Ascolta Brennin venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    runeb skrev:
    Ser frem til å lese artikkelen fra Lyd og Bilde, håper den dukker opp i lesbart format snart :). Forklarer sikkert en hel masse!

    Har for øvrig mye info om ascolta brennin, men venter litt for å se om hva som står i artikkelen. Ellers så er det ascolta brennin 2 som blir presentert i artikkelen her, ser det ut for. Siste offisielle tegninger er fra 5/4-96, så vidt jeg vet.

    NAT leverte komplett byggesett for 29200 kr + alle kabinett til 7136 kr, riktig nok ubehandlet. 36336 kr komplett. Mener å huske at prisen ferdigbygde med sort pianolakk kostet 65000 for et par.

    NAT leverte med C279 -6 mellomtone. Den ble levert orginalt med bakkammer. Om det skjedde med alle som NAT leverte kan sikkert Morten svare på. C277 som C211 ble avløst av oppgraderte modeller med både målbart og hørbart bedre stigetid. C279 avløste C277. C212 avløste C211. Imidlertid har C212 2,5dB høyere følsomhet, det må som de fleste vet tas hensyn til i delefilteret om man bytter.

    Så kan man drømme og filosofere litt da ;)
    - La oss si man har et par ascolta brennin med C212 diskant og C279 mellomtoner.
    - Så vet vi det at den nye diamant diskanten til accuton BD 20-6-031 er en direkte erstatning for C212, trenger ikke gjøre noe med delefilteret.
    - Så har jo da Scan Speak kommet med nye Revelator basser. 26W/8861T00 og 22W8851T00 burde uten for store utfordringer kunne ertstatte de tidligere scan speak elementene.

    Voila, hva har vi da tro? ;)

    Hei budda! Lenge siden en kamerat og meg kjørte fra Porsgrunn til Mandal for å høre på ascoltane dine!

    Mvh
    Rune Brændaas


    Man kunne jo også benytte Thiel sin egen 8 tommer bass, og dersom man utvider hullet til den nederste bassen noe kunne man også brukt Thiel sin 11 tommer. For å ta den helt ut kan man like godt bruke aktive deling i tillegg. Men da blir det ikke mye igjen av originalhøyttalern.
     

    Gizmo76

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    97
    Antall liker
    9
    Sted
    Nordland
    steinost skrev:
    Hei tror jeg har dette liggende som pdf .
    Skal se om jeg finner det.
    har bladet jeg også,leser det av og til, morsom lesing om en mann som er entusiast.

    Steinar.
    Tusen takk for pdf filen, morsom lesing :) Når jeg er i Oslo så skal jeg kontakte deg for en lytt på juvelene :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gizmo76 skrev:
    steinost skrev:
    Hei tror jeg har dette liggende som pdf .
    Skal se om jeg finner det.
    har bladet jeg også,leser det av og til, morsom lesing om en mann som er entusiast.

    Steinar.
    Tusen takk for pdf filen, morsom lesing :) Når jeg er i Oslo så skal jeg kontakte deg for en lytt på juvelene :)
    Alltid hyggelig å glede andre mennesker.
    Det er like morsomt å lese det hver gang.

    Steinar.
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Hei!

    Takker for artikkelen. Artig da jeg ikke har sett den tidligere.

    Mvh
    runeb
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Takk til osten for å spre glede i dette rotteræis av en mannlig hobby og nå har Ascolta vært hos meg siden 97 ;D
    Hva er så mye bedre da? Mye, men prøv litt over tid og hør musikken, prøv Ascolta igjen og hør musikken. Det blir omvendt hakeslipp hver eneste gang, nå er det trøkk i mellombass, tett opptil litt pågående mellomtone,mangler kanskje litt "luft" i diskant, men med en uslåelig "organisk" klang på stemmer, det er til å dø for!!.. de klarer ikke det samme alle de andre. Sist;- overbevist om at Gallo 3.5 er helt fantastisk og holdt på å kjøpe, hørte nye SF Cremona og Tannoy DC10, men et par timer med Ascolta igjen og det er tilbake i det samme gamle sporet nok en gang. Så her står jeg med rompa full av penger ;D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk til deg også ;D ;D ;D ;D
    Må prøve å ta meg en tur opp til deg en dag,hadde vært moro å høre dem med plinius bak spakene.

    osten.
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    steinost skrev:
    Takk til deg også ;D ;D ;D ;D
    Må prøve å ta meg en tur opp til deg en dag,hadde vært moro å høre dem med plinius bak spakene.

    osten.
    Den tid vil komme, skal bare spille inn noen kabelbukker først
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker godt nytt år til Ascolta Brennin venner. Takk Ascolta, gir deg ett år til ;D
     

    Harleyy

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.11.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    runeb skrev:
    Ser frem til å lese artikkelen fra Lyd og Bilde, håper den dukker opp i lesbart format snart :). Forklarer sikkert en hel masse!

    Har for øvrig mye info om ascolta brennin, men venter litt for å se om hva som står i artikkelen. Ellers så er det ascolta brennin 2 som blir presentert i artikkelen her, ser det ut for. Siste offisielle tegninger er fra 5/4-96, så vidt jeg vet.

    NAT leverte komplett byggesett for 29200 kr + alle kabinett til 7136 kr, riktig nok ubehandlet. 36336 kr komplett. Mener å huske at prisen ferdigbygde med sort pianolakk kostet 65000 for et par.

    NAT leverte med C279 -6 mellomtone. Den ble levert orginalt med bakkammer. Om det skjedde med alle som NAT leverte kan sikkert Morten svare på. C277 som C211 ble avløst av oppgraderte modeller med både målbart og hørbart bedre stigetid. C279 avløste C277. C212 avløste C211. Imidlertid har C212 2,5dB høyere følsomhet, det må som de fleste vet tas hensyn til i delefilteret om man bytter.

    Så kan man drømme og filosofere litt da ;)
    - La oss si man har et par ascolta brennin med C212 diskant og C279 mellomtoner.
    - Så vet vi det at den nye diamant diskanten til accuton BD 20-6-031 er en direkte erstatning for C212, trenger ikke gjøre noe med delefilteret.
    - Så har jo da Scan Speak kommet med nye Revelator basser. 26W/8861T00 og 22W8851T00 burde uten for store utfordringer kunne ertstatte de tidligere scan speak elementene.

    Voila, hva har vi da tro? ;)

    Hei budda! Lenge siden en kamerat og meg kjørte fra Porsgrunn til Mandal for å høre på ascoltane dine!

    Mvh
    Rune Brændaas
    Di fleste er sikkert enig i at diskanten kunne vært et hakk bedre er det noen som har prøvd denne erstattningen til Rune?
    Er ikke interressert i å bygge om hele greia, men akkurat der hadde vært morro å prøvd.
     

    Kineseren

    Medlem
    Ble medlem
    13.02.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Hej Ascoltas venner lige en bøn fra Danmark.Jeg har lige skiftet C2 11 med C2 12 i filteret til C2 11 sidder 0,68ohm
    C2 12 har en følsomhed på 89,5db i modsætning til C2 11 på 88db altså 1,5 db er der nogen her på sitet der har skiftet til C2 12 og hvor stor skal modstanden være,på forhånd tak .Robert
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.449
    Antall liker
    17.181
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    steinost skrev:
    Det er helt riktig hf 275 helios, har hatt et par slike også.
    Min eldste sønn har et par, men slike høyttalere krever kvalitets forsterkere.
    Masse effekt og strøm, da blomstrer de.

    Steinar.
    Off Topic, men allikevel...

    Mnja, mnjo.... Er vel ikke uenig, men nå kjører jeg mine HF275 Helios på 2x23w rørforsterker - og de spiller meget bra :)
    Har også hatt kraftig transistoramp på de tidligere, og har sånn sett en "referanse" i det. Men, selv en lav-effekts rørforsterker (vel og merke m/godt dimensjonerte kvalitetstrafoer) klarer å drive disse med ovveraskende god dynamikk og kontroll. Noe av årsaken ligger vel i en ganske så linjær samlet imperdansekurve rundt 8ohm.
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    val skrev:
    runeb skrev:
    Ser frem til å lese artikkelen fra Lyd og Bilde, håper den dukker opp i lesbart format snart :). Forklarer sikkert en hel masse!

    Har for øvrig mye info om ascolta brennin, men venter litt for å se om hva som står i artikkelen. Ellers så er det ascolta brennin 2 som blir presentert i artikkelen her, ser det ut for. Siste offisielle tegninger er fra 5/4-96, så vidt jeg vet.

    NAT leverte komplett byggesett for 29200 kr + alle kabinett til 7136 kr, riktig nok ubehandlet. 36336 kr komplett. Mener å huske at prisen ferdigbygde med sort pianolakk kostet 65000 for et par.

    NAT leverte med C279 -6 mellomtone. Den ble levert orginalt med bakkammer. Om det skjedde med alle som NAT leverte kan sikkert Morten svare på. C277 som C211 ble avløst av oppgraderte modeller med både målbart og hørbart bedre stigetid. C279 avløste C277. C212 avløste C211. Imidlertid har C212 2,5dB høyere følsomhet, det må som de fleste vet tas hensyn til i delefilteret om man bytter.

    Så kan man drømme og filosofere litt da ;)
    - La oss si man har et par ascolta brennin med C212 diskant og C279 mellomtoner.
    - Så vet vi det at den nye diamant diskanten til accuton BD 20-6-031 er en direkte erstatning for C212, trenger ikke gjøre noe med delefilteret.
    - Så har jo da Scan Speak kommet med nye Revelator basser. 26W/8861T00 og 22W8851T00 burde uten for store utfordringer kunne ertstatte de tidligere scan speak elementene.

    Voila, hva har vi da tro? ;)

    Hei budda! Lenge siden en kamerat og meg kjørte fra Porsgrunn til Mandal for å høre på ascoltane dine!

    Mvh
    Rune Brændaas


    Man kunne jo også benytte Thiel sin egen 8 tommer bass, og dersom man utvider hullet til den nederste bassen noe kunne man også brukt Thiel sin 11 tommer. For å ta den helt ut kan man like godt bruke aktive deling i tillegg. Men da blir det ikke mye igjen av originalhøyttalern.



    Bestilte nettopp scan-speak 21w/8555-01 siden det var det som sto i.Vet ikke om de er orginal
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Har kjøpt et par av disse,men når jeg spiller høyt går bass+mellomtone elementene(de øverste bassene).
    er det noen andre som har dette problemet?
    koster jo 2000kr pr stk.Blir fort dyrt det :-\
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hmm alle andre høytalere jeg har hatt har rød terminal på høyre side når jeg står bak høytaleren.Men ikke disse.Er det riktig?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Dette er jo i prinsipper selvbygg.
    Har de terminaler for hvert element? legg inn bilder kansje man kan komme med en forklaring.
    Hygelig att du har valgt denne høytaleren, hvor i landet holder du til?
    Jeg har gangavstand til et annet par ;D
    Med rette elektonikk spiller dette meget bra.

    Steinar.
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Har ikke fåd sjangsen til å høre ordentlig på de ennå.Har sprengt 2 elementer.Får nye om ca 1mnd. fra scanspeak.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Etter hvordan mine er så er +og-for hvert element de som står parvis sammen.
    Mitt gamle hjemsted Moss, eller rettere sagt Rygge.
    Bor nå rett øst for Oslo(Lillestrøm)
    Hvilken amp bruker du på dine?

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen.

    Har du ikke overgang mellom de 2 bassene?
    Det samme gjelder diskant og mellomtone.
    Det er jo inngang for hvert element, kan ikke se att dette er gjort hos deg.
    Skal se på min hvem som hører sammen hos meg, kan jo ikke garantere att det er likt hos deg.
    Men kontak han du kjøpte de av, han burde jo ha greie på dette.
    Skal poste et bilde hvordan jeg har gjort det.

    Steinar.
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Hallo :)
    Jeg koblet 1 på 3 og 2 på 4.Ble lyd av det.Men ett element var dødt.Byttet det elemente med det på andre høytaleren for å være sikker på at det var elementet det var noe galt med.Å det var det,men hørte jo potensiale så dagen etterpå måtte jeg bare prøve selv om jeg manglet et ellement.Men når jeg guffet litt på gikk det andre ellementet også.Det sto da i den samme høytaler som det første var gått i.Fikk ingen forvarsel i form av forvrening.All lyd forsvant et øyeblikk.Når den kom tilbake var elementet dødt :(
    Jeg har en onkyo pr-sc5508 og en sunfire tga-7401 som jeg bi-amper.Sunfire er oppgitt til å være 7x400w så da skal de liksom ha fått 800w pr. høytaler.Vet ikke om det er riktig,men det burde vell være nokk i allefall.
    Har bestilt 2 nye elementer,men de sa jeg måtte regne med å vente en mnd. tid.Å hærregud hvor sakte tia går nå :)
    bruker et par gamle b&w dm602 s2 i mellomtiden.Syns faktisk det høres ganske pent ut det å.Sikkert fordi det er første gang jeg har dac.Men gleder meg til å få elementene.
    Jeg har ikke så mye peiling,men fikk jo lyd så da var de vell riktig koblet.Eller?

    Mvh. Loker
     

    loker

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2011
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Bruker du de orginale elementene?Har jo ikke fått hørt så mye på dæm men vist jeg skulle være kritisk.Vil jeg si at diskantene
    er litt skarp.Men burde kanskje nevne at sunfire har 2 alternativer på front h og v. voltage(vanlig) og current som har ca 1 ohm.Dette skal vist simulere rørlyd.Bruker current på toppen og en annen kanal(vanlig) på bassen.Kan det ha noe å si?
    Hva slags amp bruker du?
    Hilsen Loke
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen.
    Musical Fidelity Supercharger 750 power amp
    Pre Cary Slp 05

    Steinar.
     

    runeb

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    48
    Antall liker
    53
    Hei!

    Litt info:
    - Begge bassene er og skal være av 00 typen og ikke 01 typen som er beregnet for bassrefleks.
    - Det er riktig at C2-12 har 89,5 dB følsomhet. I følge et datablad jeg har på C2-11 fra -95, så er den 87 dB. I så fall om man bytter diskant skal den dempes 2,5 dB. Det er ikke en egen krets for demping av diskanten. Derimot er det to sugekretser og en impedanstilpasning. Den motstand det refereres til tilhører en av sugekretsene. Den er vel også på 6,8 ohm.
    - Når det gjelder tilkoblingene på baksiden, så kan nok topologien være litt ymse når dette er et selvbygg. På bildet som vist, ser det ut for å indikere galt uansett. Tilkoblingene kan skrues helt av og derav settes hvor som helst, med ditto resultat. Alle tilkoblingene på øverste rad er normalt +, og alle på nederste rad er normalt minus. Dette er fordi det vil da være lettest å paralellkoble alle tilkoblinger og bruke en høyttalerkabel og ikke fire. Hvert høyttalerelement blir da vertikale tilkoblinger. Om bassen begynner fra høyre eller venstre kan nok variere.
    - Legger ved en tabell for demping av diskant.

    Mvh
    rune
     

    Vedlegg

    jangri

    Medlem
    Ble medlem
    20.08.2008
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Hola amigos.
    Jeg er den heldige som kjøpte Gutman sine Ascoltaer :)
    Kom tilfeldigvis over denne tråden nå.

    Det var interessant lesing det om forskjellige utgaver av elementene. Kanskje jeg skal undersøke hvilke utgaver jeg har.

    Jeg er litt "plaget" av at de øvre frekvensene er en smule hissige på mine Ascoltaer. Kan gjette meg til at det er rundt 2,5kHz slik en annen nevner her i tråden.
    Dette skyldes nok ganske sikkert at lytterommet mitt er kledd med huntonitt utenpå to lag gips, men jeg har forbedret lydbildet betraktelig ved hjelp av akustikkplater.

    Men nå når jeg leste dette om at en ny utgave av diskanten må dempes 2,5dB (ellerno), så kan det kanskje være årsaken til litt uønsket øresus :p
     

    ascoltanord

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei.

    Jeg lurer på om ett av elementene mine er i feil fase, kan noen gi meg et knalltips på å sjekke/måle dette ?
     
    M

    MPT

    Gjest
    Hei.

    Jeg lurer på om ett av elementene mine er i feil fase, kan noen gi meg et knalltips på å sjekke/måle dette ?
    Snu om på pluss og minus bak på ht terminalene, og hør. :) Rett fase skal f.eks stemmer komme mer inn i rommet....
     

    ascoltanord

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei.

    Jeg lurer på om ett av elementene mine er i feil fase, kan noen gi meg et knalltips på å sjekke/måle dette ?
    Snu om på pluss og minus bak på ht terminalene, og hør. :) Rett fase skal f.eks stemmer komme mer inn i rommet....


    Hei.

    Det har jeg gjort, uten å finne sikkert resultat. Eneste jeg vet er at lyden er ikke rett.
    Jeg har prøvd med målemikrofoner og slikt uten suksess.
    Vurderer signalgenerator og scope, men noen andre forslag før det?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Last ned HOLMImpulse (gratis) og kjør måling av frekvensrespons. Måleresultatet vil inneholde informasjon om både amplitude og fase.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Det burde ikke være noe problem med ca3omh motstand havner du på 0,75w, litt usikker på om du klarer å registrere bevegelse i diskanten, mellomtone og bass vises tydelig og dette er blitt brukt i alle år når merking er forsvunnet fra utstyret:)
     

    ascoltanord

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    funket på basselementene, men kun et lite knepp i mellomtone og diskant.....
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    ¨Det fungerer helt fint på diskantene jeg har løse her, man må se godt etter det er jo ikke så lang vandring
     

    ascoltanord

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Hei.

    Jeg har ett sett på Ørlandet i Sør-Trøndelag, jeg har hatt dem i 10 år nå.
    Har noen et forslag til kurant forsterker som kan drive de bra?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.452
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Har ikke sett att det har hvert litt bevegelse her inn.
    Jeg har mf 750 supercharger på mine, det holder disse i ett jerngrep.
    Dette er høyttaler som kommer frem når de får store amper.
    Jeg har hatt besøk hjemme hos meg som sier att de aldri har hørt disse spille på den måten som mine.
    Så min anbefaling må bli, kjøp noe med nok krefter.
    Du må aldri kvitte deg med disse.

    Steinar.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    LMC skrev:
    at den høyttaleren har venner er et under!
    imo
    mvh
    Leif
    Kanskje du kan utdype det litt?
    Nørbys evner til at udføre Ascolta lå meget tilbage for Steens Do. Selv Steens er ik lige så kontante i bassen som de bedste traditionelle bassystemer ( Lukket System). Så er der alle de andre fejl. Jeg købte et sæt Nørby Ascolta. Lyttede 15 minutter og skilte så hele l..... ad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn