Diverse Akustisk gitar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Har i hjemmet hatt en relativt fin Garrison (senere kjøpt opp og byget av Gibson) akustisk stålstrenget gitar, men et uhell har nå effektivt satt en stopper for denne gitaren. Jeg spiller (dessverre) ikke selv, men har rett som det er habile gitarister innom, og har en idé om å alltid ha en brukbar gitar i huset. Ergo behøver jeg en erstatning for den ødelagte Garrison, jeg er ute etter en med stålstrenger med god klang og som ikke er for tungspilt. Problemet jeg har er penger, selvsagt. Det florerer av gitarer på Finn, en uendelig rekke Cort, Morgan og Stagg, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til disse masseproduserte Østen-instrumentene. Det finnes en og annen slenger av gitarer av en viss kvalitet fra 80-tallet (f.eks. Ibanez og Yamaha), men da blir jeg bekymret for slitasje og mulig tretthet i konstruksjonen.
    Jeg ønsker ikke å betale mer enn 3000,- for en gitar, og dermed blir det problematisk. En ting er at mange forlanger mer for sine Østen-instrumenter enn de koster nye på Gear4Music, noe annet er at til tross for en stor mengde akustiske gitarer på bruktmarkedet, er det vanskelig å finne åpenbart gode kjøp. Martin og Ovation koster en formue, og gode Yamaha er ikke billige de heller.

    Noen forslag? Finnes det gode Østen-instrumenter (nye eller brukte), kan man kjøpe vintage Ibanez, eller kjenner noen til godt skjulte hemmeligheter av fantastisk kvalitet for småpenger?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Liten by
    Cort er samme produsent som produserer til veldig mange andre gitar merker. Bare til info.
    Er heller ingen gitarist, men min sønn kjøpte akustisk fra Gear4music og vi ble begge litt blown away over kvaliteten og lyden i disse. Han har flere gitarist venner, som også er overasket over hvor god disse er.
    Jeg har selv en femstrengs akustisk bassderifra og er overasket over at de klarer å lage noe så billig som også funker.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Lette litt nøyere på Gear4Music, og finner bl.a. en Washburn til en veldig god pris. Sjekker hvor Washburn er produsert, og jovisst er det Kina. Liker ikke helt det der, må jeg innrømme, men det er vel ikke mange som produserer håndlagede instrumenter fra entusiaster. Og de som gjør det tar seg betalt, rimelig nok.
    Ting kan tyde på at jeg må krype til korset og gå for noe masseprodusert østfra, for jeg må ha den i hus i grei tid før jul. Ja, ja.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.540
    Antall liker
    9.904
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Spillbarhet kan i stor grad justeres bare gitaren er i orden og av OK kvalitet. Har alt å si for opplevelsen, en time hos en som kan sette den opp skikkelig er en bra investering.

    Tanglewood leverer bra til prisen syns jeg, der gjør også Yamaha. Problemet med sistnevnte er antallet modeller, det er virkelig et uendelig antall å ta av. FG800 går for å være et veldig bra kjøp, koster rundt 4’ ny. Made in China da.

    Skal du ha noe i den prisklassen som ikke er bygd i Kina må du nok se etter noe av eldre årgang tror jeg. Da er det litt viktig at gitaren har blitt tatt littt vare på, og at det ikke er brukt altfor tjukke strenger for eksempel. Hvis ikke risikerer du en spillbarhet som ikke er noe særlig, og i verste fall kan det være tid for en liten halsreparasjon og det gir ikke mening på en billig gitar.

    Ikke meningen å være besserwisser her altså. 😊
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Sunndalsøra
    3000,- for en god akkustisk gitar blir litt lav pris. Men 4-5k kan man få en brukbar brukt. For rimligere gitarer fra østen, så må det bli sør-koriansk. De har laget gitarer for både Gibson og Gretch, Crafter er også et merke som også er bygget i sør-korea. Peerless er et merke på det serieprodusert markedet som er veldig bra. Men rimelig er det ikke. En ovation Legend kostet 10k i 1984. Den er ikke direkte lettspillt.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Sjekk Sigma som merke. De produserte "billigmodellene" for Martin og ryktene skal ha det til at samarbeidet opphørte da de kinaproduserte modellene
    kom for nærme de amerikanskproduserte i kvalitet. Gå helst for en modell med hel ved i bakplate og sidevanger (som SDM-18) snarere enn finerplater
    (som M-18). Med et pristak på 3k er det vel brukte gitarer som gjelder: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=sigma+gitar

    Enig med defacto at Cort er også et merke det er verdt å slekke ut: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=cort+gitar
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    På en brukt gitar generelt.
    Bruksmerker osv må du kunne forvente, men sjekk for direkte skader.
    Sjekk om hals er "vridd" - og sjekk om truss rod fungerer.
    Alder bør ikke bety noe.
    Sjekk også slitasje på bånd. Er de for slitte og/eller har "groper" så glem den. Å bytte bånd er ikke noe man gjør selv på kjøkkenbenken - og skal man ha noen til å gjøre det ordentlig, så flyr tusenlappene.
    Sigma som GB nevner er ukjent for meg, men virker å være ok. Det samme mht Cort, som andre nevner.
    På Finn i prisklassen ligger det et par Ibanez og Yamaha, som kan være verd å sjekke ut. Går man opp 1K, eller 2 så er det jo litt mer å velge mellom.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Spillbarhet kan i stor grad justeres bare gitaren er i orden og av OK kvalitet. Har alt å si for opplevelsen, en time hos en som kan sette den opp skikkelig er en bra investering.

    Tanglewood leverer bra til prisen syns jeg, der gjør også Yamaha. Problemet med sistnevnte er antallet modeller, det er virkelig et uendelig antall å ta av. FG800 går for å være et veldig bra kjøp, koster rundt 4’ ny. Made in China da.

    Skal du ha noe i den prisklassen som ikke er bygd i Kina må du nok se etter noe av eldre årgang tror jeg. Da er det litt viktig at gitaren har blitt tatt littt vare på, og at det ikke er brukt altfor tjukke strenger for eksempel. Hvis ikke risikerer du en spillbarhet som ikke er noe særlig, og i verste fall kan det være tid for en liten halsreparasjon og det gir ikke mening på en billig gitar.

    Ikke meningen å være besserwisser her altså. 😊
    No problem, det er jo nettopp besserwissere jeg behøver! :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I hine hårde studiedager brukte jeg resten av studielånet på en Fender Newporter. De Newporterene de lager i dag er ikke like, min har Dreadnought-form på kassen, og hals og hode som en Strat. Jeg husker at ordinærprisen i 1986 var 2000,-. Jeg har den fremdeles, det er gitaren min dette her, og jeg vet fremdeles ikke om noen stålstrenget helakustisk som låter så grisete med nye strenger som den. Rock'n'roll!

    Gitarkompisen min hadde lenge en ganske død Epihone av billig sort, men for noe år siden kom han over en pent behandlet Gibson Hummingbird. Det er gitaren sin det.
    1701783226206.png

    Ser et par Epiphone Hummingbird på Finn nå.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Liten by
    Når du først er i gang med dette, sjekk ut denne også. Den har imponert mange...
    1701787337549.png
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    ^ Har vurdert det dithen at jeg ikke behøver muligheter for tilkopling. Ren akustisk, uten å måtte betale for elektronikk i den allerede billige enden. I tillegg er ofte de gitarene med muligheter for tilkopling til forsterker ganske lavtspillende uten forsterkerhjelp.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om det sitter en Fishman, eller tilsvarende i en «ordinær» gitar gjør jo ikke noe.
     

    MojoHifi

    Fersking
    Ble medlem
    15.01.2019
    Innlegg
    2
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondheim
    Hva med en håndlaget Furch? Kvalitet fra Tsjekkia. Slank hals og utrolig lettspilt. Varm og god sedertrelyd. Sjekk denne på Finn:
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva med en håndlaget Furch? Kvalitet fra Tsjekkia. Slank hals og utrolig lettspilt. Varm og god sedertrelyd. Sjekk denne på Finn:
    Jeg har en slik.
    Impulskjøpte den da jeg gikk forbi gitarhuset en gang i ... oi... husker ikke hvor lenge siden. minst 15 år siden. Kanskje 20? Har kvitteringa liggende, så jeg kan finne ut av det.
    Har fremdeles orginalstrengene.Har litt støv på seg.
    Null tegn til slitasje.


    Gitaren er flott å spille på, men gitaristen var ikke like ivrig.

    Så da har den fått stå urørt i årevis. Har nok ikke blitt brukt mer enn 10 timer totalt. maksimalt.

    Om noen har lyst på en slik er jeg absolutt ikke uvillig til å la den få et nytt og bedre liv, selv om prisen som ikke tilbys er allverdens.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en håndlaget Furch? Kvalitet fra Tsjekkia. Slank hals og utrolig lettspilt. Varm og god sedertrelyd. Sjekk denne på Finn:
    2000 over budsjett og må hentes i Trondheim, dessverre....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sårri, sjekka nå og det er en S40-CM jeg har stående. Så den er ikke helt lik, men ligner veldig.
    Gitar.jpg Gitar_info.jpg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.327
    Antall liker
    7.987
    Sted
    Oslo
    Du skriver ikke noe om hvor ødelagt den er.
    Med mindre du har gått helt Pete Townshend på den, kan den muligens repareres.
    Hornaas musikk i Storgata er av de bedre.
    Kjenner både Thomas og Harald som jobber der
    Flinke folk som gjerne deler av sin kunnskap
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjenner også han som tok seg av all reparasjon hos Imerslund i sin tid. Han har også bygget en del akustiske gitarer - også for kjente gitarister. Han driver i annen type jobb nå, men tar på seg enkelte oppdrag.
    Men, avhengig av hva som må gjøres kan det jo fort koste litt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Du skriver ikke noe om hvor ødelagt den er.
    Med mindre du har gått helt Pete Townshend på den, kan den muligens repareres.
    Hornaas musikk i Storgata er av de bedre.
    Kjenner både Thomas og Harald som jobber der
    Flinke folk som gjerne deler av sin kunnskap
    Helt korrekt, den kan faktisk repareres. Jeg kontaktet en reparatør i dag, og ga ham gitaren gratis, han skal fikse den og gi den til en ungdomsklubb eller musikkskole.
    1701808840551.png 1701808872276.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    16.208
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Spillbarhet kan i stor grad justeres bare gitaren er i orden og av OK kvalitet. Har alt å si for opplevelsen, en time hos en som kan sette den opp skikkelig er en bra investering.

    Tanglewood leverer bra til prisen syns jeg, der gjør også Yamaha. Problemet med sistnevnte er antallet modeller, det er virkelig et uendelig antall å ta av. FG800 går for å være et veldig bra kjøp, koster rundt 4’ ny. Made in China da.

    Skal du ha noe i den prisklassen som ikke er bygd i Kina må du nok se etter noe av eldre årgang tror jeg. Da er det litt viktig at gitaren har blitt tatt littt vare på, og at det ikke er brukt altfor tjukke strenger for eksempel. Hvis ikke risikerer du en spillbarhet som ikke er noe særlig, og i verste fall kan det være tid for en liten halsreparasjon og det gir ikke mening på en billig gitar.

    Ikke meningen å være besserwisser her altså. 😊
    Jeg har en FG800, og den er helt grei. Men låter på langt nær så bra som faderens Martin D28.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Liten by
    ^ Har vurdert det dithen at jeg ikke behøver muligheter for tilkopling. Ren akustisk, uten å måtte betale for elektronikk i den allerede billige enden. I tillegg er ofte de gitarene med muligheter for tilkopling til forsterker ganske lavtspillende uten forsterkerhjelp.
    Trenger ikke koble til noe for å få en god effekt av den der! Den gir en slags romklang som er helt syk uten forsterker!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    Takker alle for masse veldig gode tips og tilbud!!
    Til tross for alle disse korrekte og gode råd, har jeg nyss gjort alt feil, og latt latskapen ta overhånd. Fordi jeg ikke spiller selv, og fordi gitaren det er tale om i all hovedsak får et trist liv hengende på en vegg i Casa Rognlien, valgte jeg å hanke inn en ny Washburn fra Gear4Music, den kommer levert på døra for NOK 3000,-. Det er vel mest riktig å kalle den "Washburn", ettersom det er nettopp en sånn kinavariant jeg er skeptisk til, men @defacto ga meg mot til å overse dette faktum. Skal gitaren uansett mest være til "pynt", vil jeg at den er ny og fraiche, så får det helle være at den ikke låter som en Martin eller en Ovation av ekte sort. Det blir mest til hygge og lett øving i påkommende tilfeller. Og for øvrig har jeg lest et par anmeldelser av gitaren som er ganske så positive.

    Uansett kjenner jeg meg litt brydd over at jeg ikke fulgte noen av rådene, eller slo til på noe tilbud her, da det sikkert hadde vært mer rasjonelt og riktig. Denne latskapen, altså! :oops:
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Liten by
    Ønsk deg en ToneWood Amp til julegave. Dine musiker venner kommer til å få hakeslepp av lyden....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    3.761
    Torget vurderinger
    1
    Når bruddet er på ovensiden av nøtta slik så er det bare å lime, og påvirker ikke spillbarheten i etterkant heller.
    Men Washburn har noen gode og rimelige gitarer som kan klinge godt, så i den prisklassen så er det nok ikke et dumt valg.

    Cort og Lag (fransk) er mye for penga brukt kan nevnes, da andrehånds verdien er utrolig lav på de fleste merker. Gibson er en av få som holder verdien og på sikt gjerne øker i verdi etter endel år, og er mer å betrakte som en investering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Følger opp #10 med dette fantastiske eposet fra Evenstad Musikks hjemmeside:

    Først introdusert i 1960 ble den firkantede skulderen Hummingbird raskt en klassisk takk til Keith Richards fra Rolling Stones, som brukte en kolibri for rytme på tidlige steiner som "tilfredshet", "lek med ild" og "under tommelen. "" Det er også mange klassiske fotografier av Richards som bruker en kolibri på økter for eksil på Main Street, geitens hodesuppe og klissete fingre.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.327
    Antall liker
    7.987
    Sted
    Oslo
    Gratulerer! Følger opp #10 med dette fantastiske eposet fra Evenstad Musikks hjemmeside:

    Først introdusert i 1960 ble den firkantede skulderen Hummingbird raskt en klassisk takk til Keith Richards fra Rolling Stones, som brukte en kolibri for rytme på tidlige steiner som "tilfredshet", "lek med ild" og "under tommelen. "" Det er også mange klassiske fotografier av Richards som bruker en kolibri på økter for eksil på Main Street, geitens hodesuppe og klissete fingre.
    How I love Google translate, eller chatgpt
    Men bør nevne at på norsk heter det rulle steiner og Storgata, og her på berget er vel smalahove vanligere enn geitens hode!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.327
    Antall liker
    7.987
    Sted
    Oslo
    Og i staden for å heidra Fosse med å lesa "Nokon kjem til å komme", høgt
    Så set eg på Stånns med "Nokon jentar" på høgt volum
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien Hei, nå ligger det en Epiphone Hummingbird på Finn til kroner 3600,- Det er normalt veldig gode gitarer og tror du skal slite med å finne et bedre alternativ til den prisen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    11.226
    Torget vurderinger
    2
    @Håkon_Rognlien Hei, nå ligger det en Epiphone Hummingbird på Finn til kroner 3600,- Det er normalt veldig gode gitarer og tror du skal slite med å finne et bedre alternativ til den prisen.
    Joda, takker for tipset, men som nevnt så er det en Kina-Washburn på vei, leveres vel i morgen.
    Får bare leve med den. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn