Audiofile LP reutgivelser; Kvalitet?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
ch skrev:
MoFi; var tidligere meget fornøyd med dem, presse kvalitet alltid på topp. Men etter å ha fått tak i gode "original"(eller tidlige) pressinger, forstår jeg mer og mer de kritiske synspunktene. Et eksempel; Cat Stevens - Teaser and Firecat - Anadisc 200 (meget god) vs. en tidlig engelsk Pink Rim pressing (likevel litt bedre).


MOFI kan deles inn i tre faser. 70 og 80-tall der de som regel låt skarpt. 90-tallet (Anadisk) hvor de nok låt mer nøytralt men med dårligere vinylkvalitet - ikke lenger pressa i Japan. 2000-tallet hvor de låter desidert varmt og organisk etter Santana platene og dømme....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff; du har mye og sterke meninger om dette, og du synes ikke akkurat åpen for at dine opplevelser med akkurat dine nåler ikke er universelle regler. Du får ha de japanske masteringene i fred for meg; de bruker ofte digitale mastere og Dolby-koding, og er rett og slett alt for ofte ikke særlig vellydende i mine ører, selv om pressingene er stille nok. Masteringkvalitet, altså ivaretakelse av den opprinnelige lydinformasjon på den originale master, ifra endel japanske masteringlab'er har jeg ved mange situasjoner her på HFS satt spørsmålstegn ved før, så det er vel neppe noe nytt.

Det er ikke overflatestøy alt som suser. Det kan være at japanerne lurer deg litt med digital støyfjerning og/eller Dolby også. Europeiske og US audiofile mastering-selskaper bruker sjelden og aldri slike teknikker; noe som nok gir mer av den originale båndstøy, men heldigvis også mer av den originale lydinformasjonen og klangrikdom. Men du om det. Det viktigste er at man liker sine plater.
Jeg sitter i øyeblikket og hører på The Who/Who's Next på Classic 200g SVP, og med mine halvdøve ører og kjipe system så skjønner jeg ærlig talt ikke hva du snakker om at Classic støyer. Ikke ser jeg egentlig relevansen heller, når det låter så vidåpent og bergtakende bra.

Dersom jeg hadde vært plaget med overflatestøy som deg, så hadde jeg nok heller sett på andre ting enn perseptert vinylkvalitet; det er som Fosse sier mange ting som spiller inn her.

Mvh Vidar P
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Voff; du har mye og sterke meninger om dette, og du synes ikke akkurat åpen for at dine opplevelser med akkurat dine nåler ikke er universelle regler. Du får ha de japanske masteringene i fred for meg; de bruker ofte digitale mastere og Dolby-koding, og er rett og slett alt for ofte ikke særlig vellydende i mine ører, selv om pressingene er stille nok.

Det er ikke overflatestøy alt som suser. Det kan være at japanerne lurer deg litt med digital støyfjerning og/eller Dolby også. Europeiske og US audiofile mastering-selskaper bruker sjelden og aldri slike teknikker; noe som nok gir mer av den originale båndstøy, men heldigvis også mer av den originale lydinformasjonen og klangrikdom. Men du om det. Det viktigste er at man liker sine plater.
Jeg sitter i øyeblikket og hører på The Who/Who's Next på Classic 200g SVP, og med mine halvdøve ører og kjipe system så skjønner jeg ærlig talt ikke hva du snakker om at Classic støyer. Ikke ser jeg egentlig relevansen heller, når det låter så vidåpent og bergtakende bra.

Dersom jeg hadde vært plaget med overflatestøy som deg, så hadde jeg nok heller sett på andre ting enn perseptert vinylkvalitet; det er som Fosse sier mange ting som spiller inn her.

Mvh Vidar P


Alle mine Japanske pressinger (bortsett fra to) er fra 70-tallet. Mener du virkelig at japanerne drev og digitaliserte masterne dengang? De fleste av dem låter helt sublimt; fullt på høyde med det beste fra Mofi, classic etc...Pressingene er imidlertid state of the art og aldri sett bedre av meg....
Når det gjelder Classic Who's next har min ett og annet knepp. Pressinga er på høyde med en ny engelsk masseprodusert pressing fra 70-tallet. Den låter utmerket. Det sjenerer meg ikke. Jeg er ikke plaget med overflatestøy. Du synes å ta dette helt ute av perspektiv. Classic pressingene er fine de, men de er ikke noe utenom det vanlige når det gjelder støy; det er mitt poeng.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Når det gjelder Classic Who's next har min ett og annet knepp.

...og la meg tilføye at min også er letter bulket noe som illustrerer mitt poeng ytterligere...
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
begr skrev:
Ser at Classic skal gi ut flere av titlene på nytt, denne gang på 180 gr. vinyl (bl.a. The Who, Jethro Tull "Aqualung", Mike Oldfield....etc.) så kan man jo undre på hvorfor....Det er ikke lenge siden disse kom på 200 gr. Quiex.
Michael Fremer spekulerer:

What appears to be happening is an uptick in 180g vinyl orders at RTI, which at this time has only four presses capable of pressing 180g LPs. The Rhino-produced Doors and Led Zeppelin box sets alone will devour more than a full month of the factory's production. In order to produce Classic's 200g Quiex SV-P records, the 180g tooling must be removed and the 200g tool put in its place. This is time consuming and costly. Obviously, with the current 180g undercapacity at the RTI facility, RTI hasn't the time (or probably inclination) to have even a single press down for any given amount of time, other than to clear one of the standard virgin vinyl formulation and substitute Classic's high QC pellets. That can happen far more quickly than changing the tooling. How Classic will manage to once again press 200g LPs at the facility remains to be seen as demand for RTI's 180 HQ pressings continues to grow. The only possible solutions would appear to be either shifting production elsewhere (which didn't worked out well in the past when Classic tried it for the most recent Norah Jones and Diana Krall releases), or getting RTI to shift one of its standard thickness presses to 200g production. That would only happen if Classic can guarantee continued full production on that press. Given Classic's announcements over the past year or two, and its inability to follow through and produce, that would be the ideal scenario for those of us who love what Classic does!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Alle mine Japanske pressinger (bortsett fra to) er fra 70-tallet. Mener du virkelig at japanerne drev og digitaliserte masterne dengang?
Tror du jeg er dum/tilbakestående? Det kan jo godt være slik. Men har jeg sagt det du spør om? Jeg vet jo utmerket vel når digitalteknologien ble innført. Jeg snakker om nyere japanske masteringer, f.eks de siste Toshiba'ene (Beatles). Imidlertid var de veldig ivrige med Dolby allerede på 70-tallet.. tildels kanskje en konsekvens av at de sjelden/aldri fikk arbeide med 1.generasjons originale EQ'ede mastere... for ikke å si originalmastere.

Dersom du bare har to jap pressinger fra senere enn 70-tallet, så er vel uttalelsesgrunnlaget ditt noe tynt. For å si det mildt.

Som QuadLars linker; MF er nok nærmere sannheten om Classics 200 SVP enn du er tror jeg.

Mvh Vidar P
 
B

begr

Gjest
quad_lars skrev:
begr skrev:
Ser at Classic skal gi ut flere av titlene på nytt, denne gang på 180 gr. vinyl (bl.a. The Who, Jethro Tull "Aqualung", Mike Oldfield....etc.) så kan man jo undre på hvorfor....Det er ikke lenge siden disse kom på 200 gr. Quiex.
Michael Fremer spekulerer:

What appears to be happening is an uptick in 180g vinyl orders at RTI, which at this time has only four presses capable of pressing 180g LPs. The Rhino-produced Doors and Led Zeppelin box sets alone will devour more than a full month of the factory's production. In order to produce Classic's 200g Quiex SV-P records, the 180g tooling must be removed and the 200g tool put in its place. This is time consuming and costly. Obviously, with the current 180g undercapacity at the RTI facility, RTI hasn't the time (or probably inclination) to have even a single press down for any given amount of time, other than to clear one of the standard virgin vinyl formulation and substitute Classic's high QC pellets. That can happen far more quickly than changing the tooling. How Classic will manage to once again press 200g LPs at the facility remains to be seen as demand for RTI's 180 HQ pressings continues to grow. The only possible solutions would appear to be either shifting production elsewhere (which didn't worked out well in the past when Classic tried it for the most recent Norah Jones and Diana Krall releases), or getting RTI to shift one of its standard thickness presses to 200g production. That would only happen if Classic can guarantee continued full production on that press. Given Classic's announcements over the past year or two, and its inability to follow through and produce, that would be the ideal scenario for those of us who love what Classic does!
Sikker en fornuftig forklaring det der, men saken er jo også den at disse titlene enda finnes på markedet på 200 gr., noen finnes t.o.m. også på 150 gr. "billig" utgave fra Classic så behovet for å presse dem på 180 gr. nå kan jo diskuteres...?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Ja, nå har jeg fått Steely Dan Aja på Cisco og må si at dette var en liten skuffelse basert på omtalen. Jeg har sammenlignet den MOFI versjonen og må si at forskjellene var svært små; så små at tida det tok på å bytte plate gjorde det vanskelig for meg å konstatere at det var en forskjell i det hele tatt :)
Uansett, intrykket er at Cisco versjonen låter litt mer mekanisk i diskanten; MOFI legger kanskje på litt i toppen på de partiene med høyt nivå i diskanten. Og bassen på MOFI synes å gå litt dypere. Vi snakker her om små forskjeller. Hva man foretrekker blir en ren smaksak etter min mening.
Mest skuffende var vinylkvaliteten på Cisco. Her var det en vedvarende surklelyd som hørtes godt mellom låtene vis det spilles litt høyt. Veldig likt det som er vanlig på amerikanske standardpressinger fra 70-tallet.
Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg ikke kjøpt den men nøyd meg med MOFI.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
I dag kom Grateful Dead "Live dead" dobbel LP på Rhino vinyl mastret fra original tapen. I følge Fremer er Rhino 180g vinyl også presset hos RTI som igjen beviser at de er talentløse :mad:. Plate 1 har svisjelyder på halve side to (som er side 4 på plate - platas dårligste forøvrig - heldigvis). Plate to er bulket + endel overflatestøy :'(. Den låter bedre enn CD'en.
Igjen viser dette det intrykket jeg altid har hatt: Amerikanerne kan ikke presse vinyl. Masteringen er bra men vinyl og pressekvalitet er substandard.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Grumpy skrev:
Har hatt få skuffelser, men Classic Records har klart det to ganger av to mulige. Det er ikke knitring, men en schhh-lyd ;) som om pu'n sporer litt for mye i kanten på rillene ...hvis du skjønner (litt vanskelig å uttrykke lyden alfabetisk).
Foreløpig gir jeg desverre opp Classic Records :'(

Vet hva du mener. Har samme fenomenet på Classic records Respighi "Pines of Rome". Er forøvrig vanlig på amerikanske pressinger generelt, men jeg har aldri hørt tilsvarende på pressinger fra andre nasjoner.
Det er merkelig at det skal være så vanskelig å lage lytefrie pressinger. Japanerne og Tyskerne klarte det jo på masseproduserte LP'er på 70 og 80-tallet...
 
B

begr

Gjest
Voff skrev:
Grumpy skrev:
Har hatt få skuffelser, men Classic Records har klart det to ganger av to mulige. Det er ikke knitring, men en schhh-lyd ;) som om pu'n sporer litt for mye i kanten på rillene ...hvis du skjønner (litt vanskelig å uttrykke lyden alfabetisk).
Foreløpig gir jeg desverre opp Classic Records :'(

Vet hva du mener. Har samme fenomenet på Classic records Respighi "Pines of Rome". Er forøvrig vanlig på amerikanske pressinger generelt, men jeg har aldri hørt tilsvarende på pressinger fra andre nasjoner.
Det er merkelig at det skal være så vanskelig å lage lytefrie pressinger. Japanerne og Tyskerne klarte det jo på masseproduserte LP'er på 70 og 80-tallet...
Selv er jeg ikke verdens største fan av Classic, finner at det er noen som er bedre, men fra der til at de ikke kan faget sitt synes jeg er å trekke det vel langt, faktisk så er 180 gr. utgaven av "Pines of Rome" en av de bedre Classic platene hjemme hos meg, den låter fantastisk bra egentlig. Har ikke hørt Quiex utgaven. Mitt ankepunkt mot Classic er at jeg synes at de av og til mangler dynamikk og blir litt kjedelige, mangler også den klarheten som f.eks. Speakers som regel har, nå gjelder dette selvføgelig ikke alle pressingene men synes det skjer litt for ofte. Direkte feil på pressingene har jeg tilgode og oppleve og jeg har (også...) ett tresiffret antall av disse. Når det gjelder Japanske pressinger, jeg har noen hundre stk., så er det faktisk veldig få jeg liker, jeg har ingen som jeg synes låter bedre enn europeiske/US pressinger av samme plata. Jeg snakker IKKE om vinyl kvaliteten her men lydkvaliteten på musikken som kommer fra plata, vinyl kvaliteten er det som regel ikke noe si på, men for meg er det lyden som er ett sluttresultat av innspilling, mastering etc. som gjelder. At RTI er talentløse er en uttalelse som ikke kan tas alvorlig og kommenteres derfor ikke.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En sinnrik betraktning fra en med et godt grunnlag for uttalelse tydeligvis. Det er visst et godt livsmotto å unngå å drikke på tomt hode; jeg skal forsøke å følge etter. Og så skader det jo ikke at beskrivelsen din rimer 100% med mine egne tanker om saken heller :)

Mvh Vidar P
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
begr skrev:
Selv er jeg ikke verdens største fan av Classic, finner at det er noen som er bedre, men fra der til at de ikke kan faget sitt synes jeg er å trekke det vel langt, faktisk så er 180 gr. utgaven av "Pines of Rome" en av de bedre Classic platene hjemme hos meg, den låter fantastisk bra egentlig.

Nå er det ikke lyden jeg klager på men støy i vinylen og direkte pressefeil. "Pines of Rome" låter fantastisk bra hos meg også. Hvis du leser på nettet vil du se at mange klager på det samme. Classics Led Zeppelin box til flere tusen kroner ble jo ikke anbefalt i en annmeldelse pga dårlige pressinger i form av støy, bulker, og dårlig sentrering. Vi snakker her om det som skal være den ultimate software! Da er det lov å stille krav. Vi kan diskutere ordbruk men når et entusiast, high-end plate fabrikant ikke klarer å produsere det de masseproduserte i tyskland klarte daglig, ja da er man rimelig talentløs etter min mening. Bare for å presisere; jeg finner Classic utgavene mer enn akseptable. Det er bare det at det er ikke noe high-end i vinylkvaliteten deres.

Jeg vet ikke hvilke japanske prerssinger du har; om du sitter med reutgivelser fra 80-tallet og senere. For å nevne noen eksempler fra samlingen min som jeg nettopp har spilt:

Camel " Raindances": Jeg har aldri visst at denne plata var av referansekvalitet før jeg fikk den på Japansk pressing. Her er de romklang, detaljer og separasjon mellom instrumenter som simpelthen ikke finnes på den originale UK pressinga eller CD'en.
Renaissance "Sons for all seasons", "Novella", "Turn of the cards": De to første er det mest hyperdetaljerte jeg noensinne har hørt i reprodusert lyd. Jeg aldri hørt maken fra CD. CD utgavene kan ikke sammelignes. "Turn of the cards" var opprinnelig utgitt på BTM records i UK og disse pressingene var dårlige og lyden likeså. På CD utgavene jeg har hørt (to forskjellige) er det også en hulhet særlig på vokalen. Den Japanske LP er åpen, luftig of frigjort, selv om denne plata ikke er deres beste produksjon. "Ashes are burning" er fantastisk på japansk vinyl; CD 'en høres ut som de har pakket mikrofonene i ulltepper i sammenligning.
PFM "Photos of ghost": Denne plata, som forøvrig er en favoritt er kjent for å ha dårlig lyd og de fleste anbefaler den italienspråklige varianten av denne grunn. Den låter dunkelt og tåkete på original vinyl og samtlige CD utgaver. På Japansk vinyl forsvinner tåkeheimen og den låter som Classics "Nursery Cryme" med Genesis lydmessig.
Mandalaband "Eye of the wendor": (åpningskuttet er kjenningsmelodi til Brødrene Dahl!). Denne plata er fullstappa av instrumenter fra utallige musikere og er i Japansk utgave en referanseinnspilling. Jeg hadde en kompis på besøk som har samme plata men ikke på Japansk vinyl og han hadde aldri hørt maken; myriader av detaljer, romklang, dybdeperspektiv og separasjon av intrumenter.
Alle er originale Japanske utgivelser.
Merk at dette dreier seg ikke om EQ: Jeg har sammelignet med mer regulære utgaver.

Jeg fikk forøvrig i dag Tudor Lodge på ny 200g Universal Japan pressing. Av alle audiofile LP'ene jeg fått siste uka (Classic, MOFI, Crisco) var dette den største audiofile opplevelsen. Det er godt mulig den er mastrert digitalt, men hvem bryr seg når det låter så bra. Vinylen var (selvfølgelig) totalt tyst og helt slett (så det går altså an å lage feilfrie 200g pressinger - i Japan). Innpakninga var en nøyaktig kopi av den originale multi-utbrettkoveret - til og med den originale spiral Vertigo labelen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Noen sitater fra Audiogon for å vise at jeg ikke er alene:


"Those 200g albums they were putting out stunk IME. Even the better ones I got had too many issues. I kept the Zeppelin ones because I really wanted Zeppelin on vinyl, but the quality is awful... Eventually I just returned a bunch of 200g LPs unopened rather than having to deal with the frustrations. "

"They should hire some of the Japanese pressers to come over to the USA and show them the quality control procedures used over there."

"If anyone knows a place to get those kinds of releases online on a regular basis, let me know. I'm looking to get all my vinyl pressings from Japan from now on if possible."

"Of all the 180-200 gr. vinyl I have purchased, Classic Records have proven the most problematic for noise, pops, and crackles."

"I stopped buying Classic Records not long after they started with the 200gm program. I've heard nothing but complaints from others since."

"I stay away from Classic records all together if i can. I've had horrible 200 anf 180 gramers."

"alot of the 180's are bad too. it's pretty much russian roulette"

"The Japanese re-issues that were being sold recently had incredible QC"

"in their defense The Who's Quadrophenia is fantastic. but's in reality it's still a crap shoot. a general statement seems to be that the german and japanese "audiophile" re-issues seem to be far superior but that's just IMHO."



etc.. etc... De som har et tresifret Classic utgaver uten problemer har utvilsomt vært heldige.... ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ærlig talt, for en argumentasjon. Man kunne jo også ha fylt en hel bok med sitater av alt det skryt Classic har fått opp gjennom årene. Det der blir for enkelt. Jeg foreslår at du fortsetter å mislike US utgivelser og spiller andre ting, og så fortsetter vi andre å kjøpe de og nyte de. For denne "diskusjonen" blir bare litt dum.

Mvh Vidar P
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.677
Antall liker
1.279
Parelius skrev:
Når det gjelder Classic, så er ikke bejaelsen unison på alt. Ellers; Testament på klassisk, Speakers Corner (for det meste klassisk, men la meg også nevne Lou Reed; Transformer! Ypperlig.), samt Doors på Warner mastret av Makkee (Morrison Hotel (7559-60675-1) og LA Woman (7559-60328-1).
Sitter akkurat og hører på denne Morrison Hotel (tror jeg; tysk 180g pressing -"reissue from original tapes"?). Den er i hvert fall meget bra.
Det er forøvrig Transformer også.

mvh
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Fikk akkurat mail fra Elusive disc. Cisco er nå historie. Legger ned driften....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Fikk akkurat mail fra Elusive disc. Cisco er nå historie. Legger ned driften....
Synd. Mange gode plater der. Her er lista over Cisco LP'er inne på Elusive;

https://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=567

Jeg vil særlig anbefale Steely Dan, RCA-skivene, BlueNote-skivene, Shostakovitch/Bernstein/Columbia og June Christy. Men alle er vel gode, det er en smaksak.

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En positiv overraskelse fra siste salg på Elusive var nyheten "Vinyl Lovers"-labelen.
Jeg kjøpte Stevie Wonder/Talking Book, originalt utgitt 1972 på Motown.



Her er den nåværende katalogen

https://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1317

Jeg vet ikke bakgrunnen for labelen, ei heller detaljer om hvordan de blir masteret og hvor de presses. Men denne låt slettes ikke verst, og virker å være godt laget. Jeg har ikke originalen til sammenlikning.
Gatefold cover og det hele, nydelig kvalitet på cover og vinyl.
Har ingen andre skiver derfra, men jeg har god lyst til å høre "Innervisions" og sammenlikne med den ellers noe skuffende japanske 200g pressingen fra Universal.

Noen med kjennskap til labelen, eller erfaringer fra andre utgivelser på denne labelen?

Mvh Vidar P
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har originalen fra Motown i hvert fall, den sjeldne versjonen med blindeskrift. Kan vitne om at den låter særdeles godt.. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo, og med det samme jeg nevner siste salget; jeg kjøpte alle 10" Prestige-LP'ene fra denne katalogen;

https://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1339

De er virkelig tøffe. Laget i audiofile nytrykk i et svært begrenset opplag, opprinnelig for noen japanske samlere har jeg forstått, men de presset noen ekstra når de først var igang; gullskattene står i kø på disse tro kopiene av 10"-utgivelser fra rundt 1950 +/- noen få år.



Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pengvim skrev:
Jeg har originalen fra Motown i hvert fall, den sjeldne versjonen med blindeskrift. Kan vitne om at den låter særdeles godt.. :)
Takk for opplysningen. Ingen blindeskrift på Vinyl Lovers sin... hmmm. Men den også låter friskt og bra.

Mvh Vidar P
 
R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
En positiv overraskelse fra siste salg på Elusive var nyheten "Vinyl Lovers"-labelen.
Jeg kjøpte Stevie Wonder/Talking Book, originalt utgitt 1972 på Motown.



Her er den nåværende katalogen

https://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1317

Jeg vet ikke bakgrunnen for labelen, ei heller detaljer om hvordan de blir masteret og hvor de presses. Men denne låt slettes ikke verst, og virker å være godt laget. Jeg har ikke originalen til sammenlikning.
Gatefold cover og det hele, nydelig kvalitet på cover og vinyl.
Har ingen andre skiver derfra, men jeg har god lyst til å høre "Innervisions" og sammenlikne med den ellers noe skuffende japanske 200g pressingen fra Universal.

Noen med kjennskap til labelen, eller erfaringer fra andre utgivelser på denne labelen?

Mvh Vidar P
Høres bra ut, jeg har grunnet stor nyskjerrighet bestillt noen titler re.utgitt på denne labelen så nå kan jeg kanskje se frem mot noe som er bra da... :)
Bestillte ikke "Innervision", dumt for jeg "trenger" en ny... ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.094
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Fått to album på Speakers Corner; Mahavishnu Orchestra "Inner mounting flame" og Santana "Caravanserai". Dette var en positiv overaskelse! Pressingene er lytefrie; som ECM pressinger i gode gamle dager. Men så er da Speakers Corner også tysk! Covrene er ypperlige og kopier av originalplatene i en slik grad at det ikke står Speakers Corner på noen av platene. Det viser seg nemlig at jeg har en Speakers Corner LP fra før - Jimmy Smiths "The Cat", men siden det kun sto Verve på den trodde jeg at det var en Verve reutgivelse. Lyden er meget bra. The Cat låter mye bedre en CD remasteren. Caravanserai låter bedre enn den amerikanske Columbia pressinga jeg har fra før; litt luftigere i toppen. Hvis disse er representative for hva Speakers Corner tilbyr, da kan de anbefales på det varmeste. Spakers Corner har over 450 titler! Noe for enhver smak. Har 8 nye titler i bestilling...

Fikk også MOFI's Almann Brothers "Idlewild south". Desverre er det noe overflatestøy her. MOFI presser jo nå i USA (desverre) så kvaliteten er ikke slik som i de gamle dager.

Love's "Forever Changes" på Sundazed har også endel overflatestøy men er ellers grei nok. Ingen audiofil utgivelse etter min mening.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Jeg har en god del Speakers Corner og har utelukkende positive erfaringer. Jeg synes Speakers har utrolig flotte cover, platene har jeg aldri opplevd at har merkbar knitring, skjevheter eller annet. Anbefales på det varmeste.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg bestilte tre ELP-plater fra Earmark via Panorama Records denne uken, på tross av relativt laber erfaring her på forumet. To av skivene, Tarkus og Trilogy låter knall. Ingen overflatestøy eller andre anomaliteter. Den siste "Emerson, Lake and Palmer" er dog langt under par. Jeg har kun en eldre NAD C555 med den orginale Elektra-pickupen som nå begynner å bli litt slitt, men denne skiven er det noe virkelig galt med. Alle sibilanter ("sss"-æ og "th"-lyder) er voldsomt forvrengt. Det er rart fordi selve volumet er ikke noe høyere enn de andre.

Jeg mistenker at de enten har brukt en dårlig eller uegnet kilde å presse fra, eller har bomma fullstending på noe i presse-prosessen. Jeg måtte sjekke oppsettet av pickup og arm fordi det hørtes ut som platen allerede var slitt ut. Jeg har kontaktet Panorama ang. dette og han skulle sjekke litt, samt kontakte leverandøren, så får vi se.

I mens skal jeg kose meg med de to andre. Hammond-soloen på Mass er bare rå. ;)
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Oppdatering ift. disse ELP-nyutgivelsene: Ser ut som slitt stift var synderen. Med en ny Denon DL-160 ble forvregningen borte. Det er fremdeles litt sibilanger på "Lucky Man", siste sporet på B-siden, men det er det på orginalen også. Litt vel "hot" vokalspor mao. Ergo er jeg iaf. strålende fornøyd med Earmark. :p
 
R

rico

Gjest
Har også registrert at amerikanske selskaper har begynt å presse hos Pallas (ORG bl.a.), de sier at det fordi RTI har det travelt men det er kanskje bare en unnskyldning til å bruke uttad? Ingen tvil hos meg heller; Pallas leverer best kvalitet sånn jevnt over, det er bare å sjekke ut Speakers pressingene. Men når det er sagt så kommer det jo kvalitet fra RTI innimellom også da; fikk nettopp den nye Mosaic boksen med Monk og den er eksemplarisk.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg har RTI-pressinger som er eksemplariske, men mange har små produksjonsfeil, og noen har større. Det er i sammenligning med pressinger fra blant annet Pallas at RTI ofte får bank. I en produksjon vil det alltid være noen feipressinger som ikke blir luket ut gjennom kvalitetskontroll. Det er her etter min mening RTI har sviktet. Pallas har også feilpressinger, men de er ikke så ofte, eller de blir fanget opp i kvalitetskontrollen.

Ja, RTI har det travelt, men det har også Pallas og mange andre platepresser. Den økte interessen for vinyl, har ført til høyere produksjon. Jeg vet ikke hvor mange platepresser det er i USA eller i verden.
 
R

rico

Gjest
Jeg har i et par tråder klagd min nød over MoFi plater som jeg ikke er fornøyd med, spesielt gjelder dette Michael Brecker sin "Pilgrimage". Første gang jeg la den på spilleren tok jeg den av igjen etter noen minutter for så å sette på en annen plate som jeg kjenner godt, dette for rett og slett sjekke om det var noe galt med anlegget. Det låt mildt sagt elendig, ja så dårlig at jeg har tatt forbehold om at noe er galt med den.

I dag besøkte jeg en kollega av meg som også "holder på", han hadde nettopp fått seg en haug med plater, også nevnte plate fra MoFi, jeg var raskt ute med å spørre om å få låne den for å sjekke ut min egen. Kom hjem og satte på den lånte plata og vips så spilte den som en plate skal, det var perspektiv, dybde og romfølelse, og det låt...MoFi. Dette er rart tenkte jeg og satte så på min egen, akkurat; all musikk trygt plassert som en suppe i midten og bakover, høres ut som om alt kommer ut ifra en bomullsdott, det er rett og slett noe feil med denne plata, hvordan/hva/når i prosessen vet jeg selvfølgelig ikke men den låter "på trynet". Ser at den lånte plata har ett mye lavere nummer enn min men vet selvfølgelig ikke om det kan bety noe, men det er jo mulig. Sjekket web sidene til MoFi for å se om de kunne ha noen opplysninger om produksjonsfeil på noen nummer i produksjonen, sidene er nede, det kommer nye stod det. Nå er vel ikke dette noe de informerer om heller tenker jeg, men jeg nekter å tro at det kun er mitt ex. som er slik.

Gidder ikke å sende plata tilbake, koster vel mindre å kjøpe ny tenker jeg men det var egentlig litt greit å finne ut av selv om det er litt kjipt at den ikke kan spilles.
 

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.307
Antall liker
3.109
Torget vurderinger
4
Har lenge tenkt på å teste ut Classic Records (RCA Living Stereo) sine klassiske utgivelser.
Det ble dessverre ikke noe suksess med første kjøp.
Side 1 har heller dårlig lyd og det skurrer og vrenger både her og der, side 2 har ikke disse problemene.
Ble nevnt tidligere i denne tråden at det var noe problemer med tidlige 200g pressinger fra Classic.
Er det noen mulighet for å sjekke om mitt eksemplar er ett av disse? De er jo ikke nummererte.
Ble kjøpt ny fra Bigg Dipper i sist uke, men denne nok ikke noen storselger så den kan jo ha vært på lager en stund.

-Minutten






The Festival Quartet - Schubert: Trout Quintet
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis det er en 200g Quiex SV-P så vet jeg ikke om det er noen muligheter for å bestemme når pressingen er fra. Clarity er nyere, men de ser jo også annerledes ut..

http://classicrecs.com/

Du får reklamere, og bytte i en annen tittel kanskje. Min Trout er støyfri iallefall.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.307
Antall liker
3.109
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Hvis det er en 200g Quiex SV-P så vet jeg ikke om det er noen muligheter for å bestemme når pressingen er fra. Clarity er nyere, men de ser jo også annerledes ut..

http://classicrecs.com/

Du får reklamere, og bytte i en annen tittel kanskje. Min Trout er støyfri iallefall.
Er en 200g Quiex SV-P, litt skuffene at det ikke er bedre kvalitetskontroll da jeg regner med at de fleste som kjøper disse er litt "kresne".
Får sende Big Dipper en mail og se hva de sier.

-Minutten
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er visst det nå, men det sies jo at det var trøbbel en periode. Selv har jeg så godt som hele katalogen deres med klassisk, jazz og endel pop uten å ha noe særlig problem. Har ei Heifetz-skive med form som potetgull... ellers vet jeg ikke om noe. Har vel hatt flaks jeg da.
 
R

rico

Gjest
Har opplevd noen sjeldne ganger knitring og skraping på noen av 200 gr. platene fra Classic, det gjorde jeg aldri når de presset på 180 gr. Har nevnte plate på 180 gr. og den er helt topp.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husker at jeg sammenliknet Belafonte (den første fra Carnegie Hall) på 180g og 200g den gang da 200g var ny; jeg klarte aldri å finne ut at 200g var noe bedre jeg.

Egentlig så kunne de vel like gjerne holdt seg til 180g i mitt syn, det er viktigere med godt presseresultat enn ekstra 20g tydeligvis. MoFi gikk jo også fra 200g til 180g uten at ting ble noe verre av det.
 
R

rico

Gjest
Music Matters sier det slik i forbindelse med Blue Note platene sine...

"We use 180 gram pressings. Why not 200 gram?

We use 180 gram pressings for the simple reason that we believe 180 gram weight is more than sufficient to provide a near perfect pressing. Forcing presses that were designed for 150 gram and 180 gram weight to press 200 gram vinyl results in a multitude of additional problems including warpage. A check of audiophile vinyl chat rooms reveals many dissatisfied buyers of 200 gram vinyl. When Music Matters asked our friends at Record Technology Inc. for their recommendation to achieve the highest possible quality pressings their answer was unequivocal......go with 180 gram!"

http://www.musicmattersjazz.com/sound.html#180
 

bahj

Medlem
Ble medlem
05.07.2007
Innlegg
14
Antall liker
0
Mari Boine-It aint Necessarily Evil.
Hør spesielt på spør 6. La låten få gå litt den bygger seg bare opp mer og mer og mer og mer helt til den tar av. Lydkvaliteten på platen er veldig god.

Grace Jones sin siste plate har kjempe lyd.
 
Topp Bunn