akustikkplater til stue med høy WAF

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Noen gode tips til ferdige plater eller lignende som ikke koster for mye og som det går an å overbevise kona om at passer seg bra i stua? Skulle gjerne satt opp noe på veggen bak maggene.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sound of science eller sålenge, har en del fine. Men bak høyttalerene trenger du nok noen tykkere. Men å bruke de som fremsiden. Eller bestille stoff med trykk. Og snekre sammen en ramme. Kan kanskje godkjennes av sjefen.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
893
Antall liker
443
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Det forstår jeg godt; dette så veldig bra ut, synes jeg!
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Flotte plater fra Prolyd!

Ser også at sound of science lager både vanlig og ekstra tjukke plater. Mye motiver å velge blant men relativt kitchy det meste men et og annet bra også.

Hva koster herligheten fra Prolyd sånn ca?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.389
Torget vurderinger
13
Mine Viocoustic kjøpt fra ehed her på forumet, her ilag med bassfeller fra GIK acoustic.






Her er Sounds Of Science og diy absorbenter.


 

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Innlegg
671
Antall liker
470
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Mine har egne motiver trykkt direkte på plater med hvitlakkert alu-ramme.

Laget av lokalt reklamebyrå.

20150603_182427_resized.jpg
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.891
Antall liker
10.739
Torget vurderinger
10
Det er lurt å se på absorberingsevne nedover i frekvens. Har undersøkt mye og RPG er en meget seriøs leverandør som studioer, konsertsaler, audiotorier osv bruker. Sjekk tekniske spekker. Blir absorbentene eller diffusorene for spinkle vil ofte bokhyller, planter, store malierier med lerret (ikke glass), osv nesten gjøre samme nytten fordi hvis man kun demper diskant så blir lyden ubalansert. Har prøvd det selv.

Absorbor | Lyd & Akustikk
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.406
Antall liker
3.604
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Er det noen som har prøvd Pro Acoustic sine Block100? De har ikke høy WAF, men satt i ramme og trukket med et favoritt motiv kan det sikkert bli veldig fine.
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Noen gode tips til ferdige plater eller lignende som ikke koster for mye og som det går an å overbevise kona om at passer seg bra i stua? Skulle gjerne satt opp noe på veggen bak maggene.
Hvor langt er det fra høyttalerne til veggen bak dem? Og hvor langt er det fra høyttalerne til lytteposisjon? Hører du noen akustiske problemer?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ser også at sound of science lager både vanlig og ekstra tjukke plater. Mye motiver å velge blant men relativt kitchy det meste men et og annet bra også.
Du kan like gjerne velge dine egne bilder til Sound of Science-platene, isteden for å velge fra katalogen deres, som strengt talt ikke er allverdens. Men har du, eller får du tak i noen fine motiver i høy kvalitet som kan egne seg i storformat, så er jo dette en flott mulighet til å integrere kunst og akustikk.
Ifølge nettsiden deres har de også tilgang på en stor database med filmplakater som kan benyttes, men denne har jeg ikke sett noe sted. Mulig det er sånt som må tas på forespørsel.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Ser også at sound of science lager både vanlig og ekstra tjukke plater. Mye motiver å velge blant men relativt kitchy det meste men et og annet bra også.
Du kan like gjerne velge dine egne bilder til Sound of Science-platene, isteden for å velge fra katalogen deres, som strengt talt ikke er allverdens. Men har du, eller får du tak i noen fine motiver i høy kvalitet som kan egne seg i storformat, så er jo dette en flott mulighet til å integrere kunst og akustikk.
Ifølge nettsiden deres har de også tilgang på en stor database med filmplakater som kan benyttes, men denne har jeg ikke sett noe sted. Mulig det er sånt som må tas på forespørsel.
Noen gode tips til ferdige plater eller lignende som ikke koster for mye og som det går an å overbevise kona om at passer seg bra i stua? Skulle gjerne satt opp noe på veggen bak maggene.
Hvor langt er det fra høyttalerne til veggen bak dem? Og hvor langt er det fra høyttalerne til lytteposisjon? Hører du noen akustiske problemer?
De står ca 1 meter ut fra veggen og ca 3 meter fra lytteposisjon. Det kan virke som det er litt for mye gjenklang i rommet, tenkte da at refleksjon bakover var beste stedet å begynne siden maggene fyrer av like mye lyd den veien som mot lytteposisjon. Førsterefleksjon på lyden den sender fremover antar jeg er på veggen bak meg. Kan også være at venstre høyttaler får litt refleksjoner fra sidevegg, høyre høyttaler har ikke sidevegg (leder til en stue nr 2). Men høyttalerne står skrått innover og magger sprer jonikke så mye så jeg ville tro siderefleksjon ikke er så problematisk.
 

Pitle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.12.2015
Innlegg
58
Antall liker
25
Ser også at sound of science lager både vanlig og ekstra tjukke plater. Mye motiver å velge blant men relativt kitchy det meste men et og annet bra også.
Du kan like gjerne velge dine egne bilder til Sound of Science-platene, isteden for å velge fra katalogen deres, som strengt talt ikke er allverdens. Men har du, eller får du tak i noen fine motiver i høy kvalitet som kan egne seg i storformat, så er jo dette en flott mulighet til å integrere kunst og akustikk.
Ifølge nettsiden deres har de også tilgang på en stor database med filmplakater som kan benyttes, men denne har jeg ikke sett noe sted. Mulig det er sånt som må tas på forespørsel.
Ja kan jeg bruke egne bilder er det en flott løsning!
 

oisteinth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
75
Antall liker
3
Torget vurderinger
2
Hvis veggen bak høyttalerne er reflektiv og de står 2 meter ut på gulvet, vil du få en tidlig refleksjon 12 ms etter lyden som kommer direkte fra høyttalerne (4 m/343m/s). Spørsmålet er vel egentlig hvor mye som reflekteres. Men du bør ha noe demping på veggen, ellers vil det forstyrre lydbildet. Evt kan du sette høyttalerne en meter til ut i rommet? Da begynner vi å nærme oss 20 ms i tillegg til at lyden fra refleksjonen vil være mer dempet. Med magnepan trenger du vel ikke være bekymret for verken siderefleksjon eller refleksjon fra tak. Og du sitter lang ut i rommet, så refleksjon fra veggen bak lytteposisjon er ikke noe å bekymre seg over mtp tidlig refleksjon.
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
940
Antall liker
704
Torget vurderinger
10
Kjøp 2 stk store potteplanter , med masse blader på ! Funker fint !:)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.292
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Estetikken kan alltid forbedres, ved å trekke på stoff utenpå, eller male med vannbasert maling. Ikke noe å si på referansene, iaf. Relativt rimelige også. Ja, de tar sin plass, men det er faktisk helt nødvendig. Tynne og små greier er mest til pynt og sjelero.

RealTraps - Praise & Reviews
 
Topp Bunn