Beste album 2016

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Årets beste?

    - Pink Floyd- The Early Years
    -Leonard Cohen- You Want It Darker
    -Tusmørke-Ført Bak Lyset
    -Øystein Sunde-Bestefar
    - David Crosby_ Lighthouse
    -David Bowie- Blackstar
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Ny på forumet her. Min topp seks på gulvet! Ikke rangert, synes det er for vanskelig. Wilco burde nok vært på lista, men de er alltid der uansett, så jeg ga plassen videre :)

    Sweden - Oh, Dusty
    Avantgardet - För många dyra skor och döda ögon
    The Switch - Album
    Teenage Fanclub - Here
    Whitney - Ligt Upon The Lake
    The Tyde - Darren 4
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt masse spennende musikk å oppdage i denne tråden!

    Bidrag fra meg: 2016 ble et år som sto i den norske musikkens tegn. Vet ikke helt hvorfor, men jeg fikk lyst å oppdage mer av hva mine landsmenn driver med sånn musikalsk. Flere av platene fra det store utland som har blitt nevnt her har jeg også likt veldig godt. Men tenkte jeg kunne lage en liten oversikt over de norske platene jeg har likt aller best i år - mange av de kan gjerne få mer oppmerksomhet, synes jeg.

    I (nesten) ikke-proritert rekkefølge:

    Kristoffer Lo: The Black Meat
    r-8166312-1456391386-2323-jpeg_orig.jpeg

    Lo er nok mest kjent som gitarist i den fantastiske popgruppa High as a kite. Men han er også en særdeles interessant komponist og jazz/impro-musiker. Albumet Savages, som han ga ut sammen med Trondheim Jazz Orchestra i 2015, var mitt definitivte norske favorittalbum fra det året. The Black Meat er et soloprosjekt, der han gjør omtrent alt selv. Hvordan beskrive det? Et slags svevende, drømmende landskap, som i meg skaper mye melankoli og tristesse når jeg lytter til det. Kan minne om slags mellomting mellom samtidsmusikk og langsom elektronika, kanskje. Men det er ikke easy listening. Likevel utrolig vakkert, synes jeg.


    Monica Heldal: The one in the sun
    WEB_Image Monica Heldal The One In the Sun (2LP) 1375603820.jpeg

    Heldal er et slikt ungt talent som bare blåser meg over ende. Debutblata The boy from the north var en helt nydelig singer-songwriter-affære. Andreplata kom i åra. Den er ikke like umiddelbart tilgjengelig og pop-catchy som den første plata. Jeg vil beskrive det som singer-songwriter-låter som beveger seg i retning av prog og elementer av psykedelika. Men fortsatt fengende og veldig musikalsk, på en eller annen måte.


    Geir Sundstøl: Langen Ro
    hubrolp3576.jpg

    Dette er en sånn plate som viser meg hvorfor strømmetjenester har noe for seg... Hadde aldri hørt om Geir Sundstøl før. Men oppdaget platen under "Norsk"-fanen på Tidal. Og satte den på... og klarte ikke skru den av. Det er en rolig, gitarbasert jazz/impro-plate, som maler opp harmoniske men interessante lydlandskap. Forresten gitt ut på Hubro, som er det norske plateselskapet jeg kanskje synes gir ut mest spennende ting nå for tida.


    Kygo: Cloud nine
    Cloud_Nine_coverartwork.jpeg

    Kom igjen a. Hvor humørløse går det an å bli, kritikere? Dette er jo ikke veldig dyp musikk, men betraktet som pop synes jeg det er skamløst fengende. Har ofte stått på ved oppvask, husvask, joggeturer... Jeg er fan!


    Møster! : When you cut into the present
    index.jpeg

    Ok da, denne ble gitt ut ganske sent på høsten 2015. Men jeg oppdaget den i løpet av 2016, og den kom nesten i 2016, da. Så jeg tar den med. Kjetil Møster er en bergensbasert jazz-saksofonist som har teamet opp med diverse kule folk for gruppa Møster!. Han kaller det selv prog-jazz, og det synes jeg treffer bra. Synes det er helt rått.


    Moddi: Unsongs
    index.jpeg

    Resten av platene jeg har nevnt her er i uprioritert rekkefølge. Men det er ingen som helst tvil: Denne plata var det store musikalske og emsjonelle høydepunktet for meg i 2016. Nordlendingen Moddi fant sanger fra hele verden som var blitt sensurert eller forbudt, og gjendiktet dem til engelsk, med et smakfullt vise/pop-preg tvers gjennom. Resultatet er en plate jeg nesten har hørt i stykker. Den treffer meg beinhardt i mageregionen, både tematisk og musikalsk. Tror det er den ene platen fra 2016 jeg garantert vil ta fram med jevne mellomrom i mange år fremover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn