Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    totte skrev:
    <snipp> muligheten til digital deling, som jo er fremtiden for alle uten platespiller (usikker på valg av smiley - står derfor over).
    Bruk en god mikrofonforsterker, AD-konverter og digital RIAA-korreksjon. Puritanerne liker det nok ikke, men det plager ikke oss vel?
    Joda, det kan man godt gjøre. Jeg vet at du liker å fysisk spille plater, og det gjør forsåvidt jeg også, men jeg har to innvendinger.
    1. Jeg er egentlig purist og synes at analog avspilling skal være ubesudlet av 0-er og 1-tall gjennom hele kjeden, inkludert innspillingen. Har man først konvertert ett sted skal man ta den helt ut og gjøre alt digitalt (lagring, deling, eq), hvilket leder til punkt 2...
    2. Hvorfor ikke bare låne en blodtrimmet superspiller og rippe hele samlingen etter ADen? (Dette har har du svart på før: Du liker å spille plater, hvilket er en grunn bedre enn noen.)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    1
    Bx:

    Si meg en ting: Hvorfor kan ikke bare Targetkurven få "løpe lina ut"? Altså at diskanten går flatt ut til 22,05kHz. Hvor "bør" den rulle av?
    -Jeg forutsetter da at man har diskantelement som er velegnet til å jobbe så høyt. Det er forresten sjelden noe nivå (energimengde) av betydning så høyt opp i frekvens.

    Bakgrunnen for at jeg lurer, er at musikken på CDen allerede har gjennomgått en lavpass filtrering ved A/D konverteringen. Ved avspilling så blir signalet pånytt lavpass-filtrert i D/A konverteringen. -Så hvorfor må også Targetkurven inneholde en lavpassfiltrering?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg følger opp med et spørsmål til her....

    Hvis man huker av disse boxene for "bass bost" og "treble boost"...hvilket frekvensområdet gjelder de for...?

    Mvh
    OMF
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    1
    Treble boost virker over 15kHz iflg hjelpeteksten i Audiolense. Men hva er grensen i bassen?

    -Er det slik at knappen for "Max correction boost" kun gjelder sammens med "Prevent Treble boost" og "Prevent Bass boost", eller gjelder den for HELE frekvensområdet, uavhengig om disse 2 "Prevent" knappene er i bruk?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Det varierer med høyttaleren hvor basskorreksjonen stopper når man benytter "prevent bass boost".

    I bassen leter programmet seg fram til den første basspukkelen.

    Noen dB til venstre for denne pukkelen (tror det er -6 dB punktet) så slutter basskorreksjonen.

    Max correction boost gjelder over hele båndbredden.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Faen meg like før eg blir religiøs her. Etter en omstart (med det nye lydkortet fra Atonal som eg ikke fikk til å funke de par første timene) for å fjerne noe annet ræl som var installert, funka plutselig lydkortet - og mic-inngangen + pluss at Asio funka. Gudene vet hva som skjedde, men eg fikk i hvert fall målt:



    No er det bare å lage et filter og så... Audiolense for første gang! (Håpe eg...)
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært morsomt å se målingene (frekvens og impuls) til pedal og OMF. Greit å se hvordan det måler med skikkelig gode høyttalere.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    orso skrev:
    Hadde vært morsomt å se målingene (frekvens og impuls) til pedal og OMF. Greit å se hvordan det måler med skikkelig gode høyttalere.
    Har ikke eg skikkelig gode HT, liksom? Hmph!

    Vel... det FUNKE! Har tydelig nok en jobb å gjøre på å lage filteret ordentlig, men effekten er tydelig - og eg lik det. Men bare den lettelsen over at det funke er faen meg verdt det meste.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    Hadde vært morsomt å se målingene (frekvens og impuls) til pedal og OMF. Greit å se hvordan det måler med skikkelig gode høyttalere.
    Grafene over pulsrespons og frekvensrespons mellom avrullingene sier vel mest om rommet.

    Gratulerer til Mbare med at det mirakuløst løsnet.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Grafene over pulsrespons og frekvensrespons mellom avrullingene sier vel mest om rommet.
    Sier vel mye om høyttalerne også. Hvordan de måler off-axis i et vanlig rom, forteller mye om kvaliteten. Var det ikke pedal som skrev noe sånt som; "Vis meg din, så skal jeg vise meg din" ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal poste grafer. Må bare finne fram til beste settings først. Akkurat nå tester jeg ut upsampling til 88kHz fra XX, og bruke ditto 88kHz filter. Det kan vel dere også gjøre med Lynx? Tar ikke Lynx 88.2kHz?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    pedal skrev:
    Jeg skal poste grafer. Må bare finne fram til beste settings først. Akkurat nå tester jeg ut upsampling til 88kHz fra XX, og bruke ditto 88kHz filter. Det kan vel dere også gjøre med Lynx? Tar ikke Lynx 88.2kHz?
    Joda, det tar alt fra 8,000 til 200,000. Skal gjøres. Jeg trenger imidlertid litt tid til å vende meg til det nye filteret jeg bruker nå (paddeflatt, men med avrulling i både diskant og rundt 13Hz, - med bassrefleks er det uansett ikke mange ekstra Hz jeg får ut av 30 dB eq der nede). Jeg har en lei tendens til å endre for mye på en gang uten å gi en treg lytter litt tid til å høre på resultatet.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    1
    @Bx:

    Fikk du sett på spørsmålet mitt i #481 ovenfor?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    @pedal,

    Targetkurven behøver ikke inneholde en lavpassfiltrering. Men jeg tror heller ikke det er noen god ide å forsøke å kompensere for naturlig (og unaturlig) avrulling i diskanten med et korreksjonsfiltret som har en dramatisk boost i toppen. Jeg vil helst se et korreksjonsfilter som er rimelig flatt i toppen, dvs som gjør lite over 15 kHz eller deromkring. Utover å skape en glatt topp. For en glatt topp = renere impulsrespons. Hvor hørbart det er vet jeg ikke, men det måler i alle fall mye bedre i tidsdomenet.

    Man kan selvsagt øke diskantnivået også. Men i området der dac'ens lavpassfilter gjør seg gjeldende eller diskanten begynner å si takk for seg så tror jeg ikke det er så mye å hente.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det riktig å si at Audiolense prøver å fjerne mest mulig av lyden som rommet gir?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Ikke mest mulig, kanskje. Men så mye som det er hensiktsmessig med to aktive "absorbenter" som står der de står. Aktiv refleksjonsdemping er en del av det som foregår.

    GDC kansellerer refleksjoner. Og flytter lyden i tid slik at den ankommer som direktelyd. Det som til syvende og sist ankommer lytteren som direktelyd vil være en kombinasjon av direktelyd fra høyttalerne og refleksjoner. Enkelte frekvenser som har mye group delay må gis et forsprang for å ankomme i tide. Men så må de også trimmes og holdes nede fram til impulsresponsen slår til - og så må det kanselleres i ettertid.

    De refleksjonene som er der før korreksjon er der også etter, så det er et avansert puslespill å lage et korreksjonsfilter som fungerer slik at først kommer det ingenting - så en ren puls - så er det stille igjen. Hvor lenge det er stille (og på hvilke frekvenser) avhenger av hvor mye GDC man benytter. Som du sikkert har sett, Omholt, så må man zoome inn på en GDC for å se forskjellen. På avstand så er det ca like mye kamfiltereffekt etter korreksjon som det er før

    Jeg har ikke finforsket på hvor mye av direktelyden som kommer rett fra høyttaleren og hvor mye som er refleksjoner. Tilnærmingen til problemstillingen er mer matematisk enn geografisk. Og så er det opp til hørsel og smak&behag når det er passe mye GDC.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Nå er Audiolense 3.2 publisert.

    Her: http://www.juicehifi.com/no/index.html (gå til download)

    Målemodulen er nå utstyrt med "speedometer" 8)



    Kvalitetskontroll av målingen med sluttrapport:


    Målekvaliteten har nok vært topp før også hos svært mange. Men den kvalitetskontrollen som kommer her er viktig for nye målinger, og enkelte vil nok få en a-ha opplevelse når de gjør nye målinger og lager nye filtre. Målekvaliteten er viktig for sluttresultatet.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Så er det denne flerpunktsmålingen som har vært annonsert i månedsvis:


    Her setter man opp for multiseat korreksjon:


    Man kan tweake resultatet ved å bestemme hvilke målinger som skal tas hensyn til, ved å gi sweet spot målingen et fortrinn ( noen ekstra dB med korreksjon) og ved å aktivere/deaktivere "ignore worst case". Sistnevnte skal bidra til at en måling som eksempelvis er atypisk i bassen ikke skal degradere bassgjengivelsen i alle andre seter - men den skal påvirke resultatet i resten av frekvensbåndet.

    For å vite hvordan tweakingen slår ut er det en "Estimated impact" som en kan jobbe med i parallell.


    Denne viser hvor mye den korrigerte lyden vil avvike fra en korreksjon der man kun baserer seg på en måling.

    Til slutt er det også en form som viser simulert respons etter korreksjon - for hovedmålingen så vel som for de øvrige målingene i multi seat poolen.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Prisene på Audiolense vil bli satt opp ca 1 november. De som har tenkt å kjøpe allikevel vil spare noen kroner på å kjøpe før denne datoen.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Så er det denne flerpunktsmålingen som har vært annonsert i månedsvis:
    Det var da som bare f**n. Her har man lagt opp til å ligge og slenge og ikke måle mer på en stund, og så kommer dette opp.
    Hmf.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Unnskyld Totte,

    (Men du kan bruke de gamle målingene fortsatt)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Unnskyld Totte,

    (Men du kan bruke de gamle målingene fortsatt)
    Joda, men dette må jo prøves etterhvert. Utmerket, utmerket.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.513
    Antall liker
    3.358
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med 3.2 Bernt! Gleder meg til å ta i bruk den nye målemodulen.

    Er litt skeptisk til denne flerpunkts-greia. Greit nok mht frekvensgang, men hva med GDC, da?
    Jeg minner om ordtaket "Har du en fot i fryseboksen og en fot i kokende vann, så har du det gjennomsnittlig komfortabelt".

    Jeg synes en-punkts målingen idag fungerer veldig bra. Da vet jeg også at alt er optimalisert i lytteposisjon. Føler ikke at lydkvaliteten faller særlig mye når jeg flytter meg vekk fra hot spot. I hvertfall ikke noe dårligere enn hva den hadde gjort uten Audiolense, eller i andre anlegg/oppsett.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Takk for hyggelige ord,

    Pedal,

    Jeg tror ikke lyden blir bedre i sweet spot av å benytte flere målinger. Men man kan få en mer sosial fordeling av lydkvaliteten når flere er til stedet. Så jeg ser egentlig på dette som en sosial korreksjonsløsning heller enn en lydforbedring.

    Korreksjonsprosedyren fungerer i prinsippet akkurat som før. GDC, timing og delefiltre beregnes på bakgrunn av sweet spot målingen.

    Informasjonen fra de øvrige målepunktene blir brukt til å justere frekvensresponsen slik at man får en frekvensrespons i korreksjonsfilteret som er et forhåpentlig best mulig kompromiss i alle seter.

    Jeg ser ikke bort fra at mange målinger svært nære sweet spot kan være verdt å teste ut for en "egoistisk" flerpunkts korreksjon. Men jeg tror egentlig at den filtreringen som målingene går gjennom før korreksjonen glattes ut gjør omtrent samme nytten.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Bx skrev:
    GDC, timing og delefiltre beregnes på bakgrunn av sweet spot målingen.

    Informasjonen fra de øvrige målepunktene blir brukt til å justere frekvensresponsen slik at man får en frekvensrespons i korreksjonsfilteret som er et forhåpentlig best mulig kompromiss i alle seter.
    Hei!

    Dette høres veldig bra ut!
    Jeg ser frem til å eksperimentere litt med dette.....

    Mvh
    OMF
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig å bruke Audiolense til å lage delefilter til tre-veis høyttaler, for så å sende ut signalene til hvert elements effektforsterker på tre utganger på lydkortet? Ikke sant? Eller er det en annen måte den XO-versjonen gjør dette?
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hjemme er det bare jeg som bryr meg om tilløpet til boom-bass i sofaen når jeg bruker lenestolsfilteret, og det tar 10 sekunder å bytte filter i WMP. Malapropos rådende topic: Er dette like raskt gjort når jeg bytter til J.River?

    Men målespeedometeret ser jeg veldig frem til å prøve.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Pengvim skrev:
    Det er mulig å bruke Audiolense til å lage delefilter til tre-veis høyttaler, for så å sende ut signalene til hvert elements effektforsterker på tre utganger på lydkortet? Ikke sant? Eller er det en annen måte den XO-versjonen differensierer seg.
    Det går nok utmerket. Jeg bruker foreløpig 4 av mine 6 kanaler på Lynx-kortet, men er i ferd med å bygge nye fronter uten analogt delefilter og da gjør jeg som du skriver (3 kanaler til høyre og 3 til venstre). Det er ikke bare mulig, men også veldig greit å dele på denne måten med Audiolense-filter.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Pengvim skrev:
    Det er mulig å bruke Audiolense til å lage delefilter til tre-veis høyttaler, for så å sende ut signalene til hvert elements effektforsterker på tre utganger på lydkortet? Ikke sant? Eller er det en annen måte den XO-versjonen differensierer seg.
    Det går nok utmerket. Jeg bruker foreløpig 4 av mine 6 kanaler på Lynx-kortet, men er i ferd med å bygge nye fronter uten analogt delefilter og da gjør jeg som du skriver (3 kanaler til høyre og 3 til venstre). Det er ikke bare mulig, men også veldig greit å dele på denne måten med Audiolense-filter.
    Var ganske sikker på det, bare dobbeltsjekker.

    Selvsagt er det veldig greit å gjøre det, man slipper å bruke opp masse av kraften til forsterkeren på å "drive delefilteret" i tillegg. På den måten vil man faktisk få noe ut av dempefaktoren i forsterkeren.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Pengvim skrev:
    Det er mulig å bruke Audiolense til å lage delefilter til tre-veis høyttaler, for så å sende ut signalene til hvert elements effektforsterker på tre utganger på lydkortet? Ikke sant? Eller er det en annen måte den XO-versjonen gjør dette?
    Dette går utmerket, har selv kjørt to ulike, aktive 3-veis oppsett i 6 mnd. nå. Jeg opplevde et gigantisk løft i lydkvaliteten ved å gå over til Audiolense XO, selv om romkorreksjonsdelen tilsynelatende ga større forbedring enn aktiv deling. En stor fordel med den aktive delingen i Audiolense er at du kjapt og enkelt kan eksperimentere med delefrekvenser og filtersteilhet. For å komme riktig ut fra hoppkanten i forhold til valg av delefrekvenser, kan det være lurt å først tolke de ulike elementenes frekvensgang, spredningskarakteristikk og ikke minst forvrengningsdata.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Oi oi oi senket delay på minimum filteret ;D. Dette må prøves.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte jeg kunne informere om at jeg nå kan kjøre Audiolense med så lite delay at det ikke er merkbart på film. Når jeg setter opp partisjonene til 16, og buffer size i Console til 0.7ms går alt helt glimrende :). Eneste er at man da må dedikere en data til å styre Console/Audiolense, og bruke en annen data eller lignende som kilde. Ved å ha et RME aes32 kort(eller noe annet digitalt) i hver av maskinene kan man bruke PowerDVD/WinDVD til Blue-Ray uten delayproblemer. Det er da mulig å få de nyeste lydformatene uten en ekstra da/ad konvertering som man er nødt til ved bruk av Blue-Ray fra en egen spiller eller receiver.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Score!

    HAr du kunnskap om hvordan Console jobber med disse filtrene....

    Hos meg ligger den stort sett på en CPU belastning på 1,2-1,5% - men så skvetter den av og til opp i 75%.
    Hva er det som skjer...? Hvordan kan jeg gjøre noe med dette...?

    Er det noen mulighet for å sette større buffer enn 1024?
    HVa med synchronization delay...? Hvordan påvirker denne...?

    Jeg spiller kun musikk - så latency er uviktig for meg....Jeg vil ha det mest mulig stabilt!

    Ellers har også jeg eksperimentert med antall partisjoner...setter jeg det for lavt så får jeg klikkelyder, mens høyere settinger ser ut til å gi regelmessige peakbelastninger på CPU...

    Mvh
    OMF
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Tja har ikke noe annen kunnskap enn det jeg har fra fikling. Hos meg ligger cpu på ca 1.5% stabilt hele tiden, når jeg sender signalet gjennom datan, men når jeg bruker datan som kilde spretter den opp til 6.5% stabilt. Når det gjelder buffer size kan den settes til 4096(93ms) som det største med console. Bidule har enda større muligheter, men er jo ikke akkurat morsomt og sette seg inn i.
    Buffer size/partisjoner skal ettersom jeg har forstått det ikke settes høyere enn det som er nødvendig pga unødvendig lagring på datamaskin før det sendes ut. Tror kanskje datan din jobber mot maks hvis du får sånne spikes, jeg hadde samme problemet før jeg byttet til den nye Corei7 prosessorn og Vista(brukte før amd4200)
    Ssd disk er også absolutt å anbefale til slike oppsett, mye kjappere.

    Synchronization delay er jeg ikke sikker på hvordan fungerer, har aldri rørt den igrunn. Skrik ut hvis du finner ut noe om den.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Bernt!

    Noen kjappe spørsmål.....

    Kan man lage filter og måle i 192kHz...?

    Når man filtrerer målingen - filtreres den grunnlag i delefrekvensene (altså at den henter i målingen for det til enhver tid gjeldene element...)?

    Du har tidligere anbefalt at man kan leke litt med hvor mye GDC man skal benytte i bassen.
    Hva er mye og hva er lite - og hvordan hører man hvis man har lagt inn for mye....?


    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Ja man kan lage filtre og måle ved 192 kHz.

    Denne filtreringen kjører stort sett over hele båndbredden uansett hva slags element som filtreres. Litt forenklet. Det vil ikke være noe vesentlig å filtrere vekk i kiloherzområdet på et element som kun er målt opp til 200 Hz, så det er litt filtrering på tomgang.

    Mengde GDC: Jeg har ved enkelte tilfeller hatt betydelig suksess med å kjøre maks korreksjon i bassen - opp til 50-60 Hz eller deromkring. Korrigere alt som målingen har fanget opp, dvs en impulsrespons på ca 1,3 sekunder. Setter da et tidsvindu i bassen som er mye lengre enn målingen - slik at tidsvinduet ved 60Hz også er så stort at det dekker hele målingen. Jeg bruker "mid frequency" settinger til å få dette til. Jeg har også vært borti oppsett der en økning opp mot 20 sykluser i mellomtonen har gitt forbedringer. Men da var de akustiske utfordringene av spesiell karakter og da blir ikke mellomtonen så bra som den normalt burde bli.

    Jeg synes at 3 sykluser er beskjedent og 20 sykluser er mye. I diskanten pleier jeg å kjøre 3, 4 eller 5 sykluser, avhengig av hvor lange vinduer jeg ønsker lengre ned i frekvens. I mellomtonen går jeg på med store tall (over 10) bare hvis det er noe som ikke faller på plass med mer begrenset korreksjon. I bassen er det interessant å forsøke med store tidsvinduer nesten uansett akustikk. I oppsett med normalt god akustikk skal det nok grundig finlytting til for å høre forskjell på 5 eller 8 sykluser. Men i oppsett med akustiske utfordringer kan GDC med større tidsvinduer gi betydelige forbedringer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Stille bugfix

    xo-brukere i Audiolense 3.2 kan oppleve en exception fordi programmet leter etter en setup folder. Jeg har nå erstattet den opprinnelige utgaven med en der problemet er fikset. Det går fram av nettsiden, men det er bare å gjenta installeringsprosedyren så skal problemet være gone.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Bernt!

    Noen spørsmål herfra Vestlandet!
    (La meg si at jeg ikke har prøvd 3.2 ennå....)

    1 -Når man har gjort en korreksjon – og man ser at det har skjedd en liten «bug». Feks at korreksjonsfilen ikke retter opp en dip, men snarere forverrer den – og den kalkulerte responsen ikke er flat...Hvordan retter man best opp dette?

    2 – Jeg har en 24 bit DAC. Jeg har ikke prøvd 32 bit floating i målingene ennå (kun 16 bit)...? Vil dette funke – og hvis det eventuellt ikke funker – har du planer om å gjøre det mulig å kjøre 24 bit i måleprosessen...? (Har det eventuellt noe for seg...?)



    Jeg tar meg også den frihet og skriver en liten ønskeliste til neste release av Audiolense:

    Målefunksjonen
    Kunne du fått denne til å huske forrige innstilling – jeg må skifte lydenheter og sample rate hver gang jeg skal måle

    Grafer
    Jeg synes det blir veldig mange farger, og lyse farger er omtrent usynlig.
    Med tre veis høytaler ser jeg ikke noe problem i at alle elementene har samme farge – skulle man en sjelden gang være i tvil kan man bare slå av og på den ene.
    Det hadde også vært greit å kunne fjerne målingene som var utenfor arbeidsområde – altså at målingen kun viste det som var hørbart og ikke hvordan elementene målte utenfor sitt arbeidsmrådet. (Knotete forklart, men at målingene gav en heltrukket linje). Men for å ha muligheten til å vurdere andre delefrekvenser så måtte dette vært en funksjon som kunne slåes av og på!

    Jeg kunne veldig gjerne like å se kurven til mikrofonkaliberingsfilen også – slik at man ser at det er noe fornuftig som ligger inne!

    Det var vel det jeg kom på i farten!

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.325
    Hallo :)

    OMF skrev:
    Hei Bernt!

    Noen spørsmål herfra Vestlandet!
    (La meg si at jeg ikke har prøvd 3.2 ennå....)

    1 -Når man har gjort en korreksjon – og man ser at det har skjedd en liten «bug». Feks at korreksjonsfilen ikke retter opp en dip, men snarere forverrer den – og den kalkulerte responsen ikke er flat...Hvordan retter man best opp dette?
    Prøv med et annet tidsvindu. Større eller mindre. Dette kan skje når tidsvinduene faller slik at GDC kun klarer å gjøre halve jobben, dvs fjerne noe som skjer til feil tid men ikke sette det inn igjen på rett tid. Jeg tror det er visse forbedringer i 3.2 ift 3.1 på dette punktet, men det kan fortsatt skje.

    Det er akseptabelt at en dipp bare blir delvis korrigert, men når den blir møtt med en dip eller endog tendenser til en liten kansellering i korreksjonsfilteret så fungerer det ikke etter planen.

    Hvis du har problemer med å få endene til å møtes så vil jeg gjerne se litt på målefila.

    Men det må også sies at når dette skjer så kan det godt være at høyttaleroppstilling og/eller aksustikk er belemret med refleksjoner som gir en kraftig tidsforskyvning av direktelyden. Så det er ønskelig å adressere det og (uten at det skal være noen unnskyldning for Audiolense).



    2 – Jeg har en 24 bit DAC. Jeg har ikke prøvd 32 bit floating i målingene ennå (kun 16 bit)...? Vil dette funke – og hvis det eventuellt ikke funker – har du planer om å gjøre det mulig å kjøre 24 bit i måleprosessen...? (Har det eventuellt noe for seg...?)
    24 bit støtte er på plass i 3.2. Men 24 eller 42 bit float er ganske likt. Alle utregninger i Audiolense skjer ved 64 bit double precision float. Filtrene blir trunkert til 32 bit float. Og Convolver i hvert fall - gjør utregningene i 32 bit float og konverterer deretter til den største oppløsningen som lydkortet takler.

    Jeg tar meg også den frihet og skriver en liten ønskeliste til neste release av Audiolense:

    Målefunksjonen
    Kunne du fått denne til å huske forrige innstilling – jeg må skifte lydenheter og sample rate hver gang jeg skal måle
    Dette er på plass allerede. Målemodulen starter med innstillinger fra den målingen som er lastet opp i hovedvinduet. Hvis du gjør en ny måling og ønsker at den skal bli husket, trykk knappen "send to main form" i målemodulen.


    Grafer
    Jeg synes det blir veldig mange farger, og lyse farger er omtrent usynlig.
    Med tre veis høytaler ser jeg ikke noe problem i at alle elementene har samme farge – skulle man en sjelden gang være i tvil kan man bare slå av og på den ene.
    Jeg er enig i at det er litt rotete med farger og kurver. Men dette er en sak som er vanskelig å programmere på generell basis.

    Jeg har bare ikke funnet ut hvordan den ideelle løsningen bør være. Men hvis du laster ned 3.2 så ser du en annen måte å farge kurvene på i flerpunktsevalueringen. Og jeg lurer på om jeg skal gå for noe liknende i hovedvinduet. Men jeg tror jeg skal se det litt an.

    En av utfordringene er at det er så mange ulike oppsett. Så det som fargemessig fungerer bra for ett oppsett fungerer ikke like bra for et annet. Når man har mer enn 2 kanaler så må man bruke høyresiden til å redusere hvor mange kurver man ser på av gangen. Men slik det er lagt opp nå kan man risikere å få en fargesammenblanding med enkelte visninger som ikke er bra uansett. Så jeg er på jakt etter en bedre fargekodemetode.

    Forslag som også er programmerbare mottas med takk.


    Det hadde også vært greit å kunne fjerne målingene som var utenfor arbeidsområde – altså at målingen kun viste det som var hørbart og ikke hvordan elementene målte utenfor sitt arbeidsmrådet. (Knotete forklart, men at målingene gav en heltrukket linje). Men for å ha muligheten til å vurdere andre delefrekvenser så måtte dette vært en funksjon som kunne slåes av og på!

    Jeg kunne veldig gjerne like å se kurven til mikrofonkaliberingsfilen også – slik at man ser at det er noe fornuftig som ligger inne!''
    Jeg skal ha det med mikrofonkalibreringen i mente. Det høres ut som en god ide. Jeg tror den kommer neste gang.

    Ideen med å skrelle vekk det som skjer utenfor passbandet er jeg dog ikke like sikker på.
    Det var vel det jeg kom på i farten!

    Mvh
    OMF
    Ja men det var jo slett ikke dårlig dette her. Takk for tilbakemeldingen.

    Og send meg for all del målingen hvis det viser seg vanskelig å få til den ønskede symmetrien mellom filtrert måling og korreksjonsfilter. Jeg har etterhvert et ganske betydelig bibliotek av målinger og jeg pleier å bruke noen av de vanskeligste til å teste og forbedre algoritmene. Jeg er alltid på jakt etter målinger som stiller Audiolense på prøve.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn