Ortofon Cadenza Black vs. Audio Technica AT 33 PTG/II

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
Min gamle Dynavector DVxx2 trenger trolig etter hvert en avløser. Merker at jeg hører mer overflatestøy og knitter fra den enn fra min noe nyere xx2 og antar derfor at det kan være snakk om noe slitasje, selv om det er litt overraskende ut fra bruk og alder.

Vurdere derfor om jeg skal gå for samme pickup eller noe i samme prisklasse, f.eks Ortofon Cadenza Black. Eller kan jeg like godt ta i bruk min nye Audio Technica AT 33 PTG/II, og likevel ikke gå glipp av godlyden i særlig grad? Spilleren det er snakk om er en LP 12 med Jelco SA750D. Noen synspunkter?

Finnes det noen steder man eventuelt kan få sjekket en stift for slitasje?
 
Sist redigert:

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Har du allerede en AT så er det jo bare å prøve den. Du vil fort merke hvordan den står seg i fohold til Dynavectoren, tror jeg.
Hvis den (AT) faller igjennom, kan jeg anbefale Ortofon Cadenza Black. Gunnar Brekke uttalte (i Fidelity) noe sånt som at bedre blir det neppe innenfor nogenlunde fornuftige prisrammer. Det er jeg enig i.
Jeg tipper (NB!) at begge vil trives bra i Jelcoarmen din.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
Hadde ikke lyst å sprette AT hvis jeg likevel ikke ender opp med den. Regner med at etter å ha prøvd den er det vel knapt halv pris å oppnå for den.

Har du selv Cadenza Black?
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Ja, jeg har en slik i en SME V12 arm. Spiller veldig fint og med god balanse mellom bass, mellomtone og diskant for å si det enkelt. AT kjenner jeg kun av omtale; jeg husker en Vidar P., tror jeg det var, som hadde svært mye godt å si om den.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Stilte samme spm som deg i en annen tråd, men angående at33Sa. Dessverre ingen som kunne svare.
Det jeg imidlertid har prøvd er AT33PTG/II vs Cadenza Red. Der tror jeg faktisk jeg foretrakk AT, men det var nok litt smak og behag. Litt ulike personligheter, der jeg opplevde AT33PTG/ii som hakket mer analytisk og nyansert. At den fullt ut matcher Cadenza black får man nesten håpe at den ikke gjør, men den vil nok ikke gjøre seg bort på noen måte om den matcher oppsettet ditt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.237
Antall liker
2.879
Sted
Kongsberg
Hei.

Om du allerede har to stk. DVxx2 - trenger du vel ikke en til - selv om en av dem er slitt.

Mye mer spennende å prøve noe annet, og se hvor det fører deg. De naturlige konkurrentene
- på pris - ville jo vært Ortofon Cadenza Black (som du nevner) og Lyra Kleos (som jeg bruker)
/evt. Kleos SL. I samme klasse konstruksjonsmessig og lydmessig, men litt annerledes i lyden,
så hvilke av de tre du foretrekker, blir fort en smaksak...

Dynavector DVxx2 er som du vet litt varm i klangen og vinner på å være "larger than life" i sin
spillestil. Litt mer dynamisk enn virkeligheten (går det an?), noe som - i en viss grad - går på
bekostning av troverdigheten (hifi), særlig med akustisk musikk. Heller ingen mester på sporing,
perspektiv eller plassering av instrumentene, men det er de fleste villig til å tilgi, da DVxx2 aldri
blir kjedelig å høre på. Fantastisk på rock! Mer musikk enn hifi. Dessuten tar den fryktelig lang
tid å spille inn.

Ortofon Cadenza Black er nok den mest nøytrale av de tre, rent klangmessig. Fortsatt bittelitt
på den varme siden av nøytralt. Dessuten den enkleste "å få til". Den beste av de tre på sporing,
perspektiv og plassering av instrumentene, men samtidig den "mest sedate" av de tre dynamisk.
På ingen måte udynamisk, men taper i dette selskapet. (Skal du både ha nøytraliteten fra denne,
matchet med de dynamiske egenskapene fra de andre to, spørs det om du ikke må opp på Ortofon
Anna. Ortofon Weinfeld Ti kan også være et spennende alternativ, men denne er nok en del lysere
i klangkarakteren). Cadenza Black spiller flott rett ut av esken og 100% etter bare 50 timer.

Lyra Kleos er den lysest klingene av de tre og havner veldig nærme (en varm CD-spiller-)
nøytral. Havner i andre kategorier mellom de to andre; Mer dynamisk enn Cadenzaen, men mindre
dynamisk enn Dynavectoren. Bedre på sporing, perspektiv og plassering av instrumentene enn
Dynavectoren, men dårligere enn Cadenzaen. Et flott kompromiss. Men noe dyrere. Putter du
ennå noen tusenlapper på toppen, kan du handle Lyra Kleos SL (Single Layer) versjonen
(ikke hørt), som teoretisk bør være ennå mer dynamisk enn standarden. Om du har en RIAA
(hvilke?) som kan takle det bare 0,25 mV utgangsignalet. Begge versjonen krever pinlig nøyaktig
impedansmatching og har laaang innspillingstid. (Noe du kanskje får igjen som ennå lenger levetid).

Billigere alternativer:
Sound Smith Aida. Lysere i klangen enn DV. Ikke den mest hifiriktige, men masse dynamikk og musikk!
Dynavector DV-20X (L). Gjør 90 % av hva storebroren gjør.
Ortofon Cadenza Red. Igjen 90 % av hva - dens - storebror gjør. Noe varmere i klangen.
Audio Technica ART-9 (ikke hørt). Les testen i siste Fidelity.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Jeg har hatt:
DV20XL
Cadenza Black
AT33PTG

DV har litt varme og kropp
Cadenza Black er nøytral
AT er også nøytral og har 90% av kvaliteten til Cadenza som koster over 4x så mye. AT sporer vanvittig bra, lyden er «spikret» hvis jeg formulerer meg riktig :)
Cadenza er litt mer oppløst enn AT
 

Vinylsound

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2009
Innlegg
198
Antall liker
65
Torget vurderinger
2
Sikkert unødvendig å nevne, men siden du virker overrasket over slitasje utifra bruk og alder - pu den er 100 % renset ?
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
396
Hei.

Om du allerede har to stk. DVxx2 - trenger du vel ikke en til - selv om en av dem er slitt.

Mye mer spennende å prøve noe annet, og se hvor det fører deg. De naturlige konkurrentene
- på pris - ville jo vært Ortofon Cadenza Black (som du nevner) og Lyra Kleos (som jeg bruker)
/evt. Kleos SL. I samme klasse konstruksjonsmessig og lydmessig, men litt annerledes i lyden,
så hvilke av de tre du foretrekker, blir fort en smaksak...

Dynavector DVxx2 er som du vet litt varm i klangen og vinner på å være "larger than life" i sin
spillestil. Litt mer dynamisk enn virkeligheten (går det an?), noe som - i en viss grad - går på
bekostning av troverdigheten (hifi), særlig med akustisk musikk. Heller ingen mester på sporing,
perspektiv eller plassering av instrumentene, men det er de fleste villig til å tilgi, da DVxx2 aldri
blir kjedelig å høre på. Fantastisk på rock! Mer musikk enn hifi. Dessuten tar den fryktelig lang
tid å spille inn.

Ortofon Cadenza Black er nok den mest nøytrale av de tre, rent klangmessig. Fortsatt bittelitt
på den varme siden av nøytralt. Dessuten den enkleste "å få til". Den beste av de tre på sporing,
perspektiv og plassering av instrumentene, men samtidig den "mest sedate" av de tre dynamisk.
På ingen måte udynamisk, men taper i dette selskapet. (Skal du både ha nøytraliteten fra denne,
matchet med de dynamiske egenskapene fra de andre to, spørs det om du ikke må opp på Ortofon
Anna. Ortofon Weinfeld Ti kan også være et spennende alternativ, men denne er nok en del lysere
i klangkarakteren)
. Cadenza Black spiller flott rett ut av esken og 100% etter bare 50 timer.

Lyra Kleos er den lysest klingene av de tre og havner veldig nærme (en varm CD-spiller-)
nøytral. Havner i andre kategorier mellom de to andre; Mer dynamisk enn Cadenzaen, men mindre
dynamisk enn Dynavectoren. Bedre på sporing, perspektiv og plassering av instrumentene enn
Dynavectoren, men dårligere enn Cadenzaen. Et flott kompromiss. Men noe dyrere. Putter du
ennå noen tusenlapper på toppen, kan du handle Lyra Kleos SL (Single Layer) versjonen
(ikke hørt), som teoretisk bør være ennå mer dynamisk enn standarden. Om du har en RIAA
(hvilke?) som kan takle det bare 0,25 mV utgangsignalet. Begge versjonen krever pinlig nøyaktig
impedansmatching og har laaang innspillingstid. (Noe du kanskje får igjen som ennå lenger levetid).

Billigere alternativer:
Sound Smith Aida. Lysere i klangen enn DV. Ikke den mest hifiriktige, men masse dynamikk og musikk!
Dynavector DV-20X (L). Gjør 90 % av hva storebroren gjør.
Ortofon Cadenza Red. Igjen 90 % av hva - dens - storebror gjør. Noe varmere i klangen.
Audio Technica ART-9 (ikke hørt). Les testen i siste Fidelity.

mvh
Gunnar Brekke
En liten kommentar mht Ortofon.
Jeg har nå i tur og orden hatt Cadenza Black, Windfeld, og Windfeld Ti. Det å gå fra en Cadenza Black til en Windfeld er helt klart en oppgradering, mest fordi Windfeld høres helt nøytral ut og samtidig har full kontroll på det meste. Det er liksom ingen ting som blir feil.

Jeg hadde egentlig ikke så store forventninger når jeg byttet til Windfeld Ti, men ble temmelig overrasket over resultatet etter noen timers bruk. Ti har en mye friskere spillestil og dynamikken er i en helt annen klasse. Denne er helt klart verdt prisforskjellen.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
Sikkert unødvendig å nevne, men siden du virker overrasket over slitasje utifra bruk og alder - pu den er 100 % renset ?
Jeg har til nå kun brukt en fin børste, aldri noe mer avansert. Siden jeg alltid vasker alle plater som kjøpes, både nytt og gammelt, og skifter innercover, har jeg til nå ikke sett behovet for sterkere lut. Mulig jeg tar feil. Skal derfor prøve med noe fuktig på børsten. Tenker også demontere begge headshellene og sette dem ved siden av hverandre. Kanskje er det mulig å se litt forskjell med en kraftig lupe.

For øvrig takker jeg for alle innspill.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
8.203
Antall liker
20.355
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hei.

Om du allerede har to stk. DVxx2 - trenger du vel ikke en til - selv om en av dem er slitt.

Mye mer spennende å prøve noe annet, og se hvor det fører deg. De naturlige konkurrentene
- på pris - ville jo vært Ortofon Cadenza Black (som du nevner) og Lyra Kleos (som jeg bruker)
/evt. Kleos SL. I samme klasse konstruksjonsmessig og lydmessig, men litt annerledes i lyden,
så hvilke av de tre du foretrekker, blir fort en smaksak...

Dynavector DVxx2 er som du vet litt varm i klangen og vinner på å være "larger than life" i sin
spillestil. Litt mer dynamisk enn virkeligheten (går det an?), noe som - i en viss grad - går på
bekostning av troverdigheten (hifi), særlig med akustisk musikk. Heller ingen mester på sporing,
perspektiv eller plassering av instrumentene, men det er de fleste villig til å tilgi, da DVxx2 aldri
blir kjedelig å høre på. Fantastisk på rock! Mer musikk enn hifi. Dessuten tar den fryktelig lang
tid å spille inn.

Ortofon Cadenza Black er nok den mest nøytrale av de tre, rent klangmessig. Fortsatt bittelitt
på den varme siden av nøytralt. Dessuten den enkleste "å få til". Den beste av de tre på sporing,
perspektiv og plassering av instrumentene, men samtidig den "mest sedate" av de tre dynamisk.
På ingen måte udynamisk, men taper i dette selskapet. (Skal du både ha nøytraliteten fra denne,
matchet med de dynamiske egenskapene fra de andre to, spørs det om du ikke må opp på Ortofon
Anna. Ortofon Weinfeld Ti kan også være et spennende alternativ, men denne er nok en del lysere
i klangkarakteren). Cadenza Black spiller flott rett ut av esken og 100% etter bare 50 timer.

Lyra Kleos er den lysest klingene av de tre og havner veldig nærme (en varm CD-spiller-)
nøytral. Havner i andre kategorier mellom de to andre; Mer dynamisk enn Cadenzaen, men mindre
dynamisk enn Dynavectoren. Bedre på sporing, perspektiv og plassering av instrumentene enn
Dynavectoren, men dårligere enn Cadenzaen. Et flott kompromiss. Men noe dyrere. Putter du
ennå noen tusenlapper på toppen, kan du handle Lyra Kleos SL (Single Layer) versjonen
(ikke hørt), som teoretisk bør være ennå mer dynamisk enn standarden. Om du har en RIAA
(hvilke?) som kan takle det bare 0,25 mV utgangsignalet. Begge versjonen krever pinlig nøyaktig
impedansmatching og har laaang innspillingstid. (Noe du kanskje får igjen som ennå lenger levetid).

Billigere alternativer:
Sound Smith Aida. Lysere i klangen enn DV. Ikke den mest hifiriktige, men masse dynamikk og musikk!
Dynavector DV-20X (L). Gjør 90 % av hva storebroren gjør.
Ortofon Cadenza Red. Igjen 90 % av hva - dens - storebror gjør. Noe varmere i klangen.
Audio Technica ART-9 (ikke hørt). Les testen i siste Fidelity.

mvh
Gunnar Brekke
Veldig grei oppsummering. Ikke alle av oss som har hatt anledning til å teste alle disse, men de var alle på listen. Glad jeg valgte XX2 til mitt bruk.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
Bare en liten oppdatering. Valgte likevel å sprette AT33PTG/II. Rett og slett av pur nysgjerrighet og for å ha noe å spille med som garantert ikke sliter på platene. Dette mens jeg venter på en avklaring om tilstanden på min eldste DVxx2MkII. For å si det kort forstår jeg nå hvorfor mange snakker varmt om AT33PTG/II. Den er bare meget god, rett og slett, og det rett ut av esken. Blir den enda bedre etter hvert er det bare helt utrolig av en pickup til under kr.5.000,-. Man kan trygt spørre seg om hensikten ved å kjøpe noe dyrere, i alle fall sammenlignet med min kjære DVxx2, og alt annet jeg har prøvd også i 5 - 15.000 kroners klassen.

Jeg tror også den må være en mester på sporing. Jeg har en original Pink Floyd - Wish You Were Here - Harvest UK, der spor 1 side en har noe forvregning midt på. Har for lengst avskrevet denne skiva som håpløs pga. akkurat denne forvregningen. Har regnet med at det må være noe slitasje, kanskje fra en nedslitt pickup, eller noe annet galt. Tenkte derfor jeg skulle teste hvordan AT33 taklet akkurat dette partiet. Kom det til å låte like jævlig, eller kanskje enda verre? Neida, den bare gled elegant gjennom uten antydning til skurr og forvregning. Selv ikke min nyeste xx2 er i nærheten av dette.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Interessant. Kanskje jeg må investere i en slik til Thorens/SME-spilleren jeg kjøpte av deg?
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
Interessant. Kanskje jeg må investere i en slik til Thorens/SME-spilleren jeg kjøpte av deg?
Kan være en god ide, men så er det dette med matching da. Ikke sikkert SME-armen fungerer like bra som Jelco til AT33. Eller den kan passe enda bedre og da har du i alle fall en konge-pickup til en rimelig penge. Tror du skal kjøre på. Alltid godt å ha en god pickup i bakhand, slik jeg opplever det nå. Hvis du ikke liker den kan du prøve å lure den på meg.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Litt OT, men det hadde vært gøy om noen hadde gjort en ordentlig gruppetest av pickuper under f.eks. 20k og sammenlignet dem uavhengig av pris (innenfor det valgte segmentet).

Mange erfaringer her inne, men man har gjerne testet hver sine modeller og ikke hørt så mange ulike PU'er innenfor et gitt prissegment. Jeg legger merke til at "kvaliteten" på oppgitte spesifikasjoner varierer stort mellom selskapene selv i ganske like prissegmenter.

Ortofon skriver f.eks. følgende om nålefane av bor:
"Boron has also been applied in manufacturing of phono cartridges: Boron cantilevers are strong, stiff, light and 100% inert. From all possible options Boron cantilever is the best, but unfortunately extremely difficult to obtain.

To make sure future supplies of the Ortofon High-End cartridges, we will henceforward reserve the use of Boron cantilevers for our Exclusive series."

De sier altså at dette materialet er det beste, men så dyrt/utilgjengelig at man først får det på Ortofon Cadenza Black til ca 22000,-. Samtidig får man det på AT33PTG/II til 5500,-. Som et eksempel. Men det er klart at det kan være mange veier til Rom, og en fasit på hvilke spesifikasjoner som er best er umulig å gi. Men Ortofon går langt i å si at de ikke bruker det beste materialet - samtidig som konkurrenten faktisk gjør det.

Det er lett å se for seg at den enkelte produsent har kontroll på at deres egne pickuper blir bedre jo dyrere de blir, men er det stor nok konkurranse til at de ulike produsentene må innordne seg å ta ca like mye betalt som konkurrentene for tilsvarende kvalitet? Man undres.

Hadde vært spennende å se test eller høre uttalelser fra folk som har hørt mange modeller under 20k fra f.eks. disse:

Dynavector
Ortofon
Audio-Technica
Lyra
Soundsmith
Zyx
Van Den Hul
etc
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.246
Antall liker
8.648
Torget vurderinger
1
Bare en liten oppdatering. Valgte likevel å sprette AT33PTG/II. Rett og slett av pur nysgjerrighet og for å ha noe å spille med som garantert ikke sliter på platene. Dette mens jeg venter på en avklaring om tilstanden på min eldste DVxx2MkII. For å si det kort forstår jeg nå hvorfor mange snakker varmt om AT33PTG/II. Den er bare meget god, rett og slett, og det rett ut av esken. Blir den enda bedre etter hvert er det bare helt utrolig av en pickup til under kr.5.000,-. Man kan trygt spørre seg om hensikten ved å kjøpe noe dyrere, i alle fall sammenlignet med min kjære DVxx2, og alt annet jeg har prøvd også i 5 - 15.000 kroners klassen.
Har hatt Lyra Argo "i" og Delos på nåværende oppsett. Har nå AT33EV og stiller samme spørsmål som deg.....
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
AT har en 33SA som har Shibata-diamant. Tro om ikke denne er enda bedre? Noen som har peiling?
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
AT har en 33SA som har Shibata-diamant. Tro om ikke denne er enda bedre? Noen som har peiling?
Jeg kjøpte 33SA relativt nylig, så mine inntrykk er ferske og jeg har ikke hørt 33PTG. MEN, jeg har aldri hatt en så god pickup noen gang - klang, dynamikk og perspektiv er i toppsjiktet blant annet pga at 33SA sporer slik en forventer. Blant de som kjøper dyre pickuper er denne essensielle egenskapen sterkt undervurdert.

33SA er montert i en Tonar SA-750D på en GyroSE med Orbe platter, etc. Signalet går til Lehmann Black Cube SE II.

De andre MC pickupene jeg har hatt har ikke vært like gode og ofte mye dyrere.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.474
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Helt enig, sporing er sterkt undervurdert. Finnes ikke noe mer irriterende og nevrosefremkallende enn dårlig sporing.
Hadde en Shelter 90X jeg elsket lyden av men aldri fikk til. Fant aldri ut av problemet og kunne ikke leve med den.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Gyro SE med Michell Tecnoarm

Ser at Audio-Technica AT33PTG/II og AT33Sa får meget gode omtaler. Jeg har nok lyst til å prøve en av disse på min Michell Gyro SE med Tecnoarm (har Soundsmith Carmen i dag). Er noen som har noe formening om dette vil matche bra?

Har en Tricord MKII DINO+ RIAA
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Armen din er relativt lett og da funker det brillefint.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.192
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
AT33PTG/II går i alle fall helt greit i Jelco SA750D og Sumiko Premier MMT som begge regnes som mediummasse armer. Ser derfor ingen grunn til at ikke SME 309 skal kunne passe.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Finn ut massen på sme armen og sjekk tabellen
Ptg har compliance på 20
Så enkelt er det
Så slipper man å egendiagnostisere ;)
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Hva med på en SME 309 arm?
TimeStep lager modifiserte Technics Sl-1200 med SME-armer. De bruker AT33EV til SME309 og gammel SL-1200 og AT33PTG/II til SME I-V og den nye SL-1200GAE.
Vet ikke om dette er fordi de mener at AT33EV er den beste matchen til 309 eller om det er mer at de velger en dyrere pickup til dyrere arm og motsatt, for å lage en prisstige i tilbudet deres. Tipper det siste. Uansett skulle det tilsi at AT er en bra match til SME.
Technics SL1200GAE** modifications EVOke

Technics SL1200 SL1210 -* SL-1210 SL1200** modifications
 
Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Hvis ikke jeg har lest feil har 309 en vekt på 9,5 gram, det er veldig lett. Armen er av magnesium, jeg trodde Carbon var lettere. Min pro-Ject arm er på 8,5 gram.

Anyway, ptg33 er ihht tabellen en god match :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Og sme 309 er veldig lett. Det betyr at det er drøssevis av pickuper som er alt for stive. Jeg tipper at majoriteten av pickuper som er brukt på 309 der ute er regelrett feilmatch med ressonans presset langt oppover i frekvensområdet.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.200
Antall liker
11.307
Torget vurderinger
10
Da må man finne rett vekt og sjekke tabellen til Ortofon
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Og sme 309 er veldig lett. Det betyr at det er drøssevis av pickuper som er alt for stive. Jeg tipper at majoriteten av pickuper som er brukt på 309 der ute er regelrett feilmatch med ressonans presset langt oppover i frekvensområdet.
Litt uklart hva som er helt nøyaktig compliance ved 10Hz for AT33PTG/II, men resonansfrekvensen vil nok havne rundt 8,5 - 9 med SME 309 (gitt compliance på ca 20). Det er vel temmelig perfekt.
 
Topp Bunn