Beste hodetelefoner for ca 2500kr

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Kjære medlemmer

Har en venn som har skaffet seg en TC-7530DC Bushmaster Beresford TC-7520SEG DAC
Han trenger nå et bra headset og kombinere med denne rundt 2500kr

Eksempler på vedkommendes musikksmak:
Alt fra Prodigy til Queen til Michael Bolton

Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.


Tips til kjøp ?

Vedkommende har vurdert Har vudert HD 650, men har samtidig hørt at denne ikke henger med på rask musikk? vil dette være et problem i f.eks Helloween - I Want Out (1988)? Noen som kan bekrefte/avkrefte?
santa-5-128x128.jpg
 
Sist redigert:

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.364
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
Hiver han på 500kr og er i oslo området så har jeg noen audio technica w1000x til salgs. Er selv av typen som hører på alt, så kan ikke ha hodetelefoner som bare gjør noe bra: må kunne levere bass når det skal være det, uten at det skal være noe romle-bass når du hører på clapton f.eks. W1000x passer ypperlig da.
 
T

tce-teams

Gjest
hva med b&w p5 sine hode tlf 2495,- på hifi klubben disse har fått utrolig mye med skryt og har vunnet det som er av tester.
 
T

Tittentei

Gjest
Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.
Da vil jeg, som ny eier av HD 650 fra i går, avbefale (nytt ord?) deg å kjøpe disse. HD 600 passer muligens bedre?
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hiver han på 500kr og er i oslo området så har jeg noen audio technica w1000x til salgs. Er selv av typen som hører på alt, så kan ikke ha hodetelefoner som bare gjør noe bra: må kunne levere bass når det skal være det, uten at det skal være noe romle-bass når du hører på clapton f.eks. W1000x passer ypperlig da.
Vedkommende er dessverre ikke intressert i brukt, bare nytt, ellers er bor han i Vest-Agder

Angånde P5 som nevnes så falt ikke det heller så veldig i smak pga vedkommende annser det som designet for portabelt bruk.
Kunde skal ikke ta headsettet med seg, men bare ha det hjemme.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvis HD650 ikke skulle passe er jo DT880/990 alternativer.
AKG K701 er jo en moderne klassiker som har mange svært gode egenskaper men er litt tynne i bunn.

Jeg har bare HD600 og liker de godt men de manger litt presisjon i forhold til de beste dynamiske hodetelefonene.
 
M

Morpheus

Gjest
Min allround-hodetelefon er AKG k550. Den er god på alt. Men den er lukket og gir således fra seg litt resonanser som farger lyden litt her og der. En annen meget god hodetelefon er Shure 940, men den har ikke så dyp bass, men det var stort sett godt nok for meg.
Hifiman 400 burde være meget interessante spesielt etter at de oppgraderte driverne, de ligger på 3000kr.
Har hørt mye skryt om beyerdynamic DT880 og da spesielt 600ohms versjonen, men har aldri hørt den selv.

Avbefale... godt ord haha. Du og Ardilla får ofte frem en ufrivillig og spontan humring her, men det kan taes i en annen tråd :).

Har forøvrig hatt Beresford DAC og var virkelig imponert over den i sin tid. Prøvde riktignok aldri hodetelefonutgangen. Vet Vidar P hadde en del gode innspill til produsenten i sin tid mtp forbedringer av hodetelefondelen.
 
Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Når det gjelder "nøytral og virkelighetsnær lyd" så er den hodetelefonen jeg har fremst i tankene egentlig LCD-2. Jeg vil anta at det at den appellerer til såpass mange er nettopp "nøytral og virkelighetsnær lyd". Kanksje jeg tar feil. HAr tatt feil før. ;)

Fått pepper fra bl.a. Anfield på dette før - men med Audeze så satte man en ny lydstandard innen head-fi. Jeg mener det fortsatt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.439
Antall liker
17.165
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
De nevnte DT880 er ingen dårlig anbefaling i dette prisleiet. Ellers, med budsjettbegrensingen, er bruktmarkedet en anbefalingsverdig vei å gå.
 
T

Tittentei

Gjest
Når det gjelder "nøytral og virkelighetsnær lyd" så er den hodetelefonen jeg har fremst i tankene egentlig LCD-2. Jeg vil anta at det at den appellerer til såpass mange er nettopp "nøytral og virkelighetsnær lyd". Kanksje jeg tar feil. HAr tatt feil før. ;)

Fått pepper fra bl.a. Anfield på dette før - men med Audeze så satte man en ny lydstandard innen head-fi. Jeg mener det fortsatt.
Problemet er jo at Audeze LCD-2 koster hele 8 000 nye. Langt utenfor herrens prisklasse. Han sier også at han ikke vil kjøpe brukt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når det gjelder "nøytral og virkelighetsnær lyd" så er den hodetelefonen jeg har fremst i tankene egentlig LCD-2. Jeg vil anta at det at den appellerer til såpass mange er nettopp "nøytral og virkelighetsnær lyd". Kanksje jeg tar feil. HAr tatt feil før. ;)
Fraværet av perspektiv i lydbildet gjør at de i mine ører et stykke fra virkelighetsnær. Som jeg har sagt tidligere så synes jeg de er litt som Grado, de har noen særdeles gode egenskaper men allround egenskapene er mer så der.

Jeg har fortsatt HD800 som referansen men jeg har fortsatt tilgode å høre dyrere Stax. (Jeg eier ikke HD800).
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
@ tittentei1000. Riktig - så derfor sa jeg rett ovenfor dette: "Da er dessverre ikke 2.500 kroner nok - selv innen head-fi. Beklager."
 
T

Tittentei

Gjest
De nevnte DT880 er ingen dårlig anbefaling i dette prisleiet. Ellers, med budsjettbegrensingen, er bruktmarkedet en anbefalingsverdig vei å gå.
Jeg er enig. På dette prisnivået og blant oss entusiaster er brukt ofte som nytt, men spillt inn. Folk pleier å ta godt vare på produktene sine.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Fraværet av perspektiv i lydbildet gjør at de i mine ører et stykke fra virkelighetsnær.
Det er derfor dette er vanskelig. LCD-2 (og forsåvidt også LCD-3) gir en utrolig d-y-b-d-e og realisme (uten bass i kroppen da selvfølgelig) som jeg ikke kan huske å ha hørt fra andre hodetelefoner.

HE-500, HE-6, K702 og HD800 er alle "gode" - men de har alle avarter av noe "kunstig lyd". Noen er dørgende kjedelige. Andre er fascinerende. Andre er engasjerende. Men, ingen av dem er "nøytral og virkelighetsnær lyd" i mine ører når det gjelder så nær virkeligheten head-fi kan komme.

Imidlertid så handler ikke dette om rett eller galt - men om preferanser. Kult nok. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fraværet av perspektiv i lydbildet gjør at de i mine ører et stykke fra virkelighetsnær.
Det er derfor dette er vanskelig. LCD-2 (og forsåvidt også LCD-3) gir en utrolig d-y-b-d-e og realisme (uten bass i kroppen da selvfølgelig) som jeg ikke kan huske å ha hørt fra andre hodetelefoner.
Der er jeg enig med deg.

Det er derfor det er umulig å finne en universell "sannhet". Defor tror jeg at hør før kjøp er det universelle tipset ved kjøp av hodetelefoner.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.
Da vil jeg, som ny eier av HD 650 fra i går, avbefale (nytt ord?) deg å kjøpe disse. HD 600 passer muligens bedre?
Folk som mener HD650 ikke er virkelighetsnære bør gå mer på konsert og høre mindre på hifi.

HD650 er den eneste hodefonen som virkelig høres live ut, som på konsert, en konsert med svært god lyd, vel og bemerke.

HD650 er farget mørkere i forhold til mange andre hodefoner, men hvis du sammenligner med feks en jazzklubb er de spot on.

Ifølge mine ører, da..
 
T

Tittentei

Gjest
Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.
Da vil jeg, som ny eier av HD 650 fra i går, avbefale (nytt ord?) deg å kjøpe disse. HD 600 passer muligens bedre?
Folk som mener HD650 ikke er virkelighetsvære bør gå mer på konsert og høre mindre på hifi.

HD650 er den eneste hodefonen som virkelig høres live ut, som på konsert, en konsert med svært god lyd, vel og bemerke.
Prøver du å si at HD 650 er mindre farget og mer nøytral enn HD 600? Da går i alle fall du mot konsensus.

Edit: Men det vet vi jo at du har vane for å gjøre; politisk rød på BI og blå på Blindern.
 
Sist redigert:
T

tce-teams

Gjest
Dette er ikke mitt beste felt men slenger nå et forslag til i luften her . Hva med beyer dynamic dt770 32ohm jubeleumutgave 2195,- komplett.no
 
M

Morpheus

Gjest
Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.
Da vil jeg, som ny eier av HD 650 fra i går, avbefale (nytt ord?) deg å kjøpe disse. HD 600 passer muligens bedre?
Folk som mener HD650 ikke er virkelighetsnære bør gå mer på konsert og høre mindre på hifi.


HD650 er den eneste hodefonen som virkelig høres live ut, som på konsert, en konsert med svært god lyd, vel og bemerke.

HD650 er farget mørkere i forhold til mange andre hodefoner, men hvis du sammenligner med feks en jazzklubb er de spot on.

Ifølge mine ører, da..
Det kommer helt ann på hvor man isåfall befinner seg i lokalet etter min mening...
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hva tilsier at lyd på konserter er spesielt god?
Jeg har understreket meg selv i sitatet nedenfor.


Vedkommende ønsker nøytral og virkelighetsnær lyd med minimal farging.
Da vil jeg, som ny eier av HD 650 fra i går, avbefale (nytt ord?) deg å kjøpe disse. HD 600 passer muligens bedre?
Folk som mener HD650 ikke er virkelighetsvære bør gå mer på konsert og høre mindre på hifi.

HD650 er den eneste hodefonen som virkelig høres live ut, som på konsert, en konsert med svært god lyd, vel og bemerke.
Prøver du å si at HD 650 er mindre farget og mer nøytral enn HD 600? Da går i alle fall du mot konsensus.

Edit: Men det vet vi jo at du har vane for å gjøre; politisk rød på BI og blå på Blindern.
Det har du helt rett i. Jeg vil ikke kalle HD650 nøytral (hva betyr det egentlig?) - men jeg vil kalle den NATURLIG. De fleste hodetelefoner og hifioppsett osv presenterer et unaturlig lydbilde. Hvorfor? Jo, fordi de gjengir lyd som taes opp av mikker som er plaasert rett inntil instrumentet. Under en kosert sitter man et stykke unna. Diskantfrekvensene dempes som kjent mer enn dypere frekvenser ved å passere gjennom luft. Spesielt med head-fi sitter man som kjent ganske nærme lydkilden.

Æsj - jeg er for trett til å formulere dette ordentlig. Men i for høst gikk jeg på konsert (Nasjonal Jazzscene - et sted med svært godt lydanlegg) omtrent en gang i uka. Da var det HD650 som gjaldt. Det var den som føltes mest ekte.

Edit: Siden jeg nok virket ganske surmaget i forrige post kompenserer jeg med en (ikke ironisk - helt sant) smiley: ;D
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Naturlig er et bedre ord enn nøytralt, ja. Skulle ønske flere var så spesifikke. :)
 
S

sorgenfri

Gjest
Naturlig er et bedre ord enn nøytralt, ja. Skulle ønske flere var så spesifikke. :)
Hvis verdens beste musikkformidler skulle kåres, måtte en ikke først kåre verdens beste instrument? Så verdens best mic osv?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Dette er ikke mitt beste felt men slenger nå et forslag til i luften her . Hva med beyer dynamic dt770 32ohm jubeleumutgave 2195,- komplett.no
De er en god del dårligere enn hodetelefonene som blir omtalt i tråden og DT770 Pro utgaven blir solgt for 12-1500 kroner nye.
 
T

Tittentei

Gjest
Når andre (og jeg) bruker ordet nøytralt så tolker (og mener) jeg at de ikke farger lyden. I så måte synes jeg begrepene "ikke fargende" og "nøytrale" hodetelefoner er begreper som kan brukes vekselvis.

Dette er ikke mitt beste felt men slenger nå et forslag til i luften her . Hva med beyer dynamic dt770 32ohm jubeleumutgave 2195,- komplett.no
Jeg har disse og synes de er dårlige. De er veldig tynne i lyden, selv på basstungt materiale. De har grunne hodekopper, slik at ørene blir å hvile på stoffet foran driverne. Jeg tror det finnes langt bedre hodetelefoner der ute.

Hva med v-moda m-80? Kan det være noe for trådstarter? Han har, såvidt jeg har sett, ikke sagt noe om hva hodetelefonene skal brukes til? Portabelt/stasjonært etc?
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Nok en av mine kjepphester trigges her:

DET FINNES IKKE NØYTRAL LYDGJENGIVELSE ;D

Instrument - Mik - Mikfrofonforsterker - Miksebord - AD hardware/software - kompresjone/bearbeiding etc - DA hardware/software - forsterker - høyttaler

Alle strekene er en kabel. Dette er minstekjeden. Selv fyren ved miksebordet hører lyden gjennom en slik kjede.

Hvordan går det an å påstå at ingen av disse komponentene "gjør noe med lyden"? Er nøytral? Alt vi diskuterer her inne handler jo om nettopp det - at ALT farger lyden.

Nøytral betyr bare at man ikke finner lyden påfallende "varm" eller påfallende "kald/klinisk" - et slags snitt av det man er vandt til å høre.

- edit :)


Når andre (og jeg) bruker ordet nøytralt så tolker (og mener) jeg at de ikke farger lyden. I så måte synes jeg begrepene "ikke fargende" og "nøytrale" hodetelefoner er begreper som kan brukes vekselvis.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvis verdens beste musikkformidler skulle kåres, måtte en ikke først kåre verdens beste instrument? Så verdens best mic osv?
Kanskje. Det er derfor vi heldigvis ikke må kåre noe slikt. Det er imidlertid mange av oss som har vært på konsert. Men, ytterst få som har vært på konsert der en artist spiller på f. eks. en guitar og fremfører vokal uten mikrofon. Mao. en intimkonsert.

Så, hva som er nøytralt eller naturlig er vanskelig å ta stilling til.

Når det er sagt, så er spiller det egentlig liten rolle - noen vil ha en spesiell lydsignatur.

K702 er f. eks. en lydformidler som i mine ører er langt fra naturlig - men som i andres ører kan låte engasjerende for det.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Sorry OFF TOPIC - skammer meg:

Her er et foslag:

Hifiman HE-400 - eller hva sier du @sorgenfri?
 

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Min venn har lest igjennom det dere har skrevet og trukket fra kravet om "nøytral lyd". Han vil bare at det skal låte bra, uten for mye dill dall.
Han har tidligere hatt noen HD 485 og tror han blir mest fornøyd med å velge HD 650.
Han klarte heller ikke finner noen Beyerdynamics med 600 Ohm
gogo
 
T

Tittentei

Gjest
Nok en av mine kjepphester trigges her:

DET FINNES IKKE NØYTRAL LYDGJENGIVELSE

Instrument - Mik - Mikfrofonforsterker - Miksebord - AD hardware/software - kompresjone/bearbeiding etc - DA hardware/software - forsterker - høyttaler

Alle strekene er en kabel. Dette er minstekjeden. Selv fyren ved miksebordet hører lyden gjennom en slik kjede.

Hvordan går det an å påstå at ingen av disse komponentene "gjør noe med lyden"? Er nøytral? Alt vi diskuterer her inne handler jo om nettopp det - at ALT farger lyden.

Nøytral betyr bare at man ikke finner lyden påfallende "varm" eller påfallende "kald/klinisk" - et slags snitt av det man er vandt til å høre.

- edit :)


Når andre (og jeg) bruker ordet nøytralt så tolker (og mener) jeg at de ikke farger lyden. I så måte synes jeg begrepene "ikke fargende" og "nøytrale" hodetelefoner er begreper som kan brukes vekselvis.
Når man omtaler en hodetelefon som nøytral, så må man ta utgangspunkt i kilden som konstant. En nøytral hodetelefon vil røpe alle flaws og feil i alt annet.

Hvis vi skal spesifisere alt og ta helt av, så nytter det ikke å snakke om noe, for da er alt variabelt, og det gir ikke mening å snakke om noe.
 
S

sorgenfri

Gjest
Dette er ikke mitt beste felt men slenger nå et forslag til i luften her . Hva med beyer dynamic dt770 32ohm jubeleumutgave 2195,- komplett.no
<br>De er en god del dårligere enn hodetelefonene som blir omtalt i tråden og DT770 Pro utgaven blir solgt for 12-1500 kroner nye.
Ok da er jeg tom for forslag da får dere hodetelefon experter ta over .

Slapp av:) det er ikke flere eksperter her inne enn de som ønsker å delta! Noen ønsker å være det, andre ønsker å ha det morro, atter andre er her for å plukke opp gode tips..Kvaliteten på tipsene er vel det samme som produsentene av hodetelefoner: Variert.

Mens noen kun benytter polemikk for å fremstå som noe de ikke er. Internett er belielig slik..Hvor mange hodetelfoner kan et menneske ha lyttet til??

Drit i det tcet.. Det er ikke så viktig. Uansett handler det jo om musikk?? Din musikk på DIN måte.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Fantastisk bra. :) Om 47 dager er head-fi tonen den samme som det øvrige forumet. I´m out.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Dette er ikke mitt beste felt men slenger nå et forslag til i luften her . Hva med beyer dynamic dt770 32ohm jubeleumutgave 2195,- komplett.no
Jeg har disse og synes de er dårlige. De er veldig tynne i lyden, selv på basstungt materiale. De har grunne hodekopper, slik at ørene blir å hvile på stoffet foran driverne. Jeg tror det finnes langt bedre hodetelefoner der ute.
Ikke diss DT770, jeg tror ikke det finnes hodetelefoner med bedre byggekvalitet.
Lyden er helt ok og de isolerer godt mot omgivelsene.
 
T

Tittentei

Gjest
Fantastisk bra. :) Om 47 dager er head-fi tonen den samme som det øvrige forumet. I´m out.
Det var flere som ville ha tullet ut av trådene. Nå er det full krig her! Ser dere hvor harmonisk tullet var! Det skapte et lag av useriøsitet, og minnet oss på at dette skal være en hyggelig hobby, ikke clash of the egos, hahaha.
 
Topp Bunn