Bil, båt og motorsykkel Bytte fra Mercedes E-klasse til BMW 5-serie? (211-E39)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Er jeg tullete som vurderer dette?

Bakgrunnen for å bytte en nydelig stasjonsvogn som jeg alt i alt er veldig fornøyd med er at den har hatt en del reparasjoner på de snaue to og et halvt årene jeg har eid den. Senest en stor runde i sommer. Det er en 2003, altså fra da den kom, og jeg har fikset alle gjengangerne på den. Forstilling, bremsesystem, elektronikk-hovedstyring mm. Det aller dyreste gikk heldigvis i starten på bruktbilgaranti. Den har ikke så mye rust.
Bilen har vært super og jeg kjøpte den fordi jeg måtte ha baksete siden jeg fikk en datter for to år siden og i tillegg hadde to hunder jeg måtte få plass til. Nå har jeg ingen hunder og to barn, og trenger fortsatt plass. Jeg er bare livredd for at noe mer ligger og venter av større ting på den. Med all sannsynlighet er det verste tatt, men jeg ønsker altså å slå meg til ro med en noe mer bekymringsfri bil.

Akkurat nå er ikke det å kjøpe seg opp et alternativ. Da ville jeg sterkt vurdert samme bil fra etter 2006 eller modellen fra 2009, da er de temmelig problemfrie. Eller en tilsvarende 5-serie.

Jeg har vurdert v70, men de blir gamle og har gått langt. 9-5 er unektelig et fornuftig kjøp, men de er sjeldne med lys hud, ser litt kjipe ut i sort. Komforten og egenskapene jeg har i bilen nå er suveren, skulle derfor gjerne beholdt mye av dette. Ser at jeg kan få en 5-serie med lavere kilometerstand og fra samme år til litt lavere pris enn hva jeg kan forvente for min egen. Da får jeg en generasjon som gikk ut idet min kom, altså en eldre bil med noe lavere sikkerhet (?). Men, jeg får samtidig en like god bil med nydelig motor og det er lettere å finne en med lys hud mm. Ulempen er et lite bagasjerom.

Lang forhistorie der. Er jeg helt på jordet som vurderer dette? Blir det en nedgradering for liten besparelse? Bør jeg gamble og beholde bilen?

Forslag på andre bilen enn de som er lister opp blir ikke nødvendig. Orker ikke VW, Toyota, Ford og slikt, kun premium-merkene.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Det er vel en viss fare for at du kan bli skuffet hvis du kjøper en gammel E39 og forventer en problemfri bil.
E39 er jo en generasjon eldre, men jeg synes ikke den står noe særlig tilbake for W211.
Av problemene på E39 er vel rust det verste.
Siden du allerede har utbedret mye på din W211 er det kanskje lurt å beholde den?

Jeg har selv en fin 03 E39 som jeg har vurdert å selge. Skal ikke lage noen salgstråd av dette, men du kan sende en pm hvis du vil vite mer om bilen.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg liker veldig godt 5-serien. Synes den kombinerer sportslige og morsomme kjøreegenskaper med fin komfort. Mercedesen er mykere og mer behagelig, men ikke på langt nær like morsom å kjøre og har ikke samme gode veigrep. Spørs hva du prioriterer. Rust tror ikke er det problem på BMWene. Mercedesene fra den tiden du vurderer skal være bedre skott mot rust enn de eldre, men tror alikevel ikke de er på nivå med BMW utifra hva jeg har lest.
Om du får anledning til å prøvekjøre begge, så er jo det en stor fordel.
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Har en e39 fra -99 som er 100% rustfri, det vil alle e39 som er understellsbehandlet fortsette med å være. I forhold til W211 vil du få en bil med overlegne kjøreegenskaper, men med noe mindre bagasjeplass. W211 har noen flere elektriske gremlins, og en mer slitasjeutsatt forstilling enn e39. BMW'en har sine sider den også, sensorer til ABS som suger vann (må byttes før eller senere), kan ha problemer med individuelle coiler. Ser du på dieselvariantene, så er AMM (air-mass-sensor/meter) en slitedel som er dyr, dieselpumpa har vel hatt sine problemer, luftfjæringa bak på touringvarianten er et svakt punkt, enkelt å bytte, men dyrt, tennningslåsen kan plutselig ta kvelden, for den tåler ikke belastning over tid fra alt annet skrammel som folk gjerne har på nøkkelknippet, men ellers...mekanikken er generellt robust. Jeg ville tatt en god kikk på SRM sin 03 mod. den hadde gjerne mye utstyr siden det var siste revisjon, også har den sannsynligvis Xenon linselys istedet for "fjøslyktene" den var std utstyrt med (særlig halogenvarianten) men det koster ikke mer enn 5k å oppgradere en eldre bil slik jeg har gjort med min.. V70 og 9-5 faller helt igjennom i sammenligning med e39 imho. Sitte og kjørekomfort er av en helt annen klasse i e39 enn noen av de andre nevnte konkurrentene. e60 er også en kanonbra bil, og mye større og bedre plass tilsvarende W211, men e39 har kanskje generellt høyere kvalitet på interiøret. e60 har sportkomfortstoler tilgjengelig, som er verd prisen alene, og myyyyye bedre plass...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.359
Antall liker
9.621
Torget vurderinger
2
Ser at du ønsker å begrense valget til pest eller kolera mht vedlikeholdskostnader og reparasjoner..

Det jeg vil ha er en bil med Saab seter , Volvo V70 plass/design og Toyota kvalitet. Men inntil det skjer kjører jeg min gamle Avensis på 16 året og 230000km med følgende reparasjonshistorie utenom service hver annet år:

1998-2008: 0 rep
2008: Wire for overføring girspak-automatkasse hoppet av.
2008-2011: Pære i dashbord defekt , byttet til nye bremsekosser.
2012: Bremseskiver og bremsklosser., bremserør bytte. 11000 kr for første "store" reparasjon.etter 210 000 km
Status: Aldri hatt feil på motor,driverk/automat,elektronikk,hjuloppheng, styring. Tror kanskje jeg har byttet noe på eksosanlegget en gang,men kan ikke huske når. Rust? ikke noe bortsett fra en oversett stensprut skade over frontrut, samt et punkt oppstått i år ved venstre baklykt

Kjedelig bil med ikke spesielt gode seter i 1998 modellen, men trenger aldri bekymre seg om noe går er galt, eller kommer til å ryke.

Billig problemfri pretsisjebil er ikke lett å finne....du får sjekke svenskbilproving og folksam sine sider
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
787
Antall liker
966
Et svært vanskelig valg.. Har ingen ordentlige erfaringer å dele med 211, men har hatt E39 i flere år og som BMW og Mercedes entusiast så har jeg kjørt både det ene og det andre.

Kjøper du en E39, er det i mine øyne 528iA eller 528IAT(UTEN luftfjæring bak) eller 530DA eller 530DAT du bør se på. 520i har jeg selv stående i garasjen, sammen med en E36 og en E28, tidligere har jeg hatt E24 og.. Og disse gamle bilene jeg nevner(henholdsvis 1985 og 1976) bruker ikke noe mer bensin enn 520n gjør.. Snarere tvert imot..
528IA, har en kamerat, dette er mer en korrekt motor, trekker med bedre moment fra bunn, bruker hvertfall ikke noe mer bensin enn 520n. Selve motorserien M50(med etterkommere) er MEGET bra! 530DA/DAT er en meget god dieselmotor, maler pent, godt drag. Se opp for veivhusventilasjon, ulyd og lekkasjer i dieselpumpe. Bruker lite diesel selv på touring med automat! Har kjørt denne varianten en del og jeg likte den meget godt! 525TDS av de første variantene som deler motor med bla. Opel Omega 2.5TD styrer du unna, den er i utgangspunktet bra, men gammeldags. Går dårlig, veldig mange ryker svart og automaten av eldre årgang.

E39 ruster herlig, mens Mercedes E-klasse av 210 karosseriet som er kjent for å ruste over gjennomsnittet, viser deg hvor det ruster(brunt rundt hjulbuer, panser dører osv), ruster E39n bak gummilister, nederst på dører, kanaler, bakluke og bakskjermer. Det tyter boblerust på bilen etter en vintersesong i saltlake! Ofte på litt skjulte steder. Bakparten er det verste dog.

Selve understellet er meget bra og er konstruert i aluminium, lett og støysvakt! Dessverre er et mer sportslig oppsett som BMW er kjent for å levere grunn for forholdsvis høy slitasje på foringer. Dette høres godt og det er ikke mange E39 biler jeg har kjørt som ikke knirker i det heletatt fra understellet. Luftdemping bak på touringmodellene styrer du pent unna.

Så har man 211 da, en bil jeg synes er rålekker. For meg som kjører 124 E300Diesel til daglig kunne fint tenkt meg en 211, men det er dette med kostnader da.. Jeg hører om Airmatic trøbbel og vanskeligheter med å serve den selv.. SBC enheter som feiler og er svindyrt. Men alle jeg snakker med er fornøyde, og i min vennekrets er det "pop" å kjøpe ferdig taxikjørte 211 biler, hive av taxitrekket, og bilen er like fin etter 450 000km med litt shine! Et og annet klunk har jeg hørt fra forstillinger på de fleste av disse vognene, så det regner jeg med er en gjenganger.. Dette er jo slikt som må byttes i dette landet..

Jeg hadde nok beholdt Mercedesen. Har dessverre fått noen sjokk ved besiktigelse av diverse E39er med MYE rust og dårlig vedlikehold. Biler som tilsynelatende ser bra ut og er eid av voksne personer. 211n vet du hva som er gjort med, og det er vel det billigste på sikt? Trenger du ikke stor stasjonsvogn lenger i det heletatt hadde jeg heller gått for en mindre bil. Det går til et punkt hvor bilene ikke blir godt vedlikeholdt lenger, og det har jeg sett mange tilfeller av. Til tross for at selger oppfattes som en svært så feinschmecker type! Gulvrust har jeg dog aldri sett på E39.

Ser det står skrevet av 211 sliter med forstilling, vil da si at E39 også er rimelig slitere av forstilling også.. Byttet mye stag og foringer på de bilene..
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
787
Antall liker
966
...I forhold til W211 vil du få en bil med overlegne kjøreegenskaper,...
Det er vel å ta noe hardt i? Så fantastisk er da ikke BMW-en.
Enig med deg, synes ikke E39 er noe særlig BMW preget igrunn, man må ned på 3-serien. E39 har vel så mye fokus på komfort som Mercedes har på sin E-klasse. Ikke for stivt, ikke for mykt. Hvordan Mercedes og BMW takler svingene synes jeg faktisk er ganske likt :p
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Takker for mange gode og balanserte tips. Det virker som jeg har forstått det noenlunde riktig. Begge har sine ting, men det kan virke som det er en del mer som er bankers trøbbel på tidlig 211 kontra de seneste E39.

Jeg synes min 211-touring styrer ganske godt, og føler lengden og Elegance-chassis er det som gjør at den ikke kaster seg rundt svingene. Den ligger allikevel godt og er en fin allrounder. Jeg har en 200 kompressor og skal evt over på bensin hvis det blir bytte. Orker ikke karakteristikken på diesel.

Det et blir altså en avveining mellom "kan det skje mer nå" på min egen kontra en annen, ukjent bil. Jeg må måle litt med tanke på tvillingvogn og bagasjerom, det kan jo være svaret gir seg selv.

Takk for alle innspill
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Registrer at 3-serie touring fra samme periode er minst mine stor på antall liter i bagasjerommet. Men, der er vel utformingen og bredden mer upraktisk?
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
I forhold til W211... Jo. Jeg har hatt begge, W211 ganske kort fordi setene ikke hadde nok støtte til den (relativt friske) kjøringen jeg bedriver;)
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
...I forhold til W211 vil du få en bil med overlegne kjøreegenskaper,...
Det er vel å ta noe hardt i? Så fantastisk er da ikke BMW-en.
I forhold til W211... Jo. Jeg har hatt begge, W211 ganske kort fordi setene ikke hadde nok støtte til den (relativt friske) kjøringen jeg bedriver;)
Joda, det finnes enda bedre kjøreegenskaper i noen andre biler, men i denne klassen - glem det!
 

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Innlegg
800
Antall liker
339
Torget vurderinger
10
Registrer at 3-serie touring fra samme periode er minst mine stor på antall liter i bagasjerommet. Men, der er vel utformingen og bredden mer upraktisk?
e46 touring kontra e39 så er e39 ganske mye større, spesiellt i bredden siden den ikke har hjulhus som trenger inn i bagasjerommet. e39 er også litt større enn e91 touring, har en nå, og den har ikke samme plassen...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
...I forhold til W211 vil du få en bil med overlegne kjøreegenskaper,...
Det er vel å ta noe hardt i? Så fantastisk er da ikke BMW-en.
En SAAB 9-5 med minste bensinmotor og Hirsch motorstyring (SAAB fabrikktuning som en får hos alle merkeverksteder) har ytelse som en 530i og koster under halvparten....

Jeg ville beholdt Mercedesen, bortsett fra rust tror jeg den er en mer pålitelig i lengden. Så har den større bagasjeplass enn E39 som rommer overraskende lite.

Jeg har veldig sansen for BMW E90, jeg synes det er en fantastisk bil.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.532
Antall liker
6.948
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
En annen historie er at Bimmere har en tendens til å bli kjørt en smuuuule hardere enn Mercer....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.086
Antall liker
8.010
Torget vurderinger
12
Jeg har aldri forstått at BMW og Mercedes konkurrerer om de samme kundene. I min verden er dette 2 diametralt forskjellige biltyper som stort sett har opprinnelsesland og prisnivå til felles. BMW er den klart mest sporty av de og ville vært mitt valg hver gang. Preferanser schmeferanser. "Om 10 år er jeg gammel nok til å kjøre Mercedes" har vært mitt motto de siste 30 år....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.086
Antall liker
8.010
Torget vurderinger
12
En annen historie er at Bimmere har en tendens til å bli kjørt en smuuuule hardere enn Mercer....
Det er nok en myte for å forklare dyre reparasjoner. Kjører BMW selv og er godt innforstått med at det blir den dyreste bilen å eie hittil. Selv alfaen kommer til kort dessverre.
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
En annen historie er at Bimmere har en tendens til å bli kjørt en smuuuule hardere enn Mercer....
Det er nok en myte for å forklare dyre reparasjoner. Kjører BMW selv og er godt innforstått med at det blir den dyreste bilen å eie hittil. Selv alfaen kommer til kort dessverre.
Som eier av 2006 CLC og tidligere eier av 320S er jeg ikke enig i den. Selv min gamle E34 med turbokonvertert M50 var mer mekanisk stabil (de feilene som oppstod var stort sett "brukerfeil"), og verkstedregningene på mercene er jevnt over betydelig høyere.

E39 med M62 begynner det å bli fine priser på nå. Så lenge oljepumpa er etterstramma er det fantastisk driftsikre biler med forbausende lavt forbruk <- Vel og merke hvis man kan disiplinere høyrefoten.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.086
Antall liker
8.010
Torget vurderinger
12
En annen historie er at Bimmere har en tendens til å bli kjørt en smuuuule hardere enn Mercer....
Det er nok en myte for å forklare dyre reparasjoner. Kjører BMW selv og er godt innforstått med at det blir den dyreste bilen å eie hittil. Selv alfaen kommer til kort dessverre.
Som eier av 2006 CLC og tidligere eier av 320S er jeg ikke enig i den. Selv min gamle E34 med turbokonvertert M50 var mer mekanisk stabil (de feilene som oppstod var stort sett "brukerfeil"), og verkstedregningene på mercene er jevnt over betydelig høyere.

E39 med M62 begynner det å bli fine priser på nå. Så lenge oljepumpa er etterstramma er det fantastisk driftsikre biler med forbausende lavt forbruk <- Vel og merke hvis man kan disiplinere høyrefoten.
Med antatt avskriving blir BMW uansett den dyreste bilen jeg har eid pr km. Evt dyre rep kommer oppå dette. Hovedpoenget var likevel at BMW blir så hardt kjørt nok er noe av en myte.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
787
Antall liker
966
Mitt synspunkt er at BMW og Mercedes generelt koster og eie. Man betaler godt for å kjøre disse bilene.. Nei jeg ser sjeldent BMWer som "straffes" av godt voksne mennesker langs veien.. :p Har eid begge, har både Mercedes og BMW i garasjen av forskjellige årganger. BMWene har blitt kjørt forsiktig og pent i alle år.. Aldri noe galt, Mercedesen runder snart 500 000km og er "drittbilen" i form av at den ikke ser så altfor pen ut.. Allikevel kjører den som "ny" og krever vedlikeholdet sitt. Den ene BMWen har kjørt 110 000km(kjøpt på 113 000km) på 10 år, på disse 10 årene inklusive verkstedbetalinger iform av Eu-kontroll(kun besiktigelse) har denne kostet rett under 15 000kr og holde i orden!

En E39 her har man kjørt 100 000km med nå og runder vel snart 200 000km, denne har fått samme behandling og har fått nye fjører og dempere, noen bremserør og ellers normale slitedeler som bremseklosser ol. Har ikke regnet på hva den har kostet..

Mercedesen har jeg kostet på 25 000kr bare i deler.. Bilen ble kjøpt for halvparten. Har kjørt 50 000km med den snart og har byttet mye som har blitt slurvet med/utsatt fra tidligere eiere.. Motor og drivverk er skuddsikkert.. Ikke rørt en skrue her… Går mye i nivåregulering og ting rundt som begynner å bli bytteklart etter alle kilometerne.

Jeg synes Mercedes og BMW stiller meget likt og det går derfor litt på smak! At en BMW E39 er noe særlig sportslig synes jeg ikke.. Det er en stor og tung bil, 3-serien er som å hoppe ned i en gokart iforhold.

BMWene jeg nevner har hatt lite feil, har blitt godt vedlikeholdt fra tidligere eiere, har blitt behandlet meget forsiktig og bra, har begge vært bruktbiler kjøpt utelukkende med fokus på hvordan stand de var i. Begge bilene har slappeste motoralternativ.
Har flere kjenninger med E39 som har hatt mange sjauer med dyrt vedlikehold!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
En 211 er åpenbart ikke en bekymringsløs bil. Siden sist har det nå blitt en lekk et sted i nivåreguleringen, slik at den noen ganger har seget helt nedpå bak om morgenen når jeg kommer ut i garasjen. Lokal BOS klarte ikke å finne feilen. I tillegg har en fjær foran røket og dratt med seg demperen, så nå må begge sider foran byttes. Det er forsåvidt ikke uvanlig på en snart elleve år gammel bil som har gått nesten 200'. Oppå det hele har en bærekule foran begynt å slite, har ikke tall på hvor mange slike som er byttet.

Sjekket hos lokal BOS siden jeg tidligere har fått svært god rabatt der (de håper vel at jeg etterhvert bytter bil hos de og bruker de på service i årene som kommer), allikevel ble det tre tusen dyrere enn et godt verksted rett ved hjemmet. Da er valget lett.

Er forsynt av bilen, kjenner jeg. Det "fornuftige" nå er enten å bytte i en post-mai 2006 av samme bil, da har de lite problemer. Og jeg kan få bedre innbytte og gode garantier hos en BOS-forhandler enn andre steder. Men, siden bytte først er aktuelt, hadde det vært ålreit med noe mer spenstig, har heller ikke lenger behov for så stort bagasjerom. Da er E61 det eneste gode alternativet for meg, har ikke lyst på Audi. Har funnet noen kandidater, men etter 2005 er det nesten ikke en bensinvariant å oppdrive! Det er 525 og 520 diesel alt sammen. Må man vurdere import for å få tak i disse? Enten må jeg kjøpe en 2005/2006 med litt høyere kkm.stand for å få bensin, eller så kan jeg kjøpe sen 2007 diesel og få ny girkasse og facelift.

Kun 525 d som er aktuelt hvis jeg skal ha diesel, 520 blir jo firer med knatring osv.

Skal ikke være lett.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.088
Antall liker
8.412
Torget vurderinger
1
Jeg har vurdert v70, men de blir gamle og har gått langt. 9-5 er unektelig et fornuftig kjøp, men de er sjeldne med lys hud, ser litt kjipe ut i sort. Komforten og egenskapene jeg har i bilen nå er suveren, skulle derfor gjerne beholdt mye av dette.
Forslag på andre bilen enn de som er lister opp blir ikke nødvendig. Orker ikke VW, Toyota, Ford og slikt, kun premium-merkene.

Hva med A6? Fåes med lys hud. Komforten er bra og vinteregenskapene er overlegne.
Min har gått 454 000km med lys hud!
Kjemisk fri for gnisse- og skranglelyder....
Har skiftet ett hjullager. Er fremdeles på originale dempere og fjærer foran. Motormessig har jeg kun skiftet lufmengdemåler og sensor for glødingen: samlet kostnad 2000kr.
I fjor måtte jeg skifte nedre bærearm på høyre side, ny katalysator samt ny drivknute høyre side og nye hovedlykter (svært matte). Har vært en meget god bil. Har bittelitt rust i skjermkanten i hjulbuene etter steinsprang; ellers helt rustfri.
Bilen har fått jevnlig service og vedlikehold. Hatt den siden ny.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.088
Antall liker
8.412
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri forstått at BMW og Mercedes konkurrerer om de samme kundene. I min verden er dette 2 diametralt forskjellige biltyper som stort sett har opprinnelsesland og prisnivå til felles. BMW er den klart mest sporty av de og ville vært mitt valg hver gang. Preferanser schmeferanser. "Om 10 år er jeg gammel nok til å kjøre Mercedes" har vært mitt motto de siste 30 år....
De er da meget like. I alle fall om vi snakker om 5-serie og E-klasse. Begger oppleves som litt sedate, begge har bakhjulstrekk (bortsett fra de firehjulsdrevne selvfølgelig :)). Hadde jeg hatt bind for øynene da jeg kjørte 5-serie GT første gang kunne jeg sverget på at det var en Mercedes; kun motorkarakteristikken (530d) sladret om noe annet....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.088
Antall liker
8.412
Torget vurderinger
1

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Verken fruen eller jeg er særlig Audi-fans, men unektelig gode biler.
Ser ut til at det blir en E-61 snart. Det er bare så ergerlig at man nesten blir tvunget til å kjøpe diesel for å få en nyere bil.

Mange av objektene har ikke komfort eller sports-seter. Noen som har erfaring med standtardseter som vil uttale seg? Er det kun på svingete vei og aktiv kjøring man merker at man sklir?
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Den bilen jeg linket til var bare ett eksempel. Anbefaler ikke nødvendigvis den spesifikt. Når det er sagt er Jaguarseter, og komfort forøvrig helt uovertruffne.
Når man så har en skikkelig motor forran er kjøreturen komplett :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg har aldri forstått at BMW og Mercedes konkurrerer om de samme kundene. I min verden er dette 2 diametralt forskjellige biltyper som stort sett har opprinnelsesland og prisnivå til felles. BMW er den klart mest sporty av de og ville vært mitt valg hver gang. Preferanser schmeferanser. "Om 10 år er jeg gammel nok til å kjøre Mercedes" har vært mitt motto de siste 30 år....
De er da meget like. I alle fall om vi snakker om 5-serie og E-klasse. Begger oppleves som litt sedate, begge har bakhjulstrekk (bortsett fra de firehjulsdrevne selvfølgelig :)). Hadde jeg hatt bind for øynene da jeg kjørte 5-serie GT første gang kunne jeg sverget på at det var en Mercedes; kun motorkarakteristikken (530d) sladret om noe annet....

Foretrekker BMW sin måte å kjøre på foran AudA sin anytime. Feil vektfordeling, akselerasjon som går opp i styringen, mer vind og dekkstøy ifra de Audiene jeg har eid og kjørt...


Ellers likte jeg ikke dogg på innsiden av lykteglassene på den 5 du linket til her Maki.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jeg mente spesifikt forskjell på de ulike BMW-setene. Har forstått det slik at komfort-varianten er litt mer praktisk enn sport som omslynger litt mer.

Jaguar, fantastiske som de er, er vel ikke akkurat den foretrukne småbarnsfamilie-rideren? :)

Så ikke den duggen, HCS. Takk
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg mente spesifikt forskjell på de ulike BMW-setene. Har forstått det slik at komfort-varianten er litt mer praktisk enn sport som omslynger litt mer.

Jaguar, fantastiske som de er, er vel ikke akkurat den foretrukne småbarnsfamilie-rideren? :)

Så ikke den duggen, HCS. Takk

En BMW med sportsseter holder seg bedre i pris enn komfort. Bare så det er nevnt. Dette vet jeg etter å ha jobbet med salg av BMW en periode. Og BMW er vel et av de merkene hvor rett utstyr betyr mest...
 
  • Liker
Reaksjoner: SRM

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Noen som har erfaring med forskjeller på 523i og 525i på E61? Bensin blir det definitivt, men det er veldig få tilgjengelige brukt via forhandler.

523i er jo en veldig god motor i F10, hvordan er den i en 2004-2006 E61?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Virker ok denne, hvis den er norsk?
BMW 5-serie 525 IA 192 HK Automat/Memory/Skinn/Stor Navi/Adaptive

Bør man ha sportsratt? Ser kommentarer på ulike forum at det er mye bedre

Vil gjerne ha lyst interiør, synes det blir trivligere og mer romslig/luftig, men vanskelig å få alt når man har så få objekter.
Kjekt med sort når man skal ha smårollinger i noen år, kanskje
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.691
Antall liker
35.860
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer med en flott bil.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Fungerer fint de kitene der.. Men nå kommer nok ting som dette til å bli problem i forbindelse med periodisk kjøretøykontroll.
 
Topp Bunn