BASS IN YOUR PHASE mk II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Tangen kjører vel med 8x21" fra Beyma i OB, men mener å huske at han kjører EQ for å få det til å gå "helt ned". Hva er planene rundt dette Sluket?
    For det første, hva er helt ned?? Takke meg til en bass med de egenskaper jeg vil ha, og som begynner å roe seg ved 30-35 Hz. Spiller ikke noe særlig musikk hvor det er livet om å gjøre med 19 Hz så gardinene flagrer. Sånt noe får surrefolket drive med.

    Forrige system begynte å rulle av ved 35 Hz ca., og det var med "kun" 4 x 15" pr.side i ordinær baffel. Noe eq, men ikke grisemye. Den nye konstruksjonen er helt annerledes, over 30% større areal, pi-baffel type med utskiftbare vinger, bedre elementer og dessuten skreddersydd for rommet som linesource for å dra nyttte av forsterkninger fra både tak og gulv. Håper å nærme meg 30-tallet uten eq.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    SannaX skrev:
    Tangen kjører vel med 8x21" fra Beyma i OB, men mener å huske at han kjører EQ for å få det til å gå "helt ned". Hva er planene rundt dette Sluket?
    For det første, hva er helt ned?? Takke meg til en bass med de egenskaper jeg vil ha, og som begynner å roe seg ved 30-35 Hz. Spiller ikke noe særlig musikk hvor det er livet om å gjøre med 19 Hz så gardinene flagrer. Sånt noe får surrefolket drive med.

    Forrige system begynte å rulle av ved 35 Hz ca., og det var med "kun" 4 x 15" pr.side i ordinær baffel. Noe eq, men ikke grisemye. Den nye konstruksjonen er helt annerledes, over 30% større areal, pi-baffel type med utskiftbare vinger, bedre elementer og dessuten skreddersydd for rommet som linesource for å dra nyttte av forsterkninger fra både tak og gulv. Håper å nærme meg 30-tallet uten eq.
    Godt spørsmål. For noen er det jo 30hz. Andre igjen skal ned til 10hz flatt, uten at jeg skjønner helt poenget, til tross for at jeg er litt surre-gutt også. Det er ofte høyere opp det er moro på film. Hadde selv for en tid tilbake to 15" OB bassere, og disse gikk ned til ca 30hz (fs på 27hz). Var overraskende bra.
    Med alt det membranarealet og dertil baffler med utskiftbare vinger vil jeg faktisk tro du kan komme deg under 30hz selvom rommet ikke har den store påvirkningen (noe som jo er positivt). Hvor mange blir det pr side? Er det forresten 416 fra GPA du har kjøpt?
    Høres jævlig spennende ut dette her. Skulle vært moro å hørt en dag.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    SannaX skrev:
    Tangen kjører vel med 8x21" fra Beyma i OB, men mener å huske at han kjører EQ for å få det til å gå "helt ned". Hva er planene rundt dette Sluket?
    Tangen det er meg da... noen hadde jo allerede gjennomskuet mitt nye hemmelige nick her på Galehuset, så jeg kan like gjerne komme ut av H-baffelet... jeg mener skapet.

    Jeg bruker litt EQ ja.. Til dels for å dra ned dipol-peaken rundt 150 Hz, som er nesten +10 dB, men også for å heve i bånn så jeg når flatt til 20 Hz. Egentlig er 20 Hz bare tull, for det som kommer ut der er stort sett bare forvrengning likevel. Men jeg liker å ha fullt nivå til rundt 25 Hz, det holder i massevis for meg. Egentlig er 30 Hz også nok til så og si all musikk.

    Det er bedre med 30 Hz forvregningsfritt, enn 4 Hz med 90% forvrening!
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    Tangen det er meg da... noen hadde jo allerede gjennomskuet mitt nye hemmelige nick her på Galehuset
    Du, din snik :-X
     
    J

    J.J

    Gjest
    DIY_dude skrev:
    Mr-T skrev:
    Tangen det er meg da... noen hadde jo allerede gjennomskuet mitt nye hemmelige nick her på Galehuset
    Du, din snik :-X
    En som kaller seg Mr-T ... og skriker DIPOL DIPOL DIPOL DIPOL DIPOL ....... Selv jeg tok den :p
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Hva kan jeg si... jeg er vel ikke den skarpeste kniven i skuffen. :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Tangen, ja - som i Sleipe-Stig?? ;D ;D Var så vidt innom deg en gang -2-3 år siden tror jeg. Var i hvertfall noe dipoler der da husker jeg, en eller to basser i H, mener jeg å huske, og så noen 8" bl.a., som hang der i strikk og binders.Stemmer?

    Låt ikke så halvgæærnt da, spilte relativt lavt.

    Jeg prøver i størst mulig grad å unngå eq, du vet jo hvordan forvrengningen øker drastisk pr.oktav og dB. Dipolpeak er forsåvidt ikke så vanskelig å hanskes med og heller ikke noen stor bekymring hos meg. Jeg skal bruke systemet med delefrekvenser på 70, 100 eller 130 Hz.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Sluket ankerdrammen står klar i Kostersund !
    Er du ikke rask nå tar jeg to !
    -m
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Stemmer nok det Hr Sluket! :)
    Jeg tror jeg så vidt hadde fått opp de første 2x21" prototypene i H-bafler like solide som en handlepose. Det var vel rundt januar i fjor det? Alle Seas elementene er pensjonert nå, det er B&G båndet som tar seg av alt fra ca. 180 Hz og opp. Og dessuten er det bygd 4 stk nye 2x21" H-bafler i solide materialer, blant annet heltre eik.

    Forvrengning og dipoler vet jeg en del om ja... det er en stor fordel å unngå for mye EQ, og verst er det i mellomtonen egentlig. 8" Seas som jeg kjørte som midbasser uten baffel steg på 20 dB fra 100 Hz og opp til 1 kHz. Ingen god ide, det ble aldri helt bra for å si det sånn, siden en sånn respons automatisk framhever høyere harmoniske forvrengningsprodukter. Vel, det er jo historie nå uansett, og takk for det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    madman skrev:
    Sluket ankerdrammen står klar i Kostersund !
    Er du ikke rask nå tar jeg to !
    -m
    har du ok dekning på ICE?
    mvh
    skipper Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    Stemmer nok det Hr Sluket! :)
    Jeg tror jeg så vidt hadde fått opp de første 2x21" prototypene i H-bafler like solide som en handlepose. Det var vel rundt januar i fjor det? Alle Seas elementene er pensjonert nå, det er B&G båndet som tar seg av alt fra ca. 180 Hz og opp. Og dessuten er det bygd 4 stk nye 2x21" H-bafler i solide materialer, blant annet heltre eik.

    Forvrengning og dipoler vet jeg en del om ja... det er en stor fordel å unngå for mye EQ, og verst er det i mellomtonen egentlig. 8" Seas som jeg kjørte som midbasser uten baffel steg på 20 dB fra 100 Hz og opp til 1 kHz. Ingen god ide, det ble aldri helt bra for å si det sånn, siden en sånn respons automatisk framhever høyere harmoniske forvrengningsprodukter. Vel, det er jo historie nå uansett, og takk for det.
    Det er bra! Det finnes en verden utenfor elementer som seas og scanspeak etc. som DIY'ere snart bør oppdage!!

    Mange som prøver å tvinge elementer til å være noe de aldri kan bli og aldri kan egne seg til. Små, feite smultringer av noen 6,5" passer best i små skoesker.

    Har tro på det båndet, ja - får nok be meg selv på besøk en vakker dag 8) 8)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    madman skrev:
    Sluket ankerdrammen står klar i Kostersund !
    Er du ikke rask nå tar jeg to !
    -m
    I orden - dessuten MÅ du ta to, Morten, så beina blir stabile! Kos dere noe aldeles jævlig!!

    Mitt maritime innslag i dag blir kveldens sushi-orgie på Alex.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Aha..Mr. Tangen! Den tok ikke jeg heller gitt ::) ;D Moro at du er aktiv igjen!
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    pengesluk skrev:
    Selv har jeg en løsning hvor bassen munner ut bak PÅ lytteren ;D ;D ;D ;D

    Vel, slomo, jeg har spilt på dipolbasser i flere år nå og det er definitivt min foretrukne løsning. Rask, tørr, vidunderlig oppløst, kølsvart når musikken stopper, smekk nok (trass i hva mange tror) og går dypt nok. Men ikke kom med en smultring av en 8" med Xmax 0,5 meter og innbill dere at det blir bra!

    Ingen problemer med integrering i rommet, enkel å tune, luft ig plass rundt instrumentene helt uten sidestykke. Prisen? God plass, DEDIKERT plass pluss selvsagt vilje/evne til å ta jobben samt legge ut det det koster.

    Det nye systemet blir langt bedre enn det første, med bl.a. flere prinsipper koblet sammen, bedre komponenter og materialer, større areal. Men mer om det underveis!
    Ja, i 2002 eller noe sånt, så skrudde jeg fast 215" per side i 144x122 bafler, og de har stått der siden.
    Det var bare tenkt som en midlertidig løsning mens jeg bygget nye basskasser,
    men de ble stående. Siden de bare er midlertidige så her jeg noen nye i tankene ... det blir interessant å se hva du kommer til å bygge ....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    Små, feite smultringer av noen 6,5" passer best i små skoesker.
    Hmmm....

    Så det er noe galt med smultringer......?

    For ordens skyld, dette er en smultring:





    De kan man gjøre f.eks sånn med:





    For mye av dem kan føre til dette:





    Come get yours!!!






    R
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat! Den første illustrasjonen er nesten identisk med en typisk selvbyggers 6,5" element - det er opphenget du ser her! Gjerne i gummi.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Må visst tagge denne tråden, har håp om at det skal komme noe matnyttig (ikke smultringer) ut av dette :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Trekkspill, så klart! :D
    Må bare ha nok membranareal så de ikke behøver å bevege seg så mye.

    ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.696
    Torget vurderinger
    10
    RoDa, er du her inne også?? Du snuser ikke bare på rør og horn, men jammen meg på ekte live-basselementer også ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    RoDa POSISJONERER seg...... 8) 8)

    Han har forstått at Mikke Mus er en tegneserie, ikke hifiutstyr.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Sluket ! Big OT LMC har køya , jeg sitter her med XO, de gamle er eldst.
    hilsen( den nye havnesjefen på Nordkoster akkurat hatt besøk av en rev på brygga) madman
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Ikke prøv med en sånn bløff! Dere er sikkert ikke kommet lenger enn til Rakkestadbåene ;D ;D ;D

    AT Leif sovner tidlig er vel som vanlig, topptrent idrettsmann som han er! Og de gamle er eldst! Helt riktig. Se på meg...
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    HA du kunne vært sønn min. Rakkestad båene finner jeg ikke på plottern, mulig jeg må oppgradere kartbrikka.
    Mvh ikke faan om jeg er trøtt madm.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    RoDa, er du her inne også?? Du snuser ikke bare på rør og horn, men jammen meg på ekte live-basselementer også ;D
    Har satt profilen til skjult så jeg kan snuse i stealthmode. 8)
    Skrikete horn og brummende basser, mye vranglære dere sprer så det er greit å følge med....




    pengesluk skrev:
    RoDa POSISJONERER seg...... 8) 8)

    Han har forstått at Mikke Mus er en tegneserie, ikke hifiutstyr.
    Det fine med å være hangaround er at jeg ikke behøver å fylle stua med stygge greier.
    Må dessuten som nyutnevnt hoff-illustratør følge med i tilfelle det er noe som skal illustreres.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D

    Bare vent RoDa, etter et besøk i Slukoteket kommer du til å trygle og be om å bli pushet på SKIKKELGE varer... som også er utrolig vakre i.h.h.t. form-følger-funksjon prinsippet
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    I motsetning til mye av dagens såkalte high end,
    som bare er søppel med forgylt frontplate.

    JMHO, YMMV osv....


    ;)
     
    J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    ;D ;D ;D

    Bare vent RoDa, etter et besøk i Slukoteket kommer du til å trygle og be om å bli pushet på SKIKKELGE varer... som også er utrolig vakre i.h.h.t. form-følger-funksjon prinsippet
    Du mener vel: FFH Form - Følger - Hornprinsippet vel .... ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    pengesluk skrev:
    ;D ;D ;D

    Bare vent RoDa, etter et besøk i Slukoteket kommer du til å trygle og be om å bli pushet på SKIKKELGE varer... som også er utrolig vakre i.h.h.t. form-følger-funksjon prinsippet
    Bare haus det opp du, så blir nedturen enda større.....

    R, som har vært hos LMC :D
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Skjer det noe her Sluket ? Eller har det vært hawai-skjorte og paraply-drinker hele påsken ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    I påsken har det vært mye sosialt, med en del partyvirksomhet og formelle middager!

    Men nå er jeg oppstanden - eehhh..... tilbake igjen!
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Blir det noen bilder i kveld, eller ble det ikke noe av spikkinga?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Masa! Kan ikke ta bilder og spikke samtidig ;D ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn