Beste 12-15 tommer extended range bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.780
    Torget vurderinger
    23
    Joa... grei nok til hverdagsbruk :cool: Kjenner en som har fire stk., men jeg har aldri hørt de.. Flotte elementer, helt klart, relativt identiske med Fertin.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.058
    Antall liker
    2.857
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "men jeg har aldri hørt de"...
    lett å rette opp den dippen i almenndannelsen....
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    15inch.jpg

    Det fineste er muligens nevnt her, denne Flex units 15 fås jo med variabel spec, standard ser tydeligvis slik ut

    Flexunits 15 E 102 25 10
    Resonance frequency - fs: 18 Hz
    Equivalent volume - Vas:600 liter
    Qms1,5
    Qes0,26
    Qts0,22
    Nominal resistance - Zn8 Ohm
    DC resistance - re:6 Ohm
    Effective cone area - Sd:835 cm2
    Compliance – Cms:0,615 mm/N
    Mechanical resistance – Rms:9,59 kg/s
    Moving mass – mms:127 g
    Inductance 1 KHz – Le:0,98 mH
    Force factor – Bl:18,22 N/A
    Winding height – Hc:25 mm
    Air gap height – Hg:10 mm
    Nominal power – Pn:400 W
    Acceleration factor:143
    Efficiency – SPL:93 dB
    Linear excursion (x-max) 8.6 mm
    Max. excursion (P-P)46mm
     

    gol_71

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2014
    Innlegg
    6
    Antall liker
    5
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    10
    Jeg betalte veiledende pris som er 1396 dollar for de fire elementene, pluss fraktpris på 257 dollar. I tillegg skal vel staten ha litt.
    Jeg håper og tror de er verdt pengene:)

    Jeg bestilte to stk TD15H og to stk TD15M i slutten av september, og til min store overraskelse ble de levert ca 3 uker etter... på døra.
    Her er det absolutt håp om man ønsker nye elementer til jul;)

    Hvis du er av det tålmodige slaget som ikke har veldig hast med leveringstid:

    Acoustic Elegance TD15H - Sealed or Vented Box Applications

    Brukes bl.a. i denne: Vapor Audio Nimbus featuring Acoustic Elegance TD15H

    Kan brukes i både lukket og BR/slave kasse

    Fås også i en utgave mer sterkere motor (td15h+), men jeg vil anta at den da faller av litt tidligere nedover i frekvens.
    :confused::confused:Tør du si hva du betalte for elementene
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.748
    Antall liker
    103.780
    Torget vurderinger
    23
    Det som er litt ræva med Field coil basser er varmeutviklingen - skal de inn i kasser så blir det straks "issues"
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    708
    Antall liker
    249
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Sitter med denne :http://www.jblpro.com/pub/components/2241.pdf ,,,er en 4 Ohm 2241 G.
    Noen som kan si noe om den /Bygge forslag,, noe annet en den som eg har. ,,,Har 200 liter Bassreflex kasse tunet til 20 Hz (i følge bygger) ..elektronisk delefilter og Parasound 2200 Mk2 som venter
    ikke testet enda.
    Mvh Roy
     

    stryke23x

    Fersking
    Ble medlem
    08.01.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    7
    Hello Everyone,

    I occasionally monitor the stats from our website and in this case saw a lot of traffic coming from here. I figure it would be good to come on and comment on some of the questions. The lead times were very long with the group buy. I expected things to be very busy having three group buys happen at once. What I did not expect was the long two month delay receiving parts due to the west coast dock labor dispute. Ships sat in harbor for up to a month at the worst time. Ships were also not returning to China so our steel and frames had to wait a long time to be loaded on a ship. Chinese New Year fell in that time as well further delaying things. I am now current on all TD/Dipole/SBP/IB woofers. Lead times are about 2 weeks right now on those woofers. Lead time for the TD18H+ and Dipole18 is a little longer yet. Freight cost has become more reasonable as UPS has been very good to us with new rates as well, up to 72% discount on UPS Expedited service.

    Regarding the original question, there are very few woofers that can play up to 600Hz and also play the lowest frequencies without a subwoofer. In most cases you choose which is the most priority and then accept that the other will not be so good. To play high requires very good inductance control and reduction of flux modulation. Very few woofers at all address this. To play low requires high power handling and also high Xmax. Parameters also need to allow for a moderate enclosure size. The TD15H has the best combination of those anywhere. The 14mm Xmax, 500W power handling, and incredibly low inductance is not available in any other driver. The Vapor Audio Nimbus was mentioned. In this review, Ryan Scott mentions why the Nimbus wouldn't be possible without the TD15H. There were no other options.

    Vapor Audio Nimbus White Speaker Review | A Unique Audiophile Experience

    None of the other drivers listed have nearly the 14mm Xmax. It would take two or more of most of these drivers to equal the output of a single TD15H at low frequencies. Enclosure size would also need to be much larger with any of the more efficient woofers. If looking to play low and be used without a subwoofer, the efficiency cannot be so high. Hoffman's Iron Law dictates that the response will begin to roll off much higher as efficiency is higher. The only option then is to use EQ to boost the low end. This again requires higher power handling and enough Xmax. Most drivers listed including TAD, Volt, and Focal do not use any shorting rings to address the flux modulation and keep inductance linear with respect to excursion. Also realize that all other woofers listed have dustcaps. This is not an issue when used in bass only applications. However, this creates a resonance lower in frequency than the cone breakup. In most cases you can see this in the impedance curve between 600-900hz. Even if crossed over steeply at 600hz, this resonance is problematic. Some of the Altec drivers attempted to address this by using a dustcap with a soft screen in the middle. It creates other issues though. The TD15H is the only one that uses a phase plug instead to completely eliminate this issue of dustcap resonance.

    ATC, TAD, and Flex Units are the drivers most often compared to AE. The best comparison to the TD15H of all drivers on the market is the Audiotechnology FlexUnits 15E10225. We actually reference them in our paper on designing for low distortion. They did address flux modulation and Le(x) distortion to a higher degree than most. Designing for Low Distortion: Lambda 001 Motor - AE Speakers The Flex Units still have inductance that is more than twice as high as the TD15H as they do not have a Full Copper Faraday Sleeve covering the entire pole. They also have only 8.6mm Xmax vs 14mm Xmax. They are not quite as efficient. Here in the US they are much more expensive than a TD15H, but it may be about the same end cost there. If they are available more affordably there, the Flex Units is probably the next best option to the TD15H if you willing to sacrifice some low end output and extension, and a little detail on the upper end. I have yet to see any woofer that can compare to all the TD15H can offer though.

    Best Regards,
    John
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg betalte veiledende pris som er 1396 dollar for de fire elementene, pluss fraktpris på 257 dollar. I tillegg skal vel staten ha litt.
    Jeg håper og tror de er verdt pengene:)

    Jeg bestilte to stk TD15H og to stk TD15M i slutten av september, og til min store overraskelse ble de levert ca 3 uker etter... på døra.
    Her er det absolutt håp om man ønsker nye elementer til jul;)

    Hvis du er av det tålmodige slaget som ikke har veldig hast med leveringstid:

    Acoustic Elegance TD15H - Sealed or Vented Box Applications

    Brukes bl.a. i denne: Vapor Audio Nimbus featuring Acoustic Elegance TD15H

    Kan brukes i både lukket og BR/slave kasse

    Fås også i en utgave mer sterkere motor (td15h+), men jeg vil anta at den da faller av litt tidligere nedover i frekvens.
    :confused::confused:Tør du si hva du betalte for elementene
    For å få kortet ned levering fra 9 måneder til 3 uker så skulle jeg gladelig betalt den summen. Du brukte vel flyfrakt?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fulltonene til EMS er ikke helt borte.

    Skulle tro bassdriveren burde kunne brukes

    Vis vedlegget 349730

    http://www.emspeaker.com/fiche_B15EX.pdf
    Mer enn overbevisende data, men det går jo selvsagt en nedre grense for mms - membranvekt og dens styrke ( her med airload, mmd = uten).

    Ser det skjer noe allerede under 200 hz , jeg ville tro midt i arbeidsområdet , mulig det ikke er hørbart - noen som har en sannsynlig forklaring - oppbrytning ?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvis en leser litt mellom linjene så ser du at selveste AE-John mener det går på forholdsvis store kompromisser med en respons fra kjelleren (ca -2,4m)og opp til 600 Hz.
    Selvfølgelig har han sin egen TD15H som favoritt
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Virker som AE er en veldig fin løsning, skal en ha både god mellomtone og dypbass må det jo være en slags middelvei, med gode data og der er da virkelig AE speakers.

    Har aldri hørt på noe derfra, men når dere får ting oppe å gå her - vil jeg måtte få be om en lytt , flotte elementer.


    En lavpris diy løsning ? : Bms 15s330 virker som et element iht. trådstarters krav - ikke for mye motor slik at det blir litt dypbass - fine data bortsett fra en ting , for stivt oppheng . Med delvis fjernet sentreringsfjær vil dette kunne bli et bra hifi element .
    9707c4b0ea.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvorfor vil du ta vekk deler av spideren egentlig? Det vil forsåvidt senke Fs og øke Vas, men ...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Kravene til kabinett blir det samme , det er jo ikke motorstørrelsen vi her endrer på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Poenget er at med laver Fs kan man få driveren til å gå litt dypere i en lukket kasse. Det er vanskelig å få knekkpunktet under Fs i en lukket kasse. I en bassreflekskasse har Fs relativt lite å si for hvor man plasserer knekkpunktet.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Snickers nå må du våkne ! du vet vel like godt som meg at ; når opphenget blir mykere faller BÅDE fs OG Qts dvs. som jeg skrev : resultatet blir det samme, dvs. lavere resonans i kabinettet OG mer dempning gir like mye bass - men bedre bass

    Når magnetkraften blir mindre - da svinger drivern mer rundt resonansen - mer bass
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Når vi snakker bassrefleks er det kabinettvolum som bestemmer bass mengde
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har vært fornøyd med bms 15n630 en god stund nå
    Overview
    extended low kan den vel ikke skryte av. Men presisjon og punch er det ikke noe å si på
    Med litt eq i bunn har den fungert tilfredstillende i OB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Snickers nå må du våkne ! du vet vel like godt som meg at ; når opphenget blir mykere faller BÅDE fs OG Qts dvs. som jeg skrev : resultatet blir det samme, dvs. lavere resonans i kabinettet OG mer dempning gir like mye bass - men bedre bass

    Når magnetkraften blir mindre - da svinger drivern mer rundt resonansen - mer bass
    Når du reduserer Fs endrer du ikke mye på responsen fra en bassreflekskasse. Responsen fra en bassreflekskasse er dominert av Mms, Sd, Re og BxL. Holder du dem konstante vil responsen fra kassa endre seg relativt lite.

    Reduserer du motoren vil du ikke øke mengden bass, men du reduserer alt det andre. Nivået på den resonante delen av responsen er dominert av de samme parametrene som ovenfor, men opphenget legger seg direkte i serie med kabinettvolumet på en lukket kasse og vil dermed bidra til å øke resonansfrekvensen.

    Å redusere resonans og øke mengden demping er ikke noen universaloppskrift for bedre bass.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    med litt linkwitz transform er da bassreflex sjanseløs mot lukket? av natur ruller jo bassreflex av dobbelt så hurtig under resonans. bare mer effektiv ved Fb. så 1-2 oktaver under resonans har lukket sine fordeler, selv uten EQ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    med litt linkwitz transform er da bassreflex sjanseløs mot lukket? av natur ruller jo bassreflex av dobbelt så hurtig under resonans. bare mer effektiv ved Fb. så 1-2 oktaver under resonans har lukket sine fordeler, selv uten EQ
    Et bassystem gir ikke mye nyttig under resonansfrekvensen når nivået er falt med 6dB. Det skjer raskt enten det skjer i 2. eller 4. orden. Spørsmålet er jo uansett hvor resonansen ligger.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tror vi har et kommunikasjonsproblem her eller ?

    Å redusere resonans og øke mengden dempning er ikke noe universaloppskrift, dette har selvsagt med mange ting og gjøre, påtrykt effekt spiller selvsagt inn, det er en grunn til at pa elementer er slik i våre dager, sammenlign 2 like elementer med forskjellig oppheng selv , vi er her ved en av hovedårsakene til at gamle pa elementer fortsatt er populære.

    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod !

    Hvis man vil prøve å misforstå kan vi bare gi opp her.

    Vi må skille mellom lukket og reflekskabinett, selvsagt vil resultatet bli forskjellig i de to systemene, og selvsagt vil et element med stor magnet spille høyere oppover i hz - trodde vi var forbi det stadiet...
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    ca slik


    men linkwitz transform vil vel ikke fungere i en bassreflex uansett?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod!
    En av de viktigste oppgavene til opphenget er å hindre DC-komponenter. Jakten på mykt oppheng er derfor ofte også uheldigvis jakten på høy forvrengning fra motorsystemet. Uten denne oppgaven hadde det vært interessant å bruke ekstremt myke oppheng.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod!
    En av de viktigste oppgavene til opphenget er å hindre DC-komponenter. Jakten på mykt oppheng er derfor ofte også uheldigvis jakten på høy forvrengning fra motorsystemet. Uten denne oppgaven hadde det vært interessant å bruke ekstremt myke oppheng.
    "ekstremt myke oppheng" ? nei det trenger da ikke være ekstremt mykt... En kan jo spise seg i hjel på gulrøtter og drikke seg i hjel på vann - ligg unna ekstremiteter.

    Det mest betenkelige med å skjære i sentreringfjær er jo sentrering og å hindre svingspolen i sideveis bevegelse - ting er jo ikke alltid 100% sentrert.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker mine 2216nd med sub så skal ikke uttale meg om akkurat det, men de jeg vet som har hørt Jbl M2 i hifi oppsett har ikke klagd på dypbassen. Jbl oppgir selv -10db på 20hz i M2 uten EQ
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg har noen høyttalere med noen elementer som ihvertfall jeg liker godt. JBL E 145
    De går langt nok ned for de fleste, om kabinettet er stort nok. Høy effektivitet gjør at man ikke behøver et kraftverk for å drive de. De lages ikke lengre, men finnes på bruktmarkedet.

    http://www.jblpro.com/pub/components/eseries.pdf
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod!
    En av de viktigste oppgavene til opphenget er å hindre DC-komponenter. Jakten på mykt oppheng er derfor ofte også uheldigvis jakten på høy forvrengning fra motorsystemet. Uten denne oppgaven hadde det vært interessant å bruke ekstremt myke oppheng.
    Er det spoleopphenget eller kantopphenget to snakker om her?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.346
    Antall liker
    16.464
    Sted
    Østfold
    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod!
    En av de viktigste oppgavene til opphenget er å hindre DC-komponenter. Jakten på mykt oppheng er derfor ofte også uheldigvis jakten på høy forvrengning fra motorsystemet. Uten denne oppgaven hadde det vært interessant å bruke ekstremt myke oppheng.
    Er det spoleopphenget eller kantopphenget to snakker om her?
    Dette er jo en del av storsignalfunksjonen til opphenget, og den ivaretas av begge opphengene i fellesskap. Småsignalegenskapene går jo på hvordan membranen oppfører seg, og her blir de to opphengenes individuelle funksjon mer interessant.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Å anbefale en 15" med vas på 110 liter til hifi blir ikke bra etter mitt syn, men jeg om det - versågod!
    En av de viktigste oppgavene til opphenget er å hindre DC-komponenter. Jakten på mykt oppheng er derfor ofte også uheldigvis jakten på høy forvrengning fra motorsystemet. Uten denne oppgaven hadde det vært interessant å bruke ekstremt myke oppheng.
    Er det spoleopphenget eller kantopphenget to snakker om her?
    Dette er jo en del av storsignalfunksjonen til opphenget, og den ivaretas av begge opphengene i fellesskap. Småsignalegenskapene går jo på hvordan membranen oppfører seg, og her blir de to opphengenes individuelle funksjon mer interessant.
    Det er vel der bassrefleks kan være mere interessant å holde på med, da elementets bevegelse er påvirket av portfrekvensen og systemresonansen...
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    JBL 1500al / 1501al seriene er gode også oppover i frekvens, men det må i tilfelle skaffes igjennom gode kontakter eller på brukten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn