Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Termisk støy og Passiv Intermodulasjon er her to forskjellige begreper

    What is Passive Intermodulation | PIM Distortion | Tutorial - Radio-Electronics.Com
    PIM oppstår stort sett bare i oksyderte kontaktflater. Derfor er kontakter og terminering viktig. PIM oppstår ikke i selve kabelen. Derfor er en rimelig proffkabel med gode kontakter ofte et bedre valg enn en hypet "referansekabel" med jalla-kontakter fra Furutech eller tilsvarende. Ser bling ut, men er dårligere på det som teller og holder dårlig over tid.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ^ jeg bryr meg fint lite om hva de mener om hvilke kabler jeg skal bruke
    Plasserer du uttalelsene fra din høyttalerfabrikant i samme bås som Nordost sine uttalelser da eller? At de bare farer med vås?
    Ja, det er vås i min verden (jeg har ikke sett sitatet før, for øvrig). Men som produsent av ett eller annet så må man nesten til en viss grad snakke til meningheten for å få solgt noe regner jeg med, uavhengig av hva man faktisk tror eller mener - det er ikke unikt for HiFi. Om jeg skal rangere vås så synest jeg dog Nordost sitt er i en høyere klasse av sorten siden de prøver å forklare pølsevevet sitt med noe som er så ekstremt enkelt å gjennomskue.

    Høyttalerere som produktklasse er også betydelig mer komplisert enn en skarve kabel. Det er til dels store variasjoner mellom ulike merker, modeller osv - det samme kan neppe sies om det som er den aller, aller simpleste komponenteten i et stereoanlegg - nemlig en kabel.
    Hvis du leser bøker som "High performance loudspeakers" av Colloms, vil du se at dette er en rent kommersiell vurdering for å selge høyttalere til kabeltroende, helst til enda høyere pris.
    Man kan så undre sig over at han tilsyneladende har ejet et de mere omdiskuterede kabler hvorfor bruger han ikke bare biltema.

    Martin Colloms's System
    Analog: Linn LP12/Lingo/Naim ARO/Koetsu Rosewood II or van den Hul Grasshopper IV GLA.
    CD playback: Krell KPS20i/l, Wadia 16, Mark Levinson No.30.5.
    Preamplification: Audio Research LS7 and LS22, Conrad-Johson PV10AL and PV12.
    Power amplification: Krell KAS-2, Audio Research VT150SE & VTM120, Krell KSA-200S, Conrad-Johnson MV55, Meridian 605, Naim NAP250.
    Integrated amplification: Musical Fidelity A1000, Exposure 20.
    Cables: Transparent Reference, Kimber Black Pearl & KCAG balanced and unbalanced, Siltech 4x180 & FTM4, van den Hul Revelation, The First & The Second.—Martin Colloms

    Wilson Audio Specialties WITT loudspeaker Martin Colloms's System | Stereophile.com

    Men kan sikkert også regne med at en bladsmører og forfatter som køber sin hi-fi, sikkert utallige gange har udskiftet den interne kabling og konstateret om det giver en hørbar forskel eller ikke. Jo da, der er nogen af os hardcore Diy folk som faktisk har prøvet det utallige gange, og som i de sidste 15-20 år eller mere generelt har taget hensyn til dette aspekt, også i andre hi-fi apparater såsom forstærkere, kilde-afspillere osv.

    Men der har det jo nok heller ingen betydning, det er det rene tidsspild .
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.190
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    1
    ...
    PIM oppstår stort sett bare i oksyderte kontaktflater. Derfor er kontakter og terminering viktig. PIM oppstår ikke i selve kabelen. Derfor er en rimelig proffkabel med gode kontakter ofte et bedre valg enn en hypet "referansekabel" med jalla-kontakter fra Furutech eller tilsvarende. Ser bling ut, men er dårligere på det som teller og holder dårlig over tid.
    En del RF-kabler (coax) bruker kobber-/sølvbelagt ståltråd/-wire som senterleder. Er det en kilde til forvrenging? Evt hvor mye og under hvilke betingelser?

    En del elektronikk-komponenter gjør det samme bl.a. motstander og kondensatorer (dvs bruker kobber-/sølv-/tinnbelagt ståltråd). Noen av disse er endog godt ansett f.eks. gode gamle Phillips blå Polyprop (?). For egen regning unngår jeg gjerne ferromagnetiske materialer i signalkjeden, men jeg har egentlig ikke sett så mye dokumentasjon om det egentlig har så mye å si.

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.359
    Antall liker
    9.621
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes bloggene til VIRKERLIGE kabelprodusenter er interessant lesing. Feks trenger jeg virkelig en 75 ohms digitalkabel mellom Sonos Connect /CD spiller og DAC, eller funker en lakrislisse??

    Feks denne om krav til digitalkabler og karakteristisk impedanse. Slik jeg leser det vil nær sagt hva som helst impedanseverdi fungere som digitalkabel for våre formål
    ( vi ligger under 2MHz i bitfrekvens og siden lengder under 24 fot og 10MHz, så bryr signalet seg dermed ikke om impedansen, ....returrefleksjonen i kabel blir vistnok små også for våre forhold)


    Tales of the Cliff - Part 1

    PS lakrislissen fungerer,men har utfall med sonos,men om det er trådløst nett eller larislissens feil får jeg ikke sjekket før jeg får tak i en korrekt kabel..



    TIPS XLR lodding..
    http://www.belden.com/blog/broadcastav/Wiring-Up-An-XLR.cfm


    Analog audio
    http://www.belden.com/blog/broadcastav/Analog-Audio-Hangs-on-in-Broadcast.cfm
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    ...
    PIM oppstår stort sett bare i oksyderte kontaktflater. Derfor er kontakter og terminering viktig. PIM oppstår ikke i selve kabelen. Derfor er en rimelig proffkabel med gode kontakter ofte et bedre valg enn en hypet "referansekabel" med jalla-kontakter fra Furutech eller tilsvarende. Ser bling ut, men er dårligere på det som teller og holder dårlig over tid.
    En del RF-kabler (coax) bruker kobber-/sølvbelagt ståltråd/-wire som senterleder. Er det en kilde til forvrenging? Evt hvor mye og under hvilke betingelser?

    En del elektronikk-komponenter gjør det samme bl.a. motstander og kondensatorer (dvs bruker kobber-/sølv-/tinnbelagt ståltråd). Noen av disse er endog godt ansett f.eks. gode gamle Phillips blå Polyprop (?). For egen regning unngår jeg gjerne ferromagnetiske materialer i signalkjeden, men jeg har egentlig ikke sett så mye dokumentasjon om det egentlig har så mye å si.

    mvh
    KJ
    RF-kabler benytter sølvbelagt senterleder av billig materiale fordi skineffekten her er påtagelig.

    Komponenter har fortinnede/forsølvede koblingsledninger for å forbedre lodde-egenskapene.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.728
    Antall liker
    3.408
    Hvis du leser bøker som "High performance loudspeakers" av Colloms, vil du se at dette er en rent kommersiell vurdering for å selge høyttalere til kabeltroende, helst til enda høyere pris.
    Du er belest. Er det denne du sikter til?

    High Performance Loudspeakers 6th ed skrev:
    Speaker Cable Practice

    For maximum benefit from bi-wiring or other aspects of high-quality sound reproduction some simple rules have been established for speaker cabling.
    1. Cable runs should be as short as possible.
    2. Lengths for the left- and right-hand channels should be equal, any spare cable should not be wound into a coil; it should be folded non-inductively (zigzag) and secured neatly.
    3. Virtually any kind of conductive wire will work but subtle sound quality differences are present between cables. These are significant in critical applications. Some care and expense on cable is justified and, in critical market areas, up to 20% of the loudspeaker system cost may be allocated to cable. For the industry as a whole the cable allocation is set at typically 1% of the price of the speakers.
    4. Speaker cables may be viewed as a profit point and not as a legitimate component in the audio chain.
    Men, jeg er forvirret. Leser man resten av denne http://www.colloms.com/pages/exerpts.aspx så fremstår Collom som en ganske opptatt av hva kablene er bygget av og hvordan de er bygget opp. Det er vell ikke mange av kabeltilhengerene her på hsf som går like langt i alt som han.

    However, careful subjective analysis indicates that significant sound quality differences between cables do exist which are also independent of loop resistance and impedance. From a review of a database of 100 cable types, it can be shown that conductor type and purity, its state of annealing and any surface plating are relevant. In addition single or multiple stranding, including the use of differential strand diameters or separately insulated strands and/or more complex strand winding methods are influential. Geometry also plays a part, for example flat twin, twisted pair, coaxial, planar ribbon and tube. Finally the dielectric quality of the insulating medium matters together with mechanical properties such as stiffness and damping. For one cable design, a wrap of lead tape was added to increase the mass and damping to a high-power speaker cable, with a clearly audible and positive result.
     
    Sist redigert:

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Mange kan bekrefte at kabler av mang en art påvirker lyden i anleggene de har. Men pussig nok kun når de er klar over at nevnte kabel er der.

    Og skulle vi snakke om lange innlegg for å forklare? Beklager, tåkepratet fungerer ikke på meg. Svalander eller ikke. Duelund, Bertram, Mirrch og Abrahamsen heller ikke.

    Nei jeg hadde da ventet meg bedre der nede fra det ellers så blide Danmark.
    "Når de kun er klar over at nevnte kabel er der"? Du kan ikke ta mer feil.
    Du forsøker ikke engang å forstå kortvarigs innlegg, det er dt som er problemet her inne..her råder tekniske og matematiske forklaringer, som iogforseg nok er korrekte, men kan aldri tenke meg de er komplette på noen måte..det vil alltid være faktorer i lyden, eller i anlegget som helhet som oppfører seg "kaotisk", og ikke kan legges inn i en fullstendig ligning...å hevde det isåfall er veldig arrogant og sneversynt

    Nå baserer jeg uttalelsen om at "kun når de vet at nevnte kabel er der" på direkte personlige erfaringer.
    Å kalle en slik observasjon for sneversynt og arrogant er rimelig, ja du gjetter det nok selv.

    Det er ellers ganske betimelig å stille det enkle spørsmål om noen av de kabeltro kjenner til noen som helst type "linse" som kan gjenopprette perfekt fokus i et bilde som allerede er ute av fokus. Her: Hvordan kan en kabel langt ute i kjeden være i stand til å danne en slik ro og orden i lydbildet når signalet allerede har vært gjennom uttallige forskjellige materialer og kabler av "tvilsom karakter" FØR de blir prossessert gjennom disse vidunderkablene. Kan du gi noen som helst slags plausibel forklaring på et slikt fenomen?

    Hva jeg har forstått, eller forsøkt å forstå, av kortvarigs innlegg kan du ellers fortsatt kun undre deg over.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Det går ikke 1 og 0 i en usb-kabel, men et elektrisk signal med spenningsnivåer som representerer 1 og 0.
    Endelig en god forklaring på stavefeilene i mine Word dokumenter på ekstern harddisk. Så datapakkene blir tydeligvis åpnet i kabelen og pakket om.

    OK? Er USB-standarden blitt omdefinert?
    Nei, selvfølgelig ikke.
    Er litt usikker på om du tillegger meg uttalelsen ? Den er hentet fra Erdal Stereo kabler
    Min kommentar om feil i mine Word dokumenter var et forsøk på sarkasme. Du trenger heller ikke være i tvil om hva jeg mener om denne typen kvakksalveri. Det er slike uttalelser fra bransjen som tar bort enhver troverdighet. Så selv om jeg skulle kjøpe at det er forskjell på høyttalerkabler, vet jeg i alle fall hvor jeg ikke skal spørre.

    Det som igjen er problemet er at bransjen fremstiller at de virkelig har kunnskaper om overføring av data, som dette jo vitterlig er. Så betyr det at folk som prøver å støtte seg til bransjen blir fullstendig rundlurt. Så jeg sier det igjen; firmaer som dette har 0,000 troverdighet. Og det er dessverre mange av dem.
    jeg kan lite om strøm, men nettverk og dataoverføring vet jeg nok om til å kunne avsløre det verste sludderet.

    Såså Nipla. Ingen fare.
    Det er langt lettere for de mindre lærde å fatte dette med "1" og "0" enn nøyaktig hvordan de forskjellige former for databusser faktisk fungerer.
    Det være seg via spenningsnivåer eller fasevending/strømretningsendring eller andre metoder for å kode store mengder data inn i en kabel som man ellers egentlig ikke skulle tro det var mulig å overføre slike mengder data i.
    Se bare den gode gamle kobbertråden til telefoni, som egentlig aldri var beregnet å overføre frekvenser høyere enn et par kilohertz engang.

    Så an de jo bare undre seg over hvordan helt alminnelige USB-kabler faktisk kan henge med for å overføre de mengder data som til og med får Qobuz til å fungere perfekt. :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Termisk støy og Passiv Intermodulasjon er her to forskjellige begreper

    What is Passive Intermodulation | PIM Distortion | Tutorial - Radio-Electronics.Com
    PIM oppstår stort sett bare i oksyderte kontaktflater. Derfor er kontakter og terminering viktig. PIM oppstår ikke i selve kabelen. Derfor er en rimelig proffkabel med gode kontakter ofte et bedre valg enn en hypet "referansekabel" med jalla-kontakter fra Furutech eller tilsvarende. Ser bling ut, men er dårligere på det som teller og holder dårlig over tid.

    Dette er IKKE fra produsenter i HiFi miljøet.

    What is Passive Intermodulation | PIM Distortion | Tutorial - Radio-Electronics.Com
    PIM can occur in a variety of areas from coaxial connectors to cables


    Intermodulation - Wikipedia, the free encyclopedia
    Passive intermodulation (PIM), however, occurs in passive devices (which may include cables, antennas etc.)



    Passive Intermodulation (PIM) Measurement | Agilent

    Passive intermodulation (PIM) is a form of intermodulation distortion that occurs in passive components such as antennas, cables, connectors, or duplexers with two or more high-power input signals. PIM in the transmission path degrades quality of the wireless communication system.



    http://www.ieee.li/pdf/essay/passive_imd.pdf

    Guidelines to designing low PIM
    connectors and cable assemblies will
    be outlined including a discussion of the
    latest test procedures being developed
    by the international community.



    passiv Intermodulation Distortion?-?Startsiden?s?k

    etc.etc.etc.....


    Kabelprodusenter UTENFOR HiFi miljøet selger kabler med "low PIM cable"


    low pim cable?-?Startsiden?s?k


    Ser jo fra tidligere innlegg at det påståes at kabler er lineære,men her kommer det frem at selv kabler kan være ulineære ?




    [h=2]Hvor lineære er passive komponenter?[/h]
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Nei du har rett Ymir. Det er ikke fra HiFi-miljøet de linkene dine.
    Her er det hele veien snakk om skitne kontaskter i RF-miljø.

    LowPIM cables er refeferert til RF-kabler der PIM nivået ligger på -140dBc eller bedre.

    Relevant?
    Og legg merke til: Det er større "fare" for slik PIM der to eller flere forskjellige materialer er inkludert i kablene.
    Noe vi selvfølgelig er belemret med i hele kjeden innen HiFi, der materialer som silicium, gull, tinn, kobber, aluminium, sågar jern er deler av signalkjeden på en eller flere måter. Legger vi til sølv og "monokrystallinsk kobber" i tillegg så er vi nær mål.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Ja, det er vås i min verden (jeg har ikke sett sitatet før, for øvrig). Men som produsent av ett eller annet så må man nesten til en viss grad snakke til meningheten for å få solgt noe regner jeg med, uavhengig av hva man faktisk tror eller mener - det er ikke unikt for HiFi. Om jeg skal rangere vås så synest jeg dog Nordost sitt er i en høyere klasse av sorten siden de prøver å forklare pølsevevet sitt med noe som er så ekstremt enkelt å gjennomskue.

    Høyttalerere som produktklasse er også betydelig mer komplisert enn en skarve kabel. Det er til dels store variasjoner mellom ulike merker, modeller osv - det samme kan neppe sies om det som er den aller, aller simpleste komponenteten i et stereoanlegg - nemlig en kabel.
    Hvis du leser bøker som "High performance loudspeakers" av Colloms, vil du se at dette er en rent kommersiell vurdering for å selge høyttalere til kabeltroende, helst til enda høyere pris.
    Man kan så undre sig over at han tilsyneladende har ejet et de mere omdiskuterede kabler hvorfor bruger han ikke bare biltema.

    Martin Colloms's System
    Analog: Linn LP12/Lingo/Naim ARO/Koetsu Rosewood II or van den Hul Grasshopper IV GLA.
    CD playback: Krell KPS20i/l, Wadia 16, Mark Levinson No.30.5.
    Preamplification: Audio Research LS7 and LS22, Conrad-Johson PV10AL and PV12.
    Power amplification: Krell KAS-2, Audio Research VT150SE & VTM120, Krell KSA-200S, Conrad-Johnson MV55, Meridian 605, Naim NAP250.
    Integrated amplification: Musical Fidelity A1000, Exposure 20.
    Cables: Transparent Reference, Kimber Black Pearl & KCAG balanced and unbalanced, Siltech 4x180 & FTM4, van den Hul Revelation, The First & The Second.—Martin Colloms

    Wilson Audio Specialties WITT loudspeaker Martin Colloms's System | Stereophile.com

    Men kan sikkert også regne med at en bladsmører og forfatter som køber sin hi-fi, sikkert utallige gange har udskiftet den interne kabling og konstateret om det giver en hørbar forskel eller ikke. Jo da, der er nogen af os hardcore Diy folk som faktisk har prøvet det utallige gange, og som i de sidste 15-20 år eller mere generelt har taget hensyn til dette aspekt, også i andre hi-fi apparater såsom forstærkere, kilde-afspillere osv.

    Men der har det jo nok heller ingen betydning, det er det rene tidsspild .
    Jepp, for en del år siden (tidlig 90 tallet) så testet eg b.l.a dette med å bytte internkabling i div høyttalere ettersom eg hadde lest og hørt at det ville gi dramatiske forbedringer (sølv til diskant og tykk kobber til bass/mellomtone element var de alle enige om) desto større var nedturen når eg oppdaget at de dramatiske forbedringer uteble.....dvs ingen hørbar forbedring

    joda, må nok innrømme at den aller første lyttetest når eg satt der svett og med loddebolt i hånden så trodde eg at eg hørte stor forskjell.... , men de neste dager etter bytte frem og tilbake og sammenligning med de samme høyttalere uten endring på internkabling så måtte eg innse at dette var rett og slett bortkastet tid og arbeid (til mine skeptiske venners store fornøyelse).

    Og du, vennligst ikke kom med denne "du mangler viten/erfaring om hifi" nå, fordi at det har du ingen viten om
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Faktum er derimot at de har tilpasset seg markedet for å kunne selge og ikke støte potensielle kjøpere.
    Ja det må jo være fantastisk å ha denne forklaringen parat; den kan jo brukes til å finne logiske grunner for alt mulig. Gå inn i hodene på produsentene og finn skjulte motiver som forklarer alle mulige slags designvalg en i utgangspunket er uenig i.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Kjøpe nye høytalerkabler i dag jeg, hørte forskjell gjorde jeg og....

    Må splitterpine gal jeg da............

    Er musiker selv og har vært i en del studioer av bra kvalitet og må si det er mye rart av ymse kvalitet der men mange flinke folk.
    også har de noen hundre meter med kabler så å kjøpe ting som koster mange hundre kr meteren er helt utelukket.
    Særlig nå som alle "kjøper" musikk på spotify og slikt,blir ikke noen kroner ekstra til kabler da akkurat men det er en annen diskusjon.

    Nå det er sagt så får du antagelig ikke mer for pengene enn når du kjøper ting fra proff markedet enten det er kabler, monitorer, dacer osv..
    MEN det finnes bedre ting...

    Til og med Svalander mener at det er forskjel på kabelretning og han tjener vel ikke så mye penger på det...

    Har ikke lest alt her, blir for mye men ser at Ohm's lov stadigvekk kommer opp. Gjelder ikke den likestrøm bare?
    Det er ihvertfall kjedelig å høre på....

    Uansett er det ingen som vet hvorfor musikk virker på oss som den gjør, ingen logisk forklaring på at det frembringer følelser i oss å høre noen frekvenser stablet oppå og etter hverandre...
    Kanskje det påvirker andre ting og....
    Både fysikk,elektronik og musikk kan forklares matematisk...

    Nå skal jeg kose meg med nye kabler og høre på deilig musikk!

    ps Nogne Ø's bitter passer fremragende til vinyl...

    Ohms lov gjelder bare ved likestrøm?
    OK. Du utgir deg for å være musiker, så da er vel all musikk kun enkeltstående bølger som kun oppstår i mnåneskinn da?

    En av Svalanders minst troverdige teoremer er nettopp dette med at kabler har "en retning"
    Vekselstrøm forflytter elektroner i BEGGE retninger i en kabel. Du kan sammenligne det med Newtons vugge. Løft ei kule i den ene enden, og den siste på motsatt ende vil sprette ut til siden idet denne kulen du løftet blir sluppet og treffer kulene i vuggen.
    Er denne Newtons vugge plassert noenlunde i water, vil du se at det i grunnen ikke spiller noen rolle om du løfter venstre kule kontra høyre.
    At Svalander tjener grove penger på slikt er sikkert til stor glede for Svalander.

    Studioer med respekt for seg selv har kabler og utstyr som holder mål så det holder og vel så det.

    Og her er det merkelige: Ingen Bertram, ikke noe Svalander, ikke noe Snakeoil i det hele tatt.
    Og likevel produserer de lyd som lar seg "plukke frem" ved hjelp av disse superkablene, mens "alminnelige" kabler bare lager røre og rot av hele lydbildet.

    Å klare noe slikt kan kun sammenlignes med å forsøke å "fikse" et fotografi tatt med fokus feilstilt, for så å bruke "riktig linse" under betraktning av det og plutselig se alle detaljer krystallklart.
    Eller er lyden allerede "holografisk, organsik, åpen, transparent, nærværende, fokusert, osv, osv, allerede?
    Tja.... Utgir meg for å være musiker.....
    Har ihvertfall ikke hatt annen inntekt enn musikk siden forgie årtusen, og da kun utøvende..
    Har også medvirket på nærmere 30 utgitte innspillinger så har nok vært mere i studio enn de fleste her skulle man tro...

    OG jeg hører forskjel på kabler når jeg hører mitt eget instrument (kontrabass) gjengitt på cd innspilt i Rainbow studios av Kongshaug selv. Spilt inn 5-6 plater der..
    Det er et instrument jeg har eid i 15 år og har tilbrakt maaaaaange timer med så har vel en vis formening av hvordan det låter...
    Jeg hører forskjell på selve klangfargen på instrumentet, anslag, overtoner.osv,osv
    Bassen min har en liten kul på ca 140hz (ingen basser er helt jevne) men har hørt kabler som fjerner denne kulen eller legger til ting andre steder eller at bassen min forandrer karakter når jeg går opp i registeret..
    Forskjellene er ikke enorme men det er nok til at jeg hører at det ikke er den lyden jeg hører daglig..
    Noen kabler "komprimerer" anslaget mye.. Bassen min høres ut som en billig finér bass isteden for den 100 år gamle franske skjønnheten hun er...

    Har sannsynligvis også hørt flere cymbaler/trommerog blåsere live og i studio enn de fleste og hører tilsvarende forskjeller der..

    Tenker på kabler som jeg gjør med strenger, de låter forskjellig og forskjellige instrumenter låter best med forskjellige typer strenger. Har seks elbasser og bruker fire forskjellige merker med strenger...


    Synes det er synd at noen rakker ned på det som er hobbyen til andre,litt av moroa med dette (Hifi) er jo veien..
    Prøve og feile litt... Og kose seg med det..

    Når det gjelder ohms lov, fra wikipedia...
    Formelen definerer en motstandsverdi i alle tilfeller, også når motstanden ikke har konstant verdi ved variasjon av strøm eller spenning, altså ikke følger Ohms lov. Formelen gjelder bare for likestrøm. Ved vekselstrøm forplanter verdiene seg annerledes.

    Ohms lov - Wikipedia

    Men jeg synes og det er galskap å bruke ti tusener på kabler, akkurat som jeg synes det er galskap å bruke en halv milion på bil.. Men det er nå meg da...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Det er da noen som forsøker "Audio/HiFi kabler" i studio.



    Jim Merod is Professor of American Literature, jazz critic and writer. Prof. Merod has also been a jazz and blues recording and mastering engineer for more than twenty years. Recording only live jazz events, he has recorded the best - including Tito Puente, Joe Lovano, Tommy Flanagan, Sarah Vaughan, Eddie Palmieri, Wynton Marsalis, Ella Fitzgerald, Stan Getz, Tolu, Los Lobos, Ozomatli, and Luciana Souza.

    Prof. Merod is also the co-author of legendary composer-saxophonist Benny Golson's autobiography, organizes the Jazz Monsters concert series at SOKA University in Orange County, CA and a reviewer for Positive Feedback Online magazine.

    Jim is a tremendously engaging speaker, and will be bringing high resolution master recordings for our education and entertainment. He has a wealth of stories about the Jazz Greats to share. If you love Jazz, or even just love music, don't miss this one!!

    http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?9400-February-14th-2013-Recording-Engineer-Jim-Merod-presents-quot-live-quot-Jazz


    vandenhul


    Van den Hul The Rock Hybrid Cables and Soundstring GEN II Cables - Can a Legendary Audio Secret Surpass Itself? Who Doesn't Root for an Overachieving Underdog?
    by Jim Merod




    Enter now, stage right, Van den Hul's drop dead quiet The Rock hybrid cable. I requested a three meter balanced pair so that I could make direct to two track recordings using only that single pair of signal transfer conduits with a superior pair of microphones. My first field test employed Crowley and Tripp's ultra-sensitive tube-ribbon mics. I recorded Gilbert Castellanos' Bolero Sextet, a challenge to the max with two mics because that mature and seductive ensemble features the lithe and gorgeous voice of Lorraine Castellanos... and, in this context, "lithe" carries the nuances of her subtle calm and quiet sensual articulation.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: J.O

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.359
    Antall liker
    9.621
    Torget vurderinger
    2
    Det er da noen som forsøker "Audio/HiFi kabler" i studio.



    Jim Merod is Professor of American Literature, jazz critic and writer. Prof. Merod has also been a jazz and blues recording and mastering engineer for more than twenty years. Recording only live jazz events, he has recorded the best - including Tito Puente, Joe Lovano, Tommy Flanagan, Sarah Vaughan, Eddie Palmieri, Wynton Marsalis, Ella Fitzgerald, Stan Getz, Tolu, Los Lobos, Ozomatli, and Luciana Souza.

    Prof. Merod is also the co-author of legendary composer-saxophonist Benny Golson's autobiography, organizes the Jazz Monsters concert series at SOKA University in Orange County, CA and a reviewer for Positive Feedback Online magazine.

    Jim is a tremendously engaging speaker, and will be bringing high resolution master recordings for our education and entertainment. He has a wealth of stories about the Jazz Greats to share. If you love Jazz, or even just love music, don't miss this one!!

    http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?9400-February-14th-2013-Recording-Engineer-Jim-Merod-presents-quot-live-quot-Jazz


    vandenhul


    Van den Hul The Rock Hybrid Cables and Soundstring GEN II Cables - Can a Legendary Audio Secret Surpass Itself? Who Doesn't Root for an Overachieving Underdog?
    by Jim Merod




    Enter now, stage right, Van den Hul's drop dead quiet The Rock hybrid cable. I requested a three meter balanced pair so that I could make direct to two track recordings using only that single pair of signal transfer conduits with a superior pair of microphones. My first field test employed Crowley and Tripp's ultra-sensitive tube-ribbon mics. I recorded Gilbert Castellanos' Bolero Sextet, a challenge to the max with two mics because that mature and seductive ensemble features the lithe and gorgeous voice of Lorraine Castellanos... and, in this context, "lithe" carries the nuances of her subtle calm and quiet sensual articulation.
    ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    JO

    At du er utøvende musiker er i og for seg en kvalitet som nok setter deg i stand til å få testet saker og ting i studioet som nok kan tillegges vekt.
    Men når du tillegger kabler evnen til å fjerne en "kul" ved 140Hz, såmå jeg nesten tillate meg å få høre litt om den kulen.
    Jeg, og andre som har skrudd lyd, både live og i studio, ville valgt å justert bort en slik kul på miksebordets parametriske equalizer.
    Som vi ville gjort med de fleste slike "småfeil".

    Selv ville jeg latt ethvert instrument få beholde sine personlige klangegenskaper, med mindre musikeren nektet å øa de være slik.

    At Ohms lov ikke gjelder ved vekselspenninger er nok en sannhet som kun eksisterer i Wikipedia. Rett og slett fordi fasekorrekte vekselspenninger vil ha 100% like utregninger og gyldighet som likespenninger, helt uten noen som helst for for omskrivninger.
    Ohms lov er på alle måter grunnstenen man ikke kommer bort fra.
    Man baserer videre mattematikk på vekselsstrømfenomener på nettopp Ohms lov på grunn av dens iboende fortreffelighet.

    Hva du nå mener med at Ohms lov definerer en motstandsverdi i alle tilfeller må jeg nesten spørre deg litt om. Er det kun en gyldig motstandsverdi når man regner med Ohms lov? Senere beksriver du motstanden som en ikke-konstant verdi, og at Ohms lov da ikke gjelder. La meg hjelpe deg:

    Dersom impedansen i en last ved en gitt frekvens er 10K Ohm, vil alle beregninger ved denne frekvensen kunne gjøres med R=10K Ohm.
    Dersom vi regner på den aktuelle strøm og spenning, vil vi da være avhengig av noen reell motstand for å finne effekten?

    Jeg rakker såvisst ikke ned på noens hobby med mine innlegg.
    Om du ikke har fattet det, så er dette også MIN hobby.
    Dette å få best mulig lyd ut av mitt HiFi-anlegg, men for min del så velger jeg å la være å tro på alle slangeoljeselgerne der ute og heller lytte til mine egne ører.
    Det vqar en tid jeg fulgte ALT Svein Erik Børja skrev om i sitt blad: Puls HiFi. Jeg hoppet av på et tidspunkt, og fikk noen år senere anledning til å gjøre en hel del saker sammen med ham på NRK-studioer. Han kunne fortelle meg om kabelguruer som ville selge inn all verdens kabler til såvel NRK som til Svein selv.
    Det var i følge ham ikke stort av datidens superkabler som egentlig egnet seg i et studio som han sa.
    De låt godt, ja like godt som de kabler de benyttet der dengang, men byggemåter og manglende mekanisk stabilitet gjorde det umulig å bruke de rett og slett.
    Kanhende det kunne gå i helt statiske kablinger, men der var det svært lite aktuelt med "gullkabler" med håndslipte Neutrik-stikk.

    Nåvel. Jeg kan love deg: Ohms lov er den lov alle HiFi-apparater er bygget etter.
    Ohms lov fungerer fint hele veien.
    Når man kompenserer for først og fremst fasefeil i signalene, ender Ohms lov opp med nøyaktige beregninger for hva som skjer hvor i en HiFikjede også.

    Tenk over dette:
    Når en forsterkerprodusent oppgir sin forsterker til å kunne levere 300W i åtte Ohm, så skjer dette fordi konstruktøren vet at det er tilstrekkelige reserver i hans forsterker til å kunne produsere minst 49VAC på høyttalerklemmene før forsterkeren begynner å få et forvregningsnivå som ansees for uakseptabelt til at denne konstruktøren ønsker at det skal inngå i beskrivelsen av hans kreasjon. Og han regner det ut ved hjelp ac vekselstrøm med en frekvens mellom 20Hz og 20K Hz, med en forvregning lavere enn eksempelsvis 0.005%.ALT i henhold til Ohms lov.

    Tvil ikke på at jeg har prøvet og feilet oppigjennom åra.
    Svidd såvel forsterkere, høyttalere, og sannelig noen sett høyttalerkabler også.
    Det er i den sammenheng at jeg nesten må nevne at det stort sett har vært selverklærte superkabler som stort sett har måtte ta støyten.
    Delvis på grunn av mulige applikasjonsfeil jeg har gjort, men mest fordi kablene slett ikke var i stand til å overføre effekter som kabeltverrsnitt og påtrykket effekt på ikke alltid samarvbeidsvillige høyttalere og/eller simulerende laster har krevd.
    Og de har alle røket i henhold til Ohms lov.


    Må ellers si at jeg ville vært forundret om du sto der med en bass som var flat som ei pannekake hele registeret gjennom.
    Vet Yamaha lager basser som er tett opp til det, men for meg høres de nesten litt syntetiske ut.
    Fordelen med Yamahabasser er selvfølgelig at de alle låter dønn likt. Så for lydteknikere er de i grunnen en drøm. Langt lettere å håndtere enn alle de litt "vanskelige" bassene. OG så kunne jeg gått langt inn i alle de etiske og litt ville diskusjoner jeg har hatt med en del musikere som jeg har "slepet ned" litt av Deres instruments "personlighet".
    Svært få liker akkurat det. De VIL lyden instrumentet faktisk lager skal være den lyden som skal være tilgjengelige for lytteren.

    Hele kabeldebatten begynner egentlig å høres ut som tonekontrolldebatten hørtes ut allerede først på 70-tallet og gjennom hele 80-tallet.
    De som ville fjerne den ville ikke ha unødvendige filtre av lyden mellom lydbærer og høyttaler.
    De som ville beholde den ville ha musikerne inn i stua si så troverdig som mulig, og da ved å kunne kompensere for rommenes akustikk ved hjelp av alt fra enkle Bass/Diskantkontrollere, til fulle 20-band equalizere. DET var en morsom reise å være med på det.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    JO

    At du er utøvende musiker er i og for seg en kvalitet som nok setter deg i stand til å få testet saker og ting i studioet som nok kan tillegges vekt.
    Men når du tillegger kabler evnen til å fjerne en "kul" ved 140Hz, såmå jeg nesten tillate meg å få høre litt om den kulen.
    Jeg, og andre som har skrudd lyd, både live og i studio, ville valgt å justert bort en slik kul på miksebordets parametriske equalizer.
    Som vi ville gjort med de fleste slike "småfei.
    Hva er High fidelity?Skal et instruments EGENKLANG viskes ut?Hva er da vitsen med å besitte en Stradivari,Amati etc. dersom
    et instruments egenklang skal viskes ut.....?

    I mitt nærområde finnest to klaver,et Yamaha og et Steinway,det siste har Andsnes brukt mye som øvelseinstrument.
    Skal disse instrumenters egenklang equalizes bort?
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    JO

    At du er utøvende musiker er i og for seg en kvalitet som nok setter deg i stand til å få testet saker og ting i studioet som nok kan tillegges vekt.
    Men når du tillegger kabler evnen til å fjerne en "kul" ved 140Hz, såmå jeg nesten tillate meg å få høre litt om den kulen.
    Jeg, og andre som har skrudd lyd, både live og i studio, ville valgt å justert bort en slik kul på miksebordets parametriske equalizer.
    Som vi ville gjort med de fleste slike "småfei.
    Hva er High fidelity?Skal et instruments EGENKLANG viskes ut?Hva er da vitsen med å besitte en Stradivari,Amati etc. dersom
    et instruments egenklang skal viskes ut.....?

    I mitt nærområde finnest to klaver,et Yamaha og et Steinway,det siste har Andsnes brukt mye som øvelseinstrument.
    Skal disse instrumenters egenklang equalizes bort?

    Om du leste litt i innlegget jeg svarte, så var det musikeren som ønsket denne "klumpen" dempet.
    Han påstostudioet gjorde det med å velge en kabel som gjorde jobben, mens jeg fortalte at OM jeg skulle gjøre noe med noe slikt, så ville jeg brukt miksepulptens parametriske equaizer til det. Jeg pekte ellers på nettopp dette at å skulle ødelegge enkeltinstrumenters egenklang ville vært en merkelig ting å gjøre.

    Og NEI. Instrumenters egenklang skal såvisst IKKE equalizeres bort hverken med miksepulten eller "kabler".
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    JO



    Om du leste litt i innlegget jeg svarte, så var det musikeren som ønsket denne "klumpen" dempet.
    Han påstostudioet gjorde det med å velge en kabel som gjorde jobben, mens jeg fortalte at OM jeg skulle gjøre noe med noe slikt, så ville jeg brukt miksepulptens parametriske equaizer til det. Jeg pekte ellers på nettopp dette at å skulle ødelegge enkeltinstrumenters egenklang ville vært en merkelig ting å gjøre.

    Og NEI. Instrumenters egenklang skal såvisst IKKE equalizeres bort hverken med miksepulten eller "kabler".
    Om du leste innlegget mitt FØR du svarte så påpekte jeg at min kontrabass har en "klump" rundt 140hz men jeg sa ingenting om at jeg vil ha den dempet men jeg har opplevd at noen kabler tar vekk noe i det området og dermed tar vekk noe av særegenheten ved min bass.
    Den må gjerne tas litt ned med en parametrisk eq med en lav Q verdi i miksingen men ikke fjernes...

    Når det gjelder dine erfaringer med NRK og kabler så er jeg helt enig Hifi kabler ville vært helt ubrukelige pga mekanisk ustabilitet og stivhet. Og ofte for dårlig skjerming for å bruke proft.
    Igjen er vi også enige der..
    Dyreste kabelen de bruker i NRK koster 19kr meteren fikk jeg høre for noen år siden.
    Poenget mitt er at det finnes bedre...

    i Rainbow studio står det et par B&W 801, de har ikke kabler til 19kr men de skal ikke flyttes så mye heller....



    Når det gjelder Neutrik plugger så kommer de fra proff markedet..... De vanlige er foresten sølvbelagt....
    De er utrolig stabile og tåler mye juling, bruker de selv (Jack) live pga utrolig stabilitet og lite tull.
    De er high end i proffmarkedet... Ca 50kr pr stk....

    Helt enig når det gjelder Yamaha elbasser veldig bra og jevne men livløse..
    Min 72' jazzbass er et mye bedre instrument.
    Ikke minst bassene som Robert Toth har bygd til meg, vært med å plukket ut materialene selv.. Gøy og lærerikt

    Og jeg er også helt enig at ohms lov er helt avgjørende for å konstruere elektronik osv,osv men det virker på meg at mange tror at det å måle en kabel med et standard voltmeter og se at det er lite motstand er nok for å avgjøre om en kabel er bra...
    Et musikalsk signal er jo uendelig mere komplekst enn det....
    Men det skjønner jeg at du vet og Tandbergeren..

    Jeg hører også forskjel på proffkabler i livesetting altså Jack kabelen fra bassen til forsterkeren.
    Dårlige kabler blir gjerne livløse og mangler definisjon.. Kommer ikke igjennom veggen av gitarer og trommer feks..
    Kablene jeg bruker koster ca 35kr m på elfa pluss neutrik plugger.

    Jeg mener ikke at man skal kjøpe kostbare kabler med lurium og alt mulig men mener bare at det er hørbare forskjeller..

    God natt J.O
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du leser bøker som "High performance loudspeakers" av Colloms, vil du se at dette er en rent kommersiell vurdering for å selge høyttalere til kabeltroende, helst til enda høyere pris.
    Du er belest. Er det denne du sikter til?
    Ja, jeg mener det var i den boken, men det var ikke eksakt det sitatet. Det gikk spesifikt på internkabling. Colloms fremstår som nokså kabeltroende, men det sitatet jeg refererte til beskrev de kommersielle vurderingene rundt dette. Tok det fra hukommelsen, men skal se om jeg finner det igjen ved anledning.

    Ellers har jeg fundert litt på hva som ville skjedd hvis jeg også tok med skinneffekten i den meget omtalte simuleringen min av en flatkabel. Det ville jo gitt mer nøyaktige verdier for frekvenser godt over audiobåndet. Skinneffekten skyldes som kjent virvelstrømmer i hver enkelt leder. Den gjør at resistansen øker med frekvens, mens induktansen avtar littegranne. (Eksempel her: Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia) Dette vil påvirke alle enkeltledere likt.

    Nettoeffekten blir at strømfordelingen mellom lederne ved audiofrekvenser blir litt jevnere enn i min simulering, ettersom overgangen fra resistiv til induktiv impedans skjer litt langsommere. Strømfordelingen vil stabilisere seg til samme fordeling som i simuleringen, fordi induktansen uansett vinner til slutt, men ved noe høyere frekvens enn i simuleringen. Med andre ord vil resultatet i audiobåndet havne enda lengre bort fra ditt "prinsipp om minste impedans" hvis vi også tar hensyn til skinneffekten. Hvis jeg finner igjen Excel-arket kan jeg ta med disse effektene også og oppdatere grafene. Ikke spesielt vanskelig å gjøre, det holder å gjøre R og L frekvensavhengige. Kan være en passe påskenøtt. :)
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.728
    Antall liker
    3.408
    Ellers har jeg fundert litt på hva som ville skjedd hvis jeg også tok med skinneffekten i den meget omtalte simuleringen min av en flatkabel. Det ville jo gitt mer nøyaktige verdier for frekvenser godt over audiobåndet. Skinneffekten skyldes som kjent virvelstrømmer i hver enkelt leder. Den gjør at resistansen øker med frekvens, mens induktansen avtar littegranne. (Eksempel her: Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia) Dette vil påvirke alle enkeltledere likt.

    Nettoeffekten blir at strømfordelingen mellom lederne ved audiofrekvenser blir litt jevnere enn i min simulering, ettersom overgangen fra resistiv til induktiv impedans skjer litt langsommere. Strømfordelingen vil stabilisere seg til samme fordeling som i simuleringen, fordi induktansen uansett vinner til slutt, men ved noe høyere frekvens enn i simuleringen. Med andre ord vil resultatet i audiobåndet havne enda lengre bort fra ditt "prinsipp om minste impedans" hvis vi også tar hensyn til skinneffekten. Hvis jeg finner igjen Excel-arket kan jeg ta med disse effektene også og oppdatere grafene. Ikke spesielt vanskelig å gjøre, det holder å gjøre R og L frekvensavhengige. Kan være en passe påskenøtt. :)
    En fin påskenøtt det der ja. Jeg mener vell at akkurat i flatkabeltilfellet er det virvelstrømmer grunnet proximity som mangler i den modellen. Kanskje jeg skal ta det som en påskenøtt å tegne opp tilfellet med de respektive virvelstrømmer som oppstår på grunn av komponenter av magnetfeltet normalt på lederen (ref punkt 2 fra Johnson). Jeg er jo også etterhvert litt spent på hva de små tverrsnittene vil medføre. Påskenøtt indeed.

    God påske forresten :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke spesielt vanskelig, nei. Formlene for R og L som funksjon av frekvens finnes på Wikipediasidene:
    Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    Inductor - Wikipedia, the free encyclopedia

    Bare å plugge inn og kverne gjennom tallene på ny. Altså, med behørig hensyn til skinneffektens påvirkning på både resistans og induktans blir strømfordelingen i en 72-leders flatkabel (Nordost Valhalla) ved ulike frekvenser slik:

    strømfordeling.jpg


    Forskjellen på forrige forsøk (hvor jeg ignorerte skinneffekten) og denne versjonen som tar hensyn til den kan illustreres ved å sammenligne strømfordelingen ved 20 kHz med og uten hensyn til skinneffekten.

    Microsoft Excel - mutual inductance.xls.jpg


    Det går forøvrig ingen virvelstrømmer mellom lederne her, siden de er isolert fra hverandre. Eneste effekt av virvelstrømmer er denne skinneffekten i hver enkelt leder. Den ser ikke ut til å være spesielt viktig.

    Skal man gjøre modellen enda mer detaljert vil neste steg være å ta hensyn til at proximity-effekten vil gjøre at strømtettheten blir litt ujevnt fordelt i hver enkelt leder, og at resistansen derfor vil være litt ulik fra leder til leder. Den effekten vil være mindre enn skinneffekten, ca like stor som tykkelsen på kurvene i denne grafen.
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.728
    Antall liker
    3.408
    Det går forøvrig ingen virvelstrømmer mellom lederne her, siden de er isolert fra hverandre.
    Selvsagt går det ikke strøm mellom lederne. Men virvelstrømmer vil sette opp magnetfelt som virker mellom lederne. Jeg kommer tilbake til dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser frem til det.

    De største magnetfeltene er rundt strømmen som skal gå i lederne, den fra forsterker til høyttaler. Nesten hele effekten her skyldes gjensidig induktans mellom lederne. Denne slår ut litt ulikt etter hvor i kabelen den enkelte lederen går. Dette drar strøm innover mot midten, men presser den også utover mot kantene, alt etter hvor mange ledere i samme og motsatt retning som er i nabolaget. Strømfordelingen påvirker igjen de gjensidige induktansene, så simuleringen itererer mellom strømmer og impedanser inntil den kommer til et konsistent resultat.

    Ved så lave frekvenser som dette vil virvelstrømmene være svake og ikke gjøre så mye fra eller til. Den viktigste effekten av virvelstrømmer er skinneffekten - og vi har nettopp sett enda en gang hvor lite betydning den har for audiofrekvenser. For meg er det et vesentlig poeng at intuisjonen kanskje kan si noe kvalitativt om hvilke effekter som drar i hvilken retning, men for å få et begrep om hva som er stort, hva som er smått, og hva som er fullstendig neglisjerbart må man regne på det. I det minste noen overslagsberegninger for å få riktig størrelsesorden.

    Til trådens tema, for en gangs skyld: Problemet med mange "referansekabler" er at de tweaker en ubetydelig egenskap helt inn i det absurde, mens egenskaper som er mye viktigere forbigås i stillhet. Noen eksempler er Nordosts skryt av signalhastighet og alt våset om tap i dielektriske materialer. Det hører hjemme ved helt andre datarater og båndbredder enn audio. Proffkabler er generelt bedre på det som betyr noe, f eks kontakter, terminering og skjerming.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Nå har ikke jeg Nordost kabler selv, men har hørt både Valhalla og Odin. De var fantastisk oppløste og detaljerte. Hvis du/dere, ikke klarer å skjelne disse 2 fra en billigkabel, er dere splitter pine døve, eller går med grums i øra. Noen billigkabler høres ut som du har lagt en hånd foran munnen på de som synger... låter jo fryktelig. Eller eks Nordost sin Red Dawn, en fæl og sss`ette, kvass kabel..tanken på at mange av dere med topp anlegg kanskje sitter med slike kabler er jo uhellig:) Ang priser så er det seff altfor dyrt med de dyreste
    Hi Fi Messen Horten 2011 - Audio Norge - YouTube

    Har hatt AQ Volcano, og ble veldig imponert (er K2 i sølv??), du har kanskje ikke hørt kablene til Roald Mikkelsen, men her får du en liten "demonstrasjon".
    Selv om lyden herfra er tatt opp via et sikkert ikke helt audiofilt videokamera, av en fyr som neppe står helt i sweet spot, komprimert på et slags vis, overført til YouTube, antagelig blitt ytterligere komprimert der, så dekodet via mitt 100 kroners Soundblaster- lydkort, og avspilt gjennom mine hodeltelefoner jeg kjøpte for 500 kroner for 10 år siden, så kan jeg fornemme den totale separasjonen i lydbildet, den fysiske fremtoningen til instrumentene, den klare vokalen, er rett og slett en fornøyelse å høre den skarpe og rene etterklangen på vokalen til tider.
    Det er det som er resultatet av høyttalere til noen hundre tusen, komponenter som koster 6- sifret HVER, og så disse berømmelige kablene. Og ikke noe GLAVA i sikte noe sted. Håper skeptikerne er i stand til å høre noe av det samme. Så kanskje de slutter med disse skriveriene sine, som har null innflytelse utenfor denne begrensede tastaturverden.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har ikke jeg Nordost kabler selv, men har hørt både Valhalla og Odin. De var fantastisk oppløste og detaljerte. Hvis du/dere, ikke klarer å skjelne disse 2 fra en billigkabel, er dere splitter pine døve, eller går med grums i øra. Noen billigkabler høres ut som du har lagt en hånd foran munnen på de som synger... låter jo fryktelig. Eller eks Nordost sin Red Dawn, en fæl og sss`ette, kvass kabel..tanken på at mange av dere med topp anlegg kanskje sitter med slike kabler er jo uhellig:) Ang priser så er det seff altfor dyrt med de dyreste
    Hi Fi Messen Horten 2011 - Audio Norge - YouTube

    Har hatt AQ Volcano, og ble veldig imponert (er K2 i sølv??), du har kanskje ikke hørt kablene til Roald Mikkelsen, men her får du en liten "demonstrasjon".
    Selv om lyden herfra er tatt opp via et sikkert ikke helt audiofilt videokamera, av en fyr som neppe står helt i sweet spot, komprimert på et slags vis, overført til YouTube, antagelig blitt ytterligere komprimert der, så dekodet via mitt 100 kroners Soundblaster- lydkort, og avspilt gjennom mine hodeltelefoner jeg kjøpte for 500 kroner for 10 år siden, så kan jeg fornemme den totale separasjonen i lydbildet, den fysiske fremtoningen til instrumentene, den klare vokalen, er rett og slett en fornøyelse å høre den skarpe og rene etterklangen på vokalen til tider.
    Det er det som er resultatet av høyttalere til noen hundre tusen, komponenter som koster 6- sifret HVER, og så disse berømmelige kablene. Og ikke noe GLAVA i sikte noe sted. Håper skeptikerne er i stand til å høre noe av det samme. Så kanskje de slutter med disse skriveriene sine, som har null innflytelse utenfor denne begrensede tastaturverden.
    Hvem, sa du?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.683
    Antall liker
    35.649
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv om lyden herfra er tatt opp via et sikkert ikke helt audiofilt videokamera, av en fyr som neppe står helt i sweet spot, komprimert på et slags vis, overført til YouTube, antagelig blitt ytterligere komprimert der, så dekodet via mitt 100 kroners Soundblaster- lydkort, og avspilt gjennom mine hodeltelefoner jeg kjøpte for 500 kroner for 10 år siden, så kan jeg fornemme den totale separasjonen i lydbildet, den fysiske fremtoningen til instrumentene, den klare vokalen, er rett og slett en fornøyelse å høre den skarpe og rene etterklangen på vokalen til tider.
    Fantastisk. :rolleyes:

    Mon tro hva slags kabler som går fra YouTube-serveren og hjem til deg, forresten?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Vel Asbjørn. Håper du likte lyden og at noe av det jeg sa ga noen mening.
    Du kunne sikkert lagt til at det nok er brukt noen u- audiofile studiokabler da de gjorde opptaket.
    LIKEVEL er det som ligger på cd`en så bra at selv et you- tube- opptak av et stereoanlegg kan være verdt å høre på.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mon tro hva slags kabler som går fra YouTube-serveren og hjem til deg, forresten?
    Jeg tror ikke det har så mye å si hvilke kabler disse internett-bits`ene går gjennom. Tror du?
    Men jeg tror neppe resultatet hadde blitt det samme om en hadde gjort opptak av et mer "tilfeldig" anlegg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har litt til gode og oppleve Kule-Trygve når det gjelder hva som er high-end lyd. Og fint er jo det.
    Kabler kommer nederst på listen av hva som betyr noe. Eller rettere sagt, er de lange nok så holder det. :)
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Nå har ikke jeg Nordost kabler selv, men har hørt både Valhalla og Odin. De var fantastisk oppløste og detaljerte. Hvis du/dere, ikke klarer å skjelne disse 2 fra en billigkabel, er dere splitter pine døve, eller går med grums i øra. Noen billigkabler høres ut som du har lagt en hånd foran munnen på de som synger... låter jo fryktelig. Eller eks Nordost sin Red Dawn, en fæl og sss`ette, kvass kabel..tanken på at mange av dere med topp anlegg kanskje sitter med slike kabler er jo uhellig:) Ang priser så er det seff altfor dyrt med de dyreste
    Hi Fi Messen Horten 2011 - Audio Norge - YouTube

    Har hatt AQ Volcano, og ble veldig imponert (er K2 i sølv??), du har kanskje ikke hørt kablene til Roald Mikkelsen, men her får du en liten "demonstrasjon".
    Selv om lyden herfra er tatt opp via et sikkert ikke helt audiofilt videokamera, av en fyr som neppe står helt i sweet spot, komprimert på et slags vis, overført til YouTube, antagelig blitt ytterligere komprimert der, så dekodet via mitt 100 kroners Soundblaster- lydkort, og avspilt gjennom mine hodeltelefoner jeg kjøpte for 500 kroner for 10 år siden, så kan jeg fornemme den totale separasjonen i lydbildet, den fysiske fremtoningen til instrumentene, den klare vokalen, er rett og slett en fornøyelse å høre den skarpe og rene etterklangen på vokalen til tider.
    Det er det som er resultatet av høyttalere til noen hundre tusen, komponenter som koster 6- sifret HVER, og så disse berømmelige kablene. Og ikke noe GLAVA i sikte noe sted. Håper skeptikerne er i stand til å høre noe av det samme. Så kanskje de slutter med disse skriveriene sine, som har null innflytelse utenfor denne begrensede tastaturverden.
    Av alt det mindre troverdige, men desto mer fornøyelige du har postet her så tar denne virkelig kaka (eller toppen av kransekaka, om du vil.)
    Ærlig talt da mann.....
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ja Larkuz, du får kose deg med bildet, det er vel det nærmeste du kommer high- end- lyd..
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt AQ Volcano, og ble veldig imponert (er K2 i sølv??), du har kanskje ikke hørt kablene til Roald Mikkelsen, men her får du en liten "demonstrasjon".

    Takk for link:) Har sett just den før, og det er et utrolig flott opptak
    K2 er sølv ja. Har ikke hørt Roald Mikkelsen sine kabler, men en bekjent hørte dem for ikke så lenge siden i et oppsett i Oslo, og han syntes de var utrolige.
    Har sluttet å kommentere her inne ang kabler, da teori og matematiske ligninger ikke er helt min greie..Jeg lytter til og nyter musikken istedet og syns det er litt trist det er en slik greie mot kabler her, uansett hvilke logiske argumenter som skrives ut. Mange gode kabler der ute, som ville løftet ethvert anlegg opp, på samme måte som mang en annen komponent i anlegg kan gjøre. Skal prøve å få hørt et sett med kablene til Mikkelsen engang
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Ja Larkuz, du får kose deg med bildet, det er vel det nærmeste du kommer high- end- lyd..
    Bare et enkelt spørsmål Trygve: Har du hørt om (uheldig) refleksjon av lyd ?
    Dette bildet over her tyder på at du har mye det IMO....
    Og eg nekter å tro at det finnes kabler som kan rette opp slike problemer
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Har hatt AQ Volcano, og ble veldig imponert (er K2 i sølv??), du har kanskje ikke hørt kablene til Roald Mikkelsen, men her får du en liten "demonstrasjon".

    Takk for link:) Har sett just den før, og det er et utrolig flott opptak
    K2 er sølv ja. Har ikke hørt Roald Mikkelsen sine kabler, men en bekjent hørte dem for ikke så lenge siden i et oppsett i Oslo, og han syntes de var utrolige.
    Har sluttet å kommentere her inne ang kabler, da teori og matematiske ligninger ikke er helt min greie..Jeg lytter til og nyter musikken istedet og syns det er litt trist det er en slik greie mot kabler her, uansett hvilke logiske argumenter som skrives ut. Mange gode kabler der ute, som ville løftet ethvert anlegg opp, på samme måte som mang en annen komponent i anlegg kan gjøre. Skal prøve å få hørt et sett med kablene til Mikkelsen engang
    Sluttet å kommentere her inne ang kabler ????
    Denne tråden tyder så absolutt på det motsatte.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tror du har litt til gode og oppleve Kule-Trygve når det gjelder hva som er high-end lyd. Og fint er jo det.:)
    Apropos....
    Vis vedlegget 254688
    Om det virkelig er slik at dette rommet gir grunnlag for dypsindige og ektefølte oppfatninger av påståtte kabelforskjeller, så må det være noe skrikende galt med ørene til eieren. Ikke rart at et skarve lydklipp fra YouTube når uante høyder, hva definisjon og klang angår!

    Et mer tragisk lytterom må man vel lete en stund for å finne maken til? Heldigvis.....

    Håper du har nok fuel på tanken for en trygg landing etterhvert? For det synes å være ganske langt ned til en skikkelig kontakt med "solid ground", i dette tilfellet.

    Lykke til på ferden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn