BLANDEbatteri

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Noen som er rørlegger her inne? Rørlegger sier at blandebatteri fra IKEA, Biltma el Claes Ohlson ikke skal inn i huset hans, men får ikke noe skikkelig svar på om det er kvaliteten el bare det psykologiske her. Selv får han jo garantert batteriene til en hyggelig pris, men for min del kan jeg ikke helt se forskjellen på dette utenifra. Når et batteri koster eksempelvis 1k fra ovennevnte og 3-4k fra VVS butikk undrer jeg. Hva er forskjellen? Er kvalitet/livslengde/fare for lekkasje SÅ mye dårliger på produktene fra ovennevnte?
 
N

nb

Gjest
Jeg er ikke rørlegger, men så vidt jeg har forsåttt er sakene fra IKEA sertifiserte av SINTEF Byggforsk, i motsetning til mye av det rørleggere liker å montere. Denne sertifiseringen er dog frivillig. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

At rørleggere/elektrikere/etc ikke liker medbragt er forståelig, svært mye av fortjenesten deres ligger på materiell og ikke på timer. De står også delvis ansvarlige for jobben som er gjort, så jeg skjønner også at de ønsker å bruke produkter de vet duger. Men så vidt jeg har skjønt så får ikke rørleggeren regress på forsikringen om det er produktfeil som er årsaken til vannskader.

IKEA selv sier at de har svært få klager på blandebatteriene sine. De selger rundt 30.000 av de i året, så et visst grunnlag har de jo for å uttale seg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
IKEA har den beste kundeservice og reklamasjonmulighetene jeg noensinne har vært borti. Jeg har handlet utrolig mye der og uansett hva jeg har tatt med tilbake så har jeg fått pengene tilbake - no questions asked.

At kvaliteten på disse skulle være lavere enn billibatteriene hos rørleggerne har jeg ingen tro på.

Årsaken er nok så enkel som at hvis du kjøper blandebatteriet ditt hos IKEA - så går rørleggeren glipp av 70% fortjeneste på sitt blandebatteri.

Mvh
OMF
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Hmm, man kan komme litt mellom barken&veden her da alt avh av hva montør/rørlegger legger kjepper i hjulene.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Fanken, jeg trodde det dreide seg om Vodka Battery.

-eller "vodka med batteri" som han somalieren jeg jobbet med for noe år siden sa i baren, hvorpå snekkeren i firmaet vårt raskt fulgte opp og spurte: "9 Volts eller 1,5 Volts batteri?".
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Er det de som 'tygger katt' ;D, jævla dritt med den engelske korthårn vi har, akkurat nå røytern no jævlig. Tror kanskje det er foret.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
At kvaliteten på disse skulle være lavere enn billibatteriene hos rørleggerne har jeg ingen tro på.
Jeg har blitt fortalt av rørleggeren som var hjemme hos meg at "billigbatteriene" til Oras er de batteriene med best kvalitet. Men direkte billige er de jo ikke allikevel.

Så lenge rørleggeren/firmaet står ansvarlig for det de kobler til så forstår jeg jo den motviljen mot å bruke ukjente produkter uavhengig av produktenes kvalitet.
 
N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Jeg har blitt fortalt av rørleggeren som var hjemme hos meg at "billigbatteriene" til Oras er de batteriene med best kvalitet.
Jeg regner med det blir stille i andre enden om du ber han hoste opp noe dokumentasjon på at så er tilfelle.
 
P

Parelius

Gjest
Anonym skrev:
OMF skrev:
At kvaliteten på disse skulle være lavere enn billibatteriene hos rørleggerne har jeg ingen tro på.
Jeg har blitt fortalt av rørleggeren som var hjemme hos meg at "billigbatteriene" til Oras er de batteriene med best kvalitet. Men direkte billige er de jo ikke allikevel.

Så lenge rørleggeren/firmaet står ansvarlig for det de kobler til så forstår jeg jo den motviljen mot å bruke ukjente produkter uavhengig av produktenes kvalitet.
Ikke hvis det eksisterer en godkjenningsording på slike ting. Da er det uforståelig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Anonym skrev:
Jeg har blitt fortalt av rørleggeren som var hjemme hos meg at "billigbatteriene" til Oras er de batteriene med best kvalitet.
Jeg regner med det blir stille i andre enden om du ber han hoste opp noe dokumentasjon på at så er tilfelle.
Burde forklart det bedre, han mente ut av produktene de førte. Han sa at de enkle Oras batteriene holdt minst like bra som de dyrere og det var stort sett design en betalte for oppover i seriene.
 
N

nb

Gjest
Anonym skrev:
Burde forklart det bedre, han mente ut av produktene de førte. Han sa at de enkle Oras batteriene holdt minst like bra som de dyrere og det var stort sett design en betalte for oppover i seriene.
Ok, da henger det mer på greip. Men jeg renger med han ikke har så mye håndfast å vise til om han påstår at det er bedre enn hva IKEA selger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Parelius skrev:
Anonym skrev:
OMF skrev:
At kvaliteten på disse skulle være lavere enn billibatteriene hos rørleggerne har jeg ingen tro på.
Jeg har blitt fortalt av rørleggeren som var hjemme hos meg at "billigbatteriene" til Oras er de batteriene med best kvalitet. Men direkte billige er de jo ikke allikevel.

Så lenge rørleggeren/firmaet står ansvarlig for det de kobler til så forstår jeg jo den motviljen mot å bruke ukjente produkter uavhengig av produktenes kvalitet.
Ikke hvis det eksisterer en godkjenningsording på slike ting. Da er det uforståelig.
Rørleggerbransjen har jeg overhodet ikke noe kunnskap om men for meg er det ikke uforståelig.

Sett at jeg driver et enmanns elektrikerfirma, utfører en jobb for en kunde som har materiell selv. Hvis den nye kursen hans med f. eks automatsikring, jordfeilbryter, Torix kopier fra Biltema og varmekabel fra megaflis blir død etter en måned kommer reklamasjonen til meg. Jeg må da feilsøke for egen regning og da blir det dårlig økonomi for meg.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Det er kanskje et ømtålig tema dette her? Ingen som kan påberope seg som rørlegger her inne og kan gi en forklaring?
Jeg skjønner jo det med dårlige kopier hvis de ikke holder mål. Driver selv i bilbransjen og det blir jo brukt 'piratdeler' selv på merkeverksted, men prisen ut er ofte den samme som original. Produktet kommer dog fra samme fabrikk og har den samme kvalitet og egenskaper. Kjøper du delen selv fra ikke merkeforhandler betaler du kanskje halvparten og det finnes autoriserte verksteder som ikke har noe problem med å montere dette. Er det feil på delen etter kort tid så kan det jo være litt forskjellig praksis på videre hendelsesforløp. Det viser seg vel skjelden at det er delen det er noe feil med. Eksempelvis har Biltema solgt registerreimer i årevis og jeg har brukt disse i bøtter&spann. Aldri noe tull og koster noen ganger 1/4 del av original. Essensen blir at noen tjener og må tjene penger for å holde hue over vann ja, men det er til tider det segmentet som til de grader skal overprise volumprodukter.
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
527
Antall liker
50
geirf2 skrev:
Det er kanskje et ømtålig tema dette her? Ingen som kan påberope seg som rørlegger her inne og kan gi en forklaring?
Jeg skjønner jo det med dårlige kopier hvis de ikke holder mål. Driver selv i bilbransjen og det blir jo brukt 'piratdeler' selv på merkeverksted, men prisen ut er ofte den samme som original. Produktet kommer dog fra samme fabrikk og har den samme kvalitet og egenskaper. Kjøper du delen selv fra ikke merkeforhandler betaler du kanskje halvparten og det finnes autoriserte verksteder som ikke har noe problem med å montere dette. Er det feil på delen etter kort tid så kan det jo være litt forskjellig praksis på videre hendelsesforløp. Det viser seg vel skjelden at det er delen det er noe feil med. Eksempelvis har Biltema solgt registerreimer i årevis og jeg har brukt disse i bøtter&spann. Aldri noe tull og koster noen ganger 1/4 del av original. Essensen blir at noen tjener og må tjene penger for å holde hue over vann ja, men det er til tider det segmentet som til de grader skal overprise volumprodukter.
Har du prøvd å kjøpe registerreim på Biltema og ta den med til merkeverkstedet og få dem til å montere dette? Jeg tviler sterkt på at de ville godtatt dette.

Jeg bestilte rørlegger til å flytte kobling til dusj og montere nytt dusjkabinett. Han hadde store reservasjoner mot å montere et kabinett som jeg hadde kjøpt selv inntil han hørte hva det var. Han ville ikke montert et "kinaprodukt" og risikere reklamasjoner ved lekkasjer senere.

Jeg har ingen problemer med å forstå rørlegger, elektriker eller hvem det nå er i disse tilfellene.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Nei, jeg har ikke kjøp registerreim på Biltema og tatt den med til merkeveksted. Det var ikke slik jeg mente det. Kjøp reim på Biltema og ta den med til et autorisert verksted. Et autorisert verksted behøver ikke være merkeverksted. Den forbannede reima kommer i fra samme produsent som den du får kjøpt på merkeverksted. Alle veit det, men ingen tør si det. Det har så smått om sen gått opp for visse 'merkeforhandlere' nå at de må sannelig skjerpe seg! Lemførder som produserer forstillingsdeler til mange biler avtaler et lokk på denne produksjonen til ny modell(merke) i kanskje to år. Merkeforhandlere kan ikke lenger låse et slikt produkt på ubestemmelig tid. Så er det fritt frem. Det er også blitt mer og mer slutt på at produsenter av biler kan diktere de som lager diverse deler. Derfor er mange deler i dag generelle og passer om hverandre og du og jeg som forbruker skal helst ikke vite om det. Men dette kan man finne ut av via rekvisitaforhandlere. Det er et godt leksikon rundt dette via http://www.norskbildelkatalog.no/index.html
Det er dog ikke en gratistjenste. Nei sann, verden må utvikle seg her som ellers og det er bra at monopoler og andre lukkede markeder åpner seg. Er det et produkt som innehar de samme kvaliteter så er det bare tull for en montør å ikke bruke det. Kan ikke med min beste evne se forskjellen, men skjønner at det er noe som skal holdes i hevd her. Som jeg er igang så er da timeprisen for en rørlegger høy nok som den er for en vanlig forbruker og ingen skal komme og fortelle meg at den er satt slik fordi man forventer et salg av produkter på toppen. Er det tilfellet så må pinadø det norske samfunn snart ta seg et visst sted bak! Er dette et problem for noen så må også hele det norske forretningsliv snart revurdere hele sin praksis. Og da snakker vi kanskje om inntoget av utenlandske aktører som er et direkte resultat av dette? Jeg konkluderer med at hadde visse grupperinger hatt litt laver magemål så hadde det hele blitt romsligere for alle parter.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg jobber i VVS bransjen, men er ikke rørlegger. Men jeg kan likevel svare.
Det er to forhold:

1. Det er så stor konkurranse mellom de forskjellige rørleggerfirmaene at prisene på arbeid er presset veldig lavt, mye fastpris o.l. Derfor er det å ha et mersalg i form av utstyrsleveranse svært ønskelig - ja nesten avgjørende!

2. En rørlegger ønsker å levere produkter som han stoler på. Dette er svært viktig i forbindelse med kundens reklamasjonsrett. Jo tryggere rørleggeren er på at han leverer kjent kvalitet, desto tryggere kan han føle seg for at det ikke blir reklamasjoner. Om ukjent utstyr som er "like godt" blir motert, og noe går i stykker, så vil kunden påberope seg reklamasjon selv om kunden selv har kjøpt utstyret. Vet om noen slike saker. Faktisk kan rørleggerfirmaet hefte i forhold til en forsikringssak, fordi rørleggeren "burde visst" at kundens innkjøpte utstyr ikke holdt mål - til tross for at kunden ba om at dette skulle brukes.

Skjønner?
 

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Innlegg
276
Antall liker
3
Har selv god erfaring med ikea. Har hatt flere batterier som har virket upåklagelig. Porselenet i vaskene er en annen sak, men det har jo ingenting med saken å gjøre. Ett batteri fikk lekkasje i ene keramikktettingen (det kan skje med merkevarene også). Jeg fant ikke igjen kvitteringen, batteriet var gammelt. De sa det var ingen problem. Så viste det seg at det var gått ut av sortimentet og delen ikke kunne skaffes. Fikk nytt batteri uten mer spørsmål. Man kan si mye rart om ikea, men all service jeg har fått har vært utmerket. Ikeavarer varierer enormt i kvalitet, derfor kreves det litt teft og kunnskap for å handle gode ting der. Derfor kan jeg ikke automatisk gå god for alle blandebatteriene i sortimentet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen som har telefonnummeret hennes?

P.S. Det er 'alvorlig' ment. Jeg slåss om en leilighet as we speak. Den trenger nytt kjøkken (og jeg trenger rørlegger). 8)
 
P

Parelius

Gjest
Kabeldragern skrev:
Jeg jobber i VVS bransjen, men er ikke rørlegger. Men jeg kan likevel svare.
Det er to forhold:

1. Det er så stor konkurranse mellom de forskjellige rørleggerfirmaene at prisene på arbeid er presset veldig lavt, mye fastpris o.l. Derfor er det å ha et mersalg i form av utstyrsleveranse svært ønskelig - ja nesten avgjørende!

2. En rørlegger ønsker å levere produkter som han stoler på. Dette er svært viktig i forbindelse med kundens reklamasjonsrett. Jo tryggere rørleggeren er på at han leverer kjent kvalitet, desto tryggere kan han føle seg for at det ikke blir reklamasjoner. Om ukjent utstyr som er "like godt" blir motert, og noe går i stykker, så vil kunden påberope seg reklamasjon selv om kunden selv har kjøpt utstyret. Vet om noen slike saker. Faktisk kan rørleggerfirmaet hefte i forhold til en forsikringssak, fordi rørleggeren "burde visst" at kundens innkjøpte utstyr ikke holdt mål - til tross for at kunden ba om at dette skulle brukes.

Skjønner?
1) forstår jeg, men ikke 2), dog under følgende forutsetning; de deler som benyttes (blandebattterier) må ha en godkjent standard (sertifisert?). Hvis denne forutsetningen er tilstede, hva innebærer da punkt 2?
 

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Innlegg
527
Antall liker
50
Zomby_Woof skrev:
Noen som har telefonnummeret hennes?

P.S. Det er 'alvorlig' ment. Jeg slåss om en leilighet as we speak. Den trenger nytt kjøkken (og jeg trenger rørlegger). 8)
Du skal vel ha bra flaks for å få henne som rørlegger.

Jeg brukte rørlegger her hjemme (Sandefjord) denne uka, han kom på kort varsel. Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, send PM om det er interessant.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg jobber i VVS bransjen, men er ikke rørlegger. Men jeg kan likevel svare.
Det er to forhold:

1. Det er så stor konkurranse mellom de forskjellige rørleggerfirmaene at prisene på arbeid er presset veldig lavt, mye fastpris o.l. Derfor er det å ha et mersalg i form av utstyrsleveranse svært ønskelig - ja nesten avgjørende!

2. En rørlegger ønsker å levere produkter som han stoler på. Dette er svært viktig i forbindelse med kundens reklamasjonsrett. Jo tryggere rørleggeren er på at han leverer kjent kvalitet, desto tryggere kan han føle seg for at det ikke blir reklamasjoner. Om ukjent utstyr som er "like godt" blir motert, og noe går i stykker, så vil kunden påberope seg reklamasjon selv om kunden selv har kjøpt utstyret. Vet om noen slike saker. Faktisk kan rørleggerfirmaet hefte i forhold til en forsikringssak, fordi rørleggeren "burde visst" at kundens innkjøpte utstyr ikke holdt mål - til tross for at kunden ba om at dette skulle brukes.

Skjønner?
1) forstår jeg, men ikke 2), dog under følgende forutsetning; de deler som benyttes (blandebattterier) må ha en godkjent standard (sertifisert?). Hvis denne forutsetningen er tilstede, hva innebærer da punkt 2?
Trodde det var åpenbart - men det er altså ikke.

Punkt 2 innebærer at selv om standard sertifisering er på plass, så kan kvaliteten være forskjellig.
 
P

Parelius

Gjest
Kabeldragern skrev:
Parelius skrev:
Kabeldragern skrev:
Jeg jobber i VVS bransjen, men er ikke rørlegger. Men jeg kan likevel svare.
Det er to forhold:

1. Det er så stor konkurranse mellom de forskjellige rørleggerfirmaene at prisene på arbeid er presset veldig lavt, mye fastpris o.l. Derfor er det å ha et mersalg i form av utstyrsleveranse svært ønskelig - ja nesten avgjørende!

2. En rørlegger ønsker å levere produkter som han stoler på. Dette er svært viktig i forbindelse med kundens reklamasjonsrett. Jo tryggere rørleggeren er på at han leverer kjent kvalitet, desto tryggere kan han føle seg for at det ikke blir reklamasjoner. Om ukjent utstyr som er "like godt" blir motert, og noe går i stykker, så vil kunden påberope seg reklamasjon selv om kunden selv har kjøpt utstyret. Vet om noen slike saker. Faktisk kan rørleggerfirmaet hefte i forhold til en forsikringssak, fordi rørleggeren "burde visst" at kundens innkjøpte utstyr ikke holdt mål - til tross for at kunden ba om at dette skulle brukes.

Skjønner?
1) forstår jeg, men ikke 2), dog under følgende forutsetning; de deler som benyttes (blandebattterier) må ha en godkjent standard (sertifisert?). Hvis denne forutsetningen er tilstede, hva innebærer da punkt 2?
Trodde det var åpenbart - men det er altså ikke.

Punkt 2 innebærer at selv om standard sertifisering er på plass, så kan kvaliteten være forskjellig.
Jeg trodde at slik sertifisering nettopp var til for at utstyret «holdt mål».
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja. Det skal vel mye flaks til, joje...   :-\

Men jeg vurderer kjøkken fra IKEA. Vi har et ikke ubetydelig antall av dem på jobben, og de virker kvalitetsmessig gode så langt jeg kan se.

Etter litt klikking på nettsidene til IKEA, synes jeg noen av dem er skikkelig fine også. Det er selvsagt viktig at de holder, jeg har ikke råd til mer enn et kjøkken.

Ellers lurer jeg på om det er arbeidsbesparende for rørleggeren å bruke kjente deler. Skulle egentlig ikke tro det, det er vel standarder for koblinger mellom kraner og rør?
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Jada, så vidt meg bekjent så er det standard dimensjoner på batteriene fra forhandlerne nevnt innledningsvis. Noen ganger så blir selv de enkleste ting litt Hi end. Ei kran skal åpne og lukke for vann. Kan ei kran eksplodere? Jeg skjønner at den kan begynne å lekke, men da er det vel en eventuell garantisak mot leverandør av krana og hvis en rørlegger har montert en ikke-selv kran så begriper jeg vel at demontering/monteringskostnad blir min greie mot leverandøren av krana. At det vil være fordelsaktig å benytte ALT fra et rørleggerfirma og da ved en eventuell reklamasjon har jeg ikke noe problem med å forstå, men det bør være et valg for forbruker. Svigerfar(pensjonist og 84) fikk nettopp byttet to enkle servantkraner av en rørlegger i familien(som ikke jeg kjenner så godt) til 3,5k. Han betalte bare for kranenen sa'n. Ja-ja, jeg blandet ;D meg ikke noe mer borti det. Eksempel, 2x369m/moms fra Biltema + arbeid2t? á? vet ikke hva en rørl tar i timen?
 
N

nb

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Men jeg vurderer kjøkken fra IKEA. Vi har et ikke ubetydelig antall av dem på jobben, og de virker kvalitetsmessig gode så langt jeg kan se.

Etter litt klikking på nettsidene til IKEA, synes jeg noen av dem er skikkelig fine også. Det er selvsagt viktig at de holder, jeg har ikke råd til mer enn et kjøkken.
Der er IKEA virkelig flinke, ja. Kvaliteten på kjøkkenene deres er upåklagelig og "slitedelene" som hegsler, skuffeskinner osv er de samme som brukes av mye dyrere leverandører. Det er også en veldig stor fordel at når noe mangler eller noe går i stykker under montering, så er det bare en kjapp tur på varehuset for å resupplere fremfor å vente i ukesvis på at noen skal produsere og levere delen(e) som trengs.

Jeg rev ut et IKEA-kjøkken fra tidlig 90-tall i leiligheten min. Skrogene var forsatt i fin stand og kunne blitt gjenbrukt hadde det ikke vært for at stort sett alle dimensjonene var feil. Hengsler og slikt har blitt MYE bedre siden den tid.

Og om grunnarbeidet er gjort fornuftig koster det bare noen få lapper for nye fronter om noen i heimen har forlest seg på interiørblader og det er helt nødvendig med en ny look.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
High End Blandebatteri. High End Vodka Battery. :D
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
For å ta dette til min egen bransje... så finnes det mye dritt innen automatsikringer selv om papirene er i orden...
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
449
Antall liker
158
Sted
Nes Romerike
Ja, innen elkomponenter er det nok en del forskjellig og det er jo her egentlig sakens kjerne er med duppeditter. Hadde jeg dratt frem eksempel på en type automatsikring så ville du forhåpentligvis kunne sagt et el annet om den? Så lenge man kan peke på el har erfaring med et produkt så må man tåle å høre vurderinger rundt det. Det er klart at hvis noen forteller meg at det blandebatteriet der, det vil vare i 50år med åpne lukke/vriåvreng 40 ggr om dagen. Ja, så klart, da ville jeg sterkt ha vurdert å betale ekstra, hvis det er prisen det står på. Hvordan det ser ut er en annen sak. Nei, det er tydelig at rørleggere ikke florere her inne, så det blir nok atter en gang å elle melle.
 
Topp Bunn