Bladelius

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei¸jeg har en Bladelius Ymer. Jeg lurer på hvordan de passer sammen med Focal Sopra eller andre fra Focal. Er det noen som har erfaringer med det?
    Idag har jeg det veldig fint med Dali Rubicon 8, og syntes det låter bra.
    Hei.
    Første gang jeg er her. Og har akkurat kjøpt en Bladelius Ymer mk2.
    Fra før har jeg Focal Electra 936.
    Mi 23 pre og B.m.c Dac1 og Transport.
    Dette spiller veldig engasjerende og fint.
    Meget stram bass med bra attakk og mellomtonen er noe av det bedre jeg har hørt.Diskanten er veldig oppløst og luftig.
    Aldri for mye.
    Lyden er behagelig uten å være for fyldig eller analytisk.
    Stålkontrol på bass elementene og mellomtonen blir ikke slitsom selv på fullt volum. Lag på lag med klangfarger og helt fri for støy. Diskanten er også behagelig og luftig med masse detaljer.
    Sopra er i en annen klasse og er den høyttaleren på markedet jeg har mest lyst på.
     

    Vicarious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    336
    Sted
    South of heaven
    Gratulerer med ny forsterker! Sikker på at Ymer MK II spiller helt fantastisk. Jeg har hatt Thor MKIII i snart fem år og tenker å ha den i mange år til:)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Gratulerer med ny forsterker! Sikker på at Ymer MK II spiller helt fantastisk. Jeg har hatt Thor MKIII i snart fem år og tenker å ha den i mange år til:)
    Takk,godt å høre du er fornøyd med Bladelius også.
    Mitt første møte med Bladelius var når jeg jobbet på OHC fra 1996~2000.
    Men da het det SAT.
    Det var meget bra den gang også.
    Helte litt mot det analytiske. Uten å mene noe negativt med det: )
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Carisma: Den forsterkeren din er imo det absolutt beste tokanalsbygge som noen sinne er laget. Sånn reint bortsett fra Signature-versjonen av den samme forsterkeren. Men, som vi alle vet- er den UHYRE sjelden.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Carisma: Den forsterkeren din er imo det absolutt beste tokanalsbygge som noen sinne er laget. Sånn reint bortsett fra Signature-versjonen av den samme forsterkeren. Men, som vi alle vet- er den UHYRE sjelden.
    har aldri hatt Bladelius tidligere men har vurdert det mange ganger. Hva baserer du uttalesen din på når det gjelder Ymer MKII?
     

    kingbee

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Sted
    Drammen
    Hei¸jeg har en Bladelius Ymer. Jeg lurer på hvordan de passer sammen med Focal Sopra eller andre fra Focal. Er det noen som har erfaringer med det?
    Idag har jeg det veldig fint med Dali Rubicon 8, og syntes det låter bra.
    Hei.
    Første gang jeg er her. Og har akkurat kjøpt en Bladelius Ymer mk2.
    Fra før har jeg Focal Electra 936.
    Mi 23 pre og B.m.c Dac1 og Transport.
    Dette spiller veldig engasjerende og fint.
    Meget stram bass med bra attakk og mellomtonen er noe av det bedre jeg har hørt.Diskanten er veldig oppløst og luftig.
    Aldri for mye.
    Lyden er behagelig uten å være for fyldig eller analytisk.
    Stålkontrol på bass elementene og mellomtonen blir ikke slitsom selv på fullt volum. Lag på lag med klangfarger og helt fri for støy. Diskanten er også behagelig og luftig med masse detaljer.
    Sopra er i en annen klasse og er den høyttaleren på markedet jeg har mest lyst på.

    Carisma, Takk for tilbakemelding på mitt spørsmål. Jeg endte opp med noen brukte Scala Utopia, sammen med Ymer og Embla. Er veldig fornøyd. I forhold til Rubicon 8 er Focalene mye mer oppløst, behageligere i de høye tonene, og det gir et mer tredimensjonalt lydbildet. Rubicon 8 kunne være litt skingrende og ubehagelig noen ganger, selv om jeg liker dem godt også.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    897
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Gratulerer med både forsterker og høyttalere!

    Vær forsiktig med Utopia-diskantene!

    Jeg trodde de små grillene som holdes på plass av magneten skulle være beskyttelse nok, men de hadde ikke sjans mot energisk vaskedame! :mad:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Norcane: 35 års Hi-Fi-erfaring. Over ti års Bladelius-eie , samt en masse lytting på hele programmet. Fra første generasjons Tyr og opp ti Ymer II. Via Primare, Ampli- og CD-Fix og landets første SAT Phonofix. Fra den gang Micke bare kalte den Balanserad Grammofonförstärkare. Den var det jeg som kjøpte ny.

    Holder det, tror du?
     
    Sist redigert:

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Var egentlig ikke ett spørsmål om du var kompetent nok eller ikke. Tviler ikke på det. Har du hørt f.eks DP, A1s, A1B, EC AW180, AW250r, Nemo, Hegel H30 ol. osv i samme klasse der du mener Ymer er klart best?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hei¸jeg har en Bladelius Ymer. Jeg lurer på hvordan de passer sammen med Focal Sopra eller andre fra Focal. Er det noen som har erfaringer med det?
    Idag har jeg det veldig fint med Dali Rubicon 8, og syntes det låter bra.
    Hei.
    Første gang jeg er her. Og har akkurat kjøpt en Bladelius Ymer mk2.
    Fra før har jeg Focal Electra 936.
    Mi 23 pre og B.m.c Dac1 og Transport.
    Dette spiller veldig engasjerende og fint.
    Meget stram bass med bra attakk og mellomtonen er noe av det bedre jeg har hørt.Diskanten er veldig oppløst og luftig.
    Aldri for mye.
    Lyden er behagelig uten å være for fyldig eller analytisk.
    Stålkontrol på bass elementene og mellomtonen blir ikke slitsom selv på fullt volum. Lag på lag med klangfarger og helt fri for støy. Diskanten er også behagelig og luftig med masse detaljer.
    Sopra er i en annen klasse og er den høyttaleren på markedet jeg har mest lyst på.

    Carisma, Takk for tilbakemelding på mitt spørsmål. Jeg endte opp med noen brukte Scala Utopia, sammen med Ymer og Embla. Er veldig fornøyd. I forhold til Rubicon 8 er Focalene mye mer oppløst, behageligere i de høye tonene, og det gir et mer tredimensjonalt lydbildet. Rubicon 8 kunne være litt skingrende og ubehagelig noen ganger, selv om jeg liker dem godt også.
    Hei.
    Fint du er fornøyd. Så Scala på brukten selv.Holdt på å kjøpe Alto selv. Angrer på at jeg ikke kjøpte de.

    Klarte å blåse sikringa på min Ymir.
    Den bak ved strømkabelen. Satt en 6.3 A der.
    Mistenker at noen har opplevd å blåse sikringa her før jeg kjøpte den. Og bare satt i en sikring.
    Kan du se hva som er i din?
    Har mailet Bladelius men de svarer ikke.
    Står ingenting i min bruksanvisning.
    Det står nevnt at sikring størrelse er viktig og at størrelsen står under spec. Men det gjør det ikke.
    Så om du gidder å se i din manual eller på sikringa så hadde jeg satt pris på det.
    Mvh Tommy.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Norcane: Selvfølgelig har jeg det. Har flere EC-år på samvittigheten også. Poenget er at Bladelius kombinerer styrkene fra alle de nevnte merkene på en- i alle henseender- fortreffelig måte. Som jeg har sagt før: Musikaliteten til Rega, Doxa, DP, Audiolab og EC, kombinert med noen HELT egne krefter. Som leveres med Hegelsk presisjon i sounden. Derfor trumfer Ymer II- i min bok- absolutt ALT av tokanals steroeffekttrinn. Men den er kresen på partnerutstyr. Altså ikke en forsterker man tar lett på på noen som helst måte. Krever sitt strømopplegg også. Minimum tykkelse på strømkabel, Ymer: Furutech FP3TS762.

    Carisma: Kontakt
    morten@norskaudioteknikk.no
    Be ham finne en passende en fra Furutech!!
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    785
    Torget vurderinger
    5
    Ymer er en rå forsterker, men betyr ikke den nødvendigvis er den optimale forsterker for alle på alle høyttalere.
    For min egen del, altså etter min smak, var den vesentlig bedre på SF enn på Respons.
    Kombinasjonen med Cremona var helt nydelig og jeg mener alle med SF, i hvert fall eldre utgaver, bør ta seg bryet med å teste ut kombinasjonen om de har mulighet. Det låt brutalt bra med en kontroll ut av en annen verden. På Respons er det selvfølgelig også kanonbra, men jeg savnet litt varme i kombinasjonen. Kilde og evt pre spiller jo også inn da, så ta hensyn til totalen. Jeg har en åpen, luftig og meget god DAC, men den er alt annet enn varm.

    Vedrørende strømkabel er min erfaring vesentlig annerledes, ingenting å svi av masse penger på. Uansett hva forhandler mener.
    Men 16A treg kurs er en nødvendighet.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Norcane: Selvfølgelig har jeg det. Har flere EC-år på samvittigheten også. Poenget er at Bladelius kombinerer styrkene fra alle de nevnte merkene på en- i alle henseender- fortreffelig måte. Som jeg har sagt før: Musikaliteten til Rega, Doxa, DP, Audiolab og EC, kombinert med noen HELT egne krefter. Som leveres med Hegelsk presisjon i sounden. Derfor trumfer Ymer II- i min bok- absolutt ALT av tokanals steroeffekttrinn. Men den er kresen på partnerutstyr. Altså ikke en forsterker man tar lett på på noen som helst måte. Krever sitt strømopplegg også. Minimum tykkelse på strømkabel, Ymer: Furutech FP3TS762.

    Carisma: Kontakt
    morten@norskaudioteknikk.no
    Be ham finne en passende en fra Furutech!!
    Ja det virker som en ekstrem god forsterker.
    Og det virker som Mi 23 pre klarer å få ut det beste av Bladelius.
    Og det virker som B.m.c dac og transport holder mål.
    Har lyst på større Focaler. Men må la lommeboken hvile litt.
    Har Hatt Adyton Cordis 3b på 90 tallet.
    Og at du sier Ymer er god det vet jeg nå.
    Men håper på at det er den tynne sikringa som holder igjen bassen. Den er nemlig vesentlig slankere enn min integrerte B.m.c Cs2. Og det henger ikke på grep,selv om bassen i B.m.c er ett kapittel for seg selv.

    Strømkabler,ja,svarer jeg på dette så tar det vel av her :)
    Bruker en Nimak 15. Den er på 15mm2 som navnet tilsier og er bygd opp av mange ledere som er isolerte. Og flettet sammen. Konseptet er ganske likt Shunyata sine.
    Nimak 12 på dac. Nimak 6 på transport.
    På pre har jeg en Furukawa 4.5 mm2 +-

    Har sendt email til Morten nå.
    Takk igjen.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Ymer er en rå forsterker, men betyr ikke den nødvendigvis er den optimale forsterker for alle på alle høyttalere.
    For min egen del, altså etter min smak, var den vesentlig bedre på SF enn på Respons.
    Kombinasjonen med Cremona var helt nydelig og jeg mener alle med SF, i hvert fall eldre utgaver, bør ta seg bryet med å teste ut kombinasjonen om de har mulighet. Det låt brutalt bra med en kontroll ut av en annen verden. På Respons er det selvfølgelig også kanonbra, men jeg savnet litt varme i kombinasjonen. Kilde og evt pre spiller jo også inn da, så ta hensyn til totalen. Jeg har en åpen, luftig og meget god DAC, men den er alt annet enn varm.

    Vedrørende strømkabel er min erfaring vesentlig annerledes, ingenting å svi av masse penger på. Uansett hva forhandler mener.
    Men 16A treg kurs er en nødvendighet.
    Kombinasjon og rom har mye å si.
    Og smak også.
    Interessant det du sier om Sonus Faber.
    Har en kammerat med Amati Homage.
    Har prøvd å presse han litt på denne: )
    Men han er redd det blir dyrt :)
    Tror det ville blitt meget bra hos han.

    Har god erfaring med strømkabler. Det er litt å hente her også. Men priser på slikt er ofte tatt ut av en annen verden.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    785
    Torget vurderinger
    5
    Ymer og Amati må jo være en killerkombo! Utrolig flotte høyttalere.

    Jeg har benyttet både standard PC-kabel, en Transparent (som fulgte med på kjøpet) samt egenterminert skjermet og veldimensjonert industrikabel. Kan ikke si verden endret seg.
    Alt på egen separat kurs dedikert stereoen.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har egen 16A kurs her også med kun en stikkontakt i enden. Ingen koblingspunkter imellom.
    Kan ikke si at verden endret seg. Men ble noe mer ro og svartere bakgrunn.
    Noe mer luft og nøyaktighet i lydbildet.
    Men snakker nyanser og ikke om Jesus: )
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Norcane: Selvfølgelig har jeg det. Har flere EC-år på samvittigheten også. Poenget er at Bladelius kombinerer styrkene fra alle de nevnte merkene på en- i alle henseender- fortreffelig måte. Som jeg har sagt før: Musikaliteten til Rega, Doxa, DP, Audiolab og EC, kombinert med noen HELT egne krefter. Som leveres med Hegelsk presisjon i sounden. Derfor trumfer Ymer II- i min bok- absolutt ALT av tokanals steroeffekttrinn. Men den er kresen på partnerutstyr. Altså ikke en forsterker man tar lett på på noen som helst måte. Krever sitt strømopplegg også. Minimum tykkelse på strømkabel, Ymer: Furutech FP3TS762.

    Carisma: Kontakt
    morten@norskaudioteknikk.no
    Be ham finne en passende en fra Furutech!!
    5 min responstid på kvelden må sies å være bra.
     

    kingbee

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Sted
    Drammen
    Hei¸jeg har en Bladelius Ymer. Jeg lurer på hvordan de passer sammen med Focal Sopra eller andre fra Focal. Er det noen som har erfaringer med det?
    Idag har jeg det veldig fint med Dali Rubicon 8, og syntes det låter bra.
    Hei.
    Første gang jeg er her. Og har akkurat kjøpt en Bladelius Ymer mk2.
    Fra før har jeg Focal Electra 936.
    Mi 23 pre og B.m.c Dac1 og Transport.
    Dette spiller veldig engasjerende og fint.
    Meget stram bass med bra attakk og mellomtonen er noe av det bedre jeg har hørt.Diskanten er veldig oppløst og luftig.
    Aldri for mye.
    Lyden er behagelig uten å være for fyldig eller analytisk.
    Stålkontrol på bass elementene og mellomtonen blir ikke slitsom selv på fullt volum. Lag på lag med klangfarger og helt fri for støy. Diskanten er også behagelig og luftig med masse detaljer.
    Sopra er i en annen klasse og er den høyttaleren på markedet jeg har mest lyst på.

    Carisma, Takk for tilbakemelding på mitt spørsmål. Jeg endte opp med noen brukte Scala Utopia, sammen med Ymer og Embla. Er veldig fornøyd. I forhold til Rubicon 8 er Focalene mye mer oppløst, behageligere i de høye tonene, og det gir et mer tredimensjonalt lydbildet. Rubicon 8 kunne være litt skingrende og ubehagelig noen ganger, selv om jeg liker dem godt også.
    Hei.
    Fint du er fornøyd. Så Scala på brukten selv.Holdt på å kjøpe Alto selv. Angrer på at jeg ikke kjøpte de.

    Klarte å blåse sikringa på min Ymir.
    Den bak ved strømkabelen. Satt en 6.3 A der.
    Mistenker at noen har opplevd å blåse sikringa her før jeg kjøpte den. Og bare satt i en sikring.
    Kan du se hva som er i din?
    Har mailet Bladelius men de svarer ikke.
    Står ingenting i min bruksanvisning.
    Det står nevnt at sikring størrelse er viktig og at størrelsen står under spec. Men det gjør det ikke.
    Så om du gidder å se i din manual eller på sikringa så hadde jeg satt pris på det.
    Mvh Tommy.
    Jeg ser ingen sikring bak på min Ymer. Må jeg skru den opp? Kanskje du burde ringe til Morten hos Norsk Audio Teknikk?
     

    kingbee

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Sted
    Drammen
    Har egen 16A kurs her også med kun en stikkontakt i enden. Ingen koblingspunkter imellom.
    Kan ikke si at verden endret seg. Men ble noe mer ro og svartere bakgrunn.
    Noe mer luft og nøyaktighet i lydbildet.
    Men snakker nyanser og ikke om Jesus: )

    Hos meg fungerte det ikke med 16A, Byttet til 16C.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: Som du vet, er Ymer og SF en killerpakke, ja. Men det ser ut til at det tar tid for enkelte i visse andre tråder å skjønne. På tross av min positivitet til en klangmessig ganske så Blade-lik integrert i den selvsamme tråd. Det har seg jo sånn at en viss LITEN Sonusmodell er et notorisk effektdyr. Noe absolutt alle eiere av den har fått merke..

    Carisma: Det med matching er det jeg bruker suverent mest tid på innen Hi-Fi. Og la meg si det sånn: Det er ikke mange høyttalere som ikke våkner med en Ymer II i ryggen. Som sagt er den kresen, men får du det riktig, er det svært få andre forsterkere som når opp, ja. De er der, men de er få. Dog skal du vite hva du gjør med den- noe jeg tror du gjør. En ting til er : Du kjøper den fordi du liker det den gjør med musikken din, men den avslører alle svakheter ellers i kjeden. For den som har proklivitet mot rør og horn er det IKKE riktig forsterker.:rolleyes: Dessuten: Focal er kjent for en diskant som er "på hele tida". Så ta høyde..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Holmium: Jeg har heller ikke svidd av l bilass med cash på strømkablene mine. Meterprisen er ikke høy for den nevnte Furutech´en.
     

    kingbee

    Medlem
    Ble medlem
    04.12.2014
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Sted
    Drammen
    Gratulerer med både forsterker og høyttalere!

    Vær forsiktig med Utopia-diskantene!

    Jeg trodde de små grillene som holdes på plass av magneten skulle være beskyttelse nok, men de hadde ikke sjans mot energisk vaskedame! :mad:


    Her vaskes det ikke :D
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Carisma, Takk for tilbakemelding på mitt spørsmål. Jeg endte opp med noen brukte Scala Utopia, sammen med Ymer og Embla. Er veldig fornøyd. I forhold til Rubicon 8 er Focalene mye mer oppløst, behageligere i de høye tonene, og det gir et mer tredimensjonalt lydbildet. Rubicon 8 kunne være litt skingrende og ubehagelig noen ganger, selv om jeg liker dem godt også.
    Hei.
    Fint du er fornøyd. Så Scala på brukten selv.Holdt på å kjøpe Alto selv. Angrer på at jeg ikke kjøpte de.

    Klarte å blåse sikringa på min Ymir.
    Den bak ved strømkabelen. Satt en 6.3 A der.
    Mistenker at noen har opplevd å blåse sikringa her før jeg kjøpte den. Og bare satt i en sikring.
    Kan du se hva som er i din?
    Har mailet Bladelius men de svarer ikke.
    Står ingenting i min bruksanvisning.
    Det står nevnt at sikring størrelse er viktig og at størrelsen står under spec. Men det gjør det ikke.
    Så om du gidder å se i din manual eller på sikringa så hadde jeg satt pris på det.
    Mvh Tommy.
    Jeg ser ingen sikring bak på min Ymer. Må jeg skru den opp? Kanskje du burde ringe til Morten hos Norsk Audio Teknikk?
    Har snakket med Morten. Ser ut som 6.3 a er standard og at de setter i 8 a for kunder med ekstremt vanskelige høyttalere.
    Forresten så sitter sikring der du putter strømkabelen inn i forsterkeren.
    I den plastikk kontakten er det en liten "skuff"
    Er en liten tapp der. Bare å dra denne ut. Men du må koble fra strøm først.
    Men føler at jeg har fått riktig svar fra Morten.
    Så du kan få slippe.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har egen 16A kurs her også med kun en stikkontakt i enden. Ingen koblingspunkter imellom.
    Kan ikke si at verden endret seg. Men ble noe mer ro og svartere bakgrunn.
    Noe mer luft og nøyaktighet i lydbildet.
    Men snakker nyanser og ikke om Jesus: )

    Hos meg fungerte det ikke med 16A, Byttet til 16C.
    Mente 16 A som i 16 Amper.
    Har 16 c jeg og.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har egen 16A kurs her også med kun en stikkontakt i enden. Ingen koblingspunkter imellom.
    Kan ikke si at verden endret seg. Men ble noe mer ro og svartere bakgrunn.
    Noe mer luft og nøyaktighet i lydbildet.
    Men snakker nyanser og ikke om Jesus: )

    Hos meg fungerte det ikke med 16A, Byttet til 16C.
    Holmium: Som du vet, er Ymer og SF en killerpakke, ja. Men det ser ut til at det tar tid for enkelte i visse andre tråder å skjønne. På tross av min positivitet til en klangmessig ganske så Blade-lik integrert i den selvsamme tråd. Det har seg jo sånn at en viss LITEN Sonusmodell er et notorisk effektdyr. Noe absolutt alle eiere av den har fått merke..

    Carisma: Det med matching er det jeg bruker suverent mest tid på innen Hi-Fi. Og la meg si det sånn: Det er ikke mange høyttalere som ikke våkner med en Ymer II i ryggen. Som sagt er den kresen, men får du det riktig, er det svært få andre forsterkere som når opp, ja. De er der, men de er få. Dog skal du vite hva du gjør med den- noe jeg tror du gjør. En ting til er : Du kjøper den fordi du liker det den gjør med musikken din, men den avslører alle svakheter ellers i kjeden. For den som har proklivitet mot rør og horn er det IKKE riktig forsterker.:rolleyes: Dessuten: Focal er kjent for en diskant som er "på hele tida". Så ta høyde..
    Føler at Ymer er noe slank i bassen kontra min B.m.c Cs2 som jeg solgte. Og den er ganske avslørende oppover. Med normale og gode innspillinger har den utrolig god mellomtone og luftig diskant.
    Ja,Focal kan oppleves masete i toppen. Spesielt på dårlige opptak ved dårlig matching.

    Men merkelig nok ble dette så mye bedre ved bytte av strømkabler. Da ble responsen i hele det hørbare området jevnere. I tillegg ble den mer avslappet og luftig. Men ja,den er fortsatt tydelig. Men behageligere.
    Cs2 hadde også en litt varmere signatur med mer driv og trøkk. Diskanten på Cs2 er også litt mer tilbakelent og ikke fult så luftig. Men føler at Ymer med Mi 23 pre er både behagelig og dønn ærlig.
    Skal sies at Cs2 (B.m.c)Er helt konge og noe av det råeste i bass. Den har utrolig punch og er veldig nyansert nedover i frekvens.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Om du synes Ymer er bra nå, husk at ETT TUSEN timer er anbefalt innspillingstid...
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    897
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Micke har alltid snakket om lang innspillingstid. Jeg hadde Advantage PRE1 og M300 monoblokker i sin tid, og da sa han 300 timer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Auditor var inne på det tidligere med matching. Ingenting er best i alle sammenhenger, ei heller Bladelius. Det går fint an å få for mye demping av bass hvis man har høyttalere som "overdemper" basselementene og kombinerer disse med forsterker med høy dempefaktor. Focal kan godt hende å passe ypperlig sammen med lav dempefaktor (som rørforsterkere) mens det blir litt slankt med feks Bladelius.

    Verdt å tenke på at mange ikke liker høy dempefaktor da litt rumling i bass skaper et varmt fundament.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har egen 16A kurs her også med kun en stikkontakt i enden. Ingen koblingspunkter imellom.
    Kan ikke si at verden endret seg. Men ble noe mer ro og svartere bakgrunn.
    Noe mer luft og nøyaktighet i lydbildet.
    Men snakker nyanser og ikke om Jesus: )

    Hos meg fungerte det ikke med 16A, Byttet til 16C.
    Om du synes Ymer er bra nå, husk at ETT TUSEN timer er anbefalt innspillingstid...
    Den har vært brukt i 3 år før jeg kjøpte den.
    Har vanskelig for å tro at det skal bli enda bedre ;)
    Husker ikke nøyaktig hva bruksanvisningen sier,men tror det var 6 uker når ny.
    Og skulle helst stå på hele tiden. Evt til nød standby.
    Kan skrus av ved lengre fravær som ferie.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Auditor var inne på det tidligere med matching. Ingenting er best i alle sammenhenger, ei heller Bladelius. Det går fint an å få for mye demping av bass hvis man har høyttalere som "overdemper" basselementene og kombinerer disse med forsterker med høy dempefaktor. Focal kan godt hende å passe ypperlig sammen med lav dempefaktor (som rørforsterkere) mens det blir litt slankt med feks Bladelius.

    Verdt å tenke på at mange ikke liker høy dempefaktor da litt rumling i bass skaper et varmt fundament.
    Forstår hva du mener.
    Men må si at Cs2 ikke føltes som rumlebass.
    Heller meget stram og nyansert. Med ekstra godt trøkk.
    Godt mulig dempefaktor er det som gjør det.

    Cs2 tror jeg hadde 250 og Bladelius over 1000.
    Men på hifisentralen så sies det at dempefaktor ikke trenger å være så høy som Cs2 2 er. Og tall som er høyere 50 eller noe er unødvendig. Og at man ikke har bedre kontroll på bassen over den verdien.
    Er ikke det det samme som å si at det ikke er forskjell?
    Bare spør,for i følge den teorien så er det lille jeg har lært om dempefaktor feil: )

    Og kan du utdype for meg hva du mener med en høyttaler som "overdemper" basselementene betyr?
    Tror jeg vet,men mulig jeg misforstår.

    Edit ser at denne kan tolkes negativt mot deg.
    Slik var det ikke ment. Jeg er bare veldig nysgjerrig da jeg finner evnet interessant.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For å være ærlig vet jeg ikke hva som kan utgjøre slike forskjeller rent teknisk. Jeg har fått med meg at teknisk kyndige har sagt at alt over rundt 50 er overflødig og helt irrelevant. Men da må man forklare hvorfor slike forskjeller oppleves i bassen mellom forsterkere.
    Både Devialet og Hegel har høye tallverdier for "dempefaktor" og skilte seg godt ut i forhold til forsterkere med mindre dempefaktor, som feks McIntosh, hos meg. Det sto ikke på effekt, så forklaringen må ligge et annet sted isåfall.

    Noen høyttalere har stivere oppheng og kan den veien være dempet mer enn nødvendig pr design. Sløv dempefaktor fra forsterkerens side kan være gunstig i slike tilfeller. Jeg ser at Cs2 ikke har noen form for negativ tilbakekobling, så det er mulig en del av bassforskjellene kan forklares den veien.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Coolio

    Dette er noe av det som er vanskelig innen hifi. Det er mye gode faktaer der ute,men vanskelig å vite hvilke som angår en selv. Jeg vet jo hvordan lyd jeg vil ha. Ingen problemer der: ).
    Men vet ikke helt hva jeg må kjøpe for å komme ditt.
    Jeg har alltid vært klar over hvor store forskjeller feks forsterkere kan gi på en gitt høyttaler.
    Det er morsomt og utfordrende når kombinasjonen og rom kan slå så forskjellig ut hos folk. Folk kan sitte med identiske anlegg og det låter helt forskjellig.
    Jeg har aldri vært spesielt god på det tekniske planet.
    Men jeg kjenner igjen det som jeg synes er god lyd.

    Jeg føler at Mi 23 med Ymer på Electra blir litt for snilt i bassen kontra Cs2.
    Men med subbene på så betyr det ikke så mye.
    Høyttalerne skal bort på ett tidspunkt.
    Det er hele planen. Finnes mye bra der ute,uten at det må bli nye Focaler.
    Liker den litt rene og stramme lyden av Focal med liten eller ingen avrulling i diskant.
    Men forover når jeg skal handle inn nye høyttalere. ..hva kan jeg se etter av høyttaler specs for å vite at det passer med en forsterker med høy dempefaktor?
    Liker jo god bass. Greit med litt fundament i bassen.
    Har ikke lyst på noe som er noe særlig mindre enn de jeg har,og heller ikke så mye breiere.

    Er det noen høyttaler spec som avslører at de passer godt med en forsterker med høy dempefaktor?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Carisma: Da skal du prøve å låne hjem en Embla med innebygget forforsterkerdel. Burde rette på det meste.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Embla er sikkert en god sak.
    Men som ren forforsterker så tror jeg min egen er bedre.
    Er ikke slik at det låter dårlig her.
    Og mange vil nok mene at bassen her er mer enn godkjent.
    Har levd en stund uten subbene mine på stereo oppsettet .
    Har fått de kablene jeg ventet på nå.
    Så nå er 240 kg med subber oppe å går.
    Så er rimelig fornøyd nå.
    Blir forresten ikke noen nye bokser på en stund.
    Sparer opp til noen høyttalere og håper jeg klarer å få til det om 1~2 år.
    Kan fint leve med det jeg har.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    När du körde Brage med Dynaudio Contour s3.4, provade du att spela på relativt hög volym?

    Hei her i det nye år, der er nu gået lidt tid, siden Brage er kommet i hus, så tiden er kommet til at begynde at beskrive karestikken på lydgengivelsen fra forsterkeren.

    Kilderne er.
    Musical fidelity M1CDT drev og. M1dac og Rega sin Dac R, samt Ayre DSD dac.
    Musiken kommer fra forholdsvis CD, og Tidal over Roon.

    Interconnect og høyttaler samt strøm kabler som inntil nu har været prøvet i systemet kommer fra følgende
    Strøm: Div. Fra Transparent referanse serien og ned til deres installations kabler.
    Interconnect: DH labs, Transparent " Ultra MM2 og nedad i Premie serien"
    Høyttaler kabler: Monster 4 kvadrat mm, Audioquist type 8, Transparent Ultra mm2.

    Efter at have blevet vant til lyd karastikken fra Transparent i tidligere opset, må jeg også her imrømme, at jeg inntil nu, foretrekker lydgengivelsen med disse kabler.
    Har nogen kabler fra Kimber, og Analysic plus som samt et Diy projektor som senere vil blive prøvet i opsettet.

    Høytalere som har været benyttes er:
    Dynaudio Contuer 3.4 og B&W 805 d3, Senere vil systemet blive koblet op m 2 stk DB1 Sub,er fra B&W= Rått!

    Lydgengivelsen fra Brage er i den grad dynamisk, uansett hva du kan sammenligne den med, ordet som best kan beskrive hva som falder mig ind, er Krudt, samtidig som gjengivelsen er exstream detaljeret. Her hører du absolutt alt, hva produseren har fået lagt ned i lydsporet på godt og ondt.

    Dette gjør også at forsterkeren med en gang forteller lytteren om, hvilke signal kilder og kabler den er koblet op med.

    Senere vil a komme ind på de andre aspekter i lydgengivelsen, men en ting som står fast, er at der finnes PR dags dato,-ingen andre forsterkere i 30kilo klassen, som i den grad er i Highend siktet, og som kan konkurrere med hva som helst, du vil kunne finde på markedet av svindyre alternativer, og kansje sågar vinde i en direkte sammen ligning.

    Fy flatten hvor det svinger.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hifierik: Vel er Brage full av krefter, men tenk litt på hvilken impedansutfordring og ikke minst STØRRELSE S 3.4 er...Ingen naturlig Bragepartner. Selv Hegelen din er litt liten ift feks en Balder 2. Da må du nok ned i S 1.4 eller de små PMC TwentyFive for å få Brage til å VIRKELIG skinne..Overskudd, kontroll og balanse. Men for å teste grenser er 3.4 fin nok, den..
     
    Sist redigert:
    H

    hifierik

    Gjest
    Ja Auditor, jag befarar att det är som du säger. Jag är väl mest nyfiken. Balder hade varit trevlig att prova :), där finns det tillräckligt med kraft och dynamik. Jag har ett ganska väldämpat rum och jag gillar att spela högt/starkt. Jag kan ju alltid byta upp mig till Ymer eller högre upp i märket jag redan har. Vad har du själv?

    Hifierik: Vel er Brage full av krefter, men tenk litt på hvilken impedansutfordring og ikke minst STØRRELSE S 3.4 er...Ingen naturlig Bragepartner. Selv Hegelen din er litt liten ift feks en Balder 2. Da må du nok ned i S 1.4 eller de små PMC TwentyFive for å få Brage til å VIRKELIG skinne..Overskudd, kontroll og balanse. Men for å teste grenser er 3.4 fin nok, den..
     

    opposoppen

    Fersking
    Ble medlem
    06.02.2009
    Innlegg
    4
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    4
    Hei, håper det er greit å spørre dere her inne:
    Jeg leter etter en CD/SACD-spiller fra Bladelius, og kom over denne i Sverige:
    Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik
    Han sier den er fra 2008/09, han kan selge med analog inn kort for 15000 SEK.
    Er det et bra kjøp? Burde jeg heller vente og finne en Freja Mk iii?
    -Er på jakt etter en god spiller som matcher min Thor Mk iii Novitas.
    Takk for inputs!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn