Boothroyd Stuart: Meridian, perfeksjon for perfeksjonister

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    To vennetråder slått sammen.


    bjornh, moderator
     

    Slinger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2002
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    45
    Torget vurderinger
    4
    Og vips,så var det ordnet av bjornh,raskere enn sin egen "skygge"
    Ikke mye slinger i valsen der i gården nei....:cool:
     

    karo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.06.2012
    Innlegg
    88
    Antall liker
    23
    Var kansje litt sent når jeg srev den. :) Borte er den.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Finnes der noen måte å identifisere om det sitter ett riaa trinn i en Meridian 502 eller ikke? Er det noen utvendig spor som avslører dette? Den har LP innganger, men det har vel alle? Eller...?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    God kveld i stua!
    Gitt responsen på min forrige post i denne tråden, er jeg usikker på om dette er stedet å spørre :)
    Jeg har nettopp lagt ut denne på det jeg forstår er stedet å spørre, men legger ut en kopi også i denne tråden :)

    Hi,
    As this is my first post here, ill keep it simple


    I just got my hands on a Meridian 500 series setup and its playing beautifully!

    I just have one issue, how to control my 566 in this set-up?

    My 502 and 588 is operating just fine from the remote, but I need to find out how to change input on the 566 using my remote.

    I have connected my 502, 566 and 588 with comms, but have not yet figured out how to control the 566. When I press "Clear" on my remote, only the 502 and 588 responds.

    Any hints?

    best
    Jorwed
    -------------

    Reply:
    Hi and welcome to the forum.

    Have you configured the 566, see 566 user guide?

    Regards,
    Carl


    Det hadde jeg altså ikke gjort :)
     
    Sist redigert:

    pers1

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.09.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    2
    Sted
    Asker
    Løste det seg? Alle 500 må ha comms kabel mellom seg.

    PerS
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei PerS.
    Takk for svar. Ja, jeg fikk gode svar på meridianunplugged.com.
    (Meridian 500 series, using the Comms to control 566 | Meridian - Systems | The Hitchhikers Guide To Meridian)
    (og ikke minst fomaninger om å lese bruksanvisningen nøye :) Det har jeg nå gjort. Fikk til og med min Logitech Harmony Remote til å fungere med dette! Velstand.
    I dag har jeg spilt mye, da jeg har fått nye høyttalere til Maridiansettet. B&W 804N. Glimrende resultat så langt. Skal prøve med noen 803N på lørdag. Kjenner jeg gleder meg til det også :eek:)

    Løste det seg? Alle 500 må ha comms kabel mellom seg.

    PerS
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Sitter og tygger litt på det, og har følgende spørsmål:
    Hvor gode er egentlig Meridian sine cd-spillere?
    Både som stand-alone-spillere og som drivverk?
    Har dessverre aldri fått hørt Meridian, men tror jo at de skrur sammen ok saker...

    mvh
    Proffen
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.149
    Jeg har en G08 som jeg er svært fornøyd med. Nøytral spillestil, oppløst og detaljert med kjapp og tight bass. Jeg har ikke tenkt å bytte den ut!

    PS. Lurer på om jeg så en på brukten. Kanskje derfor du spør? :)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Denne klarte jeg aldri å bli uvenner med (208 ). Dessverre solgte jeg den når laseren takket for seg. Angret jeg? Jepp. Var til og med riaa på denne.

    208 meridian (1).jpg

    208bs[4515].jpg
     
    Sist redigert:

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Bruke 566 DAC på 588 cd?

    Hei folkens!
    Mitt Meridian-oppsett består av 502 pre, 566 DAC, 588 cd og 2 x 505 monoblokker.

    Vet noen av dere såpass mye om disse dingsebomsene at dere kan si om DAC 566 er bedre enn den innebygde DAC i 588 ?
    Jeg skjønner at det beste er å sammenligne, men jeg er mer interessert i å vite den eventuelle tekniske forskjellen. Begge er 24bit.
    Siden jeg kjøpte anlegget har jeg brukt 566 til konverteringen.

    PS! Er litt interessert i en 559 effekt, eller kanskje til og med 2 stk slik at høyttalere kan biampes, men det er en annen historie.

    Takker for alle innspill!

    IMG_0867.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke 588 nyere enn den DAC'en da..? Mener det, og at den derfor er bedre.

    Jeg har eid 508.24 og 502. Veldig god kombo. Har også hatt 505 på hjemlån en stund, og de er gode. Godt oppsett du har. Jeg synes det er synd at Meridian sluttet med 500-serien. Likte den veldig godt, samtidig som den var lett å plassere.
     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Er ikke 588 nyere enn den DAC'en da..? Mener det, og at den derfor er bedre.

    Jeg har eid 508.24 og 502. Veldig god kombo. Har også hatt 505 på hjemlån en stund, og de er gode. Godt oppsett du har. Jeg synes det er synd at Meridian sluttet med 500-serien. Likte den veldig godt, samtidig som den var lett å plassere.
    Jeg er usikker på hvem som er nyest, men det kan jeg vel kanskje google meg fram til. Jeg liker godt produktene, både lydmessig og visuelt. Dessuten får man det omtrent kastet etter seg om dagen.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    760
    Torget vurderinger
    1
    Bruk denne siden - godt forum for Meridian entusiaster:
    The Hitchhikers Guide To Meridian | Forums powered by UBB.threads™

    Gå innpå Duncan's Meridian info øverst i menyen. DAC 566 er fra 1996 - mens CD spilleren 588 er rundt 2002.

    588 maximizes sound quality by reducing jitter to very low levels. Unlike other players that
    try to lower jitter by controlling drive vibration, the 588’s triple buffer memory architecture
    abolishes this problem forever.
    In 588 the audio is controlled using a precise master oscillator located within the final
    output section. The result of this sophisticated effort is a clear, open, authoritative sound.
    The digital output is precision re-clocked.
    The stereo analogue output uses 192kHz 24-bit advanced DACs combined with a superb
    direct-coupled audiophile-standard output amplifier.




     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Bruk denne siden - godt forum for Meridian entusiaster:
    The Hitchhikers Guide To Meridian | Forums powered by UBB.threads™

    Gå innpå Duncan's Meridian info øverst i menyen. DAC 566 er fra 1996 - mens CD spilleren 588 er rundt 2002.

    588 maximizes sound quality by reducing jitter to very low levels. Unlike other players that
    try to lower jitter by controlling drive vibration, the 588’s triple buffer memory architecture
    abolishes this problem forever.
    In 588 the audio is controlled using a precise master oscillator located within the final
    output section. The result of this sophisticated effort is a clear, open, authoritative sound.
    The digital output is precision re-clocked.
    The stereo analogue output uses 192kHz 24-bit advanced DACs combined with a superb
    direct-coupled audiophile-standard output amplifier.




    Fant akkurat ut av dette ja. Genial side, men jeg klarer ikke opprette en bruker. (den hopper ut før jeg får ferdigstilt)

    Min 566 er en 24bit og dermed fra 1998. 588 er som du sier fra 2001/2002.
    Såvidt jeg kan skjønne konverterer dacen i 588 i 192khz mens 566 i 48khz, begge i 24bit. Jeg aner ikke hva dette betyr og heller ikke om det har noe å si når man spiller standard cd-format. Kan noen av dere enkelt forklare meg forskjellen? Og, vil det bety at 588 teoretisk sett skal konvertere "bedre" enn 566?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    760
    Torget vurderinger
    1
    Bare noen tanker – du skrev:
    «Siden jeg kjøpte anlegget har jeg brukt 566 til konverteringen». Du bruker altså 588 som transport og 566 til 502?

    Målt ut fra lyd så vil jeg anta at 566 ganske så middelmådig sett fra dagens standard – vil tro du får bedre resultat fra mange av dagens budsjett DAC’er. Sett fra andre aspekter som design, industrihistorie, funksjonalitet, eier glede, levetid osv. så går Meridian 500 serien langt utpå mange av dagens budsjettprodukter. Vel – det er min subjektive mening.

    588 er en videreutvikling av sagnomsuste 508.24 og har en DAC teknologi som i teorien støtter DVD-Audio, men leser kun CD selv om den bruker DVD-ROM. Jeg ville aldri ha brukt 566 som en DAC for 588 (hvis det er slik du har koplet det).

    Kople 588 med XLR til 502 – spill CD og nyt oppsettet og musikken
     
    Sist redigert:

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Bare noen tanker – du skrev:
    «Siden jeg kjøpte anlegget har jeg brukt 566 til konverteringen». Du bruker altså 588 som transport og 566 til 502?

    Målt ut fra lyd så vil jeg anta at 566 ganske så middelmådig sett fra dagens standard – vil tro du får bedre resultat fra mange av dagens budsjett DAC’er. Sett fra andre aspekter som design, industrihistorie, funksjonalitet, eier glede, levetid osv. så går Meridian 500 serien langt utpå mange av dagens budsjettprodukter. Vel – det er min subjektive mening.

    588 er en videreutvikling av sagnomsuste 508.24 og har en DAC teknologi som i teorien støtter DVD-Audio, men leser kun CD selv om den bruker DVD-ROM. Jeg ville aldri ha brukt 566 som en DAC for 588 (hvis det er slik du har koplet det).

    Kople 588 med XLR til 502 – spill CD og nyt oppsettet og musikken
    Tusen takk for opplysninger og tips! Min erfaring er ikke nødvendigvis at "nyere" komponenter alltid spiller bedre enn "eldre", og i hvert fall ikke hvis det kun skiller 3-4 år. Men, det er kanskje litt annerledes med digitale kilder, selv om meningene også her er mange.
    Jeg skal uansett teste det du sier, og jeg var ikke helt klar over hvor bra 588 tilsynelatende skal være som integrert kilde.

    Kommer tilbake med mer når jeg får testet det.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke prøvd 588, men har hatt 566. Denne spilte meget bra hos meg. Det har sikkert skjedd mye på den digitale siden på nyere Dac, men den analoge delen på 566 skulle være meget god.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så sikkert at nyere DAC'er er hårreisende mye bedre enn den du finner i 588. Det er mer som spiller inn, og det er analogkretsen som kommer etter digitalkretsene, som Meridian nok har lagt mye arbeid i.
     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Jøss!!

    Da har jeg fått koblet opp 588 som integret kilde, og det vil ikke bli koblet tilbake til 566 som DAC.......
    Utrolig overraskende at forskjellen kan være såpass. Stikkord: Fyldigere bass og et ekstra lag i toppen som også drar seg noe klarere gjennom. Alt ble liksom et par hakk større. 566 tar seg fra nå av kun Apple-tv'n, så da kan han kose seg med en litt roligere tilværelse.
    En liten detalj som kanskje ødelegger troverdigheten er at jeg har oppgradert signalkabel-parken fra Nordost Blue Heaven til Heimdall, i samme slengen. Mulig har dette også noe med saken å gjøre, men det får bli med tanken.
     

    Kryo1

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2016
    Innlegg
    39
    Antall liker
    23
    Meridian Serie 100 Model 107 finnes det bilder av den noe sted ( 150W Re-badged Orpheus ) ?
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    234
    Der var en Meridian-tråd. Melder meg på. Jeg har eid M-utstyr i 6-7 år, byttet litt og har i dag et 5.1-uppsett med DSP7200/3300C/640. Controller er G-65. Jeg er rimelig godt fornøyd, dog har jeg en del før potensialet er tatt ut.

    Det var var tilfeldig at det ble M. Jeg var lei alle enheter, for/effekt/kabel.... etc. Så jeg kjøpte et sett brukt DSP5200 og en Sonos-boks. Det var det hele. Men så har det blitt flere "bokser" igjen...... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Man er jo avhengig av "noen" bokser.
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    508 som cd-transport?

    Hei. Kan jeg bruke en 508-24 cd spiller som cd-transport inn i en Hegel h90 evnt hd12 dac? Evnt. hvis det lar seg gjøre hvordan gjør jeg det?

    mvh
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    :) Ok. Flotte greier.
    Du sier ingen andre kabler mellom komponentene. Hva hvis jeg vil svitsje mellom dac i spilleren og dac i Hegeln. Bare for å høre forskjellen i lyden. Kan jeg ha spilleren koblet rca-rca på vanlig vis samtidig?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil tro det. I sin tid kjørte jeg en Pioneer-spiller som drivverk for en Audio Alchemy DAC. Samtidig hadde jeg de analoge utgangene koblet til en annen inngang på forsterkeren. Da kunne jeg enkelt switche mellom de to DAC-ene for å overbevise besøkende om at den ekstra lille boksen ikke bare var noe tøys.
     

    R_o_a_r

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    78
    Antall liker
    15
    Det kan vel ikke skade å prøve. Det verste som kan skje er vel at man ikke får lyd... tror jeg.

    Takk for svar Jorwed og baluba!
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Hei, noen som vet om Meridian MS 600 ( media source 600) kan kobleres direkt til effekfosterkene ? Har den volum kontroll ? Takk på forhånd.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tviler sterkt på det, brukes vel for og kunne koble Meridian Sooloos Md600 og tilsvarende til andre merkers forforsterkere.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Noen som vet hvem som kan ta service på Meridian? Fikk avslag hos Dalens.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    3.149
    Noen som vet hvem som kan ta service på Meridian? Fikk avslag hos Dalens.
    Merkelig. Må kanskje sendes til England? Er det CD-spiller? Hold oss oppdatert om hva som blir løsningen!
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Noen som vet hvem som kan ta service på Meridian? Fikk avslag hos Dalens.
    Merkelig. Må kanskje sendes til England? Er det CD-spiller? Hold oss oppdatert om hva som blir løsningen!
    Ja, synes det var litt rart. Særlig med tanke på at jeg la ved kretskart i pdf også. Har en 558 effekt som ikke vil gå i standby, kun lyset som går av og på
    Og så er det litt dårlig kontakt på en rca/xlr veksler slik at det kommer litt knitring innimellom. Skal oppdatere med status når det skjer mer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.969
    Antall liker
    8.277
    Torget vurderinger
    1
    Kom plutselig på at jeg har en 558.2 liggende et sted her selv.
     

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Tviler sterkt på det, brukes vel for og kunne koble Meridian Sooloos Md600 og tilsvarende til andre merkers forforsterkere.
    Heldigvis var det mulig. Har koblert MS 600 direkte via analoge XLR utgangene til mine ARC VM- 220 . Som volumkrontol bruker jeg iPaden eller iphone. Og det låter helt fantastisk, meg mange av de filene, både med cd kvalitet og Tidal MQA men må også si at mange av albumer, særlig de eldre, låter helt patetiske . Dårlig cd kvalitet, iallefall mye verre enn min Opera Consonance Droplet cd spiller. Forstår ikke hvordan kan det være så mye forkjell mellon innspillingene. Vil også komentere at når man senker volumen, går kvalitet også ned, mye tydelige enn med cd’n. Vet noen av dere hvorfor dette skjer ?
    Om noen dager vil jeg prøve med en digital kabel til Onkyo TX NR 5009 og høre DAC’n til Onkyo og til og med fra analoge utgangene i MS 600 til Onkyo og se om de som mener at en forfosterker forbedre lyden, har rett.
    Jeg har allerede blitt overrasket hvor god dac’n i Onkyo er da jeg spiller SACD og DVDAudio ( Oppo 95’) via HDMI .
     
    Sist redigert:

    Caucaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    285
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    17
    Hei, noen som kan hjelpe ?
    Etter å ha byttet modem, Meridian sooloos appen fra ipaden min finner ikke systemet ( MD 600/MS 600).
    Alt fungerer greit, jeg mener wifi, Apple TV,etc etc men ikke Meridian systemet. Jeg må si at jeg bruker en switch mellon moden og aparatene. Har dette noe å si ? Jeg har brukt den noen uker uten problemer. Men engang jeg har koblert en ny moden ( med nytt wifi navn og passord selvfølgelig ) , klarer ikke å kontakte ipaden med MD 600/MS600.
    Hva kan dette være ?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hei, noen som kan hjelpe ?
    Etter å ha byttet modem, Meridian sooloos appen fra ipaden min finner ikke systemet ( MD 600/MS 600).
    Alt fungerer greit, jeg mener wifi, Apple TV,etc etc men ikke Meridian systemet. Jeg må si at jeg bruker en switch mellon moden og aparatene. Har dette noe å si ? Jeg har brukt den noen uker uten problemer. Men engang jeg har koblert en ny moden ( med nytt wifi navn og passord selvfølgelig ) , klarer ikke å kontakte ipaden med MD 600/MS600.
    Hva kan dette være ?
    Mulig att ip adressa har blitt litt forandret. Prøv og gå inn manuelt med litt høyere og lavere ip adresse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn