på veldig mange år. DC12ene fikk jeg meget billig fordi bassene måtte ha ny foam.. Så fikk jeg et par til gratis, disse trengte ny foam og en fiks på delefiltre. Så fikk jeg blod på tann da jeg fant et par DC15 som hadde fått noen smeltede spoler.. Fikset dem.. Så fant jeg et par DC15 til som trengte ny foam og noe småfiks.. Så fant jeg noen DC10 som var helt forsømt og fikk disse altfor billig til å la være.. Så fant jeg disse 1515, hadde jeg ikke hentet dem, så hadde de nok gått på dynga :p

    Alt i alt.. Så er det fiksing av disse som er morro og har nå ila. Desember solgt et par DC15, DC12 og et par VS120, nettopp fordi det får holde å ha alle størrelsene innenfor DC-serien, mangler DC8, men skal godt gjøres å finne noen :p

    Så dette har vært en liten galskap som ikke stoppet så fort, men etterhvert ble et lite problem :)

    Av alle CV-modellene, så må jeg nesten si at DC12 tar pokalen for å låte best. Det er nok en høyttaler som kan overraske de fleste. Selvfølgelig er det lite dybde i en slik høyttaler, men det kan absolutt bli en fin bredde i stereobildet med disse. Så kommer 1515 på 2. plass. Monstre, som merkelig nok låter litt kjedelig.. Til vanlig lytting, så er det merkverdig "korrekte" og bassen er til tross for størrelsen med helt ned på laveste volum og gir seg ikke før taket løftes.. DC15 er nok den ultimate partyhøyttaler, dypbass, trykk og driv, men er egentlig altfor diger å lagre eller ha stående i en normal stue.. DC10 er som DC12, men har en litt annen deling på diskant, noe som gjør at de er litt slitsomme, trykker overraskende godt på lave volum, men merker fort at de gir seg sammenlignet med DC12. DC10 er såpass nette og fine også.. 29cm brede bare, og veier 19kg bare.. I motsetning til 1515 som veier rett under 75kg mener jeg på.. Har måttet lage meg en innretning som gjør at jeg klarer å flytte de uten å løfte, når jeg skal ta dem aleine.
    Dette gjelder da altså at de har blitt spilt med skikkelig elektronikk, og ikke noe NAD-greier som i utgangspunktet er en dårlig kombo, men HFK er glad i pushe dette på sine CV-kunder.
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Blitt rene CV hoarder'n du jo MB-S124. Vet du også har en god del Klipsch, stort hus ? :)

    PS : Er det du som har ett par AT40 til salgs ?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Har ikke et par AT40 for salg nei, men har hatt DC15, DC12 og VS120 tilsalgs nå i Desember.

    Tja, huset var ikke stort nok for alt, man merker når man har passert 7 par(CV) høyttalere.. Plasserte i høst VS120ene hos en kamerat, så han hadde de en god stund før han mente de ble for store.. Så da solgte jeg dem, DC15 skal plasseres i baren til en kamerat på ubestemt tid. 1515 kommer jeg til å passe på som det var barn.. DC12 og DC10 er det vanskelig å få tak i deler til mtp. bassene, så de passer jeg godt på og har reservedeler liggende for fremtiden :rolleyes: DC10 er meget sjelden vare, og bør også tas godt vare på. Litt merkelig, men CV-fans, fra konfirmant-alder(dvs. såpass unge at de ikke var påtenkt en gang da DC-serien ble solgt hos HFK) og opp til de som har passert 50 år, digger DC-serien og betaler mye for et fint par.. Merkelig det der.. Bare det siste halve året har prisen på DC12 steget med 2000kr.

    Det er jo rart med dette her.. Men er man interessert i å fikle med slike ting, så er egentlig CV det eneste merket som man får kjøpt billige reservedeler til, og DC-serien har ikke printkort-baserte filtre.. Så er også ingenting i veien for å enkelt vikle en ny spole, eller skifte motstander og kondensatorer, og det med filter-plata sittende i høyttaleren.

    CV er ikke noe High-end opplegg, men er ikke derfor jeg liker det heller. Er mest for å kunne ta dem med på en og annen fest og blåse ut vinduene, få en god klapp på skulderen, hvor det sies at dette var tidenes fest :rolleyes: På nyttårsaften skal DC15 og 1515 få vist hva de er gode for.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    cerwin vega prostax serien lager kvalitets lyd.
    eldre enn dc serien er også veldig gode. kalt d serien. tr serie har jeg aldri hørt.
    men delefilterne er ikke til og skryte av og jeg tror du kan gjøre hvilken som helst cw til en vellydene høyttaler hvis man setter i noen gode komponenter i filteret evt kjøre dsp på de.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Etterhvert som jeg får tid til slikt, så vil jeg nok eksperimentere litt med å skifte ut noen komponenter i filtre på DC12. Jeg synes dog at DC-serien er fin som den er, men hadde vært moro å se hva man kan få ut av DC12, kan tenke meg at de har potensiale for å låte relativt mye bedre. DSP har jeg skaffet fra symetrix, men har ikke tatt meg tid til å leke med denne enda.

    Ellers har 1515 fått spillt noen timer nå etter reconingen jeg gjorde av alle fire basselementer. Merker at de begynner å komme seg nå etter noe bruk. Mulig det er innbilning, men jeg mener selv at etter reconing, så er det mer fart i dem. Da jeg kjøpte dem, satte jeg inn to elementer fra et par DC15 jeg har, og to reserve-elementer og det ble liksom ikke helt greie på det følte jeg. Reserveelementer har originaloppheng, DC15 elementene jeg satte inn har nye oppheng, mulig det kan ha en sammenheng med at bassene i den ene høyttaleren beveger seg lettere(gammelt oppheng) enn de med nye, noe som kan forårsake tidsforsinkelse fra den ene i forhold til den andre, og som i lytteposisjon, i enkelte tilfeller førte til en tendens av utslukking. Ren synsing fra min side.

    Har tidligere erfaring med CLSC215 som en kamerat hadde og det var party-kasser og that's it. 1515 virker som en langt mer fintspillende høyttaler, med stort anlegg for å spille høyt med et trøkk som overgår det meste som er beregnet for stuebruk. 1515 kan virke litt som feks. Klipsch RF-83, laidback og fin i lyden med pondus i bassen på alle volum i en passelig dose.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    1215 MK2 står på ønskelista :) Har jeg et par 1215 og et par 1515, så har jeg vel det jeg trenger! Kom over en defekt DP amp(å reparere slikt er veldig gøy) på finn til en billig penge, men var noen som snappet den opp litt for fort til at jeg rakk å ta kontakt :( Tenker at DP kan være en god match med CV. Kjører Midgard Oberon 6.1 på CV for øyeblikket, og det er nok den høye dempningsfaktoren som er nøkkelen til suksess :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Har en god stund ikke helt forstått meg på hvordan folk kan klare å brenne basselementer.. Nå har jeg funnet ut det, at den saken er kokt kjøtt, bare man har feil forsterker. I forbindelse med nyttårsfeiring, så hadde jeg tatt med meg DC15 og 1515 til festen. DC15 ble plassert i stuen, verten som normalt har et par Klipsch RF83, foret av en Emotiva, satte RF83 ut av tjeneste og DC15 fikk da sine forsyninger fra Emotiva denne kvelden. I kjelleren hvor baren befinner seg, ble 1515 satt opp. 1515 ble kjørt med Midgard Oberon 6.1 og Parasound P3 Halo.

    Sonos sørget for at begge systemene spillte synkront og fint. Festet pågikk lenge og vel og 1515 fikk virkelig kjørt seg i rølpe-avdelingen, vi snakker lydtrykk som man virkelig kjente på kroppen. Oppe var det mer stemning for prat og hygge, men et par låter ble guffet opp relativt friskt.. Ved en tilfeldighet, så var jeg i rommet, det spilles egentlig ikke så veldig høyt, men brått går emotivaen i protect i et par sekunder, før den kobler inn lasten igjen og poff.. Så sto det en pen flamme opp av kabinettet:rolleyes: Så røyk en kanal med andre ord :) Idag morges så hadde begge basselementene i DC15 satt seg dønn fast!

    Tar av meg hatten for Midgard Oberon 6.1 nok en gang.. Jeg er så imponert over hva de små boksene på 6,5kg klarer å klemme ut av krefter.. Jeg tror nok de 25 gjestene på nyttårsfesten synes 1515 var relativt brutale og volumkontrollen på Parasound sto normalt på 70/80, men tidvis på full guffe. Bassen ble dratt opp to knepp for litt mer partyfaktor. Skal sies at jeg har gitt DC15 og mine tidligere VS12 samme behandling som hva 1515 fikk nå, og ingen skade skjedd utenom en revnet spider på VS12, som skyldes mekanisk stress.. DC15 har spillt på større lokaler tidligere med Oberon.. Aldri noe problem.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ice power(og mye anna klasse d) på CV er sjeldent feil. ??????
     

    jrise

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    15
    Bar opp julepynt på loftet, og hver gang jeg er der oppe ser jeg disse to dobbeltspole-brødrene fra det glade 80-tallet som ligger der:
    LE-8D og XL-10D. De var nok innkjøpt til ett eller annet bil-prosjekt tenker jeg :)
    Siden denne tråden hadde mange lurvete kantoppheng, så sjekket jeg disse, og de var helt intakte. Lagret mørkt og kjølig!
    (Dårlig bilde, mobilen ville ikke bruke blitz..)
    CW2.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jo classe d fungerer det på cw, absolutt. kunne godt tenkt meg og prøvd 100watts rør på de og
    tror ikke man skal mate med for mye krefter på dc/d serien heller.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    XLS serien til Cerwin kan faktisk spille veldig pent med god elektronikk.. og ikke bare POWER-elektronikk og SPL lyd!

    Men alle skal på død og liv kjøre kjipe effekttrinn og tro at en pre bare er der for "pynt"... billig.. mye watt.... og koblinger som får meg til å gremmes...

    Jeg er veldig glad i Cerwin Vega, spesielt ifra en tiden dem stod på egne bein, men XLS serien syns jeg virkelig spiller bra (XLS 12 er min favoritt!!). Men utseendet er jo helt på tryne egentlig... veldig synd, XLS 10 og 12 hadde passet kjempe fint i de fleste hjem, er oftest slik lyd folk flest vil ha.

    Et anna irritasjons moment er Hifiklubben som på død og liv skal selge NAD C356 sammen med XLS 12 og kalle det en kjempetøff kombo...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    For all del, for mye power betyr varmgang og meltdown til syvende og sist, men å ha gode kraftreserver i bakhånd er ingen dum ting og med høy dempningsfaktor kan selv 4x15" låte overraskende tight. Med Midgard så spilte Parasound P3 som sagt på 70/80 på volumkontrollen med 2+ på bass og det var ikke veldig mye svetting akkurat :p

    Har nå sett litt på den nevnte Emotivaen som tok fyr, og det virker som det var utgangstransistorer som gikk fyken og tok med seg DC-spenning rett ut på høyttalerne som ødela igjen bassene :p

    At man har mange watt å spille på, vil ikke alltid si at man bruker alle til enhver tid heller. Jeg kommer ikke til å slutte å anbefale Midgard Oberon, for maken til mye juling de har gitt ulike CV-modeller uten at noe har gått i stykker. 4xDC15 i parallell på Oberon var også en suksess, fullt øs i timesvis og for en dypbass :p

    Jeg har prøvd mye rart på CV oppgjennom. Det mest "wattete" til en svært lav pris var en Behringer amp, en EP4000. Søppel :p Solgte den til en russebuss to dager etter kjøp.

    Lydmessig var jeg dritfornøyd med mine gamle CLSC12.. Solgte dem fordi jeg var lei CV. At jeg nå kjører kun DC-serien er av den enkle årsak at det er det folk vil betale noe for. Har kjørt DC12 og CLSC12 sammen ved en anledning og DC12ene hadde ikke godt av den festen(ødelagte bassere, smelta delefiltre, ødelagte diskanter), CLSC12ene ble fraktet derfra uten en eneste skade. DC12ene ble kjørt på en AltoMac 2.4(forholdsvis billig PA-amp).

    Solgte et par DC12 front-trekk jeg hadde liggende idag for 1000kr.. Ikke måte på hvor mange som ville ha dem :p

    Skulle jeg kjørt transistor(da mener jeg A/AB koblet) på CV, så hadde det blitt Dynamic Precision.
    Selv kjører jeg rørpre.. Låter krem på CV det :)

    Når det gjelder Midgard, den var kanskje en hype som gikk over, de "florerte" jo på brukten en stund etterpå, sett i forhold til hvor mange par som ble solgt. Nå har det ikke vært noen til salgs på svært lang tid. Det vil vel si at det sitter noen der ute i landet som er meget fornøyd med dem.
    Om man ikke har hørt 1515, så bør man absolutt gi dem en sjans. Min oppfatning av Classic serien er at dette er party hele veien, 1515 KAN faktisk ha en svak tendens til å ville være litt musikalske utrolig nok.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    For å holde litt liv i tråden, kan jeg melde om at jeg gikk til anskaffelse av et par CD90 sist fredag.. Fyttigrisen og disse speller :rolleyes:

    4295C556-E99F-41DC-B921-28489091AF55_zps3mhtkmoe.jpg
     

    HoPPe`S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    297
    Antall liker
    286
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    1
    AL-750 på test på en Pass Labs amp for noen år siden.
    027.jpg


    Hadde en gang i tiden dette også.
    d3894310461d8334386a9f3e0c71d550.jpg



    CV D-7E:
    45fd787dedb79a1defbc9e4b85a1d9d9.jpg
    a6b3b227d1f34c3a27ea98ff1f93d198.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn