budsjett vennlig hjemmekino

jespereb

Medlem
Ble medlem
09.11.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
østfold
hei! jeg er en 18 år gammel student og er stor tilhenger av god lyd, og bass.
jeg har for øyeblikket ett anlegg bestående av en av 2 Proson stadium 10 i front, med en radionette cinema center, cinema front i surround og en selvbygget sub med deler fra en Radionette 10" sub, den er 1.60cm høy og 11" i diameter, denne gir fra seg ett kraftig kick.
Bassen i anlegget er for kraftig for resten av beboelsen og trenger derfor det veldig god lyd isolasjon.
Det er også noe støy når jeg spiller på høyere volum, dette ødelegger en del av opplevelsen og vil gjerne bli kvitt dette, har fått for meg at jeg trenger en pri/bi-amp hvis jeg husker korrekt, men det gjaldt helt andre prisklasser.
Har det noe å si om jeg bruker forskjellige merker på høyttalerne?
kunne også tenke meg en sub nr2, denne må da være aktiv, da anlegget allerede driver mye.

Lurer derfor på om noen har noen gode tips på hvordan jeg kan løse disse problemene:
Lyd isolasjon
bli kvitt støy
høyttaler merker
billig subwoofer

Ha i bakhodet at jeg er student og har dette "budsjett vennlige" anlegget for en grunn :)
takk på forhånd!
 

Magop

Medlem
Ble medlem
31.05.2015
Innlegg
9
Antall liker
5
Hei. Ikke helt sikkert jeg skjønner riktig her, men ulydene kommer fra høyttalerene? Den subben du har nå er ikke aktiv, men drives av samme reciver som de resterende 5 høyttalerene?
 

jespereb

Medlem
Ble medlem
09.11.2015
Innlegg
5
Antall liker
0
Sted
østfold
ja, støy fra høyttalerne, men suben ER aktiv, problemet er at front høyttalerne drar relativt mye strøm, og vil gjerne ha en sub nr2, da må vel denne være aktiv for å kunne brukes når anlegget er såpass stort?
 

Magop

Medlem
Ble medlem
31.05.2015
Innlegg
9
Antall liker
5
Vet ikke hva slags reciver du bruker, men antagelig alt for liten for fronthøyttalerene, og derav forvrengning /støy. Impedansen på de er vel også 4ohm. Hadde du fått utnyttet frontene burde ikke en sub til være nødvendig, men tviler på at noen 5.1 reciver er i stand til det desverre. Ang kinolyd og høyttalermerker kommer man jo ikke helt utenom klipsch. Rimeligste løsningen vil kanskje bære å bytte ut proson til noe mere recivervennlig. Mye rimelige klipsch rf 52 og RF 62 på bruktmarkedet. Ellers må du nok ha en forsterker ekstra til dine proson, men det koster vesentlig mer. Av rimelige og gode aktive subber vil jeg anbefale å høre på klipsch, sunfire, xtz, svs.
P dempe så lave frekvenser som kommer fra en sub så de ikke plager naboer ol, er ikke lett, og ikke noe jeg har noen rimelige eller gode forslag på, men det er kanskje noen andre lure løsninger på forumet her ??????
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Omtrent alle vanlige høyttalere trenger sub. Hvis ikke vil de komprimere veldig i lave frekvenser. Lyden vil også utelukkende alltid bli bedre med er separat bassystem pga hvordan lydbølger oppfører seg i små rom. Problemet ligger i å integrere den skikkelig.

Anbefaler trådstarter å prøve å kjøre frontene som small i første omgang med deling på rundt 80hz for å se om problemet ligger der. Og du kan spille høyere da. Ville også brukt god tid på å integrere subben skikkelig ved hjelp av avstandsjustering i recieveren og å plassere den riktig i rommet slik at den låter best mulig og glir best mulig inn i lytteposisjon. Ofte er det ikke så mye som skal til for å få drastisk bedre lyd.
Når det kommer til lydisolasjon, så finnes det dessverre ingen lett og billig løsning. De fleste innebærer lekting av tak og lydbøyler. Den mest effektive løsningen er en rom i rom løsning.

Disse tipsene er gratis, så det skader jo ikke å prøve.
 
Topp Bunn