13E1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å fylle seg opp.En alene kveld så hadde mye vært gjort....
    Det blir en fotballkamp og en bandykamp i stedet..
    Smultringen er til glød 13E1.likeså likeretterbroen og den ene kondensatoren.Regulatorens lm er skrudd fast i aluplaten rett ved den firkantede trafoen.trimpot til å finjustere glødespenningen, blir erstattet av en fast motstand etterhvert.Den firkantede trafoen er til glød 6KG6 og g2 forsyningen til 6KG6.
    Mangler stadig en magnovalsokkel, den kommer vel snart.De to andre kondensatorene er til choke inputfilteret før rørregulatoren.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det begynner å nærme seg tid for påslag.Ser kanskje ikke så ferdig ut, men det er jo en testrigg, prototype ikke nødvendig å legge for mye flid i estetikken.
    det mangler noen få motstander og et par tre småting til.Rekkes ikke før i begynnelsen av uken.
    Jeg skal på en hyggelig helgetur og håper for en gangs skyld at helgen går fort.
    God helg ønskes alle.
     

    Vedlegg

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Så ut som du hadde bytta ut en Jensen, med en brun sak nede i høyre hjørne der?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Neida Jensen er bare ute på en liten luftetur.Måtte ryddes vekk slik at jeg kom til da jeg skulle plassere bus bar (1,8mm massiv kobbertråd, tredd gjennom 4 treplugger som er banket inn i kassen )Kondensatoren er en 3300µF til katoden på 13E1.Den skal muligens bypasses, muligens endres.Denne verdien gir meg en cut off et sted rundt 1 hz, men jeg ser at MJ diskuterer om det kan være hensiktsmessig å legge cut off noe høyere i utgangsrøret(kommer tilbake til dette senere)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Loddingen er ferdig. Det mangler et vr rør som forhåpentligvis er i posten.Og det mangler en bnc som jeg fanden skalpere meg (fort gjort i mitt tilfelle).Har rotet bort.vr røret kan jeg fyre opp uten. (120v rør som jeg kan erstatte med 108v i første omgang)BNC må jeg til elfa og dit rekker jeg ikke før i morgen...Det klør og kribler gitt.

    et spørsmål vedr forsinkelse i b+ her er rørlikerettet chokeinput og ikke mulig å sette på gløden først med bare en ekstra bryter.Men trenger jeg en forsinkelse her? Er neimen ikke sikker jeg.
    PS mr variac ready
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du vet at det finnes et lite utvalg komponenter på Kongsberg?
    Hvis du drar opp spenningen med Variac, trenger du ingen forsinkelse i første omgang i hvert fall.
    I mange tilfeller er forsinket høyspenning og soft start overkill i vårt utstyr.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk for påminnelsen, trodde du var blitt stril .
    Tilbake ?
    vedr ev softstart så kommer det noen rør i posten til slikt.Det er jo en skog (9 stk) på topplaten fra før og det føltes riktig i en tvers igjennom rørete konstruksjon å bruke et rør også til dette.Men bare om det viser seg nødvendig.
    Rene juletreet denne forsterkeren og varmeovn i tillegg.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva slags BNC trenger du?
    Postmannen går forbi har ca kl 16 ;)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk og takk .Men jeg har bevilget meg en "softstart" på arbeidsdagen i morgen for å rekke innom elfa.der ligger det en og venter.jeg var muligens litt rask med å raske med meg chassiskontakt og tilhørende plugg som skrues fast.Jeg trenger noe som tåler 500v og betjeningen hostet opp noe som tåler endel mer.Så rotet jeg bort en som nevnt: hvilket utløste en strafferunde i morgen tidlig.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Slik ser det ut med rørene på plass. Jeg har så smått begynnt å fyre opp.Litt småplukk å fikse: regulatoren til 13E1 glød var dimensjonert for to 13E1.Den viste tegn til ustabilitet ved små endringer i v in .Jeg koplet den ut og har satt inn en "lett avviklet " trafo som gir meg 25,3v ac Et avvik på 2,7 % er vel greit.

    Jeg begynte litt sent og har ikke sjekket ht enda.glødespenningen på de andre rørene er 0.5- 0.7 v for høy En liten motstand mellomtrafo og rør ? en til hver pinne (er ac glød all over pr nå) ? Eller gjøres det på en annen måte?
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det ene vr røret i regulatorkretsen har egen forsyning.Her var det litt fikling med motstandsverdier i filteret før ting ble riktig.Glødespenningene er ikke helt on target men nærme nok til at jeg ikke behøvde å utsette take off til noen lav ohmsmotstander kommer fra Elfa.
    Ære være audiomix som skaffet meg en variac i fjor.Det føles ganske trygt med en slik. Allikevel spennende å skru seg opp til normal nettspenning.Ting ser rimelig greit ut men i det spenningen ut fra likeretterrørene passerer 250v på hvert rør: så smalt det høyt.Det ble en tidkrevende leteaksjon før åraken ble lokalisert. overslag mellom anodecap og chassis.en idiotisk feil: da jeg loddet rg til cap gikk isolasjonen rundt lederen varm og kobberet hadde "trukket seg ut " nesten gjennom isolasjonen. Når spenningen passerte 250v var ikke isolasjonen Det lenger : pang. Forøvrig ser ting greit ut: skaden reparert Ey 500 død har ikke noen i reserve men Motron sender på mandag forts følger god helg
    (spill og kos dere, dere som kan )
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Et lite bevis på at det er et tøft prosjekt du har begitt deg utpå. Elfas teflonisolerte kabel er fin sånn sett at den ikke smelter så lett, bare som et tips.
    (Fredag ca 1215 sto jeg utenfor Sandakerveien 76 da du kom susende inn på gårdsplassen i en liten varebil, antagelig for å hente deler til dette prosjektet. Jeg måtte rekke et møte nede på St.Olavs plass, ellers hadde jeg gått inn i butikken igjen for å slå av en prat. Det får bli ved neste korsvei).
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Så deg ikke Andreas.Litt hektiske slike lunch utflukter.Er brukt teflonisolerte ledninger over alt.dels fra elfa .dels noe sølvtråd jeg hadde liggende fra før.Bnc kontaktene passet til en rg 59 kabel.Det funket ikke med noe annet i disse kontaktene.overslaget kom mellom lederen og skjermen.Jeg lot forøvrig forsterkeren stå på en god stund med et ey 500 rør i driftjeg kunne se at spenningen ut fra regulatoren steg jevnt og trutt men ved 200v stoppet det opp og begynnte å falle. Jeg tror årsaken til det siste var at det ikke ble høy nok spenning til å dra igang spenningsreferansen under 6bm8, men det kan jo sikkert være en annen grunn.Det blir spennende å se til uken
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mens jeg venter på en kasse med ey 500 til likeretterrør :
    En liten morgen quiz: Tell rørene på kassen min og se om du oppdager hvor jeg har dritt meg ut.
    Vinneren får seg en god latter .siden jeg ikke har anlegg for selvhøytidelighet ler jeg selv
    Feilen er lett å utbedre men det er jammen godt at jeg har en prøvekasse og ikke et endelig chassis.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Hehe, la meg se, du har bare 3 likeretter rør? Vinner jeg noe? :)

    Likte forøvrig din nylige omdøpning av Ole Brum, til Ole-det-jævla-svinet.

    - Slarssen
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    En gang i tiden planla du PP med 13E1. Da mangler du ett.
    Den planen er kanskje forlatt til fordel for SE.
    Får det ikke helt til å stemme med tre EY500.
    Jeg har sett trefase likeretter med rør til HiFi bruk, men det stemmer ikke med en slik løsning heller ;)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Godt det er flere som har problemer med å telle riktig.hvor ser du 3 x ey 500 ?
    Det er et 6kg6 her
    ;D
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    PP 13E1 kommer etterhvert det er ikke skrinlagt :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dere var jo på sporet. Det er to likeretter rør.Siden Ey 500 er en monodiode og siden trafoen er en 300-0-300 blir det halve b+ av planlagt.Det kommer jeg ikke så langt med.et eller annet sted gikk det galt og jeg la inn feil spenning i psud2.Dvs jeg endret ikke verdien da jeg endret kretsen i simulatoren fra bridge til full wave.
    Heldigvis er det plass på topplaten: jeg rydder unna et oc3 og et od3 og bruker disse hullene til to ey 500 . de to vr rørene erstattes av 0a2 og 0b2 som er mye mindre de finner jeg en plass til.

    Et teknisk spørsmål: om et av disse vr rørene kollapser feks gtr120 som jeg skal benytte til g2 på 13E1 (gir g2til katodespenning på 120 - 15v=105 v)
    så vil vel hele b+ gå løs på g2 .Jeg har tidligere sett hvor raskt 13E1 "tar av " når g2 spenningen er høy.Det røsket godt opp i sikringsskapet til Audiomix også..
    g2 tåler heller ikke hele b+. Altså hvordan skal jeg sikre meg her.En ting er at det kanskje ikke er nødvendig å stresse dette i denne test kassen men det skal jo når ting funker inn i et anstendig chassis.Jeg står helt fritt mhp valg her intet låst.i denne kassen er g2 derivert fra b+ vil det være fornuftig å fremskaffe spenningen uavhengig av b+ ? noen måte å sikre g2 mot en uønsket økning i vg2 ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Altså hvordan skal jeg sikre meg her.En ting er at det kanskje ikke er nødvendig å stresse dette i denne test kassen men det skal jo når ting funker inn i et anstendig chassis.Jeg står helt fritt mhp valg her intet låst.i denne kassen er g2 derivert fra b+ vil det være fornuftig å fremskaffe spenningen uavhengig av b+ ? noen måte å sikre g2 mot en uønsket økning i vg2 ?
    Det enkleste er kanskje å begrense skadevirkningene? For eksempel ved å plassere en "fast blow" sikring i serie med katodemotstanden til 13E1.

    JanE
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takker Jane
    Mens jeg venter på pakken , og siden jeg er først oppe her, fikk jeg satt inn en ss likeretterbro.Kan jo være kjekt å benyttet tiden til å sjekke regulatoren og vr kretsene.Det ser ut til å stemme vr rørene holder spenningen de skal og regulatoren lar seg justere mhp vout vha et trimpot.Så våknet resten, inkludert et 1/4 fotballag som camper her.Fikk ikke sjekket med driver og utgangsrør på plass. Men det jeg rakk å sjekke virket ok me får sjå...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er et skjema over strømforsyning og regulator. SS likeretter i påvente av flere ey 500.
    De er så raske disse ss sakene: derfor har jeg satt inn et 6N030T før anoden på 6Kg6.
    En enkel og billig løsning som funker strålende. "Solving your delay problems since 1927..." tror jeg det stod i databladet. Skulle egentlig ikke behøve det: jeg har jo vært delayed siden 1965..

    Og dette røret har muligens en remote effekt :hjernevinningene mine funksjonerte rimelig tregt da jeg knottet et innlegg i morges..
    så tregt at det var best og slette hele smørja..

    Vi får hekte oss inn på sporet igjen

    Vin på anoden til 6kg6 er ca 600v.
    Spenningsdeleren ut fra regulatoren skulle gi meg
    vreg= Vref+vkg1/B , der B= r2/r1+r2.
    med trimpot for maks v out får jeg vreg = (105-15)/ 0,18333= 491 v
    Ubelastet kan jeg skru Vreg opp mot 500v.
    Med vr rørene til g2 innkoplet er maks v out 340v og med driver (12HG7: 28 ma) og 13E1 (185 ma) innkoplet i tillegg kneler regulatoren spenningen vreg synker fra det øyeblikket 6NO30T slår inn , ganske raskt til en verdi som er så lav at vr rørene til g2 forsyningene skrur seg av .
    vin på regulatoren ligger steady rundt 600.

    Jeg lurer på hvorfor dette skjer?
    Jeg har derivert begge g2 forsyningene fra regulatoren (51ma til s130p og 30 ma til OD3)
    Trekker jeg for mye (prøver jeg å trekke for mye strøm ved en for høy spenning tro?)
    er det slik at disse vr rørene trekker mye mer strøm under oppstart i tilfelle hvor mye må jeg ta høyde for?
    Jeg har bestilt for lenge siden noen små smultringer som jeg ikke har fått enda, i påvente av disse ble g2 forsyningene koplet mot regulatoren.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hvor har du koblet den 10k motstanden som henger i løse lufta?
    Du må også sikre at det går nok strøm i det nederste 0C3 røret til en hver tid slik at det ikke slår seg av.
    Lyser begge 0C3 rørene på skjemaet når regulatoren er i drift?

    Egentlig tror jeg du må måle noen spenninger her og der for å få oversikt over hva som er feil, for eksempel spenningen på g1 og g2 på både 6KG6 og 6BM8 ved en gitt utspenning og belastning.

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    10k som henger i luften på tegningen er koplet til katoden på 6BM8. Sorry tegnefeil.Ubelastet lyser vr rørene i regulatoren og spenningene utfra de er som forventet.Med Vr rørene til g2 forsyningene til driver og utgangsrør innkoplet i tillegg er der stadig lys i alle vr rør og de gir etter kort tid en stabil og som forventet spenning ut.Men : jeg koplet et multimeter på utgangen til regulatoren for å se på spenningen fra det øyeblikket 6NO30T slår inn :
    nærmest som et blaff en utspenning = den ønskede. Så fallt spenningen sakte men sikkert. Etter noen minutter begynte den å stige og stabiliserte seg så rundt 345 v.Med full belastning skjer egentlig det samme, men spenningen ut faller såpass mye at vr røret til g2 13E1 slukker, deretter slukker od3 rørene. Jeg lot ikke kretsen stå så lenge slik fordi jeg ble litt engstelig for røk og ild ;D
    Men jeg målte stabil spenning inn på regulatoren.Jeg skal gjøre slik du foreslår og måle de ulike spenningene under ulike lastbetingelser.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Regulatoren detter ut straks det er særlig last.Dermed blir det lite å måle.
    Jeg bet meg merke i det Jane nevnte om tilstrekkelig strøm i det nederste oc3 røret
    , altså det i Katoden på 6BM8.

    Når jeg kikker på skjemaet mitt (nåja S Bench sitt som jeg har klattet litt på) stusser jeg på følgende :

    Verdiene er tatt fra den regulatorkretsen der S Bench satte katoden på et 0A2 til katoden på 6BM8 og refererte anoden på 0A2 til en neg referanse.
    Jeg byttet ut 0a2 og den negative spennings referensen med et 0c3.'Uten å endre noe forøvrig: det var kanskje litt forhastet,

    I anoden på 6BM8 er 47k+47 k til en spenningsreferense på 105 volt.Om det går det nødvendige antall ma gjennom 6BM8 til at 0c3 i katoden er fornøyd vil vel spenningsfallet over motstanden på 94k bli så stort at hverken 6BM8 Eller 0c3 får sitt ?

    En annen ting :g2 på 6KG6 er referert til de samme 105v .Med tanke på at jeg skal ha 500-600 v på anoden er kanskje dette vel lavt ?Jeg er ikke helt sikker på om jeg tenker riktig her. Men vedr g2 6Kg6 vil det være bedre å referere den til anoden via en 100 ohms motstand ?

    Og med 105 volt i katoden på 6BM8 bør vel anoden få en vesentlig høyere spenning enn den har nå?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Regulatoren detter ut straks det er særlig last.Dermed blir det lite å måle.
    Det kompliserer tingene litt at du kjører choke input før 6KG6, men uansett: Er anodespenningen på 6KG6 fortsatt rundt 500V når utgangsspenningen kollapser?

    vega65 skrev:
    I anoden på 6BM8 er 47k+47 k til en spenningsreferense på 105 volt.Om det går det nødvendige antall ma gjennom 6BM8 til at 0c3 i katoden er fornøyd vil vel spenningsfallet over motstanden på 94k bli så stort at hverken 6BM8 Eller 0c3 får sitt ?
    Det som i hovedsak opprettholder strømmen gjennom 0C3 er motstandene på 10k+10k. Ved Vout=400V går det en strøm der på ca 15mA.
    For 6BM8 er det egentlig ikke så nøye, den greier å jobbe helt ned til cut off.

    vega65 skrev:
    Men vedr g2 6Kg6 vil det være bedre å referere den til anoden via en 100 ohms motstand ?
    Det er det samme som å triodekoble 6KG6. Det vil sikkert fungere bra, og du slipper alt styret med den øverste strømforsyningen, men det blir en litt annet krets...

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Du tenker på at b+ skulle stige til 1,414 x forsyningsspenningen når det ikke trekkes strøm antar jeg (spm vedr choke input)
    Jeg lurte i utg punktet på om jeg ville få en spenningstopp under oppstart.Har ikke sett det.
    anodespenningen ligger uendret på 600v når det kollapser og synes å ligge steady.Har ikke sett poenget i å la det stå slik i veldig mange minutter, dog lenge nok til at jeg kan si den ligger uendret.

    vedr triodekopling : det tenkte jeg ikke på i farten.Vi lar oss ikke stoppe av litt styr.
    Jeg skal kikke litt nærmere på forsyningen til det øvre oc3 røret. da jeg skulle måle i stad , var det dette røret som falt ut av regulering først.Og spenningen på anoden til 0c3 steg til forsyningsspenningen.I denne kretsen har jeg en i utg punktet for høy spenning (fordi jeg ble lei av å vente på en smultring som drøyer, benyttet jeg en annen trafo som lå her.)Mulig at jeg har gjort en feil her.Jeg skal sjekke og ev korrigere dette først. Så får vi se hvor det står etter det.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er en beskrivelse av forsyningen til det øvre 0c3 røret. Den øverste skissen viser hvordan det har vært til nå. som dere ser gjorde jeg den samme feilen her som i hovedforsyningen .Nemlig å ikke holde styr på hvordan v out endres når en veksler mellom fullvawe og bridge.(jeg er i allefall konsekvent i mine feil ).Resultatet er selvfølgelig at den likerettede spenningen her er uhensiktsmessig høy.Dermed må det droppes over en lav sko.Trafoen er en "anodespenningstransformator" jeg rasket med meg fra Elfa, som nevnt et forsøk på en kjapp løsning.(det er kjedelig med jernmangel).
    men den lar seg vel allikevel bruke i en testkasse.
    spesifisert for 250v out, 70ma (ca) Men uten sentertapp.Og med 3a , 3,15-0-3,15 (brukt til glød 6BM8.
    Nederst er en redesignet krets.Jeg satte et dvm inn i kretsen i går natt og så at strømmen i retning 0C3 var alt for høy. Endringen i kondensatorverdiene skyldes at psud2 protesterte mot en økning i motstandsverdier uten at jeg samtidig reduserer kapasitansen.Det skal også en r ut fra siste kondensator, men psud2 lar meg ikke sette den inn.Dog skal jeg i et godt øyeblikk klare å beregne den på egenhånd :)
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg koplet opp en forsyning til oc3 som vist ovenfor, men med 3k3 istedet for motstanden på 4k i skissen.Og 1 k inn på 0c3 sin anodeVed påslag måler jeg 110v mellom anode og katode på oc3 ,dette holder seg i 5 sek før spenningen begynner å falle.røret skrur seg altså ikke på.

    Jeg lot allikevel strømmen stå på for å se litt på hva som skjer ellers når 6no30t slipper b+ inn i regulatoren. Uten noen belastning stiger anodespenningen på 6kg6 til ca 800V.Jeg lot ikke dette stå slik så lenge.Siden v ut fra likeretter er i overkant av 600v er dette eg normalt uten last og uten bleedere.Men jeg har ikke sett dette tidligere mens jeg har målt.Vr 120 røret er en høvelig last for å få choke inputfilteret til å te seg.Inn med dette røret og på med strømmen.Nå blir det normale 600v på anoden til 6kg6 og selv om vr røret som nevnt ikke tenner (det andre gjør) så lar det seg gjøre å endre v out fra regulatoren.Jeg har sjekket at vr røret ikke er gåent.Men må få styr på forsyningen til røret, og er litt i stuss over årsaken til at røret først lyser opp for så å slukne.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg endret litt på motstandene i filteret før det daffe 0c3 røret.3k3 inn på siste kondis ble red til 1k2 .så satte jeg 2200 ohm inn mot 0c3.Nå fyrer røret opp . forsinkelsesrør er bare satt et sted : før anoden på 6kg6. Etter noen sekunder faller spenningen på 0c3 på samme måte som tidligere, men når b+ slår inn på 6kg6 tenner oc3 . Merkelig her er noen målinger:

    jeg har et pot i utgangen på regulatoren.eneste last er vr røret til g2 13E1 som cruiser på 120v ut og trekker 50-60 ma.

    skrur jeg vout over 160v slukker oc3 røret (det øvre).Jeg måler da 50v anode til katode på dette røret.
    Det ligger 350v over jord.
    Jeg setter vout lik 300v:

    for å få målt mest mulig fortest mulig er alle spenninger referert til jord;

    6KG6
    Anode :611v
    katode: 297 v

    g1 :291 v
    g2 :337 v
    heater :297v over jord

    6BM8:

    anode 290v over jord
    g2: 202 v over jord
    g1: 95 v over jord
    katode :107v over jord
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Siden det sikkert blir endel målinger i denne regulatoren laget jeg meg et skjema .Det blir kanskje lettere å forstå hva som foregår.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En ting er sikkert: det går alt for høy strøm i g2 (6KG6). Spenningsfallet over motstanden på 100R tilsier at g2=80mA, det er også årsaken til at 0C3 i denne koblingen slukker.

    Når tenner det nederste VR-røret? Før eller etter at anodespenningen inn til 6KG6 er etablert?

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det nedre vr røret tenner når anodespenningen til 6kg6 kommer opp.
    Jeg trodde nesten ikke tallene da jeg så spenningsfallet over 100 r motstanden inn på g2 til 6kg6.Så jeg sjekket med 3 forskjellige multimetere hvorav to tidligere bodde på arbeidsbenken til mr Motron.Altså det går alt for mye strøm denne veien.
    Jeg har grunnet på dette siden jeg målte det i går. En ting som er forskjellig fra originalen i min oppkopling er at trafoen som leverer spenningen til dette oc3 røret ikke er sentertappet.S Bench bruker en fullbølge likeretter og sentertappen blir følgelig til slutt referert tilkatoden på 6KG6. Jeg som har en trafo uten ct har benyttet en likeretterbro og har referert "jordsiden" av likeretterbroen til katoden på 6KG6.Det var kanskje ikke så lurt det ?I tilfelle noen kur?
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    Ikke at jeg skjønner så mye, men at OC3-forsyningen skal refereres til katoden på 6k6g det skjønner jeg i hvertfall ikke.
    Det er ikke forskjell på fullbølge og bro ang "0-volt" referanse, selv om det er noe forskjell i utspenning og evne til å levere strøm i forsyningen.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Katoden på 6KG6 skal ligge på rundt 450 volt og 0c3 gir en spenning på 105 v til g2 på 6KG6. maks g2 spenning er 300v jeg forstår dette dithen at g2 må eleveres for å unngå at g2-k potensialforskjellen blir for stor
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Som andre også har sagt, full wave eller bridge kommer på ett ut, g2-forsyningen er i prinsippet flytende uansett.

    Når du har 30 sek forsinkelse på anodespenningen så vil det oppstå noe utilsiktet i denne perioden. Anodespenningen er 0V og Vg2=105V (ref katode), det vil si at g2 oppfører seg som anode og drar all den strømmen den greier før anodespenningen er etablert. (se på kurvene over 6KG6 og legg merke til Ig2 når Va=0).
    6KG6 er et robust rør og bør greie denne påkjenningen for en kort periode, men i ditt tilfelle oppfører 6KG6 seg som om Va fortsatt er 0V selv etter forsinkelsesperioden.
    Hva skjer hvis du prøver uten forsinkelse på anodespenningen?
    Og har du forsøkt med et annet 6KG6?

    Jan E Veiset
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig .det er derfor oc3 kneler etter noen få sekunder .g 2 leker anode .jeg har gått og irritert meg i hele dag fordi jeg ikke kunne komme på hva som kan forårsake en stor økning i g 2 strømmen . Det var forløsende gitt . Takk . Skal prøve uten forsinkelse dvs kople ut 6no røret og vri meg sakte opp med variac. har ikke prøvet med et annet 6kg6 men death row har flere som venter på eh døds støtet .
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Måtte bare kjappe meg å knotte ned en tilstandsrapport.Uten forsinkelse og med en ny KGB kar fra death row og med alle rør i soklene kan jeg skru b+ godt over de ønskede 445v.Her må det måles og sjekkes litt men problemet jeg har balet med rundt 0c3 i regulatoren ser ut til å være løst.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    vega65 skrev:
    Måtte bare kjappe meg å knotte ned en tilstandsrapport.Uten forsinkelse og med en ny KGB kar fra death row og med alle rør i soklene kan jeg skru b+ godt over de ønskede 445v.Her må det måles og sjekkes litt men problemet jeg har balet med rundt 0c3 i regulatoren ser ut til å være løst.
    Det høres bra ut.
    Nå tar jeg med meg et rimelig fett rør på innerlomma og drar på julebord.

    Jan E.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn