Beste transistor RIAA uansett pris?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har sagt det før, Whest er saker! Men vi skal fortsatt ikke bytte..... ;)

    Grattis med nytt.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal du ha, Zomby! En hedersbetegnelse når du beskriver det som saker ;) Kjenner at jeg er veldig fornøyd og blid nå. Vet ikke om noen klarer å prakke på meg noe som helst på hifi-fronten i 2017...
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Da ble det Whest MC Ref V Mk4 på meg. Milde måne, dette låter bra. Oppløst, varmt, et stort lydbilde og en super bass. Jeg var solgt i det øyeblikket Den kom inn av døra her, men den har forandret seg nokså mye etterhvert som den er blitt innspilt. Om noen har lyst til å ta turen for en prøvelytt - si ifra. Dette er en glede jeg gjerne deler med andre :)
    Dette er bra saker sammenlignet med langt dyrere Amerikanske greier med skjerm i fronten.Godt valgt!!!Er ute etter nytt riia selv om dagen etter at EAR324 og Steelheaden gikk ut av heimen. Ditt nye riia og et fra Sveits er under vurdering.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Du er velkommen innom, Kondis. Skal jeg peke på to ting på minussiden, så er det at man trenger to strømkabler, og at klasse A-greiene blir ganske varme. Den nederste blir varm når de står oppå hverandre. Men hvis en setter dem ved siden av hverandre, er ikke vanlige tonearmskabler lange nok...
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Et tilpasset `Mini-rack`til de to karene er vell verdt og sjekke ut,så litt luft kan pasere.Så kan de stå oppå hverandre uten tone arm angst og `varme` bekymringer.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det Whest MC Ref V Mk4 på meg. Milde måne, dette låter bra. Oppløst, varmt, et stort lydbilde og en super bass.
    Kan skrive under på dette... Etter å ha tilbragt et par timer i sweetspoten din satt jeg nokså lamslått tilbake... Din forrige utskiftning, fra Avid Pulsus til den mer enn tre ganger så dyre Avid Pulsare II, var jo en stor oppgradering. Da tenkte jeg nok at du var "i mål" når det gjaldt RIAA. Men jeg tør hevde at spranget var minst like stort da du skaffet Whest sin toppmodell! Et så sammenhengende, stramt og ikke minst gjennomsiktig lydbilde har jeg sjelden eller aldri hørt! Lag på lag med detaljer fremføres med den største innsikt og selvfølgelighet, med minimal påvirkning mellom ulike instrumenter og frekvensområder. Når lista flyttes atter en gang begynner det å gå litt inflasjon i uttrykkene, og man ender gjerne opp med å bruke mange av de samme superlativene... Men jeg kan vanskelig forestille meg at det finnes noe som er voldsomt mye bedre enn din nåværende vinylrigg... ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hyggelig å registrere at det fortsatt er liv i denne tråden. :)

    Det jeg har oppdaget, er at det er blitt enda mer liv i Manley Steelhead etter at jeg fikk på plass en superdyr transistor preamp. Riktignok litt avhengig av hva jeg spiller.

    Dette har tydeligvis mye med matching å gjøre.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det Whest MC Ref V Mk4 på meg. Milde måne, dette låter bra. Oppløst, varmt, et stort lydbilde og en super bass.
    Kan skrive under på dette... Etter å ha tilbragt et par timer i sweetspoten din satt jeg nokså lamslått tilbake... Din forrige utskiftning, fra Avid Pulsus til den mer enn tre ganger så dyre Avid Pulsare II, var jo en stor oppgradering. Da tenkte jeg nok at du var "i mål" når det gjaldt RIAA. Men jeg tør hevde at spranget var minst like stort da du skaffet Whest sin toppmodell! Et så sammenhengende, stramt og ikke minst gjennomsiktig lydbilde har jeg sjelden eller aldri hørt! Lag på lag med detaljer fremføres med den største innsikt og selvfølgelighet, med minimal påvirkning mellom ulike instrumenter og frekvensområder. Når lista flyttes atter en gang begynner det å gå litt inflasjon i uttrykkene, og man ender gjerne opp med å bruke mange av de samme superlativene... Men jeg kan vanskelig forestille meg at det finnes noe som er voldsomt mye bedre enn din nåværende vinylrigg... ;)
    Takk for hyggelige ord, Particle. Godt at også andre mener at dette var et skikkelig løft. Det tok over 100 timer før den begynte å løsne skikkelig, men det var det verdt å vente på. Ekstra morsomt at en slik riaa får ut alt som er og mer til av en relativt rimelig pickup som Lyra Delos. Slår gjerne et slag for den, forresten.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Alt APL-pratet i tråden til Impulse, minner om at APL har en RIAA som bør inn på denne lista.

    Riktignok er den hybrid, men den har i det minste utseende som sier transistor mer enn rør.

    Aner ikke hva prisen er, men det pleier å være dyrt.
    PHS-SR - APL Hifi
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt denne:

    970x510_legatolegacy1.jpg


    Hørte det en gang for noen år siden i et helt ukjent anlegg, men det gjorde inntrykk...
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Eller hva med denne? P1 phono stage
    Får masse skryt i siste Stereophile. Pris fra 31.000 USD til over 50.000 USD. Er det noen som har erfaring med denne produsenten?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg lurer litt på hvordan man egentlig kan vurdere hvordan et RIAA-trinn låter uten å høre det i et kjent rom, med kjente høyttalere, platespiller, pickup og forsterkeri. ;)

    ...i alle fall ikke uten å sammenlikne med et kjent RIAA-trinn.

    ...Ellers tror jeg at det beste SS-trinnet jeg har hørt er EAR 324, som blir et budsjettalternativ i dette selskapet.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Eller hva med denne? P1 phono stage
    Får masse skryt i siste Stereophile. Pris fra 31.000 USD til over 50.000 USD. Er det noen som har erfaring med denne produsenten?
    Jeg skulle likt å fått kloa i denne.Noe,om ikke det beste enkelte anmeldere har hørt.Og så koster det jo ikke mer enn en billig bil.:eek:
    Mvh Kenneth
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Eller hva med denne? P1 phono stage
    Får masse skryt i siste Stereophile. Pris fra 31.000 USD til over 50.000 USD. Er det noen som har erfaring med denne produsenten?
    Jeg skulle likt å fått kloa i denne.Noe,om ikke det beste enkelte anmeldere har hørt.Og så koster det jo ikke mer enn en billig bil.:eek:
    Mvh Kenneth
    Michael Fremer holder likevel en knapp på sin Ypsilon, selv om han sier at han aldri har hørt en mer stille riaa en P1, og at bassgjengivelsen er enorm. Ikke akkurat fra billigkurven noen av de to, Kenneth :D
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Eller hva med denne? P1 phono stage
    Får masse skryt i siste Stereophile. Pris fra 31.000 USD til over 50.000 USD. Er det noen som har erfaring med denne produsenten?
    Jeg skulle likt å fått kloa i denne.Noe,om ikke det beste enkelte anmeldere har hørt.Og så koster det jo ikke mer enn en billig bil.:eek:
    Mvh Kenneth
    Michael Fremer holder likevel en knapp på sin Ypsilon, selv om han sier at han aldri har hørt en mer stille riaa en P1, og at bassgjengivelsen er enorm. Ikke akkurat fra billigkurven noen av de to, Kenneth :D
    Både Dan D'Agostino Momentum Phono Stage og en Audio Research har også fått lyrisk omtale av Fremer de siste månedene. Det virket som de var på nivå med hans Ypsilon. Konklusjonen er vel at det er mye bra å velge mellom. Hvordan går det med din Whest nå som du har eid den en stund, Woodrand? Det er den jeg sikler mest på, må jeg innrømme.
     

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Både Dan D'Agostino Momentum Phono Stage og en Audio Research har også fått lyrisk omtale av Fremer de siste månedene. Det virket som de var på nivå med hans Ypsilon. Konklusjonen er vel at det er mye bra å velge mellom. Hvordan går det med din Whest nå som du har eid den en stund, Woodrand? Det er den jeg sikler mest på, må jeg innrømme.[/QUOTE]

    Jeg er svært fornøyd med Whest. Kjempemessig slam og presisjon i bassen, og etter min mening en nydelig mellomtone. Og diskanten blir aldri skarp eller ubehagelig. Den fungerer veldig fint sammen med VTL-forforsterkeren min med rør, og sluttrinnene med transistor. Hører på Keith Jarrett akkurat nå, og pianotonene låter herlig her. Hadde nylig Octave sin riaa på test, og likte den veldig godt, men Whest-en beholder førsteplassen for meg som hører på en del variert musikk, selv om det blir aller mest jazz. En del som er innom tror nesten ikke det er sant at jeg har en relativt rimelig pickup - Lyra Delos. Jeg mener at det er Whest-en som får hentet ut maksimalt av det den pickupen har å by på. Og så er den tyst, helt tyst. Er du i Oslo, er det bare å stikke innom Sst!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Husker ikke om det var i denne tråden eller i en annen, at jeg spurte om Pass Ono... uten at jeg fikknoen svar.
    Noen som har noen inntrykk av denne ?? ( Har en klone i emning.. )
    Nevnt i post nr 5 i denne tråden.

    Johan-Kr
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For å svare på spørsmålet: Det er veldig mange riaatrinn eg ikkje har høyrt. Av dei transistorbaserte er det desse som eg er mest nyfiken på. https://www.fmacoustics.com/products/phono-linearizers/ Vinn eg mange nok millonar i Lotto, skal eg ha meg ein tur til Sveits og høyre om eg ikkje kan få lov å kjøpe eitkvart...
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Virker spennende!
    Alt det opplegget og sikkert til en voksen pris så oppgir dem et signal til støynivå på -76 dB.

    -BB-
    Her er specs på Bolder:

    Technical Specifications
    Inputs 3 x 3-pin balanced XLR, adaptable to unbalanced
    Outputs 2 x 3-pin balanced XLR, adaptable to unbalanced
    Input Impedance MC: maximum 1000Ω, MM: 47kΩ. Resistive and capacitive loading adjustable on individual Personality Cards.
    Output Impedance 100Ω Balanced
    Maximum Output Level 28 Vrms
    Distortion, THD 0.005%
    1 kHz Gain, RIAA MC: 70 or 60 dB, MM: 50 or 40 dB
    Noise (EIN), MC 160 uV A-wtd, 275 uV Flat, 20 Hz to 20 kHz
    Frequency Response, 20 Hz to 20kHz RIAA: ±0.10 dB
    Crosstalk, L to R or R to L -100 dB or better, 20 Hz to 20 kHz
    Power Requirements 90-120V / 200-240V, 50—60 Hz
    Power Consumption 75W Max
    All specifications measured at 240 VAC mains Power

     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Virker spennende!
    Alt det opplegget og sikkert til en voksen pris så oppgir dem et signal til støynivå på -76 dB.

    -BB-
    -76 dB A weighted.

    De er proffe nok til å måle mot en standard.


    Ikke jallamåling her.
    Er vel ikke særlig mye å skryte av syntes du? Sutherland Engineering Duo måler til sammenlikning -85.6 dB A weighted som er blant det beste som Stereophile / John Atkinson har målt.



    -BB-
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.145
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    begge RIIane er tyste ja. de 9 db'ene forskjellen har lite å si, betinget faktor er vinylen selv som er har større egenstøy.
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Beste RIIA transitor box uansett pris,,,FM acoustics 122 MK-2......LFD SE,,,,EAR 324......Lehman silver cube..Whest ref V...Burmester 100....Boulder 2008......Vitus...
     
    Sist redigert:

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    97
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    NLE 22? Den er god og meget stille. Jeg ved ikke, hvad den koster brugt. Den er sjælden og som ny var den ikke særlig dyr.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.913
    Torget vurderinger
    24
    Men den har jo så mange komponenter.

    «The Golden Reference Edition represents the current state of the art in the Highest-End Audio market. The circuit architecture of the PHONO and PREAMP are based on an in-house ultra linear gain block, which contains 100 integrated semiconductors and above 500 passive devices»
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Beste RIIA om det er transitor eller rør uansett pris,,,FM acoustics 122 MK-2........Steelhead høres ut som en T-Ford tilsammenligning...
    Alle som har hørt en T-Ford vet at det er grom-lyd. Så kom ikke her.....;)

    PS Har du hørt begge? Det finnes klart phono-preamper som låter mer åpent enn Steelhead. Men noen ganger skal lydbildet være mer tett (f eks en del jazz. Da kommer Steelhead til sin rett.)
     
    Sist redigert:

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Gammel tråd, men evig aktuelt tema.
    En ny utfordrer er på banen: Boulder 2108. Prisen i USA er anselige $52000.

    https://www.analogplanet.com/content/boulder-releases-ships-2108-phono-preamplifier
    Boulder bruker ikke S/N som alle andre, men det kryptiske ""Noise (EIN), MC 160 uV A-wtd, 275 uV Flat, 20 Hz to 20 kHz"
    Samme specs på 2008 som Stereophile målte til bare 49dB...

    HSE Swiss til $25000 mer en 2108 - S/N er 144 dB eller 50 nV.

    160 og 275 uV er nok trykkfeil, de andre Boulder modellene bruker nV, 1008 98 nV og 508 116 nV Flat 20-20k.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Sst
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn