Analog vs Digitalt Hva er best for musikknytelsen?

A

ANM

Gjest
Jeg synes det er dårlig nettskikk å be om innspill for deretter å komme med diffus kritikk av dem som forsøker å bidra etter beste evne.
Som sagt, så ikke ditt første innlegg, så en helhjertet beklagelse sendes dem min herre. Og ja, ditt første innlegg endret min reaksjon på de 2 neste.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Mitt mål med stereo er å finne den best mulige lyd i min stue.En lyd som gir noe i fra seg.Målet om mest mulig Live i lyden er jo ikke mulig så hvorfor dvele med det.I mitt 2 kanals oppsett er det like bra først som sist og ta innover seg lyden og omfanget slik det er.Og jeg nyter det.Om det er digitalt eller fra LP og Tape spiller ingen som helst rolle.Bare lyden behager meg.Live er tilstedeværelse og det får jeg ikke til i min stue.Tenke seg stua full av spillemenn er bare tull.Man må ta denne hobby for hva den er og så må man av og til se mellom fingrene med det uoppnåelige.
Mvh Kenneth
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.833
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Digital / analogt er for meg to sider av hobbyen. Til ren musikknytelse synes jeg digital fungerer utmerket. Leverer musikk hver gang uten å måtte passe på når plata er slutt , støv på stiften , ergre seg over dårlige pressinger ect. Analog kan selvsagt også gi de store musikkopplevelser , og det er kanskje ekstra tilfredsstillende når man har skrudd sammen et nytt oppsett og man kan sette seg å nyte resultatet. Men , til de hverdagslige lytteøktene hvor man setter seg ned og forsvinner i musikken en stund - så går det for det meste i digital.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Man bør vel på generelt grunnlag være forsiktig med å antyde at analog lyd er "farget" og at digital lyd er "ren".
Uenig med deg i dette tilfellet. Jeg gjorde det klart i åpningskommentaren min at jeg tok for gitt at denne tråden handler om smak. Da må jeg få lov til å bruke metaforer som "renhet", "katarsis" for å kaste lys over mine preferanser og assosiasjoner knyttet til lyd.

Men jeg er enig i at slike diskusjoner - hvor balansegangen mellom smak og tekniske referanser er hårfin - fort kan eskalere basert på misforståelser.

For meg kommer "renhet" og "katarsis" gjennom det digitale. For andre kommer slike følelser i stand gjennom analoge medier. For atter andre teller ikke disse begrepene så mye. Smaken er forskjellig. Og takk og lov for det.
 
Sist redigert:
U

utgatt25555

Gjest
ANM er ikke interessert i forstå en dritt av andres musikalske bevegelses grunner, men bare få sine egne fordommer og forutinntatthet bekreftet gjennom andres tilsynelatende tilkortkommenhet av de samme grunner!

Musikken velger formatet!!, det er ikke kult å lytte til f.eks Brian Eno og lign på vinyl, det! skal spilles sammenhengende og uten avbrudd! :cool:

mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Som et svar på åpningsinnlegget så er jeg ikke helt sikker. Jeg har mistet motivasjon i å lete etter forbedringer det siste 1.5 året.
Jeg er usikker på om det skyldes at jeg har funnet "min lyd" eller om det erkjennelsen at perfeksjon kun er en illusjon når det kommer til HiFi.

Det er kun det digitale domenet som gjør det mulig for meg å skape mitt lydbilde så derfor må jeg holde en knapp på det.

Personlig har det alltid tiltalt meg å skape gull av gråstein enn å skape gull av gull. Og så det gir meg også en viss tilfredsstillelse å bryte nærmest alle skrevne og uskrevne regler for godlyd på veien til min lyd. Dette er nok også en faktor som har gjort at jakten er over.

Det er tre andre anlegg jeg virkelig har likt gjennom tiden og to av de har vært digital, men tror egentlig ikke det er noe enklere å komme i mål på den måten, men gir større muligheter og er kanskje litt mer forutsigbart?
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Nytelsen er tuftet på historikk, irrasjonalitet, dingsedilla og gleden over å sette sammen å få det til å spille. Siden kildene er platespiller, CD-spiller og streaming er det vanskelig å knytte nytelsen til teknologien da det som låter bra gir gode opplevelser uansett. Hjertebarnet er kanskje den eldste teknologien da den også disiplinerer lytteren til å høre et helt (evt halvt) album i slengen. Og så er det i tillegg en fascinasjon over hvor godt denne håpløse og gammeldagse avspillingsmetoden kan låte. Som om en gammel bil ikke kan ha morsomme og fantastiske kjøreegenskaper? Hjulet er fremdeles rundt selv om oppfinnelsen er håpløst gammeldags.
 
A

ANM

Gjest
ANM er ikke interessert i forstå en dritt av andres musikalske bevegelses grunner, men bare få sine egne fordommer og forutinntatthet bekreftet gjennom andres tilsynelatende tilkortkommenhet av de samme grunner!

Musikken velger formatet!!, det er ikke kult å lytte til f.eks Brian Eno og lign på vinyl, det! skal spilles sammenhengende og uten avbrudd! :cool:

mvh
Tror jeg et uenig i alt du skriver.

Synes det er veldig interessant å lese om andres løsninger og jeg har ingen fordommer, bare egne sære behov.
 
U

utgatt25555

Gjest
ANM er ikke interessert i forstå en dritt av andres musikalske bevegelses grunner, men bare få sine egne fordommer og forutinntatthet bekreftet gjennom andres tilsynelatende tilkortkommenhet av de samme grunner!

Musikken velger formatet!!, det er ikke kult å lytte til f.eks Brian Eno og lign på vinyl, det! skal spilles sammenhengende og uten avbrudd! :cool:

mvh
Tror jeg et uenig i alt du skriver.

Synes det er veldig interessant å lese om andres løsninger og jeg har ingen fordommer, bare egne sære behov.
Flott! uenighet skaper rom for nye tanker! Selv synes jeg det ofte (ikke alltid) er deilig å få mine fordommer bekreftet!! Du skiller deg nok ikke ut noe der.

mvh
 
A

ANM

Gjest
Flott! uenighet skaper rom for nye tanker! Selv synes jeg det ofte (ikke alltid) er deilig å få mine fordommer bekreftet!! Du skiller deg nok ikke ut noe der.

mvh
Må si at det har skjedd noe i løpet av dette året som nok har endret min tilnærming til hobbyen noe. Er blitt mer opptatt av å ha det morsomt og av totalopplevelsen enn bare å jakte på den perfekte løsning.
 
U

utgatt25555

Gjest
Flott! uenighet skaper rom for nye tanker! Selv synes jeg det ofte (ikke alltid) er deilig å få mine fordommer bekreftet!! Du skiller deg nok ikke ut noe der.

mvh
Må si at det har skjedd noe i løpet av dette året som nok har endret min tilnærming til hobbyen noe. Er blitt mer opptatt av å ha det morsomt og av totalopplevelsen enn bare å jakte på den perfekte løsning.
Ahh, kan man anta at man kan närme seg å hevde noe slikt at erfaring (i betydningen bruk over tid) faktisk har en viss verdi, i denne hobbien, med det perspektivet?

mvh
 
A

ANM

Gjest
Ahh, kan man anta at man kan närme seg å hevde noe slikt at erfaring (i betydningen bruk over tid) faktisk har en viss verdi, i denne hobbien, med det perspektivet?

mvh
Har nok litt andre muligheter nå enn for 6 år siden da jeg la hobbyen på hylla. Tatt meg litt tid å bli bevisst på det. Gir vel på mange måter litt mer faen og koser meg (siden du nevnte Eno akkurat nå med Cluster fra PCen).

Synes det er greit prøve å forstå så mye av det tekniske som mulig slik at jeg vet hva jeg ikke trenger å ta hensyn til.
 
U

utgatt25555

Gjest
Ahh, kan man anta at man kan närme seg å hevde noe slikt at erfaring (i betydningen bruk over tid) faktisk har en viss verdi, i denne hobbien, med det perspektivet?

mvh
Har nok litt andre muligheter nå enn for 6 år siden da jeg la hobbyen på hylla. Tatt meg litt tid å bli bevisst på det. Gir vel på mange måter litt mer faen og koser meg (siden du nevnte Eno akkurat nå med Cluster fra PCen).

Synes det er greit prøve å forstå så mye av det tekniske som mulig slik at jeg vet hva jeg ikke trenger å ta hensyn til.

Ok, Peace! lar det ligge med dette :cool:

mvh
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg har en temmelig grei digitalrigg
en kanon vinylrigg og to sota taperigger
har og hatt greie tapemaskiner innom seneste årene
kan utmerket lytte på digital og ha glede av musikken som tilhører
MEN på analog føler jeg en annen ekthet og naturlighet som masserer sanseapparatet på en helt annen måte
musikken griper meg og gir meg et emosjonelt kick
på tape er denne følelsen ennå mere utpreget, selv på rimeligere maskiner
vet ikke om dette svaret gir noen mening, men det er nå en gang det jeg kom på
 
A

ANM

Gjest
Kunne ønske jeg hadde overskuddet til å satse på tape Leif... Blir for mange baller.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hva er det egentlig du prøver å oppnå med denne tråden da? ;)
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Hva prøver du å oppnå med denne tråden da? ;)
Bare rent innfall etter at jeg tilbrakte en time med min elskede denne morran og Analog Production utgivelsen av Tea For The Tillerman som hun hadde tatt med seg på vei hjem fra jobben i går.:) Sikkert ikke det svaret du fisket etter.
 
U

utgatt25555

Gjest
Fölelsesmessig affekteri...det kjöper man, med denne hobbien! :cool:

mvh
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hva prøver du å oppnå med denne tråden da? ;)
Bare rent innfall etter at jeg tilbrakte en time med min elskede denne morran og Analog Production utgivelsen av Tea For The Tillerman som hun hadde tatt med seg på vei hjem fra jobben i går.:) Sikkert ikke det svaret du fisket etter.
Det var kanskje ikke akkurat det jeg tenkte på, men en morgetime med elskede kan jo skru hjernen på de fleste:)
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Personlig liker jeg å kunne lytte på musik lenge når jeg først har satt meg ned. Nå er er sikkert digitaldelen av mitt anlegg bedre en den analoge REGA RP6 men uansett synes jeg det er styr med analog avspilling. Platen må jo snus hvert 30 min.

Men er jo ikke digital tvers igjennom, den gode lyden fra Tidal nytes best med rørforsterkeri. Klasse D som jeg også har er nok bedre på alle parametre objektivt sett men rører meg ikke på langt nær like mye.
Kun ARC og Mcintosh som har gitt meg opplevelsen av at timene bare flyr.
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.548
Antall liker
3.060
Torget vurderinger
2
Jeg lever vel i fortiden og trives med det,vinylsnurring er mer en livsstil enn en hobby.
Innbiller meg at det er lettere å komme helt i mål digitalt men det er ikke et mål for meg :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Hva prøver du å oppnå med denne tråden da? ;)
Bare rent innfall etter at jeg tilbrakte en time med min elskede denne morran og Analog Production utgivelsen av Tea For The Tillerman som hun hadde tatt med seg på vei hjem fra jobben i går.:) Sikkert ikke det svaret du fisket etter.

den har jeg på tape...konas favoritt :cool:
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Det kjekke med vinyl er jo for eksempel å finne en Pink Island pressing av Tea For The Tillerman og konstatere hvor god lyd de egentlig fikk til i "gamle dager" på et teknisk "håpløst" format... :cool:

Og så har jeg vært på Kammermusikk med Utsikt igjen i dag og må bare som vanlig konstatere at live er i særklasse best lyd. Har aldri hørt verken digitalt eller analogt i nærheten....
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg skal forsøke å svare trådstarters opprinnelige spørsmål. Forutsetning er gode innspillinger og god musikk:
Når jeg spiller fra digitale kilder så evner jeg i større grad å leve meg inn i musikken. Jeg kan sitte med øynene igjen og nesten bli dratt inn i en transe. Når jeg spiller vinyl (eneste analoge kilde jeg har) så blir ikke illusjonen like bra, spesielt på høyere volum, så til denne typen bruk foretrekker jeg digitalt. I enkelte settinger på mer moderat / lavere nivå kan vinylen glimte til med en søtere lyd som kan kanskje kan være mer forførende eller engasjerende. Gitt at jeg har et hovedanlegg med solid dynamisk kapasitet så blir det ofte fristende å dra på litt ekstra. Det gjør at digitalt oftest går av med seieren.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.684
Antall liker
4.142
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hva prøver du å oppnå med denne tråden da? ;)
Bare rent innfall etter at jeg tilbrakte en time med min elskede denne morran og Analog Production utgivelsen av Tea For The Tillerman som hun hadde tatt med seg på vei hjem fra jobben i går.:) Sikkert ikke det svaret du fisket etter.
Det var kanskje ikke akkurat det jeg tenkte på, men en morgetime med elskede kan jo skru hjernen på de fleste:)
Nå fikk jeg bilder i hodet igjen;) Takk!
 
U

utgatt25555

Gjest
Har lyttet til endel electronica/synth ikväll digitalis/analog..

....och digitalis funkar best med tanke på oavbruten lyssning....kvaliten och lyssningsglädjen får man ta imorrn....

mvh
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Varierer litt i hvilken modus jeg er i, ang hvordan jeg hører musikk.
Jeg nyter musikk både på anlegget med cdspiller, streaming, lp og ikke minst på datahøytalere/headset
Til tider er jeg i modus å finne/prøve ut småtweaks i anlegget for å få frem enda mer detaljer, bedre plassering osv +
Men rent generelt, nyter jeg alltid musikken, om det er dårlige 256kb eller høy dsd kvalitet..Ikke noe kan sies å være best, hva det i såtilfelle er er jo en smaksak
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg tror mange av de som jakter på live lyden alltid vil komme til kort om de bruker en digital kilde, for i det analoge ligger det uforutsigbare og det unike. Utsagnet må ikke tolkes som en påstand om en objektiv sannhet, bare romantisk vås.
"Live-lyd" innebærer vel at man også bør bruke samme høyttalerteknologi som på konserter? Dvs. teknologi med mer fokus på SPL enn fravær av forvrengning, presis direktivitet osv.?
For meg innebærer det å kunne spille musikken på omtrent samme lydnivå som en konsert, enten det er klassisk, jazz eller rock. Da fordrer det god dynamisk kontrast i innspillingen og høyest mulig troverdighet i avspillingen. For noen måneder siden var jeg feks på en konsert med Aurora i Stavanger konserthus. Like etter konserten dro jeg hjem og kunne konstantere (med min frues samtykke) at det faktisk låt bedre på "konsertvolum" hjemme enn i konserthuset. Slik er det selvsagt ikke alltid, da for mangle innspillinger har blitt mastret med "bil- og radiolyd" i tankene. Digitalt avspilt i casa de Klovn. Med klassiske konserter har jeg ikke kommet helt dit...
når det er sagt så er noen av mine absolutte favoritter analoge innspillinger fra 70-tallet avspilt digitalt. Deep Purple's Child in Time (Live in Japan) og Fleetwood Mac's Dreams er gode eksempler på det.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Her er det digitalt som gjelder. Jeg er og har alltid vært et teknologifrik, så analog lyd tiltaler meg ikke på samme måte. Jeg ønsker også maksimal brukervennlighet når det først er satt opp, og der er kanskje ikke vinyl på topp i mine øyne. Men kan absolutt se "magien" i det.
Selv synes jeg det blir unødvendig kronglete for egen del og føler ikke selv at jeg får noe mer ved å velge en analog løsning, annet enn at det gjør det mer kronglete for meg å oppnå godlyden. Det er nok fullt mulig å oppnå like god lyd på begge metoder.

Foretrekker dog analogt signal ut fra høyttalere da. Digitalt signal ut fra høyttalerne blir litt slitsomt å høre på8)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Jeg tror mange av de som jakter på live lyden alltid vil komme til kort om de bruker en digital kilde, for i det analoge ligger det uforutsigbare og det unike. Utsagnet må ikke tolkes som en påstand om en objektiv sannhet, bare romantisk vås.
"Live-lyd" innebærer vel at man også bør bruke samme høyttalerteknologi som på konserter? Dvs. teknologi med mer fokus på SPL enn fravær av forvrengning, presis direktivitet osv.?
For meg innebærer det å kunne spille musikken på omtrent samme lydnivå som en konsert, enten det er klassisk, jazz eller rock. Da fordrer det god dynamisk kontrast i innspillingen og høyest mulig troverdighet i avspillingen. For noen måneder siden var jeg feks på en konsert med Aurora i Stavanger konserthus. Like etter konserten dro jeg hjem og kunne konstantere (med min frues samtykke) at det faktisk låt bedre på "konsertvolum" hjemme enn i konserthuset. Slik er det selvsagt ikke alltid, da for mangle innspillinger har blitt mastret med "bil- og radiolyd" i tankene. Digitalt avspilt i casa de Klovn. Med klassiske konserter har jeg ikke kommet helt dit...
når det er sagt så er noen av mine absolutte favoritter analoge innspillinger fra 70-tallet avspilt digitalt. Deep Purple's Child in Time (Live in Japan) og Fleetwood Mac's Dreams er gode eksempler på det.
Litt forsiktig med å generalisere også her S/H. Det er ganske stort fokus på f.eks kontrollert direktivitet i PA. Se f.eks de store live riggene til JBL, VerTec. Der benyttes det alle kunstens regler for å oppnå så jevn respons som mulig over så stort område som mulig. Samme med de andre store produsentene. Det brukes CBT prinsipper og horn osv.
Man har også Danley Sound Labs F.eks.

Edit: jeg ser forøvrig også oftere mer kontrollert direktivitet nedover i frekvens i live /konsert sammenheng enn i studioer f.eks. Dette er kanskje fordi teknikere ofte klarer å "høre forbi" feilene.
 
A

ANM

Gjest
Morsomt å lese innleggen til alle som sverger til digitale kilder og beskriver grunnen til at de foretrekker dette fremfor analog. På mange måter akkurat slik jeg ville begrunnet det, til og med thohaugs begrunnelse i en tek interesse. :)
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.565
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg må innrømme at jeg egentlig er mer interessert lyd en musikk, men ikke mindre en at jeg koser meg med musikk. Når jeg lytter til musikk spiller det ingen rolle om det er vinyl eller digitalt. Tar det da som det er. Av og til dukker lydinteressen opp i musikklytting og det er jo gøy. Innspillingene er avgjørende for dette skiftet. Det må vel være definisjonen på en audiophile legning.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.644
Antall liker
3.274
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ingen grunn til å skjemmes Zerostat, musikk uten lyd er forholdsvis kjedelig;)
 
Topp Bunn