8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.404
    Antall liker
    3.599
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg burde vel egentlig ikke kaste stein når jeg sitter i glasshus:)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Membranens egenlyd kan ikke altid aflæses på frekvensgang en. Har du kigget på vandfaldskurver? Der ser man som oftest hvad der er af opbrydninger i membranen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Må si jeg er usedvanlig glad for at jeg ikke har sånne gullører som fanger opp slike minutiøse forskjeller og konverterer de til AN (Audiofilia Nervosa)
    Har ikke gullører, og nevrosan er kortvarig. Bare en kalibrerings fase en må gjennom. Er veldig dårlig på kabelforskjeller.
    Kortvarig er ikke længere på Hifisentralen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.910
    Antall liker
    3.231
    Vist ikke umiddelbart så mye å sige om det. Men stadig holder jeg på at materialer alle har deres egen lyd. Det har vist sig mange gange. Også letkendeligt lyd fra Polypropylene. Membraner, keramik etc. Uden at det umiddelbart kunne ses på målingerne. Har været med mange gange når andre har udviklet højttalere. Har ikke selv.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, membran materiale låter forskjellig.
    Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
    Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.

    Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Ja, membran materiale låter forskjellig.
    Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
    Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.



    Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
    Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomen

    Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
    Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre

    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja, membran materiale låter forskjellig.
    Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
    Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.



    Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
    Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomen

    Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
    Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre

    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Hva menes med 100% i tidsdomenet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det tror jeg betyr sånn ca. at dette er vanskelig å få til, med mindre man bruker FIR korreksjon.
    Eks. DEQX, Audiolense, Acourate...osv. osv
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også? :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Ja, membran materiale låter forskjellig.
    Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
    Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.



    Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
    Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomen

    Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
    Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre

    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Hva menes med 100% i tidsdomenet?
    Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst;). Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.
    Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.


    Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også? :)
    Jeg lurer jeg også og skjønner ikke helt sammenhengen på tid fase og frekvens.


    Prøve å se litt på denne videoen og ble ikke så mye smartere;)

    Kom jo ingen video? prøve å finne den igjen
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja, membran materiale låter forskjellig.
    Til bass er papir det jeg foretrekker av det jeg har testet hittil.
    Er i ferd med å lage en mellomtone løsning med Focal polykevlar, så får vi høre om det faller i smak.



    Men jeg tror det er mer enn bare membran materiale som gir en driver sin egenlyd/signatur.
    Min første selvbygg-høyttaler hadde Scan speak kevelar og 9000 silkedomen

    Frekvens og forvrengningskarakteristikk bestemmer mest av elementenes egenlyd.
    Liker også papp i bass, men det at det aldri oversiger 1%THD i bassen ved normal spilling liker jeg ennå bedre

    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Hva menes med 100% i tidsdomenet?
    Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst;). Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.
    Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.


    Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
    Neida skriv i vei, det ble krystallklart nå.
    Du er no flink å forklare så jeg får no bare spørre hvis det er noe jeg lurer på.
    Appropo det, hvordan defineres en vanlig høytaler :p
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også? :)
    Jeg lurer jeg også og skjønner ikke helt sammenhengen på tid fase og frekvens.


    Prøve å se litt på denne videoen og ble ikke så mye smartere;)

    Kom jo ingen video? prøve å finne den igjen
    Rakk akkurat å se den første du la ut også, point taken ;)

    Nei det er ikke alt som er like lett å forstå. Lærte om både Laplace og andre "verktøy" både på bachelor og master, men har ikke brukt det i jobbsammenheng etterpå, så alt er glemt :D

    Det jeg tenker at det er flere ting som er viktig, og allt henger sammen for å få god lyd. Blant annet etterklang, frekvensrespons, fase og forvrengning. Og ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Hva menes med 100% i tidsdomenet?
    Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst;). Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.
    Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.


    Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
    Neida skriv i vei, det ble krystallklart nå.
    Du er no flink å forklare så jeg får no bare spørre hvis det er noe jeg lurer på.
    Appropo det, hvordan defineres en vanlig høytaler :p
    Dette er eksempel på en ganske vanlig høyttaler

    magico.png
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også? :)
    100% i tidsdomenet betyr at alle frekvensene treffer lytteren samtidig og i samme fase.

    Det høres kanskje ut som en selvfølge, men for de fleste høyttalere er det ikke slik.

    Åpenbare avvik er passive høyttalere hvor elementene ikke er plasser i like lang avstand fra lytteren. Da vil det naturligvis bli slik at lyden fra de elementene som er plassert lengt vekk, også treffer øret senere enn de som er nærmere.

    En annen "synder" er høyttalere med passivt delefilter. Spoler og kondensatorer i serie gir fasedreining av lyden.

    I stygge tilfeller, så kan også romrefleksjoner i bassen være kraftigere en direktelyden og da sier det seg selv at timingen ikke blir spesielt bra når noe lyden går veien om veggen først.

    Gode konstruktører greier å lage disse feilene så små som mulig- evt legge de i områder hvor de ikke trekker så mye oppmerksomhet til seg, mens feks aktiv deling med Audiolense spikrer alt fast på 100% - så kan man heller bruke tid og krefter på andre utfordringer.


    Når det er 100% i tidsdomenet, så opplever jeg at man i større grad får innblikk i holografien på opptaket - og er den bra- så blir det j... bra.

    Mvh
    OMF
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Siden det flyter over av rør fra min side i denne tråden så bare fortsetter jeg.

    Hadde det ikke vært for at mine mellomtone/diskant høyttalere ikke var så fordømt tunge hadde jeg tatt de med ut for en måling.
    Da hadde jeg fått litt mer klarhet i "problemet rundt stolen"
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hva menes med 100% i tidsdomenet?
    Roter sikkert med uttrykk, og burde kanskje ikke skrever 100%, eller burde kanskje ikke skrevet noe som helst;). Det jeg mener er at alle frekvenser fra et høyttalersystem bør påvirke ørene/kroppen så nøyaktig som mulig i tid i forhold til det som er lagret på avspillingsmediet vårt - Ble sikkert bare verre.
    Noe som skjønner hva jeg mener og kan forklare bedre.


    Det eneste jeg vet er at en vanlig høyttaler har store svakheter herom.
    Neida skriv i vei, det ble krystallklart nå.
    Du er no flink å forklare så jeg får no bare spørre hvis det er noe jeg lurer på.
    Appropo det, hvordan defineres en vanlig høytaler :p
    Dette er eksempel på en ganske vanlig høyttaler

    Vis vedlegget 532926
    Forventet egentlig at du skulle skrive eks. dali epicon ;)
    Men mener du at forskyvelsen i tidsdomenet skjer mellom ht terminalene og elementene?
    Er det da noen frekvenser som sakker akterut/blir frakjørt av andrefrekvenser på sin vandring gjennom ht?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Delfilte, ja, og at det akustiske senteret på de forskjellige elementene er i ulik avstand til øret.

    Litt morsom da vi så litt på det hos emokid i går. I et hornsystem som han har, er det ganske vanskelig og få det akustiske sentere på samme avstand til øret. Akkurat nå har han dradd diskant driveren en del fram så ikke det større og lengre hornet under skal påvirke spredningen av diskanten så mye.


    Gikk inn på audiolense å så på hvor mye forsinkelse den hadde lagt på diskanten Det ble omregnet til 37 cm.

    På kompresjonsdrivere er det en markant ring på magneten som indikerer akustisk senter så vi to fram målebåndet og målte- nøyaktig 37 cm.

    I slike system er tidskorrigering et must.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, det akustiske senteret er jo værre å endre på for de fleste.
    Aktiv deling løser vel delefilterproblematikken?
    Men frister nok ikke for alle, da det betyr inngrep i ht.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Hmm, det akustiske senteret er jo værre å endre på for de fleste.
    Aktiv deling løser vel delefilterproblematikken?
    Men frister nok ikke for alle, da det betyr inngrep i ht.

    Dette er og blir en illusjon som kanskje må tilvennes og det er mange som har vært her som ikke får tak på dette og synes det mangler litt på både detaljer, homogenitet, sømløsheten og den berømte synergien de opplever hjemme hos seg selv.


    Denne tråde handler jo om mitt lille lydhelvete.;) og der er det ikke plass for alle
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Membranens egenlyd kan ikke altid aflæses på frekvensgang en. Har du kigget på vandfaldskurver? Der ser man som oftest hvad der er af opbrydninger i membranen.
    Dette er uten linolje.
    Vis vedlegget 532908
    En annen ting en begynner og bli lykkelig klar over er at, er ikke høyttaler/høyttalersystemet 100% i tidsdomenet vil det aldri spille slik jeg vil ha det.
    Nå er jeg kanskje litt inhabil til å si noe, siden jeg ikke får til fasen helt 100% i ett område i mellombassen. Og jeg har ikke gullørene som skal til til å høre at det er noe galt der heller. Men tror du ikke det blir litt feil å fokusere for mye på én ting? Hva er det som påvirker fasen? Kan det også være faktorer i rommet som påvirker (i tillegg til tidsforsinkelse), og er da DSP den beste måten å løse det på? Missforstå meg rett, jeg forstår at det er viktig, og det jeg hørte hos deg satt som ei kule (som i kanonbra!), spør for å lære. Det er kanskje andre som lurer også? :)
    100% i tidsdomenet betyr at alle frekvensene treffer lytteren samtidig og i samme fase.

    Det høres kanskje ut som en selvfølge, men for de fleste høyttalere er det ikke slik.

    Åpenbare avvik er passive høyttalere hvor elementene ikke er plasser i like lang avstand fra lytteren. Da vil det naturligvis bli slik at lyden fra de elementene som er plassert lengt vekk, også treffer øret senere enn de som er nærmere.

    En annen "synder" er høyttalere med passivt delefilter. Spoler og kondensatorer i serie gir fasedreining av lyden.

    I stygge tilfeller, så kan også romrefleksjoner i bassen være kraftigere en direktelyden og da sier det seg selv at timingen ikke blir spesielt bra når noe lyden går veien om veggen først.

    Gode konstruktører greier å lage disse feilene så små som mulig- evt legge de i områder hvor de ikke trekker så mye oppmerksomhet til seg, mens feks aktiv deling med Audiolense spikrer alt fast på 100% - så kan man heller bruke tid og krefter på andre utfordringer.


    Når det er 100% i tidsdomenet, så opplever jeg at man i større grad får innblikk i holografien på opptaket - og er den bra- så blir det j... bra.

    Mvh
    OMF
    OMF , her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).

    F142C13E-2DBF-4A48-8D8D-788438FDDD40.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Hos meg er alle akustiske sentre (og de er ikke nødvendigvis identifiserbare fysisk utenpå drivere/elementer) 100% i inngrep med hverandre. Sånn må det være, og selv med mulighet for digital korrigering så er det en fordel å ha gjort det fysisk/mekanisk mest mulig før en ev. korrigering. Refleksjonsproblematikken må selvsagt iaktas og henger sammen med spredningsmønsteret, avstander og utforming men er generelt overkommelige og mindre problematiske enn å ikke ha løpetidskorrigeringen på stell.

    På ventehorna her er det kun diskanten som er (teoretisk) i problemområde med ref. til refleksjoner, men jeg har lagt på dempemateriale i forskjellige former UTEN å hørenoen endringer i lydbildet. Kan nok komme av begrenset spredning og deling høyt oppe.

    Men de nye endelige satellitene får en annen utforming pluss fireveis system og der vil samtlige horn bli montert slik at ingen refleksjoner skal treffe andre. Dette gjøres fordi det da er flere horn og derav mindre og enklere å plassere pluss at det nye filteret har mm. korreksjon innebygget fra 0 - 3.000 mm.

    SLOB er også løpetidskorrigert mot dagens venterigg, målt elektrisk slik som de innbyrdes komponentene i hornstacket.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.329
    Det analoge delefilteret skaper også tidsforsinkelse. På passive ht der mt spoller i fase med d, så kommer. t som regel på bølge nr 2. Samme sak med bass ift mt. Hvis man så deler til bass ved 100Hz så shakker vi kanskje om 10 ms.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Har kun fokus på Lytteposisjonen og hvis det er lyd i hele rommet jeg skulle ha prioritert, holden det fin med en DAB radio til en tusenlapp.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    , her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).
    Dette er jo et annet problem - hvorvidt man får lyden fra en punktkilde eller ikke.

    Jeg er glad i punktkilder og den presisjonen det gir. Men det er som oftest et kompromiss mellom stor kapasitet, spredningskontroll og punktkilde. Men timing i tidsdomenet er altså noe annet.

    Man kan ha en punktkilde som ikke er tidskorrekt og man kan ha systemer som ikke er punktkilder som er tidskorrekte.

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    , her er en illustrasjon som viser hva som skjer når driverne er spredt. Det er fullt mulig å løse dette spredningsproblemet ved digital signalprosessering, DSP. Men det underliggende problemet er ikke løst, og spredte drivere låter derfor «feil» når man går ut av smørøyet (sweetspot).
    Dette er jo et annet problem - hvorvidt man får lyden fra en punktkilde eller ikke.

    Jeg er glad i punktkilder og den presisjonen det gir. Men det er som oftest et kompromiss mellom stor kapasitet, spredningskontroll og punktkilde. Men timing i tidsdomenet er altså noe annet.

    Man kan ha en punktkilde som ikke er tidskorrekt og man kan ha systemer som ikke er punktkilder som er tidskorrekte.

    Mvh
    OMF
    OMF, du skriver: «...et kompromiss mellom stor kapasitet, spredningskontroll og punktkilde».

    Hva mener du med det? Kan du forklare?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, det akustiske senteret er jo værre å endre på for de fleste.
    Aktiv deling løser vel delefilterproblematikken?
    Men frister nok ikke for alle, da det betyr inngrep i ht.

    Dette er og blir en illusjon som kanskje må tilvennes og det er mange som har vært her som ikke får tak på dette og synes det mangler litt på både detaljer, homogenitet, sømløsheten og den berømte synergien de opplever hjemme hos seg selv.


    Denne tråde handler jo om mitt lille lydhelvete.;) og der er det ikke plass for alle
    Fordelen med aktiv deling favner bredere enn jeg hadde sett for meg, og det gjør det jo ikke mindre interessant.
    dp delefilter hadde nok ikke skadet, men så var det inngrep på ht da.
    Som sagt frister det lite, men så gjenstår det å se hvilke fristelser som står seg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Dokumentasjon: 5 db mellom strekene

    Var litt jobb dette da så håper dere setter pris på det:)


    Naken stol
    naken stol.jpg

    Stol med fleec
    stol med fleec.jpg

    Dyne nede
    dyne nede.jpg

    Dyne oppe
    dyne oppe.jpg

    10cm Glava
    10cm glava.jpg

    Hemmelig;)
    hemmelig.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.642
    Antall liker
    103.282
    Torget vurderinger
    23
    Hendene oppå eller under dyna da? :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.649
    Antall liker
    14.652
    Sted
    Langesund
    Kan få det fram som en linje, men bare i Target designer, og det gidder jeg ikke:cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er en meter ute av fase...
    In face without phase.. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hva mener du med det? Kan du forklare?
    Ikke mer komplisert enn at det ikke er så lett å få til en perfekt punktkilde. Så vidt meg bekjent har ingen greid å få til en kilde som spiller optimalt fra 10 til 50 000 Hz - så må man ha flere kilder. Og skal man ha grei kapasitet - så blir det gjerne litt størrelses på driveren og de fleste kilder trenger en eller annen form for WG/horn for å få riktig spredning, og da blir avstanden mellom driverne enda større.

    Det var ikke noe stort poeng å teoretisere rundt det, poenget mitt er at i et aktivt delt system, så får man tid/fase 100% uten noen kompromisser - det går ikke ut over noe annet. det gir deg til og med mulighet til å plassere driverne der de står optimalt - selv om løpetidsforskjellen blir betydelig. Så kan man heller bruke krefter på alle de problemene som faktisk står igjen - det er jo nok av de.

    Mvh
    OMF
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    svart-hvitt

    Punktkilde.

    Jeg tror opplevelsen av punktkilde prinsippet er viktigst i området 1 khz-10 khz.

    Så har man en god coax driver, eller et bredbåndselement (fulltone) får man likevel punktkikde fordelene ved flerveis systemer.
    Eks. dypbass og midbass under 1 khz, og en supertweeter over 10 khz.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Kan få det fram som en linje, men bare i Target designer, og det gidder jeg ikke:cool:
    Ville audiolense valgt ulike crossoverpunkter basert på disse innputtene?
    Audiolense velger ingen ting - brukeren velger.

    Mvh
    OMF
    Digitale FIR-filtre kan være hørbare, så derfor lurte jeg på om det også er en “kunst” å velge de beste digitale crossoverpunktene. Figurene til The Shy er en form for input som brukes til å velge crossover, formoder jeg? Så valget av crossoverpunkt kan kanskje tenkes å spille inn i lydpersepsjonen?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Crossover punktene velger vi på bakrunn av elementer's spec, og fekvensresponsen de måler i rommet.

    Men man velger jo gjerne først elementer til tenkt bruksområde.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hva mener du med det? Kan du forklare?
    Ikke mer komplisert enn at det ikke er så lett å få til en perfekt punktkilde. Så vidt meg bekjent har ingen greid å få til en kilde som spiller optimalt fra 10 til 50 000 Hz - så må man ha flere kilder. Og skal man ha grei kapasitet - så blir det gjerne litt størrelses på driveren og de fleste kilder trenger en eller annen form for WG/horn for å få riktig spredning, og da blir avstanden mellom driverne enda større.

    Det var ikke noe stort poeng å teoretisere rundt det, poenget mitt er at i et aktivt delt system, så får man tid/fase 100% uten noen kompromisser - det går ikke ut over noe annet. det gir deg til og med mulighet til å plassere driverne der de står optimalt - selv om løpetidsforskjellen blir betydelig. Så kan man heller bruke krefter på alle de problemene som faktisk står igjen - det er jo nok av de.

    Mvh
    OMF
    50 kHz...

    Da har du utelukket de fleste høyttalere...

    10 Hz....hvor mange høyttalere kjenner du til som spiller ned til 10 Hz i ekkofritt rom uten forvrengning på høyt lydvolum...

    Så ved å utelukke nesten alt, har du nok rett i at en “punktkilde” ikke holder mål mot den høyttaleren du har satt opp som referanse... ;)

    Det finnes for øvrig få som fortsatt hevder at bassystemer under ca. 100 Hz ødelegger lydbildet.

    Skepsisen mot punktkildeidealet er utbredt blant lydinteresserte, så jeg lurer på hvorfor det er slik; minner litt om skepsisen mot digital for noen tiår siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn