Automatisk 16->24 konvertering under XP

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
16 bits presisjon blir automatisk konvertert til 24 bits presisjon før den sendes til min USB dac - hvordan får jeg stoppet dette (jeg har sjekket lyd settings, etc)? Jeg ønsker altså at den opprinnelige presisjonen til dataene skal beholdes.

SW: XP og Foobar2000 0.9.5.6; HW: standard fujitsu/siemens amilo laptop. Data: flac.

Foobar lar meg sette at opprinnelig presisjon skal beholdes for "lossless" formater som flac, men blir overstyrt?

Mvh.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Ha! Du får (normalt) ikke 24-bit i USB...
Så vidt jeg husker, blir alt derimot konvertert til 48KHz gjennom M$ mixeren...

Prøv med en plug-in til foobar, muligens du trenger en egen driver til USB-Dac'en?

Arne K
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Det at alt blir resamplet til 48khz (gjennom win kmixer-komponenten) ser jeg komme opp med jevne mellomrom.
Dette er fullstendig feil. Kmixer er der for å mixe sammen 2 eller flere lydstrømmer med forskjellig sample rates. Kun da vil den resample. Den vil også resample hvis lydkortet eller USB-lydkortet kun støtter 48khz. Støtter USB-lydkortet 44.1khz, vil man få bitperfekt output i Windows XP uten noe videre mikkmakk. Ja, selv med de innebygde driverne.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
16 bits presisjon blir automatisk konvertert til 24 bits presisjon før den sendes til min USB dac - hvordan får jeg stoppet dette (jeg har sjekket lyd settings, etc)? Jeg ønsker altså at den opprinnelige presisjonen til dataene skal beholdes.

SW: XP og Foobar2000 0.9.5.6; HW: standard fujitsu/siemens amilo laptop. Data: flac.

Foobar lar meg sette at opprinnelig presisjon skal beholdes for "lossless" formater som flac, men blir overstyrt?

Mvh.
DAC'en din vil jobbe i 24-bits presisjon uansett. Hvorvidt oppkonverteringen gjøres fra Windows, eller innvendig i DAC'en spiller forsåvidt ingen rolle.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
Man skrev:
DAC'en din vil jobbe i 24-bits presisjon uansett. Hvorvidt oppkonverteringen gjøres fra Windows, eller innvendig i DAC'en spiller forsåvidt ingen rolle.

... og eneste forskjellen på signalet er at det henges på 8 binære nuller på enden. Den opprinnelige informasjonen er 100% intakt.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Cobra2 skrev:
Ha! Du får (normalt) ikke 24-bit i USB...
Så vidt jeg husker, blir alt derimot konvertert til 48KHz gjennom M$ mixeren...

Prøv med en plug-in til foobar, muligens du trenger en egen driver til USB-Dac'en?
Joda, USB DACen jeg bruker tar opp til 24/96 over USB2.0.

Nei, det skjer ingen automtisk konvertering, men jeg kan i ASIO4ALL sette at den skal konvertere til 48kS/s.

Man skrev:
DAC'en din vil jobbe i 24-bits presisjon uansett. Hvorvidt oppkonverteringen gjøres fra Windows, eller innvendig i DAC'en spiller forsåvidt ingen rolle.
Nei, DACen min jobber i 5bit og med 64x44,1&48 og 32x88,2&96.

Bx skrev:
Man skrev:
DAC'en din vil jobbe i 24-bits presisjon uansett. Hvorvidt oppkonverteringen gjøres fra Windows, eller innvendig i DAC'en spiller forsåvidt ingen rolle.

... og eneste forskjellen på signalet er at det henges på 8 binære nuller på enden. Den opprinnelige informasjonen er 100% intakt.
Ikke alltid dessverre, noen ganger gjøres en uforsiktig interpolering av data for å etablere 16->24. Det ser ut til at du har rett i dette tilfellet, men jeg vil finne ut av det og en quick-fix var å gå tilbake til en eldre versjon av foobar - forstå det den som kan.

Mvh
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
achri-d skrev:
Ikke alltid dessverre, noen ganger gjøres en uforsiktig interpolering av data for å etablere 16->24. Det ser ut til at du har rett i dette tilfellet, men jeg vil finne ut av det og en quick-fix var å gå tilbake til en eldre versjon av foobar - forstå det den som kan.

Mvh
Er det en slags dither-erstatning der man benytter den økte bitdybte til å "gjenvinne" tapt informasjon?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nei, DACen min jobber i 5bit og med 64x44,1&48 og 32x88,2&96.
Jo jo, men selve interfacet er 24bit, på samme måte som de fleste moderne 24bits dac'er bruker 1bits delta-sigma til selve D/A-prosesseringen. Kan jo dog tenkes at DCS har ulike algoritmer for ren 16 bit og 24 bit. På den annen side er det vel den upsamplerboksen til DCS bruker? Tenk deg at du hadde kjørt inn et S/Pdif signal istedet for USB, iogmed at et S/Pdif signal alltid er 24bit uavhengig om selve bitlengden er 8,16 eller 24bit, så tror jeg ikke at den har ulike algoritmer for forskjellige bitlengder. Da måtte den ha analysert S/Pdif strømmen, for så å bruke den og den algoritmen m.h.t til bitlengde. Igjen, man vet jo aldri ;)
 

Svirre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
184
Antall liker
0
Man skrev:
Det at alt blir resamplet til 48khz (gjennom win kmixer-komponenten) ser jeg komme opp med jevne mellomrom.
Dette er fullstendig feil. Kmixer er der for å mixe sammen 2 eller flere lydstrømmer med forskjellig sample rates. Kun da vil den resample. Den vil også resample hvis lydkortet eller USB-lydkortet kun støtter 48khz. Støtter USB-lydkortet 44.1khz, vil man få bitperfekt output i Windows XP uten noe videre mikkmakk. Ja, selv med de innebygde driverne.
Hvis det du sier her stemmer, hvorfor har støtten rundt ASIO vokst seg så stor? Tar alle som sier ASIO gir bedre lyd feil?
 
Topp Bunn