Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Origin Live har også utvalg i solid core høgt kabler i kobber til lave priser.

    Ein tjukk med 4 ledere x2,5kvmm,og ein tvinnet med to ledere,ca 2x2,5kvmm.

    Bruker dei både internt i høgt og mellom forst og delefilter med godt resultat.

    Mvh.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    zimon skrev:
    Jeg har blitt fortalt at Kimber 8VS er bortimot helt nøytral og gir mye for pengene med en meterpris på rundt kr 250,-. Den dyrere 8TC er også god, men er pga teflonisolasjonen noe lysere i klangen ble jeg fortalt. Har ikke prøvd disse to selv, så her formidler jeg bare hva jeg har hørt fra andre.
    Nå har jeg litt kjennskap til 4TC og på enkelte høyttalere som har en tendens å bli litt harde i øvre mellomtone/nedre diskant som feks Klipsch, at den får en slags betoning i gjeldende område. Veldig små differanser her, men hørbart om man lytter etter.
     

    johns

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    8
    hei folkens jeg hadde en fin opplevelse i går.jeg tok og lagde meg ett sett høytalerkabler av instalasjon kabel som er på 2,5kv-som har 7 kordeller jeg tok 4stk som da blir 10 kv- .to og tvinna dem og avisolerte de og satt dem rett i terminalene og skrudde til.så fyra jeg opp annlegge og fy flate for en lyd.for og ikke snakke om bass og rom,så denne hobby er morsom.så nå skal de få spille seg inn.man lerer noe hver dag.pluss att man ikke må bruke mange tusen på kabler.oppsette mitt består av system audio mantra 60-primare A32-PRE 30+CD 31.JIPPI DETTE ER MORRO.MERE PENGER TIL MUSIKK
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Som tidligere nevnt spilte jeg på 4x2,5kv pr pol til bassene lenge. Det spilte bedre enn en velrennomert ledning til 96K(dette var i ca-94/95) Økte senere til 8x2,5kv pr. pol og et hakk mer tyngde og trøkk. Det var imidlertid ikke før jeg gikk over til 6kv ledere at det virkelig falt på plass. Tykkere ledere (som 6kv) gir mer autoritet og tyndge enn en bunt (f.ex.8stk) tynnere (2,5kv) 10kv gav derimot ikke den forventede/ønskede bedring i forhold til (4x)6kv.
    Bassene mine deles passivt via 1.stk spole m.12kv tråd. Effektforsterker har 2x6kv sekundærviklinger og tilsvarende strømbaner ut. Altså ikke noe bremser noe sted så her får vi høre hva som puttes inn.

    Men er man vant med multiledere vil dynamikken fra selv tynnere massive være overveldende ;)


    Mvh. RS
     

    johns

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2010
    Innlegg
    14
    Antall liker
    8
    takker for tipse da skal jeg prøve det.hvem er det som selger det på 6 kv
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Som tidligere nevnt spilte jeg på 4x2,5kv pr pol til bassene lenge. Det spilte bedre enn en velrennomert ledning til 96K(dette var i ca-94/95) Økte senere til 8x2,5kv pr. pol og et hakk mer tyngde og trøkk. Det var imidlertid ikke før jeg gikk over til 6kv ledere at det virkelig falt på plass. Tykkere ledere (som 6kv) gir mer autoritet og tyndge enn en bunt (f.ex.8stk) tynnere (2,5kv) 10kv gav derimot ikke den forventede/ønskede bedring i forhold til (4x)6kv.
    Bassene mine deles passivt via 1.stk spole m.12kv tråd. Effektforsterker har 2x6kv sekundærviklinger og tilsvarende strømbaner ut. Altså ikke noe bremser noe sted så her får vi høre hva som puttes inn.

    Men er man vant med multiledere vil dynamikken fra selv tynnere massive være overveldende ;)


    Mvh. RS
    Godt mulig det har noe for seg med disse voldsomme lederne, men jeg tviler på høyttaleren får noe mer strøm (ampere) av den grunn. Det forutsetter jo f.eks. at lederne i utgangstransistorene er gigantiske også.

    Hvis dette skal ha noe for seg må det vel strengt talt være fordi signalet går mer uforandret gjennom en tykk leder i stedet for en tynn.... (p.g.a. lavere seriemotstand?)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    sinep skrev:
    Godt mulig det har noe for seg med disse voldsomme lederne, men jeg tviler på høyttaleren får noe mer strøm (ampere) av den grunn. Det forutsetter jo f.eks. at lederne i utgangstransistorene er gigantiske også.
    Ikke trekk konklusjoner før du har mye mer erfaring. Tror du jeg fantaserer?


    Mvh. RS
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    johns skrev:
    takker for tipse da skal jeg prøve det.hvem er det som selger det på 6 kv

    El-installatør bør ha 6kv PFSP = grå orsk massiv jordkabel. Et ufyselig stivt beist men splitt og hersk ;)


    Mvh. RS
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    R.S. skrev:
    sinep skrev:
    Godt mulig det har noe for seg med disse voldsomme lederne, men jeg tviler på høyttaleren får noe mer strøm (ampere) av den grunn. Det forutsetter jo f.eks. at lederne i utgangstransistorene er gigantiske også.
      Ikke trekk konklusjoner før du har mye mer erfaring. Tror du jeg fantaserer?


      Mvh. RS

     
    Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.

    Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Vidar P skrev:
    Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.

    Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?

    Mening og menig, jeg har observert effekten av dette i en rekke oppsett. 2x6/1x10kv gir mer trøkk enn f.ex 4x2,5v. I form av mer urkraft/dynamikk/ro osv. Mange gjør nok den feil å kalkulere ut fra kontinuerlig strøm, men musikk er et dynamisk signal og mye av kunsten er nettopp å bevare mest mulig av denne dynamikken.



    Mvh. RS
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    Ikke trekk konklusjoner før du har mye mer erfaring. Tror du jeg fantaserer?

    Mvh. RS
    Hvis du mener at du får mer kraft med store ledere så tviler jeg ikke på det, men jeg stiller et spørsmål til hvor denne kraften kommer fra.
    Hvis dette er tilfelle, er det er vel strengt mer fornuftig å tro at signalet går mer upåvirket gjennom en kraftig leder enn en tynn en.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    R.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.

    Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?
      Mening og menig, jeg har observert effekten av dette i en rekke oppsett. 2x6/1x10kv gir mer trøkk enn f.ex 4x2,5v. I form av mer urkraft/dynamikk/ro osv. Mange gjør nok den feil å kalkulere ut fra kontinuerlig strøm, men musikk er et dynamisk signal og mye av kunsten er nettopp å bevare mest mulig av denne dynamikken.



       Mvh. RS

    Jeg betviler ikke de subjektive funnene, for all del. Selv er jeg også blant de som mener å kunne høre forskjellige kablers påvirkning på opplevd lydkvalitet. Men jeg tror forklaringsmodellene man ser rundtom ikke holder vann, og følgelig er de mer misvisende og villedende enn utviklende og konstruktive.

    Grunnen til at jeg er undrende er enkel; det hadde vært morsomt å kunne pinpointet noen holdbare tekniske forklaringer som holdt vann teoretisk, og som i praksis viste seg etterettelig.

    Da hadde man vært et langt steg videre innen vår forståelse av hvordan en kabel fungerer, og man kunne ha benyttet denne etterprøvbare kunnskapen til å lage bedre kabler.

    Så i desembernummeret av HFW at de forsøkte seg med en LCR-basert forklaring (forskjellig skarphet av firkantbølger som følge av forskjellige LCR-verdier) på hvorfor noen digitalkabler låter annerledes enn andre. Dette var i forbindelse med en kort omtale av Chord Co Indigo. Man undres jo på om slikt stemmer, og om noen har funnet noen holdbare og etterprøvbare tekniske forklaringer på hvorfor den ene kabelen låter annerledes enn den andre, gitt at begge sånn i basalteori burde være kompatible.

    Hvis det er en forskjell på kabler så kan man bite seg i nesa på at det er en teknisk forklaring på det, og på at det er teoretisk målbart (kanskje med andre metoder enn våre basale LCR-målinger). Det hadde bare vært så moro å finne holdbare teorier som stemmer med praksis. Det hadde spredt lys over kablers lydegenskaper, og avmystifisert dette med kabelforskjeller steg for steg.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    R.S. skrev:
    Vidar P skrev:
    Merkelig argument. Men ser ingen grunn til å fantasere om det; det skulle vel sikkert bare være så enkelt som å sette et amperemeter over høyttalerterminalene det (eller enda bedre over elementterminalene, så får man med delefilteret også) og kjøre noen sinustoner med forskjellige kabler. Akkurat slike ting er jo superlett å måle, tar jo bare noen minutter.

    Er det da din mening at grovere kabler gir mer ampere over høyttalerterminalene enn adekvate? At 10mm2 gir mer ampere på høyttaleren enn f.eks 2.5mm2?

    Mening og menig, jeg har observert effekten av dette i en rekke oppsett. 2x6/1x10kv gir mer trøkk enn f.ex 4x2,5v. I form av mer urkraft/dynamikk/ro osv. Mange gjør nok den feil å kalkulere ut fra kontinuerlig strøm, men musikk er et dynamisk signal og mye av kunsten er nettopp å bevare mest mulig av denne dynamikken.



    Mvh. RS
    Hva om man sender noen impulser av varierende styrke, og så måler ulike grader av forsinkelse i mottak på terminalene ved bruk av tynne versus tykke kabler? Vil ikke det fortelle noe om kablenes evne til å gjengi dynamikk?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Nå er det på tide å stikke fingeren i jorden.
    En impedans demper svake og sterke signaler akkurat like mye. Det er ikke før det går så mye strøm at kabelen blir varm, at man kan snakke om demping av dynamikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.686
    Antall liker
    35.661
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg etterlyste målbar tredjeordens forvrengning som følge av slik dynamikkompresjon i en annen tråd. Fikk aldri noe svar, men for mitt ingeniørhue ser det ut til å være en nødvendig konsekvens av slike ikkelineære fenomener som dette. Kompresjon = demper store utsving mer enn små, vekselstrøm = symmetrisk, altså må det oppstå tredjeordens forvrengning. Gjør det?
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Asbjørn skrev:
    Jeg etterlyste målbar tredjeordens forvrengning som følge av slik dynamikkompresjon i en annen tråd. Fikk aldri noe svar, men for mitt ingeniørhue ser det ut til å være en nødvendig konsekvens av slike ikkelineære fenomener som dette. Kompresjon = demper store utsving mer enn små, vekselstrøm = symmetrisk, altså må det oppstå tredjeordens forvrengning. Gjør det?
    En kabel vil aldri varmes opp og kjøles ned så raskt at det vil oppstå harmonisk fovrengning. Så svaret er nei, det oppstår ikke forvrengning.

    Dynamisk kompressjon kan oppstå om man benytter svært tynne ledere sammen med virkelig store effekter. Om strømmen er tilstrekkelig stor, kan kablene bli så varme at resistansen øker betraktelig. Men det er så varmt at man sannsynligvis vil få problemer med røykutvikling lenge før dette.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Så vidt meg bekjent så er det pr. dags dato ingen som har funnet "de vises stein" når det gjelder kabelkonstruksjon.
    Dersom det fantes et kontruksjonsprinsipp¨som beviselig var det beste lydmessig, så hadde nok samtlige kabelsmeder brukt akkurat det prinsippet rund baut.

    Hvis en skal se kynisk på det, så er det nok den billigste høytalerkabelen som gir mest for pengene. Garantert :)

    mvh
    larkus
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    Så vidt meg bekjent så er det pr. dags dato ingen som har funnet "de vises stein" når det gjelder kabelkonstruksjon.
    Dersom det fantes et kontruksjonsprinsipp¨som beviselig var det beste lydmessig, så hadde nok samtlige kabelsmeder brukt akkurat det prinsippet rund baut.

    Hvis en skal se kynisk på det, så er det nok den billigste høytalerkabelen som gir mest for pengene. Garantert :)

    mvh
    larkus
    Det er funnet en form for formel på dette.
    Om man tenker minimal påvirkning av kretsen er det gunstig med lav resitans, lavest mulig induktans og lavest mulig kapasitans. Et slikt design er ikke hverdagskost innenfor kabeldesign.

    Dette designet påvirker målbart minst i flest kretser. Om det er det beste lydmessig er vel en annen diskusjon ;D
     
    L

    larkus

    Gjest
    mutz skrev:
    Det er funnet en form for formel på dette.
    Om man tenker minimal påvirkning av kretsen er det gunstig med lav resitans, lavest mulig induktans og lavest mulig kapasitans. Et slikt design er ikke hverdagskost innenfor kabeldesign.

    Dette designet påvirker målbart minst i flest kretser. Om det er det beste lydmessig er vel en annen diskusjon ;D
    En grov coax-kabel har vel alle egenskapene du beskriver her, om jeg ikke tar feil.

    mvh
    larkus
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    mutz skrev:
    Det er funnet en form for formel på dette.
    Om man tenker minimal påvirkning av kretsen er det gunstig med lav resitans, lavest mulig induktans og lavest mulig kapasitans. Et slikt design er ikke hverdagskost innenfor kabeldesign.

    Dette designet påvirker målbart minst i flest kretser. Om det er det beste lydmessig er vel en annen diskusjon ;D
    En grov coax-kabel har vel alle egenskapene du beskriver her, om jeg ikke tar feil.

    mvh
    larkus
    Vi snakker høyttalerkabler?
    Hvilken ledediameter snakker du om på denne coaxen?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Rhesus skrev:
    Nå er det på tide å stikke fingeren i jorden.
    En impedans demper svake og sterke signaler akkurat like mye. Det er ikke før det går så mye strøm at kabelen blir varm, at man kan snakke om demping av dynamikk.
    Om det var meg du svarte:

    Har du noen forklaring på erfaringen til RS?
     
    L

    larkus

    Gjest
    mutz skrev:
    Vi snakker høyttalerkabler?
    Hvilken ledediameter snakker du om på denne coaxen?
    Coax er vel også brukt som ht-kabel av og til.

    Coax med 6 mm2 solidcore innerleder fra ELFA.
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Leder på 6mm2. Det er coaxen sin det.

    En kapasitans på 80pF/m er omtrent 3 ganger så høyt som klasselederne i denne øvelsen med tilsvarende ledermasse.

    En forsterker som har tilstrekkelig eller mer effekt i forhold til lasten vil meget fint kunne benytte seg av denne kabelen. Slik som mitt system og sikkert ditt. Er forsterkeren av type rør med begrenset effekt og lav dempefaktor, og høyttalerene en relativ vanskelig last gjør ikke denne kabelen saken bedre.

    Konklusjonen får bli at denne kabelen ikke er det vi leter etter.

    Noen årsaker til at du ønsker en Coax?
     
    L

    larkus

    Gjest
    mutz skrev:
    Leder på 6mm2. Det er coaxen sin det.

    En kapasitans på 80pF/m er omtrent 3 ganger så høyt som klasselederne i denne øvelsen med tilsvarende ledermasse.

    En forsterker som har tilstrekkelig eller mer effekt i forhold til lasten vil meget fint kunne benytte seg av denne kabelen. Slik som mitt system og sikkert ditt. Er forsterkeren av type rør med begrenset effekt og lav dempefaktor, og høyttalerene en relativ vanskelig last gjør ikke denne kabelen saken bedre.

    Konklusjonen får bli at denne kabelen ikke er det vi leter etter.

    Noen årsaker til at du ønsker en Coax?
    Den coaxen er nok ikke umiddelbart å anbefale som ht-kabel. Ifølge databladet har returlederen (skjermen) under halve tverrsnittet av senterlederen.

    En slik kabel pr. pol med bare senterlederen i bruk er muligens mer interessant?

    mvh
    larkus
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Karma skrev:
    Rhesus skrev:
    Nå er det på tide å stikke fingeren i jorden.
    En impedans demper svake og sterke signaler akkurat like mye. Det er ikke før det går så mye strøm at kabelen blir varm, at man kan snakke om demping av dynamikk.
    Om det var meg du svarte:

    Har du noen forklaring på erfaringen til RS?
    Desverre har jeg ikke det. Det er ingen mekanisme i en høyttalerkabel som i praksis kan fungere som kompressor.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Den coaxen er nok ikke umiddelbart å anbefale som ht-kabel. Ifølge databladet har returlederen (skjermen) under halve tverrsnittet av senterlederen.

    mvh
    larkus
    Er symmetri viktig i høyttalerkabler for å få bra lyd? Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
    Har du noen eksempler på dette? Høres merkelig ut, IMHO.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    ayaboh skrev:
    Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
    Hvilken er pluss og minus når det går vekselstrøm?
    Det er jo ikke uvanlig å kalle lederen fra forsterkermodulen for pluss, og den som går tilbake gjennom felles jord i kabinettet for minus.

    ..Tror det er merket pluss og minus på de fleste balanserte utganger også, for den del, for å holde styr på fase.

    ...Men jeg ser poenget ditt.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    ayaboh skrev:
    Er symmetri viktig i høyttalerkabler for å få bra lyd? Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
    Nei.

    Det er strømmen som blir til lyd, og den skal gjennom begge lederene, både tur og retur. Den ser ikke forskjell på fargeneeller navnet vi har satt på lederene, og det er den totale impedans som teller.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.190
    Antall liker
    10.737
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "Golden ratio" fra Eichmann. Man bruker tykkere ledere for - (returstrømmen)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    ayaboh skrev:
    Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
    Hvilken er pluss og minus når det går vekselstrøm?
    Tradisjonelt er vel pluss definert ihht hvilken retning spolen i høyttaleren skal bevege seg, og vanligvis er pluss ut. Enkelte snur polariteten til bassen, men inn på delefilteret er det fremdeles pluss og minus.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    ayaboh skrev:
    Enkelte produsenter bruker feks forskjellige materialer i pluss og minuslederne.
    Har du noen eksempler på dette? Høres merkelig ut, IMHO.
    Jeg vet at feks Aucoustic System bruker sølv i returledningen (minus) og kobber i den andre (pluss). Husker ikke hva som var forklaringen for dette. Noe med ledeevne eller hastighet?
     
    N

    nb

    Gjest
    ayaboh skrev:
    Noe med ledeevne eller hastighet?
    Og hvor fort er selve membranen i stand til å flytte seg nå igjen? Og strømmen skal vel uansett gjennom hele kretsen og det er ikke slik at den hoper seg i enden på den "raske" siden av kretsen. Det kunne jo etter en stund bli så fullt av strøm der at den spretter ut av hele kabelen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Jeg vet at feks Aucoustic System bruker sølv i returledningen (minus) og kobber i den andre (pluss). Husker ikke hva som var forklaringen for dette. Noe med ledeevne eller hastighet?
    Men siden den samme strømmen må gå gjennom begge lederne (hele kretsen) uansett, gir det jo ingen mening.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Dazed skrev:
    Men siden den samme strømmen må gå gjennom begge lederne (hele kretsen) uansett, gir det jo ingen mening.
    Poenget er at har man først tatt steget ut i absurditeten. så kan alt gi mening. Da er det helt ok med forskjellige ledermaterialer til + og - osv. Der finnes ingen regler, ingen fasit, alt er lov, og om man skulle komme til å oppleve det stikk motsatte av andre kabelrullere, så kan husfreden bevares med ord som 'matching' f.eks.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forsiktig så de ikke kommer og denger deg med kølle og knuser deg med jernstang Rhesus.
    God humor i både avatarene og underskriftene dine. Har ledd godt.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Det kunne jo etter en stund bli så fullt av strøm der at den spretter ut av hele kabelen.
    Det er derfor R.S. bruker 10 mm2 solidcorekabler. Det blir plass til mye mere strøm. Litt kraftig isolasjon er også bra fordi det hindrer strømmen i å stikke av.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Dazed skrev:
    Men siden den samme strømmen må gå gjennom begge lederne (hele kretsen) uansett, gir det jo ingen mening.
    Jeg refererer bare til hva jeg har lest (jeg tror i hverfall det var dette jeg leste). Du finner dem sikkert ute på nettet hvis du er interessert. Om dette er svada eller ikke, det er en helt annen sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn