Anbefaling av tonearm til Technics

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg har en kraftig oppgradert Technics SL-1200MK5 som jeg har lyst til å bytte tonearm på. Det jeg har sett på til nå er Jelco TS-550S MKII og Jelco TS-350S. Jeg vil at armen på min Technics spiller skal være buet. Så dette er et must. Hvilke andre armer er å anbefale, og i hvilken prisklasse bør jeg se etter, for at det skal være en fornuftig oppgradering? Jeg er relativt ny i vinylgamet og jeg synes at det er vanskelig å navigere etter armer til spilleren.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.189
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
1
Jelco TK850S eller en «tilsvarende» 9-tommer fra Ortofon (som stort sett har vært laget av Jelco) , TA-110 eller AS-212s ? (med forbehold om at de passer i nedsenkingen på SL1200. KAB USA leverer vel armbord for å montere Jelco på SL1200? https://www.kabusa.com/frameset.htm?/) ?

Nå er ikke armene fra Techincs dårlige på noen som helst måte. Det er jo også noe begrenset hvor mye variasjon en kan gjøre innenfor rammen av S formet arm med headshell og slingrebøyle på +/- 230 mmm effektiv lengde. Det viktigste med disse armene er at armlagrene er bra og er uskadet (lett bevegelige uten slark), og generelt sett har armlagrene til Techincs vært av bra kvalitet, med forbehold om x-antall år med slitasje og ev misbruk som DJ-spiller. EDIT dersom du ev ikke har en demper til tonearmen så tipper jeg det kan være en bedre oppgradering enn ny arm (forutsatt at den armen du har er i orden).

mvh
KJ
 

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for svar. Jelco armer er helt umulig å få tak i for tiden. Og jeg har ikke funnet ut om jeg kan sette på Ortofon. Skulle vært interessant å finne ut.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.189
Antall liker
4.412
Torget vurderinger
1
Ja det har blitt vanskelig å kjøpe Jelco etter at de kastet årene i mai i fjor. Jeg er glad for at jeg fant en TK 850 L mk ii før de forsvant fra lagerhyllene.

Mvh
KJ
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du kan jo begynne her. https://www.originlive.com/hi-fi/tonearm/
Origin Live har også en armbase som passer til SL1200. Har en slik som jeg bruker med en Rega-arm. Enkel sak å bytte. Ligger en masse videoer ute på nettet.
 
Topp Bunn