Høyttalere Bælsvære, svinedyre høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    ja så kan du slenge rundt deg med kronene dine og rakke ned på oss som mekker selv skjønner jeg :)

    Det er mange tilnærminger her, og noen er sikkert riktigere enn andre.
    De hjemmelaga høyttalerne jeg har nå ser ikke bra ut, men så er de heller ikke ferdige(at de nok i likhet med de andre prosjektene aldri blir ferdige er en annen sak).
    For min del så trenger ikke høyttalerne se så flotte ut, så lenge de høres flotte ut.
    At kjøpehøyttalere skal se bra ut er jeg enig i, men nå er det jo ikke så mange som gjør det(mener jeg), og er de flotte så er det ikke alltid de høres like flott ut.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må jo ha membran areal... :cool:. Forøvrig blir det lagd mye pent. Endel slike stilker,dvs fjøler , som ikke er all verden... Men mesteparten er jo slett ikke ille,,


    diy.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så i generelle trekk er det ikke mulig å få en sub til å både være god på dyp og god på mellombass i kombinasjon med stativtalere uten vesentlige kompromisser i forhold til høyttalere med mye større volum?
    Man kan bruke subelementer som er god på begge deler hvis det er tilstrekkelig antall. Men det er vanskelig å integrere en separat bassløsning høyt i frekvens med frontene. Kommer du opp rundt 150 Hz, så vil det dessuten begynne å gå utover stereobilde så sant de separate enhetene ikke står rett bak frontene.

    Med andre ord mye enklere og mer fleksibelt og ha skikkelig membranarealet i frontene ned et godt stykke i frekvens hvor det er lettere å dele til subwoofer. Jeg tror at allerede ved rundt 400 Hz, så begynner det å bli vesentlig med membranarealet.
    Dersom en høyttaler med lite membran kjører 30 hz på feks 90 db med forvrenging under hørbart nivå, vil dette høres annerledes ut enn det samme med et 15" membran? Man snakker om blafringen i buksebeinet og trøkk i brystet med store membran, men forutsetter ikke det høye lydtrykk?
    For det første er ikke 90 dB godt nok. Lytter du til 80 Hz og det kommer et peak på 15 dB, så har du allerede mistet 5 dB. Og uansett er det sannsynlig at man vil oppleve at et 15" element spiller mer uanstrengt og lettere på tåen også på moderate volum. Lite trolig at et mindre element vil spille under 100 Hz med forvrengning under det hørbare.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det var nettopp derfor jeg ikke nevnte et ord om penger, men innsats

    At dere DIYere har en kjærlighet og positivt forventningsbias til egne konstruksjoner er vel vanskelig å benekte? Av de himsnekra lådene jeg har betraktet ser de fleste ut som sløydprosjekter fra barneskolen, kun få hederlige unntak er beundringsverdige og de fleste bak de kunstverkene forblir ikke DIYere lenge.

    Nei, må nok innse mine begrensniger, noen møbelsnekker er jeg ikke, og det er det jaggu tydeligvis flere drømmende DIYere som ikke er.

    Sitt å snu på kronene deres dere og rakk ned på oss som velger en mer kommersiell løsning. Uansett er jeg svært fornøyd med mine valg!;D
    Ikke vær så hårsår da ANM! :) - jeg kan ikke svare for andre, men for egen del ønsker jeg bare å spre entusiasme rundt egne oppdagelser og erfaringer slik at andre kanskje kan få ørene opp for hva som er mulig å få til av lyd i eget hjem. På sentalen vil du finne personer med betydelig kompetanse innen emner som for eksempel høyttalerkonstruksjon og med årevis av erfaring i både mekking og bruk. Selv er jeg utdannet sivilingeniør i maskinfag, og klarer følgelig å gjøre både beregninger og målinger på en brukbar måte. Min erfaring er at de to vanskeligste delene av DIY høyttalerkonstruksjon er passiv deling / passive delefiltere og finish på kassene.

    Min erfaring når det gjelder bassløsninger er faktisk stikk motsatt av det du beskriver som "positiv forventningsbias" til egne konstruksjoner. Som eksempel har jeg i dag i hus 1 stk Kef Reference 209 sub (veil pris 115.000.-) og 2 stk Piega subber (veil pris 25.000.-) pr stk, samt flere andre subber. Før jeg gikk i gang med å konstruere og bygge egne basstårn så forsøkte jeg å få tak i en til Kef Reference 209, slik at jeg kunne bruke dem i stereo. Da det ikke lot seg gjøre tenkte jeg at jeg måtte ta saken i egne hender, da det beregningsmessig brude være greit å kopiere kvaliteten fra forholdsvis dyre systemer. Som sagt, så gjort. Faktum er at det å konstruere og bygge en bassløsning basert på for eksempel et lukket prinsipp er forholdsvis enkelt og ikke krever en doktorgrad i elektronikk og akustikk. Min erfaring var, så snart prosjektet var ferdig, at jeg hadde hatt positiv forventningsbias til kommersielle løsninger. Deleprisen på mitt eget prosjekt var 60.000.- for et stereo par med basstårn. Når jeg sammenlignet mitt eget DIY prosjekt med de andre subbene jeg eier så var differanse så overveldende i favør av eget DIY prosjekt at jeg lurte på hvorfor jeg ikke hadde gjort dette mange år tidligere. Når jeg drar fram eget prosjekt, så er det ikke for å fremheve egen fortreffelighet men for å senke folks negative forventnignsbias til DIY løsninger. Listen and you shall see!:cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Hårsåret i mitt tilfelle vil være en fantomsmerte dessverre.:(

    Jeg beklager om jeg ikke uttrykket uhemmet begeistring for DIY prosjekters fortrinn. Men vær så snill jeg uttalte meg generelt, basert på hva jeg har opplevd, ingen i denne tråden bør føle seg truffet og jeg vet det er noen som er veldig dyktige. Dere trenger heller ikke legge frem en CV, jeg er sikker på at dere har lagt hjertet og hjernen i deres respektive prosjekter.:)

    God Jul brødre!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for enkle og konkrete svar, folkens. Setter stor pris på at kyndige folk forklarer tekniske prinsipper med generelle og lettforståelige betraktninger slik at man forstår hva som blir sagt. Da frister det å sette seg litt dypere inn i ting!
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Se muligheter, istedenfor begrensninger.

    DIY/Custom versus Hyllevare


    :cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Eneste problemet med mitt custom bygg, er at det er verdt en tredjedel av ny elementpris hvis jeg skulle selge, og knapt nok det. Ellers er jeg helt sikker på at når dette systemet er ferdig tweaket, fint kan hamle opp med ferdighøyttalere til to mill på alle lyd-parametre;)

    Fått i meg litt sterk kaffe her
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DIY-prosjekter er så fryktelig (les:ekstremt) mye dyrere enn det jeg måtte betale for de ferdig bygde Monopulse 82A som står i min krypt. Men jeg vil minne på at vi er laaangt OT nå.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg har ikke sett ett eneste forslag på "in wall" høyttalere her ennå. Finnes jo muligheter der også. Størelsen på disse ser du best når du får øye på mannen som mekker.
    image.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Nei, det blir ikke for mye. Mindre høyttalere med lite membranarealet vil aldri kunne gjengi en illusjon av virkeligheten, men er samtidig enklere å integrerer i et rom. Behovet for dypbass avhenger selvsagt av type musikk man lytter til. Trøkket i mellombassen er klart viktigere enn å komme ned til 20 Hz med høyt SPL. Sistnevnte gjør at det er ikke er tilstrekkelig å bare legge til subwoofere til mindre høyttalere. Trøkket og kapasiteten over 80-100 Hz mister man da uansett.
    Orso, hva er mellombass? 80-100 Hz?

    Finnes én definisjon på mellombass? Og hva mener du med "trøkket og kapasiteten"?

    Jeg er naturligvis interessert i DINE svar, men poenget mitt er også å belyse at en del begreper kanskje defineres ulikt fra person til person?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Eneste problemet med mitt custom bygg, er at det er verdt en tredjedel av ny elementpris hvis jeg skulle selge, og knapt nok det. Ellers er jeg helt sikker på at når dette systemet er ferdig tweaket, fint kan hamle opp med ferdighøyttalere til to mill på alle lyd-parametre;)

    Fått i meg litt sterk kaffe her
    Her har tydeligvis ikke forfatteren fått sterk nok kaffe:confused:. Det skal selvfølgelig være "målbare lyd-parametre"
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    En ht som klarer alle typer musikk med høy troverdighet er det jeg vill kalle high-end.
    Feilen er att folk ikke har opplevd dette med mye membranareal.
    Basser fra gulv til tak setter støkk i de fleste når det gjelder troverdighet.
    Resten må selvfølgelig være på plass det også.
    Men nå har vi sporet av;) Beklager.

    Steinar.
    Det er ikke tvil om at noen av oss aldri vil kunne menge oss med eliten. Men kan hende noen av oss trives på Gokart nivået og har innsett at drømmene om Formel 1 krever så mye innsats at vi er redd det vil overskygge morroa.

    Jeg for min del finner mye glede i de fattige 4 - 8 tommerne og ser samtidig med beundring på dere som har kvadratkilometere med membranareal å leke dere med.
    Har under 1 m2.
    Det morsomme er att det ikke koster skjorta.
    10 000,- for 8 kasser.
    15 000,- i elementer+ 2 stk amper 4500,-+ kasser til amper.
    Dvs ca 30 000,- for tårna mine hjemme.
    Jeg trenger ikke å vise frem hvor dyre høyttalere jeg har, men spillegleder er langt mer gøy.
    Har ikke hørt en høyttaler i markedet som klarer pris ytelse som det vi diy gjør det.
    Men det skulle bare mangle, de skal tjene penger. Det er ikke det vi diy folket har som mål.

    Steinar.
    Det var nettopp derfor jeg ikke nevnte et ord om penger, men innsats

    At dere DIYere har en kjærlighet og positivt forventningsbias til egne konstruksjoner er vel vanskelig å benekte? Av de himsnekra lådene jeg har betraktet ser de fleste ut som sløydprosjekter fra barneskolen, kun få hederlige unntak er beundringsverdige og de fleste bak de kunstverkene forblir ikke DIYere lenge.

    Nei, må nok innse mine begrensniger, noen møbelsnekker er jeg ikke, og det er det jaggu tydeligvis flere drømmende DIYere som ikke er.

    Sitt å snu på kronene deres dere og rakk ned på oss som velger en mer kommersiell løsning. Uansett er jeg svært fornøyd med mine valg!;D
    "...noen møbelsnekker er jeg ikke", skriver du, og ser begrensningene i egne evner.

    Det synes jeg er selvinnsikt det står respekt av, spesielt i disse tider hvor vi feirer snekkeren over aller snekre...

    Håper ikke noen her på HFS mener de er hifiens Jesus...

    ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Inklusive phase-coherence, group delay, impulsrespons, step-respons, polar-respons, kabinett-resonans, diffraksjon, lobing, forvrengning og alle andre målinger jeg ikke har snørra peiling på hva er? Det er et tøft utsagn!

    Slike utsagn krever selvsagt detaljerte målinger som dokumenterer at du har en ting og to å lære bort til småtasser som Bower & wilkins 😉
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det blir ikke for mye. Mindre høyttalere med lite membranarealet vil aldri kunne gjengi en illusjon av virkeligheten, men er samtidig enklere å integrerer i et rom. Behovet for dypbass avhenger selvsagt av type musikk man lytter til. Trøkket i mellombassen er klart viktigere enn å komme ned til 20 Hz med høyt SPL. Sistnevnte gjør at det er ikke er tilstrekkelig å bare legge til subwoofere til mindre høyttalere. Trøkket og kapasiteten over 80-100 Hz mister man da uansett.
    Orso, hva er mellombass? 80-100 Hz?

    Finnes én definisjon på mellombass? Og hva mener du med "trøkket og kapasiteten"?

    Jeg er naturligvis interessert i DINE svar, men poenget mitt er også å belyse at en del begreper kanskje defineres ulikt fra person til person?
    Mellombass = opp til ca 300 Hz +-100 Hz.
    Smekket fra f.eks en skarptromme, krever kapasitet. D.v.s areal. 3 stykk 15" pr side som spiller opp til ca 300 Hz vil gjengi en skarptromme mer naturlig enn en enslig 12". Dette bør oppleves 😀
     
    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.578
    Sted
    Verdal
    To 15" i flh (front lada horn) gjengir glatt 125db rimshot fra skarptromme, det er ei opplevelse :cool: og gjengivelse på realistisk lydnivå.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke rart mellombass blir et diffust uttrykk. Det er dypbass, nedre bass, bass, mellombass, øvre bass i en salig blanding. Eller betyr mellombass det området der bass går over til mellomtone, altså øvre delen av bassen?

    Og skal et kantslag fra en tromme sitte perfekt handler det om kapasite og timing til langt over 1000 Hz
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Og for å være helt ærlig så mener jeg det kun er hornløsninger som kan nærme seg dette på en troverdig måte. Heldigvis får'n nesten si så er 100% av trommeinnspillinger komprimert.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og for å være helt ærlig så mener jeg det kun er hornløsninger som kan nærme seg dette på en troverdig måte. Heldigvis får'n nesten si så er 100% av trommeinnspillinger komprimert.
    Prøv originalen av Butterfly fra September When. En av få sanger med skikkelig snert i skarptromma, men skru volumet laaangt opp over normalt lyttevolum!

    OT? Ja!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Og for å være helt ærlig så mener jeg det kun er hornløsninger som kan nærme seg dette på en troverdig måte. Heldigvis får'n nesten si så er 100% av trommeinnspillinger komprimert.
    Prøv originalen av Butterfly fra September When. En av få sanger med skikkelig snert i skarptromma, men skru volumet laaangt opp over normalt lyttevolum!

    OT? Ja!
    Mer OT

    Du kan jo også prøve denne på overdrevent volum - Mighty Sam McClain Album: Joy And Pain Spor 1 Gone For Good
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det blir ikke for mye. Mindre høyttalere med lite membranarealet vil aldri kunne gjengi en illusjon av virkeligheten, men er samtidig enklere å integrerer i et rom. Behovet for dypbass avhenger selvsagt av type musikk man lytter til. Trøkket i mellombassen er klart viktigere enn å komme ned til 20 Hz med høyt SPL. Sistnevnte gjør at det er ikke er tilstrekkelig å bare legge til subwoofere til mindre høyttalere. Trøkket og kapasiteten over 80-100 Hz mister man da uansett.
    Orso, hva er mellombass? 80-100 Hz?

    Finnes én definisjon på mellombass? Og hva mener du med "trøkket og kapasiteten"?

    Jeg er naturligvis interessert i DINE svar, men poenget mitt er også å belyse at en del begreper kanskje defineres ulikt fra person til person?
    Det vi opplever som trøkk og slam ligger primært i 80 til 150 Hz området. Vet ikke om det finnes noe veldig strenge inndelinger her. Jeg har en oversikt hvor man kaller mellombass/nedre mellomtone fra 250 til 500 Hz. Personlig ville bare ha kalt det nedre mellomtone siden mellomtonen kan gå ned til ca. 250 Hz.

    Kapasitet handler om tilstrekkelig SPL ved frekvenser og samtidig bør det leveres med lang forvrengning. Det kreves enten store elementer, mange små eller hornlading. Hornlading av litt større elementer er det jeg personlig opplever som det reneste og mest naturtro. Kan både spille ekstremt høyt og med lav forvrengning. Er hornet stort, får man dessuten kontrollert spredning som minimerer rombidraget.

    Forøvrig bør man ikke undervudere "etterklangstiden" nedover i frekvens når vi snakker om trøkk. Hvordan det måler i tidsdomenet er veldig viktig her. Kort "etterklangstid" i dette området gir en helt annet plutselighet og kontant gjengivelse. Så mye kapasitet er nødvendigvis ikke godt nok alene. Da kan det fortsatt låte boomete, monotont og sidrumpa.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å gjengi noe 100%? En skarptromme består av solid metall med egne resonans-karakteristikker. Vil man kunne gjengi dette med elementer av andre materialer med andre og egne resonans-karakteristikker uten å legge til eller trekke fra noe?

    En streng som vibrerer i fri luft og lager en særskilt lyd, går det an å reprodusere den med runde elementer?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nei, ikke klarer vi å fange det opp perfekt og ikke klarer vi å reprodusere dette perfekt - rart vi gidder å holde på med dette;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å gjengi noe 100%? En skarptromme består av solid metall med egne resonans-karakteristikker. Vil man kunne gjengi dette med elementer av andre materialer med andre og egne resonans-karakteristikker uten å legge til eller trekke fra noe?

    En streng som vibrerer i fri luft og lager en særskilt lyd, går det an å reprodusere den med runde elementer?
    Jeg tror i alle fall det kan bli så bra at man opplever det som reelt og likt virkeligheten. Eller det vet jeg. Om det er 100% likt for ørene vil i så fall kreve en direkte sammenlignings test.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Musikk som har vært gjennom en forsterkerprosess er ganske greit å reprodusere så det ligner, mens rene akustiske instrumenter er noe helt annet.
    Her trenger i hvert fall ikke jeg noe direkte sammenlignings test.

    Men når det er sagt så lever jeg godt med det og koser meg med mediet som det er
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg sier 100% mener jeg selvsagt relativt til vår begrensede hørsel, i tilfelle noen skulle lure. Alt som ikke er menneskelig mulig å høre er for meg helt irrelevant.

    Uten å ha peiling vil jeg tro at det er reproduksjon av store orkestre med mange samtidige lyder som er vanskeligst å få til all den tid vi sitter med begrensede membraner som skal gjengi dette. Det må jo være enorm forvrenging/detaljtap når feks 4 membraner skal gjengi 18 instrumenter og 40 sangstemmer samtidig.

    På de fleste høyttalere blir jo dette bare grøt i forhold til virkeligheten, men blir separasjonen mellom alle individuelle lyder bedre gjennom et massivt horn oppsett, og I tilfelle, hvorfor?

    Jeg undres over at horn har så massiv fanskare på den ene siden og en tilsvarende motsetning på den andre siden, hva er grunnen til det? Tenker at hvis målet er absolutt lydkvalitet og størrelse på rom, utseende på anlegg og pris ikke er et tema så burde det være en slags objektiv (målbar) konsensus om hva som er bra, ikke en massiv splittelse i opinionen- også blant high-end produsenter.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg sier 100% mener jeg selvsagt relativt til vår begrensede hørsel, i tilfelle noen skulle lure. Alt som ikke er menneskelig mulig å høre er for meg helt irrelevant.

    Uten å ha peiling vil jeg tro at det er reproduksjon av store orkestre med mange samtidige lyder som er vanskeligst å få til all den tid vi sitter med begrensede membraner som skal gjengi dette. Det må jo være enorm forvrenging/detaljtap når feks 4 membraner skal gjengi 18 instrumenter og 40 sangstemmer samtidig.

    På de fleste høyttalere blir jo dette bare grøt i forhold til virkeligheten, men blir separasjonen mellom alle individuelle lyder bedre gjennom et massivt horn oppsett, og I tilfelle, hvorfor?

    Jeg undres over at horn har så massiv fanskare på den ene siden og en tilsvarende motsetning på den andre siden, hva er grunnen til det? Tenker at hvis målet er absolutt lydkvalitet og størrelse på rom, utseende på anlegg og pris ikke er et tema så burde det være en slags objektiv (målbar) konsensus om hva som er bra, ikke en massiv splittelse i opinionen- også blant high-end produsenter.
    Det som grøter aller mest coolio er rommet. Får man kontroll på både øvre og nedre frekvensområde, så er separasjonen og klarheten av en annen verden. Da begynner små forskjeller på elektronikk også og bli mer hørbart.

    Med store horn får man automatisk mindre rombidrag p.g.a. begrenset spredning. Akkurat den biten kan man oppleve med høyttalere med videre spredning også hvis man behandler tidlige refleksjoner.

    Årsaken til forskjellige meninger vedrørende horn skyldes slik jeg ser det at kvaliteten på horn er veldig forskjellig. Mye av de kommersielle løsningene er ikke spesielt heldige og har gitt rykte på seg med den typisk resonante "hornlyden". Et godt horn uten dette er mer krevende å konstruere. Relativt få har trolig hørt et hornoppsett av høy kvalitet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Når jeg sier 100% mener jeg selvsagt relativt til vår begrensede hørsel, i tilfelle noen skulle lure. Alt som ikke er menneskelig mulig å høre er for meg helt irrelevant.

    Uten å ha peiling vil jeg tro at det er reproduksjon av store orkestre med mange samtidige lyder som er vanskeligst å få til all den tid vi sitter med begrensede membraner som skal gjengi dette. Det må jo være enorm forvrenging/detaljtap når feks 4 membraner skal gjengi 18 instrumenter og 40 sangstemmer samtidig.

    På de fleste høyttalere blir jo dette bare grøt i forhold til virkeligheten, men blir separasjonen mellom alle individuelle lyder bedre gjennom et massivt horn oppsett, og I tilfelle, hvorfor?

    Jeg undres over at horn har så massiv fanskare på den ene siden og en tilsvarende motsetning på den andre siden, hva er grunnen til det? Tenker at hvis målet er absolutt lydkvalitet og størrelse på rom, utseende på anlegg og pris ikke er et tema så burde det være en slags objektiv (målbar) konsensus om hva som er bra, ikke en massiv splittelse i opinionen- også blant high-end produsenter.
    Det som grøter aller mest coolio er rommet. Får man kontroll på både øvre og nedre frekvensområde, så er separasjonen og klarheten av en annen verden. Da begynner små forskjeller på elektronikk også og bli mer hørbart.

    Med store horn får man automatisk mindre rombidrag p.g.a. begrenset spredning. Akkurat den biten kan man oppleve med høyttalere med videre spredning også hvis man behandler tidlige refleksjoner.

    Årsaken til forskjellige meninger vedrørende horn skyldes slik jeg ser det at kvaliteten på horn er veldig forskjellig. Mye av de kommersielle løsningene er ikke spesielt heldige og har gitt rykte på seg med den typisk resonante "hornlyden". Et godt horn uten dette er mer krevende å konstruere. Relativt få har trolig hørt et hornoppsett av høy kvalitet.
    Er det bælsvære, svinedyre hornoppsettet i Kunstnernes hus av "høy kvalitet"?

    PS: Ellers er bemerkningen din om rom selvsagt viktig. Du kan kanskje avhjelpe ved å sitte i den direkte lyden, som kommer før gjenklangen? Det vil i så fall si at du må sitte nærme, 0,5-2,5 meter avhengig av størrelsen på høyttalerne? Eller du kan spille lavere for å unngå grøten?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det bælsvære, svinedyre hornoppsettet i Kunstnernes hus av "høy kvalitet"?
    Har ikke ønske om å kommentere et annen kommersielt merke offentlig.
    Vi jobber selv med en stor horn konstruksjon og noen av områdene som er viktige for oss er: Konstant direktivitet langt ned i frekvens, fritt for resonanser, optimale delefilterløsninger og kvalitets elementer. Så får vi se om vi lykkes.

    PS: Ellers er bemerkningen din om rom selvsagt viktig. Du kan kanskje avhjelpe ved å sitte i den direkte lyden, som kommer før gjenklangen? Det vil i så fall si at du må sitte nærme, 0,5-2,5 meter avhengig av størrelsen på høyttalerne? Eller du kan spille lavere for å unngå grøten?
    Slikt avhenger av rommets størrelse, når refleksjonene kommer i tid og i hvilke styrke og hvordan det måler nedover i frekvens. Nærfelt hjelper, men er ingen løsning på alt. Selv sene refleksjoner har en uheldig virkning på korrekthet og nærfelt hjelper svært lite i bassområde.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Nærfelt hjelper, men er ingen løsning på alt. Selv sene refleksjoner har en uheldig virkning på korrekthet og nærfelt hjelper svært lite i bassområde.
    Det er nok derfor jeg har såpass lyd i et lite rom med store høyttalere.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det var fordi jeg regnet med at det kom til å irritere deg noe så jævlig - og det har du godt av!! :D Fordi om du kan si "ræv" på latin så borger ikke det for noe annet enn akkurat det.....

    Dessuten så har jeg også sett effekten av akademikerklantskaller som ikke gjør annet enn å rote til og ødelegge da de er utenfor sitt kunnskapsområde. Plenty med "Idiot Savant" folk Rundtom, både fullsize og lightversjoner.. BTW, jeg har også opplevd ingeniører gjøre det samme, med klokketro på seg selv.
    Finnes vel idioter fra alle yrkesgrupper. Her inne på hfs er det både kokkeassistenter, fotografer, lærere...osv osv som later til å trenge hjelp til å finne sitt eget rasshøl og som fantaserer seg bort fra all fornuft når det kommer til hifi.
    noen er vel overrepresentert :rolleyes:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Det var fordi jeg regnet med at det kom til å irritere deg noe så jævlig - og det har du godt av!! :D Fordi om du kan si "ræv" på latin så borger ikke det for noe annet enn akkurat det.....

    Dessuten så har jeg også sett effekten av akademikerklantskaller som ikke gjør annet enn å rote til og ødelegge da de er utenfor sitt kunnskapsområde. Plenty med "Idiot Savant" folk Rundtom, både fullsize og lightversjoner.. BTW, jeg har også opplevd ingeniører gjøre det samme, med klokketro på seg selv.
    Finnes vel idioter fra alle yrkesgrupper. Her inne på hfs er det både kokkeassistenter, fotografer, lærere...osv osv som later til å trenge hjelp til å finne sitt eget rasshøl og som fantaserer seg bort fra all fornuft når det kommer til hifi.
    Synes det er mer bekymringsverdig med de som absolutt skal oppi andres rasshøl
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ja så kan du slenge rundt deg med kronene dine og rakke ned på oss som mekker selv skjønner jeg :)
    Hakke ei krone! Alt er konas!:(
    Du nevnte for en stund siden at hun var fornøyd, uten at jeg helt fikk tak på hva hun var fornøyd med. De gavene hun har strødd om seg med i det siste kan tyde på at hun er svært fornøyd, med hva det nå var...

    :D
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    7.976
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ikke rart mellombass blir et diffust uttrykk. Det er dypbass, nedre bass, bass, mellombass, øvre bass i en salig blanding. Eller betyr mellombass det området der bass går over til mellomtone, altså øvre delen av bassen?

    Og skal et kantslag fra en tromme sitte perfekt handler det om kapasite og timing til langt over 1000 Hz

    Og så har vi "Sussebass" (Oslo Harmonikvartett)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn