Benytte XLR-utgangen på Electrocompaniet ECP-2 riaa?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg prøver likevel: På ECP2 er det mulig å benytte både RCA og XLR på utgangen fram til forsterkeren. Jeg benytter nå RCA-utgangen, men lurer på om det kan ha noe for seg lydmessig å bruke XLR-utgangen? Mener å ha vært borti flere ganger at det anbefales å benytte XLR-inngangene på Accuphase. Bruker det derfor på CD-spilleren.
 
A

aardappeleter

Gjest
Spring innom din nærmeste instrumentforhandler, kjøp et par gode mikrofonkabler i passende lengde, og prøv? Eller sjekk min annonse på brukten "ryddesjau i roteskuffene", jeg har til overs noen forskjellige lengder Canare Starquad som ikke koster allverden. :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.247
Antall liker
4.561
Torget vurderinger
1
Det er vel bare å prøve ? Det står ikke noe i brukerveildeningen fra EC om det ev skulle frarådes å bruke RCA og XLR samtidig.

Hvilken Accuphase ? (jeg er sett enkelte kretsløsninger for XLR inngangen til accuphase som ikke var veldig tillitvekkende).

mvh
KJ
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.297
Antall liker
21.064
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Det er vel bare å prøve ? Det står ikke noe i brukerveildeningen fra EC om det ev skulle frarådes å bruke RCA og XLR samtidig.

Hvilken Accuphase ? (jeg er sett enkelte kretsløsninger for XLR inngangen til accuphase som ikke var veldig tillitvekkende).

mvh
KJ
Korrekt.... Sliter også med å se logikken.
Så vidt vides, er hverken EC eller Acccuphasen (gjett) fullbalanserte. Da gi´r det ingen mening, ettersom du vil
ha 1 alt. 2 ekstra konverteringsled i forhold til RCA.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Det er vel bare å prøve ? Det står ikke noe i brukerveildeningen fra EC om det ev skulle frarådes å bruke RCA og XLR samtidig.

Hvilken Accuphase ? (jeg er sett enkelte kretsløsninger for XLR inngangen til accuphase som ikke var veldig tillitvekkende).

mvh
KJ
E-470. Ja, jeg har muligheten til å prøve med XLR-kabler, men tenkte kanskje noen hadde synspunkter omkring dette.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Spring innom din nærmeste instrumentforhandler, kjøp et par gode mikrofonkabler i passende lengde, og prøv? Eller sjekk min annonse på brukten "ryddesjau i roteskuffene", jeg har til overs noen forskjellige lengder Canare Starquad som ikke koster allverden. :)
Jeg har allerede kabler med XLR-plugger.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.521
Antall liker
9.583
Da hadde jeg prøvd først og så startet en tråd, gjerne om eventuelle forskjeller.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Ok, bare å beklage at jeg ikke fulgte folkeskikken...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.247
Antall liker
4.561
Torget vurderinger
1
Korrekt.... Sliter også med å se logikken.
Så vidt vides, er hverken EC eller Acccuphasen (gjett) fullbalanserte. Da gi´r det ingen mening, ettersom du vil
ha 1 alt. 2 ekstra konverteringsled i forhold til RCA.
IMHO som det heter så er det veldig liten grunn til å trekke et balansert/differensielt signal igjennom hele kretsen til en integrert forsterker. Fordelene er minimale (+6db headroom, reduksjon i likeordens forvrenging, kanksje litt undertrykking av intern støy) og ulempene er vesentlig høyere kompleksitet og vesentlig høyere krav til presisjon i hele kretsen. Fordelen med balansert signaloverføring mellom boksene, CMRR, realiseres i inngangstrinnet på mottakersiden.
Selvfølgelig ikke. Enten XLR utgangen eller RCA. Trodde det var ganske klart i åpningsinnlegget.
Min missforståelse, jeg leste lit for fort igjen.
E-470. Ja, jeg har muligheten til å prøve med XLR-kabler, men tenkte kanskje noen hadde synspunkter omkring dette.
OK I dokumentasjonen fra Accuphase ser jeg i forbifarten ingen tegn til at de har snublet med XLR-inngangen, men den har 7 dB dårligere signal støyforhold en RCA og den har japansk std for polaritet (pinne to er negativ og pinne 3 er positiv).
https://www.accuphase.com/model/e-470.html

mvh
KJ
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Det var i den beste mening, man trenger vel strengt tatt ikke spørr om råd/lov til å prøve en ledning med andre plugger.
Vet ikke helt om jeg forstår hvor du vil hen. Jeg spurte kun om mulige synspunkter på bruk av XLR vs. RCA. Uansett, det virker ikke å være noe entydig svar på dette og det er for så vidt svar nok for meg. Fortsetter med RCA, jeg.
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.521
Antall liker
9.583
Vet ikke helt om jeg forstår hvor du vil hen. Jeg spurte kun om mulige synspunkter på bruk av XLR vs. RCA. Uansett, det virker ikke å være noe entydig svar på dette og det er for så vidt svar nok for meg. Fortsetter med RCA, jeg.
Vil vel egentlig ingen plass men det hadde vært interessant og hørt om du hørte forskjeller, du har jo ledning så det er jo bare å prøve.
 

JanOve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
128
Antall liker
62
Torget vurderinger
1
Eg har med eit unntak alltid fått betre lyd med balansert kabling, også med ECP-2. Skjønar egentleg ikkje kvifor det ikkje er meir utbreidt. Hugsar eg ikkje feil så står det og i manualen til companiet
 
A

aardappeleter

Gjest
Jeg har allerede kabler med XLR-plugger.
Tydeligvis misforsto jeg intensjonen med innlegget ditt. Sorry.

Ellers ser det ut som su har fått svar om teoretiske fordeler og ulemper på alternativene opp mot hverandre.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
IMHO som det heter så er det veldig liten grunn til å trekke et balansert/differensielt signal igjennom hele kretsen til en integrert forsterker. Fordelene er minimale (+6db headroom, reduksjon i likeordens forvrenging, kanksje litt undertrykking av intern støy) og ulempene er vesentlig høyere kompleksitet og vesentlig høyere krav til presisjon i hele kretsen. Fordelen med balansert signaloverføring mellom boksene, CMRR, realiseres i inngangstrinnet på mottakersiden.

Min missforståelse, jeg leste lit for fort igjen.

OK I dokumentasjonen fra Accuphase ser jeg i forbifarten ingen tegn til at de har snublet med XLR-inngangen, men den har 7 dB dårligere signal støyforhold en RCA og den har japansk std for polaritet (pinne to er negativ og pinne 3 er positiv).
https://www.accuphase.com/model/e-470.html

mvh
KJ
I manualen til ECP2 står det ved bruk av XLR output: "Use an XLR interconnect with GND on pin 1, + on pin 2 and - on pin 3".
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.132
Antall liker
1.121
Torget vurderinger
10
Eg har med eit unntak alltid fått betre lyd med balansert kabling, også med ECP-2. Skjønar egentleg ikkje kvifor det ikkje er meir utbreidt. Hugsar eg ikkje feil så står det og i manualen til companiet
Jo, det står faktisk at det anbefales for bedre lyd, hvis forsterkeren har inngang for XLR. Men så var det dette med polariteten da. Se mitt innlegg over.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.493
Antall liker
2.700
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ok mulig det fins adaptre .Du kan og lodde om hannkjønnpluggene. Blir vel verre om det er en dyr kabel.
 
A

aardappeleter

Gjest
Jeg fikk i sin tid Bluejeans til å lage fasevendte kabler for brokobling av DP-forsterkere (15 cm lange så neppe noe å sette deg i forbindelse med han som kjøpte forsterkerne med alt av småtteri som var spesifikt for dem..). Ble aldri noe av å teste i praksis, men det er i alle fall mulig å få tak i.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.247
Antall liker
4.561
Torget vurderinger
1
I manualen til ECP2 står det ved bruk av XLR output: "Use an XLR interconnect with GND on pin 1, + on pin 2 and - on pin 3".
Det er bare å trykke på knappen på accuphase
1683306666062.png

mvh
KJ
 
Topp Bunn