Anbefalinger av innspillinger med god lydkvalitet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    SC har klippekort på flyet.. de flyr over med mastertaper til en stadighet. Denne masteringen fra 1.generasjon er Kai Seemann's varemerke. Det var foruroligende rykter du har hørt; kan du verifisere noe av det?

    Mvh Vidar P
    Nei. Dette er noe jeg har i bkhodet som er lest for lenge siden. Men det er absolutt mulig at jeg kan huske feil, eller forveksle med en annen label. (Eller at kilden har feil) Derfor ville jeg at du skulle kommentere det, Vidar.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    Når vi er inne på Crime of the Century. Hvis noen kommer over denne på 24kt. Gold fra Mobile fidelity, så er det bare å kjøpe. Selve masteringa er prima utført. Mastret helt "flatt" fra mastertapene, og det høres! Begrensninga ligger i A/D konvertere ala 1987 årgang.
    Men jeg fryktelig glad i min MFSL utgave. :)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    Forskjellen mellom COTC på MoFi og Speakers Corner er at MoFi utgaven er litt skarpere eller pågående oppover, og har ett litt slankere og renere preg. Det høres nesten ut som trykk og fokus er flyttet litt nedover i frekvens på SC. Begge disse utgivelsene er veldig bra, og hvem av dem du foretrekker kommer sikkert an på balansen i anlegget.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    Vinyl:

    Tenk at jeg skal få æren av å presentere en av tidenes aller beste liveinnspillinger :D



    Helt rå innspilling og glimrende musikk.

    Ellers synes jeg også at supertramp "Crime of the Century", og Oscar Peterson "We get requests" har en enestående lydkvalitet, i tillegg til de musikalske kvaliteter.

    Men jeg har altså fremdeles ikke hørt noe som kan true Belafonte når det gjelder autensitetsfølelse på live innspilling.
     

    sushizaki

    Medlem
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    For de som elsker Gitar:voila en (må ha)CD:
    Solo in Rio 1959 [LIVE]
    Luiz Bonfa
     

    limvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.07.2006
    Innlegg
    831
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    3
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    josse skrev:
    Tror alle bør få med seg Nils Lofgren Aqoustic Live.
    Spes spor 5. Keith don`t go. En sinsyk gitar på den.
    Gitar spillinga er det kanskje ikke noe å utsette på... men han synger jo som en mus i stemmeskifte!!!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Dave Holland & Milcho Leviev - Up & Down

    Kanonplate, innspilt på DAT!!! ;D

    mvh
    Proffen
     

    bahj

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2007
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Peter Gabriel Up er bra saker.men han har en til som heterOVO som er også blåser hatten av en. Må litt ut i cden før det begynner å ta skikkelig av. Siste låta begynner behagelig.men vel 6min uti den tar det fullstendig av. Da får du se hva anlegget ditt tåler i dybden uten å slå krøll.
    Ellers er siste til mari Boine fantastisk god i lyd. Cd med trøkk i
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Fikk tak i MoFi`s Pink Floyd The Wall, 2CD Gold! Brukt i mint cond., kommer til uka.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.704
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    kjoenik skrev:
    [...] jeg har altså fremdeles ikke hørt noe som kan true Belafonte [Live at Carnegie Hall] når det gjelder autensitetsfølelse på live innspilling.
    KindOfBlue spilte denne (2CD-utgaven) for meg for et par helger siden:



    http://en.wikipedia.org/wiki/Ellington_at_Newport
    Den tangerer Belafonte i autensitetsfølelse. Tror dere det svinger eller?
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Morsomt, skulle til å anbefale den Newport-innspillingen. Utrolig tilstedeværelse i den. (Og en interessant blanding av live-opptak og studio-opptak, i noen tilfeller av samme låt, så man kan sammenligne hva som skjer. I tillegg er det et spor der de har mikset live-reaksjoner inn i studioversjonen, og man merker hvor fake det kjennes etter de autentiske livesporene. Disse variantene er på 2-CD utgivelsen, finnes også som LPer).

    Ellers kan jeg bare nikke til Osmo Vänska/Minnesota anbefalingen av Beethoven-symfoniene.

    Noen andre her som har forelsket seg i Thomas Dausgaards forskjellige innspillinger med Stockholm Chamber Orchestra? Kan ikke sette fingeren på hvorfor, men har ennå til gode å høre en innspilling fra dem som ikke suger seg fast. Ordet homogent blir ofte brukt, men det er en vidunderlig ekte følelse over det jeg hører.
    Det må være noe ved Dausgaards øre for musikken, for han får like godt resultat ut av det danske symfoniorkesteret. De slapp Berwald-symfoniene i sommer (morsomt at han gjør Berwald med danske musikere). Ellers Schubert, Dvorak, o.a. -- ennå ikke blitt skuffet.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Flere som har denne i samlingen sin? (såvidt jeg vet umulig å få tak i idag)

     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    kaap skrev:
    Flere som har denne i samlingen sin? (såvidt jeg vet umulig å få tak i idag)

    Har prøvd å få tak i den, ikke lett! Noen tips? Kjøper gjerne brukt om noen vil kvitte seg med den... ;)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det er ikke enkelt! De som har hørt den hos meg prøver som regel å prøve å få tak i den etterpå ;) Men for eks CDON.COM har denne i nettbutikken sin, men kan ikke skaffe den. Kjøpte mitt eksm. for mange år siden. Syns denne er laaaaaaaaaaaaaangt kulere å høre på en Harry Belafote, for å bruke et eksempel. Dette er en skive som jeg ofte referer til som "høyttaler-dødaren".. får vurdere om jeg skal ta med en kopi av den til TrHeim messa :D
    mvh
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    rico skrev:
    SAL skrev:
    kaap skrev:
    Flere som har denne i samlingen sin? (såvidt jeg vet umulig å få tak i idag)

    Har prøvd å få tak i den, ikke lett! Noen tips? Kjøper gjerne brukt om noen vil kvitte seg med den... ;)
    En kanonplate spilt inn da de var på sitt beste...prøvd her?

    http://www.curlinglegs.no/index.php?action=artistbrowser&artist=J%F8kleba%21
    Takk for tips! Som nevnt over, bestillte jeg hos CDON jeg også men de kan ikke levere!
    Skal Prøve Curlinglegs! ;)

    PS. Har prøvd, virker som om den kun kan kjøpes for nedlasting!? ???
     
    R

    rico

    Gjest
    Når vi først er på Jøkleba så må man jo kunne anbefale de 2 andre utgivelsene også, "On and On" som kom ut på Odin i 91 og "Jøkleba!" som kom ut på Dyrhaug sitt selskap i 92. "On and On" ble spilt inn i Rainbow med Kongshaug bak spakene og har veldig bra lyd (ikke ECM lyd...!), vinyl utgaven er å foretrekke men CD`en er også veldig bra, ikke så lett tilgjengelig musikalsk som de 2 andre men uten tvil en (for meg...) kanon plate.

    http://www.curlinglegs.no/odinrelea...st=Jon+Balke%2FPer+J%F8rgensen%2FAudun+Kleive

    "Jøkleba!" er en mer "rocka" plate hvis en kan si de slik, lyden er også mer "rocka" og veldig bra(Bjørn Nessjø), denne plata er rett og slett "fun" og høre på, de hadde det gøy når de spilte inn denne, anbefales! Vet ikke noe om tilgjengeligheten på denne.

    De spilte også inn en studio plate til som aldri kom ut, veldig synd for det var også kanonbra saker! ;)
     
    R

    rico

    Gjest
    SAL skrev:
    rico skrev:
    SAL skrev:
    kaap skrev:
    Flere som har denne i samlingen sin? (såvidt jeg vet umulig å få tak i idag)

    Har prøvd å få tak i den, ikke lett! Noen tips? Kjøper gjerne brukt om noen vil kvitte seg med den... ;)
    En kanonplate spilt inn da de var på sitt beste...prøvd her?

    http://www.curlinglegs.no/index.php?action=artistbrowser&artist=J%F8kleba%21
    Takk for tips! Som nevnt over, bestillte jeg hos CDON jeg også men de kan ikke levere!
    Skal Prøve Curlinglegs! ;)

    PS. Har prøvd, virker som om den kun kan kjøpes for nedlasting!? ???
    Ja jeg så også det etterpå, du kan jo sende en mail til Knut Værnes og høre om de har tenkt å trykke den opp igjen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kjøpte den brukt på e-bay for ikke så lenge siden. Har spilt den veldig lite og aldri brukt den når jeg har hatt besøk. Årsaken er at jeg synes det er intetsigende musikk. For meg iallefall ;). Sistesporet er ikke så værst da...
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hei Lyngen, er usikker på hvordan jeg skal uttale meg UTEN å høres kjip/frekk ut.. men med et par Micro Be, frykter jeg for at det er en del info på sølvplata fra Jøkleba som ikke kommer fram.. Men som en svak trøst, har jeg fortsatt til gode å høre et HT sett som klarer å gjenngi denne (som nevnt lengre opp, har jeg hatt denne med i en del high-end-butikker)

    MVH Kai

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er helt i orden å spørre om det :). Sammen med sub i et lite rom er det ikke noe i veien med bassen :). De smekker til som bare det... Du trenger stor membrandflate i store rom men er ikke nødvendig i små rom. Men selvfølgelig blir maks lydnivå større med store høyttalere i store rom. Men det er jo ikke direkte sammenlignbart da dynamikkopplevelsen blir større i små rom igjen. Det samme som at nærmikk vil øke dynamikken mye i forhold til mikker på avstand.


    Plata har rå realisme i dynamikken. Rett og slett imponerende. Så det er en plate som er moro å høre for lydens skyld synes jeg. Særlig siste spor alså.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    ... Særlig siste spor alså.
    :) har du lagt merke til det som skjer i siste sang, i de 10 sekundene FØR siste applause..? (med merke mener jeg høre, evt føle..)
    mvh Kai
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    kaap skrev:
    Lyngen skrev:
    ... Særlig siste spor alså.
    :) har du lagt merke til det som skjer i siste sang, i de 10 sekundene FØR siste applause..? (med merke mener jeg høre, evt føle..)
    mvh Kai
    Husker ikke, så jeg får sette den på når jeg kommer hjem fra jobb :).
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.472
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    kaap skrev:
    Hei Lyngen, er usikker på hvordan jeg skal uttale meg UTEN å høres kjip/frekk ut.. men med et par Micro Be, frykter jeg for at det er en del info på sølvplata fra Jøkleba som ikke kommer fram.. Men som en svak trøst, har jeg fortsatt til gode å høre et HT sett som klarer å gjenngi denne (som nevnt lengre opp, har jeg hatt denne med i en del high-end-butikker)

    MVH Kai

    Kom en tur hjem til meg, går helt i kjelleren med full kontroll! ;D
     
    L

    Lydkaj

    Gjest
    kaap skrev:
    Hei Lyngen, er usikker på hvordan jeg skal uttale meg UTEN å høres kjip/frekk ut.. men med et par Micro Be, frykter jeg for at det er en del info på sølvplata fra Jøkleba som ikke kommer fram.. Men som en svak trøst, har jeg fortsatt til gode å høre et HT sett som klarer å gjenngi denne (som nevnt lengre opp, har jeg hatt denne med i en del high-end-butikker)

    MVH Kai

    Hvad er proplemmet med at gengive den CD, det skulle et high-end anlæg da forhåbentligt ikke have svært ved, er det keyboardet der volder problemer? ja bevares det er da en lav tone der bliver holdt de sidste ca 10 sekunder. efterfuldt af et fint optaget bifald/applause.
    Og rigtigt CD'en er da heldigvis fra før komprimering blev rigtig slem.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Lauryn Hill-mtv unplugged no. 2.0
    Mana-mtv unplugged
    various artist-acoustic heart 2 the passion and romance of acoustic guitar masters
    mette marit-sorgen og gleden (ganske brutal)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Lyngen skrev:
    kaap skrev:
    Lyngen skrev:
    ... Særlig siste spor alså.
    :) har du lagt merke til det som skjer i siste sang, i de 10 sekundene FØR siste applause..? (med merke mener jeg høre, evt føle..)
    mvh Kai
    Husker ikke, så jeg får sette den på når jeg kommer hjem fra jobb :).
    Ja der var det meget dyp bass :D. Rundt 20hz? Kanskje enda litt lavere...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest


    Svært bra lyd på denne. Meget nøytralt etter min oppfattelse. Referansemat?
     
    L

    lark

    Gjest
    Har ikke lest igjennom hele tråden, så det kan tenkes at denne er nevnt tidligere.
    Men uansett, KKV's "Höga Visan" med Lill Lindfors og Tommy Nilsson har en fantastisk lydkvalitet. Spor nr. 3 på plata skiller klinten fra hveten når det gjelder anlegget evne til å bevare kontrollen og oppløsningen i lydbildet når det går heftig for seg.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Har ikke lest igjennom hele tråden, så det kan tenkes at denne er nevnt tidligere.
    Men uansett, KKV's "Höga Visan" med Lill Lindfors og Tommy Nilsson har en fantastisk lydkvalitet. Spor nr. 3 på plata skiller klinten fra hveten når det gjelder anleggets evne til å bevare kontrollen og oppløsningen i lydbildet når det går heftig for seg.
    Må si meg enig med lark sin anbefaling av KKV's "Høga visan" vedr lydkvalitet. Med utsagnet: "Når det går heftig for seg" - sikter vel Lark til pasasjen med forholdsvis komplekst lydbilde ca 3,5? minutt ut i sporet??  Lill Lindfors, som er en svært dyktig songerska, har også også gitt ut en annen CD på KKV: "Et liv" med lydkvaliteten som KKV leverer og også fantastisk musikk. Her er det også flere spor med dynamikk og kompleksitet som krever sitt av anlegget....
    I går "fant" jeg igjen en "gammel" cd i "fjærnarkivet", som jeg gjerne anbefaler: "Alone & Acoustic" med Buddy Guy og Junior Wells.  Dette er rotekte enkel blues med "Kun"? kassegitar, munnspill og to stemmer. Fyttekatta så  dette svinger.  God lyd er det også.  Løp og kjøp blueselskere.... :D ;) ;D :p
    Oppfordring: Ikke glem å lytte på musikken folkens.  Det er alt for lett å bli overfokusert på "feil"  slik at en glemmer nytelsen musikken gir.....!
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    SAL skrev:
    kaap skrev:
    Flere som har denne i samlingen sin? (såvidt jeg vet umulig å få tak i idag)

    Har ikke hørt denne på flere år,tok den frem nå fikk litt hakaslepp gitt.
    Skjedd mye hjemme siden sist jeg hørte den ja. :D
    Kjøpte min på statoilstasjonen utenfor risør? på nice price.
    Mener å ha sett den for ikke lenge siden på en annen statoil faktisk.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Re: Anbefalinger av innspillinger med god lydkvali

    Inductivius skrev:
    Patricia barber lyder jo konge.Spesielt den siste liveplata både på cd og dobbel vinyl.
    Enig
    Patricia Barbers plater har (meget)god lydkvalitet :D
    Hennes "Cafe Blue" er kanskje den med den beste lyden av de jeg har hørt - de fleste :D
    Dette er forøvrig en herleg plate som er god å lytte til - anbefales med "Løp og Kjøp" score av meg.. ;)

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn