Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Valentino skrev:
    Inguz plugin i Slimserver/SqueezeCenter? Da får jeg ikke høyttalerkorreksjon for grammofon og sølvplatesnurrer så vidt jeg forstår.
    Jeg trenger lokal HW (tror jeg) som støtter AES/EBU eller SPDIF I/O slik at jeg kan bruke SD Transporters prosessorloop. Lokal HW skal så kjøre Inguz.

    Digital XO er ikke tanken. Jeg er tom for høyttalerkabler...
    Akkurat, ja.

    Da tror jeg en hfx mini eller tilsvarende er tingen. Gjerne med minimalistisk oppsett og solid state hard disk. Og så et Lynx L22 lydkort som både har en SPDIF inngang (for Transporteren) og en analog inngang for Vinylsnurr - og en SPDIF utgang. Det er mulig du må ta fram loddebolten for å ordne digitalkabler med phono i ene enden og XLR i andre. Og hvis du først kommer dithen så må du prøve de analoge utgangene også. Du skal ikke se bort fra at det vanker en liten overraskelse.

    Eller du kan gå for LynxTwo B. Prisforskjellen er liten, og da har du 6 analoge utganger til den dagen du finner ut at du er klar for høyttalerkabelshopping.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ved nærmere ettertanke så var vel dette med Audiolense 1.3 og det samme problemet som Janly opplevde. Så forhåpentlig går det bedre med Audiolense 3.0.

    Forøvrig en takk til Vermin som stilte opp som testpilot på denne bugfixen. Dette er et problem som jeg ikke er i stand til å reprodusere her, og da er det vanskelig å finne en løsning uten å spille ball med noen som erfarer problemet.

    Bx skrev:
    omholt og janly,


    omholt skrev:
    Jepp, jeg leser.
    Jeg prøvde forresten å installere Audiolense i forgårs. Skulle se om jeg kunne bruke Audiolense til nivåmatching mellom to forsterkere. Jeg fikk bare en feil melding etter at jeg trykket oppsett (2.0 osv.) og kom ikke videre. Det var med Vista.
    Jeg vil sette stor pris på om dere kan sende meg de feilmeldingene dere får, evt en detaljert beskrivels av hva som går galt og hvor det skjer i prosessen. Det dukker opp problemer fra tid til annen som er klin umulig å reprodusere her, og da trenger jeg skikkelig bra feedback for å fjerne dem.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Ja, det løste seg med 3.0. Installasjonen gikk fint på Vista. Har ikke kommet lenger da min HFX Classic er sendt for oppgradering.
    Nå skulle jeg likt å se Lynx komme med lydkort som takler HD audio lydformatene. Det er vel tvilsomt at dette skjer med det første. Asus og Auzentech er de første ute med dette, men begge er låst til spesifikk programvare.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Etter forespørsel fra noen AVForum-medlemmer har jeg nå lagt inn et powerbuy tilbud på Audiolense XO.

    Er ikke helt fortrolig med funksjonaliteten enda, men dere finner det på www.powerbuy.no hvis dere leter litt (håper jeg). Dette er en gyllen anledning til å kjøpe Audiolense XO med 30% rabatt. Det kan bli en stund til en slik anledning byr seg igjen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er nå lørdag kveld, klokken er 20.23. Hvis det er noen av dere som sitter på gjerdet: Dere har nå 17 timer på dere om dere ønser å benytte powerbuy tilbudet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det var hyggelig å høre :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Må nok til med noe høvelig HW også da. Er det Lynx multikanalskort som er i skuddet? Etterfulgt av like mange kanaler ICE? Jeg har lyst til å kunne spille alt fra CD-plater til DVD multikanal og Blåstråle HD-formater når den tid kommer, med aktiv deling og gjerne en moderat romkorreksjon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Barbaresco,

    Jeg vet ikke om LynxTwo B er spesielt i skuddet, men jeg synes i alle fall at lydkvaliteten er eksepsjonelt bra. Ikke til prisen. Ikke til å være et lydkort. Men simpelthen fordi det er svært vanskelig å finne noe feil med lyden. Lynx har overall svært lik klangbalanse som de andre spillerne jeg har i huset. I bassen hører jeg ikke forskjell overhodet. Spillerne har vært utsatt for omfattende modifikasjoner. Jeg vil påstå de klinger godt, og de er praktisk talt fri for fnidder over hele frekvensområdet. Men så har jeg brukt mye tid og penger på strømforsyningsoppgraderinger, spdif-oppgraderinger, klokke-oppgraderiner, diskrete balanserte analoge utgangstrinn, mekanisk demping og mere til. Lynx synes å være ferdigmodda fra fabrikken og vel så det. Det som skiller Lynx fra mine tidligere referanser er at lyden kan virke litt tilbaketrukket i presensområdet på enkelte plater. Men setter man på noen andre plater så hører man at denne tilbaketrukkenheten egentlig er bedre kontroll og mindre forvrengning i de øvre oktaver. Trianglene høres mer ut som triangler, cymbaler som cymbaler, enkelte plater der damestemmer tilsynelatende er mixet opp til vrengenivå spiller plutselig betydelig renere og så videre. Hvis du går googler Lynx på nettet så vil du finne en liknende karakteristikk av Lynx når det sammenlignes med f.eks. Apogee. Noen synes Apogee har mer sprut og liv, mens andre synes Lynx låter mer troverdig og korrekt. Ja - det er vel faktisk noen som mener begge deler også :) Og det utroligste er hvor lite påvirket det er av strømforsyningen. Jeg hadde en stund en strømforsyning som var så borderline at Windows Mediaplayer innimellom fikk litt hikke. Men mellom disse anfallene leverte Lynx den samme lydvaliteten som det nå gjør med en langt bedre strømforsyning. De beste eksterne dac'er har litt bedre signal/støy-forhold, men vi snakker om 107dB vs 117 dB eller deromkring, så man har uansett god margin til hva CD-standarden er i stand til å gjengi. Jeg spurte en av Lynx grunderne om hva man ville oppnå av lydkvalitet med å oppgradere til Aurora og han svarte at det ville være svært vanskelig å høre noen forskjell overhodet.

    Audiolense for Mac-OSX er nok et stykke fram i tid, Parelius,

    Årsaken er enkel: Dette medfører mye arbeid som jeg ellers kan benytte til å forbedre Audiolense ytterligere. Det blir litt sidelengs istedet for framskritt om du forstår. Eksempelvis er jeg mer fristet til å implementere RIAA korreksjon. Men jeg ser ikke bort fra at osx blir aktuelt en gang i fremtiden. Jeg har sett nærmere på hva som kreves for å konvertere, så jeg har en viss ide om hvordan det kan gjøres. Men jeg er redd det dreier seg om uker og måneder med programmering. For å være litt ubeskjeden så er det så stor lydmessig oppside ved å benytte Audiolense at det vil være synd å la seg stoppe av et skarve operativsystem. Det går jo an å ha en XP på si for høyttalermåling og generering av korreksjonsfiltre. Så må du bare finne en konvolusjonsløsnig for Mac-OSX. Såvidt jeg husker finnes det minst to alternativer, hvorav ett ser ganske så kurant ut - uten at jeg har testet det. Jeg har minst en kunde som kjører Audiolense på Mac. Tror han bruker VMWare.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Bx: Har du noen erfaring med Motu og Echo?

    Har du noen erfaring med ADAT og ADI/MADI?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Det er nå lørdag kveld, klokken er 20.23. Hvis det er noen av dere som sitter på gjerdet: Dere har nå 17 timer på dere om dere ønser å benytte powerbuy tilbudet.
    Registrerte meg for Power Buy for 2 timer siden - ennå ikke motatt svar mail for reg. men kommer vel snart
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Snickers-is skrev:
    Bx: Har du noen erfaring med Motu og Echo?

    Har du noen erfaring med ADAT og ADI/MADI?
    Motu/Echo: Nei de kjenner jeg ikke.

    Adat: Jeg tror enkelte kjører ADAT ut av RME-kort og det fungerer såvidt jeg vet helt greit. Dog så kreves det ofte en ADAT/SPDIF overgang for å kommunisere med den jevne DAC. Det finnes jo flere grensesnitt som burde fungere bedre enn SPDIF - velg og merke hvis de er implementert.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    omholt,

    Jeg tror dette kortet er OK, men heller ikke mere. Til 1000kr er det nok et godt kjøp. Har du prøvd det innebygde lydkortet som en foreløpig løsning?
     
    O

    omholt

    Gjest
    Bx skrev:
    omholt,

    Jeg tror dette kortet er OK, men heller ikke mere. Til 1000kr er det nok et godt kjøp. Har du prøvd det innebygde lydkortet som en foreløpig løsning?
    Så i etterkant at det hadde vært på markedet lenge. Har ikke prøvd noen annet S/PDIF ut fra det innebygde lydkortet. Det er en mulighet jeg kan se på, men tipper det gir støyproblemer.

    Sitter litt fast her da jeg ikke har fått video delen til å fungere som stjeler oppmerksomheten. Har nettopp fått tilbake maskinen med nytt hovedkort og CPU, men nå får jeg selvfølgelig ikke bilde fra HDMI...
    Skal du forøvrig bygge med Classic noen gang, så vær klar for en utfordring. Ja ja, kommer nok i mål etter hvert med Audiolense og det hele.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tenkte faktisk på de analoge utgangene. De er i alle fall overraskende gode det hovedkortet jeg har benyttet. Neppe i klasse med den spilleren du brukte før, men tåler å bli sammenlignet med habile cd-spillere.
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Kan en få ut et urørt signal fra Audiolense, og et korrigert til Sub-bass i tillegg?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Man kan eksempelvis kjøre en delvis korreksjon til rett ovenfor delingen til sub-bassen. Da vil subben bli fullkorrigert og hovedhøyttaleren vil bli fullkorigert til over crossover-regionen mot suben. Signalet blir ikke helt uberørt ovenfor grensefrekvensen for delvis korreksjon. Men det ligger så tett på som praktisk mulig. Hvis man kjører aktivt, og et helt element ligger ovenfor grensefrekvensen for delvis korreksjon, så blir ikke dette elementet korrigert.

    En treveis løsning med korreksjon opp til 1kHz på venstre høyttaler. Filtrene kan eksempelvis se slik ut:


    Ved delvis korreksjon kan man benytte target responsen til EQ. Her er target responsen paddeflat bortsett fra avrullingen i bassen - hvor det også er korreksjon.

    Hvis vi går får fullkorreksjon på høyre høyttaler så ser det slik ut:



    En slik delvis korreksjon har mest meritter i diskanten - og fortrinnsvis over den øverste delefrekvensen. Her kan dere se simulert respons etter korreksjon av de to høyttalerne:



    Det at den kløfta i bassen på venstre høyttaler ikke er korrigert skyldes ikke at det anvendes delvis korreksjon, men at det er en kløft som vanskelig kan korrigeres - og neppe bør korrigeres.

    De tynne, røde strekene er den ukorrigerte, filtrerte responsen til mellomtonen og diskanten. Det er et litt rotete bilde, men ser man godt etter så ser man at den delvis korrigerte høyttaleren følger det ukorrigerte ganske så nøyaktig i mellomtonen over 1 kHz, og nærmest perfekt i diskanten. Diskanten slipper igjennom med fasegangen intakt, men korreksjonen i den nedre mellomtonen påvirker også fasegangen for resten av mellomtonen.

    Hvis siste saksopplysning var enda mer forvirrende enn siste bilde, så kan jeg berolige med at man ikke kan se fasegangen på bilded. Det er en tilleggsopplysning. ;D
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    En liten teaser

    Fase to er i gang:

    Audiolense Ltd i UK er operativt 8)

    http://www.audiolense.com/


    Men det tar nok litt tid før dere får se resultatene av en 3-doblet innsats ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var en liten teaser, ja.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener at Audiolense i foreliggende versjon trolig er tiårets viktigste produkt i vår bransje. Forholdet mellom pris/ytelse er ekstremt gunstig. Noen få tusenlapper (program/mic/PC/lydkort) ”mangedobler” lydkvaliteten i anlegget ditt. Dernest viser Audiolense vei inn i den nye lyd-PC verden. Her snakker vi ikke evolusjon, men revolusjon.

    Nå har jeg spilt på Audiolense i et halvt år, og er helt solgt. Programmet har, hovedsakelig, gjort 4 ting:
    *”Fjernet” vegger, tak og gulv i lytterommet. Altså digital romkorreksjon. (DRC).
    **Lineærisert høyttalersystemet til tilnærmet paddeflat frekvensgang fra <4 Hz til >20kHz i lytteposisjon.
    ***Lineærisert høyttalersystemet i tidsdomenet, slik at alle frekvenser ankommer lytteposisjon tilnærmet samtidig.
    ****Group Delay Correction (GDC), som gjenoppretter en tilnærmet korrekt pulsrespons i lytteposisjon, i kjølevannet av den foregående massive digitale signal prosesseringen (DSP), som ellers gir lokale fasefeil pga. all filterbruken. I motsetning til opphavsmannen Bx, så mener jeg GDC er essensielt i en 2-kanals highend setting. Da er tidsforsinkelsen på et par sekunder, som dette medfører, heller ikke av betydning.

    Mitt høyttalersystem er i utgangspunktet et mangehodet troll som vanskelig lar seg kontrollere. Audiolense får disse 20 elementene, fordelt på 3 kabinetter, til å låte like punktformig som en 2-veis minimonitor.

    Jeg ønsker at flere slår følge med meg videre på denne veien. I og med plasseringen av tråden, så kan også Bx delta uhemmet av bransjereglene. Jeg viser i utgangspunktet til min testartikkel i Fidelity 35, som nå er i salg. Takket være den ubegrensede plassen her på Sentralen, så kan jeg imidlertid poste flere skjermbilder og utdype mer av det tekniske. Stay tuned!
     

    Vedlegg

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ser fram til å lese det du skal poste, pedal. Har lenge tenkt å gå den veien sjøl, men valgte å først behandle rommet (litt). Men at Audiolense står HØYT oppe på lista over ting som skal implementeres, det gjør det. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vet det er en del som vegrer seg for å ta i bruk PC og Audiolense Bx. I den sammenheng vil jeg komme med noen tips.
    - Lag en veiledning hvordan man setter opp PC lyddelen i både XP og Vista. Forslag til avspillere, oppsett av ASIO, eventuelt Console fordi som går den veien osv.

    - En noe mer pedagogisk veiledning av bruken av selve Audiolense hadde gjort seg. Svar på så mange spørsmål som mulig. Er det uproblematisk å heve bassen i små høyttalere? Hvilke ekstra belastning får forsterkerne? Mer konkret info om tegning av graf og frekvensgang. Ha i bakhodet at idioter som meg skal bruke dette. ;D

    - Oversett til norsk. Det kan ikke ta lange tiden og for noen kan det være viktig.

    - Utbedre tidsforsinkelse, lipsync og andre funksjoner som er viktige i surround oppsett dersom det er behov for det. Hjemmekino folket består i stor grad av unge mennesker som nok lettere er villige til å prøve ut noe nytt, men da er det viktig alt dette fungerer 100% slik at det kan erstatte en surround receiver.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Blir sittende å tenke på dette her, men vet ikke helt hvordan jeg evt skal implementere det.

    Jeg ønsker primært å benytte Audiolense som digital XO og romkorreksjon til et system med "minimonitor" og to passive subber.

    * Er det da mulig å lage en PC med Audiolense og 3 innebygde lydkort (som jeg etter hva jeg forstår skal være meget gode) slik at jeg kan trekke signalkabler fra disse lydkortene rett i effektforsterker som så driver ett element hver?
    * Er det også mulig å montere dette i et lite stillegående kabinett som gjør denne korrigeringen på en optisk digital inngang slik at jeg kan streame innhold fra feks en Apple TV?
    * Vil det etterhvert også bli støtte for surround lyd slik at man også kunne satt inn enda et lydkort til bakkanalene?
    * Er det mulig å sette opp denne Audiolense PCen slik at den automatisk byttet om fra 2-kanals til hjemmekinolyd om jeg valgte en film på Apple TV?

    Om dette hadde vært/vil bli mulig, virker det jo som en meget god løsning. :) All korrigering foregår i en boks som man ikke trenger å tenke på, slik at man uavhengig av denne kan sette opp sin ønskede mediacenterløsning. I tilleggg ville man jo spare en surroundreciever;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Heisann,

    Greven skrev:
    Blir sittende å tenke på dette her, men vet ikke helt hvordan jeg evt skal implementere det.

    Jeg ønsker primært å benytte Audiolense som digital XO og romkorreksjon til et system med "minimonitor" og to passive subber.

    * Er det da mulig å lage en PC med Audiolense og 3 innebygde lydkort (som jeg etter hva jeg forstår skal være meget gode) slik at jeg kan trekke signalkabler fra disse lydkortene rett i effektforsterker som så driver ett element hver?
    Jeg anbefaler en ekte multikanalsløsning. Enten ett lydkort med tilstrekkelig antall utganger. Eller flere av samme slaget, der leverandøren har en integrasjonsløsning. Alle lydstrømmer har en varierende varighet på oppstart, og klokkehastigheten kan også variere. Så det å kombinere mange uavhengige lydkort kan være problematisk. Jeg tror det finnes software som koordinerer flere lydkort, men jeg ser egentlig ingen grunn til ikke å gå for en skikkelig gjennomarbeidet løsning rett fra produsenten.

    * Er det også mulig å montere dette i et lite stillegående kabinett som gjør denne korrigeringen på en optisk digital inngang slik at jeg kan streame innhold fra feks en Apple TV?
    Den eneste tilleggsforutsetningen for at dette skal fungere, er at lyden blir dekoded før den sendes til denne PC-en. Jeg har ikke erfaring med Apple TV mm. men lyden må jo dekodes før den går ut av PC-en med mindre man har en dekoderboks i tillegg, så dette burde gå greit.

    Stillegående: Med Tranquil PC, Hush PC, eller et selvbygg basert på MCubed sine løsninger så kan du få en vifteløs PC. Det som så kreves er solid state lagring for at det skal bli helt tyst.

    Optisk overføring er jo akkurat som SPDIF, bare at du trenger støtte i begge ender.

    * Vil det etterhvert også bli støtte for surround lyd slik at man også kunne satt inn enda et lydkort til bakkanalene?
    Det er allerede støtte for surround lyd. 2.0 og 5.1 er forhåndsdefinert. 7.1 kan man definere selv hvis man ønsker.
    * Er det mulig å sette opp denne Audiolense PCen slik at den automatisk byttet om fra 2-kanals til hjemmekinolyd om jeg valgte en film på Apple TV?
    Både ja og nei. Kombinasjonen av ASIO og endring av sampling frekvens. De færreste Asio applikasjoner har funksjonalitet for å detektere sampling frekvens, så denne må endres manuelt. Det kan eventuelt håndteres ved å resample signalet før det forlater Apple-PC-en.

    Det finnes også en liten linux distro som kjører brutefir og lydfiltrering på en liten memory stick. Det er mulig den kan håndtere det automatisk. Jeg vet ikke.


    Om dette hadde vært/vil bli mulig, virker det jo som en meget god løsning. :) All korrigering foregår i en boks som man ikke trenger å tenke på, slik at man uavhengig av denne kan sette opp sin ønskede mediacenterløsning. I tilleggg ville man jo spare en surroundreciever;)
    Spare en surroundreciever og få en hittil uhørt lydkvalitet på film. Og alt det før man har begynt å korrigere lyden. Hvis du finner en bra resamplerløsning så kan filtreringsboksen bare stå der og gjøre jobben sin. Det er mange som kjører korreksjonen i egen boks, men de fleste er kun opptatt av tokanals musikk.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hei Bx

    Veldig spennende lesing dette her.

    Jeg kjører allerede pc som kilde, og kjører digitalt ut fra et Razer Barracuda lydkort til en dac, videre til pre og effekt, og ht. Betyr dette at jeg kun trenger måleutstyr og programvare?

    Funker filterene med winamp, eller må jeg evt bytte mediaavspiller? Hva med lydkortet? Må dette også evt byttes? Det er kun mini-jack inngang til mikrofon, eller kjører noen av de du har til salg usb? Kjører forøvrig Vista.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hei

    Er et m-audio revolution 7.1 lydkort "godt nok" til å bruke med audiolense?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Bx skrev:
    Greven skrev:
    Blir sittende å tenke på dette her, men vet ikke helt hvordan jeg evt skal implementere det.

    Jeg ønsker primært å benytte Audiolense som digital XO og romkorreksjon til et system med "minimonitor" og to passive subber.

    * Er det da mulig å lage en PC med Audiolense og 3 innebygde lydkort (som jeg etter hva jeg forstår skal være meget gode) slik at jeg kan trekke signalkabler fra disse lydkortene rett i effektforsterker som så driver ett element hver?
    Jeg anbefaler en ekte multikanalsløsning. Enten ett lydkort med tilstrekkelig antall utganger. Eller flere av samme slaget, der leverandøren har en integrasjonsløsning. Alle lydstrømmer har en varierende varighet på oppstart, og klokkehastigheten kan også variere. Så det å kombinere mange uavhengige lydkort kan være problematisk. Jeg tror det finnes software som koordinerer flere lydkort, men jeg ser egentlig ingen grunn til ikke å gå for en skikkelig gjennomarbeidet løsning rett fra produsenten.
    Jeg er ikke helt sikker på om jeg henger med... Jeg behøver da 3 analoge utganger pr kanal i front og evt 2 kanaler totalt bak. Har ikke noe særlig erfaring med slik HW, så jeg trodde at et lydkort gav 2 kanaler (høyre og venstre) slik at jeg trengte 3 lydkort til frontoppsettet. Er det ikke slik? Og har du en link med eksempler på gjennomarbeidet løsning direkte fra produsent?


    * Er det også mulig å montere dette i et lite stillegående kabinett som gjør denne korrigeringen på en optisk digital inngang slik at jeg kan streame innhold fra feks en Apple TV?
    Den eneste tilleggsforutsetningen for at dette skal fungere, er at lyden blir dekoded før den sendes til denne PC-en. Jeg har ikke erfaring med Apple TV mm. men lyden må jo dekodes før den går ut av PC-en med mindre man har en dekoderboks i tillegg, så dette burde gå greit.

    Optisk overføring er jo akkurat som SPDIF, bare at du trenger støtte i begge ender.
    Hva vil det si at lyden skal dekodes før den sendes til denne boksen? Et mediacenter som Apple TV har vanlig optisk utgang. Dvs at koblet til en hjemmekinoreciever stiller denne seg i 2.0 når man spiller av musikk og 5.1 om man spiller av en film med multichannel. Ville dette kunne fungere tilsvarende på en løsning fra Audiolense?


    * Vil det etterhvert også bli støtte for surround lyd slik at man også kunne satt inn enda et lydkort til bakkanalene?
    Det er allerede støtte for surround lyd. 2.0 og 5.1 er forhåndsdefinert. 7.1 kan man definere selv hvis man ønsker.
    Fett ;) For meg blir det da kun aktuelt med 4.1 (eller blir det 4.2?).


    * Er det mulig å sette opp denne Audiolense PCen slik at den automatisk byttet om fra 2-kanals til hjemmekinolyd om jeg valgte en film på Apple TV?
    Både ja og nei. Kombinasjonen av ASIO og endring av sampling frekvens. De færreste Asio applikasjoner har funksjonalitet for å detektere sampling frekvens, så denne må endres manuelt. Det kan eventuelt håndteres ved å resample signalet før det forlater Apple-PC-en.

    Det finnes også en liten linux distro som kjører brutefir og lydfiltrering på en liten memory stick. Det er mulig den kan håndtere det automatisk. Jeg vet ikke.
    Dette forsto jeg desverre ikke... Ref mitt svar om at vanlig hjemmekinorecievere bytter automatisk fra 2.0 til 5.1.


    Om dette hadde vært/vil bli mulig, virker det jo som en meget god løsning. :) All korrigering foregår i en boks som man ikke trenger å tenke på, slik at man uavhengig av denne kan sette opp sin ønskede mediacenterløsning. I tilleggg ville man jo spare en surroundreciever;)
    Spare en surroundreciever og få en hittil uhørt lydkvalitet på film. Og alt det før man har begynt å korrigere lyden. Hvis du finner en bra resamplerløsning så kan filtreringsboksen bare stå der og gjøre jobben sin. Det er mange som kjører korreksjonen i egen boks, men de fleste er kun opptatt av tokanals musikk.
    Må si at dette høres utrolig fristende ut om det er mulig å tilpasse det slik jeg ønsker...:)

    PS: Og hvordan koble til platespilleren gjennom dette? Leste at Audiolense skulle få innebygd RIAA? Vil det da være unødvendig med vanlig RIAA?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Greven:
    Det finnes multikanals lydkort. Ønsker du interne kort, så er LynxTwoB et godt alternativ. LynxTwoB har seks utganger. Disse kan også settes opp i paralell løsning. Du kan f.eks bruke tre LynxTwoB kort som da gir deg 18 utganger/kanaler. Det burde vel holde? Da er det bare koble rett i effektrinn og du slipper sløret fra en forforsterker ;) Lynx kortene bruker forøvrig PCI standarden, så må du skaffe deg et hovedkort med tre PCI slotter.

    Ønsker du å koble til platespiller, så kan det være lurt å vurdere Lynx Aurora 8 eller 16. Jeg mener disse har meget gode AD konvertere. Det er også mulig å bruke LynxTwo kort sammen med Aurora.

    Edit: Mulig jeg misforsto deg. Trodde du skulle kjøre aktiv deling på frontene. Hvis ikke klarer du deg med et LynxTwoB kort.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    @greven,

    Kom akkurat på at med mindre du kjører dekoding i PC nr to så trenger du flerkanals input på kortet også. Og flerkanals output fra Apple-PC-en.


    Når Audiolense kommer med RIAA så behøver du kun å forsterke opp platespillersignalet til et passende nivå på vei inn i PC-en. En habil mikrofonforsterker er vel egnet til den jobben tenker jeg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    * Ny Audiolense release med diverse bugfixes
    * PDF-kopi av anmeldelsen til Petter Dale i Fidelity nr 35
    * Link til test på Anandtech.

    ...på www.juicehifi.com.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Var antallet taps i siste versjon doblet? Og innebærer det at man kan doble samplingfrekvensen og opprettholde samme oppløsning på korreksjonen?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ja,

    Men man skal ha veldig dyp bass og høy sampling frekvens før dette (kanskje) får betydning.

    Pedale har høyttalere som går ned til 5 Hz, og liker 96 k avspilling. Da syntes jeg det begynte å nærme seg grensen.

    Men for de fleste øvrige praktiske formål så er dette overkill.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Interessant produkt du har her!

    Mulig du har nevnt det, men jeg spør likevel:). Jeg sitter med Vista og Itunes. Vil jeg kunne bruke Audiolense her? Evt, hva skal til for å benytte meg av det?

    Mvh Tommy
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har nylig lært at dette skal være mulig å få til med Softsqueeze + Inguz. Men jeg vet ikke om noen har gjort det enda. Hvis du forsøker så må du dele erfaringene med oss andre. Det er mange som er interessert i den kombinasjonen.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1
    Hei Bx

    Hvis du får tak i en veiledning som beskriver overnevnte kombinasjon og legger den ut på siden din - så kjøper jeg produktet ditt.

    Avtale ? :)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Baard skrev:
    Hvis du får tak i en veiledning som beskriver overnevnte kombinasjon og legger den ut på siden din - så kjøper jeg produktet ditt.

    Avtale ? :)
    Slutter meg til Baard ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Send meg en Itune eller to. Så skal jeg se på det så snart jeg har tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn