Høyttalere Carlsson endelig oppdaget!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noub

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Er det virkelig stor spredning i live lyd? Ta f.eks en trompet, den er da som et horn? Eller en munn, lyden kommer fra stemmebåndet inn i munnen hvor den blir projektert ut i rommet. Mulig/sansynlig at jeg er HELT på vidden her. Men kan ikke helt se logikken. Dette var kanskje litt offtopic? I så fall unnskyld.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    De fleste instrumenter har stor spredning,men blant annet blåseinstrument og stemmer er mer retningsbestemt.Det er noe av grunnen til at blåseinstrument og stemmer kan låte så virkelighetstro på hornhøytalere.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ;D
    Skulle nesten ønske jeg kunne kommet i kontakt med noen svensker på en enkel måte...
    Vet at det finnes maaange i Sverige som sitter med Carlsson og rørforsterkere. Der kunne jeg sikkert fått tips og råd, samt lært litt om hva en bør tenke på mht matching... ;D

    Litt rart at Carlsson ikke er mer "kjent og pop" i Norge, for det er jo gode høytalere...

    mvh
    Proffen
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Proffen skrev:
    ;D
    Skulle nesten ønske jeg kunne kommet i kontakt med noen svensker på en enkel måte...
    Vet at det finnes maaange i Sverige som sitter med Carlsson og rørforsterkere. Der kunne jeg sikkert fått tips og råd, samt lært litt om hva en bør tenke på mht matching... ;D

    Litt rart at Carlsson ikke er mer "kjent og pop" i Norge, for det er jo gode høytalere...




    mvh
    Proffen
    Vår hjemlige hifi-presse har vel alltid vært litt lunkne til Carlsson, de har jo stor makt...nærmest som bjellesauer å regne, og leserne følger etter.

    Det kan vel også ha noe med pris å gjøre, da jeg kjøpte min første Carlsson i andre halvdel av 70-tallet, så kostet de ca det dobbelte av prisen i Sverige.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    503
    Jeg har tre par Carlsson, og rørpre - om det er det du mener. Ellers er vel OA 14 nevt som en høyttaler som passer rørforsterkere, jfr Carlssonplanet.. Har også brukt NAD 3020 på Carlsson, og det er en kjempekombo!

    Livelyd er som regel diffus. Selv om det er stemmer og trompeter, så er de gjerne mikket opp og sendt gjennom PA. Da blir det litt diffust - som i en Carlsson - og Carlsson er mye mere realistisk etter min mening. (Jeg kjører litt PA på si...)

    Bra at interessen tar seg opp! :)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjest skrev:
    Jeg har tre par Carlsson, og rørpre - om det er det du mener. Ellers er vel OA 14 nevt som en høyttaler som passer rørforsterkere, jfr Carlssonplanet.. Har også brukt NAD 3020 på Carlsson, og det er en kjempekombo!

    Livelyd er som regel diffus. Selv om det er stemmer og trompeter, så er de gjerne mikket opp og sendt gjennom PA. Da blir det litt diffust - som i en Carlsson - og Carlsson er mye mere realistisk etter min mening. (Jeg kjører litt PA på si...)

    Bra at interessen tar seg opp! :)
    Se der, ja, noen her på bjerget sitter nok også med erfaringer og tanker.... ;D
    OA 14 kjenner jeg ikke, har bare vært borti OA 50, 51 og 52.... Alle har spilt jælma bra, og alle har vært brukt med rørforsterkeri... Dog ikke alle med 300B og 2*18w, som jeg evt vil ende opp med... Og det er her jeg ber folk om å synse, tro og mene....
    NAD 3020 er jo en beskjeden forsterker hva gjelder watt og krefter; kan den sies å være "sterkere" enn 2*18 "rør-watt"?..........

    Så har vi jo de nye Carlsson-modellene; OA 58 og/eller 58.2/60.... De har jo nogenlunde de samme specs`ene som f x OA 50; vil da OA 58 kunne fungere tilfredsstillende med mitt rørforsterkeri....? Vanskelig spørsmål, ja, men noen vil sikkert våge å synse, tro og mene.... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    503
    3020 er temmelig sterk. Les de gamle testene av den, -mye av det ligger på nettet. Se også denne tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&KW=3020

    Carlsson er ikke lettdrevne, men ikke av de vanskelige heller. Om 2x18 rørwatt er nok vet jeg ikke, men se på Carlssonplanet, jeg har sett de samme spørsmålene bli diskutert der.

    Jeg tror det går bra, men det avhenger av hvor høyt du vil spille.
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Hiver meg litt på denne diskusjonen
    Er den lykkelig eier av kombinasjonen Carlsson OA58 ( kjøpt i Sverige) og Holfi; dette spiller mykt og fint, på sitt beste så opplever jeg at musikken gjengies på en magisk
    måte. Det som er flott er at man ikke behøver å sitte i det "søte punktet" ( merkelig uttrykk, direkte oversatt) og i tillegg kan høyttaleren klines opp mot veggen.
    Opplever aldri at bassen bærer noe preg av dette, men høyttaleren er jo konstruert for denne plasseringen.
    Stemmer er helt naturlige og blir aldri "ssssch´ete" og anstrengt, det eneste man ikke
    får til er kanskje å gjengi tøff rock på rå nok måte.
    Skal bli artig å høre hva Proffen får ut av sin rørkombo?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    NAD 3020 er jo en beskjeden forsterker hva gjelder watt og krefter; kan den sies å være "sterkere" enn 2*18 "rør-watt"?..........


    Dette er egentlig en 40-watter som ble i sin samtid markedsført som en 20watter til en 20watters pris, smart egentlig. Fin lyd hadde den også, har selv benyttet den med flere Carlssonht. Oa 51 og 52. Tidvis en match made in heaven, spesielt med Oa 51.
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    Gjest skrev:
    3020 er temmelig sterk. Les de gamle testene av den, -mye av det ligger på nettet. Se også denne tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&KW=3020

    Carlsson er ikke lettdrevne, men ikke av de vanskelige heller. Om 2x18 rørwatt er nok vet jeg ikke, men se på Carlssonplanet, jeg har sett de samme spørsmålene bli diskutert der.

    Jeg tror det går bra, men det avhenger av hvor høyt du vil spille.
    :)

    Jeg spiller på mine OA50 med en gammel The fisher fra 61 med el 84 rør og den spiller høyt nok.Den er på 2x18w.
    Savner ikke krefter.
    Har kjøpt meg et par 50.3.
    Er så glad i denne Carlsson lyden at jeg måtte ha et par til.

    Mvh Roar
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har 2 par Carlson OA 50 som jeg skal bytte basser i, dvs oppdatere til 50.2 , og bruke til surroundhøyttalere sammen med min Panasonic 46 tommer i tv-loftet mitt
    passer bra at de står i hjørnene på gulvet og har god spredning
    tenkte å drive de med en Yamaha surroundreceiver
    mvh
    Leif
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Ja, det er godt å se at det fins Carlsson folk også i Norge. Er selv den lykkelige eier av et par OA Carlsson 52.2 med serienr 160.

    Carlsson høyttalerene låter fantastisk i mellomtonen, og jeg vil påstå at den ikke er så langt unna ytelsen i ProAc 1 SC, ja jeg vil nærmest karakterisere det som dødt løp.

    I forhold til ProAcen er Carlsson mye, mye mer plasseringsvennlig og bassen er i en annen divisjon så totalt sett foretrekker jeg Carlsson i daglig bruk framfor ProAc 1 sc.

    Ser at folk på diverse fora spekulerer på hvor mange høyttalere som er produsert av Carlsson 52 serien. Sendte en mail til John Larsen, og her er et utdrag av svaret:

    Du tog till lite i överkant med antalet. Lite över 200 par 52.2 medan första modellen 52 tillverkades i ca 950 par och 52.3 kom upp i ca 75 par.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Har blitt tilbydt et par OA-6 mk2 et par ganger. Den ene har defekt "basseq" og har blitt gitt opp da "alt" av ekvivalenter til de orginale kiseltransistorene har blitt forsøkt, men de får den ikke stabil.
    Hadde det vært mk1 hadde jeg kjøpt de straks, men mk2 som har noen (elendige) Phillips fulltoner som basselementer er ikke all verden å skryte av. Etter hva jeg forstår er dette de verste å restaurere, mens de faktisk var en billig-billig versjon (ihvertfall konstruksjonsmessig) den gangen de var nye. Mao kun for spesiellt interesserte.

    Har hørt OA-52 ved et par anledninger og må si jeg likte dem :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.730
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Trondheim
    Jeg har alltid vært glad i Carlsson-lyden. Har et par OA-116 fra 1974 (byttet elementer for noen år siden) stående på hytta. De spiller helt strålende med en Electrocompaniet ECI-5. De sto lenge på stua drevet av en NAD 3020 og det fungerte utmerket. Strålende høyttalere.
     

    hifiasylet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2004
    Innlegg
    393
    Antall liker
    90
    Sted
    Vestlandet
    Kom til å tenke på en opplevelse jeg hadde med Carlsson høyytalere i yngere dager...
    Hadde for 10 - 12 år siden et sett hvite OA52 høyttalere som ble oppgradert med nye basser og delefilter m.m.
    Spilte som bare juling.
    Da jeg ble invitert på hyttetur midtvinters, fikk jeg oppgaven som lydansvarlig.
    Hva var vel mer naturlig enn å dra opp hele anlegget opp til hytta - øverst i en fjellside på vestlandet.
    Vi brukte en gammeldags snøskuffe - type stor - til å laste opp anlegget i og dra dette etter oss til hytta.
    Mener vi brukte en Parasound DAC 1000, Denon DCD 3300, Kora Eqlipse og den største effektforsterkeren fra Parasound på ca. 400 watt.
    (Bare effektforsterkeren veide 43 kg...)
    Utover natta ble det spilt høyt og lenge. Etter diverse turer i badstua med div. fludium fant vi ut at vi skulle ha hopprenn utenfor.
    Høyttalerne ble dratt ut i snøen og det ble spilt såpass høyt at klipping-indikatorene på forsterkerne lyste mer eller mindre kontinuerlig.
    Vi debuterte med både helikopter, saltoer både forlengs og baklengs og ulike former for ustrukturerte stup over hoppkanten.
    Det ble en meget vellykket tur, og høyttalerne var like fine/helt uskadde etter denne mishandlingen.
    Dette er fantastisk robuste og velspillende høyttalere som tåler hva det måtte være av input.
    Angrer av og til litt på at jeg solgte de...
     

    Vedlegg

    E

    eldstaal

    Gjest
    Ja, det er ingen tvil om at Carlsson er solide saker, men lyden som kommer ut av de er magisk. Ikke antydning til bokslyd som jeg syns mange andre til dels dyre høyttalere lider av. Det høres ut som å være på konsert, har aldri hørt herr Lofgren kauke etter Keith på en mere naturtro måte enn gjennom Carlsson. Det beste av alt er at de lar seg drive av nær sagt hva som helst av forsterkeri. Avstanden mellom høyttalerne er hos meg ca 3 m, og 10 cm fra bakvegg. John Larsen anbefaler 3,5 m og kliss inntil veggen. Som forsterker benytter jeg 100 vatts rørmonoblokker, rørpreamp
    og en Kenwood L1000D cd spiller. Ikke for å skryte, men jeg syns det låter highend, piano, menneskestemmer høres ut slik det er i virkeligheten. Takk, nå skal skrytpeisen gi seg for denne gang.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hos meg blir de stående kliss ut i hjørnene i en nær kvadratisk loftstue på ca 3,3x3,5 meter full av bokhyller sofa og tv
    tenkte å drive de med en yamaha rx-v465 tilkoblet tv,get pvr og br spiller
    mvh
    Leif
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    F...n og! ;D
    Kjekt at noen vekket tråden til liv igjen.
    Samtidig; kjenner bare at jeg snart må få ut fingeren og få teste Carlsson og/eller Larsen på rørblokkene mine.
    Tror jo det kunne blitt riktig så bra, kanskje rent av bedre enn med mine nåværende BKS, og garantert en god del annerledes i gjengivelsen. Bedre? Tja, si det... Liker jo det BKS`ene gjør, da!
    Skulle jeg finne på noe, sier jeg fra.
    En ting er jaffal rimelig greit: Carlsson-ljudet smitter og er meget lett å like.

    Får se hva som skjer utover høsten! ;D
    Interessante modeller i så henseende er Carlsson OA 50.3, 52.3 og OA58/60, samt Larsen 4 og 6...

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Apropos Carlsson;
    noen der ute som har nettadr til svenske hifisider, hvor det selges brukt-hifi?
    (dvs foruten hifimagasinet....)

    mvh
    Proffen
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    F...n og! ;D
    Kjekt at noen vekket tråden til liv igjen.
    Samtidig; kjenner bare at jeg snart må få ut fingeren og få teste Carlsson og/eller Larsen på rørblokkene mine.
    Tror jo det kunne blitt riktig så bra, kanskje rent av bedre enn med mine nåværende BKS, og garantert en god del annerledes i gjengivelsen. Bedre? Tja, si det... Liker jo det BKS`ene gjør, da!
    Skulle jeg finne på noe, sier jeg fra.
    En ting er jaffal rimelig greit: Carlsson-ljudet smitter og er meget lett å like.

    Får se hva som skjer utover høsten! ;D
    Interessante modeller i så henseende er Carlsson OA 50.3, 52.3 og OA58/60, samt Larsen 4 og 6...

    mvh
    Proffen
    Hei proffen. Fikk en kort tilbakemelding fra kjøperen av audion monoblokkene mine. Han bruker dem på Larsen 6. Han virket foreløpig meget fornøyd, for å si det mildt...
    Larsen har jo tomforhandler her i Bergen. Du får teste dem ut!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Proffen skrev:
    F...n og! ;D
    Kjekt at noen vekket tråden til liv igjen.
    Samtidig; kjenner bare at jeg snart må få ut fingeren og få teste Carlsson og/eller Larsen på rørblokkene mine.
    Tror jo det kunne blitt riktig så bra, kanskje rent av bedre enn med mine nåværende BKS, og garantert en god del annerledes i gjengivelsen. Bedre? Tja, si det... Liker jo det BKS`ene gjør, da!
    Skulle jeg finne på noe, sier jeg fra.
    En ting er jaffal rimelig greit: Carlsson-ljudet smitter og er meget lett å like.

    Får se hva som skjer utover høsten! ;D
    Interessante modeller i så henseende er Carlsson OA 50.3, 52.3 og OA58/60, samt Larsen 4 og 6...

    mvh
    Proffen
    Hei proffen. Fikk en kort tilbakemelding fra kjøperen av audion monoblokkene mine. Han bruker dem på Larsen 6. Han virket foreløpig meget fornøyd, for å si det mildt...
    Larsen har jo tomforhandler her i Bergen. Du får teste dem ut!
    Skal det, Kjoenik, men må rydde litt i OT-land først............. ;D

    mvh
    Proffen
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Aluminiumsdomen fra Vifa som sitter i min Carlsson 52.2 har en forvrengning på ca 3 % kontra silkedomen i 52.3 som bare har 0,3 % forvrengning.

    Jeg bruker rørmonoblokker og har aldri syns at diskanten låter spisst eller sjenerer
    lydbildet. Delefilteret er også annerledes, Wondercap i 52.2 kontra Jensen i 52.3.

    Vet om en person som oppgraderte sine 52.2 til 52.3. Han angret og påsto at aludiskanten var å foretrekke siden den har en bedre spredning. Ikke vet jeg, for jeg har aldri hørt 52.3 (det er det vel ikke særlig mange andre heller, siden 52.3 bare ble produsert i 75 eksemplarer).

    Er iallfall godt fornøyd med 52.2, tar ikke sjansen på å endre på noe som fungerer
    utmerket. Tror Larsen 6 er bra, sikkert i samme divisjon som 52.2 og 52.3, kanskje bedre for alt jeg vet siden jeg ikke har hørt Larsens nye modeller heller.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    503
    Proffen skrev:
    Apropos Carlsson;
    noen der ute som har nettadr til svenske hifisider, hvor det selges brukt-hifi?
    (dvs foruten hifimagasinet....)

    mvh
    Proffen
    faktiskt.se
    tradera.com
    blocket.se
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Har blitt veldig glad i denne lyden fra disse Carlsson. Har to par OA 50. Det ene er orginalt og det andre 50.3. Er imponert hvordan OA 50 fyller rommet med godlyd.

    Har nå kjøpt meg OA52LE. Henter disse i morgen og er veldig spent på hvordan disse låter.


    Mvh Roar
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg hadde Carlsson OA50 for noen år tilbake, sammen med Qued forsterker sett. Gud som jeg angrer på at jeg solgte det! Helvetes oppgraderingsspøkelse... :)

    Lagde tilogmed 3D modell av høytaleren!

    Men er det noen som selger eller lager disse i dag?
    Eller må man kjøpe de brukt og sette inn oppgraderingssettene?
    Finnes det fullstendige tegninger på de?
     

    Vedlegg

    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Disse OA 50 er vel ikke så vansklig og få tak i. I Sverige er det noen tilsalgs.

    Bruker en gammel Fisher på de jeg kjøpte av proffen her på forumet. Dette spiller bare nydlig og lyttetretthet kan en bare glemme.

    Skal bli morro og høre disse 52LE på en rørforsterker her i høla mi.

    Mvh Roar
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Jeg skjønner godt at svenskene elsker Carlsson. Lydsignaturen er ikke til og ta feil av når det gjelder orginale 50 og 52 som er oppgradert.

    Mvh Roar
     
    E

    eldstaal

    Gjest
    Helt enig i at Carlsson er noe spesielt. Mine 52.2. kommer aldri til å bli solgt. Synd så få får oppleve denne perlen, d ble bare laget litt over 200 par av Carlssons mesterverk 52.2. Hvor mange originale som fins igjen vet jeg ikke, men det ble solgt oppgraderingskit til
    52.2 der delefilterkomponenter og diskant ble byttet ut til ala de som er i 52.3.

    Min er original og kommer aldri til å bli tuklet med. Koblet opp til en gammel Kenwood L1000D cd spiller eller en Rega Planar 25, en 22 år gammel rørforforsterker samt ine 100 watts rørmonoblokker er dette en uslåelig kombinasjon.

    Selv på veldig lav volum er lydbildet fyldig. men detaljert, og bassen er der også. Skjønner ikke de som påstår at Vifa diskanten i 52.2 låter skarpt, dette har iallfall ikke vært noe problem hos meg.

    Så til dere som fremdeles lurer - får dere sjansen til å kjøpe en Carlsson - slå for guds skyld til . Jeg tror at uansett modell man velger av Carlsson så blir en fornøyd.

    I tillegg passer de inn i alle hjemmemiljøer, tar liten plass, er plasseringsvennlig, men best av alt - de spiller musikk som få andre høyttalere, lyden er mye mer frigjort, det virker som høyttalerne forsvinner, det er lyd overalt samtidig som du kan peke nøyaktigpå den enkelte utøver, ja, det er sant uansett hva andre måtte si, har du først hørt en Carlsson blir stort sett alt annet kjedelig etter det.

    Takk for meg og god helg.
     

    tommen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Henger meg på denne når det gjelder at Carlsson-magien gjelder alle modellene.
    Jeg har hatt OA 58 i et par-tre år og sier til meg selv hver gang nysgjerrigheten om å prøve noe annet at sannheten med å slite med plassering av høyttalere er ikke verdt bryderiet med å prøve å bytte ut Carlsson-høyttalerne.
    De bare er der, klint oppetter stueveggen og spiller musikk sammen med Primare elektronikk. Jeg supplerte med en sub og synes den gir meg det jeg følte at jeg manglet i bånn!
    Prøv Carlsson, mine ble kjøpt brukt i Sverige for 3500 og jeg tror man skal lete lenge etter like rimelig høyttaler som låter så bra.
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Rare høytalere er dette. Synes Forte ga et stort lydbilde jeg,men disse OA 52LE fyller hele rommet med nydlig lyd. Dette er veldig uvant for meg her kjellerstua.
    Nok bass og den presis. Ikke anntyding til spiss topp.

    Skal jobbe litt mere med plassering og prøve litt andre kabler.

    Mvh Roar
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Slorbak skrev:
    :)

    Disse OA 50 er vel ikke så vansklig og få tak i. I Sverige er det noen tilsalgs.

    Bruker en gammel Fisher på de jeg kjøpte av proffen her på forumet. Dette spiller bare nydlig og lyttetretthet kan en bare glemme.

    Skal bli morro og høre disse 52LE på en rørforsterker her i høla mi.

    Mvh Roar
    Hehehe, godt å høre at du stadig har de, og at du er godt fornøyd med de!............ ;D
    Tenker som så at "EIN VAKKER DAG..............." ;D skal jeg ha meg Carlsson (evt Larsen) igjen. Om ikke annet, så for å teste hvordan de står seg ifht andre høytalere av nyere kaliber. For det er jo ikke snakk om noen stor investering. Å legge ut 3-10k for et par høytalere, det er jo for ingenting å regne ifht mye som finnes på markedet....
    Og jeg ser slett ikke bort fra at de blir de yngste høytalerne som da kan få reisepass eller blir stuet bort i en bod.....
    For som så mange sier; lyttetretthet er et fremmedord i Carlsson-sammeheng!
    Spørsmålet blir vel heller hvilken modell jeg skal gå for den vakre dagen; OA 50, 52 eller 58? Eller Larsen 4 eller 6?

    mvh
    Proffen
     
    S

    Slorbak

    Gjest
    :)

    Selger ikke de jeg kjøpte av deg vet du. Pokker meg de spiller nydlig med den gamle. :)

    Har et par 50,3 som står hos en kompis og han skal også ha seg et par etterhvert.

    Hvem som er best av er nok kansje noe en får finne ut av selv,er vel en del delte meninger om det.

    Nå har jeg spilt et par dager på 52Le og det som er så deilig med disse er at en kan sitte hvorsom helst og det låter like bra. Disse går dypt og oppløsinga i toppen er bare helt rå.

    Dette er uten tvil den beste høytaleren jeg har hatt og pokker tett på det beste jeg har hørt noen gang. Når en tenker på brukevennligheten og at en kan få godlyd uansett hvor en sitter er det den beste jeg har hørt på nåværende tidspunkt.
    Passer meg perfekt at en ikke bør sitte i sweet og bare ligge på salongen og kose seg med lyden. ;D

    Mvh Roar
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Altså; det med oppgraderingene som kan gjøres med OA 50, 51, 52 til .2 og .3, den biten er grei!
    Men nå sitter du med noe du kaller 52LE, Sloerbak. Hva er det som "er gjort"/spesielt med denne varianten?

    Det som gjør at jeg også vurderer Larsen som interessante, er jo at "innmaten" og elementer er av nyere dato, og derfor kanskje også "bedre"....

    Når det er sagt, er det seff fullt mulig å få seg en knallgo høytaler av modell OA50, 52 eller 58, og så vil vel kvaliteten øke proporsjonalt med oppgradering til .2 og videre til .3..........?

    En annen ting som KAN spille litt rolle, er jo hvordan de ulike modellene stiller seg til forsterkerikraften min. Den er ikke all verden, men har en viss optimisme om at det kan være nok til hvilken som helst av modellene. Det er jo ikke allverdens forskjell i følsomhet og impedanse, som jo begge skal være rimelig "rør-vennlige"... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    503
    Spiller på OD 11 med ct 62 diskanter. De har de samme egenskapene som resten av Carlssonhøyttalerene. De er vendt forover/oppover på stativ. Det blir en slags mellomting mellom vanlige stativhøyttalere og Carlsson-gulvhøyttalere. Carlssonlyden er ikke til å ta feil av, og de som har vært her for å høre har reagert på at disse gamle 11 litershøyttalerene går så langt ned i bassen.

    I kjelleren står OA 4mk2, OA 12 og OA 50 og venter på å bli luftet en gang imellom...
     
    S

    Slorbak

    Gjest



    Her ser du dine gamle proffen. De blir drevet av en gammel The fisher x100 fra 1961 med el 84 rør. Effekten er på 2x18w og de er sikkert ikke helt på topp. Spiller vakert gjør dette. Må ha Carlsson på hytta også. ;)

    Mvh Roar
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.742
    Antall liker
    503
    Mister du ikke nivå i bassen med å ha OA 50 på stativ?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så bilder av et par OA 50, der nedre halvdel av høytalern var kledd i blank aluminium.
    Ganske sprek visuell oppgradering, men kanskje ikke alles kopp med te....?

    Er det såååå stor forskjell mellom OA 50 og 52 som en kan få inntrykk av?
    Og hva med forskjellen mellom OA 50 og 58, samt 52 og 58?
    OA 50 er jo ingen dårlig sak i utgangspunktet, så......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjest skrev:
    Mister du ikke nivå i bassen med å ha OA 50 på stativ?
    Ja, den var ny.... ;D
    Hvorfor har du "løftet" høytalerne fra gulvet, og hvordan slo det ut ifht gulvplassering?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Slorbak skrev:



    Her ser du dine gamle proffen. De blir drevet av en gammel The fisher x100 fra 1961 med el 84 rør. Effekten er på 2x18w og de er sikkert ikke helt på topp. Spiller vakert gjør dette. Må ha Carlsson på hytta også. ;)

    Mvh Roar
    Har du oppgradert de, eller er de like originale som de var da du kjøpte dem av meg?

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn