Arvet Sanyo-anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyd og fornøyd...jeg har hatt en Hanss T10, så jeg vet hvordan en platespiller kan låte. Denne er nok (uten at jeg har testet nevenverdig) ikke i nærheten av den. Det er selve nostalgien og kosen med plater jeg vil ha, er ikke så nøye på lyden her.

    Såvidt du kan se, er det noen forskjeller på alle stylusene man finner eller er alle like gode/dårlige? Det vil si, er det mulig å få bedre lyd enn orginalen med enkle grep? Grep som tilogmed disse platespiller-tommelfingrene ikke klarer å fucke opp?
    Ja, i tilfeller den Technics-pickupen jeg har nevnt flere ganger så finnes det nåler med bedre slipning å få i dag, så den faktisk gjøres bedre enn stock. Om det er tilfelle med din pickup få du google deg fram til selv. Men det er helt umulig å kødde til et enkelt stiftskifte, det er skifte av hele pickupen som er problematisk og mulig å kødde til.
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Takk for hjelpen så langt.

    Her er et bilde av pick-up, skal få tatt noen bedre bilder.
    Stylus-type-ST-100SD.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Der, ja...det er en halvtoms...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Vanlig syn hos Ortofon, feks...Jeg har...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oppoverbakke: En halv britisk imperialtomme ( 1" = 2,54 Cm)- 1,27 cm- mellom de to skruene pickupen festes med. Som Baluba sier, er dette det mest vanlige pickupfestet. Du kommer nok til å støte på kun den og T4P/P-Mount i din vinylkarriere. Sistnevnte ser ut som et lite fuglenebb i profil. Og består av fire kontaktstifter og evt en enkelt skrue i festet. Dyttes på plass, den trengs kun å justere stifttrykket på. Altså det antall gram diamanten på nåla trykkes nedi rilla med.

    Hvis du en gang ser oppgitt "Total Cartridge Weight Range" i spesifikasjonen, er det snakk om hvilke pickups armen tåler vektmessig. TCWR = W(pickup) + W(headshell). Et headshell er konstruksjonen som forbinder pickupen med armrøret. Disse kan være avtagbare- som et SME-shell. Faktisk er den engelske platespillerprodusenten SME opphavet til den mest brukte avtagbare type headshell. Derav navnet. Før de begynte med spillere var SME våpenprodusent. Se feks på Onkyo CP1050. Den har SME-shell.
     
    Sist redigert:

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Takk for all hjelp og tips så langt. Dere skal vite at jeg lærer, men det går sakte... :rolleyes:

    Til et annet spørsmål, jeg fant ut nå at en Akai spiller jeg har, har headshell. betyr det at det en ok arm eller betyr det egentlig ikke noe?
    2017-10-18 20.41.54.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det betyr bare at den er klar til å brukes, for uten headshell får du ikke montert pickup. Løse headshell koster fra rundt 200 kroner og oppover. Om det er en god spiller vet jeg ikke, men jeg synes din Sanyo virker mer interessant.

    Så og si alle japanske spillere har hatt løst headshell av SME-typen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oppoverbakke: Man kan ikke lære alt på en gang, jeg syns du stiller de riktige spørsmålene. Det må man gjøre for å lære. Og ALLE her inne har vært irrgrønne på dette her på ett tidspunkt i livet. Husk bare det. Det der er en D2, vel? Jeg kan si såpass at den AT-produserte Akai originalstiften er overmoden for utskifting. Er du i Oslo? Ta den med til Big Dipper i Møllergata 1, få dem til å påmontere nevnte Audio Technica AT95E. Resultatet er en platespiller du kan leve lenge med. Har SME-shell også. Vil du gjøre dette selv? AT95 kan også fås ferdig montert i shell av SME-type:rolleyes: Da bytter du ut hele shellet. Løsne bare skrufatningen, ta av hele shellet MED pickupen i, sett inn det nye i korrespondanse med pluggen, skru til og balanser opp armen. Ferdig! PS: Ser ut til at Sanyoen din kan bruke samme shell..sjekk spec.
     
    Sist redigert:

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Fikk aldri hengt meg på platespillerbølgen, så alt dette er nokså nytt for meg. Hoppet fra kasset til CD istedet :rolleyes:

    Vurderer å selge en av spillerene (plassproblemer) og jeg tipper det blir Akaien. Sanyoen virker til å være hakket bedre.
    Jeg er budt 600 for hele anlegget, som må sjekkes grundig opp. Forsterker virker ikke, kassetspiller virker ikke, radio ikke testet, høyttalere funker og platespiller virket for et år siden. Racket ser ok ut og er litt spesielt med rack ører på alle enheter. Noen anelse om 600 er ok? Det er lov å spørre om slikt her vel?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oppoverbakke: Pris er OK, den. Får du solgt alt- ink begge LPene- skal du dra innom Hi-Fi Klubben med penga og hente deg en fersk Denon DP300F:rolleyes: Blir et lite mellomlegg , men det er den verdt. Knall, fullautomatisk start på vinylkarrieren.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han skal beholde Sanyo-spilleren, og det tror jeg er lurt. Så kan han heller legge bittelitt i en litt mer enn ok pickup. Ta med spilleren dit du skal kjøpe pickup så foretar de alle justeringer for deg.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Med det potensialet en 300F har- feks med 2M Blue på- vil det være penger ut av vinduet å sette på noe bedre enn en AT95 på noen av de eldre nevnt her oppe...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AT95, men kanskje også AT120 eventuelt Nagaoka MP110. Det ser ut til å være et solid verk, tilsynelatende produsert av Micro Seiki ifølge trådstarter/eier. Noe jeg finner bekreftelse på ved kjapp googling. Nei, denne spilleren skal du ikke undervurdere selv om den har det lite prestisjefulle Sanyo-navnet. Du av alle burde vite at Sanyo også hadde statementprodukter, og Micro Seiki pleide ofte lage slike produkter for de mer kommersielle aktørene.

    Dette kan rett og slett være a diamond in the rough, eller en sleeper som det ofte kalles.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Med det potensialet en 300F har- feks med 2M Blue på- vil det være penger ut av vinduet å sette på noe bedre enn en AT95 på noen av de eldre nevnt her oppe...
    Sprøyt.
    Som så ofte ellers.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det veit jeg da meget godt. Men hva man får ut av den der henger jo helt og holdent på den originale standen. Ellers er jo MP110 ei bombe av en pickup, da, så hvorfor ikke prøve? Det kommer jo også an på hvor mye LP-formatet blir brukt. Og hvorvidt en syns den totalpakka låter bedre enn en ny Planar 1/DP300F til marginalt høyere pris etter utlegg av dyrere PU. Noe jeg personlig ikke gjør. En AT95 er en strøken måte å finne potensialet i begge de to på uten at det koster mer enn en BD-plate.
     
    Sist redigert:

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    AT95 er det absolutte minimum som skal til for å spille plater og knapt dèt.
    Ikke noe å avsløre noe som helst med, jeg kan ikke fatte hvorfor du skal prakke fram denne hele tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoft: Ikke? Unnskylder på forhånd, men det overrasker meg faktisk ikke heller,. Vel... Da låner du øre til den. Det er ei musikalsk prisbombe som passer til 99.9% av alle verdens halvtomsinnfestede LP-decks- inklusive den delen fra 70-80-tallet av dem som står og støver ned i verdens mange kriker og kroker. De fleste er det man i min barndom kalte Plastic Fantastic. Den er en sjanse for de mange som har- eller trodde de hadde- pensjonert vinylplatene sine til å gjenoppdage dem. Og deres gleder. Som Maxell UR er for kassetten. Eller har du kanskje ikke oppdaget det sistnevnte formatet enda?? AT95 har et pris/kvalitetsforhold som er helt LATTERLIG bra. Det oppdager du når du har montert den etpar titalls ganger. Den er solgt i hundretusenvis- med god grunn. Selvfølgelig finnes det bedre , men det til betraktelig høyere pris. Poenget med den er at den gjør nesten alt like bra. I FORHOLD TIL HVA DEN KOSTER:mad: Får håpe du har skjønt det nå. Alt til sin pris.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^
    AT95 er det absolutte minimum som skal til for å spille plater og knapt dèt.
    Ikke noe å avsløre noe som helst med, jeg kan ikke fatte hvorfor du skal prakke fram denne hele tiden.
    Jeg skjønner Auditor, selv om jeg kommer med andre forslag. Nå er det vel fordi dette er en perfekt pickup å starte karrieren med til små penger, men jeg synes godt en slik spiller kan fortjene at man strekker seg bittelitt til for å tyne enda mer ut av spilleren. Riktignok koster mine forslag tre ganger så mye, men det er tross alt tre ganger så mye som next to nothing. Nagaoka MP-100 kan være en mellomting til tusenlappen. Uansett så er jeg ikke helt sikker på om en Rega fra laveste hylle nødvendigvis er bedre for enhver smak. Du har jo de som liker lyden av DD, og Rega P1 er jo beltedrift på både godt og vondt. Ikke den spilleren som rettferdiggjør de tradisjonelle argumentene for remdrift best IMO, da må du et steg opp på familietreet. Og plutselig er prisen 5000 kroner nytt i butikken.

    Da mener jeg det er bedre å satse på at Sanyo/Micro-en har det som trengs for å få fram styrkene til DD, og så må vi ikke glemme å lese hele tråder med trådtittel. Akai-anlegget kom fra en venn, men Sanyo-anlegget er arv. Og med arv følger det sentimentale følelser, og i dette spesifikke tilfellet er disse sentimentale følelsene konstruktive i tillegg. Det er ikke en sitron han sitter med som arv, men en mulig sleeper. Så vis ære til den du har arvet av, og bring spilleren til et nytt nivå. :)

    Den som overtar Akai-spilleren vil jeg nok henvise til AT95 og skrive at det rekker i lange baner for din spiller.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoft: Ikke? Unnskylder på forhånd, men det overrasker meg faktisk ikke heller,. Vel... Da låner du øre til den. Det er ei musikalsk prisbombe som passer til 99.9% av alle verdens halvtomsinnfestede LP-decks- inklusive den delen fra 70-80-tallet av dem som står og støver ned i verdens mange kriker og kroker. De fleste er det man i min barndom kalte Plastic Fantastic. Den er en sjanse for de mange som har- eller trodde de hadde- pensjonert vinylplatene sine til å gjenoppdage dem. Og deres gleder. Som Maxell UR er for kassetten. Eller har du kanskje ikke oppdaget det sistnevnte formatet enda?? AT95 har et pris/kvalitetsforhold som er helt LATTERLIG bra. Det oppdager du når du har montert den etpar titalls ganger. Den er solgt i hundretusenvis- med god grunn. Selvfølgelig finnes det bedre , men det til betraktelig høyere pris. Poenget med den er at den gjør nesten alt like bra. I FORHOLD TIL HVA DEN KOSTER:mad: Får håpe du har skjønt det nå. Alt til sin pris.
    AT95 ble (re)lansert som den den eneste rimelige pu man enkelt kunne kjøpe over disk, og ble straks populær, i kraft av akurat dèt.
    I dag er det ikke noe problem å få kjøpt nye stifter i alle kvalitetsgrader, kjapt levert, til hvilken som helst pu òg du bytter uten verktøy.
    Resultatet blir garantert bedre.

    Og du Aud, jeg er ikke født i går.
     

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Jag vill att Lyntoft och Auditor avslutar diskussionen om AT95.

    Både Lyntoft och Auditor har tvivelsutan mycket stor kunskap om både platespillere, pickuper och hifi generellt. Sprid den kunskapen till oss på en saklig måte.

    Jag vill att alla som skriver på Vintageavdelingen, håller god ton och respekterar varandras åsikter och är sakliga.
    M v h
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Takk for tips og jeg er enig med moderator, hold en litt hyggeligere tone.
    Det er tydeligvis uenighet om hvor mye man bør legge i slikt og det er jo helt greit. Bare la det bli med å være uenige.

    Jeg tror også, som Baluba, at Sansui'en er bedre enn man skulle tro utifra navnet. Har hatt et par gode platespillere, men alle er solgt fordi de ikke brukes. Så denne beholdes nok av nostalgiske, praktiske og faktisk lydmessige grunner. Om en ny stift blir satt på, det vil tiden vise.

    Takk for alle innspill. Jeg er litt klokere og det er ikke dårlig!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Oppoverbakke: Du kommer til å få mye bra ut av den Sanyoen. Du har lært litt. Og da har vi andre oppnådd det som er ønskelig. Lykke til!
     

    Oppoverbakke

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.05.2017
    Innlegg
    120
    Antall liker
    36
    Lyntoft: Ikke? Unnskylder på forhånd, men det overrasker meg faktisk ikke heller,. Vel... Da låner du øre til den. Det er ei musikalsk prisbombe som passer til 99.9% av alle verdens halvtomsinnfestede LP-decks- inklusive den delen fra 70-80-tallet av dem som står og støver ned i verdens mange kriker og kroker. De fleste er det man i min barndom kalte Plastic Fantastic. Den er en sjanse for de mange som har- eller trodde de hadde- pensjonert vinylplatene sine til å gjenoppdage dem. Og deres gleder. Som Maxell UR er for kassetten. Eller har du kanskje ikke oppdaget det sistnevnte formatet enda?? AT95 har et pris/kvalitetsforhold som er helt LATTERLIG bra. Det oppdager du når du har montert den etpar titalls ganger. Den er solgt i hundretusenvis- med god grunn. Selvfølgelig finnes det bedre , men det til betraktelig høyere pris. Poenget med den er at den gjør nesten alt like bra. I FORHOLD TIL HVA DEN KOSTER:mad: Får håpe du har skjønt det nå. Alt til sin pris.
    AT95 ble (re)lansert som den den eneste rimelige pu man enkelt kunne kjøpe over disk, og ble straks populær, i kraft av akurat dèt.
    I dag er det ikke noe problem å få kjøpt nye stifter i alle kvalitetsgrader, kjapt levert, til hvilken som helst pu òg du bytter uten verktøy.
    Resultatet blir garantert bedre.

    Og du Aud, jeg er ikke født i går.
    Jeg ser at den stiften (ST-100SD) som brukes på min Sanyo platespller (TP505) opprinnelig er Technics og at det finnes uttalige erstatningsnåler til den, men å vite hvem man skal satse på er vanskelig. Det er ikke sammenlignbare tall og prisene spriker. Har du noen anelse om hvor og hvilken man bør gå for? Hva man skal se etter?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    @auditor og lyntoft:
    Så,så gutter...ikke mere krangling nå.
    AT95 er en helt ok (kanskje den beste) pickup til prisen og det er det! skal man hente ut potensialet fra sin platespiller (forutsatt at den er 100% funksjonell, og av rimelig kvalitet (kvalitet koster, så la oss si Rega sin innstegsmodell og oppover (uavhengig av produsent selvsagt))) så må man nok et stykke oppover hva gjelder pickup, AT95 avslører ingenting (annet enn eventuelt hvor godt man evner å montere en pickup)! Den kan formidle musikk men er alt annet en analytisk, den mangler detaljer både i bass- og diskantområdet. Alle som har hørt bedre pickuper godt satt opp på gode platespillere vet at det finnes bedre alternativer om man vil betale for det (og det er kanskje problemet)...ikke alle vil/kan betale mer for en pickup, og da er AT95 den beste
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn