Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Veldig interessant. Hvordan er de i forhold til spredningsmønster og å trykksette rommet? Trykksetter de rommet like mye som monopol-bass, eller noe mer i retning av dipol/åpen baffel-løsninger?
    Vanskelig å svare kort og enkelt på dette, fordi begrepet "trykksetting" er misvisende. En kan anta at det som menes er rett og slett at lydtrykket når et visst minimumsnivå ved lavere frekvenser, og da er det jo ingen forskjell på hva slags lydkilde som lager lyden.

    Men lydkilden har betydinng for hvordan lydfeltet blir. En dipol er akustisk kortsluttet, og produserer et totalt lydfelt med høy reaktiv energi, og null total energi. Et (lite) basshorn er en akustisk monopol, men ser en litt nøyere på det så er det også her forskjeller, fordi lydutstrålingen kobler til rommet på en annen måte.

    Et bassystem består av flere subwooferenheter, slik at disse til sammen danner en lydkilde som er stor i forhold til rommet, og alt sammen settes opp slik at en oppnår det resultatet en vil ha. Hvor mange subwoofere som trengs og hvor disse skal plasseres og konfigureres kommer an på rommet.

    Målet er å oppnå et lydfelt der lydintensitet og partikkelhastighet i hvertfall til en viss grad beholdes nedover i frekvens. Hvis en ender opp med et lydfelt med veldig lav intensitet og bare høyt trykk så er det nesten bortkastet å gjengi lave frekvenser.
    Tusen takk for utdyping, Kvålsvoll. Hvis jeg får lov til å grave enda litt mer, med mine ikke-tekniske lekmannsbegreper... Min enkle opplevelse er at dipol-bass i mindre grad sprer seg gjennom vegger og tak til naboer eller folk i andre deler av huset. Man får rett og slett en god del basslyd, uten like mye spredning til omgivelsene. Hvis man skal få tilstrekkelig lydtrykk med monopol-bass, derimot, vil det spre seg gjennom vegger og tak i stor grad. Så jeg lurer bare på om slik hornbass oppfører seg omtrent som "vanlig" monopolbass på dette området?
    Et basshorn er en akustisk monopol, også mine. Et bakladehorn blir riktignok dipol under avskjæringsfrekvensen, men det er ikke så veldig relevant, for der nedover i frekvens er det ikke mye lyd som kommer ut lenger, og for mine compact horn så er avrullingsfrekvensen veldig lav, et sted mellom 10 - 20hz.

    Det som er karakteristisk for en dipol er at summen av lydenergien er lik null. I praksis betyr dette at det blir mere lyd nærmere høyttaleren og i lytteposisjonen, i forhold til lenger unna inntil veggene. Og ved veldig lave frekvenser under laveste rommode så summerer det til null.

    Så når du sier at dipoler gir mindre lyd hos naboen, flere andre sier også det samme, så er det en teknisk forklaring på hvorfor det er fullt mulig at det blir slik. Slik at påstanden ikke uten videre kan avskrives som nok en audio-myte.

    Men mye av dette får en også med et rett oppsatt bassystem med horn, eller hvilken som helst type subwoofer. Ja, med mindre vi legger på litt mystikk - "alle vet at horn er bedre", "jeg hører lett at horn er best", "bestemor hørte dette fra ute i hagen" osv - da blir jo horn bedre. Men utenfor veggene må en nok erkjenne at horn er mer likt nne ulikt alt annet.

    Det som teller er hva slags lydenergi som treffer veggene. Et rett oppsatt system har noen egenskaper som bedrer dette forholdet:

    - Jevn frekvensrespons uten kraftige resonanser gir mindre max lydnivå
    - Subwooferenheter satt opp for kansellering av reflekterende bølger eter opp lydenergien som ellers ville gått videre gjennom veggen
    - Generelt mere lyd fokusert til lytteposisjonen
    - Bassystemet genererer et lydfelt med energioverføring slik at det ikke er rommets flater alene som overfører og demper lydenergien.

    Noen av disse egenskapene kommer mere automatisk med dipolbass. Derfor oppleves dipoler ofte som mindre forstyrrende for omgivelsene. Men det samme kan altså oppnås med horn, eller helt vanlige subwoofere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    .
    ...
    Men har greit med absorbers i førsterefleksjon punktene.
    ...
    Tenkte det kunne passe med litt flyktige tanker rundt dette med akustikk og rom og akustikktiltak.

    Fra det jeg har sett i tråden din, så er nok rommet ditt og oppsettet ditt godt over det som er vanlig, noe som bekreftes av beskrivelsene fra folk som har vært på besøk hos deg og hørt dette.

    De hører umiddelbart at her er det noe som er annerledes, og til det bedre. Og de skjønner at det er rommet og akustikken som gjør forskjellen. De skjønner også at høyttalerene og resten av utstyret har avgjørende betydning for totalresultatet. Men det er altså dette med akustikk som gjør dette til noe spesielt.

    Rent teknisk er det nok i grove trekk store likheter med det siste rommet jeg laget - Rom2:

    - Målt frekvensrespons blir ikke nødvendigvis perfekt eller i det hele tatt spesielt "god"
    - Refleksjoner er kraftig redusert og tidsdomene er kraftig forbedret
    - Lyden oppleves som ekstremt mye bedre


    En av de som er på besøk hos meg av og til hadde en interessant uttalelse nå etter å ha hørt litt på oppsettet i Rom2. Han var helt klar på at lyden der inne er så forskjellig og mye bedre enn alt annet han har hørt at det er snakk om en helt annen divisjon. Men han var også klar på at han mistenker det er rommet som gjør forskjellen, mer enn de eksepsjonelle høyttalerkreasjonene mine. "Hvis jeg plasserer høyttalerene mine i dette rommet, så blir det kanskje samme lyden." Om ikke akkurat identisk likt, så i hvertfall mye av den samme lydmessige opplevelsen.

    Nå er jo dette en øvelse jeg har gjort, med i hvertfall 3 forskjellige høyttalere til nå. Og det viser seg at alle disse høyttalerene blir bedre i et bedre rom, men de låter ikke likt, langt i fra, og de gir en forskjellig lydopplevelse.

    Men det var dette med akustikken, og hva som skal til for å få til dette slik at det blir bra nok.

    For selv om det er stor interesse for akustikk og hvordan ordne et rom, så er det vel ikke så vanlig at det gjøres så veldig mye ut av det. Mulig jeg tar feil der, jeg har jo ikke vært på besøk hos alle som har et stereoanlegg.

    Det er flere hinder i veien her. Ofte begrenser det seg hva som er aktuelt å gjøre rent fysisk fordi rommet skal fungere som stue i tillegg. Uansett stue eller dedikert lytterom, så er det krav til hvordan ting skal se ut.

    Kunnskap om hva og hvordan er heller ikke helt enkelt og entydig å få tak på. Det er mye lettere å gå i butikken og kjøpe seg en ny dac.

    Så er det tilgang til produkter for akustikk. De fins ikke i den lokale butikken, de er dyre, de passer sjelden inn rent estetisk. Noen velger å bygge ting selv, og det er innlysende at det ikke er for alle.

    Og så er det dette med vil-ha-faktoren. En grom høyttaler med spesiell 12", hornlading, og horn med AMT-driver er noe en kan få lyst på. En diger madrasslignende box fylt med rockwool er liksom ikke noe en får så spesielt lyst til å kjøpe seg.

    En annen som har vært på besøk et par ganger - også en kjenning fra gamletida - helt i ekstase, og han ville gjerne hatt dette rommet med denne akustikken bare for å være i rommet, selv uten noe musikk eller lydanlegg.

    Men å få til dette hjemme hos seg selv, viser seg å være en tur med ganske mange barrierer som må forseres. Bare det å få opp noen akustikkplater i taket er problematisk - hva slags plater, de er ikke på lager og må spesialbestilles, hvordan skal de festes, detlajer oppi det hele som gjør at ting renner ut i sanden.

    Men går det ikke an å få til god lyd uten spesielle akustikktiltak og remedier? Jo, det går. Det er jo samspillet mellom romakustikk og høyttalere som gjør resultatet, ikke antall kubikk med glava. Men tradisjonelle høyttalere vil aldri yte best i et ubehandlet rom. Har du fx høyttalere med noenlunde grei kontroll på spredningen helt ned til bassomrdået, og stort rom med god avstand til vegger, kan det gi arti og bra resultat uten noe særlig til demping eller tiltak. Jo mindre rom og jo mindre høttalere, jo verre blir det uten akustikkfix.

    Akustikken er en del av det hele. Uten at dette er på stell, så blir det aldri gromlyd. Likevel så er det nettopp akustikk som neglisjeres mest.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det nevnes ofte spredningskontroll når dere teknikere prater om potensialet for å få et bra resultat. Hva er god spredningskontroll?
    Jeg legger ved et bilde av spredningen av mine høyttalere slik at du kan bruke et visuelt eksempel som bakgrunn til å forklare bra/dårlig og hvordan man ønsker at det skal se ut. Legger til at jeg aner ikke hva som er bra og dårlig og får egentlig ingenting ut av en slik graf som dette;

    20161228_121252.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Veldig interessant. Hvordan er de i forhold til spredningsmønster og å trykksette rommet? Trykksetter de rommet like mye som monopol-bass, eller noe mer i retning av dipol/åpen baffel-løsninger?
    Vanskelig å svare kort og enkelt på dette, fordi begrepet "trykksetting" er misvisende. En kan anta at det som menes er rett og slett at lydtrykket når et visst minimumsnivå ved lavere frekvenser, og da er det jo ingen forskjell på hva slags lydkilde som lager lyden.

    Men lydkilden har betydinng for hvordan lydfeltet blir. En dipol er akustisk kortsluttet, og produserer et totalt lydfelt med høy reaktiv energi, og null total energi. Et (lite) basshorn er en akustisk monopol, men ser en litt nøyere på det så er det også her forskjeller, fordi lydutstrålingen kobler til rommet på en annen måte.

    Et bassystem består av flere subwooferenheter, slik at disse til sammen danner en lydkilde som er stor i forhold til rommet, og alt sammen settes opp slik at en oppnår det resultatet en vil ha. Hvor mange subwoofere som trengs og hvor disse skal plasseres og konfigureres kommer an på rommet.

    Målet er å oppnå et lydfelt der lydintensitet og partikkelhastighet i hvertfall til en viss grad beholdes nedover i frekvens. Hvis en ender opp med et lydfelt med veldig lav intensitet og bare høyt trykk så er det nesten bortkastet å gjengi lave frekvenser.
    Tusen takk for utdyping, Kvålsvoll. Hvis jeg får lov til å grave enda litt mer, med mine ikke-tekniske lekmannsbegreper... Min enkle opplevelse er at dipol-bass i mindre grad sprer seg gjennom vegger og tak til naboer eller folk i andre deler av huset. Man får rett og slett en god del basslyd, uten like mye spredning til omgivelsene. Hvis man skal få tilstrekkelig lydtrykk med monopol-bass, derimot, vil det spre seg gjennom vegger og tak i stor grad. Så jeg lurer bare på om slik hornbass oppfører seg omtrent som "vanlig" monopolbass på dette området?
    Et basshorn er en akustisk monopol, også mine. Et bakladehorn blir riktignok dipol under avskjæringsfrekvensen, men det er ikke så veldig relevant, for der nedover i frekvens er det ikke mye lyd som kommer ut lenger, og for mine compact horn så er avrullingsfrekvensen veldig lav, et sted mellom 10 - 20hz.

    Det som er karakteristisk for en dipol er at summen av lydenergien er lik null. I praksis betyr dette at det blir mere lyd nærmere høyttaleren og i lytteposisjonen, i forhold til lenger unna inntil veggene. Og ved veldig lave frekvenser under laveste rommode så summerer det til null.

    Så når du sier at dipoler gir mindre lyd hos naboen, flere andre sier også det samme, så er det en teknisk forklaring på hvorfor det er fullt mulig at det blir slik. Slik at påstanden ikke uten videre kan avskrives som nok en audio-myte.

    Men mye av dette får en også med et rett oppsatt bassystem med horn, eller hvilken som helst type subwoofer. Ja, med mindre vi legger på litt mystikk - "alle vet at horn er bedre", "jeg hører lett at horn er best", "bestemor hørte dette fra ute i hagen" osv - da blir jo horn bedre. Men utenfor veggene må en nok erkjenne at horn er mer likt nne ulikt alt annet.

    Det som teller er hva slags lydenergi som treffer veggene. Et rett oppsatt system har noen egenskaper som bedrer dette forholdet:

    - Jevn frekvensrespons uten kraftige resonanser gir mindre max lydnivå
    - Subwooferenheter satt opp for kansellering av reflekterende bølger eter opp lydenergien som ellers ville gått videre gjennom veggen
    - Generelt mere lyd fokusert til lytteposisjonen
    - Bassystemet genererer et lydfelt med energioverføring slik at det ikke er rommets flater alene som overfører og demper lydenergien.

    Noen av disse egenskapene kommer mere automatisk med dipolbass. Derfor oppleves dipoler ofte som mindre forstyrrende for omgivelsene. Men det samme kan altså oppnås med horn, eller helt vanlige subwoofere.
    Jeg merket av denne mtp et spørsmål i forbindelse me akkurat den setningen.
    Hvorfor bråker et DBA (cabs) system da mye mer ut av rommet enn et SBA? burde det ikke egentlig bli mindre?
    Har du en god forklaring på det? Er det fordi lyden er jevnere og trykker mer jevnt mot veggene? Typ får mer areal å trykke på?
    Var nylig å hjalp å konfigurere opp et slikt dba system som erstattet sub tårn kun foran og det bråker godt merkbart mer ut av rommet. Sikkert omtrent 10db mer. Samtidig kan man høre hele bassgangen på utsiden, og ikke bare deler som man vanligvis kan siden frekvensgangen er så jevn.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Hva er god spredningskontroll?
    ...
    får egentlig ingenting ut av en slik graf som dette;
    Det en kan se ut fra dette bildet er det som står i underteksten - det er god spredningskontroll ned til 100hz. I artikkelen er sikkert skaleringen også synlig, slik at det er mulig å se hva slags spredning den har. Men som du sier - det gir lite mening hvis en ikke har god kunnskap om hva som vises og kan koble dette til lydmessige egenskaper. Hvis en har samme sort måling med samme skalering på bildene kan en sammenligne høyttalere og få et visst inntrykk av forskjeller.

    Med spredningskontroll menes det her to ting - begrensning av spredningen og lik spredning over så stort frekvensområde som mulig.

    Det som er spesielt her er at en har greid å oppnå begrenset spredning ned til ganske lav frekvens. Dette kan en anta er godt hørbart i form av bedre definisjon og detaljering nedover i mellomtoneområdet, store instrumenter vil fremstå som klarere, bedre fysisk definert og mer separert.

    Det fins ingen eksakt mal for riktig spredning. Dette er noe som konstruktøren velger ut i fra ideer om hvordan det skal være for å få best lyd.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Jeg merket av denne mtp et spørsmål i forbindelse me akkurat den setningen.
    Hvorfor bråker et DBA (cabs) system da mye mer ut av rommet enn et SBA? burde det ikke egentlig bli mindre?
    Har du en god forklaring på det? Er det fordi lyden er jevnere og trykker mer jevnt mot veggene? Typ får mer areal å trykke på?
    Var nylig å hjalp å konfigurere opp et slikt dba system som erstattet sub tårn kun foran og det bråker godt merkbart mer ut av rommet. Sikkert omtrent 10db mer. Samtidig kan man høre hele bassgangen på utsiden, og ikke bare deler som man vanligvis kan siden frekvensgangen er så jevn.
    Det har jeg ikke noe svar på. Jeg har lest et paper der dette er undersøkt, og der kom de fram til at det ble en målbar reduksjon av lyden i omkringliggende rom.

    Rart det ble verre, ser ikke umiddelbart noen grunn til at det skulle bli slik.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    ...
    Jeg merket av denne mtp et spørsmål i forbindelse me akkurat den setningen.
    Hvorfor bråker et DBA (cabs) system da mye mer ut av rommet enn et SBA? burde det ikke egentlig bli mindre?
    Har du en god forklaring på det? Er det fordi lyden er jevnere og trykker mer jevnt mot veggene? Typ får mer areal å trykke på?
    Var nylig å hjalp å konfigurere opp et slikt dba system som erstattet sub tårn kun foran og det bråker godt merkbart mer ut av rommet. Sikkert omtrent 10db mer. Samtidig kan man høre hele bassgangen på utsiden, og ikke bare deler som man vanligvis kan siden frekvensgangen er så jevn.
    Det har jeg ikke noe svar på. Jeg har lest et paper der dette er undersøkt, og der kom de fram til at det ble en målbar reduksjon av lyden i omkringliggende rom.

    Rart det ble verre, ser ikke umiddelbart noen grunn til at det skulle bli slik.
    Ja, det er litt rart. Det er lett målbart med et db meter. Om det kun spiller på frontarrayet og med samme spl, så bråker det vesentlig mindre ut. Litt mystisk. Mener Anders opplevde det samme med sitt dba i den trøkk uten trykk tråden også.
    Det virker så kontraintuitivt, men det lar seg jo måle helt greit også.

    Må komme til bunns i dette :confused:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.368
    Antall liker
    16.548
    Sted
    Østfold
    ...
    Hva er god spredningskontroll?
    ...
    får egentlig ingenting ut av en slik graf som dette;
    Det en kan se ut fra dette bildet er det som står i underteksten - det er god spredningskontroll ned til 100hz. I artikkelen er sikkert skaleringen også synlig, slik at det er mulig å se hva slags spredning den har. Men som du sier - det gir lite mening hvis en ikke har god kunnskap om hva som vises og kan koble dette til lydmessige egenskaper. Hvis en har samme sort måling med samme skalering på bildene kan en sammenligne høyttalere og få et visst inntrykk av forskjeller.

    Med spredningskontroll menes det her to ting - begrensning av spredningen og lik spredning over så stort frekvensområde som mulig.

    Det som er spesielt her er at en har greid å oppnå begrenset spredning ned til ganske lav frekvens. Dette kan en anta er godt hørbart i form av bedre definisjon og detaljering nedover i mellomtoneområdet, store instrumenter vil fremstå som klarere, bedre fysisk definert og mer separert.

    Det fins ingen eksakt mal for riktig spredning. Dette er noe som konstruktøren velger ut i fra ideer om hvordan det skal være for å få best lyd.
    Jeg vil mene at også vid spredning er en form for spredningskontroll. Se for deg Beolab 5 opp mot en vegg, de sprer jo ganske homogent 180 grader. Eller MBL, de har jo gjennomført rundstrålende karakteristikk. Om man foretrekker begrenset spredning eller rundstrålere er selvsagt et helt annet spørsmål.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.368
    Antall liker
    16.548
    Sted
    Østfold
    ...
    Jeg merket av denne mtp et spørsmål i forbindelse me akkurat den setningen.
    Hvorfor bråker et DBA (cabs) system da mye mer ut av rommet enn et SBA? burde det ikke egentlig bli mindre?
    Har du en god forklaring på det? Er det fordi lyden er jevnere og trykker mer jevnt mot veggene? Typ får mer areal å trykke på?
    Var nylig å hjalp å konfigurere opp et slikt dba system som erstattet sub tårn kun foran og det bråker godt merkbart mer ut av rommet. Sikkert omtrent 10db mer. Samtidig kan man høre hele bassgangen på utsiden, og ikke bare deler som man vanligvis kan siden frekvensgangen er så jevn.
    Det har jeg ikke noe svar på. Jeg har lest et paper der dette er undersøkt, og der kom de fram til at det ble en målbar reduksjon av lyden i omkringliggende rom.

    Rart det ble verre, ser ikke umiddelbart noen grunn til at det skulle bli slik.
    Ja, det er litt rart. Det er lett målbart med et db meter. Om det kun spiller på frontarrayet og med samme spl, så bråker det vesentlig mindre ut. Litt mystisk. Mener Anders opplevde det samme med sitt dba i den trøkk uten trykk tråden også.
    Det virker så kontraintuitivt, men det lar seg jo måle helt greit også.

    Må komme til bunns i dette :confused:
    Jeg ser for meg flere muligheter her.

    For det første kan det jo være snakk om lydlekkasje fra selve kassene. Det kan du sikkert selv lett svare på om er sannsynlig, men jeg ser for meg at veggen foran front-driverne og veggen bak de bakre driverne er sårbare punkter.

    Så er det jo slik at selv om det totale trykket i rommet i teorien nulles ut, så tar dette tid. Det er jo enkelte som hevder at dipoler ikke låter ut av rommet fordi de ikke trykksetter rommet. Det er på en måte riktig i det man tilfører + og - samtidig. Imidlertid er ikke disse på samme sted til samme tid. Det samme gjelder for et DBA. Om man da ser på et øyeblikksbilde så vil lydtrykket i et gitt punkt i rommet nødvendigvis innebære trykkmaksimum og trykkminimum som er like store uansett om det er basstårn, en stakars subwoofer, en dipol, et horn eller hva man måtte ha og hvor dette befinner seg. Dette hensyn tar jo ikke sånn sett partikkelvektorene, altså hvor fort de beveger seg og i hvilken retning, men om vi da måler lydtrykket ved en sidevegg, og måler det samme lydtrykket med hhv basstårn og DBA, eller dipol for den saks skyld, så er det jo på det rene at veggen utsettes for eksakt samme mengde over og undertrykk. Ser vi på alle teknologier samlet så vet vi jo også at når driveren står i null, så gjengir ett eller annet, for så å returnere til null, så vil både trykkintegralet og trykksummen ende i null uansett teknologi (med forbehold om feil driverne gjør selvsagt).

    Og i sammenheng med ovenstående så kan vi jo si at utgangspunktet er at man har samme lydtrykk i lytteposisjon med basstårn og med DBA. Siden DBA fyller rommet innebærer det at man vil få omtrent samme lydtrykk langs veggene også. Man har dermed ganske forutsigbart lydtrykk, også langs veggene, med DBA, og lydlekkasjen burde basere seg på samme type forutsigbarhet. Med basstårn derimot kan man ha alle slags resonanser som gjør at lydtrykket langs veggen er både høyere og lavere enn i SS. Dette vil føre til en del kamfiltereffekter som gjør at langt færre frekvenser potensielt finner veien ut, men man kan samtidig få langt mer energi på de frekvensene som finner veien ut. Men la oss da si at i ditt tilfelle gjengir de omkringliggende rommene disse frekvensene særdeles dårlig, da får man en situasjon der negative resonanser i lytterommet og i rommet ved siden av til sammen bidrar til betydelig demping.

    Det er i hvertfall litt halvkvalifisert gjetting fra min side.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hvilke instrumenter spiller så høyt i hz at lyden kommer ut av diskanten på en høyttaler?Band, storband og klassisk orkester.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.665
    Antall liker
    3.188
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke instrumenter spiller så høyt i hz at lyden kommer ut av diskanten på en høyttaler?Band, storband og klassisk orkester.
    En av mine diskanter, bånddiskant, leverer fra 900 Hz.....og dekker vel rimelig stor prosentandel av total-lyden?!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Jeg merket av denne mtp et spørsmål i forbindelse me akkurat den setningen.
    Hvorfor bråker et DBA (cabs) system da mye mer ut av rommet enn et SBA? burde det ikke egentlig bli mindre?
    Har du en god forklaring på det? Er det fordi lyden er jevnere og trykker mer jevnt mot veggene? Typ får mer areal å trykke på?
    Var nylig å hjalp å konfigurere opp et slikt dba system som erstattet sub tårn kun foran og det bråker godt merkbart mer ut av rommet. Sikkert omtrent 10db mer. Samtidig kan man høre hele bassgangen på utsiden, og ikke bare deler som man vanligvis kan siden frekvensgangen er så jevn.
    Det har jeg ikke noe svar på. Jeg har lest et paper der dette er undersøkt, og der kom de fram til at det ble en målbar reduksjon av lyden i omkringliggende rom.

    Rart det ble verre, ser ikke umiddelbart noen grunn til at det skulle bli slik.
    Ja, det er litt rart. Det er lett målbart med et db meter. Om det kun spiller på frontarrayet og med samme spl, så bråker det vesentlig mindre ut. Litt mystisk. Mener Anders opplevde det samme med sitt dba i den trøkk uten trykk tråden også.
    Det virker så kontraintuitivt, men det lar seg jo måle helt greit også.

    Må komme til bunns i dette :confused:
    Jeg ser for meg flere muligheter her.

    For det første kan det jo være snakk om lydlekkasje fra selve kassene. Det kan du sikkert selv lett svare på om er sannsynlig, men jeg ser for meg at veggen foran front-driverne og veggen bak de bakre driverne er sårbare punkter.

    Så er det jo slik at selv om det totale trykket i rommet i teorien nulles ut, så tar dette tid. Det er jo enkelte som hevder at dipoler ikke låter ut av rommet fordi de ikke trykksetter rommet. Det er på en måte riktig i det man tilfører + og - samtidig. Imidlertid er ikke disse på samme sted til samme tid. Det samme gjelder for et DBA. Om man da ser på et øyeblikksbilde så vil lydtrykket i et gitt punkt i rommet nødvendigvis innebære trykkmaksimum og trykkminimum som er like store uansett om det er basstårn, en stakars subwoofer, en dipol, et horn eller hva man måtte ha og hvor dette befinner seg. Dette hensyn tar jo ikke sånn sett partikkelvektorene, altså hvor fort de beveger seg og i hvilken retning, men om vi da måler lydtrykket ved en sidevegg, og måler det samme lydtrykket med hhv basstårn og DBA, eller dipol for den saks skyld, så er det jo på det rene at veggen utsettes for eksakt samme mengde over og undertrykk. Ser vi på alle teknologier samlet så vet vi jo også at når driveren står i null, så gjengir ett eller annet, for så å returnere til null, så vil både trykkintegralet og trykksummen ende i null uansett teknologi (med forbehold om feil driverne gjør selvsagt).

    Og i sammenheng med ovenstående så kan vi jo si at utgangspunktet er at man har samme lydtrykk i lytteposisjon med basstårn og med DBA. Siden DBA fyller rommet innebærer det at man vil få omtrent samme lydtrykk langs veggene også. Man har dermed ganske forutsigbart lydtrykk, også langs veggene, med DBA, og lydlekkasjen burde basere seg på samme type forutsigbarhet. Med basstårn derimot kan man ha alle slags resonanser som gjør at lydtrykket langs veggen er både høyere og lavere enn i SS. Dette vil føre til en del kamfiltereffekter som gjør at langt færre frekvenser potensielt finner veien ut, men man kan samtidig få langt mer energi på de frekvensene som finner veien ut. Men la oss da si at i ditt tilfelle gjengir de omkringliggende rommene disse frekvensene særdeles dårlig, da får man en situasjon der negative resonanser i lytterommet og i rommet ved siden av til sammen bidrar til betydelig demping.

    Det er i hvertfall litt halvkvalifisert gjetting fra min side.
    Et DBA som er satt opp rett skal gi et lydfelt med ren aktiv energi - dvs trykk og pv er i fase, slik at når lyden treffer veggen så er det mere kraft til å drive veggen i sving. Men hvis en måler samme trykk helt inntil veggen, så er dette irrelevant, fordi det er veggens impedans som bestemmer den akustiske koblnigen mellom den akustiske impedansen til lydbølgen og den akustiske impedansen til veggen - er det trykk, så er resten gitt, når en er nær nok inntil veggen.

    Når lydfeltet er homogent og jevnt slik at lyden er i samme fase over hele flaten, så kan dette ha betydning, fordi hele veggen drives av lyd i fase, i motsetning til hvis lydfeltets fase endrer seg over veggflaten slik at den totale summen over veggen blir mindre pga utfasing. I bassområdet blir jo veggen liten i forhold til bølgelengden, slik at det i rommet på andre siden vil være veggen som fungerer som en enkelt lydkilde der det en hører er summen av all bevegelse i veggen.

    For å finne ut av dette må en nok gjøre noen eksperimenter, som blir tildels omfattende fordi det blir en del rigging.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Jeg vil mene at også vid spredning er en form for spredningskontroll. Se for deg Beolab 5 opp mot en vegg, de sprer jo ganske homogent 180 grader. Eller MBL, de har jo gjennomført rundstrålende karakteristikk. Om man foretrekker begrenset spredning eller rundstrålere er selvsagt et helt annet spørsmål.
    Spredningskontroll er det absolutt.

    Men i moderne tid når horn ble til waveguide så mener en gjerne rett og slett å begrense spredningen. Så kom også begrepet konstant spredning, noe misvisende etter min mening når dette brukes om små horn ("waveguide") som har jevn spredning kun over et lite frekvensområde.

    Jeg liker begrepet kontrollert spredning bedre, i betydningen at det er gjort noe for å begrense spredningen, uten at en nødvendigvis har samme spredning over hele frekvensområdet.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bassystemer - 3 nivåer for ytelse

    Jeg tar et utdrag fra dokumentet "The Bass Guide" som enda ikke er ferdig, korter ned litt og skriver om litt.


    Nivå på ytelse - 1 til 3

    Nivå 0 betyr ingen kontroll på bass, dette er der alle systemer der ingen tiltak er gjort for å ordne bassen befinner seg.


    Nivå 1 – Frekvensrespons

    Første steg er å få en jevn frekvensrespons - alle toner spiller like høyt. Når dette er på plass, blir det også store forbedringer for de neste nivåene, fordi både impulsgjengivelse og transientrespons og taktil feel forbedres samtidig - mye av dette henger nemlig sammen.

    Forskjellige toner fra bassgitar kan nå høres med lik lydstyrke, innspillinger med monoton og boomaktig bass låter mye mer balansert og kan faktisk nytes, og trommer låter forskjellig slik at hver enkelt tromme har sin egen lydkarakter og vekt.

    Å få til dette er ikke en håpløs oppgave, og det trengs ikke nødvendigvis mange svære subwoofere.


    Nivå 2 – Transientrespons og dynamikk

    "Subwoofer-lyd" - romlende, buldrende bass som lever sitt eget liv utenfor lyden fra hovedhøyttalerene, helt uten attakk og presisjon.

    En slik situasjon skyldes feil på hvordan ting er satt opp, og det kan rettes opp.

    Det kan være forskjeller på subwoofere og bassystemer lydmessig, men det viser seg at det å få satt opp systemet rett slik at timingen blir riktig er avgjørende uansett. Å få til dette er ikke så veldig vanskelig.

    Dynamikk og realisme krever kapasitet, her vil valg av subwoofere/bassystem bestemme hva som er mulig å få til. Generelt så trengs det mye mere kapasitet enn folk flest er klar over, det høres ikke nødvendigvis ut som noe mangler - det er gjerne kraftig og ren, klar bass - men tilstrekkelig kapasitet vil umiddelbart merkes hvis en sammenligner - det blir mere liv, realisme, kraft.


    Nivå 3 – Taktil feel

    Måling av responsen med en mikrofon forteller ikke alt om hvordan lyden er. Spesielt ved lavere frekvenser er lydintensitet og partikkelhastighet veldig viktig for hvordan lyden oppfattes, gjennom taktil sensing fra forskellige deler av kroppen.

    Når frekvensresponsen måler noenlunde flatt, alle resonanser og utklinging er under kontroll og det er tilstrekkelig kapasitet uten for mye forvrengning, så låter det perfekt, eller?

    Feil.

    Du må også ta hensyn til lydintensitet og partikkelhastighet.

    Hvis du fokuserer alene på å få frekvensresponsen rett, så er fremdeles hva som skjer med intensitet i lydfeltet helt ut i det blå. Spesielt med multisub-oppsett med subwoofere plassert både foran og bak kan dette bli helt galt, slik at det måles mye bass, men det mangler liksom noe - all kraften er borte.

    Å få til dette kan være mer krevende. Men i mange tilfeller kan en ha et helt greit utgangspunkt, slik at det ikke er så stort behov for å rette opp noe mer.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Redefinerer bass

    V6 subwoofer av den nye generasjonen Compact Horn subwoofere blir nå testet i Rom2.

    Nei, jeg kan ikke vise den ennå, bare et uskarpt bilde, så du kan få et inntrykk av den kompakte størrelsen - vær tålmodig, og følg med for mer om den nye generasjonen Compact Horn subwoofere.

    Flere design i forskjellige størrelser og fasonger dekker alle behov for bass i små rom/hjemmebruk, for musikk og filmer. Med en basskvalitet så annerledes og avhengighetsskapende at opplevelsen av bass blir redefinert.


    ............

    Så hva er forskjellen her - er det mere output, mere dypbass, hele huset rister?

    Det handler om lydkvalitet, rett og slett.

    Å måle på en slik V6 er en nedtur - dårlig output, ruller av under 30hz, høy forvrengning når lydtrykket øker, og den kan aldri spille skikkelig høyt. Akkurat som en kan forvente av en bitteliten subwooferenhet med dimensjonene 22x22x68cm. Ingen trolldom her i gården, kun ingeniørteknikk blandet med en dose kunst, slik at fysikkens lover gjelder fremdeles.

    Med rett plassering og kalibrering viser det seg at dette holder til ganske mye - både rart og litt til.

    Sett på noe musikk, og det blir åpenbart at det faktisk er forskjell på subwoofere - for disse låter definitivt forskjellig. Det er denne opplevelsen av kraft og dynamikk og liv i musikken, liksom noe som alltid ligger og lurer og brått kan våkne opp. Taktil feel med skikkelig punch fra et par så små boxer er ganske utrolig, og nyanseringen og kontrasten både i lyden en hører og det taktile gjør dette til en spesiell opplevelse slik at en blir sittende bare å høre musikk med bass.

    Målsetningen med V6 er å gjenskape lyden fra de store hornene - i grove trekk - ved lavt og moderat lydvolum. Tester de siste dagene bekrefter at dette virker.

    Praktisk testing er nødvendig når en skal finne ut noe om sammenhenger mellom lydopplevelse og tekniske parametere. Å lage et Compact horn slik at output/kapasitet, frekvensrespons og timing blir rett er stort sett en simulatorjobb her hos meg, mens her var det et par ting i tillegg som måtte verifseres før det blir godkjent for videre fremdrift.

    Dette ekstra som måtte sjekkes er på nivå 3 - taktil feel. Det er følelsen av kraft og fysikk som skiller de store hornene fra en liten firkantet subwoofer du kjøper på spaceworld eller hificenteret. Forskjellen er der også på lavt lydvolum- en større høyttaler låter mere realistisk og kraftfullt. Den nye generasjonen Compact Horn subwoofere gjenskaper denne kraftfulle lydkarakteren i en mye mindre enhet. Det er tekniske teoretiske betraktninger som ligger til grunn for designen, og så må dette nå til slutt prøve ut i praksis for å verifisere at antagelser gjort i forhold til hvordan disse tekniske parameterene påvirker oppfattelsen av lyd faktisk stemmer.

    Dette er arti, både å høre på og oppleve, og selvfølgelig veldig givende å finne ut at det en har brukt ganske mye ressurser på å utvikle faktisk virker.


    Bilde/bilete: Testing av V6 i Rom2 med gauss-blur på V6 enheten fordi dere ikke får se hvordan den ser ut enda:

    V6 testing 21.jpg


    Bygging av V6 - slik ser noe av det inni ut, litt mer enn en firkantet kasse dette her:

    bygging 2.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nivå 3 – Taktil feel

    Måling av responsen med en mikrofon forteller ikke alt om hvordan lyden er. Spesielt ved lavere frekvenser er lydintensitet og partikkelhastighet veldig viktig for hvordan lyden oppfattes, gjennom taktil sensing fra forskellige deler av kroppen.

    (...)

    Hvis du fokuserer alene på å få frekvensresponsen rett, så er fremdeles hva som skjer med intensitet i lydfeltet helt ut i det blå. Spesielt med multisub-oppsett med subwoofere plassert både foran og bak kan dette bli helt galt, slik at det måles mye bass, men det mangler liksom noe - all kraften er borte.
    Interessant å lese, Kvålsvoll!

    Spørsmål: Dersom man nå skulle være så dum og uheldig (alt ettersom) å ikke besitte dine hornsubwoofere...;) Og ha helt tradisjonelle kjedelige bokse-subwoofere. Har du noen formening, ut fra det du skriver her om taktil feeling, om subwoofere som fyrer nedover? Slik er jo noen kommersielle subwoofere konstruert. Frekvens-messig gjør det jo ikke så stor forskjell. Men kan det påvirke den taktile følelsen bassen gir, selv fra 60 hz og nedover?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Nivå 3 – Taktil feel

    Måling av responsen med en mikrofon forteller ikke alt om hvordan lyden er. Spesielt ved lavere frekvenser er lydintensitet og partikkelhastighet veldig viktig for hvordan lyden oppfattes, gjennom taktil sensing fra forskellige deler av kroppen.

    (...)

    Hvis du fokuserer alene på å få frekvensresponsen rett, så er fremdeles hva som skjer med intensitet i lydfeltet helt ut i det blå. Spesielt med multisub-oppsett med subwoofere plassert både foran og bak kan dette bli helt galt, slik at det måles mye bass, men det mangler liksom noe - all kraften er borte.
    Interessant å lese, Kvålsvoll!

    Spørsmål: Dersom man nå skulle være så dum og uheldig (alt ettersom) å ikke besitte dine hornsubwoofere...;) Og ha helt tradisjonelle kjedelige bokse-subwoofere. Har du noen formening, ut fra det du skriver her om taktil feeling, om subwoofere som fyrer nedover? Slik er jo noen kommersielle subwoofere konstruert. Frekvens-messig gjør det jo ikke så stor forskjell. Men kan det påvirke den taktile følelsen bassen gir, selv fra 60 hz og nedover?
    Kanskje. Men først og fremst oppover i bassområdet. Hvis en har slike så går det jo an å teste - sammenligne med anbefalt plassering med driver fyrende nedover, mot veltet slik at driveren fyrer fritt. Når driveren fyrer ned mot gulvet så blir den akustiske belastningen annerledes, slik at en ikke skal se borti fra at det er forskjell.

    Helt i bunnen av frekvensområdet så har plassering betydning - om de står i front, rundt omkring, eller ved en sidevegg, eller alt sammen i ett hjørne.

    Og har du nå vært skikkelig uheldig, så blir alle subwoofere bedre hvis systemet settes opp rett. Det er helheten som teller, og samspillet med hovedhøyttalerene gjør veldig mye for hvordan bassen oppfattes.

    Det er litt mer med disse hornene enn bare akustisk impedans og kobling. Driverene er valgt ut spesielt for formålet, de vil ikke virke i vanlig lukket box. Driverparametere som passer i mine horn gir automatisk fordeler oppover i frekvens - de oppleves "raskere". Som en sa det, om de små S6-14 - "hard bass". Den nye V6 har enda mer av denne "harde" bassen - kraft og snert i anslaget, punch helt uten buldring og romling.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ... selv fra 60 hz og nedover?
    Kan vel legge til at nedover i frekvens har plassering og kalibrering av multisub oppsett mest å si, dette er også forholdsvis lett målbart. Det hornene bidrar med her er først og fremst en vanvittig kapasitet og dynamikk helt ned til bunns.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    To veldig like høyttalere med forskjellig lyd

    F1 eller F1p - er det forskjell, og i tillfelle - hva er best.

    Forskjell er det, men hva som er best kommer an på.

    F1 - den originale - har mere lys klangbalanse og livlig lyd, med en særegen snert på transienter. Lydbildet er litt frempå, og fokuserer lite på dybderetning.

    F1p er mørkere og varmere, mere nøytral og korrekt, mere 3-dimensjonal i dybderetningen, en mere avslappet presentasjon som alltid er behagelig uansett lydvolum.

    Med andre ord, det kommer an på smak og behag.

    For de teknisk fokuserte så måler disse høyttalerene helt identisk frekvensrespons. Forklaringen på de lydmessige forskjellene finnes i tidsdomenet, og de er godt skjult.

    Forskjellen på F1 og F1p er LF-driverene, samt delefilteret som er tilpasset.

    Det ble noe fullt i rommet med alle disse høyttalerene, men det er akkurat plass til å sette de som ikke spiller ut til siden slik at de ikke har så stor innvirkning akustisk.

    F1 og F1p 1.jpg


    F1 og F1p 2.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bassystemer: Skape engasjement for lyd

    Hovedfunksjonene til denne tråden er å 1 - øke interesse og engasjement for lyd, 2 - fronte mine Kvålsvoll Design produkter og tjenester.

    Om det du finner i tråden her gir deg økt interesse for lyd og lydutstyr, og får deg til å fortsette å bruke hfs-forumet og lese og av og til delta i diskusjoner, da er mål nummer 1 oppnådd. Om du er enig med meg eller hvor vidt du liker det jeg lager er irrelevant. Som lydinteressert vil du være med på å skape økt interesse og bidra til at det finnes et marked for spennende lydprodukter - som er grunnlaget for et mangfold av forskjellige produkter, også mine.

    Og en dag kommer jeg til å lage noe som du også vil ha. Du ser en kort beskrivelse, så er det noen bilder som viser noe som absolutt faller i smak, prisnivået er rett, i neste omgang lurer du på når de kan leveres.

    Kanskje er det akkurat en slik jeg holder på å bygge nå. Et helt nytt basshorn, med litt annen designfokus.

    Bass og spesielt bassohorn er i hvertfall egnet til å skape engasjement og interesse for lyd. Blant de intetanende er det ofte bassen som virkelig gir inntrykk, og også blant erfarne entusiaster så faller et skikkelig fundament alltid i smak.


    Deler til nye V80 Compact Horn subwoofere:

    bygging 1.jpg


    Inni en V80 - rettere sagt, omtrent halve inni:

    bygging 2.jpg


    Inni et Compact Horn basshorn er det for trangt for hoder, slik at kameraet må sendes inn for inspeksjon:

    bygging 3 inni et basshorn.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.003
    Antall liker
    104.688
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har sånn Buttcam - du kan få låne :D

    BTW, blir dette et horn? Ser mere ut som en s.k. stepped expansion konstruksjon.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har sånn Buttcam - du kan få låne :D

    BTW, blir dette et horn? Ser mere ut som en s.k. stepped expansion konstruksjon.
    Dette blir et horn - et Compact Horn, med to dempekanaler. Bildet viser bare litt av konstruksjonen.

    Et slik basshorn er foldet, og arealet utvider seg fra halsen mot munningen. Arealet er fortsatt lite i forhold til bølgelengden, mens lengde, arealer, dempekanaler og ladekammer er utformet slik at driveren ser en akustisk belastning som er mye mere resistiv over hele det nyttbare frekvensområdet i forhold til en bassrefleks med vanlig port.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Bassystemer: Hva er egentlig et basshorn

    Det blir sene dager, og nå er V80 som er fotomodell på bildene over testet. I 1m avstand er det fremdeles en slags frisk bris..

    Så hva er et horn - hvordan skiller det seg rent teknisk fra en driver i lukket kabinett, eller et vanlig bassreflex. Munningen er jo liten i forhold til bølgelengden, så det er ingen spredningskontroll, og virkningsgrad/følsomhet må fremdeles følge loven om størrelse - nedre grensefrekvens - følsomhet.

    Et horn er en akustisk transformator.

    Driveren med forholdsvis lite areal, tung og stiv membran og kraftig motor kobles til luften i rommet via hornkanalen, slik at stor kraft omsettes til lyd med høyere partikkehastighet og høyere lydintensitet.

    Hvis en tenker seg at en vifter med hånda for å flytte luft, så fungerer dette lite effektivt - blir fort sliten av å vifte, uten at det blir så mye vind av det. Hvis en prøver med en stor og lett plate i stedet, så blir det noe annet - det blir tyngre å vifte, men det flyttes også til de grader mere luft, og nå er det luften som bestemmer kraftbehovet.

    En driver i et lukket kabinett er veldig ineffektiv på å lage lyd - det er mye bevegelse, men luften glir på en måte unna, slik at det blir lite lyd i forhold til kraften som trengs forå beevege membranen.

    Hornet fungerer som å vifte med en plate - mye mere effektiv kobling til luften.

    Munningen på hornet trenger ikke være stor i forhold til bølgelengden for at dette skal virke som en akustisk transformator. Mindre areal betyr bare at lufthastigheten i munningen blir større, fordi volumhastigheten er konstant.

    Det er fysiske begrensninger for hvor lite et horn kan lages, og fremdeles virke. Det som skjer er at lufthastighet og trykk inne i hornkanalen rett og slett blir for stor, slik at det blir for mye tap. Høyere lydtrykk betyr større horn.

    For hjemmbruk/små rom så viser det seg at horn kan lages ganske nette, og fremdeles ha tilstrekkelig kapasitet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk Kvålsvoll, du har en sjelden evne til å forklare kompliserte hifi-ting på en enkel måte!

    Men ang. dette med størrelse på horn. Hvis vi holder oss til høyere frekvenser, i hvert fall. Er det ikke noe med at horn bør være ganske så store for å unngå farging av lyden og forvrengning? Jeg har i hvert fall sett det påstått fra folk som har peiling på dette, uten at jeg selv er i nærheten av å vite noe om det, da.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Men ang. dette med størrelse på horn. Hvis vi holder oss til høyere frekvenser, i hvert fall. Er det ikke noe med at horn bør være ganske så store for å unngå farging av lyden og forvrengning?
    ...
    Det er riktig, og dette gjelder også for basshorn.

    De hornene jeg lager nå er egentlig altfor små. Det medfører rippel på responsen, kan sees som en slags svingende frekvensrespons. For slike basshorn så har disse svingningene stor avstand i frekvens, slik at det blir en respons med noe brukelig helt nederst, og så blir det kraftige utfasinger og peaker oppover. Nå er det slik at frekvens og tid henger sammen, slik at når det svinger i frekvensresponsen så svinger det også i tid - hornet ringer som en klokke. I et basshorn så blir det riktignok ikke klokkelyd, det blir kraftige bassresonanser som durer og bromler. Det brukelige frekvensområdet helt nederst er så lite at det vanskelig kan forsvares å bygge et slikt horn. Med andre ord helt ubrukelig.

    Det er derfor jeg har utviklet Compact Horn med dempekanaler, slik at det er mulig å få HELT jevn respons i hornets arbeidsområde selv om dimensjonene på kanalen er for små til å gi rett akustisk belastning.

    Horn for høyere frekvenser er laget for å ha gi kontrollert lydspredning. Slike horn må være store i forhold til bølgelengden - både i lengderetning og tverrsnitt ved munningen. Slike horn vil også ringe hvis de er feildimensjonert. Her løses dette med rett dimensjonering og så blir det så stort som nødvendig.

    Respons fra hornkanalen i V80:

    V80 S3 2.png
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.003
    Antall liker
    104.688
    Torget vurderinger
    23
    Kast nå endelig ikke blår i øynene på folk og la de få inntrykk at 20 Hz. på 0,5 m2 er innen rekkevidde.......
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.003
    Antall liker
    104.688
    Torget vurderinger
    23
    Fysikkens lover gjelder fortsatt.... et anstendig basshorn som går til ærlige 20 Hz uten EQ eller andre fiksfakserier blir svært. No free lunch.

    20 Hz på 0,5 m2 gulvplass = enkelt, men da faller både "anstendig" og "horn" bort er jeg redd
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du anstendig som i et visst minimum av forvrenging? Er det juks med EQ for å pøse på med effekt for å senke responsen, eller fører det uansett til vræng på uanstendige nivåer?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Fysikkens lover gjelder fortsatt.... et anstendig basshorn som går til ærlige 20 Hz uten EQ eller andre fiksfakserier blir svært. No free lunch.

    20 Hz på 0,5 m2 gulvplass = enkelt, men da faller både "anstendig" og "horn" bort er jeg redd
    Jeg har hatt oppsett stående med slike Compact horn subwoofere i flere år nå, som greier 20hz og enda en del til. Med helt grei kapasitet.

    Det som står i Den Moderate Kinoen har fullt nivå ned til rundt 16hz med grei kapasitet, under ned mot en 12hz så faller max output en del.

    Hvordan dypbassen og også resten av bassområdet oppleves er også avhengig av hvordan dette er satt opp. Rett kalibrering er en forutsetning for å få bra resultat.

    For musikk så er det ikke noe som mangler i dypbassen på dette oppsettet, for film er det mer å hente i de verste scenene. Er rommet større, trengs det mer kapasitet, da setter en bare inn flere horn.

    Dette er ikke vanlige horn, det er ikke vanlige subwoofere, bassystemet er satt opp etter helt nye metoder.

    Dette virker.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.003
    Antall liker
    104.688
    Torget vurderinger
    23
    Du er herved satt opp for Nobelprisen i fysikk! :D
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Du er herved satt opp for Nobelprisen i fysikk! :D
    Hvis du sammenligner output i dypbassen fra en T138 med en typisk subwoofer av mer heftig type som kan kjøpes i en butikk så ser du at størrelse og det en får ut ikke er veldig forskjellig. Sammenhengen mellom effektivitet - størrelse - dypbass er alltid gjeldende. Det er fremdeles ingen fysiske lover som brytes.

    Mest dypbass i forhold til størrelse får en med en lukket box og driver med ekstremt lang slaglengde og massiv effekt til å drive dette. Virker veldig bra - på papiret.

    Det jeg prøver å få til er noe som også virker bra i praksis - når en spiller musikk, og når Tom Cruise går inn for landing i "Coming in hot"-scenen. Jeg prøver å få til lyd som har mere liv, mere realisme, mere kontraster.

    Slik sett så er kapasitet en ting, som kan ordnes med flere subwooferenheter. Men hvis det låter sløvt, så hjelper det ikke med mere sløvskap.

    Et digert horn på rundt 1000 liter kan designes slik at det yter mye mer i dypbassen. Problemet er at dette blir altfor svært - umulig å håndtere, tar opp altfor stor plass.

    De hornene jeg har designet nå er størrelsesmessig til å leve med, og kapasitetsmessig det mange vil kalle tilstrekkelig. Og det er hornlyd.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.003
    Antall liker
    104.688
    Torget vurderinger
    23
    Har ingen ting med skepsis mht. lyden å gjøre, bare lurte på om horna loader helt ned til 20 Hz og at det ikke er EQ inne i bildet....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har ingen ting med skepsis mht. lyden å gjøre, bare lurte på om horna loader helt ned til 20 Hz og at det ikke er EQ inne i bildet....
    De fire prikkene på slutten av setningen din er kanskje megetsigende for teknisk innvidde, men kan du klargjøre hva du mener for oss som ikke klarer å omgjøre fire prikker til teknisk innsikt....?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.800
    Antall liker
    11.306
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kvålsvoll:
    Hvor stort er det hornet, dvs kassen, og hva driver står i det?
    Du når sikkert 20hz, men er redd du bare står igjen med det driveren gir og ingen ladning.
    Kassen ser liten ut i forhold til hva noen andre her inne har som hornsub løsning.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kvålsvoll:
    Hvor stort er det hornet, dvs kassen, og hva driver står i det?
    Du når sikkert 20hz, men er redd du bare står igjen med det driveren gir og ingen ladning.
    Kassen ser liten ut i forhold til hva noen andre her inne har som hornsub løsning.
    Ved 20Hz kommer all lyden fra hornmunningen, driveren forsyner bare med kraft, membranen har veldig liten bevegelse.

    Det står litt om Compact Horn teknologien her:
    Kvalsvoll Design AS Compact Subwoofer Design Article
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Fysiske lover, et horn som skal gjengi 20 Hz blir normalt stort så det holder, sist jeg hørte et sådan så var vel munningsarealet 2 x 3 m. og lengden rundt 7.

    Det finnes masse info på området - se eks. vedlegg.

    SoundStage! Max dB - Bass (02/1999)
    Et horn tunet til 20hz eller lavere kan lages akkurat så lite som en ønsker.

    Men når størrelsen går ned, så blir virkningsgraden tilsvarende dårligere, og det er en grense for hvor mye lyd en kan få ut i forhold til størrelse og nedre grensefrekvens.

    Derfor er de bittesmå skoeskene med 6" driver tunet til 30hz, kunne godt laget den slik at den når under 20hz, men max lydtrykk blir så lavt at det ikke hare noen hensikt.

    De større hornene er tunet lavere, og her er max output vesentlig større.

    I gamletida så var horn noe en berenget med kalkulatoren - rett lengde på hornet, så var mye gjort, og så må areal i hals og fremover mot munningen være rett. Om det ble rett, fikk en først vite når hornet var bygd.

    En annen forskjell er driveren - de driveren jeg bruker nå har en ekstrem termisk kapsitet, veldig kraftig motor og mye lengre slaglengde. Dette betyr mer output - selv om virkningsgraden ikke er veldig høy, så blir det lyd, mye lyd.

    Det er nye tider. Avansert simulering gjør det mulig å lage ting på en helt annen måte.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn