Behjelpelig med bassfelle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner det slik at du har fått målt opp rommet ditt. Har du noen målinger du kan vise frem? Tenker spes på impulse (refleksjoner) og klangtiden (vannfall) og GD. ( groupe delay) For å se om lyden ankommer på samme tid, eller om det er store forskjeller i tid. Det kan føre til en hardhet i lyden som øker med antall db du spiller.

    Når det kommer til demping av mellomtone og diskant så trenger platene ikke være så tykke. Tenk deg at absorbenter fungerer som en EQ. jo tykkere (med riktig materiale ) dess lenger ned i frekvens vil den påvirke. Er du riktig uheldig så kan det jo være at du demper de samme frekvensene i hele rommet, og at det dermed blir forlite øvre mellomtone/diskant i forhold til mellombass og bass. Det kan føre til at rommet virker dempet. Derfor er det etter hva jeg forstår så viktig å dempe med riktig type materiale. For å unngå at du EQ-er rommet formye med akustikkplater.

    Skriver og forklarer meg dårlig desverre.

    Den kalkulatoren er da relativt enkel, t.o.m jeg forsto den. Kan prøve å forklare deg gengen i det om du vil prøve mer på det.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Målene på rommet er 4.35 meter alle vegger og takhøyde på 2.15 meter. 3 av veggene er av mur med panelkledning. Den ene sideveggen er kun panel.

    Har du link til akustisk romkalkulator, som gir svar på hvor mye den ene veggen bør "trekkes inn" for beste resultat? takhøyden kan jeg dessverre ikke få gjort så mye med.

    Skjønner det slik at du har fått målt opp rommet ditt. Har du noen målinger du kan vise frem? Tenker spes på impulse (refleksjoner) og klangtiden (vannfall) og GD. ( groupe delay) For å se om lyden ankommer på samme tid, eller om det er store forskjeller i tid. Det kan føre til en hardhet i lyden som øker med antall db du spiller.

    Når det kommer til demping av mellomtone og diskant så trenger platene ikke være så tykke. Tenk deg at absorbenter fungerer som en EQ. jo tykkere (med riktig materiale ) dess lenger ned i frekvens vil den påvirke. Er du riktig uheldig så kan det jo være at du demper de samme frekvensene i hele rommet, og at det dermed blir forlite øvre mellomtone/diskant i forhold til mellombass og bass. Det kan føre til at rommet virker dempet. Derfor er det etter hva jeg forstår så viktig å dempe med riktig type materiale. For å unngå at du EQ-er rommet formye med akustikkplater.

    Skriver og forklarer meg dårlig desverre.

    Den kalkulatoren er da relativt enkel, t.o.m jeg forsto den. Kan prøve å forklare deg gengen i det om du vil prøve mer på det.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg har en del rockfon 5cm plater du kan få låne for å teste. Disse vil ikke hjelpe noe under 5-600hz, men vi det kan nok få løsnet opp mellomtonen endel. Om du har tid kan jeg eventuelt ta med litt måleutstyr så kan vi måle litt å se hva ståa er. Blir veldig skudd i blinde uten målinger og det er umulig å gi noen gode råd uten å få sett på det.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Høres bra ut thohaug. Er opptatt hele helgen, men neste helg (8-9/11) har jeg ingen planer.

    Jeg har jo noen Rockwool lydplater a 10cm. Funker dem kun til å temme ecco i rommet?

    Jeg har en del rockfon 5cm plater du kan få låne for å teste. Disse vil ikke hjelpe noe under 5-600hz, men vi det kan nok få løsnet opp mellomtonen endel. Om du har tid kan jeg eventuelt ta med litt måleutstyr så kan vi måle litt å se hva ståa er. Blir veldig skudd i blinde uten målinger og det er umulig å gi noen gode råd uten å få sett på det.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    De fungerer kun til kamfilter og mellomtone. I bassen vil ikke en slik tynn plate ha noe særlig effekt. Du kan teste litt ved å plassere noen av dem i første refleksjoner. Du vil nok merke forskjell på det. Kan ikke gi deg noe gode råd ifht ditt rom når jeg ikke har sett noe målinger på hvordan det ser ut.

    Anbefaler deg veldig å besøke noen som har dempet rommet mye før du starter å herje løs, ettersom det er ikke sikkert det er riktige løsningen etter dine preferanser.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bjørn, anbefaler at du tar imot besøk av Thomas...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Lite spørsmål, jeg vurderer nå og lage demping av sidevegger og front vegg, i denne forbindelse så slo det meg at jeg kanskje kan lage veggen med 10 cm ned mot gulv og opp til ca 90 cm, deretter ha 5 cm opp til ca 1.40 høyde, vil dette i det hele tatt ha noe å si eller er det bortkastet ? tenkte da på å bruke noe ala rockwool ned mot gulv kledd med stoff og f.eks absorbent plater over opp til ca 1.40 cm
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har litt samme tanken her også, men å bruke 30cm plater fra gulv og oppover og så diffusjon over der igjen på bakveggen i ørehøyde, foruten direkte i førsterefleksjonspunktet. Må krype rundt på gulvet å høre/kjenne hvor bassen bråker mest.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Lite spørsmål, jeg vurderer nå og lage demping av sidevegger og front vegg, i denne forbindelse så slo det meg at jeg kanskje kan lage veggen med 10 cm ned mot gulv og opp til ca 90 cm, deretter ha 5 cm opp til ca 1.40 høyde, vil dette i det hele tatt ha noe å si eller er det bortkastet ? tenkte da på å bruke noe ala rockwool ned mot gulv kledd med stoff og f.eks absorbent plater over opp til ca 1.40 cm
    Om du kun skal bruke 10cm er du bedre tjent med å putte platene kun i førsterefleksjonene. Er ikke noe vits å dempe der det ikke er refleksjoner. Da vil du bare bidra til at det låter dødere uten noe spesiell gevinst. Du må også bruke noe stivere med høyere densitet når du skal bruke såpass tynne plater. Viktig å plassere dempingen riktig, og beste måten å finne ut av dette på er å måle. Man kan kanskje bruke speilmetoden, men det kommer veldig an på spredningen til høyttaleren hvor bra dette fungerer. Akustikkplatene plasserer du i refleksjonspunktene, og bassfeller plasserer du der bassen samler seg mest (typisk i trippelhjørnene i rommet, men det kan også være langs vegg/tak og vegg/gulv hjørnene. Disse kan du finne ved å krype/gå rundt på gulvet langs veggene, evnt bruke en db måler med sinustone på de frekvensene du har problemer med.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    30 cm i tykkelse (Flexi-A) demper ikke godt lenger enn ned til 90 Hz. Og når størrelsen på arealet er betydelig mindre bølgelengdene, så blir dempingen vesentlig mindre effektiv enn det også.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    dette med tykkelse blir ett problem for meg, i en stue, skal jeg ta 30 cm på hver side så jafser det godt av rommet, men får se an og tenke noe mer, målinger vil vel forandre seg utifra hvor f.eks møbler og slikt står i rommet også ? de sideveggene har jeg tenkt på å lage,men skal lage de med rominndeling, så ikke sikkert alle fylles ut med demping, tror det kan bli mer helhetlig utseende ved å lage like vegger og så heller jobbe med hvor mye innmat man skal ha i, tubetrabs i hjørnene bak er også forsåvidt med i planene.
    først skal jeg dog sortere plater, sette bort en del og selge en del, før veggene blir ledige :)
    Kan ta med at Tannoy td10 sålangt kan sies å være noe av de mer vellydende ht jeg har hatt kontra rommet og det jeg liker
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Værre ble det når #Torolan# lar plastikken sitte på. vil ikke 99% av bølgene passere bare? Dette må testes og stikker innom Monter på torsdag.
    Poenget med å ha dem i plastikk , er at plastikken kan fungere som en membran , og det kan da fungere lengre ned i frekvens.
    Men jeg tror nok at effektiviteten av dette kan variere fra rom , og dette kommer sikkert an på hvilke problemfrekvenser man har.
    ^ I forhold til slik jeg forstår teorien bak membranfeller er det vel et par ting som ikke rimer ift. dette.

    For det første vil et slikt membran være avhengig av en viss "bevegelsesfrihet" for å ta opp energi – plastikk i "helspenn" korrelerer dårlig med det… For det andre bør membranet også ha en viss masse for å ha en dempende effekt – særlig ift. lave frekvenser… tynn emballasjeplast kan vel ikke akkurat sies å oppfylle det kravet.

    mvh e
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Værre ble det når #Torolan# lar plastikken sitte på. vil ikke 99% av bølgene passere bare? Dette må testes og stikker innom Monter på torsdag.
    Poenget med å ha dem i plastikk , er at plastikken kan fungere som en membran , og det kan da fungere lengre ned i frekvens.
    Men jeg tror nok at effektiviteten av dette kan variere fra rom , og dette kommer sikkert an på hvilke problemfrekvenser man har.
    ^ I forhold til slik jeg forstår teorien bak membranfeller er det vel et par ting som ikke rimer ift. dette.

    For det første vil et slikt membran være avhengig av en viss "bevegelsesfrihet" for å ta opp energi – plastikk i "helspenn" korrelerer dårlig med det… For det andre bør membranet også ha en viss masse for å ha en dempende effekt – særlig ift. lave frekvenser… tynn emballasjeplast kan vel ikke akkurat sies å oppfylle det kravet.

    mvh e
    Her er du og jeg fullstendig enig, det eneste jeg kan se den plastikken gjøre er å reflektere høyere refleksjoner, og komprimere platene slik at de får høyere densitet. for å få en membranfelle bør man vel ha en plate med litt masse og luftrom slik at platene får lov til å resonnere fritt. Kravet for massen øker sammen med hvor lavt i frekvens du vil at det skal ressonere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt riktig.
    Å kalle noe slikt for membranbassfeller blir litt som å kalle en bokreol eller stabel med ved for diffusorer.

    Som oftest vil man dessuten få bedre demping ved å ikke ha det presset sammen hardt, men la det ligge løst. Som thohaug sier, så økes densiteten. Kanskje i noen tilfeller kan det slå godt ut, men hovedregelen er at man ikke skal presse tykt materiale kompakt sammen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er igang på rommet igjen. Jeg kan jå måle både med å uten plastikk på de pakkene jeg alikevel skal bruke i førsterefleksjonspunktene. Har 3 hjørner ledig, i det siste hjørnet står subwooferene.. Kan legge ut målinger med REW og Umik om dette er intr for noen.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Mål i vei. Resultatene vil gi svar på teorier?

    Er igang på rommet igjen. Jeg kan jå måle både med å uten plastikk på de pakkene jeg alikevel skal bruke i førsterefleksjonspunktene. Har 3 hjørner ledig, i det siste hjørnet står subwooferene.. Kan legge ut målinger med REW og Umik om dette er intr for noen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp. Om det lurt med plastikk rundt eller ikke...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Retep: Måtte du bestille Flexi-A eller var det på lager? Butikk?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tipper det kommer an på hvilke tykkelser du skal ha. opp tilogmed 20cm pleier alltid å være på lager, men jeg måtte bestille mine 25cm plater.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da legger vi den ut her også, takk til Vidar.
    https://www.gearslutz.com/board/bas...etc/743040-tims-limp-mass-bass-absorbers.html
    Her kan du legge inn det meste i regnearket.
    Har veldig lyst til å prøve dette.

    Steinar.
    Den er veldig fin. Obs på at de fysiske lovene ikke alltid tar hensyn til teorien. Det er vanskelig å få til resultater under 40 hz med limpmass.
    Det kommer av hvor mye energi som skal få selve membranen til å flytte på seg. Dessuten bruker membranen cirka 10 perioder for å komme opp i bevegelse før den absorberer.
    Er gulle gode de her brukt riktig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.391
    Antall liker
    8.518
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Værre ble det når #Torolan# lar plastikken sitte på. vil ikke 99% av bølgene passere bare? Dette må testes og stikker innom Monter på torsdag.
    Poenget med å ha dem i plastikk , er at plastikken kan fungere som en membran , og det kan da fungere lengre ned i frekvens.
    Men jeg tror nok at effektiviteten av dette kan variere fra rom , og dette kommer sikkert an på hvilke problemfrekvenser man har.
    ^ I forhold til slik jeg forstår teorien bak membranfeller er det vel et par ting som ikke rimer ift. dette.

    For det første vil et slikt membran være avhengig av en viss "bevegelsesfrihet" for å ta opp energi – plastikk i "helspenn" korrelerer dårlig med det… For det andre bør membranet også ha en viss masse for å ha en dempende effekt – særlig ift. lave frekvenser… tynn emballasjeplast kan vel ikke akkurat sies å oppfylle det kravet.

    mvh e
    Her er du og jeg fullstendig enig, det eneste jeg kan se den plastikken gjøre er å reflektere høyere refleksjoner, og komprimere platene slik at de får høyere densitet. for å få en membranfelle bør man vel ha en plate med litt masse og luftrom slik at platene får lov til å resonnere fritt. Kravet for massen øker sammen med hvor lavt i frekvens du vil at det skal ressonere.
    Jepp.

    Bare et lite tillegg til det med ressonanser; kommer gjerne an på hvilket platemateriale man bruker, men ser at noen av disse "membranfellene" konstrueres med et lag steinull/glassvatt av lav (relativ) densitet bak selve "platen" – i hovedsak for å dempe platens "egenressonanse", dersom den skulle utvikle seg til å bli et problem.

    Vil tro dette vil ha større aktualitet ved bruk av kryssfinér, enn feks. gummi (som membran). Det presiseres likevel at der i utgangspunktet ikke bør være kontakt (/minimalt) mellom membranet og bakenforliggende demping.

    e
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, da her jeg noen målinger. Husk nå på at dette er i mitt rom.

    Først, nakent rom mot rockwool flexi A 3x20cm inne i plastikken sin. Hver pakke plassert i hjørnet 3 hjørner, i det fjerde hjørnet står noen subwoofere.

    frekvens nakent rom og rockwool i plast..jpg
    impulse rockwool i plast mot nakent rom.jpg
    vannfall rockwoll i plast mot nakent rom.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nakent rom mot rockwool ute av plasten sin.

    frekvens rockwool ute av platen mot nakent rom.jpg
    impulse rockwool i plast mot nakent rom.jpg
    vannfall rockwoll i plast mot nakent rom.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    PS husk nå på at dette er 60cm dype absorbenter og er egentlig ikke brukendes til å være så tykke!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Vil gjerne se en sammenligning hvor du setter bunn desibel tallet noe lavere.. F. eks ved 25-30db. Tror du får se mer signifikante forskjeller da.

    EDIT: dette gjelder da vannfallet, ettersom det er der rockwoolen er mest interessant.

    Edit 2: ville prøvd å stable et par pakker oppå subbene også.mistenker at det er ganske mye trykk akkurat i det hjørnet.
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Relativt jevnt, men etterklangen faller jevnere med plasten av. Og selvfølgelig jo mer jo bedre. Kan jo hende de største peakene i etterklangen ligger f.eks i tak-vegg hjørnene.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ^ I forhold til slik jeg forstår teorien bak membranfeller er det vel et par ting som ikke rimer ift. dette.

    For det første vil et slikt membran være avhengig av en viss "bevegelsesfrihet" for å ta opp energi – plastikk i "helspenn" korrelerer dårlig med det… For det andre bør membranet også ha en viss masse for å ha en dempende effekt – særlig ift. lave frekvenser… tynn emballasjeplast kan vel ikke akkurat sies å oppfylle det kravet.

    mvh e
    Her er du og jeg fullstendig enig, det eneste jeg kan se den plastikken gjøre er å reflektere høyere refleksjoner, og komprimere platene slik at de får høyere densitet. for å få en membranfelle bør man vel ha en plate med litt masse og luftrom slik at platene får lov til å resonnere fritt. Kravet for massen øker sammen med hvor lavt i frekvens du vil at det skal ressonere.
    Jepp.

    Bare et lite tillegg til det med ressonanser; kommer gjerne an på hvilket platemateriale man bruker, men ser at noen av disse "membranfellene" konstrueres med et lag steinull/glassvatt av lav (relativ) densitet bak selve "platen" – i hovedsak for å dempe platens "egenressonanse", dersom den skulle utvikle seg til å bli et problem.

    Vil tro dette vil ha større aktualitet ved bruk av kryssfinér, enn feks. gummi (som membran). Det presiseres likevel at der i utgangspunktet ikke bør være kontakt (/minimalt) mellom membranet og bakenforliggende demping.

    e
    No big deal, men dette med at ikke skal være kontakt mellom membran og dempemateriale er en utbredt feilslutning.
    Det er to fordeler ved at dempematerialet er i kontakt med membranen. Det ene er at luften blir sendt direkte inn i dempematerialet. Det andre er at membranet bremser fortere når lyden avtar.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at det jeg har sagt ang dette med Rockwollpakkene med plastikk ikke er noen vitenskapelig fasit. Men i praksis så fungerer det rimelig bra i rommet mitt hvertfall.
    Jeg har i mitt tilfelle plassert en sånn en i venstre hjørnet bak , og jeg fant igjen noen målinger fra den gang.
    Først uten Rockwool
    vannfall uten bassfelle.jpg

    Så med pakken

    vannfall med bassfelle.jpg

    Her er frekvensresponsen med/ uten
    frekvensrespons med og uten bassfelle bak.jpg


    At dette også strammet opp bassen hos meg er det ingen tvil om.
    Men det er som sagt ikke noen fasit , men det fungerte for meg :)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ^ I forhold til slik jeg forstår teorien bak membranfeller er det vel et par ting som ikke rimer ift. dette.

    For det første vil et slikt membran være avhengig av en viss "bevegelsesfrihet" for å ta opp energi – plastikk i "helspenn" korrelerer dårlig med det… For det andre bør membranet også ha en viss masse for å ha en dempende effekt – særlig ift. lave frekvenser… tynn emballasjeplast kan vel ikke akkurat sies å oppfylle det kravet.

    mvh e
    Her er du og jeg fullstendig enig, det eneste jeg kan se den plastikken gjøre er å reflektere høyere refleksjoner, og komprimere platene slik at de får høyere densitet. for å få en membranfelle bør man vel ha en plate med litt masse og luftrom slik at platene får lov til å resonnere fritt. Kravet for massen øker sammen med hvor lavt i frekvens du vil at det skal ressonere.
    Jepp.

    Bare et lite tillegg til det med ressonanser; kommer gjerne an på hvilket platemateriale man bruker, men ser at noen av disse "membranfellene" konstrueres med et lag steinull/glassvatt av lav (relativ) densitet bak selve "platen" – i hovedsak for å dempe platens "egenressonanse", dersom den skulle utvikle seg til å bli et problem.

    Vil tro dette vil ha større aktualitet ved bruk av kryssfinér, enn feks. gummi (som membran). Det presiseres likevel at der i utgangspunktet ikke bør være kontakt (/minimalt) mellom membranet og bakenforliggende demping.

    e
    No big deal, men dette med at ikke skal være kontakt mellom membran og dempemateriale er en utbredt feilslutning.
    Det er to fordeler ved at dempematerialet er i kontakt med membranen. Det ene er at luften blir sendt direkte inn i dempematerialet. Det andre er at membranet bremser fortere når lyden avtar.
    Det er nok riktig(ere) formidlet, ja. Ser vel forsåvidt for meg at luften uansett havner i dempematerialet (avstand eller ei), men at dette materialet ligger nært nok til å bremse membranets svingninger – vel å merke uten å hindre dem overdrevent – er et viktig poeng. It's a deal.

    e
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jepp.

    Bare et lite tillegg til det med ressonanser; kommer gjerne an på hvilket platemateriale man bruker, men ser at noen av disse "membranfellene" konstrueres med et lag steinull/glassvatt av lav (relativ) densitet bak selve "platen" – i hovedsak for å dempe platens "egenressonanse", dersom den skulle utvikle seg til å bli et problem.

    Vil tro dette vil ha større aktualitet ved bruk av kryssfinér, enn feks. gummi (som membran). Det presiseres likevel at der i utgangspunktet ikke bør være kontakt (/minimalt) mellom membranet og bakenforliggende demping.

    e
    No big deal, men dette med at ikke skal være kontakt mellom membran og dempemateriale er en utbredt feilslutning.
    Det er to fordeler ved at dempematerialet er i kontakt med membranen. Det ene er at luften blir sendt direkte inn i dempematerialet. Det andre er at membranet bremser fortere når lyden avtar.
    Det er nok riktig(ere) formidlet, ja. Ser vel forsåvidt for meg at luften uansett havner i dempematerialet (avstand eller ei), men at dette materialet ligger nært nok til å bremse membranets svingninger – vel å merke uten å hindre dem overdrevent – er et viktig poeng. It's a deal.

    e
    :)
    Effekten av dempingen synker raskt ved økt avstand ved tremembran. Ved Limp mass er det annerledes.
    Ved membranfeller som er bygget rundt ressonansfrekvensen til treverket vil kontakt med membranen kun endre ressonansfrekvensen.
    Membranfeller ala Torolan sin har litt effekt de og, men uten hjelp fra ressonansfrekvens og med lik membran på alle sider blir effekten liten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn